Marrasmammat 2009

Heips ElliMamma:)


Mullakin paino ollut laskussa ensimmäiset kuukaudet, mut nyt tuntuu että olis tullut 1,5kg muutaman viikon aikana lisää:( En haluaisi saada yhtään lisäpainoa raskauden aikana, vaikka se taitaa olla mahdotonta..
Masu tuntuu kasvavan nyt kovasti, ja pitäisi jotain kesävaatteita löytää. Olen huomannut että siistejä äitiyshousuja on vaikea löytää, kun töissä pitää kuitenkin olla siistit mustat housut, samoin valkoinen kauluspaita. H&M.ltä löysin yhdet ihan siistit mustat housut, myös netistä kannattaa surffailla äitiysvaatteita:)

Kaverikin alkoi puhua noista vauvanvaatteista, sanoi että kannattaa ostella nyt kun alennusmyynnit on menossa, itse en ollut tullut edes vielä ajatelleeksi lasten vaatteiden ostoa.. Minä saan onneksi pinniksen kaverilta, samoin olen saanut parit vanhat vaunut käyttööni. Ihan mukavaa, koska jos kaikki tarvikkeet joutuu itse hankkimaan uutena, niin saa kyllä kaikki rahat menemään.

Tsemppiä ja voimia sulle! Välillä joutuu itse vaan olemaan vahvana kun toinen tarvitsee tukea, toivottavasti saat sitten tuplaten apuja ja tukea kun itse todella sitä tarvitset.

1 päivä töitä, sitten alkaa loma:) Jee!
 
Voi, ElliMamma! Sellaisia me naiset ollaan. Ota aina kun mahdollista itsellesi ihanaa laatuaikaa. Sinä olet itse itsesi paras suoja ja rakastaja. Joskus omat tärkeät pienet hemotelut meinaa unohtua. Yritä löytää niitä, aina välillä, jotta jaksaisit perheesi kanssa.
Ps. runoilija tyttäreni kirjottaa jossain rakkausruno sivuilla k.o. aiheesta ihanasti sanoilla: " En jaksa enää nauraa päiviäsi paremmaksi." Tarkoittaen sanoillaan miestään joka oli talvella kovin väsynyt. Jos löydän sen runon kokonaisena jostakin, niin pistän sen joskus mukaan.... Minua kummasti kosketti.
 
Heips kaikille! Rakenneultra oli viikko sitte, ja hyvältä näytti. Pituutta olis n.25cm ja painoa 370g. (ja niillä pienillä lihaksilla se potkii niin paljon [:)] ) Muutama kuva saatiin, toisesta voi laskea varpaat [:D] ja toisessa kaveri taitaa kansainvälisiä sormimerkkejä näytellä [:D] Kaikki hyvin siis! Potkuja tulee vinhaa vauhtia, ja mies on myös tuntenu ne. Iltasin alkaa oikeen potku-harjotukset! Samoin tuossa aamuyön tunteina kun herään vessassa käymään, kaveri herää sen jälkeen potkimaan :)

Seuraava neuvola on viikon päästä. Onneks niitä ei oo tiheempään ollu, tuntuu välillä tosi turhalta käydä siellä kertomassa että kaikki menee hyvin. Vauvalle ei oo vielä hankittu mitään, mut sänky, vaunut, turvaistuin ja itkuhälytin on jo tiedossa kaverilta. Uusia vaatteita oon joutunu/saanu ostaa jonkin verran, kun ei noista viimekesäsistä mene päälle mitään. Ja kovin ovat lyhyitä nuo entiset kesätopit kaapissa. Mut kiva on ollu ostaa uutta ja kivaa itselle, piristää mieltä kummasti. Niinkun piristää tämä ihana aurinko ja kesäloma myös [;)]
 
Heips! Täällä myös rakenneultra takana. Eilen käytiin ja kaikki loistavasti, ainoa mikä ensin vähän harmitti oli se kun halusin tietää sukupuolen, mutta ei kuulemma näkynyt. Sanottiin vaan, että ei välttämättä näy vielä näin aikaisin, että olisi pitänyt mennä vasta viikoilla 20-22. Kuulin sitten myöhemmin, että kyllä sen pitäisi näkyä, mutta eivät kuulemma joka paikassa vaan kerro sitä. No, pääasia että kaikki oli hyvin. Pieni se kyllä oli, 266g, ja hieman säikähdinkin jo, että onko liian pieni. On kuitenkin kuulemma kasvanut viikkoihin nähden hyvin ja nyt se kasvu kuulemma alkaakin vasta kiihtyä tästä eteenpäin.

