Marrasmammat 2009

Heipähei !

Mitä meinaatte tehdä sikainfluenssarokotteen kanssa ? Jokin aika sitten täällä joku myös asiasta krjoitteli. Täälläpäin oli tuossa yks päivä paikallislehdessä jälleen asiasta kirjoitusta, kun ei sitä epidemiaa tullutkaan vielä syyskuun lopussa. Siinä lääkäri kehoitti kaikkia riskiryhmäläisiä ottamaan rokotteen ja aikoi myös itse ottaa. Neuvolassa on asiasta jotain puhuttu, mutta samallai siellä asiasta tietoa kuin itselläkin, mitä mediasta saa vaihtelevasti. Toisaalta tuntuu ettei haluis ottaa sitä, kun niin vähä asiaa jotenkin tutkittu ja ristiriitaista tietoa, mutta sitten taas kaikenmaailman jäkitaudit voi olla voimakkaammat raskaana olevalla, enkä missään nimessä halua vaarantaa omaa enkä pikkuisen terveyttä. Kommentoikaa, vaikka täällä vaisua onkin [:)]! Mutta ilmeisesti rokotus menis jonnekin marraskuulle ja kerkeääkö sitä ennen jo synnyttää...
Tekaisin tuossa kampanisuja ja tuntuu, että voisin vaan syödä niitä kera kylmän maidon, mutta pitää vähän toppuutella [:)]...Ulkona sataa vettä ja ihana leppoisa sunnuntai-ilta. Huomenna miehellä alkaa iltaviikko ja sitten on taas pitkät illlat yksin kotona, jos ei ketään satu rehvaamaan. Uudessa Vauva-lehdessä on hyviä juttuja, kun noi synnytys asiatkin alkaa jotenkin yhä enemmän mielessä pyörimään [:)]...
 
Moikkelis

Monet kyselevät tuosta sikainfluenssa rokotteesta. Itse en ole ottanut koko
taudista sen enempää stressiä, onneksi sitä ei ole kellään jonka tuntisin vielä
todettukaan. Olen myös miettinyt, että joka tapauksessa rokote tulee liian myöhäisessä vaiheessa, jotta kerkeäisin sitä ennen synnytystä saamaan..
Ilmeisesti tauti toteutuu kuitenkin pienemmässä mittakaavassa, mitä aikaisemmin ennustettu.

Söin yhden jätskipuikon, ja vauva sai heti taas hikan, hih:)
 
Iita7: Itse aion ottaa sikainfluenssarokotuksen, jos sitä tarjotaan. Uusia influenssarokotteita on tehty vuosittain melko nopealla aikataululla jo vuosia, eikä H1N1-virukselle rokotteen tekeminen uskoakseni ja tietääkseni juuri poikkea tavallisten kausi-influenssarokotteiden tekemisestä. Influenssarokotteet on todettu hyvin turvallisiksi, joskaan mikään rokote tai lääke ei koskaan ole täysin turvallinen kaikille. Mutta hyöty-haittasuhdetta kannattaa miettiä, ihan niin kuin on mietitty normaalien lapsille annettavien rokotteiden kohdalla. Influenssalla itsellään on mielestäni suurempi vaara tehdä hallaa sekä äidille että lapselle kuin rokotteella. Raskauden aikana otetun kausi-influenssarokotteen on todettu suojaavan myös vastasyntynyttä, miksei niin tekisi myös sikainfluenssarokote.

Toisaalta en myöskään erityisemmin pelkää sikainfluenssaa enkä rokotuksetta jäämistä, kiertäähän noita tauteja muutoinkin eikä sikainfluenssan ole todettu olevan mikään supertappajatauti. Joskin otin jälleen kerran tänään myös tavallisen kausi-influenssarokotteen työpaikallani, kun ilmaiseksi sain, jotta paremmin välttyisin siltäkin. Olisi aika ikävää olla raskauden loppuvaiheessa, saatikka synnytyksen hetkellä, kovassa kuumeessa ja lihassäryssä ja pahemmassa tapauksessa keuhkokuumeessa. Tuskin vauvakaan siitä tykkäisi. Rokotusten ottaminen on makuasia, siin on puolensa ja puolensa. Mutta tuskin kannattaa kovasti pelätäkään... Ainakaan minä lääkärinä en kovin pelkää. Raskausviikkoja on nyt 32+1, ja liitoskivut estävät kohta kävelemisen kokonaan. Ilman keppiä en pitkälle pötki.
 
