Marrasmammat 2009

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja sunsuski
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heips kaikille!
Minä varailin 4D-ultran tänään. Ultrauksen voi kaiketi tehdä missä vaiheessa vaan, mutta ajanvaraaja suositteli viikkoja 20 - 24. Taisi olla niin, että ennen rv 24 käyty ultra menee vielä Kelan korvauksen piiriin, mikäli ymmärsin oikein.

Vatsa on alkanut täälläkin vähän pyöristyä, mutta onneksi lisäkiloja lähtötilanteeseen on vasta 1,5. Jostain syystä (enkä yhtään valita!) herkut eivät maistu, ei suklaa, ei leivokset, ei mikään sokerinen tai lihottava. Ruoka kyllä maistuu ja hedelmät.

Mukavaa juhannuksenaikaa kaikille odotuskaimoille!

Onko kellään ollut pistävää kipua vasemmalla puolella alavatsassa? Itselläni pisti jo eilen välillä aika ikävästi töissä ratin takana istuessa ja tänään kipu jatkui kotona heti kun tähän koneelle istahdin. Pystyn kyllä liikkumaan ja nukkumaan ihan hyvin, mutta aika ikävästi pistelee. Menkat tuli ennen raskautta siinä 15. päivän paikkeilla joka kuukausi, että onkohan asialla jotain yhteyttä tähän? Vielä kaksi viikkoa seuraavaan ultraan ja taas kamala pelko onko vauvalla kaikki hyvin...

Tere, minipossu!
Kyllä tähän ihmeentekoon kaikki pikku ja isomatkin kipuset on normaaleja. Vauva ja kohtu kasvaa just näillä viikoilla tosi vauhdikkaasti ulospäin ja se sattuu. Ajattele, esim jos hauis kasvais noin sentin viikko vauhdilla. Ei sitä mieskään kestäisi. Muista levätä ja HENGITTÄÄ!

Moi,

joo mulla on kans ollut tosi pahoja kipuja nyt viime päivinä. Aamulla alkaa, kun nousee eka vessaan, sit jos kävelee reippaasti töihin niin vihloo aika reippaasti. Myöskin istuessa ja iltaisin, kun käy sänkyyn on vaikka minkä moista muljuntaa. Mutta tuskinpa mitään hätää on. Mulla on kotona doppler, sillä oon aina vakoillut kipujen aikaan, että mitä siellä tapahtuu. Tuntuu tyyppi sillon ainakin jumppailevan aika reippaasti.. :)

Hauskaa juhannusta kaikille!

Emmi, 16+6

Nuo kipuilut tosiaan on aika normaaleja. Kohdun kiinnikkeet venyy, ja aiheuttaa jonkinlaista kipua. Itselläni on alkanu sillontällön myös supistelee, mutta ne on ollu niitä harmittomia "harjotus"supistuksia, eikä siis oo ollu kivuliaita. Tuntuu vaan kun kohtu menee ihan kovaks vähäks aikaa, ja sit taas helpottaa. Niistäkään ei oo mitään vaivaa, kunhan pysyyvät kivuttomina.

Paino on ehken kilon tai kaks noussu alkuajasta. Eli sekin ihan normaalin rajoissa ollu, tosin vaatteet on kaikki liian pieniä mitä kaapista löytyy. Turhaan yritän survoo päälleni viime kesäsiä vaatteita, ei mahdu. Eli jonkinlaista leviämistä on tapahtunu vähän joka suuntaan :) tissien kohdalta etenki ahistaa kaikki entiset vaatteet, samoin vatsan seutu alkaa olla niin esillä ettei sitä helposti edes pystyis piilottaa! Ei kyllä oo tarvettakaan piilotella, ylpeänä kannan vauva-masuni :)

hei. nyt on rakenneultra käyty ei kantsi katsoa vatsaa tai erinlaista raskautta , nimmittäin kaikki oli varmoja että varma tyttö mun mahan perusteella ja kun on ollut pahoinvointia tähän päivään asti[:D] ja pikkumieshän siellä vilkutteli[:D]selvät kivespussit siellä olivat[;)] kaikki oli hyvin , vauva oli oikean kokoinen kaikki mitä piti olla löytyivät[;)] viikoja nyt 21.2

Tervetuloa meema  reissusta kotiin! Olet sinä vaan aika pirteä tapaus kun jaksoit ja uskalsit lähteä moiselle matkalle!

