Miltä raskaus tuntuu tänään ?

Huuh.. Olipas jännittävä pitkästä aikaa lukea muiden raskaana olevien kokemuksia täällä kun taas kerkiää.

Muutto on nyt onneksi tehty ja Espooseen asetuttu (tosin yksinäistä on :( ). Huomenna rv 33+0 ja pusseja ja laatikoita täällä raahaillut sekä aamusta yöhön järjestellyt mutta yhtään supistusta en ole havainnut.. Täytyisikö siitä huolestua? Olen kyllä lepäillyt välilllä. Pallero möyrii ja työntelee raajojaan ympäriinsä, pää on edelleen alhaalla.

Yöt ovat yhtä vessassa käymistä ja heräilyä tasan 2 tunnin välein. Pallero ei minua häiritse koska olen hyvä uninen mutta itsestään heräilen kyllä. Kädet, luin jollain muulla samaa oiretta, puutuu yöllä koko ajan! Niiin rasittavaa. Ja aamulla joutuu jumppaamaan ku tuntuu että olisi joku reuma käsissä.

Eka Espoon neuvola 8.9. odotan sitä jo innolla, uusi hoitaja ja uusi paikka, toivottavasti on mukava.. :))

Oletteko muut muuten vielä saunassa käyneet? Itsellä ollut nyt pieni tauko kun heinäkuussa luulin että pitää ambulanssi kutsua kun liian kauan siellä saunoin ja unohdin että vähän kerrallaan.. Onneksi meni ohi se ylikuumeneminen itsestään. Mietin vaan että uskaltaisiko siellä vähän käydä lämmittelemässä..

Tsemppiä meille kaikille tähän loppuun.. Todella jännittäviä aikoja kyllä.. <3

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Täällä fyysisesti kaikki ihan ok. Välillä päiviä, että supistaa ahkerammin ja joutuu lepäilemään mutta ei sen kummempaa. Vatsa on iso ja pinkeä ja vauveli liikkuu ahkerasti sen minkä mahtuu. Välillä taitaa tunkea päätä yhä syvemmälle lantioon kun tuntuu niin hassulta tuolla alapäässä.

Henkisesti alkaakin sitten jo väsymään. Ihana lukea, etten ole ainoa. Miten voikaan ahdistaa näin paljon äitiyslomalla olo?! Mun päällä menee näköjään hetki totutella tähän koska oon hajoillu viimeiset kolme päivää. Itku tulee herkästi, aika kuluu niiiiiiiiiiiiiin älyttömän hitaasti, lähteminen ja tekeminen on rajallista eikä muutenkaan ole sellainen fiilis että tekisi mieli seurustella ja nähdä ihmisiä (vaikka se varmaan tekisi hyvää). Mies joutuu nyt kestämään ja sekin ahdistaa mua, kun ei oikeasti ole mitään järkevää syytä kiukutella.

Kroppa jaksaisi vielä olla raskaana mutta pää ei. Rv 36.

Hemppuliina, eiköhän tuo saunominen ole ihan ok. Itsekin kävisin vielä jos tykkäisin saunoa. Jotkuthan jopa uskovat että saunomisella saisi käynnistettyä synnytyksen kun alkaa la lähestyä. Tärkeintä on kuunnella kroppaa ja muistaa nesteytys! Raskaus on jokaisella niin yksilöllinen ettei mitään yhtä ja oikeaa sääntöä/ohjetta ole.

VilliVadelma vei kylla sanat suustani. Mammaloman kolmas paiva ja paa hajoaa. Vauveli se siella potkii iloisesti ja raskausvaivoja ei ole, mutta polla ei jaksaisi enaa yhtaan. Ehka tama on sitten se voimalahde synnytyksessa, kun raivolla pusken pikkuista maailmaan?:)

Vissiin niitä suikkapuikkopistoja alkanut esiintymään enemmän. Inhottaviaaa..
Vähän huolestuttaa, kun olen varmaan joka päivä itkenyt ainakin viikon parin ajan ja useimpina päivinä ollut ihan toivoton olo, että voisin kävellä järveen. Mulla on aikaisemmin ollut syvää masennusta nuorempana, mut nyt raskauden aikana tuntuu että kaikki nää hormonit saa musta ihan sekopään, murheetkin tuntuu isommilta kuin ovat, koska tällä hetkellä mun olo on kuitenkin sellainen, etten voi kun ihmetellä että miksi olen itkenyt niin ja tahtonut päästä pois maailmasta.
Samalla myös huoli siitä mitä olen aiheuttanut vauvalle noilla oloilla, pelkään että sieltä syntyy stressaantunut alati itkuinen vauva. Syyttäisin itseäni vielä enemmän.

