Millaisia raskausoireita sinulla on?

Mun migreeni on villiintynyt, en tiiä meneekö tukilääkkeiden piikkiin vai mihin. Harmi kun en ole minnekään kirjoittanut ylös missä vaiheesa migreeni taas rauhoittuu, en muista onko migreeni ehtinyt rauhoittua noissa mitkä mennyt rv 6 kesken... Oma kokemus on siis se, että raskaudet on tosi nopeasti vaikuttanut positiivisesti migreeneihin. Sairastan siis kroonista migreeniä, joka on tosin nyt ollut suht hyvässä hallinnassa, mut nyt on siis selkeesti hormonaalista, hiukan erityyppistä kuin ns normaalisti. Mulla olis ihan hirveesti kouluhommaa ja ei siis aivot toimi yhtään. Tosin joku hyperfokus olis kyllä tähän raskaushommaan, iski heti mini pesänrakennusvietti päälle :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Huomaa myös et estrogeeni varmaan lähdössä nousuun koska nenä tukkoinen ja silmät kuivat..
Tsempit migreeninkaa❤️ ja koulutehtävien😅 ne on haasteellisia täl hetkel itelki ilman päänsärkyä. Tukkosuus ei viel dramaattisesti lisääntyny, oon krooonisesti aina tukod😅 esikoisen raskaudes joutu nenäsuihket käyttää.

Täällä kivat iltaturvottelut, palelut, pienet menkkajomot. Eilen tuntu parit repäsykivutki, vielä niitä vähänlaisesti. Tissit on arat, mut aaltoilee vähän et kuinka kovasti arat. Esikoisestakin aaltoili ja sekin jännitti aikoinaan.
 
Kiitos ❤️ mulle tämmönen vuoto on täysin vierasta...edellisistä raskauksista on vuosia (kuopus täyttää kesällä 15v.) Ja jotenkin nyt murehdin ja stressaan paljon enemmän kuin vuosia sitten...sitäkö se ikä teettää 😬😅 Toisaalta nyt illalla sain jo päätettyä että tässä ei nyt jatkuva stressaaminen ja housuihin vilkuilu auta. Nyt pitää vaan rentoutua ja odottaa. Harmi vain että odottaminen ei ole mun vahvuus. 😅


Onko suunnitelmaa, että miten tilannetta voisi seurata? Onko varhaisultran mahdollisuutta vai onko viikot pienet?

Onko sulla kipuja? Kun mulla oli kipuja ja kova vuoto, pääsin naistenklinikalla heti lääkäriin samana päivänä. Se raskaus loppui huonosti, mutta ei vuodot sitä aina tarkoita. Toivon parasta ❤️
 
Mäkin soittelin aamulla. Julkisella (neuvolassa) käskivät munkin seuraileen ja sanoivat että varhaisultraan heidän pitää ohjata yksityiselle. Sain yksityinen neuvolan yhteystiedot, soittelin sinnekin ja sieltä sain ohjeen että ensi viikolla torstaille tai perjantaille voisi varata ultraa. Ajattelin että nyt mun tärkein tehtävä on rauhoittua ja stressata mahdollisimman vähän, koska se ei ainakaan auta asiaa. Nyt illalla vuoto on vähentynyt, tosin samaan aikaan musta tuntuu että muutenkin raskauden oireet turvotus ja arat rinnat ovat hävinneet.
Aika näyttää, on tämä melko erilaista kun kuopuksen raskausaikana 15vuotta sitten. Kaikki mietityttää paljon enemmän 😬
No kun tuntuu kans vähän samalta 🤔 nyt jotenkin tarkkailee entistä enemmän itseensä, että onko rinnat arat yms. Millä päivillä oot menossa varhaisultraan?
 
