Miltä raskaus tuntuu tänään ?

Kiitos kaikille tsempeistä :)

Kaikki oli kuitenkin loppujen lopuksi hyvin supistuksia lukuunottamatta eli eiköhän tässä vielä päästä viikkoja eteenpäin. Kättärin lääkärin mukaan lapsivettä oli normaalimäärä ja lapsivesitesti oli negatiivinen :) kohdunkaula on jo tosin hyvin pehmeä, mutta pituutta on tosi hyvin vielä eli ei senkään puolesta vielä mitään hätää. Taisi yksityinen lääkäri ottaa vain varman päälle, tosin hyvä niin.

Täällä starttas tänään 31+0 ja teidän viestejä lukiessani voin todeta päässeeni todella helpolla kaikki nämä viikot.
Teetä ja sympatiaa kaikille kivuille ja unettomille öille.

Meillä oli viime viikolla neuvola ja kaikki näytti olevan hyvin, mutta en kauheesti välitä sydänäänien kuuntelusta kun vauva suklailee aina laitteen alta pois ja terkkari joutuu tosissaan niitä ettimään ja viimeksi nyt saikin sit vaan potkuja laitteeseen ja hiljasena kaikuna sydänäänet. Kuitenkin sai tutkimuksen tehtyä, mutta olen selkeesti hankala tapaus :grin

Tänään alkaa viikon loma ja muuten olisinkin joutunut jäämään sairauslomalle häntäluun ärtymisen takia, joten monella tavoin kiva jäädä lomalle. Häntäluu ärtyy töissä istumisesta ja jouduin jo aikaisemmin pari viikkoa olemaankin sairauslomalla sen takia. Häntäluun ärtyminen on tähän asti ainoa ikävä raskauden oire, muuten on kivut ja kolotukset jääny vähiin. Tänä aamuna kyllä tunsin pari pientä vihlasua häpyluun tienoilla, joten tuskimpa loppuun asti pääsen näin vähällä :p

Vauvan liikkuminen ja potkiminen on selkeästi lisääntynyt nyt viimeisten parin viikon aikana. Vauva on kääntynyt pää alaspäin, joten potkuja satelee ylävatsaan ja etenkin töissä on hauska kun ylävatsa on työpöydässä kiinni niin toinen monottaa suoraan pöytään. Kipeitä potkuja ei vielä ole tuntunut, joten tässähän on kaikenlaista odotettavaa.

Raskausajandiabeteksen takia ruokavalio on pysynyt melko herkuttomana, mutta viime vkl synttärikahvitteluiden jälkeen on meinannut mopo karata käsistä ja nyt onkin sit tosissaan palattava ruotuun. Kummasti meinasin unohtaa miksei herkkuja ja hiilareita voi syödä mielin määrin. Huomenna on veljen ylppärijuhlat, joten siinä ensimmäinen kurinpalautuksen paikka. Täytyy muistaa syödä kotona niin ei nälkä aja herkkujen ääreen.

Ai että, tänään olen ONNELLINEN! Ja syystäkin. Lääkärillä käyty ja supistukset, kipeätkään eivät olleet aiheuttaneet tuhoa kohdunsuulla tms. Lääkärin ohjeen mukaan huoli pois ja loppuraskaudesta nauttimaan normaalien askareiden parissa! IHANAA! :smiley-bounce015smiley-chores003:smiley-chores004:smiley-chores007:smiley-chores011

Hih, onnellisena että saan taas tehdä kotitöitä. Tällainenkin fiilis voi joskus tulla! ;)

Pojan kanssa sitten kirppisteltiinkin heti juhlan kunniaksi, käytiin hesessä syömässä pienet ranskalaiset ja kierreltiin vielä prismassakin! Hui! ;D

Ihanaa viikonloppua kaikille, voikaa hyvin! Mä lähden linttaamaan pyykkejä! :dance018

Mulla taas niin, et on tosiaanki päiviä ku joutuu oikeen miettiä et onks sielä ketään, sit tulee päiviä et pyörii ku mikäki ja potkut tuntuu kunnolla ja näkyy. En enään huolestu pahasti noista hiljasemmista päivistä, ajattelen et asento vaihtunu tai muuten vaan hiljasempi meininki ja sillon liikkeet tuntuu yleensä paljon alempana. Ja kyl sen verran aina yritän saada liikkeitä sillon, et ei tarvi huolestua (liikelaskenta), mut tosi vaisuja joskus on. Mut kyl mä nautin näistä päivistä, kun ei tarvii huolehtii...

