Marrasmammat 2009

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja sunsuski
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla oli tänään kans toinen neuvola. Pissanäyte ok. Joku kerto tossa aikasemmin siitä veriseulatuloksesta (vai mikä se oli) missä siis selvii se down-riski, ni mulla se oli 1:40000, ja jos se luku olis alle 1:250 tarviis huolestuu, eli kaikki kunnossa! Painokin oli ihan samassa mitä ensimmäisellä kerralla, vaikka masu alkaakin olla näkyvissä selvästi!

Sydänäänet saatiin kuuluviin, vitsi miten ihanaa! 150 oli syke. Ja kaveri sit kerto että se on tyttö, ihan varmasti ku on niin korkee syke! Pojilla se kuulemma olis alle 140, niinkun hänellä itellään oli kun poikaa ootti! Mut tää on tietty niitä uskomuksia taas...

Rakenneultra menee juhannusta seuraavalle viikolle, eli sitä odotellessa [:)]

Meitin vaavilla syke ollu joka kerta yli 150.. Ja rakenneultrassa ultraaja sanoi, että todella vahvasti poikaa näyttää..  Pakko oli kommentoida..[:)]

Tervehdys kaikille pitkästä aikaa...

Paljon on tullut juttua, kun vähän aikaa on ollut pois.

Täällä olotila edelleen ihan "normaali". Huomenna tulee tasan 15 viikkoa täyteen. Vähän on maha tullut esiin, tai on sen näköinen, että olis "reilummin" turvoksissa. Vielä mahtuu normi vaatteet päälle, ei ole tarvinnut lähteä ostamaan isompia vaatteita. Olen kyllä ajatellut, että jos ei ole pakko ostaa yhtään isompaa vaatetta tai mammavaatetta, niin jätän ostamatta, koska ei niille ole raskauden jälkeen mitään käyttöä.
Muutama kilo on tullut ekan neuvolan (oli maaliskuun lopulla) jälkeen lisää.
Loppuviikosta tarttis käydä verikokeessa sitä down-riski-juttua varten. Kolmas neuvola olis toukokuun vikalla viikolla, aika tasan kuukauden välein olen neuvolassa pyörähtänyt. Kolmannen neuvolan jälkeen vois varailla sitä rakenneultraa.
Suositelkaapa Jyväskyläiset jotain yksityistä, jonne vois varailla sitä rakenneultra aikaa...

Joku kyseli, että onko lakuja ja salmiakkia tehnyt mieli... Kyllä täällä ainakin tuota salmiakkia on tullut välillä syötyä aika reippaasti. Tosin mulla on aina ollut silleen, että välillä tekee lähes koko viikon mieli salmiakkia ja sitä tulee sitten syötyä melkein päivittäin, mutta sitten voi mennä 2-3 viikkoa, etten syö ollenkaan.

Taidankin tästä lähteä koiruuden kanssa iltalenkille, kun on niin hieno ilma.

Katina: Aika erikoista ettei sulta ole jo otettu sitä down-riskin veriseulaa, koska ekalla neuvola käynnillä sain sen ajan verikokeeseen ja tiedotteen että se verikoe on otettava viikolla 8-10. Ja että parhain seulostatulos saadaan, kun äidin veriseulan tulokset yhdistetään sikiön ultraääniseulontaan (12.raskausviikolla, niskaturvotusmittaus). Jos tuota niskaturvotus mittausta ei ole tehty sillon, ei se pelkkä veriseula kerro kaikkea. (näin siis  on minulle kerrottu neuvolassa)

Kummallista jos tuo vaihtelee noin paljon eri paikkakunnilla...  Ja se rakenne ultra on sit viikolla 20, kannattaa varata hyvissä ajoin jo aika, koska kesäkuussa saattaa monet olla jo lomilla ja vaikeempi saada aikoja (näin ainakin luulen).

