Millaisia raskausoireita sinulla on?

Täällä rauta-arvot myös laskeneet sillä välillä kun olen ollut syömättä raskausajan monivitamiinia.. otin sen sitten uudestaan käyttöön. Myös kilppariarvot huonontuneet ja tyroksiiniannosta nostettiin. Nyt oon muutaman päivän syöny isompaa annosta, mutta vielä ei ole huomannut olossa kohentumista. Toki joulunpyhät menneet aikamoisessa tohinassa ja lyhyillä yöunilla että ehkä se tästä kun normaalirytmi taas palautuu.
 
Mie olen kans syönyt mama multivitamiinia alusta asti, mutta iso notkahdus Hbssä kuiten on. Alkuvuodesta pääsen tutkituttaan rautavarastot. Mulla alko lisäksi liitoskivut ja ei taho päästä käveleen ku on nii kipeä. Sit ku kävelee nii vihlasee välillä niin kuin paikat lähtis aukeamaan (eri kipu ku liitoskipu). Edellisessä raskaudessa paikat pehmentyi puolessa välissä raskautta. On kyllä melko surkea fiilis ku voimat on nii heikot ja sit oot vielä nii kipeä. Olkaa onnellisia jotka ootte päässeet suht kivuttomasti eteenpäin ja zemppiä heile joilla kipua ja haastetta on
 
Onko muilla ollut paljon ennakoivia supistuksia?
Mulla nyt joululta enenevästi ollut ja melkeinpä kaiken ajan kun on jalkeilla, on joku kestosupistus päällä eli vatsa kivi kovana.. hankaloittaa aika paljon arkitouhuja kun tuo nuorimmainenkin vielä vajaa 1,5v niin pakottaa kyykkimään ja nostelemaan. Onneksi mies ollut nyt lomalla nää välipäivät niin on saanut välillä levätäkin. Levossa vatsa rentoutuu, mutta silti 3-4 erillistä supistusta tunnissa voi tulla.. rasituksesta selvästi yltyy ja iltaa kohti herkemmin supistelee. Välillä menkkajomoa mukana alavatsalla, -selässä ja reisissä ja välillä kova paine ihan alavatsalla. Toivottavasti nää tästä rauhottuu ennen ku mies lähtee taas reissuun, aika raskaaksi käy päivät 3 lapsen kanssa jos masu koko ajan kivikova ja kipeä :sad001
 
Onko muilla ollut paljon ennakoivia supistuksia?
Mulla nyt joululta enenevästi ollut ja melkeinpä kaiken ajan kun on jalkeilla, on joku kestosupistus päällä eli vatsa kivi kovana.. hankaloittaa aika paljon arkitouhuja kun tuo nuorimmainenkin vielä vajaa 1,5v niin pakottaa kyykkimään ja nostelemaan. Onneksi mies ollut nyt lomalla nää välipäivät niin on saanut välillä levätäkin. Levossa vatsa rentoutuu, mutta silti 3-4 erillistä supistusta tunnissa voi tulla.. rasituksesta selvästi yltyy ja iltaa kohti herkemmin supistelee. Välillä menkkajomoa mukana alavatsalla, -selässä ja reisissä ja välillä kova paine ihan alavatsalla. Toivottavasti nää tästä rauhottuu ennen ku mies lähtee taas reissuun, aika raskaaksi käy päivät 3 lapsen kanssa jos masu koko ajan kivikova ja kipeä :sad001

Minulla on ihan samanlainen tilanne, mies lähtee myöskin piakkoin työmatkalle 3 päiväksi ja nyt jo jännittää kun taaperon hoidon lisäksi uunin lämmitykset ym jää minun harteille kokonaan :/ minulla ei sinällään ole kipeitä supistuksia, vatsa on vain tosi pinkeänä melkein jatkuvasti kun on seisaallaan. Yötkin ovat hankalia kun selkä menee niin jumiin ettei mitenkään päin ole hyvä olla. Nyt ei ole onneksi enää ollut niitä vihlovia kipuja *koputtaa puuta* mutta kyllä sitä jatkuvasti kuulostelee kaikkia vatsan nippailuja että ovatkohan ne normaaleja :sad001
 
Mulla oli myös tuota tuntemusta pari iltaa että vatsa menee kivikovaksi heti kun nousee ylös tai jos istuu pöydän ääressä, mutta makuullaan ja keinutuolissa rentoutui. Toinen noista päivistä oli ennen jouluaattoa ku olin siivonnut ja laittanut ruokaa ja muutenkin touhunnut koko päivän joten varmaan rasitus vaikutti. Toinen oli sitten taas sellainen päivä että oli vieraita kotona enkä mielestäni kauheasti mitään touhunnut mutta jostain syystä jo iltapäivällä alkoi harkkasupistukset ja sit vatsa olikin kivikova koko illan jos nousi ees vessaan... Mutta kivuttomia tuntemuksia onneksi, epämukavia vaan. Ei kai noihin auta ku lepo mutta vaikeahan se on levätä jos jää yksin lasten kanssa :sad001 Mä odotan esikoista joten on sinällään helppo lepäillä sillon ku siltä tuntuu.
 
Päivällä meinasin,ettei oo ollu supistuksia,mut nyt illalla niitä on tullu.Toisaalta ihme,jos ei niitä ala tulla,kun lepo on vähissä kolmen lapsen ja kotitöiden kanssa.Päivä kerrallaan mennyt töissä,et kauanko vielä jaksaa,kun voimat alkaa olla vähissä.16.1 alkais loma,mut luulen,etten niin kauaa enää jaksa,koska työ on niin fyysistä.
 
