Marraskuun mutinat


   Tää unettomuus on kyllä raastavaa. Miulla ei ole ees mitään "syytä" miksi herään. Ei ole tarvinnu vieläkään ravata öisin vessassa tms... Mutta yöt menee joko niin, että nukun kyllä, mutta herään sata kertaa tai sitten nukun muutaman tunnin hyvin ja herään kokonaan 02-03 välillä, enkä saa sitten nukuttua enää ollenkaan. Plaah... Ja sinällään tää on niin outoa, kun olen jo reilun 10 vuotta tehnyt koko ajan vuorotyötä, eikä oikeestaan koskaan ole ollut unen kanssa ongelmia! Ja tätä on nyt jatkunu koko raskauden ajan...

   Tänä aamunakin heräsin kahden aikaan kolmen tunnin unen jälkeen. Mukava oli lähteä aamu kuuteen töihin! Mutta ei niin huonoa, ettei jotain oikeesti mukavaakin. Seisoin aamulla pihalla odottelemassa, että koira saa tehtyä tarpeensa, niin onnistuin vuosien jälkeen näkemään tähdenlennon!! Muutenkin oli hyvin outo hetki, kun ulkona oli lämmintä 6 astetta ja oikein surullinen kurainen ilma ja taivas täynnä niitä tähtiä! Pienestä ihminen voikin tulla hyvälle mielelle! emoticon
 
sokerirasitus otetaan täällä kaikilta yli 25 v ensisynnyttäjiltä ja tois synnyttäjiltä jos painoindeksi on yli 24 vai 25 siis normaalin ylittäviltä :) Minä en siis päässyt vaikka olisin alkuun halunnut, kun tosiaan olen synnyttänyt silloin 10 vuotta sit ja olin raskauden alusssa normaalipainoinen. Ja halusin sinne koska olo oli pitkään tosi kamala ja sokerit oli ainoat  joiden uskoin vaikuttavan. Lopulta selvisi ,että sokerit laskee liian nopeasti eli rasitukseen meno olis nyt sitten turhaa. Yleinen olo tälleen viikoilla 23-24: seksi...mitä se on? Varmaan jotain tosi raskasta, jota vois tehdä  joskus, kun olis hieman pirteämpi :). Muuttuva kroppa: rakastan kasvavaa mahaani, silittelen sitä, suojelen sitä, kuulostelen että kaikki on siellä hyvin. Mutta auta armias kun tarvis tuntea olonsa edes hivenen seksuaaliseksi, niin olo on kyllä kuin virtahevolla. Siis muuttunut kroppa on tuonut tullessaan kummallisia itsetunto-ongelmia. Ärtyneisyys ja itkuisuus: pienikin väsymys tuo tullessaan kiukun ja kiukuttelusta tulee itku. Eli voi mies raukkaa, uskoisin että tää raskaaana oleminen on hänelle huomattavasti raskaampaa kuin minulle :)
 
Täälläkin menee sokerirasitus samalla systeemillä, kun safiyen kaupungissa. Eli en minäkään ole joutunut siellä käymään. Ehkä hyvä niin :)

Tsempit unettomuudesta kärsiville! Mulla ei ollut viimeksi mitään ongelmia ja normaalitilassakin olen tottunut käymään yöllä vessassa niin ei tuota uudelleen nukahtaminen ongelmia. Nyt on ehkä lieviä ongelmia. Ei kyllä vielä pahoja. Eilen kyllä iski järkyttävä flunssa niin 2 yötä on sen takia mennyt tosi huonosti. Lähellä 12 tuntia mä silti nukun.

nyt vähän ärsyttää tuo flunssa. Olin suunnitellut kunnon siivouksen, ikkunoiden pesun ja jouluostokset tälle viikonlopulle, mutta nyt saan maata sängyn pohjalla. No ei kai ne hommat mihinkään karkaa...
 
