Marraskuun mutinat

Hyvää sunnuntaita kaikille!

Hui kamala, mitä safiye on joutunut kokemaan! Ymmärrän hyvin, että nyt haluat vain unohtaa koko homman. Huh huh!

Taatulle voimia jaksamiseen! Pianhan et tosin olekkaan yksin, kun siinä rinnalla yhden ihmisen 24/7 ohjelmatoimisto ;D

Ruokakielloista: Mä olin kyllä ekojen kanssa supertarkkana ja en laittanut mitään kiellettyä suuhuni. Oli sen verran jo noita keskenmenoja takana ja tuolloin ei maalaisjärki paljon päätä pakottanut... heh!
Mutta tässä ja kolmannessa raskaudessa otan kohtuudella kaikkea - kalaa syön tuoreena jonkin verran, samoin mätiä, juustojakin menee hieman, maksalaatikkoa syön toisinaan ja mm. inkivääriä käytän tehdessäni itämaisia ruokia itselleni. Ja suosituksista huolimatta syön myös isohkoja määriä suklaata, karkkia ja muita herkkuja :DD
Itse olen sillä linjalla, että kohtuudella (paitsi suklaata!) ja jokainen tavallaan.
Totaalisesti kieltäydyn tupakasta ja lääkkeistä (paitsi tietenkin parasetamolista, mutta sitäkin ihan akuutin pakon edessä.)....ei mene mun maalaisjärkeen kieltäytyä nyt esim pienestä maksalaatikko annoksesta, mutta kuitenkin tupakkaa palaisi...tämmöisiäkin odottajia olen tavannut. Muuutta mutta kaikki tyylillään.

Omaa napaa: Täällä mä odotan ru:ta jo ihan malttamattomana kolmesta syystä:
1. saa kuulla, jos on jotain mihin varautua synnytyksen jälkeen tai sitten se paras, että kaikki on normaalisti
2. varmistus siihen, että vatsassa on tarpeellinen määrä elämää l. vain 1 ihmisen alku
3. saa nähdä tuleeko poika tai tyttö
Muuten täällä on leppoisa sunnuntai - tiedossa lenkkeilyä päiväunien aikaan, pizzaa ruoaksi ja tv:n tuijottelua ilman, että tarvii miettiä, mitä onkaan tekemättä.
Tää viikko oli tosiaan aikas täynnä kouluhommia, jotka on nyt tehty ja ens viikolla ehtii taas urheilemaan normaalisti.
Tällä hetkellä harvinainen "tilanne päällä" meillä: mies ja kaikki lapset pihalla hommissa/leikkimässä ja mä saan rauhassa juoda kahvia ja surffailla netissä :D I LIKE

Hyvää sunnuntaita! Meillä mun mies kaapattiin eilen viettämään jälkikäteen polttareita kun salaa naimisiin mentiin ja nyt potee kauheeta krapulaa.. Onneks itselläni ei oo samoja ongelmia :D Olin tyttökavereiden kanssa syömässä ja hassua kun siinä kymmenen maissa alkaa jo nukuttamaan ja kun muut siirtyy baariin niin itse raahautuu onnellisessa pöhnässä kotiin nukkumaan.. Olen niiin onnellinen kun vaan ajattelen tuota pikku tytärtämme tuolla masussa.. Siitä niin tulee meidän silmäterä, tosin oon miettiny tässä että apua.. Onko pakko ostaa pinkkejä hello kitty- vaatteita jollei halua.. Ja voi ei, pakko saada se otsepuolustuskursseille ja kotiintuloajat viimestään kuudelta ;) Mun mies on kans tottunut ajatukseen ja on ihan innoissaan. Ultran jälkeen ehdin jo säikähtää kun oli ihan vaitonainen ja vastahakoinen puhumaan.. Oli kai niin vahvasti kuvitellut että poika tulee että vaan mykistyi täysin :D Mä olen jotenkin positiivisesti yllättynyt, lisäksi mulla on jo pari kaunista tytönnimeä jo mielessä.. ;) No se siitä. Muuten ihanaa kun liikkeet tuntuu kokoajan <3 niin ihana ja onnellinen olo jatkuvasti ><3 ja tietysti ihanaa että ultrassa kaikki hyvin. voimia taatu uuteen elämänvaiheeseen ja kaikalle tsemppiä ultraan! mua itteäni jännitti se taas ihan älyttömästi, ihan uskomatonta kuinka sitä voi vaan pelätä kaikkea mahdollista niin kovin...>

