Marrasmammat 2009

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja sunsuski
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meema, minä asun Tampereella, joten TAYSiin olisi tarkoitus mennä sitten marraskuussa visiitille.
Vatsakivut ovat hiukan hellittäneet, mutta vatsan turvotus on aikas moinen. Väsymys on myös iskenyt päälle rajusti. Pahoinvoinneilta olen onneksi vielä säästynyt, syömistä täytyy kyllä olla koko ajan varuilta, muutaman tunnin välein kun jotain laittaa suuhunsa, niin välttyy huonolta ololta.

Torstaina on klinikalla toinen ultra. Jos siellä on kaikki ok, niin pääsiäisen aikaan todennäköisesti kerrotaan kummankin vanhemmalle Hyvää Munajuhlaa [:D]

Nukenkaulu Heippa ja tere tulemast! Itse olen -86 vuosimallia ja esikoista koitan vatsassani kasvattaa. En tiedä oonko lähimpää sua, mutta siis Keski-Pohjanmaan puolelta. Vaasaan tulee matkaa jotain 150-200 km.

Täälläkin rinnat varsinkin yöllä kipeytyy kun oon vatsallanukkuja... Myös etoo jos en syö ennen ku nälkä ehtii paikalle. Aamuruokailut on vaikeimpia, mut ei oo tarvinu onneksi vielä oksentaa.

Moips,

Mulla on rinnat ihan TÖRKEEN kipeet, aiaijaiai...[:@]Pitää nukkuakkin rintsikat päällä. No mutta muita oireita ei, eli täytyy olla tyytyväinen. Oon nyt kolmena yönä peräkkäin heränny keskellä yötä omituiseen vatsakipuun/huonoon oloon, mutta vessassa käynti onneksi auttanut. Tuohon hiusten värjäämiseen vielä sen verran että itse ainakin suhtaudun noihin ehdottomiin rajoituksiin aika varauksella. Ja siis olen varannut kampaajan 22.4 jolloin viikot on 9+3 ja aion kyllä värjätä hiukset ellei nyt neuvolan täti edellisenä päivänä sitä kiellä...[:D] Mun neuvolan täti vaikutti ainakin puhelimessa aika rennolta ja sanoikin mulle että voit elää ihan normaalia nuoren naisen elämää, kunhan muistat nukkua hyvin ja tätä ohjetta olen ajatellut noudattaa.

Kävin tänään vähän salaa hypistelemässä mammavaatteita H&M:llä, oli olo kuin varkaalla kun koko ajan piti kytätä ettei kukaan tuttu vaan yllätä...[:)] Oon kyllä ihan sekaisin tästä odotuksesta, en osaa mitään muuta ajatella. Hassua, miten voi hurahtaa.... Nään tänään rakkaan mieheni ensimmäistä kertaa plussaamisen jälkeen, varmaan aika herkkä hetki. Asutaan siis tällä hetkellä eri paikkakunnilla töiden takia...[:(] Mutta etänäkin voi raskautua, todistetusti[:)]

Mulla on väsymys ja kauhee ällötys ruokaan . Hui , kun ajattelee että kohta on taas pikku vaavi syykys niin perhoset lentelee vatsassa. vaikka onhan toi meän esikoinen viel aikas vaavi 6,5kk : )

moikka jälleen!

tulin taas tilanne tietoja antamaan tästä raskauden kulusta [;)] mulla siis rv 7+2 nyt. väsymys on jotain aivan käsittämätöntä,voisin nukkua IHAN KOKO AJAN, vaikka just olisinkin nukkunut kunnon yöunet niin heti tuntuu että vois mennä ottaa vielä pikkutorkut[:)] ärsyttää ihan olla näin väsynyt jatkuvaan kun ei mitään aikaiseksi saa. Sitten tuo ruokahalu,ei kyllä ole ainakaan huonontunut,voisin syödä koko ajan vaan pizzaa ja hampurilaista ja kaikkea missä on paljon rasvaa! [:@] On muuten tekemistä että saan pidettyä haluni kurissa kun kaupassakin käy.. [&:] oksettavaa oloa on jatkunut nyt noin 2 viikon ajan. mutta kyllä näitä"oireita" jaksaa kuunnella kun tietää miten ihana asia niitä aiheuttaa [:D]
Viikon päästä olisi eka neuvola käynti jossa on samassa lääkäri ja ultra,siitä se aika on vaan kulunut vaikka aluksi tuntuikin ikuisuudelta. Sittempä sen näkee onko siellä masussa sitä elämää...
Mukavaa sunnuntai-päivän jatkoa marrasmasuille [:D]

Tervehdys kaikille tasapuolisesti!

