Marrasmammat 2009

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja sunsuski
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Maajo, olen kyllä käynyt aikaisemmin salilla (lopetin varmaan pari vuotta sitten), joten harrastus on sinällään mulle tuttua. Aion tehdä liikkeet pienillä painoilla ja ihan rauhallisesti, joten eiköhän se ole ihan turvallista.

Minäkin olen ajatellut, että osallistun sikiöseulontoihin. En vain ole vielä ehtinyt oikein paneutua niihin, eli en tiedä, mitä seulotoja on tarjolla, ja tarjoaako kaupunki ne vai saako tutkimuksia vain yksityisellä puolella. Te varmaan osaatte neuvoa?

Iona, joko olet valinnut synnytyssairaalan? Sinähän olet kanssa Vantaalta ja la:tkin meillä taisi olla peräkkäisinä päivinä, joten ties, vaikka olisimme sitten samaan aikaan osastolla!

Kiitos vastauksesta :-)

mth77->jännitetään sitten yhtäkauan :-). Missä päin Suomea olet? Itse olen Espoossa ja meen Jorviin ultraan.

Taku-> kyllä neuvolassa kerrotaan lisää seulonnasta, ei hätää. Ja kaupunki tarjoaa ne. Saat lähetteen neuvolan tädiltä :-)

Aida, jep. Mä pääsin kunnalliselle varhaisultraan, joten todistettavasti masussa oli elämää. Kyllä silti pelkään ihan hirveästi, josko jotain on kumminkin ollut vialla ja sydän ei enää sykikkään.

Mä oon täältä länsirannikolta, satakunnasta.

ALKUPERÄINEN: Aida

mth77->jännitetään sitten yhtäkauan :-). Missä päin Suomea olet? Itse olen Espoossa ja meen Jorviin ultraan.

Mukava kuulla että muitakin tulossa Jorviin! [:)]

Tuosta hiusten värjäämisestä. Olen itsekin miettinyt tätä asiaa, sillä värjään hiuksiani säännöllisesti. Oma väri on niin maantienharmaa, ja olen tottunut käymään kampaajalla värissä vähintään kahden kuukauden välein. Olen kanssa kuullut, että hiuksia voisi värjätä myös raskausaikana, mutta nyt luin just kahvitunnilla uutta Hyvä terveys -lehteä, ja siellä luki, että hiusten värjäystä tulisi välttää ainakin ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana. Mihinköhän sitä pitäisi nyt uskoa?

ALKUPERÄINEN: mmj_

ALKUPERÄINEN: Aida

Mukava kuulla että muitakin tulossa Jorviin! [:)]

joo :-). en ole käynyt synnytysosastolla vielä, vähän jännitää :-)

ALKUPERÄINEN: Taku

Tuosta hiusten värjäämisestä. Olen itsekin miettinyt tätä asiaa, sillä värjään hiuksiani säännöllisesti. Oma väri on niin maantienharmaa, ja olen tottunut käymään kampaajalla värissä vähintään kahden kuukauden välein. Olen kanssa kuullut, että hiuksia voisi värjätä myös raskausaikana, mutta nyt luin just kahvitunnilla uutta Hyvä terveys -lehteä, ja siellä luki, että hiusten värjäystä tulisi välttää ainakin ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana. Mihinköhän sitä pitäisi nyt uskoa?

Just se, mäkin olen lunkenut vastaavanlaisen jutun. Kai se liittyy siihen, miten väri tarttuu?! Hormonit jyllää, niin voi olla et väri epäonnistuu...

mth77, kyllä kaikki menee hyvin. :-). Minullakin on sama pelko, sen takia en malta odottaa et pääsis jo kuuntelemaan ja katsomaan onko siellä ketään. Kai tämä jännitys on normaalia...

Aartikkelissa puhuttiin ihon hoidosta, allergisesta ja kuivasta ihosta sekä kosmetiikasta yleensäkin, joten ymmärsin sen kyllä niin, että välttäminen pitäisi tehdä nimenomaan terveyden kannalta, eikä sen värjäyksen lopputuloksen. Hiusvärit ovat kai yleisimmin allergioita aiheuttavia kosmetiikkajuttuja. Sen takia ei suositella, että lapset värjäisivät hiuksiaan. En valitettavasti ehtinyt lukea juttua kovin tarkkaan. Täytyy myöhemmin lukea se paremmalla ajalla.