Mäkin täällä mietiskelin, että onko siellä jo ensimmäinen lokakuinen maailmassa ja heti aamulla oli päästävä kyttäämään S1N1:n kuulumisia. Hienoa, että kaikki oli kuitenkin hyvin ja pieni saa kasvaa masussa vielä hetken! :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Ok. Olisin tilanteessasi varmasti valinnut samoin. Ja totta tosiaan olin tietoinen siitä miten hyvät edut meillä täällä äitiyden (ja monen muunkin) suhteen onkaan muihin maihin verratessa! Ja onkohan siellä huomioitu isää miten?

Eipa sen kummemmin. Tyonantajan kanssa voi sopia, etta tekee lyhennettya tyoviikkoa, mutta siinapa se. Taalla aidit yleensa jaavat kotiin, koska lastenhoito on niin kallista (40€/paiva/lapsi).

Kiitos teille kommenteista, nyt ei oman kyytiläisen hiljaisemmat päivät tai vaimeat potkut niin kummastuta. Tosiaan, päivissä on eroa. Tänään on ollut hiljaisempaa mutta eilen oli aika kova meno.

Tänään kävelin noin 2km lenkin, jonka jälkeen alkoi liitoskivut ihan eri tavalla kuin aiemmin. Mulla ei oo liitoskipuja ollut oikeestaan ollenkaan aiemmin, joten oon vähän yllättynyt näiden rajoittavuudesta! En mitenkään voi tehdä mun työtä jos on tämmöstä... mutta katsotaan! Ehkä nääkin helpottaa vielä.

Kylla taallakin on selvasti hiljaisempia paivia. Yleensa ne seuraavat niita vilkkaita oita. Ajattelen, etta pikkuinen on vasynyt riehuttuaan koko yon, minakin olen niina paivia. :)

Sita on aivan mahtava seurata, kuinka mini-ihminen reagoi musiikkiin. Potkiminen alkaa aina, kun mieheni soittaa pianolla ja rauhoittuu, kun mina laulan. Uskomatonta.:)

Libra, ehkä hänestä tuleekin musikaalinen tapaus! Mä huomaan että poikanen reagoi bassoon, se on kyllä hauskaa!

Tanaan minilla selvasti menojalkaa vipattaa. Koko aamun on ollut sellainen meno, etta ei auttanut kuin nousta aamupalalle. Mahasta punnaa ulos vuoroin jalkaa ja katta. Takapuoli nayttaa puskevan kyljesta ulos. Ja koko maha hytkyy hikasta. Tallaisina paivina todellakin tuntuu, etta maha on taynna vauvaa.

Eilen illalla oli Braxton-Hicks supistuksia oikein urakalla, joten ajattelin menna lepaamaan. Herasin silta levolta tana aamuna. :D Tulipas nukuttua kellon ympari, taas. Omat fiilikset ovat hyvat, vaikka liitoskivut valilla vaivaavat.

Laskettuun aikaan on alle kuukausi!

Täällä alkoi mammaloma! Koko eilinen päivä meni niin huojentavissa fiiliksissä ja illalla koitin sisäistää et mä oon nyt kotiäiti. :) Nyt nautiskellaan esikoisen kanssa rennosta kotipäivästä, aiemmin viikonloppuna tuntunu et pitää tehdä kaikenlaista, nyt sitä ehtii myöhemminkin. :)
Mitään kipuja ei nyt oo, mitä nyt selkä ei hirveesti tykkää meijän sohvasta aina mut en voi vastustaa, pitää ettii vaan hyvä asento. ;)

Tuossa pari tuntia sitten tuli pakottava tarve pakata se sairaalakassi. Viisi minuuttia ja se oli täynnä. En tiedä mistä se puuska tuli, mutta nyt se on tehty. Toivottavasti ei vielä pariin viikkoon tule laukulle käyttöä.

Luotan, että menee samalla tavalla kuin sateenvarjon kanssa, sitä kun kuljettaa mukana, ei varmadti pisaraakaan sada! :D

jutsa: Hyvää alkavaa äitiyslomaa!

Mymme: Noinhan se juuri on, ettei sateenvarjoa tarvi, kun se mukana on. ;) Kylläpä se hetki vielä tulee, kun sateenvarjoa (lue:sairaalakassia) tarvitset ja olet onnellinen että se on valmiina. Itsehän en ole vielä moista pakannut.. :D Mitä kaikkea sinne pakkasit?

Omaa: Eilen illalla oli aivan kamalaa häpyliitoksen kipua. Ihan itketti, kun sattui niin paljon. :( Mies oli vähän hermona: "Joko se syntyy?". ;) No ei nyt sentään synny, mutta teki kyllä aivan kamalan kipeää se jomottelu alapäässä. Noin voimakasta kipua ei vielä ennen tätä ole ollut. Onneksi äippäloma mullakin alkoi jo, koska muuten olisin nyt varmasti mennyt hakemaan saikkua..