Helou mammat!

Kohta täällä alkaa varmaan olla mammoja, jotka ovat saaneet omat nyyttinsä kainaloon. Tosi jännää. Itsellä viikkoja nyt 36+4, että ei varmaan mene enää kauaa, kun itse kukin saa kokea synnytyksen ihmeen:). Vauva alkaa olla mielessä nyt päivittäin, varsinkin iltaisin kun uni ei tule ajatukset kääntyvät helposti pikku maha-asukkiin.. Olen myös nähnyt unta hänestä pari kertaa.

Sikainfluenssa pyörii täälläkin ajatuksissa. En koe sitä itselle kovin vaaralliseksi taudiksi, mutta vauvan turvallisuus huolettaa.. Enkä halua sitten jäädä vauvan kanssa neljän seinän sisälle vaan inluenssan pelossa. Tuntuu että molemmat vaihtoehdot on huonoja; rokotteen sivuvaikutuksista ei tiedetä, mut toisaalta vauvalle kova influenssa voi olla paha.
 
Heips!

Itse en meinaa tuota possuflunssarokotetta ottaa. On niin ristiriitaista tietoa koko flunssasta, että tähän tietoon ainakin jätän väliin. Niin vähän tulee muutenkin ihmisten ilmoilla liikuttua, että täytyy toivoa, ettei se pääse yllättämään.

Joku manasi kamalia liitoskipuja niin niihin hyvä apu on nukkua tyyny (tai kaksikin) polvien välissä. Varmaan tiesittekin tämän jo, mutta itselläni helpotti kummasti. Välillä kun en meinannut pystyä edes kotona siirtymään huoneesta toiseen kun sattui niin hemmetisti. Muutenkin olen huomannut, että jos malttaa hetken levätä päivällä niin on illalla huomattavasti helpompi olo.

Täällä on nyt vauvanvaatteet pesty ja viikattu kaappiin odottamaan. Ensi viikolla haemme turvakaukalon ja ammeen ja kokoamme pinnasängyn (joka on odottanut jo kuukauden päivät) ja sitten alkaakin olla jo kaikki valmista vauvaa varten. Täytyy vanhempien luona käydä vielä katsomassa jos sieltä löytyisi omia vanhoja kivoja pehmoleluja pinnasänkyyn unikaveriksi.

Mukavaa odotusta kaikille! Kohta alkaa ensimmäisillä meistä jo tapahtua! [:D]
 
Hei ! Minulla on myös tällä hetkellä vahvasti tunne, etten ota sitä rokotetta. On niin ristiriitanen olo tiedon suhteen. Neuvolassa käytiin maanantaina ja asiasta oli tietenkin puhetta. Täällä rokotukset alkaa ensi viikon jälkeen. Kerkiääkö sit miten rokotusohjelma edetä ennen omaa synnytysajankohtaa. Me haettiin eilen vaunut ja tänään oon silitellyt vaatteita. Alkaa pikkuhiljaa kaikki olemaan valmiina. Laskettuun aikaan tasan 4 viikkoa. Saa nähä milloin lähtö tulee ja pitääkö oma tunne paikkaasa et aikaisemmin pienokainen tulee [:)]. Mutta paljo mahdollista et vielä vaikka 17.11 odottelee lähtöä, sitä kun ei voi tietää. Viikot kyllä niin menee nopiaa.

Mukavia odotuspäiviä kaikille [:)]!
 
Heippa!

