Marrasmammat 2009

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja sunsuski
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heippa teille täällä marraskuisten puolella

Päätin käydä vilkaisemassa keskustelujanne, kun eihän sitä tiedä vaikka pikkuinen päättäisikin tulla marraskuun puolella jo. LA on 7.12.
Minua hämmästytti tuo mitä esim Saparo sanoi siitä ettei niskaturvotusultraan pääse. Käsittämätöntä! Asun itse pienessä Jyväskylän ympäristökunnassa ja meillä annettiin ekalla neuvolakäynnillä esite sikiöseulonnoista, joihin niskaturvotusultrakin kuuluu. Siihen meneminen on täysin vapaaehtoista. Että näin. Eikä varmasti ollut kyse siitäkään, että olen jo 35v. Me kysyimme lapsivesitutkimuksesta, koska emme olleet tietoisia np-ultrasta, mutta meille kerrottiin, ettei siihen pääse noin vain. Jos verikokeessa ja/tai np-ultrassa on näkyvissä riskitekijöitä, on mahdollista saada lapsivesitutkimus. Enpä ole tullut koskaan ajatelleeksi kuinka eriarvoisessa asemassa odottajat ovat Suomessakin. Niin joo, ja ironista, nämä tutkimukset tehdään meille Jyväskylän äitiyspoliklinikalla...
Olen pahoillani niiden puolesta, joilta tämä jää väliin vaikka ultraan tahtoisivatkin.

Silti, nautinnollista odotusta teille kaikille

Pranametri joulukuisten puolelta

Tervetuloa vaan Ouluun asustelemaan [;)]! Täällä on myös kärsitty melkoisesta pahoinvoinnista, mutta nyt on pari viikkoa ollut jo suht helppoa ja ruoka alkanut maittaa. Töistä täytyi olla pois jokunen päivä, kun olo oli pahimmillaan. Mulla on nyt vkot 14+3. Jaksaa nauttia ja laittaa kesää pihalle, ihanaa ! Ja on niin ihanaa ku tuo masu vaan alkaa vähitellen kasvamaan [:D]! Masussa on pikkuisella kaikki ihan hyvin. Eka ultra oli muutama viikko sitten ja kokeet ok. Seuraavaksi sitten rakenneultra, joka täällä pitää ittellä kustantaa. Kaupunki kuulemma tarjoaa ko.ultran ensi vuonna, 2010.

Iita7: ootko Oulusta? Mäkin oon sieltä:) On kyllä tympeetä, ettei kaupunki tarjoa rakenneultraa. Me ajateltiin käydä yksityisellä ottamassa sen. Gynekolla on kuulemma yks tosi hyvä ultraaja.

Juu, siis täällä Jyväskylässä kuuluu se np-ultra yli 30-vuotiaille, meille alle 30-vuotiaille tulee vaan veriseula. Mutta tähän on tyytyminen tai sitten vois tietty mennä yksityisellekkin. Sylettää vaan kun tuntuu tosi epäreilulta...Mutta nyt lopetan tän mussuttamisen[:D] Sain tänään rakkaan kissani kotiin, ihanaa. Se on ollu porukoilla vähän aikaa hoidossa ja miehellä Oulussa. 

Juu Oulusta olen, mutta en paljasjalakanen, mikä pitää heti mainita [:)]! Oon kuullut Gynekon palveluista ihan hyvää ja joskus olen siellä itteki käyny. Ei viel olla rakenneultraa sieltä kyselty, mutta ei oo kauaa ku se on ajankohtasta. Mietittiin myös Väestöliiton klinikkaa, saako sieltä ko.ultraa. Käytiin siellä varhaisultrassa ja oli aivan niin mahtava lääkäri siellä silloin.
ALKUPERÄINEN: tiinu85

Iita7: ootko Oulusta? Mäkin oon sieltä:) On kyllä tympeetä, ettei kaupunki tarjoa rakenneultraa. Me ajateltiin käydä yksityisellä ottamassa sen. Gynekolla on kuulemma yks tosi hyvä ultraaja.

Saparo82, mäkin asun jkl:ssä ja kävin yksityisellä np-ultrassa, maksoi ultramedillä (puistoklinikka) 70e, mutta on 2D ultra eli ihan se tavallinen. Mutta minusta se oli hyvä ja siitäkin sai ihan riittävän tarkkoja kuvia. Menen ru samaan paikkaan 3 viikon päästä, maksaa myös 70e. On erittäin pätevä ja tarkka lääkäri! Suosittelen!!!

