Mielitekoja ja inhokkiruokia

Kuulin itsekin että metukka on raakaa lihaa :O Että siksi ei saisi. Miten muuten muut leikkeleet? Söin joku aika sitten kylmäsavu härkää.. ei vissiin olisi sitäkään saanut.

Mie oon kyllä tonnikalaa sillon tällön syöny esim. Lämpimissä leivissä, salaatissa ja pizzan päällä. Ja metukkaahan voi syödä myös pizzan päällä, sehän on kypsynyt uunissa :)

Täällä olikin joku aika sitten keskustelua tuosta metukasta. Juurikin ku on raakaa lihaa niin vissiin riski toksoplasmoosiin tms. Tonnikalaa ja pepperonia oon kyllä pitsassa vedelly ja kai tonnikalaa voi jonni verran ihan "raakanakin" syödä. Siinä oli ne raskasmetallipitoisuudet samoin kuin esim. Hauessa

No justiin....ei salmiakkia, ei metukkaa, ei niin paljon lohta, ei medium pihviä....ei tonnikalaa, ei homejuustoa..... Onneks on todella hyvä syy olla ilman, mut ei tästä helppoa tule. :bored:

Mä en edes ole tarkaan lukenut noita suosituksia ja kieltolistoja. Varmaan on mennyt kiellettyjäkin ruoka-aineita, mutta en nyt lähtisi panikoimaan. Onhan ne naiset vuosisatoja saattaneet lapsia maailmaan, vaikkei mitään listoja ole ollut olemassakaan. Sen kyllä ymmärrän, ettei nyt raakaa lihaa syödä, mutta kyllä lakua ym. menee, jos mieli tekee :)

Minäkään en ole jaksanut kauheesti stressiä ottaa. Neuvolasta sain siunauksen syödä graavilohtakin jos itse suolaa tuoretta kalaa. Ja salmiakkia syön varmaan jonkun verran ihan jo paineidenkin takia. Tuntuu hassulta kun vanhempia lapsia odottaessa kieltolista oli huomattavasti suppeampi mitä se on nyt. Saakohan kymmenen vuoden päästä syödä raskaana ollessa muuta kun erikseen prosessoitua raskausruokaa :D

Mä kans vähän hölläilen noitten ruokajuttujen kanssa. Meidän esikoisen odotusaikana pari vuotta sitten sai kohtuudella syödä salmiakkia ja lakuja ja ihan normaali poika meillä on :)
Kans kauhistelin, et tosiaan kymmenen vuoden päästä odottajat elää vaahdotetulla vedellä ja pyhällä hengellä.

Totta, että ennen ei ole ollut moisia kieltolistoja, mutta pitäisi myös muistaa, että on se lapsikuolleisuuskin ym. ollut eri luokkaa. Silloin ei ehkä ole osattu diagnosoida kaiken maailman keskittymishäiriöitä lakusta johtuviksi :rolleyes:

Kohtuus toki kaikessa ja jokainenhan itse päättää, mitä syö ja mitä ei. Ne on vain suosituksia. Loppupeleissä se 9kk on kuitenkin lyhyt aika olla syömättä jotain "kiellettyä", jos sillä voi välttää esim. keskenmenon (vaikka se listeria).

nim. söin eilen kolme noitapilliä.

Mä otan äitiyden varmaan vähä turhanki vakavasti, mutta kun sitä on niin kauan haaveillu. Aion siis olla varovainen syömisieni kanssa, kun kuitenkin olen nyt vastuussa toisen ihmisen elämästä. Tiedän sellaisenkin äidin joka poltti tupakkaa askin päivässä odottaessaan. Kaikki kolme lasta on ihan terveitä ja tavallisia, mutta en silti voisi koskaan polttaa odottaessani....enkä syödä myöskään hulluna lakua tai homejuustoa..vaikka kova himo tulisikin. Mä olen sen verran pikkutarkka. :grin

Periaatteessahan noi kaikki ravitsemussuositukset on yleisiä, silleen ettei niistä haittaa olis kellekään, vaikkei raskaana oliskaan. Aina välillä pistää miettimään, että miksi pitää olla se "joku muu" jonka takia noudattaa terveellistä ja "turvallista" ruokavalioo, eikä vaan itsensä takia.. Tokson tarttuminen metukasta paljon epätodennäköisempää, kun että sen sais puutarhatöistä pihalta. Jos taas rupee miettimään sitä, että ulkona ei sais koskee multaan, järvessä ei sais uida ym ni kyllä joissain määrin asiat tahtoo mennä aika korkeisiin sfääreihin. Toki kukin tavallaan, koska kuten sanoin, noista rajoituksista ei olis haittaa vaikkei raskaana oliskaan. Kohtuus kaikessa. Tällä hetkellä mua auttaa äkillisessä oksetus ja pyörrytyskohtauksessa salmiakkinamin imeskely ni sallin itselleni sen. Sama kun just ny ne metukkaleivät on niin maistuvia, ni syön noi metukat tosta paketista loppuun. Raakaa kalaa en oo ikinä syöny, enkä ikinä tule syömäänkään, olin raskaana tai en, koska mä en halua listeriaa tai niitä loisia välittämättä siitä, oonko raskaana vai en.

