Milloin kerrotte raskaudesta muille?

Joo, meillä luetaan paljon ja noita isosisko-kirjoja ollaan luettu välillä myös silloin, kun en edes ollut raskaana :) Ja ehkä juuri näiden kirjojenkin takia hän on nyt vasta viime aikoina alkanut kyselemään sisaruksesta. Hän haluaisi isosiskon :) , mutta ollaan selitetty, että isosiskoa sinä et voi saada, mutta jonain päivänä ehkä pikkusiskon tai -veljen ja sinusta tulee sitten se isosisko.

Meillä on nyt vasta alettu tässä viimeisen puolen vuoden aikana kysellä, että mihin ihminen tai eläin menee, kun se kuolee ja koska se tulee takaisin. Ei ihan vielä ymmärrä sitä. Ja vaikea käsittää se, kun katselee meidän hääkuvaa, että missä hän oli silloin. Vaikka on selitetty, että sinua ei ollut silloin vielä olemassa, niin ei tajua sitä :) Mutta näitä kuolemisasioitakin on mietitty useita päiviä, niin sen takia en halua vielä vauvasta puhua esikoiselle. Mutta kohtahan se on jo kevät :)

Me ollaan miehen kanssa päätetty, ettei me varsinaisesti kerrota kenellekkään muulle kuin läheisimmille. Alkuraskauden ultran jälkeen kerrottiin lapsille, jotka ovat jo isoja ja osaavat pitää salaisuuden. Lisäksi kerroimme miehen äidille. Omalle äidilleni kerron jossain vaiheessa, kun tapaamme kasvotusten. Töissä kerron siinä vaiheessa, kun on lain puitteissa pakko. (2kk ennen äitiyslomaa). Toivottavasti ei tule eteen sellaisia työtehtäviä joista joutuisi kieltäytymään raskauden vuoksi, koska sillon on pakko kertoa.

Jos joku hoksaa ja kysyy niin silloin kerron tottakai, jos raskaus on 16vkon yli.
Lapset haluaa kertoa kavereilleen. On sovittu, että he voivat kertoa kun se 16vkoa ylittynyt, mutta kavereille pitää sanoa, etteivät levittele asiaa.:-):-)

Onhan se toki haasteellista pitää salassa, kun välillä töissäki joutuu oksentaan...
Katotaan kuinka pitkään onnistuu.

Maleen77 (10+2)

Maleen78: mielenkiinnosts kysyn et minkä vuoksi halutte pitää raskauden salassa ? Ja töissä kerrot vasta kun on pakko?
Anteeks uteliaisuus. Jos et tahdo vastata ni ymmärrän kyllä :)

Alustavaa keskustelua meidän melkein 3-vuotiaan kanssa käyty...
Oli aika jyrkkä ja negatiivinen sen suhteen että muka joku vauva tulis...

Kerrottiin heti varhaisultran jälkeen miehen kahdelle lapselle, oli tosi innoissaan. [emoji3] Omille vanhemmille myös jo aika heti.. koska oma äitini on neuvolatäti, ja vaikka sielä onkin vaitiolovelvollisuus halusin, että kuulee minulta.

Töissä olen joutunut jo esimiehelle ja muutamalle työkaverille kertomaan, koska pahoinvoinnit on ollu niin jäätäviä..

Lisäksi muutamat läheisimmät ystävät tietää jo. Ollaan siis viikolla 10 ja riskit on suuret.. mutta inhoan valehdella jos joku oikeasti arvaa. Ekoilla viikoilla kun tiesin niin kielsin, mutta enää en jaksa.

Omalle isällekin nyt kerrottu ja kyllähän se kovasti ilahtui ensimmäisestä lapsenlapsesta. Halatessa jo mun mahaa taputteli :hilarious: Kertoi myös, että kun äitini kanssa mua ja pikkuveljeä alulle laittoivat, niin kumpikin lähti tulemaan ensimmäisestä yrityksestä ja oli helpot synnytykset, ihan lohdullista.

