Mies ja raskaus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja syysmami
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hheei hirveesti oon seurannut tätä ketjua mutta vielä en oo kirjottanut niin nyt sitten rohkenin! :D Tosiaan meillä mies tunsi itse ekaa kertaa vauvan potkut tänään masun läpi kun laittoi päänsä masulle ja liikuttui ihan kunnolla, taisin jopa kyyneleen nähdä vierähtävän poskelle :) Oli upea hetki kyllä!
Meillä on kanssa toi mies ollut mukana kaikissa neuvoloissa ja ultrissa ja kovasti ottaa aina osaksi keskusteluun ja kyselee kauheasti aina neuvolassa :)
Tuntuu mustakin ihanalta kun se kuuntelee kärsivällisesti vieressä kun pähkäilen vaunuja ja turvakaukaloa ja kerron kaikista lisävarusteluista. Tunnusti se mulle tossa yks ilta että ei ymmärrä mitään heittoaisoista ja muista mutta kuuntelee silti :)

Niin toi seksistä puhuminen sai mutkin nyt kirjottamaan tänne kun luin tästä teidän pähkäilyistä kun ette olleet saaneet pariin viikkoon seksiä ja nyt minä lyö kortit pöytään ja myönnän että meillä oli VIIDEN KUUKAUDEN kuiva kausi tuossa joka rikkoutui juuri viikko sitten.. :D Tosiaan meillä se oli aikalailla alussa kyse siitä kun minä yrjösin kellon ympäri ensimmäiset 4 kuukautta ja olin tosi huonossa kunnossa niin ei se mieskään minua halunnut mihinkään pakottaa, ja sitten kun se pahoinvointi tossa kuukausi sitten loppui niin oli se seksi vaan niin vaikeaa taas aloittaa :/ tuntuu että miestäkin pelotti että hän pakottaa minut johonkin ja pelkäsi että satuttaa vauvaa ja minua. Otin sitten vaa härkää sarvista kiinni ja keskellä yötä herätin hänet ja sanoin että nyt mennään ja toimihan se ja nyt kaikki on taas ruusuista :) uskaltaakin se mies jo antaa taas romanttisia suudelmia kesken päivää ja puristella vähän pyllystä ;)

Uskonnosta pitää sen verran kanssa sanoa että mieheno on uhannut monta kertaa et eroaa kirkosta ja olen siihen kuvan antanut et senkun eroaa. Mut vielä tähän päivään mennessä se ei ole sitä tehnyt ehkä ei uskalla kun tietää että minä uskon jollain tapaa jumalaan. ja haluan kirkko häät ja että lapset kastetaan. tuntuu vain et se tekee sitä mun kiusaksi et mä eroon kirkosta. mua se ei haittaa se eroaa jos niin haluaa. mut olen sanonut et lapsi saa kasteessa nimensä siitä en luovu.

Meillä on vielä se et mies on oikein kunnon suomalainen mies. Ei se ole hirveästi ollut mukana raskaudessa välillä kyselee ja tunnustelee mahaa ja juttelee sille välillä se kantaa huolta etten kanna mitää liian raskasta mut silti se ei aina lähe edes kauppa reisulle mukaan. Asia kumminkin mietityttää ja haluaa tietää mitä neuvolassa sanottiin. mut Loppu peleissä asia ei sitä paljoa ole kiinnostanut. Mua se ei ole haitannut tiedän et se sitä ajattelee ja käy itsekseen asiaa läpi. rauskauden olessa lopuillaan se kyselee kuinka se liikkuu ja onko supistellut.

Eikö hän siitä hyvä isä tule kun lapsi syntyy vaikka hirveesti ei raskaudessa ole ollutkaan mukana.
Välillä sitä olen kaivannut et olis ennään kiinnostunut kun kerros mitä neuvolassa sanottiin mut se on perus pohjalainen mies. Hellyys on yksi mikä meidän suhdetta on näin loppu vaihees häirinnyt mies uskalla osoittaa hellyyttä kait sitä jännittää tuleva synnytys. vai mikä on kun väliin välttelee mua kun yritän mennä lähemmäs ja päästä kainaloon hetkeksi. mut eikö se mene ohi kun lapsi syntyy.

