Miltä raskaus tuntuu tänään ?

Mulla sekoaa pää, kun tuntuu että koko ajan pitäisi olla jotain tekemistä. Hääräsin keittiössä siivoten ja ruokia valmistellen ja sitten söin, meni kolme tuntia. Vähän tylsää, etten voi aloittaa tänä vuonna opiskeluja, mutta mulla onkin sitten miehen kanssa ihan uusi "koulu", tämä vauva. Päähän on mennyt niin paljon kaikkea tietoa kirjoista lehdistä netistä kun olen lukenut raskausajasta ja synnytyksestä ja elämästä vauvan kanssa ensikuukaudet.. kunnon opinahjo ollut tähän asti, mutta se käytännön oppi onkin vasta edessä vielä tän pänttäämisen jatkoksi..
Mies ei kyllä pysy perässä, se hyppää mukaan vasta vauvan synnyttyä ja alkaa sitten vasta ottamaan asioista selvää -itse kokeilemalla ja tekemällä. Muutaman sivun on mun lukemista kirjoista lukenut :p no, luotan että hän pärjää sitten, mä olen vaan niin tiedonjanoinen että en pystyisi vaan odottamaan kaikkia kuukausia lukematta mitään vauvaan liittyvää tietoa..

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app

Ja ennen mua ei ole vähääkään kiinnostanut lukea mistään imetyksestä ym mistään mikä liittyi vauvoihin, tuli enemmänkin yäk reaktio mutta nyt tunnen vetoa aiheeseen, miksiköhän. :p hauskaa seurata itseään, miten luonnollinen äiti minussa on herännyt ja kasvaa kukkaan, tahtoo hoivata, imettää ja rakastaa lasta.. hullua!

Mulla jomotteli alaselkää eilen illalla niin, että meni joksikin aikaa välillä ohi ja tuli sit taas takas. Supistukset voi joskus olla sellasia... Mut en tiä oliko nää. Onko muilla supparit ilmenny alaselkäjomotuksena?

32+0
Alaselkä on ollu monta päivää jo normaalia enempi jumissa ja kipeä :/ Maha alkaa jo olemaan eessä,olisin niin valmis jo luopumaan tästä ! :D eilen tais tulla kipeitä supistuksia? en oo oikee varma :o ehkä ne tuntu enemmänkin lihasperäiseltä krampilta ku mitä supistuksilta, en tiiä :o Onko teillä kellään sitä tukivyötä? Auttaako selkäkipujen kanssa?

29+3, mulla ollu alaselkäkipuja jo varmaan pari viikkoa. Eilen oltiin leffassa 1,5h istumista siis, ja oli viimeset hetket kyllä tuskaa, kun ei mitenkään päin ollut hyvä ja leffan jälkeen selkä ihan kipee ja jumissa :( Mulla on muutenkin notkoselkä, niin tää ei kyllä helpota yhtään. Eilen vähän jumppailin.

Tilasin viimeviikolla halvimman mahdollisen tukivyön netistä, Carriwell-merkkinen. TOIVOTTAVASTI auttaa, muuten ei tuu työnteosta mitään... Kerron täälä sit, jos on ollut hyötyä :)

Mulla oli esikoista oottaessa tukivyö lainassa sairaalan välinelainaamosta. Kyl se hiukan helpotti, varsinki sit huomas ku otti sen pois et se oli auttanu :D Maha ei roiku sen kanssa ihan niin paljon :D

Niiskumuikkunen, onko sulla ollut minkälaiset verenpaineet? Alhainen verenpaine herkästi huimaa. Raskausmyrkytyksessä kai enemmänkin verenpaineet nousee ja tulee turvotuksia, ja korkean verenpaineen oireena voi olla myös päänsärky. Matalia verenpaineita ei yleensä tarvitse kauheasti hoitaa, mutta huimauksen vuoksi voi hoitona lisätä nesteytystä. Ja mulla kun on ollut matalat paineet, niin en kauheasti ole vältellyt myöskään suolaa, lakritsia ja salmiakkia.