Minäkin haahuilin vauvan liikkeiden perään iltasella sängyssä henkeä pidätellen. Sitten se pikkuinen yllättikin autonratissa! Nykyään milloin missäkin! Hassuinta on juuri tuo laulaessa nykertäminen! Kait sekin sitte treenaa jotain siellä! Juhannus aamuna mies silitteli vatsaani kookosöljyllä (mainostin sitä joskus aiemin)jA TUNSI AIVAN SELVÄSTI kun vauva luiskahti "syvemmälle". Hauskaa! Eihän sen potkut tunnu vielä pitkään aikaan ulos, mutta tuo muljahdus oli hykerryttävä kokemus.

Heippa kaikille!

Nyt on sitten käyty toisessa ultrassa, kaikki näytti olevan hyvin. Painoa oli vaaville kertynyt n. 460gr, on vissiin ihan reilun kokoinen.. Ei kysytty kumpi siellä oli, jääköön nyt sitten yllätykseksi ja kaikkien pohdittavaksi. Mietin kyllä itse että onkohoan poika, kun oli noin reilun kokoinen. Tosi huono laatuisia ultra kuvia sain mukaani, höh, olivat kovin epäselviä. Itse ei kyllä ultrassa osattu katsoa kumpi siellä on, tosin hoitaja sanoi että hän vältteli näyttelemästä "strategisia" paikkoja[;)] Hänellä oli ilmeisesti kuitenkin selkeästi tiedossa kumpi siellä on. Nyt parhaillaan joku koputtelee masussa, söin juuri iltapalaa, johtuu varmaan siitä. Olen huomannut että kaveri on aina ruokailun jälkeen aktiivisempi, ja varsinkin jos syö jotain makeaa. Minulla istukka vatsan etupuolella, joten hoitaja sanoi että se vaimentaa hiukan potkuja. Sanoin kuitenkin tunteneeni potkut ihan hyvin jo muutaman viikon..

Ihana ilma, pitää lähteä ulos haukkaamaan happea[:)]

Heissan! Ompa kiva lukea kun kaikilla alkaa masuasukit liikuskella! [:)] Musta tuntuu, että meidän pikkuinen innostuu aina jos harrastan jotain liikuntaa. Sen jälkeen alkaa kova vipeltäminen. [:D] Nyt kun pahoinvoinnista on päästy, tuntuu raskaus melko nautittavalta. Vähän ehkä ahdistaa kun ihmiset tuijottelee kasvavaa vatsaa ja jokaisen on pakko kommentoida sitä jotenkin. Ja kosketella, siitä en tykkää yhtään! Ja kuitenkin ollaan vasta tässä vaiheessa raskautta... En muutenkaan erityisemmin välitä huomion keskipisteenä olemisesta ja nyt väkisinkin joutuu olemaan kun "toi sun vatsa on niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin ihana"...

Ootteko muuten miettinyt kummiasioita? Kuinka monta kummia haluatte? Me ollaan pähkäilty kummeja jo kauan ennen koko raskautta ja hyvistä ystävistä valitseminen tuntuu ihan tosi vaikealta...

Mukavaa kesäpäivää kaikille, nyt töiden pariin!

Moikka pitkästä aikaa!!
Työt ovat pitäneet kovin kiireisenä tämän kuun, joten en ole juurikaan tänne ennättänyt. Hauskaa lukea nyt muiden rakenneultrakokemuksia, meillä ru on 7.7. ja tarkoitus on myös sukupuolta tuolloin tiedustella. Meillä mies oli ensin sitä mieltä, että kysytään kumpi, muttei sitten kerrota kellekään. Omalta kohdaltani sanoin heti, että parempi ettei selvitetä jos halutaan pitää salassa. Itse en moista asiaa pystyisi salailemaan, varsinkaan kun en ymmärrä miksi pitäisikään. Saa nähdä näyttääkö vauva, kumpiko on.

