Marrasmammat 2009

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja sunsuski
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jyväskylässä ei kuulu alle 30-vuotiaille np- eikä rakenneultraa. Täällä tulee vaan alkuraskauden ultra jossa katsotaan laskettu aika, jos ei siis tuu lähetettä jostain syystä äitipolille. On tää kyllä aika per***stä, miten eri kaupungeissa on niin erilaiset tilanteet. Ensi vuonna vasta laki tulee voimaan että kaikissa kunnissa täytyy tarjota samat palvelut. Mutta ei siis kyllä kannata ainakaan Jyväskylässä olla raskaana. Mä oon onnellisessa asemassa siinä mielessä että mun äiti on kätilö(ei Jyväskylässä), ja sanoi jo että aikoo viedä mut töissään ultrattavaksi. 

Moikka!
Täällä alkaa pikkuhiljaa olla jo vaateongelmaa.. Tai ei ehkä ongelmaa, mutta omat housut meinaa painaa vatsaa ikävästi. Varsinkin kun teen istumatyötä, niin istuessa meinaa hiukka olla tukalaa. Mitään mahan kasvua en varsinaisesti ole vielä huomannut, mutta ilmeisesti se kuitenkin jo pyrkii kasvamaan[:)] Jotenkin tuntuisi aikaiselta jo tässä vaiheessa alkaa käyttää mammavaatteita, vaikkakin tähän tarkoitukseenhan ne on juurikin tehty.. Miten muilla? Joko ootte hankkineet ja käyttäneet mammavaatteita?

Ja sit haluisin kysellä, että miten teillä miehet suhtautuu odotukseen? Meillä mies on kyllä iloinen ja onnellinen, mutta jotenkin tuntuu, että hän jättäytyy ulkopuolelle koko asiasta. Toki se ei häntä vielä niin läheltä liikautakaan, kun minun masussahan Kuutti asuu, mutta siltikin kaipaisin jotenkin enemmän kiinnostusta asiaa ja omaa vointiani kohtaan... Pitäisi ehkä nostaa kissa pöydälle ja keskustella asiasta, uuttahan tämä kaikki hälle on yhtä lailla kuin mullekin..

Mullakin alkaa osa housuista jo tyhmästi puristaa, niinpä olen siirtynyt legginseihin ja tunikoihin. Niillä on paljo rennompi olo. Mammavaatteet ajattelin säästää vasta loppuraskauteen. Vaikka eihän sitä tiedä kuinka tuo maha tuosta kasvaa. [:)]

Mieheni on aivan yhtä innoissaan kuin minäkin ja tutkii koko ajan vatsan kasvua. Ja on hommannut minulle kaikki tarvittavat kalkit ja vitamiinit, ja muutenkin huolehtii että syön terveellisesti. Mutta kyllähän tämä raskaus on meille erilaista, kun  minä olen kuitenkin ainoa joka tuntee ne fyysiset muutokset kehossani. Välillä ollaan molemmat ihan päät pyörällä, kun on niin vaikee kuvitella millasta on sitten vauvan saavuttua maailmaan[:)]

Taku, kuvailu on mulle pelkkä harrastus. Tosin myyn osan kuvista jos olen sopinut etukäteen keitä kuvaan raveissa, mutta se on aika epävarmaa, kun sääolosuhteetkin vaikuttaa niin paljon kuvien onnistumiseen. Paras palkka on se tyydytys itselle, kun saa onnistuneita otoksia ja huomaa kenties kehityksen osaamisessaan. [:)] Haaveilen että saisin tulevaisuudessa ostettua paremman optiikan, nyt pitää tuolla "suttuzoomilla" vielä yrittää. Sain kivan flunssankin lauantaina kun siellä palelin ja kotiin pyöräillessä kastuin aika tehokkaasti rankkasateessa.

Nyt meillä on poikakin (1v.) nuhakuumeessa. [:o] Ei ollenkaan kiva kun pieni sairastaa.