En mäkään ajatellut ottaa rokotetta. En oo ikinä ottanut influenssarokotettakaan ja mun mielestä tässä koko sikatouhussa on hieman kaupallinen vivahde ja ainakin toistaiseksi näyttää olevan ihan turhaa hössötystä koko homma. Ja vielä kun tässä ei nyt ole pelkästään omasta terveydestä kyse, niin ei koekaniinina olo kiinnosta.

Tänään oli toinen osa synnytysvalmennuksesta - elo vauvan kanssa. Eli nyt sitten osaa sekä synnyttää oikein ja hoitaa pientä! [:)]

Aika on mennyt ihan hurjan nopsaan ja huikeeta ajatella että jos vauveli haluaisi aikaisin maailmaan viikoilla 35-36 niinkuin vanhempansakin, olisi siihen enää alle 2 vkoa aikaa! Toisaalta taas 2 vkoa yliaikaiseen on vielä tosi pitkät 8 vkoa.. Mutta eipä mee kauan kun ensimmäiset meistä jakautuvat, ellei jo näin oo käynytkin! Ihanaa!

Mulla on nuo liitoskivut helpottanu tosi paljon, olin ihan varma että könkkäisin kepeillä loppuviikot mutta nyt olen ollu ilman tukivyötäkin jo monta viikkoa ilman sen kummempia kipuja. Toki oon jättänyt liikkumisen ihan minimiin ja välttänyt jopa kävelyä, sekin voi olla helpotuksen syynä. Niin tai näin, ihanaa ettei satu koko ajan!

Voikaamme kaikki hyvin nämä viimeiset viikot ja nauttikaamme mahoistamme! Mulla kävi jo mielessä, että tuleekohan tätä kassia ikävä.. Ja näitä pikkuisen potkimisia ja pyörimisiä..

[:D]
 
Tere mammat!

Ite oon päättänyt ottaa sen rokotteen kun sen aika tulee. Saivat neuvolassa mut vakuuttuneeksi, enkä halua yhtään enempää sairastella nyt raskaus aikana (saatika sen jälkeen, kun on pieni käärö hoidettavana).

Neuvolassa kävin ke ja th totes pienen olevan melko alhaalla. Ja sen muuten tuntee kun ei välillä kävelykään luonnistu kunnolla kun juilii niin alavattalla.
Pylly oli sillon alhaalla, mutta tämä on sen verran liikkuvaa sorttia, että on jo ehtiny käätymään pää alaspäin ja nyt sit on poikittain. Th tuumas vain, että eihän tuon nyt vielä tarvis syntyä[;)]. Supistelee iltaisin melko lailla ja mielenkiinnolla odotan ens keskiviikon äippäpolin aikaa, onko jotain tapahtunu kohdunkaulalla. No eipä silti, olen varautunu siihen, et yliajalle mennään kun niin mentiin aiempienki lasten kans (vaikkei siihen voikaan luottaa), mut eipähän tuu aika niin pitkäksi kun ei liiaksi tuijota sitä LA. Nyt mennään siis "vasta" viikolla 35+2.

Vointeja kaikille mahakkaille!
 
No hei pitkästä aikaa kaikille. Mä en oikein tiedä rokotteesta vähän on että ottaako vai ei ja kerkeekö ylensäkkään saada sitä , kun tänään kävin neuvolassa neuvola hoitaja sanoi että on tullut Kokkolaan , muta ei ole jaettu viel neuvoloihin , pitää vähän miettii [8|] Tosiaan kävin tänään neuvolassa ja vauvan pää oli laskeutunut [:D]toivoisin pääseväni jo synnyttämää , alkaa tuntuu niin kaikki köykäseltä ja joka paikkaa kolottaa[:@]vali vali...no kumminkin on särkenyt selkää kovasti parin päivän aikana ja jalkojen yläosaa , neuvolassa sano että monesti on alkavaa synnytystä ja sit oli verenpaine korkeemmalla kun millään muulla kerralla ja siitä sanoi samaa , mut en sit tiedä , toivottavasti tää nyt olis sitä [;)] kumminkin menee sit yliaikaseksi , se ei olis kivaa[&o] viikkoja nyt 38,1 no tsemppiä kaikille ja pikku nyytin odotusta[:D]
 
No voi vispilä! Pikkurontti on mennyt kääntymään perätilaan, vaikka on tähän asti niin hienosti ollut raivossa! [:@] No kuulemma voi vielä hyvinkin kääntyä takaisin itestään ja voidaan yrittää kääntää eli liian aikasta stressata siitä, mutta jotenkin en osannut varautua tähän ollenkaan. Enkä mahdolliseen sektioon. Harmitus.