Tänään on aamupäivän ollut tosi voimmaakana alavatsan julinnat, vähän tietenkin jännittää koska aletaan olla niillä päivillä kun normaalisti menkat alkaisi, mutta koska on lugesteroni tukilääkkeenä vielä ensi sunnuntaihin asti ainakin niin tuskin alkaisivatkaan jos tää jäiskin kemialliseksi.. nää alkuajan päivät kyllä matelee niin hitaasti eteenpäin :Grimacing Face:
 
Tänään on aamupäivän ollut tosi voimmaakana alavatsan julinnat, vähän tietenkin jännittää koska aletaan olla niillä päivillä kun normaalisti menkat alkaisi, mutta koska on lugesteroni tukilääkkeenä vielä ensi sunnuntaihin asti ainakin niin tuskin alkaisivatkaan jos tää jäiskin kemialliseksi.. nää alkuajan päivät kyllä matelee niin hitaasti eteenpäin :Grimacing Face:
Mulla oli ihan samaa just silloin, ku menkkojen olis pitänyt alkaa. Tuntui hurjalta ”kärsiä menkkakivuista”, kun koko ajan oli semmonen olo, et kohta ne menkat alkaa. Sitä jatkui mun mielestä jopa reilu viikon ajan.

Ai sä sait luget tueksi. Pitääkö ne noin varhain jo lopettaa? Mulla on cyclogest, mikä jostain syystä edelleen jatkuu (7+3).
 
Mulla oli ihan samaa just silloin, ku menkkojen olis pitänyt alkaa. Tuntui hurjalta ”kärsiä menkkakivuista”, kun koko ajan oli semmonen olo, et kohta ne menkat alkaa. Sitä jatkui mun mielestä jopa reilu viikon ajan.

Ai sä sait luget tueksi. Pitääkö ne noin varhain jo lopettaa? Mulla on cyclogest, mikä jostain syystä edelleen jatkuu (7+3).

No siis HUS ohjeistaa että lopetetaan ennen virallista testipäivää näissä omaan kiertoon tehdyissä PAS:ssa, mutta en tiiä jatkanko niitä sit ns omin nokkineni. Sillon edellisestä plussasta yksityiseltä sain semmonen ohjeen että halutessani voin lugeja jatkaa sen kahdesti päivässä varhaisultraan asti ja sit oliko kerran päivässä jonkin aikaa.. tosin sain ne ennemmin "mielenrauhan vuoksi", kuin että niistä olisi heidän mielestään hyötyä. Sikäli siis eihän niistä haittaakaan ole, ja joillekin on oikeesti hyötyä (tosin sitähän ei voi tietää kumpaan porukkaan kuuluu). Koska se edellinen meni kesken lugeista huolimatta niin, en oo ihan varma miten itse tulen toimimaan. Sikäli luget kyllä lisää oireita ja itsellä ainakin laskee mielialaa ja pinna kireemmällä, et painaa sekin vaakakupissa vähän..
 
Niin ja se piti vielä kirjoittaa, että on @Unis ihan huojentavaa että jollain muullakin tota jomottelua runsaammin.. itsellä km-tausta niin kirjava että en tiiä miten päin olis ajatustensa kanssa :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Soitin tänään neuvolaan jatkuvan pahoinvoinnin takia, tuntuu että voimat on ihan loppu monen päivän oksentamisesta ja tuntuu ettei nestettä ehdi imeytyä tarpeeks.. päätä ja niveliä särkee, enkä jaksa kun nukkua ja maata, mieli on tosi maassa. Terveydenhoitaja sanoi että varaa ajan lääkärille, että kuulostaa että tarvii jo nesteytystä tipan avulla.

Vastassa oli kuitenkin päivystyksen ulkomaalaistaustainen tk-lääkäri, jota ei tuntunut kiinnostavan pätkääkään. Itkut pääsi kun sieltä lähdin, määräsi Primperan lääkettä ja sanoi että tule takaisin, jos ei helpota.

