Marrasmammat 2009

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja sunsuski
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meema: Jos se vaan on alkuraskauden turvotusta? sitä kun on aika monella. Ruokavaliolla sitä voi yrittää estää ja pitää kurissa. Eli suola pois ja muista juoda tarpeeksi. Itse en ikinä muista juoda riittävästi, nyt pitäisi pitää sekin mielessä. Ei niistä raskauskiloista kannata kuitenkaan niin hirveesti stressata, joillekin niitä ei tuu ollenkaan ja toisille tulee väkisin 20kg, kuten kaverille. Nykyään lapsi on 4v. ja kaveri niin hoikka ettei ikinä uskois että on edes synnyttänyt. [:D] 

Maisa, toivottavasti oli kaikki hyvin tutkimuksissa? Millainen on vointisi nyt?

Moikka kaikille!

Olen 28-vuotias ja esikoista odotellaan. Tiistaina kävin malttamattomana varhaisultrassa. Sydän löi tosi kovaa ja sikiö liikutteli vähän jalkojaan. Oli se mahtava tunne! Hiukan myös lohdutti kun lääkäri sanoi että jos ultrassa on noin kova syke, niin mahdollisuudet on hyvät. Mutta eihän sitä koskaan tiedä, kukaan ei kuitenkaan voi antaa takeita. Mutta nyt ainakin sain varmuuden että siellä tosiaan asustaa joku ja se joku on myöskin elossa [:)] Mahtava helpotus! Laskettu aika mulla 2.11.2009.

Huomenet!
Kävin eilen aamulla labrassa antamassa veri- ja pissinäytteet; kaikki ok. Neuvolasta sanoivat, että voi olla normaaleja kasvukipuja. Edelleenkin pelottaa, sillä ne kivut olivat aika kovia. Nyt ei juurikaan kipuile, eilen illalla tuli yksi kipuilukohtaus. Kaiken tuskan lisäksi sain vielä flunssan ja nyt kolottaa joka paikkaan. Ensi viikolla olisi ultra, jossa sitten katsotaan elääkö tuolla masussa enää kukaan... Ajatukset yhtä myllerrystä, mutta onneksi ei tarvitse enää pitkään kärsiä tiedottomuudesta. Lauantaina mennään onneksi Ikeaan, niin saa vähän muuta ajateltavaa[:)]

Tuohon painoasiaan... Itseäni pelottaa myöskin yletön lihominen raskauden aikana, sillä minulla on ennestään jo joitain liikakiloja. Mutta ruokavaliolla täytyy yrittää pitää turhat kilot kurissa. Toki ihanaa, että massu kasvaa, mutta itsessäni on mässäilijän vikaa ja toivon, ettei siitä kärsisi sekä äiti, että vauva. Nyt en ole käynyt vaa'alla ekan neuvolan jälkeen, mutta täytyy ensi kerralla pääsiäisen jälkeen kattoa mikä on tilanne.

Tosiaan kiva kuulla MaiSa, että testitulokset olivat ok. Mullakin välillä vihlaisee tai kramppaa masusta melkoisesti, ja mainitsin asiasta neuvolan terkkarille, kun varasin aikaa. Hän sanoi, että se on tosi tavallista, kohtu kasvaa ja aiheuttaa kipuja.

Minuakin mietityttää tuo painon nousu. Mulla on jo valmiiksi kymmenisen kiloa ylipainoa, joten tarkkana saa olla. Päätinkin aloittaa nyt kuntosalilla käynnin ja lisätä myös kävelylenkkien määrää. Ja yritän syödä mahdollisimman terveellisesti. Olen kyllä melko perso herkuille (en millekään makealle, mutta suolaiset herkut ovat heikkouteni), mutta ei auta muu kuin yritää!

Meeman viestistä tuli vielä mieleeni, että oletteko muut jo kertoneet raskaudestanne muille vai vieläkö asia on salaisuus? Minä olen kertonut vain ulkomailla asuvalle parhaalle ystävälleni. Siskoille ajattelin kertoa varhaisultran jälkeen ja omalle äidilleni ja anopille äitienpäivänä [;)]

MaiSa olipa ihana  kuulla että kaikki oli testeissä hyvin! Voimia! Kyllä kaikki (toivottavasti) hyvin menee!

Taku, mä olen kertonut tädilleni ja parille uskotulle kaverille. Heidän kanssa pystyn kyllä jakamaan, jos menee kesken tai tapahtuu muuta ikävää. Miehen porukoille ja mun suvulle kerrotaan vasta ultran jälkeen, jos ultrassa on kaikki kuten pitääkin. Tosin me ollaan tänään menossa miehen porukoille kylään ja nehän voi arvata, kun mä en pysty juomaan kahvia!! Normaalisti kun litkin sen kaksi kippoa...