Mukavaa alkanutta viikkoa mammat! :)

Tsempit Taatulle! Toivottavasti elämä alkaa rullaamaan hyvin kahdestaan pojan kanssa ja myöhemmin sitten kolmistaan, kun vauva syntyy :)

Pachamama: Ei tarvii ostaa pinkkejä Hello Kitty-vaatteita jos ei halua ;) Me ollaan miehen kanssa päätetty, että niitä ei meidän mahdolliselle tyttärelle (jos joskus sellainen saadaan) tule yhtään kappaletta ennen kun neiti osaa itse niitä pyytää! Kannattaa vaan sukulaisille vihjata jos ei halua niitä myöskään lahjaks ;) Mutta onnea siis tyttölupauksesta!

Täällä oltiin viikonloppu taas anoppilassa. Eilen käytiin miehen mummon kanssa kinkkubingossa ja voittoa ei tänä vuonna tullut, viime vuonna tuli :D Ihan järkyttävät liitoskivut on tullut eikä kävelemään meinaa päästä. Sanoinkin jo miehelle, että se ei saa enää pilkata raskaana olevia naisia, jotka taapertaa kun ankat. Oma kävely on hyvin samanlaista tällä hetkellä. Eilen siellä bingossa oikein "naksahti" joku häpyluun alueella ja tuntu, ettei jalkoja voi enää liikuttaa. Toivottavasti helpottais pian!

Näin muuten unta, että synnytin pojan 30.11 eli mulla olis silloin viikot 25+0. Todella toivon, ettei ollut enneuni. Oletteko muut nähneet muuten kummallisia/hauskoja/kamalia unia nyt raskaana? Mulla niitä riittäisi kerrottavaksi, kun muutenkin näen yleensä aika vilkkaita unia. Ajattelin ensin perustaa oman topicin unille, mutta en sitten jaksanut.

Madie: Mä oon kyllä nähnyt kummallisia ja hyvinkin sekavia unia. Yleensä kauheimmissa unissa mun läheisille tapahtuu jotain, vauvoja niissä on ollut yllättävän harvoin. Joskus paljon ennen raskautta oon pari kertaa nähnyt unta, että saan lapsen ja imetän sitä. Uni oli tosi todellinen ja siitä välittyi jopa se, miltä se tuntui. :D Mutta toivotaan tosiaan, että sun uni ei oo enneuni, vaikka kai sitä noillakin viikoilla on jo lapsia henkiin jäänytkin. Ai niin, näin mäkin kerran alkuraskudesta unta, että sain keskenmenon, eipä ainakaan se ole toteutunut. Kopkop.

Mutta tsemppiä kipujen kanssa kamppaileville ja iloista marraskuuta kaikille! Tää siirtyy pikkuhiljaa jo joulun odotukseen pipareita leipomalla. Ensi vuoden jouluna varmaan vielä joudun leipomaan yksin, mutta ehkä seuraavana saan jo pienen apurin. :)