idaho: sehän siinä hassua on, kun jokainen luulee tietävänsä jo toisen mahaa katsomalla että onko se tyttö- vai poikamaha. Kivahan näitä arvailuja on kuunnella [:D]

Vihdoin on hetki aikaa kirjoitella tänne. Vointi on ollut koko ajan hyvä, jos ei oteta väsymystä huomioon. Masu kasvaa kauheaa vauhtia ja kiloja on jo tullut 5 lisää.. iik.. Ultrassa on käyty ja kaikki oli hyvin. Kauhean vilkas kaveri tulossa. Mieheni on jo aivan varma, että tyttö on tulossa. Asustellaan miehen, koiran ja kahden kissan kanssa Vanhassa-Ulvilassa vanhalla "maatilalla" keskellä peltoa. Olen 21-vuotias, täytän elokuussa 22 vuotta. Kauheasti meillä suunnitellaan jo vauvalle huonetta. Bordi ja kivoja eläin tarroja (tapetin päälle liimattavia ja ikkunaan tulevia) on jo hankittu. Kaikki vaatteet noin ensimmäiseksi vuodeksi on jo pengottu varaston nurkista. Rattaa on jo haettu veljen luota omaan varastoon, samoin syöttötuoli. Tekisi mieli jo laittaa vauvan huone kuntoon, mutta mitä sitten tekisin loppu raskauden.

Kai tässä oli tällä erää tarpeeksi. Yritän jatkossa keritä kirjoittelemaan useammin.

Aurinkoista kesää kaikille ja ihanaa odotusta!

Veriseula otetaan ainakin jyväskylässä rv 15-16. Mulla ollu tänää kauhee energiapiikki. Käytin aamulla kissaa eläinlääkärillä kastroitavana, niin oon sitten viettäny koko päivän kotona sen kanssa. Oli vähän tylsää niin rupesin pesemään ikkunoita, ja kun nyt kerta vauhtiin olin päässy niin pesin sitten lattiat ja parvekkeen ja tamppasin matot ja kannoin parvekekalusteet parvekkeelle...[:D] En todellakaan ole oikeesti mikään siivousintoilija, melkeimpä päinvastoin mutta nyt piti ottaa kaikki irti mielenhäiriöstä... No nyt sitten oonkin ihan väsy, öitä!

Multa ei voitu ottaa ollenkaan sitä down-riskin veriseulaa, koska ensimmäisessä ultrassa raskaus olikin jo edennyt 12+3 asti. Se ultraaja sanoi, ettei sitä seulaa voi enää niin pitkällä ottaa. Aika jännää jos on eri paikkakunnilla erilaiset tiedot tuosta asiasta...

Nicole meillä neuvolatätsy sanoi, että se veriseula (vai mikä nyt onkaan...) otetaan viikolla 15-16, ja samasta aiheesta sain lapun, jossa luki myös että verikoe otetaan vk:lla 15-16. Kai sitten eri paikkakunnilla on omat ohjeistukset asiasta...

Nicole: Juu semmoisen ilmiön olen huomannut, että töissa joka toinen sanoo vatsan muodosta että tulisi poika ja joka toinen että tyttö. Sitten ollaan ylpeitä kun sieltä tulee se poika tai tyttö ja sanotaan viisaasti: että mähän sanoin: ihan selvä poika/tyttövatsa..[:D]

Mä en ole päässyt mihinkään veriseulaan.. Asun Turussa. Täällä muutenkin kauheat säästökuurit...[:@]

Iita7: soitin tänään gynekoon, eihän niillä ollu enää antaa aikoja. Ne miekkoset alottaa kesäloman siinä heinäkuun alussa... Mutta soitin Mehiläiseen ja sain sieltä ajan, joten ei hätää! Sain ajan heinäkuun alkuun. Asutko muuten missä päin Oulua?

Esikoista odottelevat: miten ihmiset on suhtautuneet teidän odotusuutiseen? Onko kaikki ollu iloisia vai onko ollu myös mustasukkaisuutta nähtävillä?

