Marrasmammat 2009

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja sunsuski
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä kans yksi heppahullu, ratsastusharrastusta takana 9 vuotta[:)] Tosin Jyväskylässä en nyt ratsasta kun en oo löytäny täältä mieleistä tallia, mutta toisaalta neuvolantäti kyllä kielsikin ratsastuksen raskausaikana... Mulla on olo ollu taas vähän huono. Tablettien nieleminen tuottaa tuskaa, eilen aamulla nous kaikki taas ylös. Mutta kait se tästä taas, jossain vaiheessa varmaan tää raskauskin alkaa tuntumaan hyvälle. Nyt vaan ajattelen että tää olotila ei oikein oo mun juttu[:D] Hauskaa loppuvappua kaikille siskoille!

Saparo82, meillä ei neuvolatäti kieltänyt ratsastusta, oli sitä mieltä, että kyllä tutulla ja rauhallisella hevosella voi ratsastaa, niin kauan kuin hyvältä tuntuu. Mulla on reilut 16 vuotta aktiivista ratsastusharrastusta takana...

Niin, oon itekkin kuullu että tuosta ratsastuksesta ollaan montaa mieltä mutta mun neuvolatäti kielsi lajeista ainoastaan ratsastuksen, tärinän takia...[:)]No mutta onneks nyt ei oo kiusaustakaan, kun ei tosiaan oo talliakaan[:D] Oon kuullu myös että ratsastaa vois niin kauan kun se vaan ei tunnu pahalle, sitten osa on sitä mieltä ettei saa ollenkaan ratsastaa tärinän ja putoamisvaaran takia, mutta tiedä häntä... jälleen kerran olen maalaisjärjen kannalla[:D]

hei tännekin, olis parit kysymykset.
Mitä oireita on ihmisillä ollut?
Entä koska ootte kertonu julkisesti raskaudesta, tai koska kerrotte?
Ennen vai jälkeen ultran?
ihan mielenkiinnosta,itse läheisille sanonu,
ultran jälkeen sitten muille kertoilen.
mulla viikkoja 11+1

Meillän taitaa olla aika lailla samassa vaiheessa viikot Wastis [:)] Me ollaan muutamille kavereille kerrottu, perheet saa vielä odottaa äitienpäivään asti. Sillon ajateltiin pudottaa pommi. Niin ja mä paljastuin mun kuorokavereille viime viikolla kun oltiin reissussa(naiskuorossa heti herää epäilykset kun ravintolassa tilasin kokista[:)]). Töissä kerron varmaan ehkä ensi viikolla kun ollaan perheille kerrottu. Mulla on sitten huomenna taas ultra, varmistellaan se LA ja sikiöiden määrä[:)] Pitäkäähän peukkuja!

Mulla olis nyt 11+3 ja samoin ultra huomenna. Nyt vaan meinaa masentaa/itkettää kun mies eilen kyseli millon menen ultraan, eikä siis itse ole lähdössä. Väittää että töissä niin kiirettä. Kuitenki ehtii keskellä viikkoo pitää vapaa päivän ravien takia+ konit kyllä ehtii ajaan, mutta siis EKAAN ULTRAAN ei muka ehi. On siis yksityisyrittäjä ja voi ite määrätä työ tahtinsa. Eli mikähän mahtaa ukolla olla tärkeysjärjestys??? Ei tämä muuten niin sapettais, vaan ku se edellinen raskaus meni kesken, niin nyt oikeesti jännittää onko mahassa elämää. Neuvolassakaan ei niitä sydänääniä vielä kuulunu[&o]..
Mun kaverit tietää raskaudesta ja mun vanhemmat. Mies on niinku en raskaana oiskaan ja kieltää kertomasta kellekkään ennen 12 viikkoa. Aiemmin ehittiin kertoo ja pian sitte pitiki kertoo huonommat uutiset, joten sen takia on niin varuillaan.
Mitään ihmeempiä "oireita" mulla ei ole ainoastaan iltaisin maha kuin potkupallo ja rinnat on kasvanu niin että isompia liivejä kävin tänään ostaan. Niin joo se vielä, että karkit ei enää maistu (aiemmin meni useampi pussi viikossa). Se lienee pelkkää plussaa[;)] .