Täälläkään ei seksi kiinnosta. Ajatuksissa se välillä vilahtaa, mutta kun pitäs alkaa hommiin, niin njäääh... Mies sanoikin, et katellaan sitten vuoden päästä :)

Liikkeet näkyy tosi selvästi. Välillä pienempiä kohoumia, välillä koko maha heiluu. Lumoutuneena jään aina seurailemaan ja tipahdan täysin kokouksissa tms. Ihanaa! Olen huomannut, että jos istun pidempään niin pieni alkaa paukuttelemaan. Ihan kuin vaatisi lisää tilaa ja pyytäisi oikaisemaan. :)

Supisteluakin tuntuu. Joskus kouraisee ikävästi ja sen jälkeen koko maha on jonkun aikaa ihan kova. Onneks menee lepäillen ohi.

Hyviä vointeja kaikille!
 
Mykkyrä tuolla aikaisemmin kirjotti noista liikkeistä, niin mulla hyvinkin samalla tavalla (istukka tosin takaseinässä), mutta siis tuntuu että joinain päivinä vauva todella kova liikkumaan ja sitten tulee hiljaisempia kausia. Kyllähän se mietityttää aina hetkisen, mutta itse uskoisin että johtuu lähinnä vauvan asennosta ja uskallan luottaa siihen että kaikki on hyvin:)
Muuten en hirveemmin muista seurailla liikkeiden tuntumista, enkä myöskään oo ottanut selvää näkyykö päällepäin:)
Harjoitussupistuksia on jonkin verran, mutta ei mitään kivuliaita. Mä oon muutenkin (tähän mennessä ainakin) selvinnyt raskauksistani tosi helpolla. Viimeksikin ensimmäiset kivut tuli 5h ennen kuin tyttö oli maailmassa. Pitää pitää peukut pystyssä, että nyt kävisi yhtä hyvä tuuri!:)
Seksiä ei kyllä tee mieli YHTÄÄN!
 
Voi kerääntyvät nesteet sanon mä! (osuutensa asiaan on ehkä iltapan suolakurkuilla...mutku ne vaan on liian hyviä!)

Liikkeet: Täälläkin näkyi perjantaina niin selvästi ulospäin, että ukkokin erotti ne.

Oletteko koska suunnitelleet jäävänne mammalomalle?
Mä laitan alkamaan mahdollisimman aikaisin, vaikka jatkankin opintoja ihan normaalisti.
Kivaa, kun tulot taas nousee :D, kun saan samat kuin 3.:nen lapsen kanssa!

Omaa: Viime yö oli liian lyhyt ja nyt väsymys painaa, mutta ei auta - lähden hakemaan vertaistukea perhekerhosta, kunhan saan pojat koulutielle.
Jaksan vielä treenata suht hyvin, mutta kyllä huomaa 12 tuntisten päivien jälkeen, että mä en kyllä jaksa mtn ylimääräistä...
Nyt suunnittelen kevään opintoja ja so far so good. Olen keväällä 1. jakson ihan normaalisti koulussa ja sitten toiselle jaksolle (alkaa la:n aikoihin) mulle jää yhden ison kokonaisuuden loppu puoli suoritettavaksi. Että hyvältä näyttää, eikä valmistuminenkaan näillä näkymin viivästy liiemmin. Kaikki siis siinä ajatuksessa, että mun ja vauvan vointi on normaali. Ekaksi mä ajattelin, että voinko mä nyt suunnitella näin, mutta sitten tulin siihen tulokseen, että olishan se nyt typerää suunnitella tulevaisuuttaan siltä pohjalta, että raskaus/synnytys/vauvavuodeaika menis jotenkinsa päin honkia... 
 
Aika on kulunut ihan hirmu äkkiä, en ole täälläkään ehtinyt käymään piiiiiitkään aikaan....

Siihen ruoka-asiaan vielä oman tapani verran kommentoin: maksaruuista en ole koskaan pitänyt, joten ne jäävät ilman muuta syömättä, kahvia en ole koskaan juonut, joten sekään ei tuota ongelmia, glögiä aion sen muutaman kupillisen juoda (en ole koskaan ollut noiden lämpimien juomien ystävä), home- ja tuore juustoista en myöskään koskaan ole innostunut, joten eivät muutenkaan kuulu ruokavalioon. Kalaa olen syönyt samaan malliin kuin ennenkin (ei muutenkaan kuulu jokaviikkoiseen ruokavalioon). Vanhemmillani on oma lypsylehmä ja tasan tarkkaan sitä maitoa olen juonut :D Onhan sitä juonut omakin äitini minua ja veljeäni odottaessaan ja terveitä olemme molemmat :) Sitä samaa maitoa olen koko ikäni juonut, joten ei tullut mieleenikään siitä kieltäytyä (vaikka siis pastöroimatonta onkin).

