Miltä raskaus tuntuu tänään ?

Voi, ma niiiiiiin toivon, etta mun jalan koko kasvaisi! Edes yhden koon verran, etta loytaisin helpommin niita kenkia. Tai kasvaisi vaikka kolme numeroa, sittenkin loytaisin viela hyvin kenkia.

VilliVadelma, kiitos vinkeista! Tuo juominen todellakin auttaa turvotukseen. Itse kittaan myos vetta sellaiset pari litraa per paiva ja lisaksi tietysti muut juomat. Pitaapa juoda vielakin enemman, jos se vaikka poistaisi turvotuksen kokonaan. :)

Tanaan ihan "vahasen" vain allistyin, kun tajusin, etta nyt ollaan oikeasti kohta asian aarella: Lapsen paa on asemissa ja laskettuun aikaan vahan alle kahdenksan viikkoa! Tosin aitini synnytti esikoisensa kaksi viikkoa etuajassa, joten voipi olla, etta onkin enaa kuusi viikkoa. Toisaalta en jaksaisi odottaa. Tanaan aloitin sairaalakassin pakkaamisen, varmuuden vuoksi.

Pikkuinen myllertaan mahassa niin, etta valilla tuntuu kuin joku kutittelisi ihoani sisaltapain ja valilla silta, etta napani on nyrkkeilysakki. Jostain syysta en voi olla nauramatta aaneen, kun meno kovenee. :)

VilliVadelma: Itselläni sellaiset ZeroPoint-merkkiset kompressiosäärystimet. Ei vaan kyllä jaksaisi laittaa niitä jalkaan näin helteellä. :D

S1N1: Mulla kans pikkuisen jalka nyt isompi kuin ennen esikoista. Jostain luin, että se on nimenomaan se 1. raskaus joka sitä jalkaa kasvattaa. Toivon tosiaan, että näin on, kun en minäkään jaksaisi alkaa ostamaan kenkiä uusiksi. ;)

Pikkasen ärsyttää, kun ei lääkäri eikä terkkakaan tuntunut tietävän onko vauvani jo oikein päin (=pää alaspäin).
Toki kätilö ystäväni sanoi, että näillä viikoilla mahtuu vielä kääntymäänkin, että turha kai vielä stressata.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Emmy mäkin oon miettinyt tuota, että miten päin on. Viime neuvolassa oli arvion mukaan perätilassa, enkä usko, että olisi kääntynyt. Kaverin pikkuinen kääntyi kuulemma vasta ihan vko tai kahta ennen laskettua (ihan normaalikokoinen), joten en oo vielä ressannut asialla. Mutta hieman harmittaa tällaistakin asiaa joutua miettimään, ihan kuin muuten ei olisi jo tarpeeksi toivon varaan jätettyjä asioita.

Katiloni tuumasi, etta osa vauvoista kaantyy asemiin jo hyvissa ajoin ja osa vasta juuri ennen synnytysta. :) Sen voin sanoa, etta minulla ahdistava olo helpotti, kun paa kaantyi alas, ja potkut tuntuvat paaosin ylamahassa. Valilla paa ilmeisesti tunkee alaspain, kun hapyluun ylla valilla juilii. Tosin nyt kun 33. viikkoa viedaan, on mahassa jo sen verran ahdasta, etta valilla ahdistaa ihan miten pain vain olisi. Ja kun Kala vatkaa takapuoltaan puolelta toiselle, koko maha muuttaa muotoaan samaan tahtiin. :D

Kunpa jo viilenisi kunnolla niin etta saisin nukuttua taysia oita. Paivat menevat ihan ok, mutta illalla kun pitaisi menna nukkumaan niin ahdistaa. Joudun ottamaan viileita jalkakylpyja, laittaa kylmageelia ja makaan jalat seinaa vasten nostettuina, vaikka selkaa ahdistaa, ettei jalat olisi aivan niin levottomat nukkumaan mennessa. En silti (viela) valita, tama on onneksi tilapaista. Enaa pari kuukautta ja sittenhan onkin jo syksy. Etta kylla tama tasta. :)

Mull nyt rv 29+0 ja vauva mahtuu vielä kevyesti kääntyilemään miten päin vain. Potkut sitten vähän antavat aina suuntaa, miten päin siellä ollaan. :)

vastavirrassa: Tosi on, että pikkuisen mietityttää miten päin kaveri tuolla oikein hengailee. Varmaan silti tosiaan liian aikaista stressata. ;)

Libra: Niin ja jotkut vaavit eivät suostu kääntymään ollenkaan (kääntöyrityksestä huolimatta). Sitten arvioidaan mahtuuko syntymään perätilassa. Jos ei mahdu syntymään niinkään, niin sitten se on suunniteltu sektio. Näin kävi yhdelle tuttavalleni tässä tänä keväänä..

