Miltä raskaus tuntuu tänään ?

Onnea Triina! <3 Kesä on parasta aikaa mennä naimisiin. Vuosi sitten siskoni meni naimisiin ja oli ihanat häät Suomessa. Pitäkää tekin jotkut kivat isot juhlat vielä vaikka toisena hääpäivänä :) Otitteko hääkuvan?

Minä tapasin torstaina yhden valokuvaajan, jonka kanssa sovittiin että otetaan raskauskuvia. Yksi kaveri ottikin minusta jo bikineissä raskauskuvia aiemmin mutta on kiva kun on nyt tämä ammattilaiskontakti ja saan kivoja kuvia muistoiksi tästä kesästä. Saan valita haluanko kuvat studiossa vai ulkona :)

Mulla ollut alkuraskauden, keskiraskauden neuvolalääkäri ja vielä viikon 36 tienoilla on loppuraskauden neuvolalääkäri :) ilmeisesti täälläpäin alkuraskauden neuvola vaan tarvittaessa ja muut kaikille. Ite sain mennä astmalääkityksen takia myös siihen ekaan.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Maassa maan tavalla: Normaalisti en nakisi laakaria ollenkaan. Mutta nyt kun kavimme sydanaanitutkimuksessa, nain laakarin ensimmaista kertaa. Siis viikolla 31+4.

mmmustikka, mika loistava idea! Tulikin siita mieleen, etta taytyykin ottaa nyt enemman kuvia, kun on jaanyt vahan vahalle talta kesalta. :)

Pitää varmaan laittaa mies ottaa kuvia. On jäänyt mahan kuvaaminen ja aika vaan rientää.

Mun jalkaterät ei kestä kävelyä.. pari tuntia pystyssä niin rupee kiristää ja koskee, varsinkin oikean jalan jalkapöytää särkee. Ja turvotusta on 24h, aamulla alkaa jomottaa jo oikeaa jalkaa vaikkei ole sängystä noussut. Ostin kirpparilta parka päivää sitten eräät jumalaisen upean korkeakorkoiset saappaat, sovitin niitä vähemmän turvonneeseen jalkaani ja saa luvan mahtua raskauden jälkeen.. menee muuten koristeena :p Kauhukuva jos kengän koko suurenisi.

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app

Maiden_of_sleep: mulla sama juttu oikean jalkapöydän kaa, ihan ihme särky. Lisäksi pelottaa, kun jokunen vuosi sitten murtu jalkapöytä (tosin vasen) ihan vaan rasituksesta. Kävelin ja lähti jalka alta. En kaipaisi tähän raskauteen murtuneita raajoja, suhteellisen tukalaa näin terveelläkin kropalla.

Tähän särkyyn ei liene muuta helpotusta kun lepo?

Minulla taas sarkee jalan holvikaarta. Mutta sama juttu, pari tuntia kavelya ja sarylta ei voi enaa kavella. Minun vaivaani on auttanut kylmageeli ja viileat/lampimat jalkakylvyt seka hieronta. :)

Pitää käydä ostaa semmoinen matala vati, niin voisi laittaa yrttisiä jalkakylpyjä :p

Olen muuten kahdesti viikon aikana tuntenut, kun vauvalla on hikka. Tai niin oletan, :D semmoista tasaista nopeaa naputusta.. sitten on tullut hurjaa möyrimistä perään, poika ei vissiin tykkää yhtään hikasta niin alkaa riehumaan kiukkuisena päälle :p
Tänään on ollut semmoinen hiljainen päivä liikkeissä ja tottakai sitä heti rupeaa miettii liikoja. No mutta äsken tuli sitten tarpeeksi todistetta että kyllä täällä mahassa ollaan.. :p

