Marrasmammat 2009

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja sunsuski
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiitos tsempeistä Saparo82 [:)]

Toi pahoinvointi on niin kauheaa. Myönnän, esikoista odottaessahan tuota tuli podettua ruhtinaallisesti rv 18 asti ja sen jälkeen loppuviikoille saakka närästi ja se oli välillä pahempaa kuin pahoinvointi. [:'(] Voimia sullekin, kyllä sie sen kestät. Ja hyvä jos sentään on helpottanut :)

Onko täällä kaikki menossa rakenneultraan? Me kun ei varmaan mennä tälläkään kertaa, ei tuo rahatilanne tällä hetkellä niin hyvältä näytä. Tämä huominen ultra voi olla koko raskauden ainoa(!). Esikoisen kanssa saatiin pari painokontrolliultraa kun epäilivät ettei kasva ihan kunnolla.

jozz: mitä tarkotat että rahatilanne ei hyvältä näytä? Eihän ne maksa mitään. Kolme ultraa koko raskauden aikaan on ilmasia. Tietty jos yksityisellä käy, niin kyllähän ne maksaa... 

Tervehdys kaikille ja mukavaa viikon alkua :-)

En ole viikonloppuna ehtinyt käydä täällä, nyt oli muutama minuutti töissä :-).

NICOLE: mullakin samat oireen mahan kanssa kuin sinulla. Iltaisin se turpoo, mutta aamulla taas ei mitään. Tosin nyt muutamana päivänä olen huomanut myös aamullakin että se vähän törröttää :-).

Huomenna mullakin eka ultra, jännittää todella paljon. Yritän ajatella positiivisesti koko ajan, että kaikki on kunnossa ja siellä on todellakin joku. Mieheni on sitä mieltä, et siellä on 2 asukkia hehe, jostain hän on saanut sen päähänsä. Huomenna lisää minun osalta. Saatte lisää tietoja JOrvista (jos täällä on Jorviin meneviä)

Moi kaikille!
Olin tänään ekassa ultrassa (en ollut varhaisultrassa), ja kylläpä jännitti hirveästi ennen sitä! Koko vklp meni sitä miettiessä. Mutta onneksi kaikki oli oikein hienosti! Oli niin ihana nähdä pieni asukki, sillä oli kova tohina päällä, heilutteli käsiä ja jalkoja ja vaihtoi aina välillä asentoa! Olen ikionnellinen! Mulla nyt 11+3, vaikka Naistenklinikalla sanoivat että näyttää kuin olisi 11+6, mutta LA pysyy kuitenkin samana eli 6.11. Jozz, sullahan oli kans tänään ultra, toiv kaikki näytti hyvältä! Ja Aida ja Saparo82, tsemppiä huomiseen! Ketkä muuten käyvät myös Naistenklinikalla?
Niskaturvotusluku oli 0,9 mm eli onneksi hyvä. Veriseulatestin tuloksen saa postitse joskus ensi viikolla, voi että kun tulos olisi ok.
Ajattelin kertoa töissä pomolle keskiviikkona, en tiedä onko liian aikaista (silloin siis 11+5). Mitä mieltä ootte siitä, että jos olisi tulossa mahdollisia yt-neuvotteluja, niin olisiko parempi että on kertonut vai ei? Oon aina ajatellut että suojaa jollain tavalla kun tietävät että raskaana, mutta en tiedä onko niin vai onko peräti toisinpäin..
Aurinkoisen tuulista iltapäivän jatkoa kaikille[:)]!!

Samaa olen miettinyt minäkin, kuin mitä Manteli pohti, tuossa edellisessä postauksessa. Sain tiedon yt:stä reilu viikko sitten ja nyt mietityttää, että missä vaiheessa olisi hyvä asiasta kertoa työpaikalla. Menossa on nyt yhdeksäs viikko ja tarkoituksena on odottaa ainakin rakenneultraan saakka. Menee kyllä todennäkoisesti tuonne lähemmäs kesäkuun puolta väliä, sillä pidän välissä reilut kaksi viikkoa kesälomaa. Silloin vatsakin taitaa olla jo selvästi näkyvissä :)

Tällä viikolla on ensimmäinen neuvola tiedossa perjantaina. Ollaan ajateltu, että mennään kaikkiin mahdollisiin tutkimuksiin; niskaturvotusultraan, veriseulaan ja rakenneultraan. Tampereella nuo saa maksutta. Niskaturvotusultraan ei pitkä matka enää olekaan, hyvä niin!