Esikoinen oli rv 27 lähtien pää alaspäin neuvolakortin merkintöjen mukaan. Saapi nähdä milloin tämä arvon herra päättää kääntyä alaspäin.. ;) Mulla siis menossa tänään rv 31+3. Toki mulla vielä synnytystapa-arviokin tulossa syyskuussa, että ei tarvinne panikoida tätä asiaa vielä. :D

Mä olen ihan raihnainen! Pulssi on koko ajan yli 100, paineet heittelee miten sattuu. Lääkäri oli sitä mieltä, etten juo ja syö tarpeeksi. Olen kyllä eri mieltä, mutta nyt siis lepoa, juomaa ja ruokaa lääkärin määräyksellä.

Viikko sairaslomaa ja tilannekatsaus. Oon kyllä aivan poikki kun nukun niin huonosti ja itku on sen takia herkässä. Nyt onneks oon saanu nukuttua pieniä päiväunia. Eilen kahdet ja tänään yhdet (tähän mennessä).

Miten mä nyt yhtäkkiä menin näin paljon huonompaan jamaan? Rv 29+2.

Hei, miltä vauvan hikottelu tuntuu? Tässä illalla taas makoilin ja ihmettelin pikkukaverin menoa, ihan perusmeininkiä, mut sit tuli semmosta värinää... En nyt osaa paremmin kuvailla, kuin värinä tai tärinä, pienellä alueella, suhteellisen lyhytkestoinen. Tuntui varsin hauskalta. Tänään siis rv 30+0.

Tänään muutenkin varsin jännä päivä. Töissä pääsin pällistelemään vainajia ja niiden sisuskaluja (ei ollut niin paha, mitä pelkäsin ja selvisin ilman pyörtymistä). Helteet tuntui suht siedettäviltä viime päiviin nähden, tosin kyllähän sitä hikeä on tänäänkin vuodateltu. Vointi siis moitteeton, mutta pahoin pelkään, että nämä helteet kyllä tulee kuormittamaan - kunpa vaan jaksaisi nämä pari viikkoa, niin sit saisi ihan vaan olla ja möllöttää :)

Jaksamisia kaikille tasapuolisesti!

Vauvan hikka tuntuu sellaisena pienenä naputuksena yhdessä ja samassa paikassa. Vähän niinkuin syke löisi (muttei se voi olla pienen syke, kun se olisi niin paljon nopeampaa). Vaikea kuvailla. Vähän niinkuin joku koputtelisi sisältäpäin samaa kohtaa tasaisella rytmillä.

Minulla hikka tuntuu ihan alavatsalla (vauvan pää on siellä) mutta ilmeisesti se voi tuntua muuallakin kuin missä pää on... Syytä en kyllä tiedä.

Itsekin olen miettinyt, että mitä se pieni tekee silloin kun vatsassa tärisee. Ja tuo tärinä kestää tosiaan ihan vain hetken. Hikka voi kestää usean minuutinkin.

Viime uä:ssä näkyi että meillä oltiin käännytty pää alaspäin. Toivottavasti ei käänny enää pää ylöspäin! :grin
Yöt on tuskasia, ei tuu nukuttua täysiä öitä täälläkään, on niin kuumaa.

Tänään tuntuu mukavalta, ihan parhaalta ja huipulta!!! \o/
Lonkkaa sattuu ja on vähän kipuilua MUTTA

me ollaan saatu tänään tehtyy paperit ja avaimet uuteen OMAAN kotiin!!!! :excited001
Saadaan sisustaa meille ihan oma koti ja pienelle on oma huone. :Heartred
Mä oon niin täpinässä että varmaan itken tänään itteni uneen. :rolleyes:

Kavin tanaan ultrassa. Vauva oli aik. ultrassa poikittain,
mutta nyt oli kaantynyt paa alaspain.
Taalla joka laakarikaynnin yhteydessa normaalisti ultrataan ja
ultralla tarkastetaan mm. sydamen toiminta visuaalisesti.

Aikaisemmin neuvolassa ja laakarillakin sydanaanet kuunneltiin.

31+3 Oli ihana mennä illalla nukkumaan, kun mies sai tuntea ja nähdä poitsun möngerrykset masussa. Saattoipa tuo vähän herkistyäkin, vaikkei varmaankaan tunnustaisi, jos kysyisin. :)

Fiilis on hyvä, eikä kipuja ole. Eihän tämä oleminen ja työnteko yhtä letkeätä ole, kun aiemmin, mutta jaksaa vielä. :) Tuntuu siltä, että on keskityttävä nauttimaan tästä kaikesta. Raskaus on mennyt nopeasti ja jäljellä olevia viikkoja on kovin vähän, loppujen lopuksi kukaan ei edes tiedä, montako. :)

Onpa ollut taas pitkä tauko täällä käymisestä!! Kesä vei mennessään :)

Pikkuhiljaa alkaa tottua tähän lämpöön, tosin yöt on kyllä ahdistavan tuskasia. Hieman stressaantunut olo, kun tajuaa miten vähän on enää aikaa valmistautua vauvan tuloon. Edelleenkään en ole tehnyt mitään valmisteluja! Kotona on niin kuuma, ettei oikeen jaksa. Noo, mammalomalla sitten :)

Fyysisesti olo on yllättävän hyvä. Vähän turvottelee ja kävely on hankalaa, mutta muuten olo tuntuu energiseltä. Johtunee pitkälti siitä, että kiloja on vasta 4,5 tullut lisää. Se on aika paljon vähemmän kuin esikoisen kanssa tähän mennessä kerrytetyt 9 :D silloin kiloja kertyi koko raskauden aikana 17! Saa nähdä miten tällä kertaa. Aikaahan tässä vielä on kasvaa :)

Tsemppiä Triina: lepoa vaan.