Jyväskylässä tosiaan on tuo ultratilanne tuo mikä on. Vaikka ilmeisesti myöhemmässä lääkärineuvolassakin ultrataan, ainakin näin se meidän lääkäri (kun oli eka lääkärineuvola) vihjasi. Tosin ehkä käykin niin, että tulee eri lääkäri, joka sitten ei ultraakaan. Tuo oli tosi kiva, tuttu lääkäri jopa, joka teki esikoiselle viimeisimmän painoarvion ennen synnytystä (kävin äitiyspolilla tarkistuttaan et kaikki oli ok sen jälkeen kun lapsivedet meni. Palasin sen jälkeen vielä kotiin muutamaksi tunniksi).

Mutta tuo lääkärineuvola lie joskus syksyllä vasta.

Tosiaan, edellinen neuvola oli kuukausi sitten ja seuraava 8.6.! Ajattelin tuon kesäkuun 8. päivän jälkeen mennä taas tuonne Pohjanmaalle auttamaan äiteetä kasvimaan laitossa ja puuvajan purkamisessa. Siellä olis muutakin pikkutyötä (maalaamista, kuistin laittoa) jota olisi mukava tehdä, kun vasta haaveilee omasta kodista...

edit. Tuohon edelliseen kysymykseen, niin mulla ei ainakaan vielä ole tullut tarvetta vaihtaa isompaan vaatekokoon. Esikoista odottaessakin käytin äitiyshousuja vasta viimeiset 2-3kk. Nyt on painoa kyllä tullut jo alussa lisää kun ei ole ollut pahoinvointia esteenä. [:D]

Sain kaverilta muutamat mamma-housut ja hameen. Ne on aivan ihanat päällä, ja vaikka masu ei vielä niin selvästi näy, housuista kukaan ei voi ees tietää että siellä olisi toukka kasvamassa [:)] Ostin myös housut mitä voin töissä käyttää, koska työpaikan kautta tulevat äippähousut on aivan hirveet, ei niitä yksinkertasesti voi käyttää. Ja kesällä pärjää sit muutamalla hameella, tai siis toivottavasti olis niin lämmin [:)] Että suosittelen hankkimaan, ei purista eikä ahista kun on oikeenlaiset housut jalassa!

Maisa: Meillä taitaa olla vähän sama juttu miehen kans. Ei se hirveesti kysele vointia tai kuulumisia. Jos itse otan asian puheeks ni kyl se sit jotain vastaa, mut ei koskaan alota keskustelua. Kerran sit kyselin et miten hän kokee tän koko raskauden omalle kohdalleen, ni vastaus oli että: no eipä hän sitä hirveesti ajattele! Mut tää on ilmeisesti aika normaalia miehiltä, koska eihän niillä nipistele mahaa / ole tissit kipeet. Ei ne tunne asiaa samalla tavalla kuin tuleva äiti. Itse kun mietin jo että "montahan tuttipulloa pitää ostaa että pääsee alkuun, ainiin ja sitten se kylpyamme, hmm pitäskö ostaa ennen vai jälkeen synnytyksen että vois ostaa v.pun / v.sin sukupuolen mukaan" Ei miehillä (ainakaan minun miehellä) käy edes mielessä mitä kaikkee tarvitsee hankkia ennen syntymää. Hauska oli se kun sanoin lastenvaunuista, ni hän sit mietti että ne varmaan maksaa aika paljon, varmaan jotain 200€.... Vähä repesin nauramaan, sanoin vaan että saattaa ne vähän enemmänki maksaa [:D][:D]

Mut oottelen toiveikkaana, jospa se sitten tajuis jotain ku oikeesti tuntee ja näkee potkut! Tosin kyllähän tuo eka ultra pisti varmasti vähä miettimään että meille OIKEESTI tulee vauva! [:D]

Mulla on masu jo melko iso. Äitiyshousuja hain kahet ja kyllä tuntuu hyvältä kun ei purista mistään, eikä tarvi nappi auki kulkee[:D]. Tosiaan ekan kans mun maha oli tämmönen vasta puolessavälissä raskautta. Ja nätisti on tiukka pyöree masu, joten ei pitäis lihomisesta johtua. Nyt kun ei makeatkaan maistu juuri lainkaan. Sitä vastoin himo on nyt iskenyt pinaatti-, herne-ja kasvissosekeittoihin[:D], ai niin ja KAALILAATIKKOON NAMI!! Outo olo kun masu on tosiaan melko iso muttei liikkeitä vielä tunne...
Seuraava neuvola olis 26.5.Jospa sieltä sitte sais sen uuden ultra ajan. Nyt siis viikot 12+6 JEEEE!!!!