Tänään oli siis neuvola ja juuri pääsin kehumasta kuinka kylpy auttaa liitoskipuihin niin terkka sanoi ettei vkon 36 jälkeen saa enää uida eikä kylpeä tulehdusriskin vuoksi. Yleisen uimahallin vielä ymmärrän mutta mitä häh oma kylpyammekin on kielletty? Oletteko te muut kuulleet tällaisesta? Myönnän ettei meillä aina oo niin siistiä mutta omissa pöpöissänihän mä siellä lillun!

Lisäks duuniasiatkin mättää (oon yrittäjä eli ei oikeeta äippälomaa tiedossa..) ja sitä just nyt vähiten tässä kaipais lisukkeeks. Ärripurri ja mörrimöykky.
 
Mäkin olin ajatellut mennä uimaan viikonloppuna? Eikö sitten saakkaan, luulin että jos paikat on kiinni ja mitään pehmenimistä ei ole tapahtunut, niin sais vielä uida?

Onks muilla tietoa asiasta?
 
Onneksi olkoon, Anna! Toivottavasti uusi raskautesi menee hyvin.

Uimisesta loppuraskaudessa on ilmeisesti mielipiteitä puolesta ja vastaan. Aika monessa paikassa netissä neuvotaan, että uiminen on hyvä liikuntalaji raskaudessa, myös loppuraskaudessa, eikä niissä puhuta mitään ihan loppuraskauden uintikiellosta. En ole muistanut miettiäkään aiemmin sitä, saako uida vai ei, kun olen ollut niin iloinen että voin harrastaa edes jotain liikuntaa.

Mm. tällaisen keskustelupätkän löysin Verkkolääkärien sivuilta, ja siihenkin vedoten aion jatkaa uimista niin pitkään kuin pystyn:

Kysymysnumero: 7518332
Kuinka pitkälle raskauden aikana voi mielestäsi käydä uimassa/vesijumpassa? Olen epätietoinen, koska eri asiantuntijat suhtautuvat uimahallin tulehdusriskiin niin eri tavoin. Yksi kieltäisi uimisen kokonaan viimeisenä kuukautena, vaikka kohdunsuun avautumista ei ole havaittu. Toiset taas neuvovat kuuntelemaan omia tuntemuksiaan tai korostavat, että varsinkin ensisynnyttäjällä avautuminen voi alkaa vasta juuri ennen laskettua aikaa.

Vastaus 2008-01-24 12:37:21
Jos sikiökavot ovat ehjät ( lapsivesi ei ole mennyt) ja kohdunsuu on suljettu voi uida vaikka synnytykseen asti.
Kylmä vesi voi aiheuttaa supisteluja, joten kylmävesiallasta kannattaa välttää.
Kangas, Jaana, Kätilö-terveydenhoitaja
 
Hui miten nopeaan aika menee! Kohta jo todellakin ensimmäiset meistä jakaantuvat ja eipä itselläkään enää hirveästi ole jäljellä.

Sikaflunssarokote on mietityttänyt täälläkin... Aion kuitenkin ottaa rokotteen, sillä taudista aiheutuvat komplikaatiot voivat olla kohtalokkaitakin enkä haluais sillä asialla ainakaan stressata enää. Stressiä muutenkin tulee koko ajan kun miettii, onko kaikki varmasti valmiina vauvaa varten ja ehkä vähän jo synnytyskin jänskättää...