Paljon tullut uutta mammaa ja tekstiä sitten viime käynnin...

Täällä ollaan pahalta ololta vältytty, pääsiäisen jälkeen olis ultra, saa nähdä onko masussa elämää... Välillä vaan tuntuu, että onkohan sitä elämää siellä, kun ei ole oikeastaan mitään oireita... Välillä kyllä väsyttää, mutta sekin on vaan hetkellistä, että ei ole tarvetta päikkäreille... Tosin mulla on aina ollut silleen, että kun päivät menee sata lasissa töiden ja harrastusten kanssa, et vaikka väsyttäis, niin se menee ohitte kun pysyy liikkeessä.

Tuosta hiusten värjäämisestä, itse kyllä ajattelin ihan normaalisti käydä kampaajalla värjäämässä, edellyttäen, että värit pysyy päässä. Kyllähän kampaajatkin tekevät töitä raskaana ollessaan, ja vaikka eivät omaan päähän väriä laittaisivatkaan, niin kuitenkin he joutuvat niitä kemikaaleja haistelemaan päivät pitkät, että ei sekään ihan terveellistä ole ja kuitenkin synnyttävät terveitä lapsia... Että jos maija meikäläinen käy ehkä noin 8 viikon välein kampaajalla, niin tuskin se mikään iso riski on...

Olipas kiva viikonloppu[:D] Muakaan ei juuri väsytä, mulla kans vähän sama vika että koko ajan pitää olla menossa niin ei ehdi väsymään. Kohta varmaan iskee hirmu väsy, niin on pakko rauhottua. Minua mietityttää tuo treenaaminen kovasti, kun siis harrastan aika aktiivisesti harrastusmielessä urheilua niin mulle on edelleen vähän epäselvää että saako treenata ihan normaalisti. Tänään just kävin spinningissä, tuntu tosi hyvälle mutta kun sykkeet on tosi korkeella (korkeimmillaan 180)... Mutta onko se siis niin että alkuraskaudessa saa treenata normaaliin tapaan, kun vaan kuuntelee kroppaansa ja ei ainakaan aloita mitään uutta harrastusta? Ajattelin kyllä että voisin jutella tuolla kuntokeskuksellakin jonkun ohjaajan kanssa tästä mun tilasta kohtapuoliin... No mutta eipäs tässä taas muuta tällä erää.

Terve taas kaikille

....ja mukavaa uutta työviikkoa

Mulla huomenna tulee 9 viikkoa täyteen eikä ole vielä ollut pahoinvointia. Väsyttää kyllä, rinnat kipeät ja nännit arat. Muuten ok.

Tästä urheiluhommasta, minun neuvolatäti sanoi että saa harrastaa ihan normaalisti, kunhan ei nyt rasita itteensä liikaa. Syke ei kyllä saisi olla korkealla kauan. Näinhän minulle kertoi. Mutta Saparo82, parempi et itse varmistat asian.

Mulla oli tänään eka neuvola. Se oli oikeastaan aika turha, tai no, tulihan taas täyteltyä lappuja ja juteltua edellisestä raskaudesta. Ei ollut edes oma neuvolantäti niin jäi aika pintapuoliseksi...
Vielä 2 viikkoa pitäs odottaa ultraa. Juilii omituisesti vasenta puolta vatsasta ja siellä tuntuu kova "patti". Mietin vaan että jos kyseessä on vaikka kohdunulkoinen niin tuntuisko esim munanjohtimessa tollanen kova patti? Tai oisko kyseessä kysta...tai jotain. Voihan se olla jotain muutakin. Kiva kun pitää olla tällainen "murehtijaluonne". [:@] Tosin jos kyseessä oikeasti ois jotain huolestuttavaa, niin eipä hirveesti huvittais...

Hemppa oli 130 ja verenpaineet hyvät, hemppa olis kyllä saanu olla korkeempi. Nyt ei muuta kuin kaksi viikkoa odottelua...