Taksilla sairaalalle ja takaisin ja piti odotellessa maata pitkin penkkejä, niin heikko vointi on. Hain lääkkeen ja otin yhden, mutta jotenkin pelottaa mitään lääkettä syödä.. ja tulee myös olo et olenko mä näin heikko, etten jotain raskauspahoinvointia kestä. Mies on työmatkalla koko viikon ja mua vaan itkettää tää yksin olo pahassa olossa.😢
 
@Oljenkorsi tuossa tilanteessa ois pitänyt päästä tippaan. Mä en ymmärrä mikä näitä lääkäreitä vaivaa kun ei ota tosissaan ihmisiä jotka tarvii apua. Ei muuta kuin menet vaan uusiksi ja vaadit saada hoitoa. Juu tiedän että helpommin sanottu kuin tehty.
 
@Oljenkorsi tuossa tilanteessa ois pitänyt päästä tippaan. Mä en ymmärrä mikä näitä lääkäreitä vaivaa kun ei ota tosissaan ihmisiä jotka tarvii apua. Ei muuta kuin menet vaan uusiksi ja vaadit saada hoitoa. Juu tiedän että helpommin sanottu kuin tehty.
Joo, pitää ottaa huomenna uus yritys, tänään ei oo enää voimia.
 
@Unis ja @siska mä taas pohdin tääl, et onko ok kun mahajomot ollu vielä suht maltilisia😅 mulla sunnuntaisee testipäivään menee terolutit 1+2 ja oon sen yhen lugen iltasin lisäks pistäny. Itteä kyl pelottaa lopettaa kaikki tuki yhtäkkii, joten ajattelin lugeja kyl jatkaa sinne rv9 asti mitä mul syksyl esim. Ohjeistettii ku haittaakaa ei oo. Ja mietin et syönkö ton terolut paketinkin loppuun mitä siin on tai kysyn polilta mielipidet.

Mä tunnustelen noit tissei taas samalla tavalla hysteerisena ku esikoisest, ku arkuuden voimakkuus vaihtelee paljon. Joku muuki tais mainita aaltoilun siinä?
 
Pakko kysyä täällä, että kuinka pian teille on tullut oireita? Dpo 13 ja niin vähän mitään, vaikka tukilääkkeitä on yhtä sun toista. Onko @Juliet92 sulla muita oireita?
 
@Unis ja @siska mä taas pohdin tääl, et onko ok kun mahajomot ollu vielä suht maltilisia😅 mulla sunnuntaisee testipäivään menee terolutit 1+2 ja oon sen yhen lugen iltasin lisäks pistäny. Itteä kyl pelottaa lopettaa kaikki tuki yhtäkkii, joten ajattelin lugeja kyl jatkaa sinne rv9 asti mitä mul syksyl esim. Ohjeistettii ku haittaakaa ei oo. Ja mietin et syönkö ton terolut paketinkin loppuun mitä siin on tai kysyn polilta mielipidet.

Mä tunnustelen noit tissei taas samalla tavalla hysteerisena ku esikoisest, ku arkuuden voimakkuus vaihtelee paljon. Joku muuki tais mainita aaltoilun siinä?
Eiköhän sekin oo erittäin ok ☺️ mulla rinnat on ollu oikeastaan koko ajan kauhean kipeät. Se on ollut ainoa jatkuva oire. Kaikki muu onkin aaltoillut päivän ja viikon mukaan.

Niis alun menkkakivuissa pelotti kyllä, et noinkohan ne menkat pysyy cyclogest-tuella poissa vai onko kyse alkavasta km:stä. Onneks osalla muistakin oli menkkakipuja ja kävin myös muissa ryhmissä lukemassa, että se on ihan normaalia ja yleistäkin.

Cyclogestejä pitää niiden aloituksen jälkeen käyttää 38 päivää pakkausselosteen mukaan. Silti jänskättää ajatus niiden lopettamisesta ja siitä, jos ne onkin tosi tärkeä asia raskauden jatkumisen kannalta 👀 Nyt oon jo käyttänyt niitä reilu 30 päivää ja lopetus lähenisi, ellei gyne anna uusia ohjeita meidän tokassa varhaisultrassa ens viikolla. Inssikierroissahan mulla oli luget ja ne tosiaan lopetettiin plussaan tai negatestiin. Olis tuntunut jotenkin hassulta lopettaa plussaan, mut niin se ohjeistus meni.
 