Moikka kaikille uusille ja vanhoille marrasmammoille[:D]! Oli puhetta lihomisesta raskausaikana, Meema, mulla vähän sama juttu kuin sulla; ollaan suunnilleen samanpainoisia ja -pituisia, ja mullakin pamahti heti alkuvaiheessa pari-kolme kiloa..apua. Neuvolan vaaka ei oo muuten mun kaveri, sillä se näytti viime viikolla vähän yli 3 kg enemmän kuin oma vaakani[;)]; tietty mulla oli vaatteet päällä siellä punnituksessa, joten siitä tulee pari kiloa. Mäkin laihdutin viime syksynä noin 10 kg, jotka oli kertyneet noin puolentoista vuoden aikana. Ja nyt sitten heti alkuvaiheessa lihon..mutta tärkeintä on lapsen hyvinvointi enkä halua liikaa stressata, syön vaan suht terveellisesti. Itse asiassa en oo syönyt suklaata (ei ole tehnyt mieli, ihmeellistä) kohta puoleentoista kuukauteen enkä myöskään karkkia. Sen olen huomannut että määrällisesti tulee syötyä enemmän, mutta onneksi pääasiassa terveellisesti eli esim kinkulla, vihanneksilla ja juustolla täytettyä ruisleipää, nam!
Mulla on 23.4 ultra eli suunnilleen samaan aikaan kuin teillä Aida ja Mth77. Asun täällä Helsingissä, joten menen Naistenklinikalle. Onko täällä muita samaan aikaan Naistenklinikalle menijöitä? LA mulla siis 6.11. Aion osallistua siihen seulontaan. Luulen että suurin osa osallistuukin. Toiv kaikki on hyvin! Voi että kun nää 2 1/2 vkoa menisi nopeasti.
Aluksi ajattelin että mitenkäs se ultra on noin myöhään, kun mullahan alkaa sitä seur päivänä jo 13. vko, mutta sanoivat Naistenklinikalla että tuo aika just sopiva. Ehkä oon vaan liikaa joka paikasta nähnyt että ultra tehdään alkaen vkolla 10.
Oikein aurinkoista viikonloppua kaikille[:)]!

Heips! Eilen tuli käytyä neuvolassa juttelemassa asioista. Kiva oli käydä, vaikka eipä siellä nyt hirveesti mitään uutta tietoa tullukaan. Verenpaine (116/66) ja hemoglobiini (147) oli ihan huippuja, ikinä oo ollu noin hyviä lukemia! Neuvolan täti kokeili tuntuuko kohtu, mutta ihan normaalia että ei tuntunu tässä vaiheessa. Raskaudesta ei oo tullu kerrottuu kun muutamalle hyvälle ystävälle. Vanhemmille olis ehkä hyvä ajankohta kertoo äitienpäivänä :) Töissä tekis hirveesti mieli kertoo, mut jotenki ei uskalla ennen ku on ultrassa käyny, siihen sain ajan 29.4. Siihen asti sitä jännittämistä sitten onkin. 

Alun oireista ei taida olla jäljellä enää mitään, väsymyt helpottaa, tissit ei oo niin kipeet enää, hajut ei tee niin paljon pahaa, ruokahalukin on kohdillaan. On jotenki ihan "normaali" olotila. Mut ei tietty pitäs valittaa :)

Hei ! Minulla on ollut tänään parhain vointi kahteen viikkoon. Pahoinvointi on tosissaan koetellut [:'(]...Tänä aamuna käytii neuvolasssa ja labrassa, olotilani vuoksi hb ja Rr otattamassa ja pissanäyte. Laskenu arvot olivat. Mentiin sitten kauppaan. Minulla iski ÄKKIÄ ihan älytön pizzan himo (samallai kuin toissa yönä klo 4 aikaan...) ja pakkohan meidän oli ostaa siitä marketin keittön leipomaa pizzaa. Kotiin kun päästiin, en voinut edes vaatteita vaihtaa, kädet pesin ja äkkiä pizzan kimmppuun kylmän fantan kera ! Olo oli aivan taivaallinen ja tuntui, että alan ihan itkeen kun tuntui niin hyvältä syödä [:)]!! Ei joo terveelisimmästä päästä, mutta kuten neuvolastakin sanoivat, kunhan jotain saan alas menemään kun pahoinvointi ollut nyt niin voimia vievää. Eikä ajatella vaan sitä. mikä terveellistä ja väkisin jotain tunkea, mikä oksettaa todella. Päivittäin on pääasiassa mennyt väkisin hedelmiä, mehukeittoja jne. Kunnon ruoasta ei ole voinut puhua. Mies on kokkaillut pääasiassa ittelleen kuluvalla viikollakin...Jospa se tästä kääntyis nyt tai eihän sitä tiedä. Mutta kyllä tämän kaiken kestää, kun tietää tuon pikkuisen kehittyvän tuolla masussa [:D]!
Me käytiin silloin siellä varhaisultrassa yksityisellä. Kysyin siellä hiustenvärjäyksestä. Lääkäri kehoitti kaiken varalta varalta kaiken välttämään hiustenvärjäystä eka kolmannen aikana. Onhan ne melko myrkkyjä ja helposti imeytyvät päänahan kautta. Tätä aijon noudattaa, en halua pienintäkään riskiä ottaa nyt. Mutta niinhän nuo viikot nopiaa menee, ettei tätä vaihetta taida enää kovin kauaa olla...Olen nyt sitten tällainen pahoinvoiva harmaa juurikasvuinen haamu [:)]...