Tämä on kai ihan normaalia pelkoa mutta mä olen alkanut pelätä tuulimunaa tai jotain kohdunulkoista tms. Mulla on vatsassa alhaalla sellanen "kova patti" jollanen tulee aina ennen menkkoja, se on kuin joku imusolmuke tai sen tapainen. Mulla on sen verran laiha vatsa että tunnen aina kaikki siellä tapahtuvat muutokset, esikoisesta tunsin liikkeetkin jo rv 13! No, turhaahan tää tällanen on mutta mä nyt vaan aina pelkään pahinta etukäteen...eilen luin netistä keskenmenokokemuksia. Jäitä hattuun minä, ja koitan olla hermoilematta...tosin kaverini, jolla juuri vastikään viime syksynä oli tuulimuna, sanoi että hänellä oli ollut koko ajan "ikävä tunne" raskaudesta...ja niinhän siinä sitten kävikin. Tässäpä tulikin melkoista vuodatusta, no onpahan nyt kerrottu, ja annetaan olla...mä lähden atk-kurssille kuvankäsittelytaitoja hiomaan :D

Aurinkoista päivää kaikille!

Tervehdys kaikille

Olen käynyt täällä muutaman viikon ajan ja päätin itsekin liittyä keskusteluun. Itse olen 28-vuotias ja odotan esikoistani [:D]. Nyt menossa 9 viikko ja olo on ihan ok. Minulla ei oikeastaan ollut mitään oireita, paitsi se, että käyn vessassa jatkuvasti ja rinnat kipeät ja arat. Laskettu aika olisi 10.11.2009 :-).

Toivotan meille kaikille voimia ja tsemppiä odotukseen [;)]

Huomenta kaikki mammat[:)]

Olin eilen koulutuksessa työkavereiden kanssa jossa oli tarjolla ruoat ja viinit jne. Itse en ole mikään lasiinsylkijä, niin näin painajaisia että miten selviän illasta paljastumatta. Mutta hyvin meni, väitin viettäväni tipatonta huhtikuuta, ja meni läpi...[:D]

Tuohon painoasiaan: Mulla kanssa ollu paino-ongelmia siinä mielessä että oon just saanu painon tippumaan muutaman kilon lievästä ylipainosta normaalipainoon, niin pelkään kyllä raskauskiloja vähän mutta ei niistä saa liikaa stressata. Jotkut vaan ajattelee hiukka vääristyneesti että raskausaikana täytyy syödä kahden edestä, ja lyö siis homman överiksi. Nyt vaan järki kädessä. Oon huomannu että nyt syön vaan entistä terveellisemmin ja säännöllisemmin, jolloin paino on jopa jatkanut tippumistaan vaikka pahoivoinnista en siis kärsi ollenkaan. Mutta oon joutunu jättämään herkkuni eli juustot vähemmälle [:D]

Mukavaa ja aurinkoista päivää siskot[8D]

Meillä kerroin pomolleni eilen.
Kerroimme myös eilen mieheni isoäidille ja hän sanoikin että onkin jo odottanut uutista eli hyvin otti asian. Mieheni kun ei millään malttanut odottaa kertomisen suhteen. [:D] Ja viikonloppuna saavat hänen vanhempansa tietää..

Itse olen huomannut pientä turvotusta ja kyllähän tuo painokin oli hieman noussut. Mutta voin kyllä myöntää että on sitä tullut kyllä naposteltuakin. [;)]

Täällä eka neuvolakäynti takana ja hyvin meni! Yleistä keskustelua aiheesta ja pissa+verikoe. Ja onneksi oli kiva neuvolantäti. [:)]

Tohon painoasiaan; mulla nousi paino heti ovulaation jälkeen parin viikon aikana melkein 3kg.. Aivan mieletön turvotus varsinkin iltaisin ja kaikki housut kiristi. Siitä onneks on jo vähän tasaanutunut eli ylimääräistä on noin kilon verran. Liikun aika paljon ja oon syönyt ihan normaalisti eli olisikohan sitten vaan nestettä kerääntynyt. Hetken jo mietin kuinka VALTAVA musta sitten tulee jos tota tahtia kertyy kiloja, hihii. Pitää vaan liikkua paljon niin eiköhän se siitä. Välillä kyllä on vaikeeta saada itteään niskasta kiinni kun vois nukkua KOKO ajan.

Muuten oireita on välillä enemmän välillä vähemmän: huimausta, etomista, tissit on jo kasvanu aika paljon ja on kipeet, alavatsan vihlontaa, iho kukkii, mutta pahin on kyllä väsymys.

Mä oon kertonut jo aika monelle, kun en oo malttanut pitää suutani kiinni. Mutta ajattelin sen niin, että kertoisin näille joka tapauksessa vaikka menisikin kesken eli miksei sitten kertoa ilouutisetkin.

Kivaa torstai-iltaa kaikille odottajille! [:D]

Tervetuloa mukaan Aida!