Kävin viikolla 8 ekalla neuvolalääkäri käynnillä ja nyt 29 viikolla ja sit viimenen käynti on jossain 36 viikon aikaa :) mulla on molemmat pohkeet ollu jo jonkun aikaa sen tuntoiset että kun niitä vähäsen venyttäis tiettyyn suuntaan niin alkais suonta vetämään :o ovat muute veemäisen tuntoset :/ Tänään saatiin vanha asunto tyhjäksi ja siivottua, avaimet vielä pitää palauttaa :) alaselkä on niin kipeä että sängystä ylös pääsy tuottaa tuskaa.. :/ ajattelinki tänään et miten jostain 1,5 kilosesta pötkylästä voi olla näin suuri vaikutus jaksamiseen.. portaiden kävely edes takas ei oo ennen ottanu näin voimille kuin nykyää.. tuntuu että ei jaksa! :D onneksi tää olotila ei enään kauaa kestä, pääsee kohta normaaliin oloon! :)

Sent from my GT-I8190 using Vau Foorumi mobile app

Tänään 31+0 ja nyt on jalat turvoksissa! :O Mulla vasen enemmän kuin oikea, jostain luin, että voisi johtua vasemmalla kyljellä nukkumisesta.. Toisaalta mulla vasen jalka oikeaa "heikompi" näin entisen futarin näkökulmasta, johtuisiko siitä kenties..?

Täällä myös tällä viikolla ensimmäiset hikat bongattu! :D Hassu tunne ja toisella kertaa taisi täälläkin mennä poitsulla hermo.. :D Toisaalta tuntui kestävän muka kovin pitkään ja mietin, kuinka mun pieni rakas joutuu siitä kärsimään tuolla.. :( :D

Mulla on suonenvetoo ollut pohkeissa monta viikkoo, milloin enempi, milloin vähempi. Magnesium on onneks auttanut niin ei oo enää niin usein.
Vasenta lonkkaa juilii ja varsinkin kun laittaa kenkii tai muuten paino olis vain vasemmalla jalalla niin tuntuu kipeeltä.

Onneks ei ihmeempii mutta pienii kolotuksii silloin tällöin.. kai mar hyvä näin, pelästysin enempi jos mittä ei olis :D

Noi vauvavatsa-kuvat on kans käyny mieles, vasta on ihan itte jotai kuvii ottanu muttei mitään erityisen kauniita oo osannu ottaa. Muistoksi muutamia kuitenkin. Yks tuttu on valokuvaaja niin tuli kanssa mieleen josko sais otatuttaa muutaman oikeen kunnollisen, kauniin kuvan muistoksi myöskin! Kiitos muistutuksesta mmustikka! :P

Onnea Trinalle! :)

Meikäläisellä on tasan 2 kk LA:n tänään! Kääk - miten nopeasti aika menee. ;)

Esikoinen on ollut jossain ihme mahataudissa ja itselläkin ollut vähän kehnot olot. Mulla on varmaan verenpaineessa vähän säätely ongelmia, kun tuntuu pyörryttävän suht helposti noustessani ylös sängystä/sohvalta. Onneksi verenpaine ei ole noussut kuitenkaan kummoisesti raskauden aikana..

Käsittääkseni myös huono hemoglobiini aiheuttaa tota pyörrytyksen tunnetta helposti..

Täällä on vähän epämääräiset olot. sillon tällön tulee ehkä kivuliaita supistuksia. Alaselkään ja alavatsaan juilii ikävästi, mutta vaan alavatsa kovettuu. Yöllä myös pitkään oli vatsa ihan pinkeenä, vähän tuntu juilimista taas ja kävin vessassa, noo sit takas sänkyyn tullessa tuntu alavatsalla/jossain kohdunsuulla pientä kipuakin. Tuntuu et ei voi helposti sanoo kivuliaaks, tosiaan kun ei noi mitään synnytyssupistuksiin verrattuna oo :wink Mut otin sit panadolia ja näköjään meni ohi kerran sain vielä untakin. Nyt taas siivoillessa alaselkä/vatsa "kipuja" tullut, päätin sit jättää siivoilut myöhemmäks.
Vähän huolestuttaa mut myös mietin et voi olla ihan normaaliakin..? nyt siis rv. 28+5

Nyt pojalla on taas hikka. Aamullakin oli. Harmittaa pojan puolesta tommoinen hytkyminen. Tuleeko hikka vaan siitä kun vauva nielee lapsivettä hassusti?