Madie, mä näin ihan alkuraskaudesta (kun oli viikot alle 15) unia, että mun tyttö aiheutti mun pojan kuoleman, yhdessä unessa esim. poika istui ojan reunalla ja tyttö jostain syystä tönäisi poikaa, joka kellahti selälleen ojaan, jossa oli vettä sen verran että poika tipahti pinnan alle. Saan vieläkin hyvin muistikuviin sen kuvan, jossa poika tuijottaa sieltä veden alta ja näyttää lähinnä hämmästelevän, mitä tapahtui... Noi unet oli outoja senkin vuoksi, että tuo pikkuveli on meijän tytölle oikea aarre, jota hän varjelee joka paikassa ja kaikkialla - tottakai joskus vahingossa tulee törmäyksiä tai muuta haaveria, mutta en vois kuvitellakaan että hän tarkoituksella ja tietoisesti tekisi jotain tuollaista, jossa kävisi huonosti.

Mutta tulevasta vauvasta en ole unia nähnyt, en tosin nähnyt noista aiemmistakaan.

Mullakin on liitoskipuja ollut, mutten oo aiemmin tajunnutkaan edes kuinka paljon ne vaikuttaa mm. mun kävelyyn. Perjantaina kävin jalkahieronnassa, ja taivas että mulla on pakaralihakset jumissa! Hieroja ennusti, että lähiaikoina alkaa selkäkivut, koska siitä pakaralihaksen läheltä kulkee hermo, jota pitkin kivut säteilee sekä selkään että reisiin ja pohkeisiin - ja aika hyvin ennustettu, tänään on mennyt koko päivä selkäkipujen kanssa. Pitänee selvitellä, minkälaisia hintoja nää paikalliset hierojat ottais jalkahieronnasta, toi perjantainen hieronta kuului osana yhden järjestön kustantamaan rentoutumisreissuun eli oli mulle ilmainen. Mutta kaks raskautta on jo koettu näitä viimeisten 10-20 viikon selkäkipuja, kun en oo tiennyt että kyse on jumiutuneista pakaralihaksista, joten nyt sitte suuntaan kyllä setvimään noi jumitukset pois.

Saikku vaan jatkuu.. 13.12. saakka kirjoitti neuvolalääkäri ja tuskinpa palailen enää töihin, koska tuon jälkeen töitä olisi enää pari viikkoa ennen vuosi- ja äitiyslomien alkua. joten slow life kotosalla kisujen kanssa jatkuu.. Tarkemmat neuvolakuulumiset omassa osiossaan.

Panacodeja kokeilin viime viikolla, pienemmällä annostuksella tosin mitä lääkäri neuvoi. Enpä voi sanoa pitäneeni kokemuksesta kovinkaan paljoa.. En ole koskaan ottanut mitään buranaa vahvempaa, joten lääkkeen tuoma väsymys oli jotain aivan uskomatonta! Lisäksi heräsin öisin valtavan kovaan vatsakipuun. Tuntui, että vatsalaukku kramppaa. Lisäkivana lääke aiheutti ummetusta, joten selkä- ja si-kivut kyllä unohtuivat viikon loppupuolella äärettömän tukalan olon vuoksi. Great.. sai ko. särkylääkkeet ehkä jäädä kaapintäytteeksi..

Moikka

Mä en oo kauheesti noudattanut mitään kieltolistoja tai muuttanut mun ruokavaliota raskauden myötä. Lapsia on tehty iät ja ajat ilman mitään ruokasuosituksia ja hyvin ollaan pärjätty :) Väittelyssä mulle sanottiin, että ennen on ollut suppeampi valikoima ruokia ja sen vuoksi äidit ei ole vetäneet esim. mitään homejuustoja, mutta jos ranskalaiset lapset selviää homejuustosta, niin eiköhän suomalaisetkin. Mä oon enemmän huolissani siitä kaikesta keinotekosesta mitä saa mm. rasvattomista tai muista kevyttuotteista.

Suosituksia tuntuu muutenkin olevan yhtä monta kuin on neuvolan tätejäkin. Kaverille neuvottiin neuvolassa yhtä ja mulle taas ihan toista. Oon sitä mieltä, että kaikkea mikä itsestä tuntuu hyvältä voi syödä.

