Marraskuun mutinat

Tänään vaihtuvan kuukauden kunniaksi tasan 23+0 =) Masu on jo melkoinen, ainakin omasta mielestä, ja pikkuinen vetää siellä hurrrrjia jumppatuokioita. Tässä vaiheessa vielä tuntuu aivan ihanalle, kun toinen monottaa masua oikein voimiensa takaa, mutta veikkaan, että jannun kasvaessa tuntemukset eivät niin ihania enää olekan. LA on virallisesti papereisa 28.2., mutta rakenneultrassa maaliskuun puolella. Virallistalaskettua aikaa ei ruettu muuttamaan, koska heitto niin vähän. Joten täällä notkun sitkeästi :)

Mulla vaan saikku jatkuu. Just soitti puhelinajalla työterveyslääkäri ja jatkoi saikkua ensi tiistaihin asti, jolloin mulla on varattu aika neuvolalääkärille. Määräsi myös reseptin Panacodia, jota kehotti ottamaan etenkin yötä vasten. Hurjalta vaan tuntuu jotain Panacodia vetää naamariin, kun on kuitenkin opiaatti kyseessä.. Noh, kokeiltava sitä ainkin on, niin saisi nukuttua eikä heräilisi ihan tönkkönä ja jännittyneenä joka yö. Eikä sitä pitkäaikaiseen käyttöön ole tarkoitettukaan. Mutta hurjlle tuntuu, jos neuvolalääkäri lätkäseekin saikkua äippäloman asti.. Kotona pystyy särkyjen kanssa olemaan ihan ok, kun pystyy omaan tahtiin luovimaan liikunnan, istumisen, makaamisen, kotitöiden jne. välillä. Autolla ajaminen on melkoista myrkkyä ja mulla kun on ne työmatkat yli tunnin suuntaansa, joten en tiiä miten käy. Välillä on ihan lusmu olo ja meinaa melko alas vetää mielialaa sen vuoksi. Mies koittaakin psyykata, että mitä hyötyä minusta töissä on, jos en pysty siellä mitään tekemään ja miten jatkuva kipuilu ja kipeänä töissä olo vauvaan vaikuttaa. En tiiä, tänään tämmönen valivali-päivä..

Tänään tas fysioon meno ja mietin, että onko siellä nyt hyötyä käydä, kun ei fyssari pysty kunnolla ees hieromaan enää. Olen siellä istualtani ja fyssari on hento pieni  nainen ja ei saa kunnolla voimaa hierontaan, kun olen istuvassa asennossa. Kassellaan kassellaan..
 
Nunnu81, älä suotta tunne huonoa omatuntoa sairauslomastasi! Raskauden aikaiset vaivat on todella hyvä syy jäädä sairauslomalle ja kyllähän sinun ja vauvan terveys menee etusijalle :) töitä ehtii aina tehdä!

Ihanaa kun on jo marraskuu ja kohta on joulu! Tulin kertomaan, että ne, ketkä glögistä tykkää ja haluavat tosiaan inkivääriä välttää niin löysin kaupasta juomaa nimeltä Hehku (Valio). Vielä en ole itse maistanut, mutta muuten näytti samat aineet suunnilleen olevan niin eiköhän tuo aja asian ihan hyvin :)
 
Minä otin puheeksi tuon glögi jutun.. ja siis ei nyt ollut tarkoitus aiheuttaa mitään paniikkia vaikka glögiä missä inkivääriä on niin joku juokin.

Vaan siis kyse oli siitä että MINÄ jätän mielumminen juomatta sen mukillisen vaikka tuskin siitä mitään suurempaa haittaa olisikaan niin vaan sen takia että jos löytyy vastaava
tuote ilman sitä hemmetin inkivääriä.. :) Ja on hienoa että löytyy sellainen juoma jota voin oikein hyvillä mielin juoda..Kiitos madie vinkistä! :)

Mukavaa marraskuuta kaikille mammoille! :)
 
Henskumaija: Joo ethän sä mitään paniikkia aiheuttanut. Hyvä vaan kun sanoit asiasta, kun minä ainakin olen niin tyhmä, etten ees tuu miettineeksi tuollaisia asioita :D Tajuan jättää ne maksat, kalat ja alkoholit ja muuta en sitten muistakaan. Toivottavasti tuo korvaava aine maistuu yhtä hyvälle :)
 
Nyt pitää kyllä esittää sarjassamme "tyhmä kysymys". Mutta mistä te olette näitä "kieltolistoja" löytäneet? Itse en ainakaan saanut kuin neuvolasta sellaisen ylimalkaisen paperin, ja samanlaisia listoja löydän vaan netistäkin... On siellä yrttijutut mainittu, mutta siinä se. Eli ihan vaan nää perus pastöroimisjutut, kalat, maksat, holit ja ne kaksi keinomakautusainetta. Tulee vaan mieleen, että mitähän kaikkea olen tullut laittaneeksi kurkusta alas, mitä ei niissä neuvolan lapuissa ole mainittu...
 

