Marrasmammat 2009

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja sunsuski
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiitos [:)].
Ihanaa kun on paikka jossa höpötellä näistä asioista, jotka pyörivät mielessä 95% päivästä. Kun ei vielä uskalla kaikille asiasta kertoa.

Lilypie Expecting a baby Ticker

Huomenia kaikille.
Minäkin liityn mukaan jakamaan kokemuksia [:)]. Laskettu aika 23.11.        8. raskausviikko meneillään ja keskiviikkona saimme käydä jo eka ultrassa. Jännitti tosi paljon kun en oikein ole uskonut kolmenkaan testin jälkeen että olen raskaana... Nyt se on uskottava kun kaverin sydän löi jo kovasti ja hän oli jo kasvanut 1 cm ja 12 mm. Oli kohdussa juuri oikeassa paikassa ja kaikki hyvin. Helpotus oli suuri, keskenmenonriski näillä tiedoilla enään 5%. Ikää odottavalla mammalla 33, 34 kun "poika" syntyy. Niin heräsin tänä aamuna klo 6 eka oksennukselle silläpä näin aikasten pyhäpäivänä kirjoittelen. Maanantaina tuli rv 7 täyteen ja pahoinvointi alkoi ja nyt sitä kestää sitten...

no niin [:)] tänneppä sitten päädyin kuitenkin. on jotenkin niin ihana lukea kaikkien kirjoituksia kun itsekkin samassa tilanteessa. laskettu aika 17.11 ja rv täynnä nyt 8+3. on tämä niin ihmeellistä ja ihanaa. esikoista odotellaan[:D] mitenkäs teidän raskaus on edennyt? pahoinvoinita yms?[:'(]

Heips vaan! Tänään tuli töissä kerrottuu vauvasta, ilosin mielin ottivat vastaan. Ja meillä ei ees päiviä laskettu millon olis otollisin aika [:)] Kait sitä vois sanoo että turhia stressaamatta se vauva sit kuitenki saa alkunsa.

Tuli mieleen että neuvolassa sanottiin että voin ihan huoletta kertoo miehelle että on normaalia jos ei tee seksiä mieli.... en sit viittiny neuvolan tätille oikasta asiaa että asiahan on niin, että mullahan tekee mieli! Mies on se ketä varmaan alkaa ahistaa mun yliseksuaalisuus. Ihan niinku olisin joku kiimanen teini [:D] Onks muilla vastaavaa? kiinnostaako seksi ollenkaan?

Pari viikkoo olis ekaan ultraan. Neuvolan täti veikkas että laskettu aika saattaa viel muuttuu, kun kierto ei oo ollu 28 vaan 32. Eli neljä päivää saattas heittää, no sen näkee sitten! Oli puhetta että päivä muutetaan jos ultra näyttäs kolme päivää suuntaan tai toiseen (ilmeisesti eri käytäntöjä eri paikkakunnilla).

Munarikasta pääsiäisen jatkoa kaikille! [;)]

Nicole, huutelen tuolta kesämassuista. Seksiasia nimittäin pisti silmään[;)]. Ihan normaalia, että odottajalla on halut korkeella ja miehellä taas välttis ei. Pitäisi kuulemma himojen vähentyä loppua kohden, että sitä odotellessa. Oon miettiny syitä tuohon toisen osapuolen haluttomuuteen ja keskustellukki asiasta, syitä on monia. Ensinnäki muuttuva vartalo ja mukaan tullut kolmas osapuoli, lisäksi raskauteen liittyvät sivujuonteet kuten peräpukamat, ummetukset yms. Väistämättä osasta tulee keskusteltua kotona ja ei ne ainakaan esileikkinä toimi[8|]. Ja sokerina pohjalla muiden synnytyskertomukset, joita todnäk miehilleki kerrotaan. Välilihan repeämisestä tms. kuuleminen ei välttämättä ainakaan lisää haluja...

