Millaisia raskausoireita sinulla on?

Mulla hb otetaan joka neuvolakäynnillä. Ja nyt sit tarkempiin verikokeisiin matalan hb n takia. Ja järjetön väsymys ollut oireena. Rauta huonosti imeytynyt mulla mut oloa sain kohennettua vihersmoothieilla, verilätyillä, pitkävaikutteisella c-vitamiinilla ja rautalisällä. Maitotuotteita en käytä.
 
No mitä ihmettä, ensi neuvolakäynnillä kyllä pyydän että eikö voisi tarkistaa, ei vie kovin montaa minuuttia.
 
Täällä on alkanut vauvan potkut tuntumaan melko voimakkailta ja hyvin kivuliailta välillä. Ihanaa kun liikkuu ja myllertää ja tuntee kaikki nuo potkut mutta nyt on pari kertaa pyörähtänyt mahassa niin että on meinannut viedä ihan jalat alta :sad001 onko muilla samaa? Potkiiko vauva voimakkaasti vai onko vielä hentoja liikkeitä?
 
Potkii vahvasti ja välillä oleilee niin että kova paineen tunne alapäässä ja tekee kipeää liikkua tai istua/nousta..
 
Joo täällä on myös tuota paineen tunnetta ja liikkuminen ja ylös nouseminen sattuu välillä. Varsinkin jos töissä on istunut pidempään jonkun satulatuolin päällä.
 
Autossa eilen tuli istuttua ehken 30min niin liikkeelle sen jälkeen olo oli tuskaa..häpyluuhun sattui ja joka askeleella lonkkiin ja alaselkään keskelle nii kyllä tuntui että neljään eri kohtaan ku juilii kävellessä että ou jee..ja tähän vielä jos odottelee lisäkiloja ja lisä paikkojen löystymistä nii tuskaa on. Ja esikoistakin kun pukee nii alkaa selkään särkeä kun lihakset niin huonossa kunnossa puhumattakaan vatsalihaksista mitkä huitelee ties missä kohin tällä hetkellä..
 
Tänään kävin ylimääräisellä neuvolalääkärikäynnillä runsaiden napakoiden harjoitussupistusten, menkkajomottelun ja alavatsan/alapään paineentunteen takia. Kohdunsuun tilanne oli onneksi hyvä, muutosta siellä ei ollut tapahtunut. Lääkäri huomautti kuitenkin että vauvan pää pyörii hyvin alhaalla ja sen aiheuttama paine ja supistukset saattavat tilannetta kuitenkin muuttaa hyvinkin nopeasti ja suositteli uutta tarkistusta parin viikon päähän. Tarvittaessa pääsen aikaisemminkin lääkärille. Lepoa suositteli, touhata ja liikkua voi omien tuntemusten mukaan eli jos jokin homma aiheuttaa supistuksia niin sitä pitäisi välttää..

Syy paineen tunteelle siis löytyi,vauva on laskeutunut tosi alas. Ja sen huomaa ihan vatsasta päällekin päin, se on ikään kuin pienentynyt ja roikkuu alempana. Muistan että näillä viikoilla aiemmissa raskauksissa kyljet on paukkuneet ja henkeä ahdistanut kun kohtu on korkealla, tässä raskaudessa sitä ei ole tullut ollenkaan! Nyt vähän kauhistuttaakin että eihän tää pikkuinen vaan vielä ole haluamassa ulos yksiöstään. Nyt viikkoja 29+2. Onneksi kuitenkin paikat vielä visusti kiinni ja toivon mukaan vielä pysyvätkin! Nyt taas pari tuntia supistellut tiheämmin ja juuri yksi tosi napakka ja vähän kipeäkin tuli ja se paine supistuksen aikana on kova...
 
Nasku, mun kaveri oli voimakkaiden supistusten takia enempi vähempi sairaslomalla raskautensa viikosta 16 lähtien, ja silti meni viikolla yli lasketun ajan. Mutta toki noi supistukset yhdistettynä siihen että pää on tosi alhaalla niin varmasti huolettaa. Toivotaan että pikkuinen malttaa vielä odotella!
 
Onko kukaan käynyt ylimääräisellä käynnillä liikkeiden vähyyden takia? Eilen illalla pelästyin hirveästi, sain jopa paniikkikohtauksen. Kun vihdoin sain kymmeneltä illalla tytön nukkumaan, ajattelin että hetkonen miksi vauva ei liiku vatsassa samalla tavalla kuin yleensä iltaisin siihen aikaan. Miehen kanssa tunnusteltiin ja odoteltiin, ei mitään. Söin suklaata ja pyörin ympäri taloa. Ei mitään. Paniikki oli jo suuri. Kuunneltiin dopplerilla ja EHKÄ saatiin sydänäänet kuulumaan. Join mehua ja menin sänkyyn ja noin puolen yön maissa aloin tuntemaan liikkeitä. Jos silloin ei olisi tuntunut, oltaisiin lähdetty synnärille käyrille. Ongelma vain on siinä että meiltä matkaa sairaalaan on 100 km ja näin talvisin 1,5 tunnin matka (muita joilla pitkä matka sairaalaan?). Lisäksi taapero kipeänä kotona, yö, eikä lapsenvahtia. Mutta kohta lähden oman paikkakunnan neuvolaan kuuntelemaan vielä sydänäänet.