Minua ärsyttää tällä hetkellä ulkomuotoni, mikä on toisaalta outoa, sillä ajattelin aina nauttivani raskaudesta täysin rinnoin. Nyt ei varsinaista vauvamahaa vielä ole, mutta olo tuntuu paksulta. Painoa on tullut 4kg alusta lähtien lisää ja tuntuu, että sekin on liikaa. Herkkuja on tullut kyllä mätettyä ja liikuttua vähänlaisesti eli tiedän kyllä kuinka asia ehkä korjaantuisi, mutta jotenkin ei vaan saa aikaiseksi. Ärsyttävää tämä pullaolo koko ajan! Tulisi edes kunnon vauvamaha, niin ei tuntuisi siltä että paisuu vaan ilman syytä.

Ihanaa tällä hetkellä on vauvan liikkeet. Olen tuntenut ne jo kolmisen viikkoa ja nyt alkaa jo olla aika voimakkaita liikkeitä. Tosin heti kun isukki laittaa käden vatsalle, niin myllerrys loppuu kuin seinään. Tilasin myös bola-korun vauvalle kuunneltavaksi[:)]

Tämmöisiä ajatuksia tällä erää. Työt loppuu kokonaan tähän viikkoon ja sitten suuntana mökkimaisemat! Aurinkoisia kesäpäiviä kaikille!

Ihana kuulla teidän ultra-uutisia! Piristää omaakin mieltä nuo positiiviset jutut, vaikka vielä pitäisi viikko sinnitellä ultraan. Hieman pelon sekaisin tuntein tässä odotellaan, että löytyykö sieltä terve virkeä sikiö vieläkin. Vähän harmittaa kun en tunne potkuja ilmeisesti vieläkään, tai sitten en vaan tyhmyyttäni tajua niitä. Joskus viikko sitten tunsin oudon kuplan liikkuvan mahassani, mutta en tiedä mikä se oli. Eilen sitten taas terassilla istuessamme tunsin kun joku koputtaisi alavatsassa, mutta en tiedä onko nuo niitä potkuja sitten vai kuvittelenko vaan.

Meillä koira täytti eilen vuoden ja mies sitten intoutui juhlimaan vähän enemmänkin [:D] Muuten meni ihan kivasti, mutta sitten mies alkoi humaltua ja myös hänen erittäin hyvä kaverinsa. Myöhemmin illasta sitten miehen kaveri totesi minulle, että asetan aivan liikaa paineita miehelleni. Tuli todella paha olo ja halusinkin heti kotiin (kuskina se on helppo lähteä kun siltä tuntuu) ja onneksi mies lähti mukaan kiltisti. Nyt pyörii vaan tuhat ja sata kysymystä mielessä. Mistä paineista hän puhui? Paineita siitä, että meistä tulee nyt ihan oikea perhe? Onko hän kaverinsa mielestä liian nuori (23v) asettumaan aloilleen kanssani ja saamaan lapsen? Mies itse on innoissaan lapsesta ja on suunnitellut paikkaa jo hoitopöydille ja pinnasängyille yms yms. Keskustelin mieheni kanssa asiasta illalla ja hän ihmetteli myös kaverini sanoja, sanoi vaan, että tää on meidän yhteinen juttu. Ei hänellä kuulemma mitään paineita ole. En tiedä, mua vaan itkettää. Olenko mä tehnyt tässä jotain väärin? Olisiko pitänyt odottaa vielä muutama vuosi ja katsoa sitten jos tärppäis? Entä jos muutaman vuoden päästä me ei saataiskaan enää lasta?

Anteeksi kun avaudun, teille on vaan niin helppo kertoa. Mukavaa kesää kaikesta huolimatta!

MaiSa pakko oli tulla kertomaan, että meillä sama homma: jos mies laittaa kätensä vatsalle ja yrittää tunnustella potkuja, ne loppuvat samantien!