Mulla ei kyllä vielä näy mitään vauvamasua, vaikka haluaisinkin! Taitaa olla noita vararenkaita sen verran omasta takaa, että varsinaisen vauvamasun näkymiseen voi mennä vielä aikaa [;)]

Meillä mies on kyllä ihan kohtuullisen innoissaan näistä vauvajutuista, mutta ei kyllä mitenkään hössötä asiasta. On perusluonteeltaan tosi tasainen ja rauhallinen, ja samalla tyyneydellä suhtautuu raskauteenikin. Välillä toivoisin, että olisi vähän "aktiivisempi", mutta kuten sanottu, on luonteeltaan oikea viilipytty, joten olisi aika vaikeaa kuvitella häntä hössöttämässä mistään asiasta! Sain kyllä hänet kiltisti mukaani vaunukauppaan, kun halusin eilen jo käydä katselemassa menopelejä tulevalle perheenlisäykselle. Ja on kyllä tarkkana, etten joudu kantamaan mitään painavaa jne.

Kuinkas paljon teillä, etenkin esikoistaan odottavilla, on ystäviä samassa tilanteessa? Mulla melkein kaikki kaverit ovat saaneet lapsia jo vuosia sitten, joten odottavia tai ihan pienten lasten äitejä ei tuttavapiiriin kuulu. Olenkin miettinyt, että pitää varmaan osallistua sitten vauvelin kanssa johonkin äiti-lapsi-kerhoon tai vastaavaan, sillä on varmasti ihan kivaa käydä välillä tapaamassa muitakin äitejä. Jospa sieltä vaikka löytyisi vaunulenkki- tms. seuraa.

Heips! [:)]

Mulla masu ei vielä näy, mutta käytän kyllä jo mammahousuja. Tosin masua vähän muutenkin, vaikka paino on vieläkin jatkanut laskua. Ja silloin kun ostin mammapöksyt mulla oli maha jatkuvasti turvoksissa, mutta nyt se on loppunut niin housuja kyllä pitää nostella välillä. Ainoa merkki on joskus höyhensarjalaisen ilmoitukset vatsassa olosta.

Jozz eikös olekin kivaa kun omia äitejä saa ihan rauhoitella niiden innostuksesta asioihin??? Itse pahoitin mieleni sen puhelun jälkeen ja soitin takaisin ja selitin pari asiaa ja sanoin, että näistä en enää halua kuulla myöhemmin uudestaan.

Meillä mies eilen selitti jopa, että millaiset renkaat HÄN haluaa vaunuissa olevan!!! En tiedä mitä kaikkea on yksinään tutkinut??? [:D] Nimien miettimiseen osallistuu ja oikeastaan ne ovatkin suurinpiirtein selvillä. Nimiin kun tulee osittain mammojen tai pappojen nimiä. Luulen, että hän haluaisi enemmänkin olla olotilassa mukana, mutta joutuu odottamaan esim. potkimisen tuntemista vielä tovin. Sanoi hän tuossa joku aikaa sitten, että mulla on silmät "kirkastunut" ja masu on eri muotoinen.
Vaatteita tiedän jo että saadaan omilta siskoilta, eli hukutaan tietysti jos minkälaisiin vauvan vetimiin!!!

Tiistaina vihdoin se neuvola! Ja seuraavaan neuvolakäyntiin en kyllä odota taas melkein pari kuukautta.[&:]

Takulla sama juttu kuin mulla, että ei ole yhtään ystävää jolla vauvaikäisiä lapsia. No sitten tosiaan vain vauvauintiin ja muihin juttuihin mukaan.

Tänään soittivat äitipolilta klo 12 ja ilmoittivat, että ultra olis ollut klo 9. Hankala vaan mennä kun ei postitse tule ilmoitusta ja puhelimitsekin se tulee kolme tuntia myöhässä... Rupesi sitten vielä selittämään, että nt-ultraa ei voi enää mulle tehdä kun on viikkoja jo liikaa. Meinasin jo suutahtaa, että on se kumma kun luvataan, että pääsen sinne ja sitten mukamas onkin viikkoja liikaa. Onneksi sain tiistaille jonkun päällekkäisen ajan eli jospa se sitten vielä onnistuisi!