Aivan mahtava fiilis! Käytiin tänään niskaturvokeultrassa ja kaikki oli hyvin. Kovat oli juhlat mahassa ja kaveri potki menemään minkä kerkesi [:D] Saatiin taas uusi kuva muistoksi ja mies totesikin heti, että iso maha sillä ainakin on. Ilmeisesti äitiinsä tullut [:D] 6,5 cm oli pituutta tällä hetkellä ja viikkoja siis 12+5. Veriseerumiseulonnan tuloksia sitten vaan odotellessa.

Rakenneultra on sitten 2.7. ja sitä ennen ei taidakaan tapahtua juuri mitään. Olen itse ajatellut, että rakenneultran jälkeen (mikäli kaikki on kunnossa) alan ostelemaan mammavaatteita ja vauvallekin ehkä jotain pientä.

Sain tuossa tietää kuin salama kirkkaalta taivaalta, että eräs todella hyvä työkaveri on onnistunut salaamaan raskautensa niin hyvin (ei olla nähty 2-3kk) että LA oli eilen, enkä tiennyt asiasta yhtään mitään. Ei hänkään tiennyt minun raskaudesta mitään niin sovittiin nyt, että pidetään jatkossa paremmin yhteyttä. Saadaan häneltä sitten joitain vauvanvaatteitakin ja ehkä lelujakin niin ei tarvitse kaikkea itse ostaa. Aivan ihanaa kun ihmiset saa vauvoja! [:D]

Heippatihei, nyt taas iloisin mielin kun toka neuvola takana. Sain kuulla sydänännet ekaa kertaa ja 150 se siellä jyskytti. Sain myös tietää sen seulonnan riskiluvun ja se oli jotain luokkaa 1:5300 eli senkin puolesta helpotti.

Paineet ja hemppa ok, mutta painoa vaan lykkää lisää vaikken hirmuisesti karkkia ym. makeaa tai edes rasvaista napostelekkaan. Nyt tullut jo n. 5 kiloa painoa lisää...kääk.

Oli joku harjottelijatyttö siinä ensin eli aika laimeaa oli anti kunnes oma neukkutäti tuli paikalle. Kovasti puhui jo ensimmäisten liikkeiden tuntemisesta, mutta sanoi että saattaa mennä ensikertalaisena 20 viikollekkin.

Rakenneultra onkin sitten seuraavana juhannusviikolla ja sain jo aikoja niihin perhevalmennuksiin. Mua vaan ei kauheasti ne nappaa, sairaalaan haluan toki tutustumaan, mutta muuten ajattelin satunnaisesti muutamassa valmennuksessa ehkä käydä.

Muutenkin ihana viikko, kun vaan kolme päivää töitä...

Me haettiin pojalle eilen lisää lääkekuuria kun röntgenkuvissa oli löytynytkin keuhkoista jotain tulehdusta. Antibioottikuuri tuli sitten, keuhkokuumeeseen. Nyt onkin poika jo parempi, yskiminenkin on vähentynyt :)
Ihme troppeja ne siellä lääkärilässä antaa.
Eilen oli ihana päivä, käytiin Hankasalmella sukuloimassa ja grillaamassa makkaraa. Poikakin pääsi konttailemaan pitkin nurmikkoa, ja koira sai juoksennella vapaana. Kyllä maalla on mukavaa...vai miten se meni ? [:D]

Moikka kaikille!
Lupasin käydä ilmoittamasa ihanista uutisista ja nyt niitä olisi!Tein eilen positiivisen testin,toisaalta tiesin kyllä jo 100% että vauvaa ootan mutta halusin viel nähä sen testin kuvan :D eli vauveli syntyisi sitten tammikuun loppupuolella :D

Mielenkiintoista seurata omaa kroppaa sillä edellisellä kerralla kaikki tuli jo kolmannnen viikon loppu puolella, oireet siis ja neljännellä viikolla voimistu kunnes neljännen viikon lopussa loppu rintojen aristus ku seinään ja pari päivää myöhemmin tuli km.
Nyt vasta 3+5 kohalla huomasin pientä aristusta toisessa rinnassa ja se levisi vasta kumpaakin 4 viikon kohalla. Vessassa oon vasta eilisestä asti saanu juosta ja eile oli hieman väsymystä vaikka hyvät yö unet flunssasta huolimatta takana..Nyt rinnat aika hellät.Että jospa tämä pienokainen nyt pysyisi mukana kun näin varovan rauhallisesti on näitä oireita tullut.

Hyvää tulevaa kesää kaikille!