Aurinkoista lauantaita täällä 25 asteesta! [:D] Kylläpä tekee hyvää ruumiille ja sielulle paistatella auringossa!

Taku valitsin Kättärin synnytyssairaalaksi kun se on Naikkaria lähempänä, en oo kuullut kokemuksia kummastakaan (tai siis kysellyt) niin ihan vaan sijainnin vuoksi valitsin sen. Kumpaa olet ite ajatellut?

Nauttikaamme viikonlopusta!

Moi ! Hiemanko jännitti eilen neuvolas päästää suusta "tein sitten 2 positiivista testiä ".. vaikka on jo yks pikkuinen niin jotenkin tuntuu kun ois kaikki niin uutta ja jännää .
Ei olla kyllä kelleen viel kerrottu ja aijottiinkin olla ihan hissukseen viel ekaan ultraan asti , niikuin viimeksikin . Onneksi on joku paikka jossa voi hehkuttaa tulevaa !!

Taku , kättäri on tosi kiva paikka synnyttää . olin ite siellä viimeksi ja kaikkee positiivista voin kyllä sanoa .Pääsin vielä sinne haikaranpesä vai mikä nyt olikaan kun "tavallinen " osasto oli täynnä...syyskuussa oli hieman ruuhkaa siellä ,niin joutuivat perhehuoneet muuttaan 2 henk. huoneeksi. Mutta varmaan on yhtä iloista ja reipasta hoitajaa siellä muillakin osastoilla. Ite kun olen käynyt tutkimuksessa samassa talossa monesti niin aina oltu ystävällisiä .

Mä en kyllä kans "suvulle" kerro ennen kuin ultrassa on todettu, että kaikki hyvin. Eilen yritin taas syödä ruokaa, pari lusikallista sain alas, mutta siihen se sitten jäi. :( Ja sain taas kaameet vatsakivut päälle, jotenkin ei vatsa toimi ollenkaan. Voiko ummetusta olla jo näin alkuraskaudessa, luulin et se on enempi loppuraskauden vaiva? Lisäksi mua edelleen jostain syystä jäytää ajatus, että kaikki ei olisikaan niin kuin pitäis. Aargh, se ultra on vasta 20. päivä...!  Onneksi tosiaan asioita saa purkaa teidän kanssa täällä palstalla :)
Noh, on tässä onneksi pieniä valopilkkuja ennen sitä. Ens keskiviikkona on meidän hääpäivä [:)] ja tietysti jokapäiväinen ilo on tuo 1v pojannappula, jonka kasvamista on niin ihana seurata. Eilen hän oli pitkän päivän mummilassa hoidossa, kyllä meidän pikkuvaavi on jo kasvanu isoks... :)

HEI.Mullakin ensinmäinen neuvola käynti takana no laskettu aika pitäis nyt sitten olla 1.11 ,viikkoja nyt 10+2, mutta ei edes kuunneltu sydän ääniä sanoi ettei varmastikkaan kuulu vielä että sitten seuraavalla kerralla , kun muistan edellisestä raskaudesta että oltais kuunneltu jo 8 viikolla ja silloin kuului , mutta tosin olin kaksi viikkoa edellä silloin , mutta nyt joudun odottamaan ensinmäiseen ultraan joka on parin viikon sisällä ja kun olen tosiaan voinnut todella huonosti itse haluaisin tietää että kaikki on varmasti kunnossa[:)] no pitää vain  nyt odotella...

Niin no täytyyhän täs ootella ens kuuhun että pääsee ekaan ultraan , sit voi olla hieman rauhallisempi . Tekisi niin paljon mieli vaan ilmottaa kaikille että meille olisi tulossa pienokainen 20.11 näillä näkymin .
Huolettaa vielä toi että miten tää eka pienokainen suhtautuu kun ikäreo tulisi vain 1v2kk.

Iona, 25 astetta kuullostaa kadehdittavan lämpimälle [:)]! Nauttikaahan nyt oikein olan takaa!
Kättäriä minäkin olen ajatellut ihan sen sijainnin takia. Naistenklinikalle on pidempi matka, ja jos kiire tulee, on varmaan aika ikävää seistä auton kanssa ruuhkassa... Ajallisesti melkein samassa ajassa meiltä ajais varmaan Porvooseenkin, mutta se on sitten esim. Espoossa asuvien sukulaisten kannalta aika kaukana, jos ja kun haluavat kuitenkin sairaalaan tulla meitä katsomaan.

Oikein mukavaa lauantai-iltaa kaikille!

Takaisin