Moi kaikki odottajat! Ensiksi Oonalle lasten ikäerosta. Elikkä mun ensimmäisillä on ikäeroa 1v4kk ja ovat toistensa parhaimmat kaverit. Nyt joutuukin miettimään tarvisko tämäkin tuleva toukka kaverin heti perään. Sisarukset kun ovat jo 7- ja 6-vuotiaita kun tämä syntyy. Täällä maalla kun ei ihan vierestä leikkikavereita löydy. Itsellänikin on pikkuveli 1v4kk nuorempi ja nuoruus kuljettiin kuin paita ja peppu[:)]...
Vai tästä raskaudesta tuo naaman kukkiminen johtuukin. Aiemmin kun ei näin ole käynyt. Se taitaakin nyt olla ainoo oire tällä hetkellä väsymisen lisäksi. Neuvolaa pitäis ruveta varaileen, mutta pieni pelko siitä edellisestä keskenmenosta piilee. Viimeks nimittäin tuli kesken seuraavana päivänä neuvola ajan varaamisesta.
Aika vaan kuluu niiiin hitaasti[&o] . Mulla siis 20.11 LA

Huomenet kaikille![:)]
Eilen oli kauan odotettu varhaisultra, ja pelkäsin ja jännitin sitä kuollakseni etukäteen. Kyllä siinä itku pääsi, kun heti löytyi masusta yksi pikkuasukki, jonka sydämen syke oli selvästi nähtävissä! Pituutta oli hurjat 14mm ja vastasi viikkojaan päivälleen eli LA edelleen 18.11. Oli suuri helpotus tuo ultra ja nyt jaksaa taas positiivisin mielin odottaa[:)] Mulla näköjään oireina ovat vatsakivut, ajoittain kovatkin ja hieman arat rinnat. Tässä vaiheessa ei muuta ja pitää olla iloinen siitä. 9. viikkoa lähdettiin tänään liikkeelle..

Mukavaa pääsiäisen odotusta kaikille!! Tätä ei kiinnostas enää yhtään tää työnteko...

Heippa kaikki!

Täällä yksi odottaja joutui jäämään sairaslomalle maanantaina. Todella etova olo ja oikein mitään ei pysty syömään. Eilen oksensin ekan kerran. Ihan järkky olo koko ajan... Kävin ostamassa B6-vitamiinia, josko siitä olisi apua, niin ja sea band rannekkeet... mutta ne taitaa kyllä olla vedätystä... B-vitamiininin vaikutukseen on kovat odotukset.. Tepsisipä se! Oon valmis kokeilemaan mitä vaan, että tämä olo lähtee pois. Jouduin sitten tosiaan kertomaan esimiehelleni  raskaudestani jo tässä vaiheessa 8.viikolla... ja varmaan myös lähimmät työtoverit tulee pian tietämään. Mutta eipä se mitään, saisivat tietää jos tapahtuis jotain ei-toivottuakin. Molempien vanhemmille kerrotaan varmaan nyt pääsiäisenä.

Oliskos se niin että täällä kyseli joku vaasalainen onko muita Vaasasta... Minä olen. Jos tietoa Vaasan äititysneuvolasta eli millainen paikka ja tyypit siellä on niin ois kiva kuulla.

Lähden kokeilemaan jos jokin pysyis sisällä...

Mukavaa pääsiäisen aikaa kaikille!

Kurjaa kun ei oikein varmaksi tiedä missä vaiheessa raskautta ollaan menossa... Kyllähän sekin pian selviää, mutta juuri nyt ahdistaa kun ei tiedä. Kierto kun oli tosiaan pillereiden lopettamisen jälkeen niin epäsäännöllinen, ettei voi oikein tietää. No ei se nyt viikkoa enempää voi kuitenkaan heittää, mutta tässä alussa jokainen viikko on niin PITKÄ!

Eilen oli helppo päivä. Ei pahoinvointia, hieman huimausta...kaikki muuten ok. Tänään onkin sitten ollut toisenlainen päivä. Heräsin aamulla kauheaan pissahätään ja NÄLKÄÄN. En syönyt vaan jatkoin unia kun väsytti NIIN paljon. Söin vasta puolilta päivin, kun viimein sain itseni sängystä ylös. Olo on ollut kamala koko hereillä olo ajan. Yritin ulkoilla, mutta en jaksanut lähteä lenkille. Pitäisi lähteä töihin n. 1,5 tunniksi, mutta ei sekään kiinnosta! Ja eilen oli vapaapäivä, joten virtaa pitäisi kyllä olla.

