Marrasmammat 2009

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja sunsuski
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jälleen kerran toivottaisin uusia marrasmammoja tervetulleiksi. [:)]

Nyt eka neuvola takana, olipas jänskää. [:D] Tosi mukava neuvonlantäti oli ja käynnistä jäi tosi positiivinen ja mukava mieli. Ei kuunneltu sydänääniä, ei kuulemma kuulu heidän laitteillaan vielä tässä vaiheessa. Seuraava etappi siis 8.5. oleva ultra. Toivottavasti kaikki masussa edelleen hyvin.

Mulla oli hemoglobiini vähän alhainen, tai siis ei ihan huono muttei hyväkään. Lihaa, kasviksia, pinaattia ja täysjyväviljaa pitäisi kuulemma syödä enemmän. Enemmän??? Syön päivittäin lihaa, kasvisten määrä samoin kuin täysjyväviljan on jo nyt niin suuri, että miten kummassa niitä voi lisätä? Pinaattikeittoa nyt siis vaan vähintään kerran viikossa ruoaksi...

Vähän on kurja sää, mutta taidanpa silti lähteä kävelylle. [:)]

Lokakuun puolella aiemmin jo kirjoittelinkin, mutta ultran perusteella siirtyikin LA sitten 3.11.
Itse olen 20 vuotias ja esikoista odotan. Raskaus tuli todella yllätyksenä kun ei oltu mitään sen suuntaista edes kuviteltu silloisin avomiehen, nykyisen kihlatun kanssa. Kovin jännittävältä ja uudelta kaikki tuntuu. Etova olo ei tunnu millään menevän vielä pois. Saa juosta aina vessaan yökkimään.
Meillä tietää melkein kaikki läheiset raskaudesta. En ole malttanut pitää suutani kiinni näin isosta asiasta [:D] Välillä miestäkin tuntuu hirvittävän kuinka innoissani olen katselemassa lastenvaunuja ym.

Kävin tänä aamuna neuvolassa, ja kuunneltiin sydänääniä. Siellähän se pikkuinen höyryjuna puksutti, kun aikansa ensin täti sai etsiä. Se oli tähän saumaan maailman ihanin ääni![:)] Painokin oli vähän laskenu, mikä sekin plussaa, kun lähtöpainoa jonkin verran liikaa. Toki tulee varmaan takasinki. Otettiin myös veriseula, josta näkee sit onko kromosomipoikkeavuuksia. Nyt vaan ultran odotusta! Parin viikon sisällä sekin jo tulee[:)]

Ihanaa päivää kaikille!!

Moikka kaikille!

Ilmottaudun mukaan Marrasmammoihin!
Itsellä laskettu aika 9.11.2009 ja alkunsa pieni sai lahjamunasolusta. Onneksi tärppäsi heti ensimmäisen hoidon yhteydessä.
Varhaisultrassa rv 7 kaikki oli hyvin ja pikku sydän sykki kovin. Seuraavaksi mennäänkin puolentoista viikon päästä seuraavaan ultraan. Hieman jännittää, kun mulla ei noita raskausoireita ole niin paljoa, paitsi aika ajoin huonoa oloa ja oksentelua. Esimerkiksi rinnat mulla ei juurikaan ole arat ollenkaan.
Jänniä aikoja eletään ja välillä hieman pelottaa ja välillä olen niin innoissani. Yritän kuitenkin mieltäni rauhoitella ja elellä päivä kerrallaan.
Ihanaa, kun on toisia tukena ja juttukaverina.
Onnea vielä kaikille raskaudestanne!