Tukivyötä meillä saa lainattua kunnan fysioterapeutilta. Eli neuvolastakin kannattaa kysyä, onko saatavissa lainaan, jos on tarvetta.

Mulla juurikin heinukan ja Omenankin mainitsema tukivyö lainassa kaupungin fysioterapiasta. Tuo tuntunut huomattavasti paremmalta (tulevammalta) tukivyöltä kuin kaupasta ostamani Anita-merkkinen tukivyö.

Mulla eilen illalla särki sääriä ja pohkeita ihan jumalattomasti. :( Ihan niin kuin sellaisia 'kasvukipuja' mitä oli joskus teininä pituuskasvun takia. Nyt korkeintaan leveyttä tullut jalkoihin lisää. :D

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Omena, juu, mulla on normaalistikin suht matala verenpaine (on ihan sukuvika...), ja nyt vielä vähän jopa laskenut raskauden aikana, joten en tosiaan siksikään ole kovin huolissani mistään raskausmyrkytyksen mahdollisuudesta... Sitä eilen itsekin mietin, että jos on paineet kovin matalalla ja hemoglobiinikin laskusuunnassa, niin sekin saattaa kyllä vähän heikoksi vetää. Jos se nyt jatkuu tai pahenee, niin pitänee sitten soitella neuvolaan, että jos pääsisi käymään näytillä ja mittauttamassa tosiaan ne paineet ja hemoglobiinin yms. Mulla on muuten tässä vielä 5 viikon väli edellisestä neuvolakäynnistä seuraavaan, mikä on musta aika pitkä aika tässä vaiheessa raskautta (nyt 33+0) :eek:. Mutta tänään on kyllä olo ollut ihan normaali kun eilen illalla kunnolla jumppailin ja venyttelin selkää ja niskaa, joten jospa se olis ollut se syyllinen noihin huippailuihin :)

Töissä oleminen alkaa olla aika raskasta. Supistelee ja väsyttää. Mahaan koskee iltapäivisin aika aktiivisesti, helpottaa vasta kun pääsee pitkälleen kotiin.

Jännä, että mun kollegalle, jolla on 10 päivää myöhemmin laskettu aika, oli myönnetty jo pari viikkoa sitten sairaslomaa äitiysloman alkuun asti henkisesti kuormittavan työn vuoksi. Ettei tartteis tässä tilassa tehdä. Mulle sanottiin, että "ota lomapäiviä niin, ettei tartte tehdä kokonaisia viikkoja".

mulla esikoisesta tuntu supistukset vain selässä.menkkajomot potenssiin tuhat.jos se kipu aaltoilee niin selvähän se on että ne on supistuksia

30+3 Viime yo meni kukkuessa kun herasin hirveaan kasivarsikipuun. Heraan monta kertaa yossa vaihtamaan asentoa kyljelta toiselle yleensakin, mutta viime yona en paassyt enaa uneen. Aamulla olin sitten niin poikki etta soitin toihin etten tule. Yhteensa 4.5:n tunnin tyomatka ja siihen tyopaiva paalle, siita ei olisi tullut mitaan ja tanaan olenkin sitten nukkunut jo kahteen otteeseen. Mitkaan kasituet eivat auta tahan kasie ja kasivarsien kipeytymiseen. Olen huomannut, etta vanhat viat niin kuin jannetuppitulehdus ja leukaluiden kipeytyminen purennasta johtuen ovat tulleet uudelleen esiin raskauden myota.

Tanaan on myos ollut vahan huoli siita miten parjataan ilman apua vauvan kanssa, kun miehen tyomatka + tyopaivat ovat pitkia ja meilla ei ole ketaan sukulaisia lahella. Mina viela menin sanomaan, ettei anoppia kutsuttaisi vauvan syntyman tienoissa meille kun haluan opetella ihan itse vauvan hoitoa. Mies on siita ollut huolissaan ja aika kireanakiin viimeiset pari viikkoa, mutta mina olen tahan mennessa ollut jotenkin lomien jalkeen pilvilinnoissa ja ehka vahan ylipositiivinenkin. Tanaan on ollut kova ikava Suomeen ja seka sukulaisia ja ystavia siella. En tieda paastaanko koskaan muuttamaan sinne kun miehen tyon saanti sielta voi olla vaikeaa ilman suomen kielta ja pitais hypata ihan tyhjan paalle hakemaan sielta kasin toita. :( Mies olis kylla muuten valmis muuttamaan Suomeen kun tykkaa hiihtamisesta ja saunomisesta kovasti.