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app

Maiden: Onko sulla joku tietty asia, kun itkettää/huolettaa vai yleensäkin tämän hetkinen tilanne itkettää? Itse olen tänään itkenyt pari tuntia ja ihmettelen vähän miksi näin voimakas reaktio moisiin asioihim. Minulla myös hormonit tuntuvat tekevän "kärpäsestä härkäsen" monissa asioissa. Olen tavallisestikin herkkä, mutta nyt olen jollain aivan uudella tasolla - tooooodella herkästi tulee itku. :(

Päätä on särkenyt tänään kovasti. Minulla on migreeni taipumusta ja tänään näkyi migreenin aurakin. :(Supistellut on myös ihan reippaasti - kivuttomia suppareita tosin).

Raskaudessa ei itketä mikään. Hmm. Tunnen vaan itseni arvottomaksi, huonoksi ja vihaan itseäni ja mun tyhmiä aivojani, että mulle on moni normaaleille ihmisille tavallinen asia niin vaikeaa ja mieskään ei aina muista ymmärtää ja sitten syntyy konflikteja.
Viime viikolla neuvolassa sai täyttää sen jonkun mielialatestin, niin neuvolatäti suositteli neuvolapsykologia ja suostuin, sais vielä ajan, on sieltä varmaan soitettu, mutta en ole vastannut tuntemattomiin numeroihin kun ei näytä sairaalan numerolta..

Haluan kuitenkin lapseni opettaa arvostamaan ja rakastamaan itseään sekä kehun häntä ja kannustan häntä hakeutumaan tekemään jotain mihin hän tuntee vetoa ja tuen häntä. Tunnen jääneeni vanhemmiltani vajavaiseksi näistä asioista. Miksei oma äiti voi kehua tytärtään kauniiksi, hymähtelee vain jos laittaa jotain nättiä päälle?

rv34+2 voi kun olen kaivannut päästä tänne juttelemaan! Siivosin Safari selaimeni resetoimalla sen virusten torjunnan takia ja hups heijaa en enää päässytkään tänne foorumille. Eli taisi olla viime perjantaista asti kun en päässyt tänne ja mietin jo pääsenkö enää koskaan takaisin jos joku kallisarvoinen asetus on nyt poissa eikä sivusto tunnista minua. Onneksi vau.fi foorumin it-tiimi ratkaisi tämän serveri ongelman tänään ja pääsin takaisin. Pitää nyt lukea kaikkien kuulumisia.
Minun äitiysloma alkoi nyt maanantaina ja olen puuhannut kaikenlaisia vauvajuttuja. Nytkin tulin Ikeasta, josta hankin vaipanvaihtopisteelle juttuja. Sitten odotan netistä tilaamiani hankintoja kuten katosta riippuvaa kehtoa "Kindekeklein" ja Storchenwiege kantoreppua, jonka pitäisi mennä jos ihan vastasyntyneellekin. Suuri hali teille kaikille odottajille. Oli ikävä teitä nämä päivät kun en päässyt tänne foorumille.

Maiden, mulla on myös tosi vaikea ja etäinen äitisuhde, ja oon paljon nyt etenkin tässä loppuraskauden aikana murehtinut että miten osaan itse olla äiti, kun ei itsellä aikanaan ole ollut hyvää / "normaalia" äitisuhdetta ja äidin mallia... Isäänkin välit ovat jääneet aika etäiseksi, vaikka muuten ovatkin hyvät. Mutta mä yritän ja haluan uskoa, että kun itse tiedostaa ja muistaa mikä vanhempien käytöksessä ei itsestä ole lapsena (tai myöhemmin) tuntunut hyvältä tai reilulta, voi itse yrittää opetella vanhempana toimimaan toisin. Tsemppiä :Heartred