Mä en tiiä mistä sellaisia kokonaisia listoja löytyis..
mä olen kaikki "epäilyttävät" vaan googlettanut tai kysynyt äidiltä. :)
Minäkin varmaan syönyt paljon sellaista mitä ei pitäis ku ei ole tiennyt mutta noi suurimmat jotka sinäkin Mykkyrä maintsit niin olen jättänyt suosiolla pois!
 
Mä olen lukenut että inkivääriä saa syödä pienissä määrissä ja itse olen juonut esim. inkivääriteetä.. (en litratolkulla) ja aasiassa monissa maissa inkivääri on tärkeä mauste useimmissa ruoissa ja silti siellä terveitä lapsia syntyy päivittäin vaikka tuskin ovat jättäneet pois.... No jokainen saa päättää omasta puolestaan, mutta ei kannata panikoida näitä... :)
 
Olen kuullut, että inkivääri kielto koskee tuoretta inkivääriä. Koska siinä voi olla paljon säilöntäaineen jäämiä. Ja nuo määrät mitä on mausteina esim. glögissä ovat pieniä sekä todella teollisesti käsitelty.
Ja nuo kiellot muuttuvan todella tiheään, joten aina kun tulee uusi ns. tutkimus niin taas jokin kielletään ja jokin päästetään pannasta. Kuten minun neuvolatätini (jääpi eläkkeelle parin vuoden päästä, joten on nähnyt ja kokenut paljon) sanoi, ett normaalia harkintakykyä kannattaa käyttää. 
 
Niituli, ja mä oon taas lukenut ihan päinvastoin, että inkiväärikielto koskisi lähinnä inkiväärivalmisteita, joissa ei olekaan välttämättä käytetty puhdasta inkivääriä vaan lisätty vähän mitä milloinkin (mm. arominvahventeita) ja "unohdettu" osa ainesosalistoilta :) mä tosin muutenkin suosin enemmän ei-teollisia valmisteita, samoin lähi- ja luomutuotteita. Ja yleensähän säilöntäaineet jää kasvisten/hedelmien/juuresten kuoriin, ja ite ainakin kuorin inkiväärin ennen käyttöä. Tosin ei se kyllä meillä ihan jokapäiväiseen ruokaan kuulukaan, lähinnä se on yksi ainesosa kaikkein tehokkaimmassa flunssalääkkeessä jonka tiedän ja jota ite kotona lapsille keittelen. Mä siis suhtaudun myös vähän varauksella siihenkin, onko todella ne kaikki keinotekoisesti valmistetut lääkkeetkään niin hyviä kuin annetaan ymmärtää, vaikka miten sanotaankin että ovat turvallisiksi todettuja. Niin sanottiin sikuinfluenssa-rokotteestakin... Mutta tää kyseenalaistaminen ei tarkota mun tapauksessa mitään totaalista lääkkeistä kieltäytymistä, kakkosen raskaudessa söin kyllä lääkärin määrämää lääkettä raskaushepatoosiin vaikka purkin kyljessä sanottiinkin, ettei suositella raskauden aikana käytettäväksi, ja käytän särkylääkettä jos kipu haittaa esim. nukkumista niin itellä kuin lapsillakin. Lähinnä tää kyseenalaistaminen tulee esille siinä, että oon esim. opetellut akupainantaa sekä muutenkin hierontatekniikoita, joten meillä ei yleensä syödä särkylääkkeitä niska- ja selkäsärkyihin. Lisäksi tiedän jotakin ruualla hoitamisesta ja sairauksien ennaltaehkäisemisestä, eli ensimmäisiin flunssaoireisiin jo reagoidaan sitruunamehun, hunajan ja inkiväärin voimin - eikä meillä pitkäkestoisia flunssia juuri olekaan.

Ja itekin tosiaan oon huomannut ton, että kiellot muuttuu tosi tiheään. Sillon kun ite odotin esikoista, maksa oli vielä totaalisella kieltolistalla, mutta toista lasta odottaessa sitä saikin jo pieniä määriä nauttia, kuten nykyäänkin kai saa. Ei tosin oo kasvissyöjää juuri koskettanu tää asia :) Tokan raskaudessa olikin sit kaneli kieltolistalla, mutta eipä tota siellä enää näy, ja tää inkivääri on nyt tullu listalle, vaikkei oo aiemmin siellä ollut.
 
