Marraskuun mutinat

Mulla on ummetukseen toiminu kuivatut luumut ja luumusose. Luumuja en normaalisti voi sietää yhtään, mutta soseena menee kyllä jotenkin alas. Suosittelen kokeilemaan :)

Mä haluaisin joululahjaks jumpsuitin, asun jota en voinu vielä vähä aika sitten sietää! Miettikääs miten ihana sen sisällä ois kotona tepastella villasukat jalassa. Ilman että mistään puristaa. :D
Muutenkin joululahjaksi on mummolta jo "tilattu" pehmosia villasukkia. Haaveena olisi myös lämpöpeite.. Tiedä sitten kuinka käytännöllinen tuo olisi, mutta ihana olis sellanen saada.

Kotiuduin äsken reumatologilta.. Nyt sitten aloitetaan 4-6  viikon kortisoni kuuri tuohon selkärankareumaan. Kätilöltä sain sitten mukaan lähtiessä vielä tiedot keisarinleikkauksesta. Se kun voi olla mun kohalla koska vain edessä.. Toivottavasti Pieni pysyisi masussa vielä moooonta viikkoa, peukkuja saa laitella pystyyn sen eteen :)
Hirmuinen huoli koko ajan. Tavallaan oon "iloinen", että tää mun kaksiosainen kohtu tuli vasta nyt selville, koska muuten koko raskaus ois menny stressatessa. Nytkin tosin mietin kaiken kohdalla että voinko tai uskallanko tehdä ettei ala supistella.
Joulunkin suunnitelmat menee näillä näkymin uusiksi :/
Mulla uhkaavana matkustuskielto, joten sukulaisiin ei pääse.. Toisaalta en haluais mieheltä sitten kieltää "kunnon perhejoulua", vain koska en itse pääse lähtemään. Mutta sitten taas toisaalta, en todellakaan halua jäädä yksin kotiinkaan.
Meillä siis sukulaiset asuu satojen kilometrien päässä., ja harmittaa vietävästi..
Mutta pääasia on se, ettei tästä vielä joudu synnyttämään.

Hyviä vointeja mammat :)
 
Hih rupesi hymyilyttämään miten monella onkaan samansuuntaisia joululahjatoiveita tänä vuonna :)

Olen myös alkanut miettiä tuota kahvinjuontia. En juo siis ikinä kahvia. Viimeksi juonut kupillisen sinä päivänä kun täytin 19 ja ei maistunut hyvälle. Mutta monet kehuu, että vatsa toimii niin voisihan sitä koittaa! Paljon maitoa sekaan niin ei ehkä maistu niin pahalle.

Mäkin olen hakenut jo äitiyspäivärahaa ja -avustusta. Avustuksen otin tällä kertaa rahana, kun pakkaukselle ei ollut tarvetta ja raha tulikin jo. Äitiyspäiväraha tulee varmaan taas miniminä niin ei paljon kiinnosta se asia. Rahat huonolla tuurilla vaan tippuu, kun saan miehen huonojen tulojen takia kaikki mahdolliset lisät kotihoidon tukeen. No onneksi alkaa edes lapsilisää tulemaan toisestakin lapsesta niin vähän helpottaa :)

Thilduska:just eilen mietin, että milläs viikoilla ne hikat alkaa tuntumaan. Eli saa siis alkaa pikkuhiljaa odottelemaan. Esikoisella tuntui olevan hikka koko ajan ja loppuajasta se lähinnä ärsytti. Vaikka hyväksihän se vauvalle on!
Sama juttu noiden liikkeiden kanssa, että vähän pelottaa loppuaika kun liikkeet on paljon voimakkaampia kun viimeksi. Ei varmaan paljon nukuttua saa, jos öisin päättää lapsi olla hereillä.

march12: onko sulla joku tarkastus ennen joulua, jossa voisit kysyä mahdollisesta matkustuksesta jouluksi? Veikkaan kyllä, että miehesi jää mieluusti kanssasi kotiin, jos et matkaan pääse. Ei kai kukaan halua viettää joulua erossa raskaana olevasta kumppanistaan! :)
 
Mulla on ens viikolla kontrollitarkastus ja sen aina kahen viikon välein..
Matkustuskielto siis tuli jo, niin tuskin lääkärit sitä enää muuttaa suuntaan tai toiseen.
Mut jos nyt käviskin hyvä tuuri ja saisinkin matkustaa.

Mä laitoin kans äitiyspäivärahahakemuksen menemään, ei ole vielä kuulunut Kelasta mitään. Sais kyllä jo pakkaus ainakin tulla.. Pääsis pesee ja hypistelee pieniä nuttuja :)
 
Täälläkin on tuet jo haettu hyvän aikaa sitten. Päätökset pakkauksesta ja lapsilisästä tuli samantien ja pakkaus saapui postissa jo viime perjantaina. mutta päivärahoista ei ole kuulunut mitään... Näkyy vaan edelleen tilassa "käsiteltävänä!" Mutta kait se päätös sieltä sitten ajastaan tupsahtaa... =)

Ja siitä kahvista vielä sen verran, että miulla se tosiaan tuntuu toimivan ainakin nyt, kun en ole sitä enää säännöllisesti juonut. Mutta muutenhan tää suolen toimimattomuus on todella outo ilmiö. Olen vuosia kärsinyt massiivisista ärtyvän suolen oireyhtymän oireista ja nimenomaan sinne ripulin suuntaan. Parhaillaan 15 krt päivässä on saanu ravata vessassa... Joten miulle tää toinen vaihtoehto on tavallaan jopa hieman tervetullut, kun ei tartte koko ajan pelätä vessan luota poistumista!