Joku mietti tuolla hiustenvärjäämistä. Itse luin, että ei suositella raskauden ensimmäisellä kolmanneksella. Syynä oli se, että alkio on niin pieni ja ei ole varmaksi tutkittu, kuinka herkästi erilaiset kemikaalit siihen silloin vaikuttaa. Eli siis varmuuden vuoksi kannattaisi jättää värjääminen myöhemmälle. No itse kyllä värjäsin hiukseni muutama viikko sitten...

Liikunnastakin puhutaan... Itse jätin viime perjantaina sählyvuoron väliin. Rinnat niin kipeät, ettei sellainen nopeatempoinen ryntäily nyt oikein houkuttele. Satun vielä olemaan isorintainen, joten tärähtelyt tuntuu meikäläisellä helpommin kun pienempi kuppisilla. Vähättelemättä yhtään pieni/normaalirintaisten särkyä! Pelaamme sählyä ihan kaveriporukalla ja toisinaan se menee aika "kovakouraiseksi", ei kukaan tahallaan satuta mutta vahinkoja sattuu kun innostutaan. Pelkään mennä siksi, että usein saa kyynärpäästä vatsaan tai kaatuillaan miten sattuun. Koska en tälle koko sakille ole vielä tilastani kertonut, eivät he osaa varoa. Onhan alkio tosi hyvässä suojassa kohtussa ja pieni kun on niin ne mahdolliset iskutkaan tuskin siihen suoraan kohdistuisi, mutta ei vaan uskalla...

Meidän oli tarkoitus kertoa molempien vanhemmille ja sisaruksille pääsiäisenä. Isäni joutuu 20. päivä lonkkaleikkaukseen ja molemmat vanhempani ressaa sitä nyt ihan hirvittävästi. Ajattelin, että ehkä en sitten kuitenkaan vielä kerro. Mieheni oli samaa mieltä. Vanhempani, varsinkin äiti, tekee asioista aina niin suuria ja uskoo mielessään että kukaan ei pärjää ilman häntä. Äiti on siis oikein perinteinen ylihuolehtiva ja ylisuojeleva äiskä. Isä enemmänkin pohtii yksin mielessään, että pärjääkö ne lapsen nyt varmasti...

No. Jos kerran odotetaan 20. päivään niin sama odottaa sitten ensimmäiseen ultraan asti. En tosin tiedä vielä milloin se on, kun tämä pääsisäinen sotkee lääkäriaikoja ainakin täällä pikkupaikkakunnalla. Toisaalta olisi kiva soittaa isälle juuri ennen leikkausta ja kertoa asiasta. Hän ilahtuisi varmasti paljon ja ehkä hänen oma pelkonsa edessä olevaa leikkausta kohtaan unohtuisi. Ja niin lyhyessä ajassa isä ei ehtisi murehtia sitä, kuinka minä nyt pärjään.

Tällaisia mietteitä. Tulipa pitkästi tekstiä. Nyt olisi taas aika lähteä suihkuun ja hypätä pyörän selkään, että saa haettua mieheltä auton ja sitten matkata töihin niiksi hurjan pitkäksi 1,5 tunniksi.

Heippa kaikille odottajille!

Hiustenvärjäämisestä mäkin sanoisin sen verran, etten oikein tiedä onko se nyt muka niin vaarallista. Koska tosiaan joku taisi todetakin, että saavathan kampaajatkin ihan terveitä lapsia ja onhan sitä ennenkin hiuksia raskausaikana värjätty! Toisaalta - onhan näissä "tutkimuksissa" varmaan aina jotain perää. Itse ajattelin kuitenkin varmuuden vuoksi odottaa sen 12 vkoa ja sitten kampaajalle JA ÄKKIÄ! [:D] Alkaa nyt jo juurikasvu olla aikamoinen...

Mulla kasvot kukkii edelleen, ei kuitenkaan yhtä pahasti kuin aikaisemmin (johtuu varmaan joko hormonien tasaantumisesta??? tai hyvistä ja KALLIISTA putsareista!!![:)]). Rinnat edelleen kipeät, varsinkin öisin. Ja tosiaan pahaa oloa ei ole enää juurikaan ollut, voisin syödä koko ajan! Päätä särkee aina silloin tällöin ja se kestokrapulan tunne ei tunnu häviävän mihinkään. Tiistaina on eka neuvola, vähän jännitää...

Oikein hyvää ja rentouttavaa pääsiäistä teille kaikille! [:)]

Hyvää pääsiäistä kaikille!