Mekin asutaan Jyväskylässä, mutta me saadaan kolme ilmaista ultraa. Ilmeisesti sen takia kun osallistutaan johonkin tutkimukseen samalla. Nyt siis ensi tiistaina tulossa toinen ultra ja sitten rakenneultra viikoilla 18-21.

Tietääkö joku saako näistä muista ultrista kuvia mukaan? Olisi niin mukava ihailla pientä sitten vielä kotosalla.

karvinen14, heh, meillä miehet vissiin samoilla linjoilla. Täällä kans pari viikkoa sitten mietittiin, että minkälaiset renkaat vaunuun tulee [:D]

Minipossu, ainakin me saatiin ultrasta kuva mukaan mutta en tiedä vaihteleeko sitten sekin. Viime odotuksessa ei nimittäin saatu kuin tasan yksi kappale niitä ultrakuvia. Mutta olettaisin että ainakin sen yhden kuvan saatte mukaan!

Me ollaan tässä lähdössä päivystykseen. :( Epäilen et olisko tuon pojan tauti mennyt keuhkoihin. Toivottavasti ei, mutta sen saa lääkäri tarkistaa. Yskii, on kovin veltto, ei syö mitään ja juo todella vähän - lisäksi hengitys puhkuu kuin höyryjuna ja vasemmalta puolelta jopa minä kuulen rahinaa.

Toivottavasti ei ole keuhkokuume kuitenkaan. Nasolin-tippoja ja yskänlääkettä olen antanut, kuume on ollut niin matala (37,3-37,8) etten ole vielä antanu Panadolia, mutta kyllä sitäkin varmaan jo kohta annetaan, ellei kuume laske...no, kolmatta päivää tässä nyt podetaan ja paras mennä ennen viikonloppua tarkistuttamaan asia lääkäriin.

kivaa viikonloppua kaikille...!

Heippatirallaa pitkästä aikaa...

Onpas tylsä vaihe raskaudesta menossa, kun tuntuu ettei raskaana olisikaan. No ensi tiistaina toinen neuvola, josko se vähän piristäisi. Kokeilin minäkin eilen jo kaverilta saamiani äippähousuja ja mukaviltahan ne tuntui jalkaan. En kuitenkaan vielä siirtynyt niihin, kun normitkin mahtuvat. Painoa kyllä mulle tullut jo n. 4 kiloa lisää, että se hiukan kauhistuttaa.

Nyt myös ollut jonkinaikaa aamuisin pientä nenän verenvuotoa, mutta sekin kuuluu taudin kuvaan. Siihenkin tosin ajattelin kysyä neuvolasta vinkkejä...

Tosiaan se rakenneultra onkin sitten jo kesäkuussa ja siihen aika varmasti katsotaan tiistaisessa neuvolassa. Toivottavasti pääsisin jo ennen juhannusta niin sitten saisi alkaa valmistautumaan todenteolla tulokkaan hankintoihin.

Niin meillä on kyllä kavereille syntymässä vauvoja tässä loppukesän ja alkusyksyn aikana, että kavereita tulokkaalle on ainakin muutama jo tiedossa.

Ja ihana 6 viikon kesälomakin lähestyy...siihen päiviä laskeskellessa 

Heipparallaa

Olipa kivoja viestejä ja on aina mukavaa lukea, että kaikki voitte hyvin. Mä kerroin eilen mun pomolle raskaudesta ja otti sen aika hyvin. Muut työkaverit ovat todella innoissaan asiasta, mikä todella hienoa että saa tukea muilta myös työpaikalla [;)].

Maha on kyllä alkanut kasvaa, parit housut ei enää mahtuneet, että tässä pikku hiljaa pitää kyllä ostaa mammahousut. Olenkin vähän katsellut niitä viime aikoina.