Hei kaikille!

Multa otettiin se veriseula samalla kun np-ultra Kättärillä. Viikkoja oli silloin 10+6. Vastaus tuli postissa noin viikon kuluttua, ja sen mukaan kaikki on kunnossa.

Meillä kaikki, jotka ovat jo vauvauutisista kuulleet, ovat kyllä olleet ihan hirmuisen iloisia ja onnellisia. Osa syy voi tietysti olla mun ikä - varmaan kaikki sukulaiset ja ystävät ovat eläneet siinä uskossa, että en aio koskaan tehdä lapsia.

Hei mulle selvis tänään että me puhutaan kahesta eri asiasta noissa veriseuloissa, joissain paikoissa ennen np-ultraa otetaan verikoe joka liittyy siihen np-ultraan, mutta sitten on erikseen verikoeseula joka otetaan rv 15-16 eli kaikki on oikeessa[:)] Mulla meinas palaa hermo kun olin jo päättäny että en mene np-ultraan kun sitä ei kerta tarjota mutta nyt yhtäkkiä tulikin semmonen olo että haluun siihen kun se la:kin on niin epävarmalla pohjalla, niin enpä sitten meinannu päästä np-ultraan edes Jyväskylän yksityisille kun kaikki ajat oli menny jo pitkälle kesään asti. Onneks Mehiläisessä oli maanantaille vielä yksi aika...sais sen la:n suunnan edes vähän varmammaksi. Tänään paljastan töissä työkavereille vauvauutiset [:D]

Heips!
Kyllä mulla Turussa otettiin np-ultran (11+4) yhteydessä veriseula, hemppa, hivit ja muut.
Tosin tuohan on kyllä vapaaehtoinen juttu muutenkin.

Heipps

Näistä verikokeista ja ultroista, täällä espoossa mulla otettiin veriseula, hivit ja muut kokeet. Myös vapaaehtoisesti, halusin ne. Neuvolassa sanottiin että pakko tehdä viikkoilla 10-14.

Meilläkin kaikki oli niin iloisia vauvauutisista. Molempien vanhemmat sekä työkaverit. työkaverini jo suunnittelevat mitä ostavat tulevalle vauvalle [;)]

Kyllä mulla normaalit verikokeet otettiin. Mutta ei mitään muuta.. Ei ne ees tarjonnut, tottakai olisin halunnut.. No nyt "vähän" myöhäistä [:D]. Muutenkin tuntuu turussa olevan eri menettelytavat eri neuvoloissa. [:@]

Heippa!

Ensimmäisellä neuvolassa otettiin nuo vasta-aineet, hivit yms. kokeet. Mä kävin rv12 np-ultrassa ja mut passitettiin automaattisesti seerumiseulaan kysymättä haluanko mennä, kunta on näet ostanut ne KPKS:n mammapolilta ostopalveluna, että saa automaattisesti kun käy ultrassa siellä.

Maajo

Kirjoittelen piiiiitkästä aikaa tänne, oli muutto ja asunnon myynti ym tässä välissä joten nettihommat jäi hetkeksi. Ihanaa huomata, että näin 17. viikolla alkaa pahoinvointi VIHDOIN helpottaa!! Pari edeltävää viikkoa olen saanut olla oksentamatta, mutta etominen oli aika voimakasta. Nyt tuntuu, että sekin alkaa laantua. Paino on tippunut yhteensä n.10kg raskauden aikana, itse murehdin sitä, mutta neuvolassa täti sanoi, että ei ole syytä huoleen, kun ylipainoa minulla oli jo ennestään. Olen enään ensi viikon töissä, ja sitten onnekkaana koko loppukesän kotona [:)] Ensimmäisiä liikkeitä (ainakin luulen) jo tuntevani, kun käyn illalla makuulle. Rakenneultrakin lähestyy! Ehkä tämä vaikein alku on jo ohitse ja ihana keskivaihe alkaa [:D]