Tänään oli toinen ultra klinikalla tilanteen seuraamiseksi ja nyt on helpottunut olo :) Nähtiin selvä ja vahva syke ja pikkuinen oli viikossa kasvanut hurjasti. Mukaan saatiin kuva ja äitiyskortti, seuraavaksi on aika soittaa ja varata aika neuvolaan. Laskettu aika muuttui viidellä päivälle eli nyt on tavoite siellä 26.11.

Heippa kaikille,
Täällä vielä yksi onnellinen marraskuun odottaja:) Erittäin toivottu raskaus. Laskettu aika aivan kuun lopussa, 30.11. Viikkoja tällä hetkellä siis 6+3. Pillerit jätin pois vähän ennen joulua, ja kuten useat muutkin näköjään, olin valmistautunut pitkään odotukseen raskaaksi tulemisen kanssa. Testi näytti kuitenki positiivista pari viikkoa sitten kolmannesta "luomu"kierrosta (kuukautiset napsahti säännölliseksi heti kun pillerit lopetin).

Olen 26-vuotias, lapsen syntyessä 27, ja tuleva isä 24/25 v. Esikoista odotellaan :) Minulla on sikäli erilainen tilanne kuin teillä muilla, että asun pysyvästi ulkomailla, melko kaukana Suomesta eräässä Latinalaisen Amerikan maassa. Atlantin toiselta puolelta siis kirjoittelen. Mutta oli ihana löytää tämä foorumi ja tiedät kaikki kohtalotoverit, ja huomata, että tasan samanlaisia tuntemuksia näyttää olevan kaikilla muillakin tulevilla äideillä siellä kotomaassa:)

Minulla ensimmäinen "neuvola"käynti on jo takana. Täällä tuo perusterveydenhuolto on vähän erilaista kuin Suomessa, joten ilman edes miettimättä valitsimme yksityisen lääkärinvastaanoton. Aika oli tämän viikon maanantaina, ja täällä raskauden jokaisella lääkärikäynnillä (joita on n. kerran kuukaudessa) tehdään ultra (voi minua onnekasta!). Ultrassa näkyi sitten meidän pikku palleroisemme, ikää alkiolla 4 viikkoa. Sydämenlyöntiä ei vielä kyennyt näkemään, mutta sitten seuraavalla kerralla, mikä on 4.5. Mies on innolla mukana onneksi kaikessa, ja hyvä niin, sillä tulkki on minulle vastaanotolla tarpeen:) Paikallinen kieli ei minulta vielä niin hyvin suju. Mieheni kanssa puhumme keskenämme englantia.

Raskausoireita on ollut lähinnä erittäin arat rinnat ja menkkamainen kipu vatsassa. Välillä tulee aaltoileva, vähän aikaa kerrallaan kestävä paha olo, yleensä aamuisin. Raskaudesta tietää tällä hetkellä 2 siskoani Suomessa sekä mieheni vanhemmat täällä. Muille kerrotaan vasta sitten kun ensimmäinen kolmannes on onnellisesti takana:)

Mukavaa pääsiäistä kaikille!

Tervehdys! Minäkin liityn marrasmammasiskojen jengiin :). LA on 22.11. (Sunsuski, sama!). Olotila on samanlainen kuin monilla tässä keskustelussa, välillä vähän epäuskoinen, mutta lievä kuvottava olo ja ainakin kymmenen raskaustestiä kertovat että jotakin tapahtuu kropassa. Tänään rv tasan 7 (pian vaihtuu vuorokausi, voihan sanoa jo että 7+1!). Itse olen menossa yksityiselle ultraan ensi viikolla. Tuntuu, että siihenkin on ikuisuus!

Ihanaa odotusta kaikille! Ja voimia surullisia uutisia saaneille!

Poplar ihana kuulla hyvät uutiset ultrauksesta. [:)] Eikös tullutkin ihan kyyneleet silmiin kun sen sykkeen näki? Me saatiin kanssa ultrakuva mukaan ja laitoin sen meidän jääkaapin oveen. Nyt aina kun tulee vieraita käymään, niin kuva irti ja piiloon! [:D]

Luca tervetuloa mukaan, kiva kuulla kokemuksia raskausajasta ja raskaudenseurannasta ulkomailla. [:)]

Nyt nukkumaan. Toivottavasti sää suosisi pääsiäisen aikaan, niin pääsisi ulkoilemaan paaaaaaaljon! Öitä!

Takaisin