Noi muuttuvat kiellot on kyllä muakin hämmästyttäneet. Esikoista odotellessa silloin kymmenen vuotta sitten listalla lähinnä oli tupakka, alkoholi, huumeet, ja raa at kalat. Silloin sai vielä normaalisti särkyihin syödä buranaa ja minä kun en juurikaan juo maitoa niin neuvottiin syömään paljon juustoa, nythän juusto sitten kiellettiin multa väärien rasvojen takia...aloin noin viikko sitt juomaan glögiä, koska pidän siittä kylmänä, hyvä etten tukehtunut siihen kun luin täältä ettei sitä saisi juoda :D mutta siis yhteenvetona se että kyllä silloin kymmenen vuotta sitten syntyi myös ihan terveitä lapsia vaikkei listat olleetkaan näin tarkkoja. Ihan sellainen sopiva järjenkäyttö on tosiaan sallittua. Meillä tänään vielä rakenneultra osa3 jossa Tayssissa tarkastellaan vielä sikiön sydän kunnolla. jos sielä jotain häikkää on niin tottakai syytän itseäni ja juustoja joita en olisi saanut syödä ja glögiä,ja kaikkea muuta mahdolista ja mahdotonta omassa toiminnassani  vaikka varsin hyvin tiedän ettei niillä todellisuudessa ole ollut mitään tekemistä sikiön sydämen kanssa. 
 
Tsemppiä Safye, toivotaan että kaikki hyvin siellä <3 varmasti aika raskas olo. täällä jännitellään huomista ultraa..>
 
Täällä myös on vähän ihmetyttäny nuo kiellot.. Mä en jaksa kulkea listan kanssa ja tarkistella vähän väliä mitä saa syödä, mennään maalaisjärkeä käyttäen :) Jotain kuitenkin tarkistan netistä tai kysäsen joltain tutulta jos en ole täysin varma, esim. aurajuusto (sekin selvis et kuumennettuna saa syödä, eli siis pitsaa tilatessa edelleen pyydän) Niin ja neuvolassa kehotettiin meitä vaihtamaan levitettä EI rasvattomaan. Meillä ku käytetään kevytleviä (sitä punaista) ja raskauden aikana suositellaan väh 60% levitettä.. Noh, vielä ei ole vaihtunut enkä kyllä ole kuullut että sekin olisi noin tarkkaa, ja meillä mies ei muistä tykkää. :)

Huh, muutto takana ja vihdoin eilen saatiin koti järjestettyä ja kerkesin jopa istahtaa ja poltella kynttilöitä.. Kyllä tää mama on ollu niin puhkipoikki ettei toista taida löytyä, supistellu todella inhottavasti, suonikohjuja ja pohkeita särkee unohtamatta selkää. Eka yönä ei nukuttanu silmänräpäystäkään ja tyttökin on kovassa flunssassa nii yö meni sit yskää kuunnellessa ja kattoa tuijotellessa. Eikä neiti taida tykätä uudesta kodista, tänään eka hyvä päivä ja uskaltanut leikkiä omilla leluilla. Kolme päivää se on vaan itkeny ja ollu tiukasti sylissä aamusta iltaan ja siltiki kyyneleet silmissä, ovella se on välillä menossa ja hokee "mennää mennää" tai "totiin (kotiin)". Kyllä on sydän parka meinannu särkyä kerran jos toisenki ku näkee et lapsella on oikeesti hätä!

Jospas se tästä ku on tutut huonekalut ja näyttääkin jo asuttavalta, lukuunottamatta leikkihuonetta jonka sisustus on täysin kesken:)

Pitkä teksti tulee mut kysympäs vielä, neuvolasta tuli sanomista ku paino ei ole noussut tätin mielestä tarpeeksi. Raskausviikot 20+5 ja nyt tullut kilo, BMI 19,6 ennen raskautta. En ymmärrä, esikoiselta se oli noussu tähän mennessä nelisen kiloa ja elin ja söin samallalailla.. Kovin yksilöllistähän se on eikä mun mielestä kyllä ole mitään paniikkia, vai miten teillä muilla!? Veikkaan et niitä kiloja kertyy vielä tännekki mukavasti :)
 
Kiitos tsemppauksesta Pachamama, kaikki oli meillä nyt lopulta hyvin :) Ja onnea teille huomiseen ultraukseen.
 
Mistä listoilta työ ootte nuo inkivääri ja muita mausteita kiellot löytäneet? Kun en itse niitä löydä, esim. terveyden ja hyvinvoinnin laitoiksen suosituksista.
 
Ihanaa safiye, että kaikki oli kuitenkin hyvin! :) Hirveää varmaan, kun pelästytetään tuolla tavalla.