Mä olen tämän päivän vaan sisällä enkä tee mitään. Syön, luen ja lepään vaan. Äsken heräsin päikkäreiltä ja söin herkkunäkkileipää ja poimin himottavia reseptejä talteen naistenlehdestä. Aion katsoa jonkun leffan ja syödä pari päivää sitten tekemääni mutakakkua ja ehkä muutaman sipsin dipillä. Kunhan jalat saavat lepoa..
Minua houkuttaisi lähteä ensi viikolla jonnekin saaristoon meri-ilmaa haistelemaan ja kävellähän
siellä pitää sitten..mietin että eikö ole mitään keinoa liikkeellä ollessa säästyä kivuilta ja turvotukselta. Istun lepäämään usein ja nostan jalkoja ylös ja koetan muistaa juoda vettä.

Maiden, älä huoli! Hikka vaan vahvistaa vauvan keuhkoja :)
Tänään on mahassa käynyt melkoinen vilske.. Liekö johtuu siitä, että itsekin tullut touhuttua kaikenlaista! Huone alkaa olla valmis, vaatteet paikoillaan ja huomenna ajattelin sängyt kasata jos vointi suinkin sallii!
Tänään en tee enää mitään, ettei supistukset ota enempää valtaa!

Tänään on vähän huippaava fiilinki! On pyörryttänyt heti aamusta saakka. Äsken mittasin verenpaineen, 96/63. Mulla on yleensä lähempänä liian korkeita lukemia, joten huimauksen syy on selkeesti alhaiset paineet.

Salmiakkiako se olis syötävä? Miten te muut saatte tän olon kohenemaan? Ihan hassua, en yleensä nuku päiväunia ollenkaan, mutta tänään oon vetässyt jo kahdet.

Muuten tänään on iloinen mieli. Rakkaat ystävät menivät eilen naimisiin ja sain kunnian olla kaaso. Rankkaa oli ja loppumetreillä supistelikin jo aika inhottavasti, mutta ah tuota rakkausjuhlan onnea!!

Kiitos muuten vielä kaikille onnittelijoille! Me aiotaan vuoden päästä tosiaan pitää juhlat kuten mmustikka ehdottikin :)

Hikka nimenomaan on hyvä juttu! Minun käsittääkseni se kertoo sikiön hyvästä terveydestä ja juurikin vahvistaa keuhkoja.

Turvotukseen pari vinkkiä:

1. urheilukaupoista saa ostettua kompressio-säärystimiä vähän alta 30€. Ne on napakat ja edistää verenkiertoa jaloissa ja auttavat palautumaan liikunnan jälkeen. Kannattava sijoitus, koska pystyy hyödyntämään hyvin myös raskauden jälkeen. Itseltä löytyy yhdet ja olen pari kertaa käyttänyt nyt raskauden aikana (lähinnä pitkillä automatkoilla). Säärystimissä on se etu, etteivät ne hiosta liikaa (vertaa pitkiin sukkiin tai sukkahousuihin).

2. Älkää myöskään yrittäkö muistaa juoda vettä vaan JUOKAA vettä! minulla on kotona sekä keittiössä että olohuoneessa litran vesipullot, joista hörpin pitkin päivää ja 3-4 litraa menee päivässä näillä helteillä. Liikuntaa sisältävinä päivinä enemmänkin. Ei ole turvotusta pahemmin ollut. Itse olen myös huomannut, että kun juo n. puolet kokonaismäärästä ennen puoltapäivää, niin toimii vielä paremmin. Ärsyttävintä tässä on sitten se vessassa ravaaminen

8 viikkoa odotusta jäljellä, jaiks! Riippuen tietty, tuleeko ajallaan...

Täällä ollut puhetta jalan koon kasvamisesta. Mulla kasvoi jalan koko esikoisen raskausaikana puoli numeroa. Harmitti kun kaikki kesäkengät ja korkkarit meni vaihtoon, onneksi syksy ja talvikengät oli reilumman kokosia niin mahtuu vielä. Todellakin toivon ettei tässä raskaudessa käy samaa, ei tee mun taloudelle kovin hyvää ostaa parin vuoden välein kaikkia kenkiä uusiksi :)

Takaisin