"Ennen vanhaan" on myös ruoka ollut usein parempi laatuista, viljat lähipellolta, lihat viereisestä navetasta ym. Ei siis säilöntäaineita, voi olla että näiden nykymyrkkyjenkin takia kannattaa olla varovaisempi kun joskus kauan sitten. Ei siis ole mitään fakta tietoa, näin olen vain itse ajatellut, enkä tuomitse ketään syökö jotain kiellettyä vai ei. Itse olen melko tarkka, ja tuntuu että kaikki kielletyn listalla olevat on ruokia mistä en tykkää :D söin kuitenkin tonnikalaa yks päivä, mutta en aio ottaa tavaksi. Tuosta polttamisesta on sanottava, ettei se välttämättä aiheutakkaan vauvalle ongelmia ja syntyessä vauva on terve, kuitenkin todella usein kun se lapsi menee kouluun niin siinä iässä puhkeaa adhd/tms keskittymisvaikeus juurikin sen polttamisen takia. Ei toki aina sekään, mutta selvä yhteys niillä on toisiinsa.

Ehkä se perspektiivikin vaikuttaa omaan suhtautumiseen. Työssäni katselen, kun narkkiodottajat vetävät piriä suoraan suoneen, niin muutama laku ei sen rinnalla hirveästi kohauta. Mutta aina parempi, mitä tarkemmin ohjeita seuraa, syö terveellisesti ja harrastaa liikuntaa. Varmasti me kaikki normiodottajat omalla tavallamme parhaamme tehdään :)

Jep. Jokainen taplaa tyylillään ja hoitaa omat asiansa ja syömisensä kuten itse haluaa ja parhaaksi näkee. En todellakaan tuomitse ketään. Saatan minäki sillon tällön liitulakun syödä...kun vaan maalaisjärjellä ajattelee, niin eiköhän siitä hyvä tule. Yritän silti välttää näitä ruokia ja ehkä opinkin samalla sitä kauan kadoksissa ollutta itsehillintää. Opettelen, ettei kaikkea herkkua tarvii aina olla syömässä! :D Kiellettyjen listalla nyt vaan sattuu olemaan just ne mun suurimmat ja ihanimmat, himotuimmat herkut......paitsi raaka kala...sitä en minäkään normaalistikaan söisi!

subia tekee ihan hirveesti mieli, varsinkin silloin kun telkkarista tulee mainos :grin:p
Eilen tein possun suikaleista kastiketta ja pelkkä haju sai voimaan pahoin :yuck::yuck:

Musta taas tuntuu että yllättävän vähän ruokia on kiellettyjen listalla... Itsellä ei poistunut oikeastaan kuin alkoholi ja homejuustot.

Tuli muuten mieleen että mitä teette kun teille tulee mielitekoja? Vedättekö jugurttia makkaran kanssa tai kilon karkkia naamaan (mitä nyt kenelläkin tekee mieli)?

Tuli vain mieleen kun tuota makeaa teki mieli mutta en syönyt kuitenkaan kun aivan pieniä määriä. Nyt se himo onkin kadonnut. On tullut nyt pari viikkoa syötyä todella terveellisesti ja ei tee yhtään mieli mitään epäterveellistä, en haluaisi edes maistaa että onko se vielä niin hyvää kuin ennen ettei taas iske himot. No tänään söin itse tehdyn hampurilaisen ja tuli maha kipeäksi ja ihan veltto olo, ja se ei houkuttele syömään enempää. :D

Jäätävä pizzan tai hese-ruuan himo... Ja oon aina syöny melko runsaasti karkkia ja aina siis vaan salmiakkia ja lakua. Voin kertoo, et tulee olemaan mahdoton homma olla syömättä kokonaan.... Paineet ollu aina alhaset ja viime raskaudessa vedin neuvolan "luvalla" ihan kaksin käsin mustia karkkeja! :)

Jäätävä pizzan tai hese-ruuan himo... Ja oon aina syöny melko runsaasti karkkia ja aina siis vaan salmiakkia ja lakua. Voin kertoo, et tulee olemaan mahdoton homma olla syömättä kokonaan.... Paineet ollu aina alhaset ja viime raskaudessa vedin neuvolan "luvalla" ihan kaksin käsin mustia karkkeja! :)
Mää just tänään terkalle sanoin, että syön ihan tyynesti salmiakkia. Se sanoi, että tuskin pari palaa päivässä tekee mitään.

Söin edellisessäkin raskaudessa, kun se auttoi parhaiten heikotukseen ja huimaukseen :)

Mäkin sanoin terkalle, etten ole edes lukenut sitä ruokasuosituslappua, vaan menen maalaisjärjellä. Terkka sanoi vaan, että kunhan et raakaa kalaa syö ja järki matkassa, niin hyvä tulee. Hössöttää ei tarvitse kuulemma :)

Takaisin