Mutta pitää muistaa, että tämä on väliaikaista[:)]

Tervetuloa ja onnittelut kaikille uusille foorumille kirjautuneille! [:)]

Meillä oli eka neuvola torstaina. Pääasiassa puhuttiin, käytiin läpi minkälaisiin olosuhteisiin lapsi on tulossa. Eli työtilanne, alkoholinkäytöt, tupakoinnit... Mulla oli HIRVEÄSTI kysymyksiä ennen neuvolaa, mutta paikan päällä osasin kysyä vain ja ainoastaan yhden asian. Siihen täti ei osannut vastata. Eli kyselin tosta työhommista, miten siedän liuottimia ym. tästä eteenpäin. Ohjasi kysymään työterveydenhuollosta. Nyt odotellaan sitten että pyhät on ohi!
Keskustelujen jälkeen neuvolatäti ehdotti ultraa! JES JES JES!!!!! [:D]
Ensin yritettiin katsoa vatsanpeitteiden päältä. No siellä ei näkynyt mitään. Minua alkoi jo huolestuttaa! Se johtu kuitenkin vaan siitä, että on tuota rasvakerrosta ja tulokas vielä niin pieni, sitä ei siitä sitten erottanut. No, hoitaja otti sitten sen sisäisen ultran ja sillä se sitten näkyi!!! Pienen pieni kohtu, jossa oli pienen pieni lapsen alku, jolla sykku pienen pieni sydän! =´)
Ensimmäistä kertaa uskoin todella olevani raskaana! Siellä mun masussa on oikeasti joku jolla sykki sydän! No siinä samalla sitten selvisi, että laskettuaika on ehkä vähän myöhemmin. 9.11 olisi ollut 28. päivän kierron mukaan. Koska mulla on vaihdellut ja alkio oli vielä NIIN pieni on mulla nyt vasta alkanut 10. rv.

Eilen käytiin sitten minun vanhempien luona. Päätettiin miehen kanssa kertoa, kun olen joutunut valehtelemaan tietyissä asioissa niin paljon viime viikkoina. No mulla meni pupu pöksyyn. Kielsin miestäni puhumasta koko asiasta. Käytiin sitten välissä siskon luona ja kerrottiin hänelle! Sisko otti sen aivan ihanasti oli todella onnellinen! He ovat itse olleet jo useita vuosia ilman ehkäsyä, mutta eipä ole vauvaa näkynyt. Pelkäsin, että uutinen on lannistava. Sen sijaan sisko hyppi ilosta "MEILLE TULEE VAUVA!"
Vanhemmille kerrottiin sitten kanssa ja siellä oltiin iloisia! Toisen siskon nuorin on menossa ensi syksynä kouluun, eli ei tässä oikein vauvoja ole ollutkaan. Äiti ja isä oli kyllä niin onnellisia..aika ihanaa!
No sitten piti vielä veljen luona käydä. Hän oli jo arvannutkin. Hän ja tyttöystävänsä tiesivät, että meillä on yritys päällä joten oli helppo seurailla... Onnellisia olivat! Ja vanhin sisko myös oli tosi tosi onnellinen! Hän on ainut meidän sisaruksista jolla on lapsia, joten hänestä on tulossa nyt ensimmäistä kertaa täti! Kyllä olo helpotti kun kaikki nyt tietää. Ja kaikki ymmärsi senkin asian, että riskialtista aikaa on vielä pari kolme viikkoa. Kertoisin heille kaikille jos saisin keskenmenon, joten sama se oli kertoa nytkin.

Sitten taikauskohömppää: sisko teki sen vanhan kansan sormustestin, että montako lasta tulee elämän aikana ja kumpia. Mulla näytti kahta lasta. Ensimmäinen poika ja toinen tyttö. Samoin näytti miehelläkin. Saapi nähdä pitääkö paikkaansa. [;)]

Heissan ja tervetuloa uudet! [:)] ElliMamma voi että mulle tuli hyvä mieli ja ihan kyyneleet silmiin kun luin sun kirjoitusta! <3 On ollu itku muutenkin aika herkässä viime aikoina, sekä iloiset että surulliset asiat saa ihan uusia ulottuvuuksia... Mä haluaisin niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin kovasti kertoa jo KAIKILLE tästä raskaudesta, mutta ei sitä taida ihan vielä uskaltaa. Meillä molempien vanhemmat tietää ja muutama ystävä myös. Kaikki suhtautuneet tosi hienosti ja vanhemmat tietty ihan innoissaan ja heillä vielä enemmän vaikeuksia pysyä hiljaa asiasta... Voi kun aika kuluisi NOPSAAN! Mutta joo, eipä mulla tällä kertaa muuta. [:)]

Mekään emme ole vielä uskaltaneet raskaudesta kertoa, paitsi ihan parille hyvälle ystävälle, ei edes perheille vielä. Mutta hassua, että esimerkiksi hammaslääkärillä (noh, kun oli suunnitelmissa ottaa rtg-kuva) ja kosmetologilla asian kertoi kuin maailman jokapäiväisimmän asian ;). Kosmetologi muuten kertoi vanhan kansan sanonnan, että poika kaunistaa ja tyttö imee äidin kauneutta. Eli tämän viisauden mukaan olisi tyttö tulossa, sillä naamassa on niin monta finniä ettei ole ollut koskaan [:)].

