Marraskuun mutinat

Onks Bali zikavirusaluetta? Jos on niin muista hyvä suoja hyttysiä vastaan! :)

Niin Joo, en tuota zikavirusta tajunnut edes ajatella.. Katsoin netistä, että ei pitäisi mitään epidemia aluetta kyllä olla, toki varmaan Indoneaiassakin on tapauksia ollut.. nt ultraan sain onneksi ajan ennen matkaa niin voi sitten toivottavasti hyvillä mielin lähteä reissuun :) tietysti pitää noita hyttysiä varoa muutenkin keltakuumeen ja malarian vuoksi ja katsoa vähän tarkemmin mitä suuhunsa pistää.. pussipuuroja ja muita Pikku välipaloja ajattelin pakata rinkan täyteen :D

Soitin neuvolaan influenssarokotteesta, että voinko ottaa eka kolmanneksella, sanoi että ehdottomasti voin ja kannattaa ottaa kun sen saa. Rv 10+4 nyt, rokotetta ottamassa ens viikolla

Otettiin esikoisen kaa influenssarokotteet :) Kyl ihmeessä ottakaa ne rokotteet, koska raskaus lisää selvästi influenssan vakavan taudinkuvan ja myös kuoleman vaaraa. Ja lisäksi sikiölle voipi jotain siitä tulla jos äiti sen saa, ei kuitenkaan sikiön kuolemantapauksia ole tästä tullut. Raskaana olevat riskiryhmää!

Mun viime raskaudesta on niin paljon aikaa, etten muista mitään liikejuttuja tai paljon muutakaan...

Tänään kävin ostamassa ekat raskausvaatteet, tuntui ihan kauheelta ostella moisia 9+6 viikoilla, mut ei voi mitään...

Sain flunssan tähän kaiken päälle ja aamut paheni sen seurauksena entisestään, kun yökötyksen lisäksi nielussa kulkee aivan ihana limahissi.. :-D Jotenkin muutenkin tuntuu, että pahoinvointi on ollut tällä viikolla pahempaa kuin parina viimeviikkona.

Mulla nt-ultra 28.11. Tuntuu niinkuin oisin ollut miljoona viikkoa raskaana ja vieläkään ei ole ohi edes ensimmäinen etappi. Kai sitä vaan on niin malttamaton...;-)

Täällä on ollut taas sellaista hullunmyräkkää etten oo täällä paljon ehtinyt käymää saatika lukemaan teidän kirjoituksia. Mä oon ihan hämmentynyt toista talvesta. Niin odotin, että kunnon talvi olisi tullut vasta joskus tammikuussa. Mulla on taas vaihteeksi olo ihan sellainen kun en raskaana olisikaan vaikka pahaa oloo pukkaa heti jos ei syö säännöllisti ja väsyttää ihan sairaasti.

Maanantaina pitää mennä verikokeisiin ja kuun vimppa päivä ultraan!:)

Voi hitto ton rokotteen kanssa, kun töissä saisin sen ilmatteeks niin eka ilmoittauduin sinne, mutta sitten luin täältä palstalta että ekalla kolmanneksella ei rokotetta kannattaisikaan ottaa, niin peruin sen (ajattelin että neuvolassa sit juttelen asiasta enemmän), ja nyt se ilmoittautuminen on jo mennyt. THL:n suosituksen mukaan sen rokotteen voisi kuitenkin ottaa missä vaiheessa raskautta tahansa. Nyt en osaa päättää kumpi parempi: uskaltaako ottaa rokote nyt alussa. Jos sitä ei nyt ota niin kohtahan se influenssa-aalto on täällä ja voin sen saada. Täytyy ehkä soittaa neuvolaan tänään!

Voi hitto ton rokotteen kanssa, kun töissä saisin sen ilmatteeks niin eka ilmoittauduin sinne, mutta sitten luin täältä palstalta että ekalla kolmanneksella ei rokotetta kannattaisikaan ottaa, niin peruin sen (ajattelin että neuvolassa sit juttelen asiasta enemmän), ja nyt se ilmoittautuminen on jo mennyt. THL:n suosituksen mukaan sen rokotteen voisi kuitenkin ottaa missä vaiheessa raskautta tahansa. Nyt en osaa päättää kumpi parempi: uskaltaako ottaa rokote nyt alussa. Jos sitä ei nyt ota niin kohtahan se influenssa-aalto on täällä ja voin sen saada. Täytyy ehkä soittaa neuvolaan tänään!

Mä otin rokotteen kolme viikkoa sitten työpaikalla. Olen aiemminkin ottanut, ja tällä kertaa ei tullut edes paikallisreaktiota käteen. Mitä nyt oli ilalla vähän kipeä olkavarsi, mutta ei punoitusta, tms. Eiköhän ne ota sut vastaan jos otat yhteyttä työterveyteen. :)

Etkö saa rokotteen neuvolasta koska tahansa? Mulle sanottiin et vielä ei ole kiirettä, kuhan tän vuoden puolella ottaa. Joten mä pohdin tätä asiaa ainakin seuraavaan neuvolaan joka on joulukuun puolivälissä.

Otin rokotteen tänään, 8+4 menossa. Toivon, ettei tuu mitään komplikaatioita (masuasukille) mut neuvolatäti lohdutti et riskit on kuitenkin pienet ja THL suosittele rokotetta kaikille raskaanaoleville.