Mulle taitaa taas käydä päinvastoin tossa painoasiassa! [:D] Esikoisesta laihduin ekan 3kk aikana 3 kiloa. Nyt on taas sama juttu, etten pysty syömään. Kaikki ruuat yököttää niin paljon. Nyt ei ole edes yhtä paljon lähtökiloja, että toivottavasti en laihdu liikaa. Hedelmiä ja marjoja pystyn syömään mutta esim tällä viikolla en ole kertaakaan viel saanu syötyä oikeaa ateriaa. :/

Heipsan! Pakkohan mun oli reissustakin tulla tänne teidän kuulumisia katsomaan ja onpa kyllä ollut tällä viikolla vilskettä täällä! [:)] Tervetuloa mukaan kaikki uudet. Pakko kommentoida myös painoasiaa, varsinkin nyt lomalla on tullut herkuteltua oikein urakalla kun tosiaan on taas ruoka alkanut maistua hyvin... Maha näyttää jo nyt siltä kun olis pidemmälläkin raskaana! [:D] Muut juo lomalla ja mä syön! Tällästä tällä kertaa, palailen taas kun kotiudun.

Mukavaa loppuviikkoa!

Mukavaa loppulomaa Shakiralle! Itse lähden 25.4 viikoksi ulkomaille.
Eilen varasin ensimmäisen ultran Jorviin. Saatiin 24.4 aika tuon matkan takia. Aluksi sieltä ehdotettiin 28 pvää, mutta Turkista on hieman hankala tänne tulla [:D] Jännittää nyt todella paljon tuo ultra. Kun ei ole mitään hajua miten se tapahtuu kuin vaan se että tehdää alapään kautta. Ja mitä jos vauvaa ei näykään tai on jotain ongelmia.. Toisaalta mukava että on ennen matkaa, mutta sitten jos siellä ei selviäkään positiivisia asioita niin matka menee pilalle kun suree ultran tuloksia. [&:] 

Hei! Ilmoittautuisin minäkin tulevien marrasmasujen joukkoon [:)] Tein viikko sitten testin ja positiivinen oli. Eli, jos oikein muistan, ku en huomannut tarkalleen katsoa milloin menkat alkoivat viimeksi, niin laskettu aika olisi siinä 23.11 tienoilla [:D] Toisaalta on pelottava olo onnistuuko tällä kerralla, ku viime lokakuussa sain keskenmenon ja on vielä kamalat muistot mielessä [:(] Mutta päivä kerrallaan ja jos luoja suo esikoinen syntyy iloksemme tämän vuoden puolella [:)]

Tervetuloa vaan kaikille uusille marrasmasuille...

Ilmeisesti vilustutin itseni viime viikonlopun laskettelureissulla ja olen kärsinyt flunssasta. Eilen oli ensimmäinen neuvola ja hemppa ja verenpaineet oli ok. Pissasta tehtiin bakteeritutkimus ja mikäli häikkää neukkutäti lupasi soitella tänään. Verikokeet otetaanki sitten vasta np-ultran yhteydessä, reilun parinviikon päästä. Aika menee toivottavasti nopeasti, kun ensiviikko on talvilomaa.

Flunssasta johtuen varmaan etova olo oli pari päivää poissa, mutta onneksi eilen jo tapahtui palautumista. Hampurilaismieliteot on vaihtunut ja eilen keitin sitten pelkkää spagettia, reilusti oivariinia, juustoa ja ketsuppia. Jotenki ei nyt tee lihaa mieli...

Olettekos muut miettineet sikiöseulontaan osallistumisesta...mun puolesta saavat katsoa sen riski-arvon eli me osallistutaan. Odotuksesta en edelleenkään ole kertonut muille kuin kahdelle lähimmälle kaverille ja mies ilmeisesti myös, vanhemmat saavat odottaa ainakin ultraan asti.

Hei taas kaikille :-)

Jess, ihanaa kun on perjantai ja alkaa viikonloppu. Itsekin olen huomanut tätä painoasiaa...mutta ei murehdita sitä liikaa. Imetys vie aika paljon energiaa ja kyllä ne kilot lähtee kun vauva syntyy ja touhut alkaa. Tsemppiä vaan kaikille! :-)

Yksi kysymys mulla olisi. Saako tukkaa värjätä raskausaikana?

Moi taas

mth77, sikiöseulontaan minäkin aioin osallistua. ihan hyvää tarkistuttaa tilanne varhaisessa vaiheessa. Mulla eka ultra ja verikokeet 21.4., en malta odottaa...:-)

Heips!

Käynpä kommentoimassa minä tännekkin. Hiuksia saa värjätä raskausaikanakin kuhan pysyy kohtuudessa, itse olen värjännyt tukan pari kertaa raskausaikana ja tämän kuun lopussa on kampaajalle väriaika taas. Tekeehän ne kampaajatkin töitä raskausaikana ja synnyttävät terveitä lapsia. [:)]

Taku: raskausaikana ei suositella aloitettavaksi uutta harrastusta vaan suositellaan et pidäydytään samoissa harrastuksissa mitä on ennen raskautta suorittanut.

Mukavaa odotusta.
Maajo

Aida, meillä on sitten ultrat samana päivänä...

Hiuksia saa värjätä ihan vapaasti, eri asia kuulemma miten tarttuu. No mä näen senkin sitte ensiviikolla, kun kampaajalle astelen.

Takaisin