Täällä näkyy pikkaraisen potkut vatsan päältä<3 Onko muut nähneet jo? Hassun näköistä, kun välillä koko vatsa tärähtää :D
 
Hei vaan kaikille! Tämä mamma liittyi vasta nyt joukkoon.
Meille ainakin neuvolan täti sanoi tuosta tuoreesta inkivääristä, ettei sitä suositella. Ja näin joulun tullessa puheena oli myös piparit, joissa sitä myös mausteena. Mutta niissä määrät todella vähäiset eivätkä siis kiellettyjen listalla.
 
juuh, onneksi kaikki hyvin!! Mutta tosiaan tuosta meidän ultra hässäkästä vielä sen verran niin todellakin olisin toivonut ekana ultranneelta kätilöltä enemmän ammattitaitoa ihan neuvomisen, puhumisen ja tiedon antamisen suhteen, ja ehkä myös sen ultraamisen suhteen. Sillä meillä kun muka puuttui se vatsalaukku, niin jos munuaiset ja virtsarakko ovat normaalit ja lapsivettä on normaalisti niin usein kyse on vaan siittä että sikiö ei ole niellyt lapsivettä juuri silloin. Ja mitä taas tulee sikiön sydämeen niin todellakin huono näkyvyys on mielestäni aika helppo kertoa tuleville vanhemmille huolestuttamatta heitä. Käsittääkseni vastaavissa tilanteissa yleensä sikiö koitetaan saada vaihtamaan asentoa tms. eikä heti todellakaan huolestutea ketään ja laiteta eteenpäin lähetettä joka antaa suoraan aiheen isoihin tutkimuksiin (lapsivesi). Asia olisi toki ollut aivan toinen jos sikiöltä oli suoranaisesti löytyneet ns. kolme markkeria jostain tietystä esim. kromosomi häiriöstä. Meidän löydökset kun olivat toisistaan riippumattomia, ja kaikki kuitenkin oli kokoajan kunnossa. Neuvolassa sanottiin että mun pitäis valittaa siittä ultraajasta, mutta huoh....sikiöllä kaikki hyvin ja mammakin rauhoittunut, nyt vaan jotenkin haluaa unohtaa koko jutun :)
 
Oho, onpas tänne tullut tekstiä ravintojutuista.. 
Jospa oman mielipiteeni ja toimintatapani kanssa ilmaisin.. :) Eli, glögiä join esikon raskaudessa ja aion juoda nytkin, se muutama mukillinen joulun aikana mitä tulee juotua, ei voi mielestäni vahingoittaa yhtään ketään. Myös graavilohta söin toissajouluna odottaessani esikkoa ja aion syödä nytkin, toki kohtuuden nimissä muutaman viipaleen vain. Muistelisin, että mulle on sanottu graavilohesta, että vakuumipakattuna se on huonompi vaihtoehto kuin kalatiskiltä tuoreena ostettuna ja siihen oon luottanut! Aurajuustoissakin on semmonen kommervenkki, että kuumennettuna joo, mutta myös kylmänä saa syödä (kohtuudella) Valion Aurajuustoa. Se kun on tehty pastöroidusta maidosta, toisin kuin ulkomaiset sinihomejuustot. Näin sanoi täällä neuvolatäti ja siksi nautiskelenkin välillä creamcrackereiden kanssa vähän auraa ja valk.homejuustoa :)

safiye, meillä kanssa etsittiin ru:ssa valehtelematta 10-15min tytön sydäntä hyvään asentoon että sais nähtyä kaikki kammiot ja risteävät suonet, mutta ei missään välissä ilmaissut asiaa negatiivisesti että ne puuttuis tai ois epämuodostuneet yms, vaan totesi että niin huono asento sikiöllä. Yritti töniä ja painella kunnes sitten viimeisen 5min aikana suostui kääntymään :) Ja siellä ne oli, täydellisesti muodostuneet!

Mä en ole paljon mahaani tuijotellut, mutta kädellä on kyllä tuntenut nyt pari kertaa liikkeet tähän ihonpinnallekin <3 Ihme että tuo typy on mun stressin ja ahdistuksen jälkeen edes elossa enää (tai miksei ois, must vaan tuntuu siltä), ukko nyt muutti tiistaina pois ja ottikin kovemmin voimille kuin uskoin. Ehkä meidän hyvien välien takia -ois ehkä ollu helpompaa jos ois ollu riitaa/ pettämistä yms muuta siinä..!? Arkihan ei sinänsä muutu miksikään, nyt olen OIKEASTI yksin. Päivä kerrallaan..

Ens viikolla tiistaina neuvola.. Viikonloppuja, heihei :)
 
Takaisin
Top