Mulla oli viime viikolla eka ultra, ja täti totes vaan hauskasti, että yksin se kaveri siellä on! :) Pelottaa jo valmiiks et miten sen yhen kans selviytyy, saati sit kahden... toki ne kaikki olis otettu ilomielin vastaan :) Mut kaikki oli siis hyvin, koko vastas suurinpiirtein viikkoja, muutaman päivän heitolla, mut ei muutettu laskettuu aikaa. Siellä näky jalat ja kädet, sykkivä sydän, ja kaikki muutkin tärkeet elimet. Luulin etukäteen et itkuhan siellä tulis, mut olin vaan yhtä hymyä koko ajan, välillä vilkuilin miestä ja sen ilmeitä, uskomaton kokemus. Jännä oli muuten se että sisäkautta ultralla katottiin ja sit myös mahan päältä, kun se kaveri ei suostunu kääntyy, ni mahan päältä sit saatiin pää kuvattuu tarkemmin. Päätä se tais siellä raapi, mitä lie ihmetelly [:D]

Sit samana iltapäivänä käytiin veljen perheelle ja vanhemmille näyttämässä tuoreet kuvat kaverista, positiivisesti yllättyneitä olivat kaikki. Veljen tyttö 9vee halus jo ottaa vauvan hoitoon [:)]

Eli meillä siis melkeimpä kaikki tietää, töissä myös. Miehen äitille tarkotus kertoa äitienpäivänä.

Olotila on jotenki hassu, kun ei tunnu miltään, ei oo mitään vaivaa, ei mitään levottomia jalkoja, yölliset pissijuoksutkin vähentyneet (tai sit siihen ei enää kiinnitä niin huomioo). Muutamat mammahousut sain kaverilta, ja yhdet kävin ostaa, aivan ihanat mamalicious-malliston housut, makso tosin 45euroo, mut aah se mukavuus [:D] ei purista eikä ahista :) 

heppa[:)] joo mä oon kertonut jo kaikille ,töissäkin. mulla tosiaan ollut pahat pahoinvoinnit [:@]vessanpönttö oli parhain kaverini reilun kuukauden [:D] sain lääkkeet lääkäriltä noin kolme viikkoa sitten ja nyt tuntuu että tosiaan helpottaisi , töissäkin ollut jo kaksi viikkoa, meillä on vain töissä yksi mies joka ei varmaan käy ikinä suihkussa se haisee niin pahalta , että kun se tulee 30 metrin etäisyydelle tuumaa päästä oksennus[;)] kahvin hajua oon ruvennu paremmin sietämään , mutta jauhenlihaa en voi sietää missään muodossa se haisee niin pahalle , mutta muuten ruoka alkanut taas maistua.kysyin viimeksi neuvolasta , että onko tavallista että toi maha on jo noin iso  tai kasvannut nopeammin mitä ensinmäisen raskauden aikana ja se sanoi et toisella raskaudella kohtu nousee nopeammin mulla nyt vikkoja 14.2 mulla on sellanen tunne et oon lopussa toosii iso[:D]

No niin, ultra taas takana. Selvis että sikiöitä on 1 kpl (aika huojennus[:D]) ja siellä hän jalkojaan heilutteli pikku yksiössään. LA siirtyi 2 viikkoa eteenpäin eli minun täytyy sitten varmaankin siirtyä tuonne joulukuunodottajien puoleen[:(] Käyn kyllä varmaan ehkä näissä molemmissa kun olen täällä jo näin pitkään ollu[:)]Mutta kaikki siis hyvin!Eli LA 8.12

Heissan!  Saparo82 ihana kuulla, että ultra meni hyvin. <3 Ja pysy ihmeessä täällä meidän kanssa! Ja kiva on ollut lukea muidenkin onnistuneista ultraäänistä. [:)] Meillä ultra tosiaan perjantaina, jännittää jo nyt ihan hirveesti! Tänään oli neuvolalääkäri ja saatiin syke kuulumaan. <3 I-H-A-N-A-A! Meillä muutto edessä, isompi koti hankittiin niin saa sitten vauveli ihan oman huoneen. Neuvolassa kiellettiin kanniskelemasta painavia muuttolaatikoita, eli mä sitten vaan osottelen tavaroiden paikkoja. [:D] Mukavaa viikkoa kaikille, palaillaan.