Olin illalla kaverin synttäreillä. Olin ihan varma et joku kysyy ku en ottanu ees skumppaa ku kohotettiin malja. Ja sit viel kyselin emännältä tarjoiltavien sisällöstä. Muutama kaveri kyl kattos mua ihmeissään ku kieltäytysin skumpasta. Mut kukaan ei uskaltanu kysyä mitään :D

Mua pelottaa jo nyt huominen töihin paluu, kun saletisti huomaavat siellä, että mullon maha jotenkin pömpöllään. Ei mene jouluruoan piikkiinkään, kun olen kertonut, että inhoan jouluruokia ja muutenkin tietävät, etten pahemmin mässää millään. En halua vielä kertoa raskaudesta mitään, vaan odottaa ainakin yli nämä alkuviikot. En tiedä, minkä jutun sepitän jos joku kehtaa kysyä. Viimeksi mulla kyllä pullahti maha heti melkein plussatestin jälkeen, mutta koska eivät töissä kehdanneet kysyä niin selvisin hyvin yli nt-ultran kertomatta :)

Meillä alkoi poika sisäistää asiaa paremmin ku näytin ultrakuvan ja höpötteliki koko illan että äiti saa kesällä vauvan. Ja että pikkuveli pitää saada :joyful:

Meillä lapset kertoo jo kaikille vastaantuleville tutuille, että äidin masusta tulee kesällä vauva. :rolleyes: esim kerhotäti paikallisesta avoimesta pk:sta (jota ei oo nähty aikoihin) tuli eilen kaupassa vastaan ja sai kuulla.
Se siitä salaisuudesta. :D
Ja maha on jo nyt turvotuksesta niin iso ja vauvamasun näköinen, että se paljastaa. Ne, jotka ei vielä tiedä, saa huomata asian itse sitten kun huomaavat.
Pari tärkeää ystävää ja sukulaista on, jotka asuu kauempana eivätkä tiedä. Heille laitan viestiä ylihuomenna ultran jälkeen, jos ultrassa on kaikki hyvin.

Meillä tosiaan lähipiiri ja ystävät tietävät jo, esimies myös. Töissä en muuten ole vielä kertonut. Olen ollut nyt viikon sairaslomalla alkuraskauden verenvuodon vuoksi ja tiedän, että saikun syy tulee kiinnostamaan työkavereita kovasti. Huomiseen mennessä pitäisi päättää keksinkö jonkun valkoisen valheen ("henkilökohtaisista syistä" ei ole mahdollinen spekulaation vuoksi) vai kerronko suoraan. Viikkoja ensi viikolla 11 (=10+0).

Someen ajattelin asian viedä vasta kun on pakko, eli sitten kun en enää pysty pysymään poissa eri vauvaryhmistä. Minä siis myös olen toistaiseksi vain näissä nimettömissä ryhmissä. Vähän harmittaa, kun mieli tekisi jo kurkkia facekirpuille ym..

Mies kertoi porukoilleen tänään (6+6). ”Tyypillisiä” suomalaisia miehiä isänsä kanssa kun ovat, niin isänsä oli ”kuulostanut iloiselta, kun onnitteli”. :D On ne oikeasti mielissään, ovat odottaneet meiltä tätä uutista. Mä oottelen puhelua apen avokilta, oli reissussa, niin katotaan millon soittaa lisätietoja la:n lisäksi :D

Oon ollu kaks päivää uudessa työpaikassa ja työkaveri arvas nyt jo et oon raskaana.. :D

Maleen78: mielenkiinnosts kysyn et minkä vuoksi halutte pitää raskauden salassa ? Ja töissä kerrot vasta kun on pakko?
Anteeks uteliaisuus. Jos et tahdo vastata ni ymmärrän kyllä :)

En tunne Maleen78:a mutta mulla sama tilanne. Kerron vasta sitten kun on pakko tai näkyy. Mun lapsille (10 ja 8 v) kerromme varmaan kun rakenneultra on ohi.

Syy siihen on, että ei halua jakaa liian henkilökohtaisia asioita liian nopeasti koska sillä alueella missä asumme, ja myös työskentelemme, joten tieto yhdestä suunnasta leviäisi kaikkialle.

Lähimmälle kaverille ja siskolle kerroin jo heti plussan jälkeen, puolison äidille eilen. Loput saavat tietää sitten nt-ultran jälkeen. Ne jotka tietävät ovat niitä joiden puoleen kääntyisi varmasti ensimmäisenä silloin jos kaikki ei menisikään suunnitellusti.

Pahin hoidettu eli äitille kerrottu (viestillä kylläkin.....). :rolleyes: en siis ole kovin lämpimissä väleissä sen kanssa, vaikka tekemisissä ollaankin, lähinnä lasten takia.

Mäki ehkä jännitän eniten mun äidille kertomista. Ollaan kyllä väleissä, mutta mun äiti usein sanoo suoraan, jos/kun en elä elämää kuten hän haluaa mun elävän.

Takaisin