Marrasmammat 2009

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja sunsuski
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Helpottaa, kiitos vastauksista.

Neuvolakin soitteli ja sain sf-mittaus/tarkistus ajan ensi viikolle. Keskiviikkona tarkemmin. Kummasti se pistää aina huolestumaan, jos on edes jotakin pikku poikkeamaa... Nyt kun olen tuota mahaa peilin edessä ihmetellyt puolelta ja toiselta eri aikoihin päivästä, niin kyllä se elää! Ja sängyn pohjalla maaten on taas eri kokonen. Höh. Jotenkin tuntee itsensä ihan hölmöksi. Ja sitte sitäkin itkin, että MEIDÄN VAUVAA EI SAA ARVOSTELLA!!!

Iita7, sitä joulua tälläkin puhutaan haaveissa valmiiksi. Tunnustaudun aidoksi jouluihmiseksi! Hempeilen ajatuksella: imetetty, tyytyväinen, raukea vauva sylissä, kynttilät kuusessa, tuli  rätisee takassa, radiossa soi Holy night ja mies kaataa minulle suuren mukillisen OIKEAA GLÖGIÄ!!! Lautasella on graavisuolattua lohta ja homejuustoa. ( tilasin kyseisen tarjoilun heti synnytyksen jälkeen laitokselle,muuten ) Ja sauna lämpeää paksutuohisilla koivuhaloilla. Pääsen lauteille ilman ähinää.

Silleen sitten.Ainiin... ampiaisen pisto josta toisella palstalla hätääntyneenä kirjoitin,alkaa nyt laskemaan. En saanutkaan hengenahdistusta tai muita kauhukohtauksia!

Kyllä Maarinen ihan samantyylisiä haaveiluja olen tehnyt ja höpöttänyt jo joulusta. On se niin ihana vuodenaika [:)]! Se tunnelma ja rauhallisuus ja lasten riemu, jota on saanut kokea jo ennen oman taaperon tuloa. On se niin aitoa ! Ja nyt sitten saa viettää tulevat joulut oman pikku tuhisija tontun kanssa !!
Hui että meinaa olla vähän lentsuinen olo...mies elkoi viime yön aikaan niiskuttamaan ja mittailee kuumetta...Pikkunen oikoo ittiään reippaasti masussa [:)]. Voi ku menis tää loppuaika ettei taudit paljoa vaivais...

Mulle on kans tullu yllätyksenä tuo mahan kommentointi. Tuntuu että kaikilla on sanansa sanottavana sen koosta ja muodosta. Niinku raskaana oleva olisi jotenki vapaata riistaa kaikenlaisille kommenteille. En tiedä pitäskö ruveta kommentoimaan ihmisille takas niiden mahoista. [:D]

Jouluihmiseksi tunnustaudun minäkin ja on niin ihanaa että nyt on oma joulunyytti tulossa[:)]! Ja homejuustosta täälläkin haaveillaan harvase päivä..

Hooomeeee juustooooo! Himottaa.

Ostin eilen pastoroidusta maidosta valmistettua mozzarellaa Aatun-valinnasta(=Lidil).Oli tarjouksessa kolme jonkun muun hinnalla. Sitä narskuttelin pahempaan juuston himoon. Sitten keksin leipoa tosi vanhanaikaisen puolukka-kermaviili-muropiirakan.Saan syödä sen yksin, kun mies INHOAA puolukoita! Hyvää oli.

NYt reippaasti suihkuun. Olen aivan tokkurassa viime yön valvomisesta. Taitaa nopest vaihdettu sokeriton ruokavalio purra tällä tavalla?? Onko kokemuksia kellään? Yritän saada ne arvot kuntoon ens viikkoon. Ei karkkia, eikä mehuja ja ylimääräsiä rasvoja.