Hello sisters ja hyvää pääsiäistä[:D] Täällä on nyt pääsiäisen aikaan hiipiny varovainen krapulatunne eli ilmeisesti tää on nyt sitten sitä kuuluisaa raskauspahoinvointia. Hyvin meni pääsiäinen siinä mielessä että ei paljastuttu porukoille. Mulla on vähän tunteet ollu huonot tän viikon, jotenkin tuntuu että onko tää kuitenkaan hyvä juttu ja jotenkin on vaan kauheen epäuskoinen olo. Onko kellään muulla tullu hirmuisen innostuksen ja onnelisuuden tunteen jälkeen tämmösiä huonoja fiiliksiä? En kyllä todellakaan oo yhtään huolissani, luulen että kaikki tunteet käydään vielä läpi ennen marraskuuta...[:)]

Moro jälleen!

Täällä on ollut ihan käsittämätöntä sekoilua nimimerkin kanssa, joten nyt siis AMS = Anna. Toivottavasti myös jatkossa... [;)]

Meema, kyselit aikaisemmin Taysiin tai Vammalaan tulijoita, niin me täältä tullaan Taysiin.

Pahoinvointi hävis lähes mysteerisesti kymppiviikon alussa, mutta väsymystä on edelleen. Ja mielialojen vaihtelut ne vasta onkin ihan käsittämättömiä! [&:] Miten niin pienessä hetkessä voi fiilis muuttua maanraosta taivaisiin tai toisin päin... Uskomatonta, mutta nyt on kyllä itte pakko uskoo tohon juttuun, vaikka se vähän on aikasemmin epäilyttänykkin. Tällä viikolla ultra! [:)]

Voi Shakira! Enpä olis arvannu, että niin liikuttavasti kerroin viikonlopun tapahtumista. No..itse kullakin kyllä itku herkässä!

Kerrottiin eilen myös mieheni äidille ja siskolle. Anoppi alkoi itkeä. Ajattelin, että saa sydänkohtauksen! Onneksi se oli itkua ilosta, eikä mistään muusta. Hänestä on nyt tulossa ensimmäistä kertaa mummo. Kun miehen siskolle kerrottiin hän suoraan sanoen haistatti paskat. Sanoi että "ei vielä!". Valitteli kun on niin monille tulossa tässä lähikuukausina.

Tänään hän tuli sitten pyytämään anteeksi ja kertoi, että hän oli vain järkyttynyt. Jotenkin kuvitellut, että me ei aiota tehdä lapsia vielä pitkään aikaan. Hänelle on aina tuo isoveli ollut hirveän tärkeä ja kun herkkä ihminen kyseessä niin helppo oli anteeksi antaa ensireaktio. Mutta näin erilaisia vastaanottoja.... Outoa! Seuraavaksi olisi miehen isälle vuoro kertoa. No, odotellaan millon olisi sopiva sauma.
Muut saa odotella sen rakenneultran paremmalle puolelle.

Vai poika kaunistaa.. No itsellä on ollut koko tämän ajan jotenkin huono itsetunto. Hiukset rasvoittuu ja naama kukkii, turvottaa ja jotenkin ällöolo koko ajan. Eli tästä päätellen oliskin sitten tyttö tulossa vaikka se toinen taikauskojuttu näytti poikaa.  Nämä vanhat uskomukset on vaan jotenkin niin hauskoja ja kiehtovia... [:)]

ALKUPERÄINEN: Saparo82

Mulla on vähän tunteet ollu huonot tän viikon, jotenkin tuntuu että onko tää kuitenkaan hyvä juttu ja jotenkin on vaan kauheen epäuskoinen olo. Onko kellään muulla tullu hirmuisen innostuksen ja onnelisuuden tunteen jälkeen tämmösiä huonoja fiiliksiä? En kyllä todellakaan oo yhtään huolissani, luulen että kaikki tunteet käydään vielä läpi ennen marraskuuta...[:)]

Mullaki samankaltaisia tuntemuksia. Fiilis ollut hieman maassa. Vai voisiko johtua mielialanmuutoksista? Tuossa äsken katselin tuota dokumentti elokuvaa pingviinien matkasta ja itkuhan siinä pääsi monessa kohin. Mieliala heittelehtii edes takas.