Moi taas kaikille. Ihanaa lukea kaikkien samankaltaisista tuntemuksista. Itse on ihan unohtanut kaiken (lapset 6 ja 7v). Ainut mitä kadehdin on toi teijän ummetus, niin hullulta kuin se kuulostaaki. Itsellä nimittäin krooninen tulehdus ja ruikulia pukkaa nyt kun vielä sattuu oleen akuutti päällä. Pitää nyt vaan toivoo että toi veren tulo loppuis, ettei tarvis kortisonia ruveta popsiin[&o]. Viimiseen asti aion oottaa ennen tohtorille menoa. Onneksi sain ekan neuvola ajan perjantaille niin jos vaikka hb tarkistettais samalla.
Kertokaa te jotka jo olette ehtineet ekan neuvolan käydä, että yritetäänkö sydänääniä kaikilla paikkakunnilla ekalla kerralla kuunnella? Itse tosiaan sain edelliset muksut Ruottin puolella ja käytännöt on siellä erilaiset.
-Kiitos jo etukäteen-

Pipe meidän neuvolassa ei yritetty, sanoivat että ensi kerralla sitten. Muiden kirjoituksista päätellen aika vaihtelevasti, joillain paikkakunnilla kuunnellaan ja joillain ei... Olis kyllä ollut kiva kun ois edes yritetty, mutta eipä voi mitään...  Kivat loppuviikot kaikille, nautitaan kun on I-H-A-N-A ilma!  [:)]

Meillä täällä Vantaalla kysyttiin ekassa neuvolassa haluanko yrittää kuunnella sydänääniä. Varoitti ettei siinä vaiheessa vielä kuuluisi, eikä ne sitten vielä kuuluneetkaan. Mutta pointti oli että meidän suunnalla annettiin mahdollisuus. [:)] 

Tosiaan ulkona aivan mahtava ilma! Toivottavasti jatkuisi ettei jäisi vain yhteen päivään. [8D]

Mulla on ihan karmee olo, ihan koko ajan. Ei helpota edes illalla. Oon yrittäny kaikkea, mutta mikään ei auta. Oksentamisen jälkeen on hyvä olo ehkä 15 minuuttia. Ruokavalio koostuu tällä hetkellä mehukeitosta, viinirypäleistä, mandariineistä, pilteistä ja mehujäästä. Minä jo luulinkin että oon tältä välttynyt...

Mulla on myös kaamee olo. Just taas aamulla oksensin ennen töihin tulemista. Ja koko illan oli eilen niin hirvee olo ettei voinut kun maata sängyssä. Alkaa pikkuhiljaa jopa hiukan masentaa tämä olotila, mutta ei auta kuin uskoa että parempaan päin menee koko ajan, kun viikkoja tulee lisää. Nyt menossa yhdeksäs viikko, 8+3, joten tässä on varmaan viä viikkoja kuitenkin kestettävänä...  Lisäksi nukun erittäin huonosti nykyään, vaikka väsyttääkin kovaa, johtuu siitä että jopa yöllä oksetus olo on suuri ja lisäksi mahan toiminta on niin muuttunut että se on ihan pallo iltaisin... Olen kyllä kateellinen niille joilla ei ole pahoinvointia. Parempia aikoja kohti!!

Tänään oli ultraääni. Siellä se kaveri potkiskeli ja pomppi niin vietävästi! [:)] Laskettu aikakin muuttui 3.11 päivältä jo 29.10., eli kuukausi vaihtui. Seulakin näytti täysin normaaleja lukemia. Se mikä oli yllättävää, niin "pakettiin" kuulu myös 4D-kuva. Vaikka eipä siitä nyt kauheesti vielä mitään nähnyt, mutta kuitenkin.
Lienee ok, että jatkan tällä foorumilla?