hei.mulla on sama homma voittanut oon pahoinvoinnin ja haluasin nauttia tästä raskaudesta , toki tulee sellaisia iltoja tai aamuja että pakko käydä oksentamassa[:'(]mutta sitten vaan syön ja kaikki on vähän ajan päästä taas hyvin , että ei samalla lailla kun alussa vain makasin ja yritin juoda jotain kun ruoka ei maistunut. mulla on kyllä varmaan tullut neljä kiloa lisää , paljo nopeampaa kun ensimmäisessä raskaudessa peräti lähti silloin pari kiloa ja silloin ei myöskään ollut näin kovat pahoinvoinnit , mut kyllä mulla on sellanen mahakin jo minkä huomaa[:D]tällä hetkellä mulla on suurin ongelma verenpaineenkaa se on niin matala että huippaa ja väsynnyt niin että voisin nukkua koko ajan[:D] viikkoja nyt 16.5 ja kolmas neuvola on 1.6 ja kaksi viikkoa siitä on rakenne ultra vihdoin ja viimein[:D]haluaisin varmistua mieheni kanssa että kumpi siellä on kun mulla on niin vahva tunne itsellä että tyttö oisi ihan vaan niin erillainen raskaus kun edeltävä paitsi että varmaan ne kaikki on, mutta vain niin vahva tunne[:)]ois vain kiva saada kaappiin sitä vaaleanpunaista kun nyt siellä on sitä sinistä[;)]
no ihanaa kesän odotusta kaikille sehän ei oo enään kaukana[;)]

Heips!
Täällä vielä yksi yökukku! Onneksi mulla ei pahempaa pahoinvointia ole koskaan ollut. Nyt on alkanut taas raskauden aikainen närästys, että Rennietä tässä popsitaan loppuun asti. Juu ja tummahiuksisia ovat lapseni olleet syntyessään. Ja miten tämän laita kun isä on paljon karvaisempi! [:D]

Löysin sattumalta ja vihdoin lasteni neuvolakortit ja niitä oli kiva verrata nykyiseen raskauteen. Painoa oli edellisillä kerroilla tähän mennessä tullut eritavalla, tosin alku painokin on vähän eri luokkaa. Muuten kyllä aika samanlainen alkuraskaus. Nyt taitaa masuasukki käyttää vielä onneksi jo olemassa olevaa painoa ensin. 
Huomenna pitää vihdoin hakea jotain viilentävää voidetta jos siitä olisi apua noihin levottomiin jalkoihin.
Silloin piti ultrakuvistakin maksaa jos sellaisen halusi ja ei ollut mitään varhaisia np-ultria.
Nyt muuten vähän näyttää ehkä siltä että masu tulisi vain tuohon eteen, ja mitä siitä voisikaan päätellä???[:D] Tunne tai aavistus on tytöstä, mutta mene ja tiedä.

Aivan, olisi ihanaa vaan nauttia täysin rinnoin (ja mahoin) raskaudesta, mutta se lienee mahdotonta, jos pahoinvointia riittää.. Piti vielä tuosta verenpaineasiasta mainita, sain itse lääkkeet korkeiden lukemien takia. Ensin kävin päivystävällä lääkärillä, joka määräsi furesis tabletteja. Soitin heti silloin maanantaina neuvolaan kertoakseni, että aloitin kyseisen lääkkeen syömisen, ja hän kauhisteli, että ei tuota lääkettä sovi käyttää raskauden aikana, sillä se heikentää istukan toimintaa. HUH HUH! Noh, lääke vaihdettiin sitten hetimiten albetol nimiseen lääkkeeseen, ja nyt jokusen viikon niitä naposteltuani alkavat lukemat näyttää hyviltä. Menin lääkäriin alunperin 5pv jatkuneen migreeninomaisen säryn takia. Noh, verenpainehan se siellä jylläsi.

Takaisin