Saparo82, kiva kuulla, että kaikki hyvin! Sinänsä harmi kun LA:si siirtyi noin paljon eteenpäin kun ajattelin jo, että oltais samaan aikaan KSKS:ssa ponnistelemassa. Toisaalta eihän sitä vieläkään tiedä vaikka näin kävisi. Pääasia kuitenkin, että kaikki hyvin!

Shakira, meillä sama tilanne, eli muutto edessä isompaan asuntoon. Meillä vaan vauva ei saa omaa huonetta, vaan koira [:D] Tähän asti koira on nukkunut meidän kanssa ja nyt on pakko opettaa omaan huoneeseen, että vauva saa sitten rauhassa ja ennen kaikkea turvallisesti nukkua meidän kanssa makuuhuoneessa. Taitaa olla meidän kannalta helpot muutot. Ei tarvitse muuta kuin keskittyä kasvattamaan masua!

jossu84, ikävä kuulla, että jauheliha tuottaa sinullakin ongelmia. Itselläni on jo varmaan kuukauden päivät tehnyt pahaa pelkkä jauhelihan näkökin, saati sitten valmistus. Tein pari viikkoa sitten lihamakaronilaatikkoa ja tuskanhiki nousi otsalle ja kamala heikotus, tuntui että pyörryn hetkellä millä hyvänsä. Vessassa viileällä lattialla istuessa se sitten helpotti, mutta että näin meillä [:D]

Torstaina olisi nyt sitten toinen neuvolakäynti ja samassa yhteydessä lääkäri. Täytyy yrittää muistaa kysyä allergialääkkeistä, kun tähän asti olen käyttänyt läpi kesän aina Duactia, mutta ilmeisesti sitä ei saa raskaana ollessa käyttää. Zyrtec taas ei sovi siinä mielessä kun se pistää väsyttämään (ihan niin kuin tässä ei muuten väsyttäis!) ja työn puolesta täytyy olla skarppina liikenteessä, joten yhtälö on aika huono. Jospa ne jotain siellä keksisi.

Heissan

Ensin onnittelut Nicolelle ja Saparo82:lle :-). Eiko ollutkin mahtava fiilis [:D]. Saparo82 jää vain tänne meiän kaa, kun olet ollut alusta saakka [;)].

Tästä kertomisesta, meidän molempien perheet tietää ja muutama hyvä ystävä. töissä en ole vielä kertonut, mutta kerron lähipäivinä. Odotin että 13 vko tulee täyteen ja se on tänään. Maha on sen verran kasvanut, että kohta muutenkin kaikki näkee [;)][8D].

Mukavaa päivän jatkoa kaikille.

Hejssan kaikki! Kirjoittelen vielä täältä pohjanmaalta, kun en ole vielä päässyt pois mummoloimasta! Tänään isäni piti kuskata, mutta joutuikin viemään autonsa huoltoon, joten täällä ollaan ja saa nähdä, milloin täältä pääsee pois [:D]

Tuli eilen paljastettua vauvauutinen äidille ja hänen kommentit oli sen tyylisiä, että paras kun en niitä nyt tähän kerro, tunnelma pian latistuu [:@]

Saparo82 pysy vaan täällä meidän kanssa, eihän toi sun la lipsahda joulukuulle kuin tollasen viikon [;)] Ja olet kuitenkii meidän kanssa aloittanut. Ei me haluta susta luopua! [:)]