Meillä on nyt kerrottu miehen vanhemmille ja sisaruksille että omille vanhemmilleni ja siskolleni. Miehen vanhemmat ottivat innolla uutisen vastaan ja sanoivat jo odottaneenkin asiaa, meidän päässä taas taisi pienenä shokkina tulla äidilleni joka ei oikein osannut ottaa asiaa vastaan. Onnitteli. Kyllä äitini sitten parin päivän sisällä kuulosti jo innokkaammalta.. Toivottavasti nyt oli hänellekin positiivinen asia!

Tervehdys vaan kaikille!

Tuli sitten pääsiäisenä kerrottua miehen vanhemmille ja siskolle, ja mun vanhemmille. Kaikki otti asian hyvin vastaan ja olivat ihan iloisia. Omille vanhemmille jouduin kyllä soittamaan uutiset, kun tuota välimatkaa on n. 200km. Veljelleni ja hänen avovaimolleen ajattelin huomenna kertoa, kun ollaan yhteyksissä.

Keskiviikkona olis ekaa kertaa ultra, vähän jännittää onko siellä masussa elämää...

Huomenia kaikille.

Reilun viikon lomailu takana ja paluu arkeen...onneksi on lyhyt työviikko edessä.

Omat olot ovat normalisoituneet ummetusta ja ilmavaivoja lukuunottamatta. Josko se kertoisi että masussa jotain elämää vielä on... Ovatko muut huomanneet eroja suolen toiminnassa? Jostain luin, että ruuansulatus hidastuu ja nämä vaivat ovat suht yleisiä, mutta jo näin aikaisin?! Seuraava vaihe varmaan sitten onkin ne kuuluisat peräpukamat [:(]. 

Vanhemmille ei olla vieläkään kerrottu mitään, vaan odotellaan sitä ensiviikon np-ultraa. Onhan tässä vielä aikaa vaikka kuinka kertoa ja välttyy vielä siltä ylimääräiseltä hössötykseltä, jonka uutinen aiheuttaa.

Hyvää huomenta kaikille! Kivaa, että pääsiäisen aikaan on löytynyt myös uusia odottajia, tervetuloa!![:)]
Pääsiäinen toi tullessaan pahoinvoinnin, jolta ajattelin välttyväni kokonaan, kunnes oksensin perjantaina kolmesti. Sittemmin ei noin huonosti ole mennyt, on vaan kauhean kuvottava olo koko ajan ja tuntuu, ettei ruoka sula millään ja laskeudu alaspäin. Lisäksi lievä ummetus on myös tullut uutena oireena. Ja nyt tuntuu, että olis pissitulehduskin vielä..

Meille vähän kostautui tuo "liian aikaisin" kavereille kertominen. Itse olen pieneltä paikkakunnalta kotoisin, ja halusin siellä nimenomaan pitää matalaa profiilia asian suhteen ja sen vuoksi ei vielä oltu kerrottu minun nuorimmille sisaruksillekaan.. Kuitenkin kävi niin, että vieläpä oma eksäni oli suureen ääneen onnitellut miestäni paikallisessa baarissa vauvauutisen johdosta. Toiselta kaverilta vissiin vähän lipsahtanut.. Mutta nyt siis varmaan koko kylä tietää ja pitihän se sit noille sisaruksillekin lopulta kertoa, ennen kun kyliltä kuulevat. Olivat kovin iloisia asiasta![:)]

Huomenaamulla neuvola, ja varmaan varataan aika ultraan. Huomenna alkaa jo 10. viikko. Aika on alkanut vihdoin liikkua eteenpäin[:)] Perjantaina aion luultavasti paljastaa uutisen töissä, kun meillä on työpaikan virkistäytymisilta. Raittiuteni herättää varmasti kysymyksiä...

Oikein mukavaa pääsiäisen jälkeistä elämää kaikille!! Oma arkeni käynnistyy sangen hitaasti...