Meillä tehtiin kanssa muuttoa ennen kuunvaihdetta. On pussia, kassia, säkkiä, nyssykkää, laatikoita.. huoh, no ne on nyt uudessa kodissa, ajan kanssa niitä sitten paremmin.. On kuitenkin suht hyvässä mallissa uus koti! :smiley-chores020 :grin

Vauvan vaatteet, ne pienimmät ekat on pesty valmiiksi odottamaan pikkuista! smiley-chores003 :smiley-chores011
Petivaatteet viel tällä viikkoo niin sitten on ainaki pestynänsä kun aika koittaa. Kohta pakkaan laukut ittelle ja vauvalle valmiiksi. :smiley-chores011

Mulla on kanssa tota käsien puutumista ja turpoamista joka aamu. Ihan kuin olis nukkunut käsiensä päällä joka yö. :confused013

Saunominen tuntuu mukavalta, vähän kerrallaan käyn, sitten taukoo ja viel toisen kerran hetkeksi.
Nyt kun on oma sauna josta saa nauttia niin ei malta olla menemättä! :dance008 Vanhassa asunnosssa oli saunavuoro vain kerta viikkoon ja sekin huikeet 40min... :smiley-angry003

Äippäloma on alkanut minullakin ja pikkusen jännittää jo enempi mitä ennen... lääkäri sanos että älä vaan vielä stressaa h-hetkeä, stressaa mieluummin sisustusta uuteen kotiin tässä vaiheessa! :hello2

Raskaus tuntuu mukavalta, potkut ja myllerrykset pistää hymyn huulille tuon tuostakin.
Painoa on tullut alle 10kg, on "melko notkea olo" viikkoihin nähden (tutun sanoja lainaten) ja kipuja ei hirmupaljoo, kolotuksia toki on mutta huolestuisin jossei mittää olis.
Sf mitta oli 33 ja hb ja rr hyvät.

Näillä on hyvä mennä nyt saunaan. Hyvää illanjatkoa kanssasisaret ja oikein hyviä vointeja!! <3

Olo on kohtuullisen hyva. Nain illalla aina tuntuu, etta maha retkee varmaan vaan turvotuksesta ja sitten vauvan kiemurtelut mahassa tuntuu ikavasti. Viime yona ja iltapaivalla mun paikkareiden aikaan oli todellinen jumppatunti menossa mahassa. Sanoisin kylla etta siella oltiin poikittain eika paa alaspain tanaan.

Maiden ja Niiskumuikkunen - ihan sama juttu etta aiti-tytarsuhde on meilla tosi vaihteleva ja olen lopetanut sen toivomisen, etta se muuksi muuttuisi kun sen toisenkin osapuolen tulisi tajuta se ja tehda asialle jotain. Valitettavasti aitini ei ole kykeneva siihen. Ihan samaa sanoisin kuin Niiskumuikkunen, etta itse aitina voi miettia miten olisi halunnut oman aidin ottavan huomioon ja kun tiedostaa nuo niin siina on jo hyva lahtokohta. Taydellista aitia ei ole ja aina voi tehda vain parhaansa, ei sen enempaa. :Heartbigred

Maiden, kävin itse neuvolapsykologilla ja koin sen hyväksi jutuksi. Helpotti oloa ihan hirveesti!

Tsemppiä ja voimia varsinkin henkisellä tasolla sulle Maiden, kohta saat näyttää miten hyvä äiti ootkaan ja kuinka tärkeä ja arvokas ihminen lapselles :Heartpink

Täällä ollaan nyt niin täynnä raskautta myös! Oon niiiiin väsynyt. Eilen siivosin roskiskaappia ja istuin lattialla sen jälkeen aivan uupuneena ja hikeä valuen..... :smiley-ashamed004 yyyh.. Öisin herään 1-2h välein pissalle ja takas nukkumaan asettuminen tuntuu jotenkin ihan superhaastavalta. Ei löydy hyvää asentoa kun koko ajan maha painaa johonkin. Ja toi hikoilu on nyt muutenki in tääl päi. Hiukanki ku jotain tekee ni hikikarpalot nousee otsalle. RASITTAVAA.