Ja siitä inkivääristäkin on niin monta eri mielipidettä.  Kuten Pachamama kirjoitti, niin se on Aasiassa tärkeä mauste ja terveitä lapsia syntyy kuitenkin. Mä kysyin lääkäriltä, joka omaa intialaisen sekä länsimaisen lääketieteen tutkinnon ja hän sanoi, ettei sen käytössä ole ongelmaa, mutta länsimaiset lääkärit jostain syystä niin uskovat ja  jokainen noudattakoon parhaaksi uskomaansa tahoa.
Sama koskee yrttejä. Intiassa yrtit kuuluu isona osana ruokavalioon ja sitä kautta pitää yllä terveyttä. Tämä perustuu tuhansia vuosia vanhaan lääketieteeseen. Täällä ne luokitellaan kielletyksi. Hienosti intiassakin elellään :)
Inkivääristä ja yrteistä huolimatta mulla on kaikki arvot tosi hyviä ja lapsi voi erittäin hyvin :)

Nämä on toki vaan omia mielipiteitäni asiaan ja musta on ihan ymmärrettävää, että jotkut haluavat noudattaa neuvolan ohjeita ja olla ottamatta riskejä & pelata varman päälle.

Kirjoititn tuonne lahjoitetaan osioonkin, että me annetaan pois taitettava sininen hoitopöytä, jos jollakin on tarvetta. Kun me ei sitä enää tässä asunnossa tarvita. Neidin syntymän aikaan asuttiin vielä kerrostalossa, niin siellä oli sellainen pieni wc/kylppäri, missä taitettava versio oli ihan kätevä. Hoitopöytä on ikean vanhempaa mallia, väriltään sininen , sen kangasosat on ehjät, mutta taittomekanismi jäykkä. Jos jotakuta kiinnostaa, niin voi laittaa kuvan sählöpostitse: laura003@luukku.com ja siis noutu Espoosta.

Heippa!

Mun on ihan pakko kommentoida, tarkoitus ei ole pahoittaa kenenkään mieltä eikä syyllistää, mutta haluan tuoda nämäkin näkökulmat tähän keskusteluun. :) Eli mun mielestä ei ole kauhean perusteltua verrata Suomea mihin tahansa muihin maihin tai entisaikoihin. Toki joka paikassa syntyvistä lapsista suurin osa on täysin terveitä, mutta totuus on kuitenkin se, että tämän päivän Suomessa esim. imeväis- ja lapsikuolemat ovat maailman parhaiden joukossa. Esimerkiksi Intiassa vuonna 2003 kuoli 63 imeväistä tuhatta kohden, kun Suomessa vastaava luku oli 4 (lähde: http://www2.edu.fi/aasia/index.php?option=com_content&task=view&id=33). Vielä vuonna 1960 sama luku täällä oli 21 (lähde: http://www.findikaattori.fi/45/). Toki tähän on miljoonia syitä, mutta musta ei pidä vähätellä sitä, että raskauden aikainen terveysneuvonta ja ruokavalio on varmasti yksi näistä syistä.

Toki mäkin kannatan maalaisjärkeä, enkä todellakaan ole sanomassa, että kaikkia ohjeita pitäisi noudattaa kirjaimelllisesti. :) Mutta musta on hyvä pohtia riskisuhdetta siihen, kuinka tärkeää kyseisen ruuan syöminen itselle on. Mä oon esimerkiksi päätynyt siihen, että en usko, että salmiakin satunnaisella rohmuamisella olisi kovin varteen otettavia riskejä mun tai lapsen terveydelle, joten sitä oon kyllä välillä tehnyt. Glögiä aion myös aivan varmasti juoda. :)