Jännä että se homejuusto noin käy himottaa :) Itse en ole kieltänyt itseltäni mitään, jos tekee mieli homejuustoa, syön sitä, samoin kaikki mozarellat yms mitkä on siellä "kiellettyjen" listalla. Maksa on varmasti ainut mitä en ole syönyt, myös graavilohta olen syönyt jos sitä on ollu tarjolla. Ajattelen asian jotenki näin että ei se pieni määrä ketään tapa. Ja en kuitenkaan kilokaupalla syö sitä lohta tai aurajuustoa. Voihan jokaisella olla oma mielipiteensä tästä, mutta olen päättänyt näillä mennä eteenpäin. Että ihan rauhassa saa haukkua vastuuntunnottomaksi jos siltä tuntuu [:)]

Nicole mäkin olen kyllä aika surutta syönyt kohtuudella kaikkea (paitsi lakua en edes niin kohtuudella hehee). Raakaa kalaa en kylläkään kun se ei mitenkään houkuta, mutta voisihan sitäkin syödä itse graavattuna. Pihvin paistan hieman vähäverisemmäksi kuin yleensä ja kun tekee mieli maksamakkaraa niin sitten syön sitä. Olin yhden alkuraskauden lääkärintarkastuksen ulkomailla ja siellä ei juurikaan ollut syöntirajoituksia (vaan että pesee hyvin raa'at ja ei syö pilaantunutta) paitsi kahvi pitää aina juoda maidon kanssa (ja näin voi juoda miten paljon lystää.. Ihan kun se maito sen kofeiinin neutralois!) ja saunaan EI EHDOTTOMASTI saa mennä koko raskauden aikana. Hieman hymyilytti ja en voinut olla vääntämättä asiasta lääkärin kanssa. Lopputuloksena antoi luvan saunoakin [:D]

Meema kysy ihmeessä neuvolassa ens kerralla, kai niitä harjoitussuppareita pitääkin viimeistään tossa vaiheessa tullakin ja kai voivat jo olla aika voimakkaitakin mutta en tiedä saisko ne sattua kovasti.. Mulla oli viikon 16 kieppeillä parin viikon ajan supistuksia mutta nyt ei yhtään mitään. Välillä kyllä vihloo ja sattuu mutta varmaan se on vaan kohdun venymisestä johtuvaa, ei nimittäin enää kiristy lihakset niinkuin sillon aiemmin.

Onko vinkkejä nukkumiseen..? Selällään ei voi olla kun tulee huono olo ja kyljellä mukula villiintyy niin ettei saa unta. Joka toisaalta on ihanaa mutta ei vielä tässä vaiheessa haluais kerryttää univelkaa enemmän kun on pakko.. Kyljellä nukkuessa myös puutuu kädet ja on muutenkin epämukavaa, vaikka oon kokeillu tyynyjä polvien välissä yms.

Tuo nukkuminen on välillä aika haasteellista. Mulla onnistuu kyllä vielä selällään nukkuminen, mut kun siihen asentoon jää, on aika vaikee nousta yöllö vessaan :) joskus on jalat puutunu kans selällään nukkuessa. Vasen kylkiasento on ainut miten voi nukkuu, ilman että mukula herättää vähän väliä. Oikeella kyljellä nukkuessa se ikäänkuin "hyppii tasajalkaa" ja tunkee varpaat jonnekin sisäelimien väliin, että se siitä nukkumisesta. Oikein "ilolla" ootan ku se kasvaa että millon ne varpaat eksyy kylkiluitten väliin, auts! [:)] Paljon vaan tyynyjä mitkä saa aseteltuu niin että joku tukee selkää ja joku mahaa, ettei oo selällään eikä ihan kyljellään, sellanen siltä ja väliltä asento toimii parhaiten.

Heips! Kiva kuulla että kaikilla menee hyvin! [:)]

Itselleni on tullut pieni ongelma. Olen ollut sairaslomalla nyt selän takia (iskias vaivaa niin ettei kärsi istua pitkiä aikoja eikä pehmeältä pääse ylös) ja loma on todellakin tullut tarpeeseen. Sain töissä nostaessa kipeitä supistuksiakin jo, mutta ilmeisesti paikat kuitenkin ok. Viikon päästä sairasloma kuitenkin on loppumassa ja tiedän, että en pysty töihin menemään. En vaan jaksa 12 tunnin yövuoroja enää yhtään ja pelkkä ajatuskin niistä känniääliöistä saa voimaan pahoin. Lisäksi autossa istuessa vauva painaa keuhkoja niin etten meinaa saada happea. No, ei siinä vielä mitään, mutta nyt kuulin kun asiakas oli käynyt käsiksi yhteen kollegaan ja olivat joutuneet oikein poliisien kanssa asiaa selvittämään... En vaan kestä koko ajatusta, että joutuisin itse tuohon tilanteeseen. Mites juokset karkuun tällaisen mahan kanssa. En tiedä pitäisikö tässä mennä psykiatrille juttelemaan vai kuka tähän voi auttaa, lääkäritkään ei tota saikkua ihan turhan takia kirjoittele...