Henkisesti tämä raskaus alkaa olemaan todella vaikeaa. En tiedä miten tässä pystyisi elämään normaalisti raskauden loppuun asti, kun jatkuvasti pelkään että käy huonosti, emmekä ehdi sairaalaan ajoissa. Nyt rv 30.
 
varpahat, onko liikelaskennan ohjeet tuttuja? Esikoisesta kävin synnärillä käyrillä kun liikkeitä ei liikelaskennan ohjeilla tullut tarpeeksi. Jos liikkeitä ei tule tarpeeksi niin ehottomasti edes soitto synnärille.
 
On tuttuja. Sen parin tunnin ajan niitä seurailin ja vihdoin sen jälkeen alkoi tuntumaan. Jäi vain hirveä pelko, ja nyt tuntuu että kokoajan pitäisi olla kuulostelemassa tuntuuko liikkeitä. Aiemmin oli tottunut siihen ettei liikkeitä tullut päivällä niin seurailtua jos oli paljon touhuamista.
 
Siinä loppuvaiheessahan liikkeet sitten vähenee, ei kannata huolestua. En tosin muista että miltä viikolta lähtien, ei kuitenkaan vielä rv 30. Se johtuu ainakin osaksi siitä että kohdussa ei ole enää paljoa tilaa liikkua.
 
varpahat, minäkin hermoilin edellisessä raskaudessa liikkeiden määrästä. Silloin mulla oli loppuraskaudessa raskaushepatoosi, minkä vuoksi piti liikkeitä seurailla. Muistan vielä mikä alituinen stressi olk siitä että koko ajan yritti kuulostella liikkuuko vauva. Onneksi vauva oli melko vilkasliikkeinen ja aina sain liikelaskennan ohjeiden mukaisesti liikkeet tuntumaan. Minulla myös sairaalaan matkaa se 100km..

Nyt kipeät supistukset pysyneet melko hyvin kurissa kun oon välttäny rasitusta. Mut heti kun on kauemmin jalkeilla tai kumartelee tai vastaavasti jos istuu (esim. autossa) niin tulee napakampia supistuksia. Jokatapauksessa muutama tuntuvampi supistus tulee päivän aikana. En usko että ne mitään aikaan saa kohdunsuulla, ei niissä sellaista "ytyä" ole. Muutkin lapset syntyneet lasketun ajan tienoilla, joten en usko että suurta riskiä on ennenaikaisuudelle. Toki asetelmat on nyt eri ja nyt neljäs lapsi tulossa (8. raskaus) ja edellisestä synnytyksestä 1.5v aikaa.. eli aion rauhassa ottaa ainakin sinne kontrollikäyntiin asti ja senkin jälkeen tuntemusten mukaan. Se vähän mietityttää että jos supistukset yhtäkkiä yltyvätkin niin on tosiaan se 100km sairaalaan ja mies reissuhommissa, eli ei ihan yksinkertaista ole lähteä arkena näytille... toivotaan ettei tarvitse.
 
Onko kellään muulla nenä koko ajan tukossa? Niistäessä ei juurikaan mitään tuu mutta jompi kumpi sierain koko ajan tukossa ja kirkasta valuu. Esikoista odottaessa oli loppuaikana sama juttu. Mulla viikkoja 33+5
 
Tuntuu että tuota nenän tukkoisuutta on ollut siitä lähtien kun tein raskaustestin kesällä. Mutta eniten tukkoisuutta ja aivastelua on aina aamuisin. Ihmeellinen oire tämäkin...
 
Tukkoisuutta ollu läpi raskauden.Nenäverenvuotoa oli alkuraskaudessa,mutta on onneksi loppunut.
 
On tukkoisuutta! Käytän iltaisin sarvikuono-nenänhuuhtelukannua niin saan nukuttua. Noi avaavat suihkeet vaan kuivattaa, ei oikeesti auta. Eikä niitä saa käyttääkään kun viikon yhtäsoittoa. Tämä sama vaiva oli mulla myös viime raskauden loppupuolella.
 
Lääkärit sanoo että raskaus turvottaa limakalvoja. Mun on nyt vaikea erottaa raskausoiretta flunssasta sillä olin monta viikkoa kipeenä, oli poskiontelotulehdus ja jouduin punkteeraukseen. Se oli kaameeta. Paranin ainakin hetkeksi sen jälkeen mutta nyt taas päänsärkyä ja nenä ihan tukossa. Pitää tuota kannua kokeilla. Suihkeista ei ole apua.
 
Takaisin
Top