Mitä taas esimerkiksi homejuustoon tulee, niin siinähän ei ole mitään suoria haittavaikutuksia, jotka tulisi aina tai edes todennäköisesti, vaan nimenomaa kyse on riskistä saada listerioosibakteeri. Toki on todennäköistä, että sitä ei saa, vaikka kuinka söisi homejuustoja ja graavilohia, mutta jos oikein huono tuuri kävisi, voisi sekä lapsi että äiti olla hengenvaarassa (lähde: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00581). Ite oon ainakin miettinyt, että olisi kamalinta ikinä, jos jotain peruuttamatonta tapahtuisi ja joutuisin syyttämään siitä itseäni lopun ikää, joten mieluummin pyrin välttämään listeriabakteeria mahdollisesti sisältäviä tuotteita. Mulle ne ei ole niin tärkeitä, että viittisin ottaa pientäkään riskiä niiden vuoksi, toki tilanne voisi olla ihan eri, jos joku niistä kuuluisi ehdottomiin lemppareihini.

Toki nää suositukset muuttuu koko ajan, mutta koska on mahdoton tietää, mikä seuraavaksi todetaan turhaksi, ei musta ole muuta keinoa, kun luottaa siihen tietoon, mikä itellä on sillä hetkellä tarjolla. Ei niitä kuitenkaan ihan tuulesta ole temmattu, vaan johonkin tutkimustuloksiinhan ne perustuu. Toki jokainen saa tehdä omat ratkaisunsa juuri niin kuin parhaaksi näkee, mutta mä halusin vain muistuttaa, että pohtikaa ratkaisujanne huolella, älkääkä tyytykö vain mutu-tuntumaan tai heppoisiin perusteluihin. Tässä on kuitenkin kyseessä erittäin isot asiat enkä toivoisi, että kukaan joutuisi lopun elämäänsä pohtimaan, että voi kunpa olisin silloin ollut viisaampi. :)

Iloista talven odostusta kaikille ja tosiaan toivon kovasti, että en pahoittanut kenenkään mieltä tällä viestillä, se ei ollut tarkoitukseni. Saa pitää mua nipona, jos haluaa, kunhan pystyy perustelemaan omat eriävät mielipiteensä! ;)

Inkivääri: Ihan hyvä pointti tuo lapsikuolleisuus-fakta.
Uskon että kultainen keskitie kaiksessa.. Itse olen syönyt esim. merilevää pienissä määrissä. Joitain yrttiteitä olen juonut, mutta harkiten. Yleensä suosinut valkoista teetä tai marjamaustettuja. Kahvia juon maksimissaan kaksi täyttä kuppia päivässä.
Mulleki jotkut sanoo että : Mun kaveri kun oli raskaana niin se joi silloin tällöin viinilasin/saattoi ottaa pienet savut tupakasta.
Itse en tuolle linjalle ryhdy, jotenkin tuntuu ihan kuin juottaisi lapselleen viiniä :)
Ja kyllä nyt jonkinlainen selkäranka pitää olla, etenkin tupakoimisen suhteen....
No, en tuomitse, MUTTA......... :)

Muuten yleistä: Kaikki hyvin, nenä vaan vuotanut ja ollut tukossa about kuukauden verran! Masussa tuntuu liikkeitä aamusta iltaan ja välillä esim. dösässä tulee huono olo.

Aloittelen pikkuhiljaa mammajoogaryhmää ja innoissani olen lukenut raskausajan joogasta/meditaatiosta ja niiden vaikutuksista synnytykseen ja raskauteen/sikiön kehitykseen... <3

Poimin muuten tällaisen jutun täältä yhdestä artikkelista:

"Inkivääriä käytetään joissakin maissa pahoinvoinnin taltuttamiseen, ja vielä muutama vuosi sitten Suomessakin käytettiin inkiväärivalmisteita raskauspahoinvointiin. Elintarviketurvallisuusvirasto Evira on kuitenkin antanut suosituksen välttää inkiväärivalmisteita raskausaikana, sillä niiden vaikutuksesta ei toistaiseksi ole riittävästi tutkimustietoa."