Ja march12: Pidetään peukkuja siulle, että kaveri saa kölliä masussa mahdollisimman pitkään ja itse voit hyvin! =) Miullakin on tulossa aika yksinäinen joulu. Olen koko joulun iltavuorot töissä, niin yritän kanssa saada miehen pysymään sukulaistensa luona. Mukavampi kuitenkin hänelle niin... Vaikka itsekkäästi ajatellen onhan se todella ikävää, kun joutuu jouluiltana menemään kaaoksen keskelle (talon peruskorjaus edelleen pahasti kesken) tyhjään kotiin...
 
Mä viettäisin joulun ihan mielellään yksin jossain erämökissä, erossa miehestä ja lapsista kun niitä nyt saa oikeesti muutenkin kattoa ihan kyllikseen ja enemmänkin kuin sielu sietää... meillä ei oo koskaan olleet lapset missään hoidossa, paitsi esikoinen yhden yön, sen jonka mä olin tuota toista synnyttämässä. Tätä kolmatta oon ajatellut mennä yksinäni synnyttämään, koska ei noita hoitopaikkoja edes ole tarjolla. No mutta, mies on sellanen kotihiiri ettei sitä täältä pois saa kuin niska-pers -otteella heittämällä. Ja mulla taas ei oo mitään paikkaa minne mennäkään kodin lisäksi, koska useimmat kaverit tietysti viettää perinteistä perhejoulua, ja ne jotka ei joulua juuri vietä, kuten me, matkustaa jonnekin missä sen vietosta ei oo paineita. Yks mun parhaista ystävistä lähtee kolmen lapsensa kanssa Kiinaan omien vanhempiensa luokse (hänen vanhemmat ovat sinne eläkepäiviksi muuttaneet) ja hänen miehensä menee sit omille vanhemmilleen järjestämään viimeisen joulun omassa kodissa, miehen vanhemmat kun lähtevät alkuvuodesta sit jo palvelukotiin tai johonkin vastaavaan, eivät enää pärjää keskenään ja kerran viikossa käyvän kotihoidon tuella kotona. Toinen parhaista kavereista taas lähtee perheineen en-edes-muista-minne, mutta kans jonnekin, ja nää nyt olis ainoat mahdolliset paikat jonne ite edes voisin yrittää änkeä joulua pakoon. Ja omia vanhempia mulla ei käytännössä oo, tai on kuten kaikilla muillakin, mutta en heitä tapaa enkä pidä yhteyttä kuin korkeintaan pari kertaa vuodessa vastaan heiltä tulleisiin tekstiviesteihin.

Joku pohti että voisko ummetusta helpottaa kahvilla, jos siihen tunkis paljon maitoa sekaan. En suosittele, maito nimittäin on yksi niistä pahimmista ummetusta aiheuttavista ruoka-aineista Suomessa (ja muissa maissa, joissa maitoa edes käytetään), joten ehkä toi maitokahvi saattais vaan pahentaa tilannetta. Mä kehottaisin enemmin kokeilemaan sitä, että jättää maidon ruokavaliosta niin pitkälle kuin mahdollista (maito ja muutkin maitoa sisältävät ruuat, jogurtit, juustot, kermat jne.) 2-4 viikoksi, ja kattoo auttaisko se. Kalsiumin ja D-vitamiinin voi sinä aikana ottaa purkista, ite syön Calcichew-D3:sta 2 tablettia päivässä. Monivitamiiniin yhdistettynä tää kyllä ylittää D-vitamiinin saantisuositukset, mutta monet lääkärit ja ravintoterapeutit on muutenkin sitä mieltä, että jopa nää nykysuositukset on Suomessa liian vähäiset. Ite syön siis ihan vakituiseen suosituksia suurempaa D-vitamiiniannosta. Tosin mun suhde maitoon onkin se, ettei se todellakaan aiheuta ummetusta, vaan päinvastoin ripulin, kuten myös mun lapsille - eli ei sovi mun elimistölle muutenkaan maito.

Ummetukseen voi kuivattujen luumujen ja luumusoseiden lisäks kokeilla myös ihan tuoretta luumua. Lisäksi hyviä vinkkejä on myös juoda lasillinen vettä joka aamu tyhjään mahaan, ja ennen aamupalaa ottaa ruokalusikallinen oliiviöljyä, johon on sekotettu teelusikallinen sitruunamehua, molemmat vähentää ummetusta. Jos sattuisi jostain löytämään tuoreita mustikoita tähän vuodenaikaan, niin nekin auttaa ummetukseen, mutta älkää vaan erehtykö kokeilemaan korvaavana kuivattua mustikkaa - se nimittäin auttaa päin vastoin ripuliin, eli todennäköisesti pahentaa tilannetta.