En tiedä kuuluko tämä tähän osioon, mutta mieheen se ainaki liittyy :D Eli olisi mukava tietää miten muut ovat ajatelleet isyysloma-asiat :) Ja sitten minua on mietittynä tuo isyyden tunnustamienn, että mitenkä taphatuu ja milon pitää tehdä ja pitääkö itse olla yhteydessä johonkin. Onko muut vielä miettinyt näitä asioista :)

Meillä mies pitää sen 18 päivää isyyslomaa heti vauvan synnyttyä. Tuo oli se minkä saa pitää samaan aikaan äitiysloman kanssa. Loput ehkä pitää sitten vanhempainvapaan jälkeen, kun yhtäaikaa ei voi pitää tai vaikuttaa mun vanhempainvapaisiin. Näitä ei olla niin tarkkaa vielä pohdittu.

Isyyden tunnustaminen ainakin täällä Tampereella menee niin, että muutaman viikon sisään vauvan syntymästä lastenvalvojalta tulee kutsu isyyden tunnustamiseen (ja samalla katsotaan huoltajuusasiat). Käynnin jälkeen tuo menee maistraattiin vahvistettavaksi ja siinä menee noin viikko. Meillä tulee ristiäiset oletettavasti pian syntymän jälkeen, niin voi olla, että otetaan itse yhteyttä lastenvalvojaan ja koitetaan sopia aikaisempi tapaaminen, mutta muutoin ymmärtääkseni sieltä päin tulee kutsua. :)

Meillä mies pitää 2 viikkoa vapaata heti vauvan synnyttyä, viikko säästetään myöhemmäksi (ellei tilanne ole sellainen että olisi tarpeen pitää silloin heti aluksi kaikki). Sitten se "isäkuukausi" (vai miksikä sitä nykyisin edes kutsutaan...) on miehellä tarkoitus myös pitää kunhan minä palailen töihin. Meillä isi on kyllä onneksi työnsä puolesta muutenkin paljon kotona :)

Meillä kans mies pitää varmaan ekaks sen kaks viikkoo ja sit viikon joskus tammi-helmikuussa (jos päästäis vaikka ulkomaille sillon) ja sit sen "isäkuukauden" sen jälkeen kun mun vanhempainvapaat loppuu :)

Meillä mies pitää vaan viikon lapsen syntymän jälkeen. Sit sen jäljelle jäävän pari viikkoa, mitä voi pitää samaan aikaan ku äitikin kotona, pitää joulu-maaluskuun välisenä aikana vähän tilanteesta riippuen, mut putkeen 2vko kuitenkin. Muuten en tiedä, kun en edes vielä tiedä kuinka kauan olen kotona ennen töihin memos. Ens vuoden heinäkuuhun vähintään..

Meillä mies on näillä näkymin työttömänä, joten jos ymmärrettiin oikein, niin on parempi ettei hae isyyslomaa. Työttömyystuki on suurempi kuin isyysraha. Jos sattuu saamaan töitä, niin sitten pitäisi kai neuvotella heti aluksi, että saa olla ainakin vähän aikaa kotona.

Meilläkin mies on viikon kotona lapsen syntymän aikaan, sitten todennäköisesti joulun tienoilla vähäsen, alkuvuodesta 5 päivää "hiihtolomana" ja vielä kesällä muutaman päivän. Eli kun sen 18 päivää, jonka voi pitää äitin vanhempainrahakaudella, voi jakaa jopa 4 osaan, niin meidän ois tarkotus tehdä juuri niin. Työpaikka ei oo kovin joustava pitkiin poissaoloihin, mutta todennäköisesti huomattavasti ymmärtäväisempi tuollaisiin useammassa pätkässä tapahtuviin lyhyihin ekstravapaisiin. Vanhempainrahakauden jälkeisistä vapaista ei oo vielä kamalasti keskusteltu että pitääkö niitä ja miten.