Heippa kaikille! Mulla ei oo paino noussu vielä ollenkaan, paremminkin laskenut vaan. Vieläkään ei tee oikein mieli syödä mitään, mutta luulenpa, että tilanne muuttuu kohta. Ja sittenhän mä syön kuin hevonen. No ei, pitää yrittää rajottaa.

Tänne kuuluu muuten ihan hyvää, lääkäriaika ois parin viikon päästä ja rakenneultraan pitäis soitella aika ja kysellä vähän hintoja. Ostin eilen mammavaatteitakin, kun tuo maha on nyt yhtäkkiä tullut esiin. Henkkamaukalta löytyi kiva farkkuhame ja mustat caprihousut. Eikä purista mahasta:)

Yritetään löytää avomiehen kans uutta kämppää ja se meinaa olla vähän hankalaa. Ei tahdo oikein löytyä sopivaa...No, on tässä vielä reilu kuukausi aikaa, jospa vielä tärppäis!

Minä varasin meille tänään Gynekoon rakenneultra-ajan. Saatiin 22.6. Kovasti oli ajat menneet jo pitkälle. Hinta KELA-korvauksen jälkeen n.107 euroa. Ei ole enää montaa viikkoa ja pääsee sopivasti käymään ennen kesälomalle jääntiä [:)]!  Vaatetusta on pitänyt jo uusia, mikä tuntuu vaan hyvältä [:)]! Innolla jo odottelen, milloin tuntisi pikkuisen liikkeitä, mutta siihenhän voi viel mennä aikaa tai sitten se tapahtuu jo kohta !

No ei oo sitte älyttömän hintanen siellä Gynekossakaan, pitää itekin soitella se aika, jos niillä olis antaa... Onko se niin, että rakenneultrassa kannattaa käydä viikoilla 18-21?

kaylies ONNITTELUT! Olipa KIVA kuulla. [:)] Tuuthan vielä jatkossakin kertomaan, miten raskaus etenee?

Luca: Tervetuloa takaisin Suomeen :-) [;)]

kaylies: onnittelut! ihanaa juttu [:)]

Kysynpä nyt täällä painon nuousuta, mites teillä on mennyt? Itselläni painoa ei tullut paljon, ehkä yhteensä 1,5kg ja nyt viikkoja tasan 15. Maha näkyy ihan mukavasti, kohta on pakko kyllä ostaa mammahousut...

Terve kaikille marrasmammoille!
Kaylies, ihan mahtavaa, oikein paljon onnea! Aida kyselit painon noususta, apua mulla tullut kyllä jo useampi kilo, raskausviikkoja nyt siis 15+4. Hassusti tuli heti alkuviikkoina useampi kilo (en tiedä oliko turvotusta tai sitten ihan oikeaa..), ekan neuvolan jälkeen eli viimeisten 2 kuukauden aikana on tullut vielä parisen kiloa lisää. Eli onhan tässä yhteensä jo jonkin verran, toivottavasti ei neuvolantäti ens maanantain käynnillä ala saarnaan mitään painonnoususta..[;)]
Sehän tässä on hämmästyttänyt että suklaata ei oo tehnyt jo yli pariin kuukauteen mieli, siis tosi hyvä juttu! Eikä muutenkaan karkkia etc (vaikken sitä muutenkaan kauheasti syö) paitsi että viime aikoina on tehnyt salmiakkia kauheasti mieli ja pahoin pelkään, että se suklaanhimokin sieltä takaisin jossain vaiheessa palaa..Mites ootteko syöneet salmiakkia tai lakua? Niitähän ei saisi paljoa syödä raskauden aikana. Jäätelöä sen sijaan voisin popsia vaikka miten paljon..mitenhän siitä pääsisi eroon, vinkkejä[:D]?
Pahoinvoiva olo hellittänyt jo useampi viikko sitten lukuunottamatta ajoittaisia "kohtauksia". Väsyttää vaan niim palj että vaikeuksia pysyä hereillä täällä ruudun ääressä töissä. Mulla tänään kokouksia iltaseiskaan asti, toivottavasti en nukahda kesken, sepäs vasta hienoa olisi[:)]. Väsyttääkö teitä vielä normaalia enemmän (vai johtuuko huippukunnostani[8D])?
Rakenneultra mulla on 15.6., se jännittää aikamoisen paljon ja pyörii mielessä..voi kun aika menisi nopeasti!
Mites muuten tuon lentämisen suhteen, eikös oo niin että esim Finnairilla tarvii vk 28 jälkeen todistuksen ja voi lentää vk 36 asti, mutta onko kuitenkaan teidän mielestänne turvallista siis lentää noin myöhään? Mulla kesäloma heinäkuun kahdella vikalla vkolla ja elokuun ekalla, eli onkos turvallista lentää jos vk 26 tai 27? Jotenkin pelottaa hieman..onko teillä kokemuksia? Eikai siinä pitäisi olla mitään suurentunutta riskiä?
Mahtavan hyvää vointia kaikille[:)]!!