Heps. Joo nukkuminen on nykyisin aika haasteellista , mulla pitää olla mahan alla tyyny ja polvien välissä ja peittokin pitää olla ihan täydellisesti et se tukis viel selkää ja toi pikkumies on aika vilkas et jos ja kun se rupee yöllä touhuamaan siihen herää kyl väkisin[:D],mut on se kyl vieläkin niin ihanan tuntosta vaikka joskus tuntuu et kylkiluut meinaa ylös päin nousta. yleensä oon erittäin hyvä nukkuja[:D] Suonenvetoihin joudun aika useasti heräilemään ja se on kyl epämielyttävää [:@] onko jollain muulla sama ongelma...Mul on tullut alusta asti noita ennakoivia supistuksia ja nyt ehkä noin pari kuukautta tullut päivittäin reilustikkin , mut ei tosiaankaan mitäään kipeitä et silloin vain jos oon tohannu jotain koko päivän tai tehny pidemmän kävely lenkin niin alkaa särkemään ja vihlomaan alavatsaa, mut senkin oon ymmärtänyt neuvolassa et kuuluu asiaan[;)] Tuntuu et mulla on ollu nota vaivoja täs raskaudessa paljon kun toi pahoinvointikin tajus loppua esikoista odotellessa ihan ajallaan , mut nyt niitä on vieläki et joutuu käymään pöntöllä[:'(] Ootan kyllä kovasti pikkumiestä maailmaan , pitäis viel muutama vikko jaksella[:)]viikkoja nyt 33,1 voikaahan paksusti[:)]

Moi taas!

jossu84  koitappas ruveta syömään magnesiumia, sillä pitäis päästä niistä suonenvedoista. Itellä ainaki autto.

Muutenki nyt alkaa olo koheneen. Vietin tossa 4pv osastolla jotta tuo suoli saatiin rauhoittumaan. hb kävi alimmillaan 84, joten voimat oli aika vähissä. Nyt kuitenki "jo 96". Onneksi muualla oli niin täyttä, että pääsin synnäriosastolle[:)]. Siellä nimittäin seurattiin joka päivä lapsen sydänkäyrää ja eilen ultrattiinki. Kaikki oli tytöllä hienosti. Lääkäri tuumas vain, että taitaa tulla pitkäsäärinen tyttö (kuten on muuten sisaruksensakki[;)]). Sääriluu oli nimittäin ainut joka oli hieman keskikäyrää ylempänä. Sf mitta oli nyt 87. Eli pienempi kuin viimeksi. Johtuu kuulema siitä, että nyt neiti on poikittain masussa. Alkuraskaudessa kuulema voi hyvinki nousta se käyrä jyrkästi ylöspäin, mutta tasoittuu sitten loppua kohden.
Jee ja uuden ultra ajanki sain jo kahden viikon päähän. Voi tätä tunnetta!
Aiemmin kun olen raskaana ollu, en ole sukupuolta halunnu tietää, mutta nyt halusin. Tietääpä minkä väristä vaatetta ja tavaraa saa ruveta hommaan. Tosin jemmaan pitää kaikki survoa kun mies ei missään nimessä halua tietää.
Enkä siis ole sille kertonut sitäkään , että itse nyt tiedän...

Huomenta kaikille marrasmasuille!

Kävin eilen "shoppailemassa" Itäkeskuksessa (en kyllä löytänyt juuri mitään ostettavaa..:). Yllätyin kuinka vähän sitä nykyään jaksaa, 1,5h jaksoin kaupoissa marssia, välillä piti istua alas ja huilata. Vaikeaa ymmärtää että vielä pari viikkoa sitten pystyi käymään pitkillä lenkeillä ja jumpissa, ja nyt yhtäkkiä ei jaksa mitään, ja kun vähän kävelee, niin selkälihakset kipeytyy!