Mun mies on kyllä yhtä innoissaan vauvasta kun minäkin. Joka ilta pane pään mun vatsan päälle ja yrittää kuunnella mitä siellä tapahtuu. Joka päivä on kyllä katosa ultrakuvia, mitkä saatiin silloin ekasta ultrasta :-). On se niin kivaa...Mitä näihin ultroihin tulee, mulla on ollut se eka ultra ja vielä rakenneultra jäljellä kesäkuussa. Siihenkin varattiin aika heti viime käynnillä, samoin myös neuovlakäynnit. Meillä se menee näin, ei tarte odottaa soittoa. Kolmas neuvolakäynti onkin nyt 25.5. Odotan innolla että pääsen kuuntelemaan sydänlyöntejä. Mutta ei muuta kun mukavaa viikonloppuua kaikille.

Ai, niin, olen euroviisufani, joten muistakaa katsoa huomenna finaalin ja kannustaa suosikkejänne :-)

Heips!

Mth77 vei sanat suustani! [;)] Nyt on tosiaan vaihe menossa, että ei edes huomaa olevansa raskaana ja onneksi saan minäkin piristystä tiistaina.

Oletteko huomanneet, että näkyy paljon odottavia naisia esim. kaupungilla? Kiinnittääkö niihin vain eritavalla huomiota, koska on itsekin raskaana? Tosin kesällä syntyy paljon vauvoja.
Kun katsoo tuota "vauva tulossa-ohjelmaa" niin ihmettelen noita jenkkejä kun haluavat synnyttää kotona niin että kaikki pienet lapsetkin on siinä mukana??? Usein synnytyksessä on mukana melkein koko suku!

Huhhuh! Kyllä tuo oma teini poika saa aikaan välillä harmaita hiuksia. Hänelle tuli postissa uusi Sampon kortti niin meni leikkaamaan Nordean kortin, jossa hänen rahansa kuitenkin ovat!!![:-]
Että sillai täällä tänään.

Heps taas!!

Olin eilen lääkärineuvolassa ja ihanaksi yllätykseksi lääkäri teki ultran. Tämä oli siis toinen ultra, ensimmäinen oli varhaisultra viikolla 11 nyt viikot 15+1. Täällä Jyväskylässä nämä käytännöt ilmeisesti kovasti vaihtelevat. No positiivinen yllätys tuli kyllä tarpeeseen, kun kaikki raskausoireet ovat olleet kadoksissa jo muutaman viikon, ehti sitä jo kovasti miettiä miten siellä masussa voidaan. Onneksi oli kovin liikkuvainen kaveri ja lääkärikin sanoi että kaikki näyttää olevan hyvin. Sain vielä uuden kuvan masuasukista kotiin ihasteltavaksi[:)].

Minä myös odottelen vailla "vertaisodottajaa", itse olen kaveripiiristäni se ensimmäinen odottaja, joten toivon että löytyy paljon äiti+vauva-juttuja kun vaavi saapuu maailmaan et näkee sitten muitakin mammoja ja vauvoja. [:)]

Huh, kyllä on rankkaa tässä kylässä (kaupungissa) käydä päivystyksessä.

Reilu tunti ensin keskustan terveysasemalla jossa omalääkäri kuunteli keuhkot  ja katsoi korvat ja määräsi tarkempiin tutkimuksiin keskussairaalaan.
Keskussairaalalla odoteltiin ensin pari tuntia ennen kuin meitä huudettiin, sitten otettiin verikokeet, taas odotettiin, laitettiin pojalle pissapussi virtsanäytteenottoa varten, sitten taas odoteltiin, käytiin keuhkokuvissa, taas odoteltiin...lopulta saatiin pojalta se pissapussikin pois ja ihan lääkärille saakka joka määräsi Ventolinea hengenahdistukseen. Inhalaatio toimi melkein heti, alkoi pojalla räkä juosta ja henki rupes kulkemaan paremmin. Sitä varten vaan piti kestää yli 6 tuntia tutkimuksia ja odottelua. Huh,huh! Päivystyksessä oli vain yksi lääkäri töissä. Nyt toivotaan että Ventoline (liuoksena) tehoaa yhtä hyvin, ettei tarvi mennä uudestaan jonottamaan päivystykseen...