Liikkeet ovat alkaneet tuntua jo aika selvästi mikä on pelkästään plussaa. Saa lähes joka päivä varmuuden siitä, että mukana ollaan edelleen. Mahakin on ruvennut vihdoinkin kasvaa ja kohta varmaan täytyy uusia vaatteita alkaa ostamaan. Jotain kuminauhavyötäröhousuja on ainakin ostettava kun tuntuu että nykyisistä napillisista housuista joutuu kaikista päivän mittaan availemaan nappeja kun puristaa. Omat rinnat mua jotenkin ärsyttää kyllä; mä olen aina vihannut isoja rintoja ja nyt nää omat on turvonneet niin järkyttäviksi että hohhoijaa.

Aina löytyy jotain valittamista [:D] Mukavat kesänjatkot kaikille! Ja kertoilkaahan uutisia, niitä on aina mukava lukea.
 
heipparallaa taas pitkästä aikaa!
tovi on vierähtänyt kun viimeks olen täällä marrasmammojen puolella liikkunut,joten nyt arvelin olevan korkea aika hieman päivitellä raskauskuulumisiani tänne [:)] Elikäs rv 20 menossa, liikkeitä en ole vielä tuntenut ( istukka edessä johtuisko siitä) eikä myöskään masu ole kasvanut, ainakaan mainittavasti. Minulla on ennestään jo vararenkaita mahaseudulla että voisiko syy olla sitten siinä ettei varsinaista vauva masua ole vielä näkyvillä. Tunnustelemalla se kyllä hieman tuntuu, sellaisena kovempana tuon läskin alla [;)] viime päivinä on iskenyt ahdistus siitä että voisiko sikiö ollakin kuollut kohtuun koska mitään ei tunnu eikä näy vieläkään ja kuitenkin puolessa välissä mennään.. ja tietenkin se yleinen juttu että "kaikilla kavereilla" on jo tässä vaiheessa tuntunut ja näkyny mutta minulla ei... [:(] rv 16 oli viimeksi neuvola ja vielä siellä ainakin pikku kaverin sydän löi hurjaa tahtia.. mutta nythän siitäkin on jo 4 viikkoa kulunut. rakenne Uä on viikon päästä 9.7. kertokaa jos jollakin samoja kokemuksia/tuntemuksia siitä että kun mitään ei tunnu tapahtuvan.. mitenkä raskaudesta voi samalla tavalla edes nauttia jos koko ajan joutuu epäilemään pahinta?
mutta tälläinen valitusvirsi tästä nyt taisi sitten tulla[:(]
 
JAHUUUU!!!! Tuli käytyä siellä yksityisellä ultrassa ja kaikki, siis IHAN KAIKKI, oli niin kuin pitääkin. Oon sen jälkeen ollut niin taivaissa, ettei mun onnellisuudella tunnu olevan rajaa. Kuviakin tuli pitkä rivi mukaan mm. pari 4d kuvaa, vaikka oli tavan rakenneultra. Pienellä on painoo n.350g. Pituutta ei saatu kun oli niin käppyrällä.
Nyt mun täytyy kiirehtiä kun lapset tuli hakeen iltapalalle. Ovat itse hoksanneet kattaa pöydän kun mieheni kans olimme saunassa.

minga kyllä ne potkut voi käsittääkseni vielä parikin viikkoa odotuttaa!! Koitahan jaksella ja ajatella positiivisesti!
 
Täälläkin on käyty sitten toisessa seulassa, ja kaikki oli niin kuin pitääkin! Uskomatonta, kuinka paljon pikkukaveri liikkuu, vaikka itse en liikkeitä juuri tunne. Sukupuolikin saatiin kuulla, vaikka kuuleman mukaan kätilöt niitä aika nihkeesti kertovat (on kuulemma tullut sanomista, kun arvio onkin ollut virheellinen). Nyt odotellaan 4D-ultraa, ja sen mukanaan tuomia tiedonmurusia pötkylästä.

Voikaapa hyvin!
 
Heippa kaikille!
 