Olen tähän asti selvinnyt ilman pahoinvointia ja suurempaa väsymystä, joten kovin mielissäni olen siitä, että kerrankin joku asia sujuu normaalisti ja vaivatta (koputtaa puuta). Nälkä tosin kasvaa koko ajan ja rinnat ovat alkaneet aristaa kunnolla... Samanlaista vatsan turvotusta on myös iltaisin kuin Aidalla ja Nicolella, välillä näyttää siltä että olisin jo puolessa välissä raskautta :) Tarvii siis ostaa uudet shortsit ja mekko tulevalle lomareissulle.

Mantelille vastaus, että minä ainakin olen Naistenklinikan asiakas. Ehkäpä siellä törmäillään[:D].

Nicole: Valitettavasti kaikkialla ei saada kolmea ilmaista ultraa. Täällä Jyväskylässä tarjotaan yksi ilmainen ultra ja jos haluaa lisää esim. rakenneultria tms, pitää mennä yksityiselle. :( Ja se tosiaan maksaa sen verran, ettei meillä ole varaa...mies saa työttömyyskorvausta ja minä kotihoidontukea.

Ultrassa meni onneksi hienosti. :) Meidän pikku2 siellä heilutteli käsiä ja sykekin näkyi. Kooltaan vastasi viikkoja 10+1 jonka mukaan laskettu aika olisi 15.11. Onpa hienoa, oikein kivi pyörähti sydämeltä! Olin ihan ihmeissäni kun se pikkualkio löytyi sieltä heti samantien kun terkkari anturin laski vatsalle :D

Tulkaahan Aida ja Saparo82 sitten kertomaan huomiset ultrakuulumisenne! :) Oltiinko me Saparo82 samassa kaupungissa? Ajattele jos meillä on sama neuvolakin. ;)

Hienoa jozz että kaikki sujui=) Toivotaan että mullakin. Tosiaan samassa kaupungissa, mä oon tuolla Kyllön neuvolassa...(paljastelempa nyt sitten taas kaiken...=)). Mä en oo oikeestaan ehtiny ollenkaan jännittää kun hirveetä tohinaa kokoajan päällä, kun oon siis sinne reissuun lähössä torstaiaamuna. Mulla on vaan harmipaikka kun mies ei pääse ikinä mukaan neuvolaan kun asustelee eripuolella Suomee, ajattelin että jos kesälomalla vaikka siellä ollessani mentäis yhdessä yksityiselle ultraan niin sais herrakin kokea sen edes kerran. Jos siis sieltä masusta huomenna löytyy eloa. Mutta lohduttaudun sillä että aika monet on täälläkin kirjottanu ettei siellä neuvolassa nyt niin hirmusesti isälle mitään oo....tässä taas kaikki tällä erää, palaan huomenna asiaan! ps. mullakin on semmonen olo että tuolla masussa on varmaan vähintään kaksoset kun ajattelee tätä mun pahoinvoinnin määrää...hih=)

Moikka, marrasmammat, pitkästä aikaa! [:D]

Itsellä oli alkuraskauden ultra 16.4 ja nyt on jo viikkojakin takana ne maagiset 12!!! Kaveri oli viime viikolla 4,5 cm ja pomppii siellä ja heilutteli käsiä ja jalkoja!!! Oli kyl liikuttava näky. Lääkäri sanoi että niskapoimu ok ja nenäluukin näkyi, joten todennäköisesti on terve. Sekin oli helpottava tieto. Pakko yrittää lohduttaa teitä pahoinvoivia. Jokainen on tietysti yksilö, mutta aika monen kanssa puhuttaessa olen huomannut, että se pahoinvointi kyllä häviää siinä viikoilla 11-12. Ainakin itselleni kävi niin ja nyt voin tosi hyvin pitkästä aikaa. Väsymyskin on hellittänyt. Joten uskon että teidänkin kärsimykset loppuu pian (toki onhan niitä epäonnisiakin joilla pahoinvointi jatkuu koko raskauden ajan, mutta on kai harvinaisempi juttu) Nyt vasta todella kykenen iloitsemaan raskaudestani, kun taustalla ei ole koko ajan tuo keskenmenon pelko. Masukin kasvaa jo mukavasti, ostin jo äitiyshousutkin ja ne on niiiiiin mukavat!!!!![:)] Mulla laskettu aika pysyi samana eli 2.11.2009

Vointeja kaikille!!!!