Meillä isäntä on varmaankin sen 3 viikkoa putkeen kotona kunhan Monsteri syntyy. Ja sitten ehkä ensi kesäloman yhteydessä pitää sitä isäkuukautta, Ei olla vielä mitään mitenkään varmaksi puhuttu tai sovittu, mutta minä ajattelin että voisin sen ajan tehdä sitten vaikka vähän töitä itse, jos sattuisi kiva kesäpaikka löytymään. Muuten tahtoisin olla kotona kyllä mahdollisimman pitkään Monsterin kanssa, mutta saa nähdä miten se onnistuu....

Meillä kanssa mies pitää sen kolme viikkoa heti siitä alkaen kun pääsen sairaalasta kotiin. Sen isäkuukauden sitten ensi kesänä, saadaan piitkä yhteinen loma.

Mies on tosi innostunut tulokkaasta, varsinkin nyt on enemmän innostunut kun on päässy osallisena tuntemaan venkulan liikkeitä. Sen mielestä on tosi siistiä miten se möyrii ja miten potkii itseään mahasta läpi. Sen aikaisemmat lapset on olleet flekmaattisia jo kohdussa.

Meille tulee ensisängyksi sellainen haikarakehto joka roikkuu katosta. Eilen käytiin ostamassa koukut ja systeemit sitä varten.. Ja mieshän innostui myös siitä koukusta ja sen ennen ja jälkeen kehtoa käytöstä... Hän meinaa hommata meille sellaisen seksikeinun :-) :-) Häntä eiole lainkaan mun mahani tai koko raskaus häirinnyt tolla k-18 rintamalla. Itseäni ahistaa tää kömpelyys ja ähinä ja puhina.. Mut jos kerkeis kokeilee sitä keinua vielä ennen synnytystä, siinähän ihminen on melkoisen painovoimaton..

Meillä mies on kotona kolme viikkoa vauvan syntymän jälkeen; kaksi viikkoa isyyslomalla ja yhden viikon kesälomalla. Yhden isyyslomaviikon se jättää joululle, niin saa pidemmän vapaan siihen. Isäkuukauden se pätkii kahteen osaan; kaksi viikkoa ensi kesänä+kesäloma ja samalla tavalla sitten myös seuraavana kesänä jolloin minä olen todennäköisesti sitten töissä ja mies lapsen kanssa kotona :) Olettehan ymmärtäneet oikein että isäkuukauden pitäminen ei uuden lain mukaan lyhennä vanhempainvapaata? Joistakin kommenteista saa sen käsityksen että olette siinä uskossa.. :)

Juu eihän se lyhennä tuota vanhempainvapaata, mutta enempää kuin 18 päivää ei voi pitää yhtä aikaa vanhempainvapaan kanssa. Eli menee loput isän vapaat sitten sen jälkeiseen aikaan. Meille kelan täti puheli, että isä voisi pitää loput vapaat yhtä aikaa, kun äiti on kotihoidontuella, mutta epäilen silti, että kela maksaisi äidille kotihoidontukea ja isälle isyysrahaa samanaikaisesti?

Mun mielestä se kans menee niin, että sillä aikaa ko isä on isyysvapaalla ei äiti voi saada kotihoidontukea siitä samasta lapsesta, josta isä saa isyysrahaa.

Meillä on samanlainen tilanne kuin Elennalla, pitää vaan toivoa jos pääsee töihin ennen lapsen tuloa, että mies sais olla meidän kanssa edes vähän aikaa kotona.. :smiley-angelic001 kuitenkin esikoinen kyseessä ja kaikista tärkeintä aikaa ne ensimmäiset päivät ja viikot..molemmat ootettu niin älyttömästi jo lapsen tuloa ja en halua että hän joutuu missaamaan mitään siitä alusta..ja mä tarviin häntä kotona sillon enemmän ku koskaan.

Tässä kelan linkissä on hyvin tietoa miten menee jos äiti on kodin hoidon tuella niin mies saa olla samaan aikaan kotona. siitä voi käydä lukemassa.

http://www.kela.fi/isan-vapaat_isyysvapaa-ja-isyysraha

Meillä mies on heti kotona kun lapsi sytyy sen kolme viikkoa ja sitten äitiysloma/vanhempain vapaan jälkeen sen kuus viikkoa mitä saa olla.