Progesteronin voi käydä mittaamassa jos haluaa seurata ettei se romahda lääkkeiden lopettamisen jälkeen. Mulla suunnitelmana toimia tällä kertaa niin. Eka mittaus tehtiin siirtopäivänä.
 
Pakko kysyä täällä, että kuinka pian teille on tullut oireita? Dpo 13 ja niin vähän mitään, vaikka tukilääkkeitä on yhtä sun toista. Onko @Juliet92 sulla muita oireita?
Mulla tuli jo pari päivää ennen plussaa oireita. Dpo11 (pp6, 5 päiväsen alkion siirron jälkeen) oon kirjoittanut, että ”nälättää jatkuvasti, rinnat on eri tavalla kipeät ja turvoksissa kuin normaalisti, alavatsa tuntuu täyteläiseltä ja toisinaan kipuulee lievästi, lisäksi heräilen keskellä yötä”.
 
Progesteronin voi käydä mittaamassa jos haluaa seurata ettei se romahda lääkkeiden lopettamisen jälkeen. Mulla suunnitelmana toimia tällä kertaa niin. Eka mittaus tehtiin siirtopäivänä.
Pitääkin kysyä tästä ens viikolla. Kiitos vinkistä!
 
@Alina_ no on täs sunnuntaista asti lieviä ja vaihtelevia oloja ja oireita ollu. Tissit tosiaan vaihdelllen, sit jotkut ruuat on närästäny herkemmin, unet katkonaisempia ja oikeesti elävämpiä. Näin aamupäiväunillaki kauhee levottomia unia. Ja parin päivän semmost hetkittäist voimakast heikotust. Enimmäksern suht ok olo kuitenkin. Esikoisesta ei mitään erityisen häiritsevää oloa tainnu ekalla kolmanneksella edes tulla. Heikotuksetki oli voimakkaampia vasta toisella kolmanneksella.

Palelukaan ei oo joka hetkist tai edes päivittäist, eile illal oli kauheen jääs, piti olla kaks paksuu peittoo mut nyt ei oo nii kauhee vilu.



Raskausoireet on tosi yksilöllistä ja raskauskohtasta. Joillain kaikki mahdolliset vaivat, toisilla ei mitään. Yhel kaverillaki eka raskaus oli oloineen välillä haastavakin, toises raskaudes ei puolee välii mennes mitää.
 
Muokattu viimeksi:
Mulla pääasiallisena oireena vaan toi menkkamainen jomottelu. Sit on näitä osin lugesteronin piikkiin meneviä, koska samoja oli edellisistäkin pas:sta vaikka ei plussaa: vilutus, aamuyöheräily, ummetus/ilmavaivat, vaihtelevasti pms fiilikset..

Niin no se nenän tukkoisuus varsinkin aamuisin, mut en osaisi siihen kiinnittää huomiota ellei olis aikaisemmisakin alkuraskauksissa vaivannut. Pissalla oon ehkä vähän useemmin joutunut käymään.. mut tissikipuilut ja jatkuva jano uupuu tällä kertaa vielä..
 
Mulla lähinnä vain aamuyöheräilyt, välillä enemmän nälkä ja kylmä. Selkein ja häiritsevin on rytmihäiriöt.
 
Mukava lueskella toisten oireita, että mitä tässä voisi olla odotettavissa vielä mahdollisesti.😅 Ainoa oire väsymyksen lisäksi, minkä nyt osasin plussaamisen jälkeen yhdistää raskauteen, on jalkojen voimattomuus ja ns huonokuntoinen olo urheillessa ja jopa työmatka on tuntunut kävellen hurjan pitkältä ponnistukselta. Jotenkin hapottelee jalkoja juuri tekemättä mitään ja hengästyttää.
 
Takaisin
Top