[:D]Heippa vaan:)vieläköhän tänne mahtuisi yksi pikku kakkosta odottava mamma?ikää mulla on 26v. ja 01/08 synnytin esikoiseni sectiolla ja nyt toista odotellaan syntyväksi 27.11.[:)] eli viikkoja kasassa nyt 8+4.Ensimäinen neuvola mulla on tuossa ens viikolla, ja ollaan pienokaista (toukkaa)päästy jo ihastelemaan ultrassa, joten jo varmistuneena uudesta elämästä:) kunhan pysyy kyydissä koko raskaus ajan..pahoinvoinnilta olen säästynyt, mutta ihan kiitettävästi on nipistellyt varsinkin iltaisin, hassua kuinka aika kuultaa muistot, ja jälleen on sama epävarmuus ja pelko kuin ekassakin raskaudessa..ja aika tuntuu ihan yhtä pitkältä..

mutta vointeja vaan kaikille!

Tervetuloa uusille.

Itsellä oli np-ultra tänään ja siellä se tyyppi tsembaloi minkä kerkesi kunnes nukahti. Ei saanut lääkäri kunnolla mitatuksi niskaturvotusta, vaikka kuinka tökki ja paineli vatsaani. Viitearvoksi saatiin kuitenkin 1,1 eli normaali. Verikokeet otettiin myös ja ilmoittelevat sieltä kuulemma jos jotain poikkeavaa on haivattavissa. La muuttui eli nyt menossa 12+1, tyypillä mittaa 5,5 cm

Lääkäriltä sain reseptin närästyslääkkeeseen, yes, mikä helpotus tiedossa.

Hello siskot! Mulla nyt eka ultra takana, ja tietenkään en sähläyksittä selvinny. Siis kaikki hyvin siinä mielessä että sydän löi eli elämää kyllä on, jee[:)] Mutta kuva oli epäselvä ja ongelmia oli mun kohdun kanssa joka on onnettomasti taaksepäin. Ultraaja katteli vähän aikaa ja kysyi sitten että onko meillä suvussa kaksosia? Näytti kuulemma siltä että siellä lyö 2 sydäntä, no sitten tuli toinen täti joka taasen ei nähny kun yhden ihmisalun. LA ei vielä varmistunu, meen 2 viikon päästä uudelleen...[:D] Hirmu kasan sain luettavaa neuvolasta, nyt siis opiskelemaan. Me ollaan vitsailtu miehen kanssa että sieltä on varmaan kaksoset tulossa kun tää mun olo on ollu niin huono...eli sitä saa mitä tilaa[;)]

Saparo82 onnea hienosta ultratuloksesta! Oispas kiva jos sieltä tulisi ne kaksoset, tuplasti onnea! ;) Pääset nyt sitten toisenkin kerran ultraan heti, hienoa sekin. Mulla on suvussa kaksosia (isäni toinen identtisistä kaksosista ja äidin sisaruksissa yhdet ei-identtiset) mutta näköjään itse oon niiltä säästynyt, ainakin toistaiseksi. [:D]

Joku vielä "kehtasi" kirjoittaa että pahoinvointi usein häviää viikoilla 11-12. Joo, EHKÄ, mutta toisilla se vasta alkaa siinä vaiheessa, kuten mulla ekassa raskaudessani! [:D] Eli alusta asti mua etoi ja sitten jossain rv 11 se katosi hetkeksi aikaa, mutta palasi sitten pahempana ja kesti rv 18 saakka.
Sen jälkeen "vain" närästi.
Että kovin on yksilöllistä, ja on näköjään eroja saman henkilön eri raskauksissakin, nyt kun on sellainen olo ettei tässä edes raskaana olla...ei nippaa mahaa, ei mitään kasvukipuja(vielä), rinnat ei oo kipeet...ihan ihme olo siis [8|]

tervetuloo mukaan myös Hömppä82 ja muut uudet!

ps Saparo, me ei sit ihan samassa neuvolassa olla kun me käydään halssilan neuvolassa. mut ultrat on siellä Kyllössä. Oliko teillä semmonen H:lla alkava täti ultraajana, hän on meidän entinen neuvolantäti joka sit kylläkin muutti toisaalle. [;)]

edit. kirotushäröt!!!

Heipparallaa ja uusille tervetuloa mukaan odottelemaan! [:)] Voi että kun on ollut kiva lukea teidän hyvin menneistä ultrista. <3 Se on niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin jänskää. [:)] Mulla ei oikeestaan mitään ihmeempää kerrottavaa, melkein kaikki oireet helpottanu paitsi rintojen aristus. Helpottanu, ei poistunu kokonaan, sillä kasvot kukkii kyllä vielä muttei yhtä paljon kun edellisinä viikkoina. Huh! Palailen taasen ja nyt toivottelen hyviä vointeja ja jaksamisia kaikille tasapuolisesti.