Nyt on alkanut pienoisesti ottaa päähän se, etten ole mitään muuta kuin raskaana oleva nainen. Kaikki muu, mitä teen, mitä olen ja mitä mulle kuuluu ei näytä kiinnostavan ketään.

Töissä ihmetellään ja kysellään jaksamista ja vitsaillaan mahasta tai tulevasta synnytyksestä. Muistetaan myös kertoa neuvoja ja vinkkejä - ihan varmuuden vuoksi. On ihanaa, että työkamut huomioi ja huolehtii mutta kun teen siellä töissä muutakin kuin vain olen raskaana.

Kun käyn salilla tai jumpassa niin tutut ja tuntemattomat kyselee samoja kysymyksiä kerta toisensa jälkeen. Tutut jopa ottavat oikeudekseen tulla keskeyttämään salilla sarjan teko ja kyselemään raskauskuulumisia. Tämä ärsyttää ehdottomasti eniten! Menkööt pällistelemään muualle ja antakoot minun treenata.

Ystävät ja sukulaiset muistavat myös aina tiedustella raskauskuulumisia ja vointeja. Siinäpä se. Muu ei kiinnosta.

Tiedän, ettei tämä ole kyselijän ongelma, koska mistä hän tietää kenelle ja milloin olen viimeksi vastaillut juuri samoihin kysymyksiin. Ongelma on yksin minun ja ainoa lääke tähän on eristäytyä muista kun ei jaksa raskausjuttuja.

Nyt lasken sataantuhanteen, rauhoitun ja annan asian olla. Enää 6 viikkoa. :)

Mulla on käytössä Nexcaren tukivyö. TOIMII! Maksoi kuutisenkymppiä, mutta on ollut joka sentin arvoinen!
Sain ylihuomiselle ylimääräisen lääkäriajan, haluan tietää missä mennään.Vaikka edellisestä tarkistuksesta ei ole kuin viikko, koen jotenkin tarpeelliseksi päästä käymään lääkärin luona.. Neuvola mulla olis ollu jokatapauksessa.. Toivottavasti hb on nousussa!
Maha sen sijaan jatkaa laskeutumistaan, hipoo kohta polvia :D

Mulla kanssa sama homma kun ihmiset kyselee miten voi ja arvostelee mahaa tai kokoajan jauhaa että ai kun ihana ja läpäläpä..pitäskö vastata että no ihan paskaa kuuluu mitä haluut seuraavaks kysellä :mad: no joo mutta pointti oli että tiedän tunteen!
Tosta tukivyöstä... ostin anita 50e ja varmaan viiskertaa käytin kunnes unohtui kun ei ole sietämättömästi koskenut selkään enää mikä on ihme kun mahahan kasvaa vaan kokoajan.. turha ostos ja rahat män:confused005

Synnytysvalmenuksen jalkeisissa tunnelmissa ollaan. Hyva possis, mahassa myllertaa. Nyt viela iltajumppa ja sitten nukkumaan. Jotenkin ihan mielettoman hyva mieli! Olen niin ylpea miehestani, joka on niin kannustava ja auttavainen. Jos voisin, lahettaisin kaikille hyvaa mielta ripakopallisen. :)