Vaunut tulee meille ensi viikolla Saksasta ja enää pitäs pikkuselle vaipat yms. hankkia. Isäntäkin saa jo jättää viikonloppu kaljoittelut, kun ei voi enää tietää millon tulee lähtö. Maanantaina mulla synnytystapa-arvio äitipolilla tuon raskausajan diabeteksen vuoksi. Sittenpä kuulee kuinka potra vauva on ja ollaanko sukupuolesta vielä yhtä mieltä[:)]

Mukavaa loppuodotusta kaikille ja tulkaahan ilmoittelemaan kun alkaa tapahtua!
 
Heippa ! Oi että olipas ihana käydä vielä työpaikan virkistyspäivän ruokailussa herkuttelemassa. Alku viikosta jo ajatteli, et kerkiääköhän enää käydä kun tuntui, et synnytys alkaa [:)]...Eilen neuvolassa tehtiin tarkistus, onko lapsivettä alkanut jo tuleen, ei ollut vielä. Olen kyllä jo niin valmis lähteen synnyttään...
Eilen olin jo taas sillä kannalla että ota sen rokotteen, mutta tänään taas asiasta enempi luettuani en tiiäkään..Joku lisäaine juttu oli, minkä vaikutuksesta  äitiin ja sikiöön ei ole tietoa. Ja kun se vaiktuskaan ei ala ihan heti, et onko mahd,.saada se ennen synnytystä kuitenkin. Ja kun kaikkeen ei saa kunnon vastauksia, niin entä sitten, jos siitä tuleekin jotain vaikutuksia pikkuiselle jossai vaiheessa, ei sitä anna itelle ikinä anteeksi. Mutta sitte taas tietenkin asian toinen puoli...Ja jos vaikka mies sattuis sen jostain saamaan, niin sittenhän siinä on hyvät mahd.saada se ittelläkin. Kovin myöhään rokotus ylipääätään alkaa, kun se jo riehuu täälläpäi niin valtoimenaan...Mutta ei tietenkään ole tarvetta kauhiana liikkua tuolla ihmismassojen keskellä. Kyllä se pohdituttaa...
On tämä niin ihanaa kuin loppuvaiheessa sitä jo on. Nopiasti on kyllä aika mennyt [:)]! Saa nähä miten käy eka isänpäivän kans ja miehellä on vielä synttäritkin marraskuulla [:)].
 
Moikka kaikille pitkästä aikaa!!!
 
Täällä on nyt sitten 39 viikkoa täynnä ja odottavissa tunnelmissa ollaan. [:)] Olen kyllä ajatellut ottaa sen rokotteen, jos vain ehdin. Täällä päin saamme sen 2.11 eli juuri laskettuna päivänä. Toivon kyllä että ehtisin ottaa sen, koska silloin vauvakin saa sen suojan. Nyt on kuulemma riskiryhmästä poistettu naiset kuukauden synnytyksen jälkeen. Eli nyt vain raskaanaolevat ovat riskiryhmässä. Ja vauvoja saa rokottaa vasta 6 kk iässä. Kyllä hiukan huolestuttaa. Neuvolasta en oikein saanut selvää vastausta kuinka vaarallinen sikainfluenssa on vastasyntyneille. Ei sitä haluaisi kuitenkaan kotiin linnoittautua.
 
 
Luulin että täällä joku jo synnyttänyt, mutta ei vissin vielä? [;)] Täytyy alkaa seurailla.
 
Vointeja kaikille!
 
Heips kaikille! Me käytiin viime viikolla 37viikon ultrassa, ja kovasti tytöltä näytti vehkeet [:)] Nyt sitte muutamia hellokitty-vaatteita kävin jo ostaa innoissani. Ainut mitä puuttuu on kylvetystä varten amme. Kaikki muut tavarat taitaa löytyy. Ja kavereilta saa koko ajan lisää.