Toivottavasti Elena ja Sieppi miehenne saisi olla kotona kun lapsi syntyy teirän kans opettelemassa mitä kaikkea se ihana pieni vauva tuo tullessaan ja olemaan teirän tukena.

Me kans teemme, että mies jää kolmeksi viikoksi heti synnyttyä ja sitten vanhempainloman jälkeen pitää loput :) Tai olemme miettinyt, että josko isä pitäisi vanhempainloman pari viimeistä viikkoa ja itse menisin töihin :)

Tuolla toisessa keskustelussa kun on noussut esille nämä baby showerit, niin kerronpa täällä varpajaisjuttua.. :laughing005

Meillä isäntä ei siis ole pitänyt kahdesta aikaisemmasta lapsestaan varpajaisia ollenkaan, ja on ollut vakaasti sitä mieltä ettei tästä nyt syntyvästäkään moisia aio pitää, häntä kun ei tuo baareihin lähtö ja alkoholin kanssa läträäminen jaksa enää kiinnostaa. No, äitini oli tässä kylässä, ja paljasti, että siskojeni miehet ovat JO nyt tehneet selvät suunnitelmat varpaisia varten. Oli ohimennen jonkin keskustelun kuullut, mutta ei suostunut enempää paljastamaan kuin että varpajaiset on tulossa... Isäntä ei oikein tiennyt miten päin olisi, ja olisiko innostunut vaiko harmissaan. Pohti vaan, että eikös tuleva isä (eli hän itse siis) perinteisesti nämä varpajaiset järjestä, eikä joku ulkopuolinen??? No, katsotaan kuinka käy...

Selvästi alkaa lapsen syntymä pyöriä isännänkin mielessä enemmän ja enemmän. Kovasti aina töistä tullessaan kyselee, miten päivä on mennyt ja onko tuntemuksia suuntaan tai toiseen. Toivotaan kumpikin, ettei menisi ihan laskettuun aikaan saakka, kun alkaa pelottaa kuinka isoksi Monsteri oikein kasvaakaan.. mutta toisaalta, isäntä ei tahtoisi synnytystä myöskään tuohon elokuun loppuun, silloin kun ainakin laskennallisesti ( toivottavasti myös säiden puolesta) tulee ajankohtaisiksi viljan puinnit... laughing4 Josko ei sitten samalle ajalle sattuisi molemmat, kun hän on kyllä ihan täystyöllistetty sitten pellolla..

Nyt on pakko avautua kun ei läheisillekään viitsi asiasta puhua ja ahdistaa.. Jos jotakuta ei nämä K18-jutut kiinnosta niin voi jättää tämän välistä!

Meillä on nyt pariin otteeseen käynyt niin että kesken sekstailun miehellä lakkaa seisomasta ihan yhtäkkiä. Aikaisemmin luultiin että se johtui siitä kun oli pyöräillyt paljon ja lukenut jostain että pyöräillessä penkki voi painaa jotain hermoa mikä vaikuttaa myös stondikseen ja se kuulosti ihan ymmärrettävältä eikä sen jälkeen pitkään aikaan sitten ollutkaan mitään ongelmaa kunnes eilen sitten taas.. :( Eikä nyt voi pyöräilyä "syyttää" kun ei ole lähiaikoina sitä tehnyt. Kun kysyn mikä on niin sanoo ettei hän tiedä, kertoo ettei minussa ole mitään vikaa eikä hän itsessäänkään ongelmaa tunnista. Kyllä kieltämättä tässä tilassa itsetuntoa tuollainen syö kun heti kuvittelen kaiken johtuvan itsestäni..