Eli oliskohan niin että inkivääriä ei uskalleta enää suositella raskauspahoinvointiin, koska sitä on aiemmin käytetty suuria määriä ja sitä ei olla tutkittu.

Sekin ihmetyttää, että miten tuota asiaa ei voida tutkia. Lääkkeet kumminkin aina syynätään läpi. Sama koskien kaikkia luontaistuotteita.

Lääkebusiness on valtava business ja ei olis ensimmäinen kerta kun ravintosuosituksia muutettais lääkekauppiaiden edun mukaiseksi......

Inkivääri: Kuten kirjoitin, niin nuo yllä olevat on toki vaan omia mielipiteitäni asiaan ja musta on ihan ymmärrettävää, että jotkut haluavat noudattaa neuvolan ohjeita ja olla ottamatta riskejä & pelata varman päälle.
Halusin sanoa mielipiteeni, jos joku muukin pohtii ruokavalioasioita ja kyseenalaistaa suosituksia. Että ei ole olemassa vain yhtä totuutta ja kaikkea ei kannata niellä pureskelematta.

Kirjoitit, että musta on hyvä pohtia riskisuhdetta siihen, kuinka tärkeää kyseisen ruuan syöminen itselle on.
Riskillä tarkoitinkin aiemmin juuri sitä riskiä minkä kukakin kokee ottavansa tai olevansa ottamatta. Itse en koe ottavani riskiä tai tekeväni mitään typerää. Päinvastoin koen tekeväni järkevästi, kun syön oman tietoni mukaan/ihan samaa tavaraa, kuin ennen raskautta enkä kaikenlaisten kieltolistojen mukaan.
Tutkimustietoa löytyy varmaan niin monia, kun on tutkijoitakin ja tutkimukset muuttuu ajan myötä. Jokainen uskokoon sekä noudattakoon kenen totuutta haluaakin. Minä noudatan itse uskomaani ja muut noudattakoon mitä uskovat.
Ja sanottakoon vielä, että mä olen aika paljon jutellut näistä ravintoasioista ja muistakin raskauteen sekä lapsen kehitykseen liittyvistä asioista eri ihmisten kanssa, mm. kätilön, lastenlääkärin, auyrvedalääkärin, neuvolatätien ja usean äidin kanssa, joista kukaan ei ole täysin allekirjoittanut suosituksia. (Siitä maksasta kaikki oli samaa mieltä, mutta sitä mä en muutenkaan syö). En perusta omaa valintaani vain mutu-tuntumaan.

Toivotaan, että me kaikki saadaan, uskomuksista riippumatta, terve lapsi maailmaan. :)

Pachamama:
Suomi on hyvä kieltämään kaiken mikä vaarantaa lääketeollisuuden. Usein perustuen siihen, että sitä ei ole tutkittu. Esimerkkinä ajankohtainen terveysviestinnän kieltolaki (http://www.adressit.com/superfood)

Ajatuksena tuntuu olevan, että kaikki luonnonmukainen on automaattisesti pahasta ja hyvää on kaikki mahdollisimman prosessoitu, keinotekoinen ja rahaa tuova.
Kaikki vaivat (lue oireet) korjataan lääkkeillä eikä puututa vaivan aiheuttajaan. Tuputetaan vaan lääkkeitä lääkkeen perään, sen sijaan, että voisi miettiä fiksumpia ratkaisuja, mutta eipä siitä sen enempää paatosta :)

Niimpä. Noita lakiehdotuksia tulee alinomaan. Pakurikääpäkin kiellettiin, onneksi vaan hetkeksi....