No ei tämäkään ole kivaa, että kukaan ei ole kyselemässä mitään voinnista yms, kun olen niin yksinäinen enkä ole töissä tai koulussa tällä hetkellä. Voi miten haluaisinkin töihin tai kouluun, että olis tekemistä ja ihmiskontakteja. Miehellä on kiireinen viikko ja mä vaan en tiedä mitä mä tekisin.. ehkä leikkelen vanhoja kankaita ja suunnittelen tilkkutäkin vauvalle, haaveilen sellaisesta.
Nyt on rv 29+5.. kohta taas kymppi täys ja aika vaan lentää, enemmän ja enemmän jännää millainen tyyppi on tuolla tulossa, minkä näköinen ja kaikkea..

maiden_of_sleep : et oo ainoa jolla on vähän yksinäinen olo, eilen just meitin samaa että kuinka ihanaa olis olla töissä vielä tai jossain muussa missä sais vähän ihmiskontaktia ! Mun ihmiskontaktit on tällä hetkellä oma mies, vanhempani, veljeni ja hänen tyttöystävänsä ja 1 ystävä jota tosin nään ehkä hyvällä tuurilla 2 kertaa kuussa hänen työvuorojensa takia (tekee vain yö-vuoroja) Hänkin on lapseton ihminen niin varsinkin nyt tämän raskauden aikana meijänkin näkeminen on harventunut jo senkin takia ku en voi enään juoda, mennä ja tulla miten huvittaa :/ Eilen mieheni sisko olisi halunnut tulla käymään meillä mutta tämähän ei sovi miehelleni koska hän ei ole myöskään siskonsa kanssa tekemisissä (riitasta sakkia, tiiän! :smiley-angry002) niin sanoin että jos tämä tulis käymään ku mieheni on töissä niin ei kuulemma halua että sisko astuu jalallakaan meijän kotiin, siinä meinasin ensimmäisen kerran räjähtää koko raskauden aikana että tajuaakohan mieheni edes miten yksin olen, istun suurimmaksi osaksi aina kotona yksin ku hän on töissä.?! Helppo hänen on olla ku mieheni ystävät käyvät meillä ja hän on töissäkin ihmisten parissa.. eihän meijän koti mene pilalle siinä jos täällä joku käy vaikka mieheni ei henkilöstä pitäisikään?! sain nieltyä kiukkuni ja itkuni siinä kuitenkin, en jaksa alkaa riiteleen asiasta kun ei tästä päästäisi ikinä yhteisymmärrykseen :confused005

Eilen oli viimeinen työpäivä ja juuri heräilen ensimmäiseen aamuun ilman työvelvoitteita. Olo on vapaa kuin taivaan linnulla, haaveilen, mitä kaikkea kivaa voisin tänään puuhailla. :)

Varmasti ehdin tulevien viikkojen aikana myös tylsistymään kotona, mutta nyt yritän vain nauttia näistä hetkistä.

33+3

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Täällä myös yksi melko yksinäinen. Kavereita ja ystäviä on, mutta n e asuu yli 300km päässä ja olen tosi huono soittelemaan kellekään. Muutin viime kesänä miehen perässä keskisuomeen ja koska en ole töissä tai koulussa on uusien kontaktien luominen ja kavereiden saanti vaikeaa. Mieheni on myös jonkin verran vanhempi, joten hänen kaveripiiristään ei ikäistäni seuraa löydy. Lisäksi asumme melko korvessa ja naapureistakin nuorimmat on yli 50vuotiaita. Olen päättänyt että vauvan synnyttyä menen MLL:n perhekerhoon ym jos sieltä vaikka löytyisi uusia kavereita. Yksin sinnekään ei ole helppo mennä mutta sitä on vaan otettava itseään niskasta kiinni ja lähdettävä liikkeelle!

Raskaus tuntuu jo melko raskaalta. Selkä, nivus ja jalkakipujen takia olen melkolailla tuomittu loppuraskauden viettämään kotona neljän seinän sisällä kun mitään ei jaksa eikä pysty tehdä ja mihinkään kykene yksin lähteä..

Huomenna radi kontrolli keskussairaalassa, näkee pitkästä aikaa pikkuisen ultrassa :) Hiukan jännittää onko radi vaikuttanut vauvan kasvuun kovastikin..

Takaisin