Mulla tänään 12+2, eli maaginen 12 viikon rajapyykki ylitetty! Hevosteluista vielä, että mähän en ole nyt pariin vuoteen erityisesti hevostellut, mutta raveissa käyn aika ahkeraan ja tuttujen hevosten juoksuja seurailen. Harrastan valokuvaamista joten kamera on aina mukana raveissakin, kuvaan siis hevosia. Kirjoittelen lisää sitten kun olen taas palannut kaupunkiin. Täällä alle 10 astetta ja tihkuinen vesisade, eipä tee mieli ulkona käydä! :D

Hei kaikille marrasmammoille! Minä löysin itseni tänne vasta nyt, kun tämä raskaus alkaa tuntumaan todelliselta. Laskettu aika on 5.11 ja ensimmäistä lasta mieheni kanssa kovasti odotellaan.  [:)]

Kerroimme perheillemme ja ystäville uudesta tulokkaasta ekan ultran jälkeen. Kaikki ollut tosi onnellisia ja tulevat isovanhemmat erityisesti kun tämä on ensimmäinen lapsenlapsi molemmille suvuille.

Minun mahani on alkanut jo vähän kasvamaan. Mieheni huomasi sen heti, itse ajattelin et se johtuu vaan tästä ummetuksesta ja muista vatsavaivoista, mutta kai se on vaan myönnettävä että pyöristymistä alkaa tulla. Jotenki se tuntuu kauheen aikaselta. Viikot 13+5. Olisi kiva kuulla teidän muiden vatsojen pullistumisesta? [;)]

Hei kaikki!

Mua kiinnostaa miten teillä muilla on ollut pahoinvoinnin/oksentamisen kanssa? Itse kun tässä oksennan viidettä viikkoa, niin olis ihan kiva kuulla miten muilla on mennyt. Sen kuvan olen saanut, ettei kovin moni ole joutunut edes oksentamaan, mutta toki pahoinvointia on ollut. Laittakaa kommentteja tulemaan!

-Sofia oksentanut vkolta 7 asti, nyt vko 11..eikä loppua näy-

Heissan kaikille! [:)]

Tänään tuli ostettua ekat mammapöksyt, farkut, mutta kun ei ollut yhtä isompaa kokoa juuri niitä housuja niin tuskin menevät loppuun asti. No toivottavasti mahdollisimman pitkään kuitenkin.

Meillä kun kertoo siskolle niin se kyllä pitää huolen, että uutinen leviää!!! Äiti otti uutisen ihan hyvin, ei osannut paljon mitään sanoa. Mies tosin ei ole uskaltanut kertoa vanhemmilleen, vaikka hänelle tämä on ensimmäinen ja mulle kolmas lapsi. Vappuna kertoilin uutisen joillekin lähimmille ja muille kyllä vielä ehtii.

Olotila on edelleen suht samanlainen. Tosin levottomat jalat taitaa vain pahentua ja siksi unirytmikin sekaisin. Erittäin arat rinnat ja kuumottavat samalla lailla kuin silloin kun alkaa maitoa jo nousta rintoihin. Vatsan vihlauksia ja masun turvotusta.

Toinen neuvola vasta 19.5. eli vajaa kaksi kuukautta väliä, tosin eka ultra oli siinä välissä. Toiseen ultraan en taida malttaa odottaa 24. viikolle asti vaan pitää päästä 18-21 viikon paikkeilla. Saas nähdä joko erottaa sukupuolen silloin. Kyllä olisi se Doppler nyt kiva kapistus ja voisi useammin varmistella asukin sydämenlyöntejä.

Kaikille masuille ja masuasukeille oikein kivaa keskiviikko päivää! [:)]

Ihanaa lukea niin monen onnistuneesta ultrasta ja hyvistä uutisista, onnea kaikille!

Itselläni kävi maanantain niskaturvotusultrassa surullisesti. Hoitaja totesi keskeytyneen keskenmenon tapahtuneen. Alkio vastasi kooltaan viikkoja 8+4, vaikka oltiin menossa raskausviikoissa jo 11+2:ssa. Sykettä ja verenkiertoa ei ollut. Viikkoa aiemmin kävin verikokeissa ja niiden tuloksissa kropan raskaushormonikin on miltei nollilla. Yllätys oli aivan totaalinen, sillä mitään vuotoja ja oireilujen muuttumista ei ole ollut.