Nella: En mä tarkoittanutkaan, että sun valinnat kuulostaisi huonosti perustelluista, halusin vaan tuoda ton näkökulman esiin, kun tuntuu, että se joskus unohtuu ihmisiltä. :) Eli ihan samoilla linjoillahan me siis ollaan, ollaan pohdittu omia valintojamme ja löydetty sellainen linja, joka on itsellemme hyvä. Se on musta kuitenkin kaikkein tärkeintä enkä todellakaan epäile, että vaarantaisit oman lapsesi terveyttä valinnoillasi. :) Niin kuin Pachamama kirjoittikin, asia olisi ihan eri, jos puhuttaisi esimerkiksi alkoholista ja tupakasta, jotka nyt käsittääkseni on aika yksimielisesti todettu sikiölle haitallisiksi, loppu on varmasti hienosäätöä, josta tosiaan niin tutkijat kuin tavallisetkin kansalaiset ovat ja saavatkin olla eri mieltä. :)

Onpas tullut aikamoinen keskustelu sen jälkeen kun MINÄ kirjoitin tänne etten aio juoda glögiä jossa on inkivääriä!! :) :)
Ja mulla on edelleen ihan sama jos joku niin tekee tai jos joku vetäsee maksapihvin jossa 4senttiä homejuustoa päällä.
MINÄ en sitä tee ja seison omien ajatusteni ja tapojeni takana! :)

En MINÄ ole jokaista ruokaainetta erikseen kattomassa
googlesta tai neuvolaan soittamassa.. Mutta jos olen jostain tuotteesta/aineksesta
kuullut olevan haitallinen vauvalle niin kyllä minä sen vaihdan
korvaavaan tuotteeseen jos vaan mahdollista..

Raskausaika on kuitenkin sen verran lyhyt että haluan ainakin omalta osaltani turvata lapseni kehityksen tuolla masussa syömällä "terveellisisesti" ja niin "oikein" kuin MINÄ asian näen!

Ja kuulun niihin ihmisiin jotka jossittelevat mikäli jotain kävisi..
enkä halua kantaa sellaista taakkaa hartioillani.. Heeei mutta MÄ oon MÄ! =D

Mukavaa päivää mammat! :)

Juu, ollaan saatu aikamoiset keskustelut tänne. :D Mutta parasta tässä on se, että näistä keskustellaan vaan siksi, että jokainen on ymmärtänyt, että meidän sisällä kasvaa jotain todella arvokasta, joka on nyt ja synnyttyään täysin riippuvainen meistä. :) Eihän kukaan jaksaisi ottaa kantaa näihin asioihin, jos olisi ihan välinpitämätön sen suhteen, miten lapsi tuolla meidän sisällä voi. Toki on tärkeetä, että pidetään huolta omasta ja lapsen hyvinvoinnista raskauden aikana, mutta loppujen lopuksi on kuitenkin vielä tärkeämpää, että meidän lapset syntyvät maailmaan, jossa niitä rakastetaan enemmän kuin mitään muuta ja niiden hyvinvoinnista ollaan valmiita huolehtimaan, kukin omalla tavallaan. :) Ja sen suhteen kaikki nää keskustelut näyttää todella hyviltä. <3

Niinhän se menee et tapoja on lähes yhtä monta mitä on odottajaakin.. Jokainen pitäkööt huolen siis omasta ja vauvan hyvinvoinnista ja terveydestä :) Minä voin myöntää et malliodottajaa täältä ei löydy, mutta tottakai olen syömättä niitä mitä varsin hyvin tiedän ettei saa syödä..

Mä kans olen vähän hysteerinen ja sellanen jossittelija, rakenneultrassa vauva oli liian pieni ja otin siitä tietenkin syyt omille niskoille ja mietin olenko syönyt tarpeeksi ja antanut kaiken sen mitä vauva tarvitsee.. Olenkin nyt unohtanut puntarin ja koitan saada painoa nousemaan enemmän, mikä on ollu melkein mun suurin stressin aihe koko raskauden aikana..