Täällä myös mennään päivä kerrallaan. Töissä olen huomannut että satulapenkit ei tunnu enää yhtään hyvältä päivän päätteksi, melkoinen paine ja jomotus tuolla alavatsassa kun töistä kotiin raahautuu. Eilen illalla kävin pitkästä aikaa pienen reippaan kävelylenkin, nyt sitten koko yö valvottiin kun poltteli ja pisteli niin paljon ja heräsin aina vähänkin kylkeä kääntäessä. :sad001 täällä myös alkaisi loma 16.1 ja sinnilläkin koetan sinne saakka vielä porskuttaa. Pitää varmaan jättää nuo ylimääräiset kävelylenkitkin nyt minimiin. Uintia kokeilla taas seuraavaksi.
 
Miun hommissa tota kävelyä tulee 5-10km työpäivän aikana,niin sitä ei oikein voi välttää. :sad001
 
Kirjoittelen lähinnä tuolla salaisella puolella mutta näköjään täälläkin keskustelut edelleen käynnissä. Onko muilla ollut selkäsärkyjä nyt lähiaikoina? Mulla iski ihan järkyttävät kivut pari päivää sitten, kipu on sitä luokkaa että jalat lähtee kirjaimellisesti alta kun yritän kävellä eli kontaten edetään. Nyt makaan sairaalassa, sain kipupiikin josta toivon saavani avun koska vielä olis pari kuukautta laskettuun aikaan. Lääkäri epäili jopa välilevyn pullistumaa mikä olis kyllä aika viheliäinen homma kun täytyis 1v8kk esikoisen kanssa pärjätä kotona. Kumpa menis nyt vahvemmalla kipulääkkeellä ohi pahimmat kivut.
 
Kirjoittelen lähinnä tuolla salaisella puolella mutta näköjään täälläkin keskustelut edelleen käynnissä. Onko muilla ollut selkäsärkyjä nyt lähiaikoina? Mulla iski ihan järkyttävät kivut pari päivää sitten, kipu on sitä luokkaa että jalat lähtee kirjaimellisesti alta kun yritän kävellä eli kontaten edetään. Nyt makaan sairaalassa, sain kipupiikin josta toivon saavani avun koska vielä olis pari kuukautta laskettuun aikaan. Lääkäri epäili jopa välilevyn pullistumaa mikä olis kyllä aika viheliäinen homma kun täytyis 1v8kk esikoisen kanssa pärjätä kotona. Kumpa menis nyt vahvemmalla kipulääkkeellä ohi pahimmat kivut.

On ollut mutta ei kyllä noin pahoja kuin sinulla :O välillä tuntuu että toinen jalka ei kanna, on siis enemmän ehkä toispuoleista? Toisaalta nyt on kyllä koko alaselkä kipeä, mutta pärjää. Enemmän mulla on ollut nyt vatsan puolella kipuja, vauva ilmeisesti painaa jotain koska viiltäviä kipuja saattaa tulla ykskaks ja silloin kyllä pitää päästä istumaan heti. Aina kysytään että "onko ne supistuskipuja?" mutta enhän minä osaa arvioida mikä voisi olla supistusta ja mikä ei, vatsakin on kivikova aina silloin kun on pystyasennossa.
 
Mulla on lantion löystyminen joka oireilee just iskiasalueella kipuna. Ja yks ilta lähti jalat alta ja kaaduin taapero sylissä lattialle (ei käynyt kuinkaan). Jos päivän aikana kävelen vähän enemmän, niin illalla oon niin romuna etten pääse lattialta ylös. Mullakin haasteena on mm. arjesta selviytyminen 1v 9kk taaperon kanssa.
 
hiljalleen lähes oireeton, mutta alku oli kamala. Keskenmeno toukokuussa ja jo kesäkuussa uusi pulla uunissa, yksi kierto oli välissä ja hirveät helteet tekivät olon todella todella huonoksi. Sitten säikäytti seula, jonka vuoksi rakenneultraa aikaistettiin ja tehtiin NIPT, oksetti, paleli, päätä särki. Rinnat aristivat, seksiä teki mieli jatkuvasti. Ruokien kanssa oli hankalaa, yhtenä hetkenä oli pakko saada kaalikääryleitä, kun ne oli lautasella, meinasi tulla oksennus jne. Oireista jäljellä on enää ehkä päänsärky ja aamuisin hieman turvonneet jalat ja hengästyminen hiljalleen.
 
Kiitos supisteluiden ja häpyluun kipeyden takia oli pakko tänään käydä työterveydessä ja hakea sairaslomaa.Olisin vielä halunnut hetken töissä olla,mutta tottakai terveys ensin!
 
Tänään neuvolassa hb oli taas tippunu 122 -> 115. Neuvottiin rautalääkkeen aloitus. Minusta on ihan kiva että väsymykselle löytyi joku järkevä selitys. Toivottavasti ei mene viikkoja että olo kohenee, tällä hetkellä en jaksa mitään. :sad001
 
Otetaanko muilla joka neuvolakäynnin yhteydessä (tai miten usein) hb? Minulta otetaan seuraava pieni verenkuva vasta viikolla 35-36. Sormenpäästä ei ole mitattu neuvolassa kertaakaan, vaikka väsymyksestä olen maininnutkin.
 
Mulla on tässä raskaudessa seurattu tiheämmin, sormen päästä yleensä.. Kertaalleen labrassa.. Aiemmissa raskauksissa ei otettu vissiin kun kerran tai kaksi.. Tässä on ollut selkeästi enemmän heittelyäkin..
 
Mulla mitataan joka kerta sormesta, lisäksi kaksi kertaa otettu verikokeesta samalla,kun on otettu muitakin verikokeita.
 
Varpahat, outoa ettei oo katottu kertaakaan! Mulla on katottu sormenpäästä joka kerta, vaikkei mitään erityistä syytä ole ollutkaan.
 
Takaisin
Top