Pari päivää on nyt mennyt ison järkytyksen kanssa, mitään ei oikein osaa sanoa vaikka kovasti olisi sanottavaakin. Odotan soittoa TAYSista ja pääsyä lääkärille, jotta saataisiin vuoto käynnistymään ja pikkuinen otettua pois. Muutaman viikon verran se on ollut jo kuolleena matkassa mukana. Itkettää, pelottaa, harmittaa ja kauhistuttaa. Ikävä on ihan sanoinkuvaamattoman suuri.

Poistun siis täältä marrasmammojen joukosta, mutta koitan seurailla teidän jaksamistanne sivusta. Toivottavasti pääsette kaikki maaliin saakka ja raskaus etenee ja sujuu hyvin! Muistakaa nauttia raskaudestanne, vaikka ne kivut ja olot kuinka pahoja olisivatkin. Vaihtaisin kaikki maailman raskausoireet empimättä tähän nykyiseen olotilaan. On se sen arvoista.

Poplar suurensuuret pahoittelut... Itku tuli kun tekstiäsi luin ja itkettää vieläkin - olet todellakin ajatuksissa, lämpimissä sellaisissa. <3 Toivottelen jaksamisia ja toivottavasti pääset lääkärille pian. Kirjoittele toki tuntemuksiasi ja ajatuksiasi tänne, me kaikki tuetaan varmasti parhaamme mukaan. *iso rutistus*

Voi Poplar, olen kovin pahoillani. Minultakin kyynel vierähti poskelle, kun luin viestisi. Ihan hirveää. Toivotan kovasti voimia ja jaksamista sinulle ja miehellesi!

Mulla on np-ultra huomenna, ja pakko sanoa, että Poplarin kokemuksen takia alkoi kyllä pelottaa ja paljon. Olen jotenkin ajatellut, että koska raskausoireita kuitenkin on, on sikiö varmasti elossa. Mutta ilmeisesti oireet eivät todellakaan ole mikään tae elämästä.

Jozz, olipa ikävä kuulla, että äitisi suhtautui vauvauutisiin niin negatiivisesti. Osasitko odottaa sellaista reaktiota vai oliko se täysi yllätys?

Poplar, otan osaa suruusi! Tuli sun viestistä itku täällä kesken työpäivän. Voimia ja jaksamista sinulle!!! Kyllä se vain niin on, että mikään ei ole itsestään selvää kun on raskaudesta kyse. Siksi yritänkin nauttia jokaisesta päivästä. Ja vaikka ajatukset ovat jo paljon rauhoittuneet, kun tuli nuo 12 viikkoa täyteen, mutta pieni huoli on koko ajan. Mä on Rh- ja on riski että mun tuleva vauva on Rh+. Ja silloin on olemassa riski että jos meidän veret sekoittuu, niin mun keho voi alkaa valmistaa vasta-aineita vauvaa vastaan. Neuvola-täti sanoi, että on hyvin harvinaista että veret sekoittuisi raskauden aikana (hänen 10-vuotisen uransa aikana on ollut yksi sellainen). Mutta sitten synnytyksen jälkeen (kun istukassa oleva veri ja mun veri sekoittuu) mun keho alkaa muodostamaan vasta-aineita, mutta saan heti synnytyksen jälkeen piikin, joka "huijaa" mun elimistöä luulemaan että mun kehossa on jo niitä vasta-aineita, jolloin mun keho ei siis valmistakaan niitä. Tämä takaa sen että seuraava raskaus ja synnytys voi sujua ongelmitta. Mutta kyllä se vähän huolestuttaa. Kuulemma 25 % kuuluu tähän ryhmään. Enpä olisi halunnut kuulua tähän vähemmistöön! [:)]

Takaisin