Tosta hysteeriasta, tyttö leikki yks päivä mun sylissä ja naureskeli ihanasti suu auki ja mä näin et sen alahampaassa oli jotain mustaa.. Sain sellasen sätkyn ja huusin miehenki paikalle ja se katteli tytön suuhun eikä siellä mitään näkyny. No, mä koko päivän ja vähä vielä seuraavanaki päivänä työnsin hammasharjaa suuhun ja näytin peiliä et näkisin kunnolla hampaaseen ettei siellä vaan reikää ole, ja ku se sit illalla sai uhmaraivarit ja huusi kurkku suorana nii näky et hammas on täysin puhdas eikä siellä mitään mustaa ollu! :D Sitäpaitsi, mä oon aivan erityisen tarkka syömistavoista ja hampaiden pesusta. Mehua ja muita herkkuja en mielellään anna, hampaat pestään aamuin illoin ja janojuomana ja aterioiden välissä aina vettä jos jotain on pakko saada..

Voikaa hyvin mammat!

Täältä tulee yhden mamman öisiä kivuliaita vuodatuksia...
Tää on nyt toistunu parina yönä (ei onneks joka yö)... Herää siihen, että on kova pissahätä ja vatsaa kiristää. Käy pissalla. Ja sit se alkaa... Ihan hirvee repiminen ja polttelu nivusissa, kyljissä ja alavatsalla, ihan ku joku yrittäisi repiä lihakset kahtia. Paitsi en enää ees tiedä onko pelkät lihakset vai jotain muutakin, niin kova on kipu välillä. Tätä on nyt tänä yönä jatkunu toista tuntia eikä mikään asento auta kun ehkä hetkeksi, aaargh. Onneksi on sentään vapaapäivä huomenna.

En ookaan tänne ees aikoihin kirjotellu. Muuten on kyllä kaikki mallillaan. Ultra oli muutama viikko sitten, kaikki ok ja sukupuolikin tiedossa :). Mentiin myöskin naimisiin tässä jokunen tovi sitten. Ja vauva on nyt viimesen viikon aikana alkanut liikkumaan ihan kunnolla, vihdoinkin, kun ehin jo aatella että eikö se ikinä. Viikkoja on nyt 23+1.

Tohon ruokakeskusteluun sen verran, että ite oon pyrkinyt pitämään kiinni noista suosituksista mitä terkkarista tuli. Tosin sen verran oon lipsunut, että oon syönyt esim voileipäkakkua missä todennäkösesti on tuorejuustoa tai majoneesia. Ja glögiä aion kyllä sen muutaman lasillisen juoda. Enpä ois tosta inkivääristä edes tiennyt, jos en olisi täältä lukenu,

Toivottavasti muilla on ollut levollinen yö. Mukavaa päivää!

Koitin kaivella, mutta en löytänyt keskustelua vakuutuksista tai eri firmojen vertailusta. Ylipäätään siitä kannattaako ottaa vakuutusta vai ei, oli joitain keskusteluja ja se päätös oli itselle aika selvä eli vakuutuksen puolesta.

Onko joku ottanut selvää mistä kannattaa ottaa? Tapiolasta olen kuullut hyvää (korvauksia voi anoa joka sairauden kohdalla netin kautta ja omavastuu 100€ on vuosittainen) ja Pohjolasta huonoa (ylipäätään yrityksestä, mutta heillä on myös 100€ omavastuu joka korvauskerralle, jonka vuoksi korvauksia kannattaa hakea vain kerran vuodessa-pitää kerätä vuoden kuitit), mutta kaipaisin lisää mielipiteitä asiaan.

Varausta pitää ruveta pikku hiljaa tekemään, jos sen haluaa. Taitaa melkein kaikilla olla se viimeistään 3kk ennen laskettua aikaa rajana.

Jos tästä on keskusteltu jo jossain, niin saa vinkata. Olis kiva saada uutta tietoa, kun nämä muuttuu ja uusia vakuutuksia syntyy kuin sieniä sateella.

Takaisin