Närästystäkin joku tai useammatkin oli poteneet, siihen auttaa fenkolitee: kukkurainen teelusikallinen fenkolia, päälle kaadetaan 2,5dl kiehuvaa vettä ja annetaan hautua 10 min. Tämä juodaan välittömästi aterian jälkeen, tai jos närästys on jatkuvaa, kupillinen tätä 2-3 kertaa päivässä. Sama juoma auttaa myös ähkyyn ja ilmavaivoihin :) Ja ainakin useimmat ihan tavalliset ruokakaupatkin myy fenkolia maustehyllyillään, ja mä oon käyttäny sitä kuivattua fenkolia tähän, hyvin on toiminut niin itsellä kuin lapsillakin.
 
march12: Pidän kovasti peukkuja siulle. Tiedän tuon tunteen, ett pelottaa ett milloinka tulee vauva maailmaan. Mutt onneks sie oot tarkkailussa ja muista, ett meet nopeesti aina lääkäriin / neuvolaan, jos alkaa tuntua siltä. Ei ole liian pientä asiaa ja vaivaa! Iso voimahali!!!


Joku sanoi, ett Vi-siblin maistuu pahalle. Ite käytin sitä parin vuoden ajan ja keksin keinon millä sen saa nopeasti alas. Sekoita veteen ja juo nopeasti pois. Älä odottele liian pitkään, koska silloin koostumus muuttaa paljon. Tai sekoita puuroon/mysliin. Mutt makuun tottuu aika nopeesti. Mie en tosiin kärsi ummetuksesta, mutt ripulista senkin edestä ja kivuliaista suolenkouristuksista. Olen maitoallerginen ja välillä tulee syötyä juustoa ja suklaata ja sitten kärsitään :-(

Mutta viimeisiä kouluhommia pois käsistä ja sitten alan vaan oleen
 
march12: Kiitos vinkistä kortisonin suhteen. Täytynee jutella tänään lääkärin kanssa, jonne siis taas menossa. Viimeksi oli vaan niin kovin ehdoton, että voi aiheuttaa ennenaikaisen synnytyksen. Alkaa olemaan jo aikas tukalaa ja pakko se oli siis luovuttaa ja lääkäri varata, tössä kun pystyy enää linkuttamaan käytäviä pitkin ja kyykkyyn ei pääse kunnolla niin on hieman hankalaa tuo hoitotyö. Jos nyt sitten edes se lepo hieman auttaisi. Kurja tilanne sulla, voin vaan kuvitella stressin ja huolen määrän. Pidetän peukkuja täälläkin.
 
Heipat!

Mä vien vasta tänään töihin mennessäni nuo äippäavustus ja -rahahakemukset! Tiukille meneekin jo kun 2kk ennen mammaloman alkua pitäis ne hakea Kelalta/ työpaikkakassalta ja mulla alkaa loma 6.2.! Ihan viimeseen aion olla siis töissä :) Hurjaa että 2kk töitä niin oon TAAS äitiyslomalla! Mulle siis rahat maksaa työpaikkakassa, kun HOK-Elannolla työskentelen, viimeisen 6kk tulojen mukaan aion hakea koska viimeisimmän verotuksen mukaan ei tulis kuin minimit eli ne samat mitkä sain esikostakin..

Menis kyllä jo joulukuun topiciin tää!

Hirveä sisustus ja joulunlaittovimma on tullut, vaikkei lumesta oo täällä etelä-suomessa tietoakaan! Saan lahjaks uuden nukkamaton olkkariin <3

Yhn elämä on sujunut oikein hyvin, mä voin hyvin ja nautin elämästäni! Rahat on riittäny paremmin kuin aattelinkaan ja miehen kanssa välit edelleen hyvät. Yhteistyö ja avunantosopimus meillä on ;) Mieluummin sitä tutun ja turvallisen kanssa sekstaa, ku kävis muissa miehissä -varsinkin kun mahdollisuus yhteenpaluusta ei ole poissuljettu! 

Tänään kävin suuhygienistillä, joka ainakin meillä kuuluu ilmaisena käyntinä raskausaikaan! Hyvältä näytti ja sanomista ei tullut kuin yhdestä alkavasta (elämäni ensimmäinen alkava) ja sekin on aiheutunut astmalääkkeistä joita hengittelen päivittäin!

Närästys on jotain hirveää, ihan sama mitä juon tai syön niin silti närästää!! :S Mut niin vähän kuin mahdollista Rennietä, vaikken lääkevastainen olekaan..

Nostelua oon kans miettiny ja aion siitä seuraavalla nlakerralla kysyäkin, mulla kun on tuo poika 1v 5kk ja rappuset kotiin 3 kerrokseen (talossa ei oo hissiä).. Niin ja kauppakassit kerran viikossa! Toki onneksi tuo poika osaa kävellä jo rappusia itsekin mutta on NIIIIN hidasta etten jaksa :D

Hyvää Joulukuun alkua kaikille, päivät ne vaun vähenee ;)
 
Takaisin
Top