Mukava tosiaan lukea ultrakokemuksista. Itse odotan nyt tulevaa ultraa pelolla (joka on siis tämän viikon perjantaina). Tänään aamusta tunsin töissä pientä valuvaa tunnetta alapäässä ja vessaan menessäni sieltä tuli pikkurillin pään kokoinen rusehtava klimppi. Sellainen ei voi olla normaalia, joten soitin neuvolaan josta neuvottiin käymään lääkärissa tai odottamaan ultraa. Ei osannut sanoa olisiko ollut mahdollinen keskenmeno, asiaa ei ainakaan kieltänyt. [:(] Lääkäriin tuskin kovin nopeasti pääsisin, joten päätin ultraa odottaa. Nyt on mieli hieman maassa että jos nyt ei ketään olekaan..

Mutta tosiaan onnea minunkin puolestani kaikille joilla ultra mennyt hyvin! Ja aurinkoista loppuviikkoa. Ilmoittelen perjantaina miten kävi..

mmj, miulla tuli alkuraskaudesta (ennen 12. viikkoa) useampaan otteeseen rusehtavaa vuotoa ja kaikki on kuitenkin ok! Jos vuoto on vain vähäistä, niin hätää ei pitäisi olla. Keskenmenon yhteydessä yleensä tulee ns. runsaan kuukautisvuodon verran tai enemmän. Koita jaksaa!

Mulla on kyllä tulluki rusehtavaa vuotoa koko raskausajan, välillä niukemmin ja sitten taas runsaammin. Miehen kanssa juurin keskusteltiin ettei sitä kannata vielä menettää toivoa ja maalailla piruja seinille. Yritän nyt ottaa rauhallisesti ja ajatella positiivisesti. . Kyllä tämä tästä.

MMJ_.tiedän että voi tulla kovaakin vuotoa alkuraskaudessa, ja silti pienokainen voi olla mainiossa kunnossa.Itsellän ekassa raskaudessa, alkoi raju veren vuoto viikolla 7+, minulle sanottiin tk:ssa että raskaus on mennyt kesken, mene kotiin ja ota buranaa, no sain kuitenkin puhuttua itselleni lähetteen tays:iin, ja menin sinne.Ultrassa näkyi pieni pieni sydän ja pieni vauva, joka voi erinomaisesti:)kyseessä oli istukan hematooma, ja vuotoa jatkui aina viikolle 17 asti.Vuodelepoa sitä mulle määrättiin, ja kerrottiin että 50/50 ovat näin alkuvaiheessa ne synkät prosentit jolla vauva joko selviää tai ei.Minun vauvani selvisi ja syntyi 01/08 vaikean raskauden ja monien kyynelten jälkeen.Joten usko itseesi ja luota elimistöösi, ja yritä olla stressaamatta ja lepäile.Perjantaina kaikki selviää ja toivon kovasti että kaikki on hyvin:)Kovasti kauniita ajatuksia ja positiivista mieltä! Tiedän kyllä että ajatusten siirtäminen ei ole välttämättä helppoa, kun huoli on kova, mutta yritä ainakin:)

ultrien määristä, jotku puheli?!minusta tampereella kuitenkin saa ne kaksi ainakin 12 ja 18 viikoilla.Itse olen tosiaan ns.riski ryhmässä, kun kohtuni on jakautunut, ja edellinen raskaus oli vaikea, joten olen jatkuvassa seurannassa.Mutta mielestäni olisi hyvä jos ultria voitaisiin tarjota enemmän, koska yksityiset on kalliita, enkä ymmärrä miksi niissä säästellään, kun en usko laitteidenkaan kuluvan kovinkaan herkästi käytöstä..mutta minun omia hömpötyksiä, joten..:)

Hei kaikille

Tänään oli SE PÄIVÄ :-). Eka ultra ohi, kaikki on hyvin. Nyt mä todella uskon että mahassa on joku :-). Siellä se pikku kaveri iloisesti hyppii ja näytti jalkapohjia koko ajan hehe. Oli hauskaa katsoa. Nyt kyllä helpotti, jotenkin ihan kuin kivi olisi pudonut sydämestä. Tutkimus tehtiin toisaan alakautta ja lopuksi kätilö halusi saada paremman kuvan asukista ja kokeilimme mahan päältä. Silläkin tavalla pystytiin katsoa, vaikka kaveri on pieni. Pituutta sillä on 46 mm, eli ihan normi, ja niskaturvotus 0.7 mm ( 3:een mm on normaali).

Kaikki tähän mennessä ok ja teille kaikille toivon samaa. Pahoinvoiville tsemppiä ja parempaa oloa. Mukavaa illan jatkoa...

mmj_ : tsemppiä sulle ja onnea parjantain ultraan. Eiköhän kaikki sinullakin on ok ja kohta näet kuinka se pikku kaveri siellä hyppii ja heiluttaa käsiään. Ajattele vaan positiivisesti :-)

Takaisin