Pitkästä aikaa täällä :) Tänään oli rakenneultra ja oli taas niin ihanaa nähdä pikkuinen!!! Kaikki rakenteet oli kunnossa ja vauva näytti hienolta. Kysyttiin näkyykö sukupuoli ja ennusti aika vahvasti tyttöä. Ihanaa -saamme prinsessan :) Olin "salaa" toivonutkin tyttöä!!!! Tänään lounastauolla en sitten malttanut olla ostamatta alesta vaatteita vauvalle, kuinkas muuten kuin punaista, pinkkiä ja turkoosia:))) 4D-ultra on varattu parin viiikon päähän, että siellä sitten ainakin vahvistuu sukupuoli, tosin eihän se koskaan 100varma ole. No, annan sitten lahjaksi tyttövauvoille ostokset jos menee mönkään. Nyt on sinänsä kiva kun on alet, niin tekee ihan kivoja ja edullisia löytöjä. Nam!
 
Nyt pitää alkaa myös ostella mamavaatteita, meinaa tavalliset alkaa kiristämään sen verran... Oksentelua on jatkunut vieläkin, mutta vain harvoin, n. kerran viikossa. Tämän kanssa pärjää jo hyvin! Silti aika pitkälle meni, kun puolessa välissä on vielä pahoinvointia. Voihan olla että jää vasta synnärillä pois. Miten muut marrasmammat ootte voineet??
 
Vauvalla alkaa kunnon iltajumppa aina kun menen nukkumaan, tuntuu olevan kunnolla jo voimaa potkuissa vaikka onkin niin kovin pieni :)
 
Oi, oi on tämä niin ihanaa aikaa. Lomakin alkaa ensi viikolla, joten ei voisi asiat paremmin olla. Mukavaa kesää kaikille! 
 
Sofia 20+0
 
Heips! mullakin ois kohta ton toisen ultran aika. Onko kenelläkään kokemuksia Jorvin sairaalasta? Jotenkin mua ainakin toi iso sairaala pelottaa. Ensimmäinen ultra menikin yksityisen puolella. [8|]
 
hei haso

tervetuloa joukkoon :-). Itse olen Espoosta ja kävin molemmissa ultroissa Jorvissa, joten kokemusta siitä on. Viime kerta meni kyllä vähän huonommin, kun mun ilmoitautuminen ei mennyt ekalla läpi, jouduin odottamaan pitkään. Lue mun viesti edellisellä sivulla. Eli kun meet, ilmoitaudu kansliaan ja varmista että se on ok. Muuten henkilökunta on mukavaa, ei hätää. Muakin pelottaa isot sairaalat, mutta siihen tottuu. Tsemppiä [:D]
 
Moikka pitkästä aikaa

Meillä oli rakenneultra tiistaina, ja ihanaa oli nähdä pikkuinen! Kaikki niin kuin pitääkin, ja saatiin vahvistus epäilyille, että tytärtä odottelemme[:)] Isokokoinen oli, 460g ja sen mukaan jonkun verran edellä viikkojansa, mutta la silti sama. Hirmuisesti pikkuneiti liikkuu ja varsinkin iltaisin on sängyssä ihana seurailla kuinka maha muljuilee vauvan liikkeistä. Nyt jo mieskin tuntee ja näkee liikkeet.

Täällä kaikki siis hienosti! Ihanaa kesää kaikille![:)]
 