Tuo sikaflunssarokote tosiaan kävi mietityttää aika paljonkin, ja olin kovasti sitä vastaan, mutta uusimpien tietojen varassa pätimme ottaa rokotteen. Ja tänään sen sitte kävin neuvolassa hakemassa. Toivotaan nyt ettei siitä tule sitä kuumetta tai flunssasta oloa, kun sekin on mahdollista.
Tässä on nää pari linkkiä missä on kerrottu aika hyvin kaikki faktat asiasta, ja jokainenhan sen päätöksen sit tekee itse ottaako vai ei.

http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/rokotuksetjarokottaminen

http://www.ktl.fi/attachments/suomi/osastot/roko/esite_raskaanaolevalle_verkkoon.pdf

Sillon ultra reissulla kun tarkastettiin kohdun tilanne, niin oli kohdunkaula lyhentyny senttiin, pehmentynyt ja sormelle auki. Eli nyt vaan odotellaan [:)] Ja huomaan vessakäynneillä että tulee vähän limaa, mikä neuvolantätin mielestä on siitä limatulpasta peräisin, eli kyllä ne paikat alkaa kypsymään tulevaa koitosta varten. Ihmettelen noita liitoskipuja mitä monilla on ollu, koska itse olen säästynyt kaikelta kivulta ja tukalalta oltavalta. Jotenki tuntuu jopa "liian" helpolta tää raskausaika.... Toivottavasti nyt sit synnytys menee yhtä "helposti".

Voikaa paksusti [:)]
 
Hei vaan mammat!

Mulla tuli lapsivedet yllättäen viime yönä yhden jälkeen.. Siinä hetken ihmeteltyä, soitin synnärille ja kysyin ohjeita. Käskivät rauhassa odotella aamun jos ei tuu kovia supistuksia. Niinpä odottelin aamuseiskaan, supistuksia kyllä tuli 8 min välein, mutta eivät olleet kovin voimakkaita. Tänä aamuna käytiin sitten äitiyspoliklinikalla tarkistaas tilanne: sydänäänet vauvalla oli hyvät, ja kohdunsuu vielä kiinni, joten laittoivat vielä kotiin odottelemaan kovempia supistuksia. Nyt ollaan täällä kotona sitten kärvistelty.. Vaikeehan sitä on sanoa koska supitukset tarpeeksi kovia lähtöön, mut katsotaan. Viimestään illalla pitää mennä ottaan antibiootteja jos ei oo synnytys paremmin käynnistyny. Että täälä mennään supistus kerrallaan [:D]
 
Jännää Eliz! Taidat olla meistä ensimmäinen! Tsemppiä ihan kauhiasti ja voimia jaksaa!
 
Hui että tsemppiä Eliz [:D]! Mulla on muutama edellinen päivä ollut niin outoja jo olemisen kanssa ja 2 edellistä yötä supistellut voimakkaammin. TUntuu että vauvan pää on niin jalkojen välissä[:D]! Limajuttua täälläkin hieman tullut. Valmis kyllä oisin jo lähteen synnytykseen, mutta katsotaan miten menee. Soitin tuossa neuvolaan ja kysyin vielä rokotehommasta. Huomenna se ois mahd.saada, mutta mulla nyt lämpöilyä ja kurkku vähän kipee, et ei onnistus. Ens viikolla on vielä mahd.saada jos en ole synnytänyt. Mietityttää kyllä edelleen rokotteen ottaminen...mutta kukaanhan ei päätöstä omasta puolesta tee...

Näillä mennään...
 
Hellurei!

No niin Eliz kohta sulla on oma pikkuinen sylissä, jännää! [:)] Kertoile sitten kun kotiudutte ja jaksat, heti kuulumisia meille muille. Tsemppiä kovasti ja voimahaleja!

Mä olin ensin tosi kovasti sikainfluenssarokotetta vastaan. Sitten päätin jo ottaa sen ja sitten taas että en ota. Nyt kuitenkin kun tuntuu tuo tauti leviävän ja luin nuo Nicolen laittamat linkit (kiitti![:)]) päätin että otan sen HETI KUN MAHDOLLISTA. Täällä raskaana olevien rokotukset alkaa perjantaina eli varmaankin olen sitten heti ensimmäiseten joukossa toivottavasti.

Pirtsakkaa loppuodotusaikaa teille (meille) kaikille! [:)]
 
Takaisin
Top