heip. Täällä Kokkolassa on  äityyspolilla kaksi kertaa ultra mulla seuraava tossa ennen juhannusta. Ja sitten vielä lääkäri käynneillä ultrataan. Mä meen kolmannen kerran neuvolaan 1,6  , eli kuukauden välein ollut neuvoloita. Olo on mulla helpottunut aika paljon mitä se oli , toki joudun joinaki päivinä käydä vähän oksentamassa [:'(] mutta ei enään yhtään niin paha [:D] Mulla on maha kasvanut kyllä sen verran etten enään pystyisi pitämään salassa pömpis oikein [;)] paljon enemmän kasvanut kun ensinmäisessä raskaudessa ja olen tällä viikolla tuntenut ensinmäiset potkutkin ihanaa[:)] Mulla tulee olemaan helpoa äityyslomalle asti töitten kannalta koko firma otti kesälomarahat lomana ja kolmen päivän viikkoja kesäkuun loppuun asti ja heinäkuu vapaata ja sen jälkeen ens talven talvilomat pidän samalla lailla ,että aivan mahtavaa [:D]vikkoja nyt 15,6 mä oon ajatellut niin että kesäksi en osta äityysvaatteita kun mulla on paljon hameita ja väljiä vaatteita  helpppo olla niillä , toki pitää syys ajaksi jotain ostella kun silloin ei kyllä enään mitkään vaatteet mahdu [:D]

Jozz, Kyllä siinä ventolinessä suun kautta on sama vaikuttava aine kun inhaloitavassa (salbutamoli) mutta ei kyllä todennäköisesti ihan yhtä tehokkaasti auta, mutta voi hyvinkin riittää. Pojalla taitaa olla kurkunpääntulehdus kun tukkoon menee...voi raasua[:)] Minä olen siis farmaseutti (lisätään taan paljastuksia... [:D]). Täytyy nyt siis vielä tarkentaa, että kyllä mullakin ultrattiin lääkärinvastaanotollakin ja varmaan jatkossakkin ultrataan mutta rakenneultraa ja niskaturvotusultraa en saa!

Heippa vaan taas kaikille!

Tämä listan hännänhuippu (la 30.11.) sai vihdoin viimein inspiraation kirjoitella, edellisestä kerrasta onkin jo aikaa. Täällä mennään tällä hetkellä viikkoja 11+5 eli ihan piakkoin menee tuo maaginen 12 viikkoa rikki.

Edellisen kirjoituskerran jälkeen paljon on ehtinytki tapahtua. Ensiksi alkoi kamala pahoinvointi, jota kesti aivan viime viikkoon saakka, vielä viime viikon keskiviikkona piti vessaan juosta parikin kertaa kun niin mahassa kiersi. Melkein petipotilaana olin muutaman viikon, onneksi olen pelkkä kotirouva, joten töistä ei tarvinnut huolehtia:) Mutta kodin hoitaminen jäikin sitten melko vähälle, koirankarvakasat nurkissa lisääntyivät huikeaa vauhtia. Mutta niin vain se paha olo loppui kuin seinään viime perjantaina. Nyt on aivan uskomaton fiilis, melkein olin unohtanut miltä tuntuu olla voimatta pahoin.

Tietysti tuon pahoinvoinnin takia en sitten voinut kunnolla syödäkään, kun ainut mikä ei tehnyt pahaa oli limesorbetti ja suolakeksit. Pahaa teki jo ruoan hajukin, ja rakas harrastukseni ruoanlaitto jäi kyllä todella minimiin noiden viikkojen aikana. Täällä päin maailmaa kun noita katukeittiöitäkin on ihan joka kadunkulmassa, myydään tacoja, hot dogeja, paikallisia erikoisuuksia, ja ties mitä vähän epäilyttävänkin näköistä välillä, niin kadulla kävelykin koiran kanssa oli välillä suoranainen haaste. Siis silloin kun ylipäänsä pystyi koiran kanssa ulos menemään.