Mä oon saunonu kyllä ihan huoletta, istun alalauteilla sit kun tuntuu siltä :) Esikoisenkin kanssa saunoin lasketun ajan jälkeenkin ihan normaalisti. Vesipullo vaan saunassa mukana :)

Rv.34+3
Tän viikon on tuntunut siltä etten enään halua olla raskaana! Ei vaan enään jaksa,kiinnosta tai haluta :D tiistaina jo luulin että lähtö tulee, tunnin ajan kuuden minuutin välein tuli kipeitä supistuksia jotka säteili selkään todella ikävästi. Onneksi ne meni ohi levolla ja lämmöllä kuitenkin! Vauva potkii jo kipiästi välillä.. varsinkin kylkiluihin. Tiistaina meille tulee se perhetyöntekijä käymään.. Menis nyt tää 34 & 35 viikko äkkiä niin pääsen 36 viikolla sinne synnytystapa arvioon, haluan tietää minkä kokoinen lapsi tuolta on tulossa :) toivon ettei kovin iso.. en kyllä usko että tonne mun sisälle mahtuis ees kovin suurta lasta mut katsellaan :D sanoin jo neuvolassa etten varmaan synnytä yli 4 kilosta lasta vaan saavat hommata mut sektioon! :D loppuen lopuksi iha sama miten se syntyy kuha tulee vaan ulos hyvinvoivana :) sit mua on alkanu itkettää iha hassut asiat, tän mahan kans ei enää tuo seksin harrastaminen oo niin helppoo ( onneksi tää tapahtu näin lopussa vasta) niin yks päivä purskahdin itkuun hommien jälkeen ku kaikki ei mennyt niinku olisin halunnu, sit lopuksi en enää tienny et itkettääkö vai naurattaako niin itkin ja nauroin yhtäaikaa :D hullua hommaa..

Sent from my GT-I8190 using Vau Foorumi mobile app

36+4. Olo on kurkkukivusta huolimatta kohtalainen, joskin flunssainen. Mini potkii reippaasti ("jopas taalla on aktiivinen pikkuinen" Hehe. :)) ja valilla tuntuu, etta vatsanahka ratkeaa, kun mini punnaa ulospain. Pikkuinen on nyt ihan asemissa ja synnytys voi alkaa vaikka koska. Minulla on nyt neuvola viikottain tasta eteenpain.

Kipuja ei ole, myos liitoskivut ovat kaikonneet - kiitos fysioterapeutin! Oma olo on hyva, mita nyt jannittaa synnytys ja vauva-arki. Harjoittelen raskausjoogaa ja hengitysta nyt paivittain ja olen edelleen kankea, mutta ehka siita on edes vahan apua.

Synnytyssuunnitelma kaytiin tanaan lapi ja en mielestani mitaan erikoisia juttuja siihen laittanutkaan. Nyt vain sita sairaalalaukkua pakkaamaan - aloitin jo, mutta tulee kylla ihan jarkyttavan kokoinen sakki!

Muillakin tuntemuksia että mahanahka repeää :grin

Meillä taas on se tilanne että antaisin MITÄ VAAN jos saisin olla rennosti mammalomalla. Mieheni on yrittäjä ja yritys on tosi tiukoilla nyt, ja se aiheuttaa jatkuvaa huolta, murhetta sekä taloudellista kriisiä. Ei ole ollut varaa ostaa vauvelille kaikkea mitä olisi halunnut :sad001
Samoin jatkuvaa paperin pyörittämistä ym. työtä, kun haluaisin vain istua sohvalla tai hypistellä vauvan vaatteita. Olisi ihanaa jos saisi vain antautua raskaudelle ja miettiä vaan vauvaa.

Onneksi Suomessa ei kukaan kuole nälkään, mutta tuntuu kurjalta olla köyhä just silloin kun vauva tulee! On ollut unelmia siitä miten koti on laitettuna, vauvan tarvikkeet kaikki siististi lipastossa, jne. Elämä olisi ns. "täydellistä" kun vauva tulee. Meille kävi just toisin :sad010
Asunto on puolityhjä ja kolkko, sieltä puuttuu kaikenlaisia perustavaroita kuten esim. kirjahylly, ja tuntuu pahalta tarjota lapselle tällainen koti. Samoin stressi ja jatkuva riitely puolison kanssa mietityttää, koska pelkään että se vaikuttaa vauvan terveyteen.

Aina ei näköjään voi antaa lapselleen kaikkea mitä toivoisi, tai saada lasta ns. "täydelliseen" aikaan elämässä. :oops:

Takaisin