Mua kanssa vähän ihmetyttää tämä kunnon "romahtaminen". Vielä joululuussa kävelin esikoisen kanssa aamupäivällä 10km ja juoksin illalla 10km ja tuntui, että olis jaksanut enemmänkin. :D Nyt ei toivoakaan 10km lenkeistä. Eilen kävelin ~7km yhteensä koko päivänä ja jalkoja särki illalla kipeästi monta tuntia. No: Hommaan itseni taas hyvään tikkiin, kunhan vaavi syntyy ja saadaan homma luistamaan. ;)

vastavirrassa: Hyvin kirjoitettu: Ei tiedä montaa viikkoa on raskautta jäljellä, eli nauttia pitäisi. :) Kun ei sitäkään tiedä jääkö tämä viimeiseksi raskaudeksi. Eihän sitä koskaan voi tietää. Vaikka suurperheen haluaisi, niin ei sitä kaikille valitettavasti suoda..

Eilen olin neuvolas ja se sano et ei oo täällä päin neuvolalääkäriä ku ihan vikan kuukauden aikan. Kuulemma edes ensisynnyttäjil, mikä on must tosi outoo :o Vauveli on kuulemma ny poikittain siellä :)

Oon kans ajatellu et pitäis nauttii raskaudesta, mut oon ollu kyl melkee koko raskausajan tosi malttamaton ja odottanu vaan syksyy.

Siita huolimatta, etta nukkuminen on nykyaan hankalampaa kuin ennen, minulla on kokonaisuudessa itseasiassa paljon parempi olo nyt viikolla 32+3 kuin esimerkiksi viikolla 29-30. Silloin ahdisti ihan tolkuttomasti ja juuri tuo muidenkin mainitsema "kunnon romahtaminen" otti koville. Olo oli kuin vanhalla rapakuntoisella mursulla. Vielakin ahdistaa se, ettei pysty liikkumaan enaa samalla tavalla kuin ennen, ja tuntuu, etta lihakset katoavat ja kroppa veltostuu! Mutta olen jotenkin niin sekaisin onnellisuushormoneista, ettei se enaa haittaa niin tavattomasti kuin pari viikkoa sitten. :) Yritan silti puskea itseani paivittain tekemaan enemman kuin mieli tekisi, jotta olisi mahdollisimman hyvassa kunnossa viela reilun kuukaudenkin paasta.

Kollegani mainitsi rakastavansa raskaanaoloa, en itse nyt menisi ihan niin pitkalle, mutta olen kylla pyrkinyt ottamaan ilon irti kaikesta. Otan paivan kerrallaan kuunnellen kehoni viesteja ja ajatellen, etta kylla se syksy sielta tulee, mutta tata hetkea en saa enaa kokea uudelleen. :) Tanaan menen hakemaan haakuvia ja kehystan ne, teen hieman toita, joogaan ja nautin viela viimeisista lomapaivista! Jotenkin tuntuu, etta tanaan on myos jaatelonsyontipaiva... ;)

Libra, miten veitkään sanat suustani! Ajattelen juuri samalla tavalla. Minulla ahdisti eniten viikoilla 24-28 kun maha kasvoi eikä kroppa ja varsinkaan pää oikein ehtinyt mukaan.

Kyllä nyt (rv 32) on seesteisempi olo kuin toisella kolmanneksella.

Minä kuitenkin toivon joskus vielä kokevani tämänkin uudelleen

Hyviä vointeja kaikille!

Okei, helpottavaa kuulla, että muilla myös ottaa ja on ottanut koville juuri näillä viikoilla! Vertaistuki toimii!

Tänään olo on ollut ihan vähän parempi, olen pessyt pyykkiä ja ihaillut pihalla juoksentelevia peuroja (bambeja ❤) ImageUploadedByVau Foorumi1407240980.657277.jpg

Tänään mun raskaus tuntui siltä, että piti liittyä tänne foorumille :) Työmotivaatio on täysin hukassa - tunnustelen vaan mahaa ja hihittelen ja surffailen vauvajuttuja ja samalla stressaan lähestyviä deadlineja. Yritän myös selvitellä ihania byrokratian kiemuroita, kun ollaan ilmeisesti muuttamassa Münchenistä Kööpenhaminaan kutakuinkin heti kun mun äitiysloma alkaa. Miehen työkuvioiden vaan pitää vielä varmistua ja virallistua ja kämppäkin tarvittais. Ja sit toivottavasti päästään Tanskan sosiaaliturvan piiriin asap, jotta päästään siellä synnyttämään. Mut hei me tilattiin just vaunut, eli ollaan me aika valmiita :eek:

Takaisin