Minipossu älä liikaa tuota asiaa mieti. Jos miehesi sanoo, ettei hänellä turhia paineita ole niin usko vaan. Rasitat itseäsi ja pahoitat mielesi vaan turhaan, jos toinen kerran kieltää asian. Ja mä olen sitä mieltä, ettei se iästä ole kiinni onko valmis vanhemmuuteen vai ei. Joiltakin se käy ihan luontaisesti 18-vuotiaana, toiset eivät tunne olevansa valmiita vielä yli 30-vuotiainakaan...

Hyvät yöt ja viikonloput!

Heiiiii!

Juuri kun kirjoittelin, ettei mies ole onnistunut potkuja tuntemaa - NYT ON! <3 Eilen aamulla mies piti kättä ihan muuten vaan vatsallani ja masuasukki potkaisi kolme kertaa oikein kunnolla, mies liikuttui kyyneliin asti. Oli aika herkkä hetki. [:)] Ja tänäaamuna hän tunsi potkut taas.

Ihmiset on alkaneet kommentoimaan mun vatsaa, ihan tuntemattomatkin. Eilen tuntematon nainen kosketti mun vatsaa ja sanoi, että "sulla on tommonen". Just joo. Olis tehnyt mieli huutaa että näpit irti mun vatsasta!!!!!!!!! Ja ei ollut ensimmäinen tuntematon kommentoija... Aika ahdistavaa, en kyllä tykkää yhtään että mun vatsaa tuntemattomat koskettelee... Ja nyt tosiaan ollaan vasta about puolessa välissä, mitenköhän sitten kun vatsa on vielä isompi? Huh huh.

Jokatapauksessa kesäistä sunnuntai-iltaa kaikille!

Hei kaikille pitkästä aikaa..

Taas kirjoittelen tänne uutisia. Ensin kerron, kuinka on mukavaa lukea iloisia uutisia myös muualtakin. Täällä ollaan käyty viime perjantaina tokassa ja sitten samalla vikassa ultrassa. Vauvalla kaikki hyvin, kehittyy normaalisti. Kuulemma painoi 400 grammaa :-).

Vauvalla on kaikki ok, mutta olin kyllä pettynyt Jorvin henkilökuntaan ja kätilöön. Mulla oli aika varattuna klo 14.30, olin paikalla klo 14.15 ja menin heti ilmoitautumaan. Mua pyydettiin odottamaan, sillä kätilö tulee hakemaan. Noh, odotin sitten puoli tuntia eikä tullut ketään. Kello oli 14.50 kun menin taas ilmoitautumisluukkulle kysymään miten kauan vielä menee. Siinä vaiheessa hoitaja huomasi ETTEN ollu ilmoitautunut vaikka tein en heti tultuani paikalle. tämähä sitten ei pahoitellut asiaa yhtään, vaan kylmänä totesi, että tässä nyt vain kävi niin ja että hän soittaa kätilölle. Kätillö tuli 5 minuutin päästä, todella ärtyneenä ja vihaisena, kutsui minulla todella vihaisesti nimellä. Miehen oli mukana, ei edes tervehtinyt häntä.

Mentiin huoneseen, kätilö sanoi taas vihaisesti "teillä oli vissiin ongelmia ilmoitautumisen kanssa, olen odotanut teitä puoli tuntia ja ehdin jo sammuttaa koneet. Et tällaista". Ihmettelin tätä kommentia, sillä vika ei ollut minun, eikä asiakasta/potilasta kohdella noin, oli mikä oli. Ei kysynyt kuulumisia, miten olen jaksanut ym. Noh, ruvettiin katsomaan sitten vauvaa, suurella vaivalla kertoi mitä missäkin on. Sama kätilö mulla oli ekalla kerralla, mutta silloin oli tosi mukavaa ja minulle jäi hyvä mieli. tämän kerran jälkeen olin todella pettynyt. Odotin tätä ultraa 2 kk, ja nyt kävikin näin. Onneksi vauvalla on kaikki hyvin.

Aioin laittaa palautetta Jorviin, vaikka tiedän ettei mitään tapahdu. Mutta näin....

Muuten oloni on ollut todella hyvä :-), vauva potkii pävittäin ja mieskin on tuntenut liikkeet.