Taisin saada myös eilen illalla ensimmäisen supistukseni! Yhtäkkiä kunnon kipu vatsassa, tuli ihan istuessani sohvalla, onneksi se meni aika nopeasti ohi. Yritin sanoa itselleni että hengitä kipu ulos:) Miksi ihminen alkaa pidättämään hengitystään kun sattuu, vaikka sen pitäisi ainakin näissä asioissa auttaa kun muistaa hengittää? Alkaa kyllä tuo synnytys ja pelottamaan, lähinnä pelottaa se että miten sitä kestää nuo kivut..

En osaa oikein päättää mihin menen synnyttämään, meniskö Porvooseen vai Naistenklinikalle? Loppuajalle on nyt katsottu neuvola ajat, ne on nyt siis viikon välein, sitä ei tuo tuuraja vain toissa kerralla muistanut kertoa.

Kaikki arvot oli hyvät viime viikon neuvola käynnillä. Painoa oli tullut 200gr/vko, nyt tosin pientä turvotustakin havaittavissa.. Tosin paino ei ole kokonaisuudessaan noussut kun +400gr ensimmäisestä mittauskerrasta, mutta parempi niin koska tuo mun alkupaino oli jo valmiiksi niin korkea, kohtahan tässä jo lähennellään 90kg..:(

Kyselin myös vauvan painoarvion perään, ja hoitaja sanoi että tekee tarkemman arvion lähi viikkoina, pikaisesti tunnusteltuaan sanoi kuitenkin ettei lapsi ihan mikään pienikokoinen ole.. Kehotti myös pitämään karkkipäivän vain kerran viikossa, iik... Tekee mieli koko ajan jotain hyvää..:(

Lokakuulle on ainakin ohjelmaa, kun nyt on sovittu kaikki neuvola käynnit, eri valmennukset ja parisuhdekurssit ja tutustumiset kahteen eri sairaalaan. Ja arvatkaa mitä? Vain 4pv duunia jäljellä;)!! Jee..

Hei mammat!

Eilen oltiin ensimmäisessä synnytysvalmennuksessa ja pikku hiljaa tuo synnytys alkaa tuntua todellisemmalta. Mut jotenki on vieläkin vaikea kuvitella itsensä siihen tilanteeseen. Kaippa se sitten h-hetkellä tulee ihan tarpeeksi todelliseksi [:D].

Nyt alkaa todella huomaan että voimat ei oo ihan samat kun ennen raskautta. Monen tunnin shoppailu reissut on ollu pakko jättää väliin.. Ja myös toisaalta paikallaan istuminen ei oo kauheen mukavaa, tämän huomasin kun olin elokuvissa, viimeinen puol tuntia alko olla jo aika kärsimystä!!

Onneks tämä syksy on ollut kaunis niin on jaksanut hyvin lähteä kävelylenkeille ettei tuo kunto ihan romahtaisi vaikka taitaa olla aika kova työ edessä kunnon kasvattamisen suhteen vauvan synnyttyä.

Kauniita syksyisiä päiviä kaikille, kohta ne nyytit jo saapuvat meille[:)]

Homejuustosta: Valion Aura-juusto on tehty pastoroidusta maidosta, joten sitä voi syödä kohtuullisesti, tai ainakin minä oon syöny.

Lakritsia ja salmiakkia on menny välillä ihan kunnolla, mutta mulla ei oo ollu ongelmia verenpaineen kans, joten oon aatellu, että ehkäpä sitä joskus saa herkutella niilläkin:)

Muuta "kiellettyä" en oo syöny.

Täälläkin sf-mitta on melko iso, mutta sillehän ei voi mitään. Lääkäri sanoi jotain, että se ei välttämättä merkkaa sitä, että lapsi olisi iso, vaan kohtu voi olla sen mallinen tai lapsivettä runsaasti. Että nekin vaikuttaa siihen mittaan...

Pelottaako ketään sikainfluenssa? Aiotteko ottaa rokotteen?