Heippa! ensimmäistä kertaa kirjottelen tänne.
Elikkäs, odottelen esikoista ja LA on 24.11. Alkuraskaus on ollut hieman vaikea, joten siksi olen epäröinyt tänne kirjoittamista.
Aluksi olin todella huonovointinen,oksentelin päivittäin, pyörtyilin ja pää oli niin  kipeä ettei sängystä päässyt ylös.
 RV 16 alkoi huono-olo helpottamaan ja läheskään kaikki siihen asti etoneet hajut eivät enää saaneet juoksemaan vessanpytylle, joten tämä oli todella helpottavaa.
Myös mieliala on vaihdellut jatkuvasti, joskus olin todella kiukkuinen ja ärisin kaikesta mahdollisesta ja taas toisella hetkellä iloisempi ja onnellisempi kuin koskaan.. miestäni tämä alkoi jo todella raastaa, että onneksi sekin on jo takana päin.
No sitten viikosta 17 aloinkin jo tottumaan tähän raskauteen ja ottamaan tämän jo enemmän onnellisena asiana kunnes eilen oli mahakipua alavatsassa,vessassa käydessä tuli pieni tippa verta pyyhkiessä  enkä ollut tuntenut liikkeitä 24h mielestäni, no sitten mentiin ja vauhdilla neuvolaan kuuntelemaan sydänääniä ja siellähän se pikkuisen sydän löi oikein komiasta ja kotiin päästyä alkoi pikkuinen taas potkimaan.
Ilmeisesti pikkuinen halusi oikein kovasti säikäyttää äidin ja isän.
Tänään olimme rakenneultrassa ja pikkuisella oli kaikki hyvin, ei löytynyt mitään rakenne poikkeamaa ja sydän löi oikein kivasti.
Pikkuinen jopa otti selvästi kädellä kiinni varpaista ja vilkutti äidille ja isälle :) Saimme myös tietää, että marraskuussa meidän perheeseen tulee pikkuinen prinsessa. :)
Olen taikauskoinen, joten päätimme ruveta ostelemaan tavaroita vasta tämän rakenneultran jälkeen, että josko nyt pikkuhiljaa voisimme ruveta ostelemaan tavaroita ja minä uskaltaisin alkaa nauttimaan tästä iloisesta asiasta! nyt siis viikkoja 21+0.
 
Tervetuloa, Sandrae!

Samoilla viikoilla ja ajatuksilla mennään. Minä tosin luuraan tuolla joulukuulla kun eka laskettu oli 7.12. Ultrassa muuttui 28.11, mutta tonne "väärälle" palstalle silti jo kotiuduin.

Meillä toka ultra vasta ens viikolla. Samoin ajattelen kanssasi. Ensi VIELÄ se ja sitte vauvanvaatekauppaan. Ehkä sukat aluksi! Veneeseen ja saareen uskallan kans vasta sen jälkeen. Syykin on selvä. Edellisen kerran meni kesken siellä saaressa ollessa! Taikauskoahan tämän on, mutta se tuo turvaa jotenki.
 
Hello siskot,

On taas aikaa vierähtäny kun viimeksi täällä pyöriny, lomalla olen ollut kaikesta. Nyt alkaa raskauskin konkretisoitumaan, kun vatsa alkaa näkymään ja potkut jo tuntuu[:D] Jäin juhannukselta lomalle ja sillon vielä mahduin ihan normi vaatteisiini (farkkuihin ym.) tästä reilu viikko, niin enpä enää mahtunukkaan ja kesken loman piti lähtee ostamaa lisää mammahousuja... Nyt on siis jo kiva kumpu, eilen ensimmäinen tuntematon ihminen kommentoi mahaa...hassua! Kaikki on nyt mennyt hyvin ja voin tosi hyvin. Jaksan hyvin liikkua ja verenpaineet on ennemmin liian matalat kuin korkeet (100/65) ja verensokerit myös. Pahoinvointi on myös onneksi jäänyt melkein kokonaan pois. Päänsärky vaivaa välillä mutta menee onneksi parasetamolilla ja kahvilla ohi. Käytiin viikonloppuna suhteitten kautta rakenneultrassa sairaalassa (mun äiti on siis kätilö) ja oli kyllä ihana kokemus. Kaikki palikat olivat oikeilla paikoillaan ja siellä kirppu liikkui kauheasti. Näyttäisi siltä että perheemme täydentyy pikku prinsessalla. Kaikki on kyllä niin vahvasti epäillytkin[:)] Painoa oli normaalin verran 275 g. Nyt onneksi pystyn perumaan sen 4d, jonka varasin terveystalolta niin säästyy siinä 260 €!! Ainiin melkein unohdin, tehtiin kirpulle ensimmäiset ostokset lomalla. Ostettiin pinnasänky, patja ja reunapehmuste siihen, lisäksi seinälamppu ja mies tietty osti pienokaiselle ensimmäisen jalkapallon (mieheni on siis toiselta ammatiltaan jalkapalloilija...[:D]) Tässäpä nämä kuulumiset tältä erää! Perjantaina vihdoin neuvola taas, kun viimeksi oon käyny raskausviikolla 9!
 
ajattelin taas tulla ilmoittamaan itsestäni.