Kävin vähän kaupungilla kiertelee kauppoja heti verikokeessä käynnin jälkeen, ja niin kovasti olis tehny mieli jotain uutta ja kivaa ostaa... Enpä sit ostanu mitään. Kaikki vaatteet näytti niin  pieniltä ettei tehny mieli edes sovituskoppiin ahtautua. Ja mielessä oli vaan työkavereiden kertomat kauhukuvat "sä lihot 30kiloo" "susta tulee jättiläinen". No eihän tule, ei varmasti, mulle tulee vaan sellanen nätti pyöree maha, mut en kyl aio tietosesti todellakaan syödä kahen edestä :)  (helppo tietty vielä tässä vaiheessa sanoa) [:)]

Mut tuli jotenki niin turhauttava olo kaupassa, kun ei löytyny mitään sellasta mikä menis päälle vaikka mahaa tulis enemmänkin... pitää vanhoihin vaatteisiin tyytyä, niin kauan ku ne mahtuu päälle. Ja kesä on tulossa jos sitte vaikka viilettäs naku-pellenä [:D]

Minnis: Tuossa seksiasiassa olet varmasti niin oikessa. Eipä se ummetus hyvin romanttiselta kuulosta, saati sit ne synnytystarinat :)

mth77
: Joo tuo ummetus tosiaan tuli ja nopeesti, mut luumuja kun syö aina ennen ruokaa ni auttaa ainaki mulla. Eli päivän mittaan oon syöny 2-3 luumua (niitä pussissa olevia, kivettömiä luumuja). Ja tietty paljon vettä kun juo, ni se auttaa kans. Ja jos se suoli toimii hyvin, sit voi välttyy ehkä niiltä pukamiltakin. Ilmavaivoista en osaa sanoa mitään, koska olen aina niistä kärsinyt (tai siis kanssa-ihmiset varmaan enemmänkin [:D])

Verkkoklinikan sivuilta löysin tämmösen tiedon mistä vois olla myös hyötyä monelle:
Ummetus on yleinen ongelma raskauden aikana. Huonoa vatsan toimintaa auttaa runsaasti kuitua sisältävä ruokavalio. Täysjyvävilja, raa'at kasvikset, hedelmät ja marjat lisäävät ulostemassaa ja pehmittävät ulostetta. Myös riittävä nesteen juominen, säännöllinen ateriointi ja liikunta vähentävät ummetusta.

Odottamista kesti sitten melkein 1,5 vuotta. Lapsettomuushoitoihinkin kerettiin laittaa lähete, mutta eipäs sinne tarvitsekkaan mennä kesäkuussa... Tein raskaustestin puol kahdeksan aikaan aamulla 1.4 eli aprillipäiväivänä [8D] Ja se näytti kahta viivaa ja minä olin onneni kukkuloilla. Ukkokin vielä nukkui, oli mukava käydä herättämässä se ja kertoa uutinen. Tänään Rv 9+0. Ensimmäinen neuvola ja ultra on 22.4 eli silloin pitäisi olla jo rv10+1. [:D] LA olis 17.11, jos nyt kaikki menee hyvin.

Rinnat on aivan arat ja erityisen arat ovat nännit. Mitkään rintaliivit eivät oikein ole hyviä, kaikki hiertää nännejä. Huono olo ja väsy on kyllä mutta oksentanut en ole kun kerran, maha ei tykännyt kattimatti sekamehusta :)

HIP HEI!!
Täällä ilmottautuu uusi marrasmamma!![:D] Pakko päästä jonnekkin hehkuttamaan tätä hienoa tunnetta, että minusta tulee äiti!! Olen vk 8+1 menossa tällä hetkellä ja tänään on ensimmäinen neuvola.. en jaksanut odottaa iltapäivään ja kertoa sitten vasta tänne uutisia.. hih! Minä olen 23-vuotias ja avomieheni 27v. Asustelemme Kanta-Hämeessä.. Ensimmäistä tulokasta odottelemme. :) omien laskelmien mukaan laskettuaika olisi 23.11.. [:)]

Heissan kaikille ja tervetuloa uusille marrasmammoille :-)

Mulla tänään pyörähti käyntiin viikko 11, ensi viikon tiistaina eka ultra. Jännittää ihan sikana, mutta yritän olla ajattelematta asiaa...

Tästä ummetuksesta, mullakin on ollut samoja ongelmia. Vatsa turpoo jne... Luumu kyllä auttaa ja tiettysti terveellinen ruokavalio, mutta yritäpä tässä syödä terveellisesti kun mieli tekee kaikkee muuta hehe.

Toivotan kaikille oikein mukavaa uutta työviikkoa.

Takaisin