37. raskausviikko pyorahti kayntiin patkittaisilla younilla. Mika siina onkin, etta kun vihdoinkin saisi nukkua, heraan aikaisin? Nukuttaisi kylla, mutta pikkuinen potkii niin, etta turha haaveilla nukkumisesta. :) Ja OMG, mitka liitoskivut oli yolla, kun herasin vessaan. Hetken luulin, etta jalat menevat alta, mutta onneksi ei, ja tana aamuna on paljon parempi. Ja imetystyynya halatessahan niita ei tunne. :)

Sormet ovat yon jaljilta hyodyttomat - en usko, etta kaipaan raskaanaolosta sormien turvotusta tai liitoskipuja. Tai muutenkaan tata kompelyytta. :)

Olen jo siivonnut keittion, laittanut pyykit ja haluaisin niiiiiin menna ostoksille, mutta pahuksen kaupat aukeavat vasta puolilta paivin. Taitaa tulla pitka paiva... ;)

Emmy, pakkasin itselleni alushousuja, imetysliivit ja suojia, imetyspaitoja sekä villasukat ja collegehousut. Hygieniatuotteet, mukaanlukien ohuet yösiteet. Kättärillä oli ainakin aikoinaan ainakin 10cm paksuja ne siteet! Kamera ja puhelimen laturi
Pojille 44-50cm vaatetta; bodyt, trikoohousut ja paksummat housut, unihaalarit, myssyt ja sukkia sekä tumppuja. Tutit ja pari harsoa jotka mies voi sitten tuoda kotiin koirille ihmeteltäväksi :)
Sitten on ne 60cm karvahaalarit kotimatkalle, mutta epäilen, että äitini käy ostamassa pienemmät ;)

Mäkin sain tehtyä puhelimeen jo listan, mitä sinne sairaalakassiin olisi tarkoitus pakkailla. Kerroin muös miehelle, että puhelimessa se sitten on, jos tarvii pakkailla. :)

Hyvin samantyylistä kun mymmellä, mutta ajattelin yrittää selvitä niillä sairaalan siteillä sen muutaman päivän siellä, riippuu vähän vuodon määrästäkin. Kovin vaikeaa miettiä mitä pienelle pitäisi pukea päälle kotiinlähtiessä, mutta eiköhän sekin tästä selviä. :)

Oon yrittänyt myös vähän puhua miehelle synnytyksestä, kun tuntuu, että miehet pääsevät niin siivellä tän raskausajan ja sitten ollaankin yhtäkkiä synnyttämässä. Vähemmästäkin iskee toiselle paniikki päälle. :D Veikkaan kyllä, että kauhusta kankeana tuo on siellä kuitenkin, ihan niin kuin alttarillakin aikoinaan.

Täälläkin sairaalakassi pakattuna, itselle ja vauvalle sekä esikoiselle reppu valmiina jotta saa sitten vain napata mukaan kun lähtö tulee. Viime aikaisten supisteluiden vuoksi mies pakkasi kaikki valmiiksi jo, mutta minäkun sainkin luvan liikkua, tottakai oli pakko räjäyttää ne laukut auki ja pakata itse uudelleen. Heh..:D Me naiset..

Käytiin tänään uimassa, voi että se on ihana tunne kun siellä tuntee olonsa niin kevyeksi!
Ensi viikolla voisi esikoisen kanssa käydä joku päivä taas uimassa, saa ajan kulumaan kivasti ja
se helpottaa ja rentouttaa tuota alaselkää ja lantion kipuja.

Uinnin jälkeen käytiin hakemassa mulle pari imetystoppia hennesiltä, saas nähdä sitten käytössä minkälaisia ovat. Kokoa oli hankala arvioida tämän masun kanssa. Mutta jos samanlain menee kuin esikoisen synnytyksen jälkeen, ei se maha siitä heti mihinkään katoa ja tissit kasvaa tolkuttomasti lisää joten otin sitten kokoa M, joka meni hyvin nytkin päälle Rv35+5 :)

Kiitos Mymme ja vastavirrassa: En olisi ainakaan noita siteitä muistanut.
Mulla oli kuusi viikkoa viimeksi sitä jälkivuotoa ja se määrä oli alkuun järkyttävä. :( Jännä miten olin sen unohtanut.. :D

Noita vauvan sairaalasta lähtö vaatteitakin on tullut mietittyä, että mitkä sitä sitten on pienellä päällä. Omatkin vaatteet toki täytyy muistaa. ;) Varmaan itselle jotkut mukavat, löysät vaatteet parhaimmat.

Mulla esikoisesta vähäinen vuoto loppui jo sairaalassa oleesa.. Tiiä sitten olisko fiksumpaa ollu pakata tällä kertaa ämpäri :p

Takaisin