Ultra kääty. vaavi välillä unelias ja sitten kun lääkäri sai herätettyä nii imisormee potki,pyöri ja kaikkee iha hulluna. nyt menossa 12+3 nii ultran mukaan olikii 12+4 että näin ne vaihtelee ihan vauvan kasvun mukaan että kuinka nopiaa kasvaa ku sillo viikolla 10 se oli muka 9+5.Eli kaks päivää jälessä. Niskapoimu arvo oli 0.9mm eli ihan normaalissa.Ultras myös vatsanpeitteiden päältä ja siitä näky paremmin vauvan liikkeet. Oli vähä hassu lääkäri. Kotona vasta tajusin ettei se toho neuvolalappuun kaikkee kirjottanu vaikka piti ja muutenkin aika hiljanen ettei ees nimeään sanonu. Ja unohin asioita kysellä. No neuvolassapa ne sitten selviää viimestään. Ja anto surkeemman kuvan mitä sain sillo päivystyksessä käydessä mutta kyllä siitä pienen saa selville. Mutta hassu tapaus kuitenkin. Toivottavasti toi ei oo jatkossa myös lääkärinä... ainiin ja pätkän verran nähtiin 4d ultraa ku se vaavi ei eka meinanna suostua kääntymään otolliseen asentoon nii se testas näkyiskö sillä tavalla :P hassua. Tuntu ku kattos jonkun elokuvaa eikä omaa vaavia...Eli ei ole menny vieläkään jakeluun.Ainii ja se lääkäri väitti kiven kovaan että mulla olis menossa 12+2 eikä 12+3 menkoista laskettuna...tais kattoo rassukka väärin koska neuvola täti oli samassa ku mie :P no näitä sattuu... Muutenkin vaikutti hajamieliselle se lääkäri.

Olipas taas aika sekavasti selostettu mut eikait se mittää *:D
 
Heissan!
 
kaylies kiva kuulla kuulumisiasi. [:)] Kohta sä jo tunnet potkutkin!
 
Meillä oli muutama viikko sitten rakenneultra ja hyvin oli kaikki, pojan arvelivat olevan. [:)] Käytiin eilen vielä 4D-ultrassa, oli kallis mutta aika hieno kokemus! Saatiin pitkä liuta kuvia mukaan ja vielä DVD:kin. Ja vahvistus, että kaikki vaikuttaa normaalilta ja että kyllä siellä pieni poju asustelee. Tai pieni ja pieni, painoarvio oli 514 grammaa ja syntymäpainoksi arvio oli 4 kg! Hui!!!!!!!!!!!!!!!!! Noh, poikien keskiarvo syntymäpainossa on lääkärin mukaan 3,8-3,9 kiloa että 100 grammaa sinne tänne! [:D] Pikkuisen potkuja ollaan nähty harvakseltaan jo masun päältäkin. <3
 
Kivaa loppuviikkoa kaikille ja hyviä vointeja!
 
Heissan kaikille

Kiva lukea että kaikki voitte hyvin, mikä on todella hienoaa. Minullekin kuuluu ihan hyvää, tai todella hyvää. Vauva on iloinen ja potkii. Tunnen liikkeet kun istun ja makaan sängyssä. Kaveri ei kyllä yhtään tykkää olla paikallaan. Nyt olen töissä ja koneen äärellä, kova potkiminen käy mahassa. Tuntuu kyllä ihanalta, ei sitä voi sanoin kuvailla. Mun asiakkaatkin ovat huomanneet muutoksen, kysyvät innokkaina kuulumisia ja sun sellaista. Ihan kivaa, välillä ei jaksaisi puhua, mutta ei kai se nyt haittakaan.

Ei mekään olla ostettu mitään vauvalle. Ostetaan vastaa syksymällä, ja saahan siitä kelan paketistakin aika kivasti tavaraa alkuun. Joo se kelan paperi oli melko sekava, mä en ymmärrä mitään. Täytyy kai mennä suoraann sinne ja kysyä mitä täytetään. Tai onhan se mun neuvolatäti hienosti selittänyt mitä täytetään ja mitä ei. Mutta vielä varmuuden vuoksi haluan tarkistuttaa. Mulla on aivan ihana neuvolatäti, jotenkin niin herttainen ja mukava.

Mulla alkaa loma huomenna ja lähdetään matkalle sunnuntaina. Olen varmistanut useamalta lääkäriltä voinko lentää, niin ei ole syytä huoleen. Voi lentää ihan hyvin. Sain lääkäriltäkin todistuksen, jos lentoyhtiö vaatii jotain selitystä.