Menin sitten eilen kaatumaan juostessani bussipysäkille :( Säikähdin pikkasen kun kipua ei tullut hetkellisesti vaan kylkeen/pakaraan ja lantionseudulle vaan myös alapäähän/häpyluihin. Olkaa varovaisia ulkona liikkuessanne!! Onneksi ei alkanut mitään verenvuotoa tms. Kuulemma kohtu suojaa hyvin sikiötä vaikka kaatuisikin.

Etkö saa rokotteen neuvolasta koska tahansa? Mulle sanottiin et vielä ei ole kiirettä, kuhan tän vuoden puolella ottaa. Joten mä pohdin tätä asiaa ainakin seuraavaan neuvolaan joka on joulukuun puolivälissä.
Joo varmaan siis saisin sitten myöhemminkin, mutta sitä mietin että ehtiikö se influenssa iskemään jo siihen mennessä, kun sitä on jo kuulemma liikkeellä..

Itse otan vasta 13 viikolla joulukuun alussa ihan varuilta, varsinkin kun täällä meillä ei ole vielä kausi alkanut.
Thl:n sivuilta on helppo seurata tilanteen kehittymistä.
ImageUploadedByVau Foorumi1478773772.584713.jpg

FionaG varmasti varmimman suojan saa kun ottaa aikaisemmin, mutta tosiaan mulle on kaks neuvolatätiä sanonut et vielä ei ole hoppu. Se varsinainen epidemia tulee yleensä alkuvuodesta.

Faline ja Vadelma_16 hyvä tietää molemmat! :) Soitin neuvolaan ja sielläkin ei oikein uskallettu sanoa varmaksi, sanoivat vaan että toki THL:n suosituksia uskovat mutta monet alkuviikoilla olevat on jättäneet ottamatta siinä pelossa että jos jotain tulisikin niin olisko se sen rokotteen syytä.. Eli ei oikein vakuuttanut edes ton puhelun jälkeen. Ehkä en sitten ota sitä ennen 12 viikkoa, kun kunnon epidemiakaan ei ole alkanut, käsien pesulla ja käsidesillä sit vaan siihen asti!

Mä aion ottaa myös rokotteen :) Viime vuonna otin ekaa kertaa, kun oli pakko (lähipiirissä syöpä).

Viimeksi kun olin raskaana, oltiin Thaimaassa 2viikkoa, olin silloin 5.kuulla. En koskaan lähtisi uudestaan raskaana ollessa. Meillä kyllä oli niin monta asiaa, mitkä vaikutti siihen (iso porukka ja mun ruokarajoitteet ärsytti muutamaa, kun jouduttiin ravintoloitakin katsoa vähän sillä silmällä, että suunnilleen olisi hygienistä jne. Tuntui ettei oikein mitään uskaltanut syödä/juoda yms. Miehen kanssa voisin kahdestaan lähteä kyllä reissuun [emoji173] Ollaan suunniteltu Prahan reissua kahdestaan keväämmällä :)

Löytyykö ketään toista jolla olisi kokemusta/olisi myös tulossa ulkomaanmatka raskauden aikana? Itse olen lähdössä rv12 tienoilla Balille 2 viikoksi.. turhaan en ole asiasta stressannut, mutta Kyllähän se jännittää jos siellä sitten sattuukin jotain ikävää...

Mulla on kokemusta esikoisen raskauden aikana matkustamisesta, tosin vähän myöhemmillä viikoilla ja vain Euroopassa. Mua stressasi aika paljon se, että mitä ruokaa kannattaa syödä, ja päädyinkin vaan syömään lähinnä kaikkea kuumennettua.
Mutta siis jaksaminen yms oli tosi hyvä, eli sen puolesta mun mielestä raskaana voi hyvin matkustaa.

Bali. No siellä olen ollut ja mul on sellain käsitys, et joku 50 % turisteista kärsii Bali-bellystä, eli jonkinlaisesta turistiripulista/vatsataudista siellä. Itse myös sen kokeneena, yyyyyyh. Tää ei oo mitään pelottelua, mutta olisin siellä kyllä ihan extratarkka esim. puhtaan veden ja ruuan saamisesta. (No ruoka toki helppoa syödä vaan kuumia juttuja) mutta jääpalat yms. :/
Toki riippuu missä siellä menee, varmaan niissä siistimmissä resorteissa yms. on helpompaa, me oltiin silloin vuosia sitten aika matalan budjetin reissulla kaameissa loukoissa yötä :D Kannattanee harkita lentosukkia pitkille lennoille!

^^ Me oltiin nimenomaan Prahassa miehen kanssa n. rv20 viimeksi ja se oli tosi onnistunut valinta reissukohteeksi!
Sieltä löytyi helpommin ruokaa kuin Budapestistä (jossa myös kävin muutamaa viiikkoa myöhemmin) ja etäisyydet ja tekemiset olivat helpohkosti saavutettavissa. Olin toki ihan hyvässä kunnossa silloin ja jaksoin kävellä niille kukkuloillekin yms.

Tää on kyllä ollut huonoin viikko tähän asti.. Alkuviikosta mikään ei pysynyt sisällä ja keskiviikkona jouduin tiputukseen ja sain pahoinvointilääkettä suoneen ja reseptillä kotiin. Lisäksi löytyi virtsatietulehdus ja nyt ab-kuuri päällä. :sad001 Pelottaa nyt et pysyykö pikkuinen matkassa.

Aikku ja nuppu 8+3

Takaisin