Oikein mukavaa päivän jatkoa kaikille :-)

Moikka Aida

Raivostuttavaa toimintaa, oikein vihaiseksi pistää! Ei voinut sitten kätilökään tulla kuikuilemaan oletko kenties paikalla, vaan odotteli vaan huoneessaan. Suutun niin kun sitä saa huonoa asiakaspalvelua monessa paikassa, olen itse asiakaspalvelu alalla ja aina pyrin olemaan iloinen ja avulias. Ikävää kun moka ei todellakaan ollut sinun, sitten ei edes pahoitella jne.:(

Mukavaa kuitenkin kuulla että muutoin kaikki oli hyvin!:) Ultra on kuitenkin niin jännä kokemus, ja sitä odottaa aina niin innolla. Mullakin jo toinen ultra käyty, harmi kun niitä ei ole enemmän..

Hyvää kesän jatkoa!

Moikka!
Ajattelin tulla kertomaan tilannetiedotusta tännekkiin :)

eilen eka ultra ku piti masukivun takia käydä päivystyksessä. Kaikki kunnossa. tänään oli eka neuvola sydänäänet kuului hyvin. Ettäs sellaista tänne :D

Huomenta!

Aida laita ihmeessä palautetta Jorviin, vaikkei mitään muutosta tapahtuisikaan niin kyllä varmasti käsittelevät sen ja saa kätilökin kuulla miten tökerösti käyttäytyi! Ärsyttävää! Ihanaa kuitenkin, että vauva voi hyvin. [:)]

kaylies kiva kuulla että sielläkin kaikki hyvin. Mukavaa, kun meillekin ilmoittelet missä mennään. [:)]

Hellou! Eipä ole taas hetkeen tullut kirjoteltua.

Kaylies: mukava kuulla, että kaikki hyvin! [:)]

Täälläkin kuuluu melko hyvää. Rakenneultra on edessä perjantaina ja vähän jännittää mitä siellä näkyy. Kun vertailen muiden kokemuksiin, niin tuntuu että meillä ollaan paljon jäljessä:  tunnen kyllä liikkeitä, mutta hyvin heikosti ja harvoin. Eikä puhettakaan että niitä vielä tuntisi mahan päältä. Itsellä on kyllä istukka edessä, joten sekin vaimentaa liikkeitä.. No silti jännittää, että onko kaikki hyvin. Ja la mulla onkin vasta marraskuun loppupuolella, joten tulen siellä viimeisten joukossa.
Viime viikolla neuvolakäynnillä kyllä kuului sydänäänet hyvin ja liikettäkin oli mukavasti. Kun neuvolatäti alkoi kuunnella sydänääniä niin tunsin ensimmäistä kertaa ihan selkeän liikkeen: tyyppi potkaisi suoraan dopleriin (onhan se dopleri, millä niitä ääniä kuunnellaan?). Oli aika hauska kun tunsin sen potkun juuri siinä ja samalla se kuului kaijutimesta. [:)] Mahakin mulla alkaa jo näkyä selvästi. Entisen läskin tilalle on tullut tuommoinen pinkeä ja pyörä vauvamaha. Kiloja on karissu koko raskausajan, mutta nyt varmaan kääntyy nousuun.

Mies on aina vaan hirvittävän väsynyt työhönsä. Ikävä tosi asia on se, että tällä työtilanteella ei kannata työpaikkaa lähteä vaihtamaan ennen kuin tää maan talous vähän paranee. Sillä on sentään nyt vakipaikka. Tuntuu, että pitäis jaksaa miestäkin hoitaa tässä kaiken keskellä. Nyt kun ei ole ympärillä mitään muuta hässäkkää kun saatiin ystävät onnellisesti naimisiin... tuntuu vaan että haluais keskittyä omaan hyvinvointiin niin kun kuuluiskin. Mut en mä voi hyvin jos mies on aivan maassa.  Olisin vaan toivonut siltä raskausajaksi tukea ja turvaa, mutta nyt mä kannattelenkin sitä. Peruin just lähtöni viikonloppu reissulle. Mies saa lähteä yksin (kavereidensa kanssa) ja mä saan rentoutua. Luulen, että molempien viikonloppu menee paremmin näin. Olisin vaan väsynyt ja kärtynen vahtiessani humalaisia. Vaikkakin nyt mulla jää Lappi näkemättä tänäkin vuonna.