Heippa marrassiskot!
Itse olen miettinyt myös tuota sikarokotetta. Sehän on uusi juttu, eli tutkimustietoa ei ole kauheesti voinut kertyä (tuskin tästä mitään Talidomiin verrattavaa tulee, mutta muistuipa sekin historian juttu mieleeni nk. uusien lääkkeiden yllätyksistä). Satumme juuri tuohon ekaan rintamaan, mikäli raskaana olevat meinataan edelleen rokottaa ensimmäisten joukossa. Mitä muut olette miettineet, mennäkö vai ei rokotettavaksi...?

Tänään on pyykkikone pessyt kaikki uudet harsot ja kantoliinat :). Vielä yksi satsi ensimmäisiä vaatteita koneeseen, niin saa aloittaa silityspuuhat huomenna :).

Kyllä tuo sikainfluenssa meinaa mietityttää. Siitä kun on niin monenlaista infoa saanut. Keskiviikkona mulla on neuvolalääkäri, pitää sitten taas siitä rokotteesta kysellä. Ja niin, uskaltaako sitä ottaa, kun niin vähä tutkittu ja millaiset sivuvaikutukset ovat...tympiä ku tällanen sattui juuri tähä saumaan...kuhan nyt selviäis suuremmitta taudeitta tämän loppu ajan ! Meillä muuttuu neuvolatominta tuonne muutaman kilometrin päähän kohta puolin. Harmittaa tosi tosi paljon, ku ois ollu niin kiva ja helppoa sitten pikkuisenkin kanssa kulkea tuohon kävelymatkan päähän. Mut sellasia päätöksiä sitä tehdään...Sairaala on lähellä, niin ei ole pitkä matka synnyttämään [:)]! Millaisilla fiiliksillä teillä isukit on synntyksen suhteen ? Täällä on vähän jännitystä, mutta hyvin on mies suunnitellu töistä lähöt yms. kunhan h-hetki on käsillä.

Huomenta kaikki!

Piiiiiiiitkästä aikaa taas kirjoittelen, täytyy näin loppua kohti yrittää olla aktiivisempi. [:)] Oon kyllä käynyt joka päivä tsekkaamassa, että mitä tänne kuuluu koska hetkinä minä hyvänsä joku meistä saattaa saada jo oman vauvansa syliin. <3 Jänskää!

Vointi on ollut ihan hyvä, välillä vaan meinaa iso maha tuskastuttaa ja on vaikea ollut tottua siihen ettei enää voi touhuta ihan samalla tavalla kuin ennen. Tai voi, mutta sitten menee seuraava päivä palautuessa...

Meillä me molemmat odotetaan vauvaa jo NIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIN kovasti, ei millään malttaisi. Mahtaa olla jännä tunne kun ei sitten enää masussa tunnukaan pieniä (tai oikeastaan ei ihan niin pieniäkään!) potkuja. Ja saa silitellä vauvan jalkapohjia ihan oikeasti, ei enää masun läpi. Hui!

Jaksamisia teille kaikille, mä lähden nyt neuvolaan.

Moikka masut!

Täällähän meinaa olla hiljaista. Minut on pistetty saikulle äitiysloman alkuun asti, niin minulla riittää aikaa käydä urkkiin täällä joka päivä. Kovasti olen seuraillut "raskaus yli puolenvälin" topikkia. Siellä on monella vauva sylissä hetkenä minä hyvänsä. Jospa se sitten tälläkin palstalla keskustelu kiihtyy loppua kohden.

Eilen pesin ennsimmäisen koeellisen vauvan vaatteita ja tänään oliski sitte silitystä vuorossa. Vaunujakin pitäis lähteä katseleen ainaki alustavasti.
Ihana kuin masu asukki liikkuu paljon ja hikottelee niin ei tarvi olla huolissaan miten siellä jakselaan. Vielä olis ainaki yksi ultra ennen laskettua aikaa JEE!

Nyt meinaa ajatus tökkiä, joten taidan painua ruuan laittoon...