Tulipa taas kirjoitelttua tänne. Ei muuta kun oikein mukavaa kesää kaikille ja hyvää voinitia teille ja vauvoille.
 
Moro tytöt!

Tulimpa katsoo, et mitä täällä jutellaa. Mulla on la 1.12, eli saa nähdä tuleeko marras- vai jouluvauva.. Mukavasti täälläki keskustelua. Vauveliinit ilmeisesti potkii jo lujastikkin ja näyttää olevan kaikki hyvin. Onneks mullaki tuntuu olevan kaikki ok.. Maanantaina nla taas. Rakenneultrassa en ole käynyt, enkä tiedä käynkö.. Olishan se tietenkin kiva, ja sais ehkä tarkemman lasketun ajan.. Mut ehkä se on tuo..:) Eikä se varmasti paljoa muutu vaikka muuttuisikin..

Joko tiedossa lapsen sukupuoli? Me ei mieheni kanssa aiota ottaa selvää.:) Kivempi saada lapsi syliin ilman mitään ennakkoluuloja/tietoja.. Mutta höyrähtänyt silti oon vaateostoksille. Ostelin semmosia vaatteita jotka menee molemmille..:) En kyllä ole vielä sen enempää ostellu ku sen yhden kerran..:) jos sitä hillitsis vielä vähän aikaa..:D

Tiedättekö
te, että montako ultraa Oulun kaupungilta tulee raskauden aikana? Onko ne vaa nuo ihan ekat.. Tai siis toisin sanoen mulla vain tuo yks, vai tuleeko niitä lisää?

Jep, vaan nyt täytyy varmaan käydä katselee noita lapsia (töissä näet yö vuorossa).

Tsemppiä teille!

Ps. piti vielä korjata nuo kirjotusvirheet..:D Ei sitä ilm. osaa kirjottaakkaa enää..
 
Hei,
täällä vielä yksi uusi marrasmamma, la 7.11.09. Olen aina välillä seuraillut tätä palstaa, mutten itse vielä osallistunut keskusteluun.

Tämä on minulla ensimmäinen raskaus ja sujunut hyvin tähän asti ja maha kasvanut jo vauhdilla ja potkut tuntuneet koko kesän :) Zenna, Oulun kaupunki ei tosiaan tarjoa kuin sen alku-ultran, yksityiselle puolelle voi mennä jos haluaa lisää ultria. Itsellä kuitenkin mennyt kaikki ok ja neuvolassa on aina ollut kaikki niinkuin pitääkin, joten en ole käynyt kuin siinä yhdessä ultrassa. Asun itsekin Oulussa enkä oikein tunne muita odottajia täältä ja välillä olisi mukavaa saada vertaistukea. Keitä oululaisia tällä palstalla oli? Antakaahan kuulua itsestänne :)

Kirjoittelemisiin!
 
Heips!

Hieman on hiljaista ollut tälläkin palstalla, mutta onneksi jotain eloa kuitenkin.

Täälläkin kaikki hyvin. Masussa vipeltää vilkas kaveri ja ilmoittaa itsestään kyllä päivittäin, ettei kerkeä huolestumaan. Aika hyvin on kyllä raskaus tähän asti edennyt kun ei ole ollut juuri minkäänlaista ongelmaa, väsymystä lukuunottamatta. Meillä oli torstaina (23.7.) kolmas neuvola ja paino oli lähtenyt nousuun, mikä on ilmeisesti ihan hyvä juttu. Ainoa miinus oli se, että hemoglobiini oli ensimmäisellä mittauksella 107 ja toisella tasan 100, eli rautakuurille jouduin ja nyt sitä seurataankin loppuraskaus tiiviimmin. Sokerirasitus pitäisi varata elokuun 20. päivän kieppeille.

25.8. on sitten toinen lääkärineuvola ja siellä mietitään jäänkö sairaslomalle äitiyslomaan asti. Työni kuitenkin sisältää välillä painavienkin tavaroiden nostamista/kantamista ja vielä miinuksena 12h työvuorot ja yötyö. Parempihan se on ottaa varman päälle ettei vaan satu ainakaan mitään. Mites muilla töissä?
 
Takaisin
Top