Heippa kaikille [:)]! En ole paljoa viime aikoina tänne kirjoitellut, ei ole tätäkään jaksanut pahemmin käydä katsomassa, kun on ollut nin kaameaa oloa ja pahoinvointia. Nyt alkaa olemaan vko 11 aluillaan ja olotila on kuluneella viikolla ollut jo paljon helpompi. Lievää etovuutta on, mutta kuitenkin olen jo ihan lämmintä ruokaakin maistellut. Edelleen kuitenkin syömiset mietinnässä. Voisi ajatella, että mulla oli voimakkain pahoinvointi rv 7-9, huh huh [:'(]! Tietääpähän mitä on olla oikein pahoinvoiva ja kun ei tee mieli mitään syödä ! Nyt onkin sitten jo vähän voittajan olo, väsymys on ku tuntui että kuluneet viikot imi voimat ihan kokonaan. Ja nyt jaksaa iloita enemmän pikku asukista, vaikka toki iloinen olen ollut koko ajan. Pahoinvointi oli vaan niin uuvuttavaa välillä, että piti tosiaan muistutella itteesä, mistä johtuu...ja kun ei ollut oloa pelkästään aamulla, vaan ihan myöhälle iltaan [:)]...Tiistaina kävimme neuvolassa. Lopuksi kuunneltiin sydänäänet ja sieltä se paukutus kuului ! Pikkuisen syke oli 180 [:)]! Kyllä oli niiiiin ilonen ja herkkä hetki, että kyllä silmät kostui. Konkretisoitui tilanne enempi. Ensi tiistaina meillä on sitten np-ultra.
Töissä on jo yhä useampi aavistellut ja saanut tietää...vaikeaapa tätä tilannetta on sitten kieltää [:)]!

Tsemppiä kaikille oikein pahoinvoiville, tiedän mitä se on !! Parina viime päivänä minun herkkua on ollut kuorettomat kalkkuna nakit ja paprika-sipulidippi [:D]!

No niin. Eka neuvola takana. Kovasti yritettiin sydänääniä kuulla, mutta piilossa vielä toistaseksi pysyivät[&o]. Kohdun sanoi kuitenkin kasvaneen joten, jotain siellä tapahtuu. n.viikon päästä olis sitte np ultra, nyt sitte jännitetään sinne asti. Onneksi maha rauhoittu, mutta hb oli kuitenki laskenu 111, joten sitä nyt seuraillaan kun ei maha kestä mitään rauta lisiä. Elikkä verilätty kuurille puolukkahillon kera+ pinaattikeittoo, josko vaikka auttais. Muitaki rautaisia vinkkejä otan vastaan[;)].

Anna: Enpä usko että ketään haittaa vaikka marrasmammoissa jatkat, ja eihän sitä tiedä vaikka marraskuun puolelle sulla se lopullinen päivä sitten sattus :)

On se niin jännää miten tuo pahoinvointi on toisilla niin rajua, itse kun en ole sitä päässyt kokemaan. Muutaman kerran oli sellanen yök-olo, mut siinä kaikki. Olo on "uskomattoman" hyvä!

Onko muuten massut alkanu jo kasvaa? Mulla huomaa illalla et on sellanen "turvotus" että maha oikein pömpöttää, mutta aamulla se on ihan normaali laiheliini. Oon kovasti yrittäny tunnustella kohtua, mut en kait oo sitä tuntenu, ku en oikein ees tiiä miltä sen pitäs tuntuu...?

Mulla ei vielä näy tai tunnu maha. Olo on edelleen ihan hirvee. Ympäsivuorokautinen krapula. Olin tänään saikulla, oon nukkunu koko päivän. Mulla alko nyt loma, mutta mulla on sunnuntaina konsertti ja ensiviikolla kuorokisat ulkomailla, en tiiä miten selviin ja jaksan laulaa...en nyt tällä hetkellä hirveesti nauti tästä raskaudestani...

Moikka teille edellä meneville! Itsellä kun on LA vasta joulukuun puolella..

Aiemmin lueskelin, et jotkut teistä oli käyneet varhaisultrassa. Varasin sit itsekin ajan yksityiseltä, koska tk:n ultraan pääsen vasta tolkuttoman pitkän ajan päästä eli silloin takana 12+2 viikkoo, enkä millään jaksais odottaa niiiiiin kauan!

Oisitteko kertoneet, et tehdäänkö tuo varhaisultra ala/sisäkautta vai masun päältä? Tässä keskiviikkoa odotellessa jo hieman jännittää... Silloin siis ois aika sinne yksityiselle ultraan..