Kyllä täällä on joo hiljaista ollut nyt. Minä olen myös saikulla mammalomaan saakka, joka kylläkin alkaa jo ensi viikon keskiviikkona. Meillä on täällä tila-ahtaus, kun ollaan kasailtu vauvan juttuja ja suunniteltu, mitä mihinkin laitetaan [:)]. Vaatteita voisi kohta alkaa pesemään. Jotenkin on niin vahvasti vaan olo, että pikkunen tulee ennen laskettua aikaa maailmaan. Mies jo viime viikolla pohti, pitäisikö laukut pakata laitokselle [:D]! Tiistaina oli viimeinen neuvolalääkäri. Tehtiin synnytystapa-arviointi. Vauveliini on laskeutunut jo tosi alas, mut ei vielä kiinnittynyt. Lääkäri sanoi, että et sinä ehkä kahteen viikkoon vielä synnytä [:D]! Joo saisi mennä vielä hiukka pidempään ja pikkuinen rotevoitua, mutta toki sillä on jo hyvät selviytymismahdollisuudet. On se niin jännä aatella, et työelämä on nyt sit joksiki aikaa jätetty, mutta niin ihanan asian vuoksi [:)]...

Hei kaikille marrasmasuille:)

Minulla alkoi äippäloma 28.9, mutta otin jo edellisen perjantain vapaaksi töistä (ylityö vapaa).. Ihanaa olla kotona:)
Tänään olen saanut vihdoinkin noita vauvan vaatteita siliteltyä ja laitettua kaappiin. Muutamana päivänä olen käynyt shoppailemassa, välillä jaksaa tosin hyvin, ja sitten taas on päiviä kun ei jaksaisi ollenkaan kävellä kaupoissa.

Eilen oli viimeinen neuvolalääkäri, eipä lääkärillä ollut juurikaan sanottavaa. Painoa oli tullut +900gr/vko, mutta toisaalta siinä myös turvotusta mukana. Tosin en ole kyllä paljoa viime aikoina liikkunut, ja on tullut syötyäkin tosi epäterveellisesti. Meillä neuvolassa ilmeisen rentoa porukkaa, eivät ole juurikaan naputtaneet mistään.

Kyselin painoarvion perään, kun taas tuo sf mitta oli kasvanut 3cm 2:ssa vko:ssa! Sf mitta on nyt 36cm, mutta se on toisaalta ollut koko ajan yläkäyrillä. Lääkäri vaan senoi et seuraillaan seuraavat viikot, jos kasvu ei tuosta laannu, niin sit laittavat lähetteen painoarvioon. Mulla tosissaan kammo et heti eka vauva 4,5kg, ku siskollakin oli. Ei mulla muuten ole painoa paljoa tullutkaan, muutama kilo alkupainoon nähden. Pitää ottaa huomioon että ensipainoa oli reilusti ja laihduin alussa, ja sitten kaikki tullut takaisin + vähän päälle.

Kauheet raskausarvet olen joka tapauksessa onnistunut saamaan mahaani, me don't like them:( Eilen oltiin miehen kanssa parisuhde kurssilla, siellä käsiteltiin sitä miten suhde muuttuu vauvan tullessa jne. Mies oli aivan kypsänä, ja sanoit ettei mokomaan uudestaan tule:( Mun mielestä käsiteltiin asioita joita on ihan hyvä miettiä, toivat vaan ne asiat aika negatiiviesti esille, mistä mies ei ilmeisesti pitänyt.

Heipparallaa!

Ja edelleen täällä niin kovin hiljaista... Meille ei kummempaa kuuluile, välillä tuntuu että alun pahoinvointi olis palaillut. Tulee semmosta etovaa oloa silloin tällöin ja väsymystä on ollut myös havaittavissa... Täällä myös on vaatteita pesty ahkerasti ja nyt on kaikki puhtaana kaapissa odottelemassa pikkuista. Tänään opeteltiin myös auton turvakaukalon käyttöä. [:D] Mulle on myös ilmestynyt yksi inhottava ja LEVEÄ raskausarpi, mutta siis toistaiseksi onneksi vain yksi... Saas nähdä tuleeko lisää ja kuinka paljon, onhan tässä tätä aikaa vielä jäljellä. Eipä tässä tällä erää muuta, mukavaa sunnuntaita kaikille! Nautitaan masuistamme vielä nämä loppurutistukset![;)]

Takaisin