Kovasti huoletti sekin, että kuinka se vaavi siellä masussa nyt pärjää, kun äiti ei anna lapselle ruokaa, mutta viime maanantain ultrassa kaikki oli hyvin, ja kaveri siellä liikutteli käsiä ja päätä:) Verikokeissakin tulokset oli normaalit, joten ei kaveri mistään ruoan puutteesta ole kärsinyt. Ehkä se oli hyvä että äidillä oli muutama ylimääräinen kilo vararavintona, jotka viime viikkojen aikana katosi kyllä aika vauhtia. Paino oli tippunut edellisestä lääkärikäynnistä peräti 4 kg. Äitiysvaatteita ei tämä mamma siis vielä tarvitse, kun vanhat vaatteet sujahtaa päälle nyt vielä sutjakammin kuin aikaisemmin. Masukaan ei näy vielä päällepäin. Edelleen ei tee mieli syödä ihan mitä tahansa, eikä todellakaan muuta kun aivan hiiren annoksia, mutta pääasia että ruoka sentään on alkanut taas maistua.

Kovasti miehen kanssa arvuutellaan, että kumpikohan sieltä olisi tulossa, tyttö vai poika. Molemmat on kyllä tervetulleita. Sisko saa vauvan kesäkuussa, ja heille olisi tyttö tulossa. Miehen suku taas täällä povaa meille poikaa. Tiedä häntä, moni on sanonut, että heillä on jonkinlainen "tunne" siitä kumpi sieltä tulee, mutta itsellä ei ole kyllä mitään tunnetta:) Lähinnä uteliaisuutta vain.

Seuraava lääkärikäynti meillä on 5.6. ja sen jälkeen sitten seuraava 26.6. Se onkin viimeinen sitten täällä mantereella. Vauvan tulo nimittäin muutti meidän ajatuksia sen verran, että ollaan miehen kanssa päätetty muuttaa Suomeen. Asiaan vaikutti myöskin turvallisuus, mikä tässä maailmankolkassa ei ole samaa tasoa kuin Suomessa. Tietysti synnytykset ja muutkin on paljon mukavampi hoitaa ympäristössä, jossa äiti ymmärtää mitä ympärillä puhutaan. Ollaan kyllä tosi innoissamme muutosta. Nyt vain kovasti järjestellään asioita, että ehditään saada kaikki kuntoon täällä ennen muuttoa. Haikeaa on jättää tänne tietysti mieheni perhe, varsinkin kun he ovat niin innoissaan vauvasta. Mutta taas toisaalta oma perheeni on ollut Suomessa muutostamme enemmän kuin haltioissaan. Näillä näkymin muutamme Suomessa pohjoiseen, Ouluun, siellä kun asuu suurin osa suvustani ja vanhempani myös hyvin lähellä.

Lentoliput on ostettu kesäkuun 29. päivälle (olen silloin viikolla 19), ja tämä viimeinen lääkärikäynti on sitten tarkastus sitä varten, että kaikki on kunnossa, ja voin matkustaa. Vähän huolettaa tuo lentäminen, onhan se sentään melkeen vuorokauden matkustus, mutta tässä vaiheessa lentämisen kai pitäisi vielä olla suht turvallista. Ja lentosukat vaan jalkaan, ja paljon kun muistaa nestettä nauttia koneessa, niin sillä pitäis välttää ylimääräiset turvotuksetkin. Toivottavasti kaikki menee siis hyvin.

Suomeen tulossa odotan myös ihan oikeasti sitä, että pääsen suomalaiseen neuvolaan. Taidetaan ehtiä just sopivasti rakenneultraan Suomessa. Täällä kaikki on niin erilaista, mitään ei kerrota ellet sitä tajua itse kysyä. Ja kaikki maksaa, esimerkiksi pelkkä synnytys täällä maksaisi halvimmillaanki n. 1500 euroa, ja se on paikalliseen palkkatasoon nähden iso raha. Lisäksi täällä suositaan leikkausta synnytystapana (lääkäreille suurempi korvaus), ja normaali alatiesynnytys on vain "köyhien" tapa, ja sellaisen vapaaehtoisesti haluavaa katsotaan kyllä pitkään ja vähän kieroon.

Äitini on jo kotomaassa soitellut neuvolaan, ja kysellyt vieläkö siellä minut otetaan vastaan. Kyllä kuulemma otetaan, ajan voi varata kesäkuun puolella tarkemmin. Äitiyspakkauksenkin saan, kunhan täältä vain pyydän lääkäriltä mukaan paperin, jossa minun todistetaan käyneen lääkärissä ennen 16. raskausviikkoa. Sitähän Kela vaatii, jotta äitiyspakkauksen saa.