Eilen olin toki miehelle tästä ymmärrettävästi jälleen loukkaantunut vaikka tiedän että se on väärin ja hän on itsekin hämillään.. Aamulla laittoi viestin ja toivoi etten olis vihainen tästä koska se lisää hänen epävarmuuttaan entisestään minkä toki ymmärrän. Sanoi että ehkä se nyt johtuu sit tästä raskaudesta ettei tee niin mieli! Ja toki ymmärrän sen nyt niin että en ole hänestä haluttava! :( Ja sanoi että ei tehdä tästä peikkoa vaan yritetään samalla tavalla kuin ennenkin mutta kuinka voin enää seksistä nauttia jos jatkuvaan pitää miettiä että haluaakohan se nyt oikeasti ja mitä jos taas käy kuten eilen.. Meillä menee muuten ihan loistavasti, halaillaan ja pussaillaan päivittäin ja ollaan ihan rakastuttu vielä näin monen vuoden jälkeenkin toisiimme. Seksikin on ollut ennen aivan loistavaa ja se on ollut iso osa meidän parisuhdetta ja nyt tuntuu pahalta kun tämä on tällaista.. Anteeksi vuodatus!

Ihan alkuun pilkunviilaajan kommentti (anteeksi, ammattisairaus): mua huvittaa toi "K18" kiertoilmauksena, koska seksiä saa harrastaa jo 16-vuotiaana, joten K18 herättää mielikuvan, että on kyse jostain erityisen irstaasta. Haha.

Mutta sitten vakavampaan moodiin. Syysmami, tosi ikävää kuulla, että teillä on tuollainen tilanne. Ole kuitenkin onnellinen, että sinulla on rehellinen mies, joka uskaltaa myöntää, että raskaudella on tekemistä asian kanssa eikä keksi joka kerta uutta "pyöräilyä" tms. Arvaan, että sinusta tuntuu pahalta ja että loukkaannut silti. Nämä on niin herkkiä ja syvään koskevia asioita, että on varmasti melkein mahdotonta ottaa asiaa rennosti. Jos vain pystyt, keskustele miehesi kanssa asiasta vieläkin avoimemmin. Kysy, johtuuko se siitä, että juuri oikeaa asentoa ja "tulokulmaa" on nyt vaikeampaa löytää vai siitä, että näytät erilaiselta nyt vai ihan psykologisista seikoista, kuten siitä, että hän ei voi olla ajattelematta, että sisälläsi on vauva, ja tuntuu väärältä yhtyä juuri nyt. Vai johtuuko kaikesta tästä?

Voit lohduttaa häntä sanomalla, että jotkut miehet kokevat asian näin eikä hän ole siinä mielessä paha ihminen. Lohduta itseäsi sillä, että vaikka kikat eivät toimisi, olet ihan loppusuoralla ja pian olet taas lähempänä entistä yhden ihmisen kokonaisuuttasi. Miehesi rakastaa sinua, joten olet onnellisempi kuin moni muu nainen. Sinäkin selvästi rakastat miestäsi yli kaiken, joten yritä kaikesta huolimatta ymmärtää ja välttää olemasta liian näkyvästi nyreissäsi: hänellä on varmasti paha mieli.

Mäkin olen nyt avoin, saa skipata.
Meillä kaikki on seksin suhteen hyvin, mutta minä ajattelen välillä itse, että "toivottavasti vauva ei ala juuri nyt liikkumaan, se olisi vaivaannuttavaa" tai "näytän varmaan ihan mursulta tuosta näkökulmasta, hyi olkoon". Samoin liitoskipujen ollessa pahoja asennon vaihtaminen on hankalaa ja voi ottaa kipeää, joten nautintoon pääseminen sen jälkeen vie aina hetken ja vaatii keskittymistä. Meille takaapäin-asennot toimivat nyt parhaiten, kun näytän takaa yhä samalta eikä maha ole tiellä (ulkonäköseikka häiritsee siis meillä minua, ja mieheni taas on mahani suhteen varovainen). Asennon saa sitä paitsi kätevästi yhdistettyä vauvan kannalta hyviin riippumattoharjoituksiin ja polvillaan sängyn reunaan nojaamiseen. Näissä asennoissa vauva menee helpoiten raivotarjontaan, eikä silloin potki mahaa eikä kylkiä vaan rauhoittuu. Toisena vinkkinä välilihanhieronta, jota neuvolassa suositeltiin ehkäisemään repeämiä. Meillä sen tekee aina mieheni, ja tilanne johtaa lähes poikkeuksetta seksiin.

Takaisin