Ultarkysymykseen vastaus tältä suunnalta. Itse kävin tällä viikolla yksityisellä ultrassa, ja silloin mulla oli viikkoja 7+6. Ja sieltähän se papu löytyi! 1,5cm pitkä ja sydän pompotti! Uskomatonta[:D].

Mulla ei ole varsinaista pahoinvointia, mutta kuvottava olo tulee useamman kerran päivässä. Erityisesti iltaisin ja aamuisin olo on huonompi. Silloin menee alas Valion luomu-omenamehu, näkkäri ja hedelmät. Päiväsaikaan kyllä ruokakin maistuu.

Aurinkoista kevättä kaikille, ihanaa kuulla kaikkien kuulumisia!

Ainiin, ja se ultra tehtiin alakautta. Lääkäri sanoi, että vatsan päältä sitä papua on vaikea löytää, kun on niin pieni vielä.

Kiitos Annu, voi kun mullekin kävisi yhtä hyvin!! Oon vissiin vain viikon sinua jäljessä, koska mulla on ens viikolla ultran aikaan viikkoja 8+0! LA sit 2./3.12. - jospa siihenkin sais jotain varmennusta siellä, koska oon hiukan epävarma tuon suhteen.

Mutta ihanaa ja onnellista odotusta teille kaikille Marrasmammat!

Mulla olisi ultra huomenna(ma). Pelottaa vähän, mitä paljastuu. Näkyykö siellä mitään?
Raskausviikkoja olisi kasassa 9+4 (neuvolan laskuri sanoo vielä viikko enemmän, mutta tiedän itse että mun kierto on viikon sitä normia pitempi) ja oikein mitään oireita ei ole vieläkään, siis ihan toisin kuin ensimmäisessä raskaudessani.
Voisko kaikki siis olla normaalisti, mitä jos ei olekaan? Lisäksi mulla on edelleen harmina patti tuossa vasemmalla puolella vatsaa, nivusen yläpuolella. [:@] Onneksi siinä ei enää jomota kuten vielä viikko takaperin. Pitää tietysti kysyä mikä se on..
Toivon tietysti että ultrassa kaikki olisi hyvin ja pääsisin nauttimaan oireettomasta alkuraskaudesta, sehän olisi ihan huippua. Kovasti toivottukin olisi tämä Pikkukakkonen...

Eikä asiaa auta yhtään, että eksyin lukemaan pelottavia ketjuja täältä internetistä, joissa paljastuu kuinka normaali alkuraskaus muuttuukin ihan joksikin muuksi...vuosien kestäväksi painajaiseksi, kuten istukkasyöviksi tms. Ei-ei-ei! Tää tätsy lähtee tästä nukkumaan, tuli sen verran herkistyttyä noille tarinoille...itkeä vollotin tässä koneen äärellä monta tuntia [:o]

Ihanaa sunnuntaita ja alkavaa viikkoa kaikille...ja halauksia kaikille masunkasvattajille<3!

Onnea jozz huomiseen koitokseen, toivottavasti saat siellä vastauksia kysymyksiisi. Minä oon sitten vuorossa tiistaina ultran ja neuvolan muodossa, nähdään onko siellä vatsassa mitään. Mulla oli tänää konsertti, ja selvisin kuin selvisinkin siitä ilman pyörtymistä ja oksentamista. Nyt tuntuu että ihan hiukan on helpottanut olo, ruoka alkaa jo vähän maistua ja ei koko ajan mieti vain ja ainoastaan sitä pahaa oloa. Ostin pahoinvointirannekkeet ja Postafen-matkapahoinvointilääkettä, en tiiä onko noista muuta kun placebovaikutusta mutta sehän onkin se suurin vaikutus ja tärkein. Niiden avulla toivottavasti selviän myös ensi viikon matkasta ja kisoista[:D] Voimia viikkoon siskot[:D]

Takaisin