Täällä siis odotetaan kahta asiaa melkeen yhtä innokkaasti, Suomeen paluuta ja tuota pientä asukkia sitten joskus tulevaksi:)

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Luca onnittelut Suomeen paluusta ja tervetuloa :) Onhan Suomessa hyvää nimenomaan turvallisuus. Harvoin siitä muistaa olla onnellinen, kun asuu täällä. :D Vaikka ovathan nuo ajat Suomessakin muuttuneet, sillä tavoin, että lapsuudestani vielä muistan että ovet saattoi vielä jättää lukitsematta kun jonnekin lähti - meiltä puuttui yhden kesän verran ulko-ovesta jopa koko ripa [:D] 
Nykyään ei tulis mieleenkään jättää sieltä ovia lukitsematta, vaikka maalla siis asuvat.

Saparo82, hyvä hyvä, sieltä tulee asiantuntemusta, pitääkin muistaa hyödyntää sinua jotenkin jatkossa ;) Mun täti on myös farmaseutti ja hältä oon kysynyt aina et milloin mitäkin lääkettä mihinkin vaivaan... selittihän kyllä tuo lääkärikin että vaikuttava aine on sama, eri muodossa vaan, mutta ei ne lääkärin jutut jää aina niin mieleen...:)

Poika voi kyllä nyt jo paljon paremmin. Mussuttaa tuossa ruisleipää. Kaksi päivää menikin syömättä, kun oli niin tukossa että oksensi kaiken mitä yritti syödä. :( Jännästi vaan noi ihmelääkkeet muuttaa lapsen ihan toiseksi, kun henki alkaa taas kulkea =D
Tänään mennään vierailemaan miehen porukoille, kun sen velipoika on saapunut Etiopiasta kyläilemään. Veljellä on etiopialainen vaimo ja he saavat lapsen kesällä. Luvattiin antaa heille mukaan vauvanvaatetta - tosin olen jo aika paljon antanut pois, eikä me ole vielä paljastettu että omaakin tarvetta voisi olla syksyllä! Ei kyllä kehtaa olla antamattakaan, pitää kai sitten omalle syntyvälle yrittää jostain haalia uusia...

Ihanan aurinkoinen päivä tänään (kävin äsken koiran kanssa lenkillä Jyväsjärven rannassa), menkäähän kaikki ulos nauttimaan kelistä!

Heips kaikille!

Tulin tuolta lokakuisten puolelta kurkkimaan mitäs tänne kuuluu. Mulla siis LA 28.10, mutta jos menee yli ajan niin kuin esikoinen (10 pvää) niin kuuluisin siinä tapauksessa marraskuisiin odottajiin.

Oletteko jo ostelleet vauvan tarvikkeita vai haaveilleet vaan?
Itse olen sen verran taikauskoinen etten ole mitään uskaltanut ostella, kun anoppi sanoi ettei kannata ennen viidettä raskauskuukautta ostaa mitään. Nyt juuri viidennellä kuulla ollaan mutta en ole vieläkään mitään ostellut. Ystäviltä jotain vaatteita sain kun esikoiselta (nyt 7.v) ei ole muuta kuin emmaljungan rattaat jäljellä. Ne on onneksi ajattomat, musta-harmaat. Uudet ilmakumipyörät täytyy käydä ostamassa ja ne kun on rattaat niin ostan varmaan kovan kantokassiin niihin niin ei vauva palellu. Esikoinen oli kevät vauva eikä tarvinnut siis koppaa. Niin ja sitten jossain vaiheessa se autonistuin, oon katsellut jotain huuto.netistä, haluaisin gracon istuimen ja matkarattaat niin saa autonistuimen liitettyä suoraan rattaisiin. Prismasta muuten löytyy uutena gracon rattaat ja istuin halvemmalla kuin lastentarvikkeesta, ihan vinkki vaan...

Hyviä vointeja kaikille, käyn täällä sit aina välillä kurkkimassa [:)]

Takaisin