Voisin käydä viikonloppuna shoppailemassa. Sain viimenki hankittua yhdet uudet housut joita näillä ihanilla kesäkeleillä voi päällä pitää. Töihin täytyis housut EDELLEEN saada ja taidan turvautua H&M:n mammaosastolle. Noi miehen lökäpökät ei oo mitenkään siistit mun jalassa ja ku täytyis kuitenki välillä tehdä töitä asiakkaitten nähdenkin...

Onko kukaan muuten tehnyt vauvalle hankintoja vielä? Oman tuttavapiirin äitit tuntuu olleen ajoissa asialla, kun ensimmäisiä vaatteita oli hankittuna jo 12rv:n paikkeilla. Itse ajattelin nyt ruveta kyselemään tuttavapiiristä häkkisänkyä ja hoitopöytää...

Tulipa taas tekstiä! Toivotaan, että kesä jatkuu yhtä kauniina, kuin viimeisen viikon on ollu! [:)]

Moikka taas

Dyli79: onhan se todella ollut raivostuttavaa, tiedoksi myös kaikille muille, varmistakaa että ilmoittamutuminen on onnistunut. Joo, ja tosiaan kätilökään ei voinut tulla käytävälle katsomaan että olenhan siellä. Itsekin olen asiakaspalvelussa ja otan asiakkaita vastaan ajanvarauksella, menen kyllä hakemaan omat asiakkaani ja odotan jos on myöhässä.

Noh, niin kuin sanottiin vauvalla on kaikki hyvin sehän on tärkeää.

kaylies: kiva kuulla että kaikki on hyvin.

Tsemppiä meille kaikille ja oikein aurinkoista kesää [:)]

Moikka kaikille!

Pitänee tulla tänne hieman kertoilemaan kuulumisia. Eli masu jatkaa hurjaa kasvua. Viimeviikolla kävin neuvolassa, kun tuli 19viikkoa täyteen. Sf mitta oli hurja 21cm!! Neuvolakortin takaa kun katsoin keskivertoo siitä taulukosta niin normi olis 15cm. Välillä iltaisin tuntuu ihon olevan pinkeenä. Saaa nähdä josko niitä raskausarpia alkaa repeileen (pitäis vissiin jo aloittaa rasvan käytöt)[&:]. Sydänäänet saatiin kuuluviin n 5sek kun kaveri jo alkoi potkiin ja siirtyi niin , ettei enää löytynyt muuta kuin potku ääniä. Potkuja tuntuukin joka päivä moneen otteeseen[:D]. Harmi vaan ,että potkut siirtyy/loppuu jos mies tai muksut niitä koittaa tunnustella.

Sillä reissulla iski hillitön huoli pienokaisesta. Mulla on nimittäin ollu se hb kokoajan alakantissa. Rautaaki tankattiin suonensisäisesti alkuvaiheessa. 2viikkoa sitten otettiin verikokeet mistä näkyi johtuuko hb.n alhaisuus raudasta, b-vitamiinista vai foolihaposta. No sieltähän löytyi alhainen foolihappopitoisuus (15 ,kun pitäs olla 150). Vaikkakin oon syönyt foolihappo lisää eka neuvola käynnistä asti, kun siitä ekaa kertaa kuulin. Netistä olen siitä ettiny tietoo ja oon alkanu epäileen, josko mun viime marraskuun keskenmenoki olis siitä johtunu. Lapsellehan se voi vissiin ekan 7viikon aikana aiheuttaa pysyviä vaurioita. No, se pieni lohdutus on, että eka ultrassa kaikki oli OK. Seuraavan ultran sain vasta 23.7 kun just tulee 23-viikkoa täyteen. Arvatkaapa meinasinko tulla hulluksi[:@]. Siihen asti odotella onko kaikki masuasukilla kunnossa. Päädyttiinki miehen kans sitte siihen, että meen tän viikon pe yksityiselle rakenneultraan. Huoli on suunnaton[&o]....

Huh tulipa avauduttua...

Takaisin