Väsymykselle usein syynä ferritiinivarastojen vähyys ja/tai hemoglobiinin mataluus. Onko niitä mitattu?
Äidin verimäärän tilavuuden kasvaessa se herkästi "laimenee", jollei rauta-apuja anneta. Kun veren hemoglobiini kuljettaa happea ja jos happi ei kulje, niin väsyttää. Niin kävi ainakin mulle.
Mulla käytössä rautalisä joka toinen vrk 200 ja otan sen sen Cvitamiini poretabletti veden kera mahd tyhjään vatsaan, usein aamuyöllä vessareissun yhteydessä. Alussa otin

joka yö, mutta tutkimukset tukevat tuota vahvasti joka toinen yö, sen NT ultrassa lääkäri osasi kertoa.
Raudan imeytymistä ja hemoglobiinin muodostumista estää kofeiini (kahvi/tee)ja kalsium ( maitotuotteet), joten pikapaasto 2h ennen ja jälkeen rautalisää on noiden osalta välttämätön.
Olethan muistanut/ tiennyt raskauden aikana tarvittavat Dvitamiinin (rasvaliukoinen imeytyy parhaiten ruokailun yhdessä) ja foolihappolisän (vesiliukoinen)?
Mulla nyt:
aamupalalla Diasporal magnesium poreet, D3, kalsium ilman B6, mama-monivitamiini.
Foolihappo oli RV 14 saakka.
Iltapalan yhteydessä piimax-c (sininen etiketti) ja vahva magnesim sis B6 tabl.ja kalaöljykapseli.
Kaikki noi on neuvola+ja ultralääkärit hyväksyneet. Kalaöljyt pitää lopettaa RV 35, kun liian notkea veri lisää verenvuotoriskiä synnytyksessä.