Laitoin viestiä, mut se hävis jonnekin. Niin eli mulla on viikot 19+4, kun mennään rakenneultraan, vkot 18-21 ovat passeleita. Menee nää viikot niin nopeaa. Söin äsken iiiisoooon lautasellisen pinaattikeittoa, paahtoleipää ja tomaattia. On tämä niin taivaallista kun ruoka maistuu paremmin [:D]! Oli se pahoinvointi jotain ihan kamalaa...Lähdetään kohta katsomaan uutta autoa. Näin on yksi vp hurahtanut ja huomenna töihin.
Painon noususta täällä on ollut puhetta. Minulla noussut yhteensä n.2,5kg. Yhden ylimäär.neuvolan ja lääkärillä käynnin välillä oli tuossa viikko, paino nousi siinä 0,5 kg.

Tervehdys kaikille!
Olen ollut reilun viikon reissussa ja huimasti oli kertynyt luettavaa tänne keskusteluun! Kiva lukea muiden kokemuksia samoista asioista! Itse kävin ultrassa juuri ennen reissua ja uskonmatonta miten pikku katkaravusta (joka näkyi yksityisellä varhaisultrassa käydessäni) on kasvanut jo ihan ihmisen muotoinen ja iso (noh, 5 cm plus jalat). Kaveri heilutteli käsiään ja näytti kaikki viisi sormeaan sekä yhteen ultrakuvaan saatiin sievästi hänen jalkapohjansa[:)]. Kasvojen profiilikin oli oikein sievä!

Onneksi pahonvointi on suureksi osaksi helpottanut, kuten näemmä monella muullakin tässä vaiheessa. Edelleenkään ei tee mieli napostella tai mässäillä, mutta normaali ruoka maistuu kyllä. Itselläni paino on edelleen puoli kiloa vähemmän kun ennen raskautta, mutta eiköhän se tästä lähde nousuun. Ainakin vanhat farkut eivät mene jalkaan, onneksi sain kaverilta parit mammahousut (vitsi, että ovat mukavat!) ja paitoja.

Tämä keskimmäinen kolmannes pitäisikin olla kaikkein "helpoin", joten nauttikaamme olostamme ennen vatsan ylenmääräistä venymistä. Aurinkoa kaikille!

Heips![:)]
Tänään oli toinen neuvolakäynti. Sydänäänet sai kuuluville vasta kun vähän alettiin masua töniä, mutta 150 tasainen syke löytyi kuitenkin.
Painoa mulla oli pikkusen vähemmän kuin eka kerralla. Pyysin kopioita aikaisempien lapsieni neuvolakorteista, mutta siitä oli liikaa vaivaa!!!
Jossakin ne mulla on sen tiedän, mutta missä???

Ehdotteli myös minulle synnytysvalmennusta, kun viime kerrasta on jo aikaa!!! Eka synnytykseenkin menin etten käynyt edes sairaalassa tutustumassa. No täytyy kysyä tulevalta "isiltä" tahtooko hän valmennukseen.
Se neuvolan "täti" on kyllä niin nössö! Ei siltä viitsi mitään edes kysellä.
Pojan odotusaikana oli kiva "täti", jopa ennusti etukäteen että poika tulee ja niin oli oikeassa. Muuten tytöllä ja pojalla on eroja myös sydänäänissä, mutta mulla tuo väli tällä kertaa on sen verran pitkä että ei ainakaan vielä erota. Mutta jännätään tulevassa ultrassa. [:)]
Sokerinrasitukseen kuulemma pitää tilata aika, koska tuo 2-tyypin diapetes on lisääntynyt, vaikka mulla arvot on ihan normaalit.

Käyttääkö joku makeutusainetta? Mikä merkki on "sallittu"? Hermesetaskin kun on vääränlaista, mutta onko Hermesetas gold sallittu?
Mulla ei koskaan ole ollut mitään erityisiä himoja raskauden aikana, mutta jäätelö on alkanut maistumaan pitkästä aikaa.

Kaylies onneksi olkoon! [:)]

Takaisin