Sitten siitä seksikeskustelusta... Mullakaan noita haluja ei kovin usein raskausaikana ole ollut ja nyt maha on jo inhottavasti tiellä :/ Toki asentovaihtoehtoja on sellaisiakin, joissa maha ei haittaa, mutta orgasmeja en ole koko raskausaikana kyennyt saamaan kuin muutaman... Limakalvot tuolla alakerrassa ovat koko ajan niin hyvin kostutetut (terveyssiteiden käyttö välttämätöntä, tai muuten tulee valkovuoto housuistakin läpi), ettei siellä enää pahemmin tunnu mikään miltään :D Mies kyllä haluaa seksiä aina tasaisin väliajoin ja kyllä sitä harrastetaankin, mutta ei minun kyllä tulisi mieleen alkaa sitä pyytämään.

Mites muuten tuon nostelemisen kanssa? Kun vanhainkodissa käyn töissä ja siellä vanhuksia nostelen, niin olen alkanut miettiä, että koska se ei enää ole ok? Samoin kun meillä torppa lämpiää puilla ja niitä korissa kantelen poltettavaksi, niin onko sekään enää hyvästä vai pitäisikö alkaa miestä patistamaan niihin hommiin? Mitenkään pahalta ei tunnu, joten siksi tähän asti olen molempia hyvällä omatunnolla tehnyt.

Ja sitten vielä vähän vaivavuodatusta: öiset jalkakrampit ovat suoraan sanottuna h*lvetillisiä!! Ikinä en ole moista kipua tuntenut; tuntuu kuin pohjelihas kääntyisi ympäri eikä jalkoja pysty liikuttamaan. Mikään asento ei auta ja koko yön pahimmillaan kestävien kramppien jälkeen en seuraavana päivänäkään saa jalkoja suoristettua (lihakset eivät siis vain anna periksi), vaan kävelen polvet koukussa puoleen päivään asti (näytän varmana aika hupaisalta). Magnesiumia olen syönyt jo pidemmän aikaa, mutta silti vaan kramppailee :/ Pissalla tietysti pitää ravata koko ajan vuorokaudenajasta riippumatta. Liitoskipuja on edelleen jonkin verran ja etenkin öisin. Uni on siis jo monta viikkoa jäänyt todella vähiin, onneksi nyt sentään koulu tuli valmiiksi, niin ei enää tarvitse sitä stressata!

Jotain hyvääkin sentään; mulla on aina ollut alaselän kanssa ongelmia (perinnöllinen rakenteellinen ongelma), mutta raskausaikana selkä on ollut paremmassa kunnossa kuin koskaan. KOPKOPKOP!! Iskiaskaan ei ole enää vaivannut, joten sen puolesta on päivisin ollut ihan hyvä olla. Nyt kun mulla on koulun päättymisen jälkeen viikko vapaata ennen kuin työt todenteolla jatkuvat, aion nukkua päiväunia niin paljon kuin vain suinkin pystyn!! Jos vaikka univeloista edes osa tulisi kuitattua :)

Jaksamista ja onnellista joulunodotusta kaikille ! :)
 
Nyt alkaa jo tuntua siltä, että olisi itsekkin mukava jakaa tuntemuksia tässä raskausaikana. Nyt alkaa 27.raskausviikko.

Seksistä täälä tuntuu olevan puhetta ja halujen puutetta ilmassa. Se on kyllä itsellä päin vastoin. Tuntuu, että oon ihan kyltymätön :D Asentojen kanssa tarvitaan jo välillä luovuutta, mutta kyllä se ainakin vielä sujuu.

Tuo nostojuttu kiinnotaa itseänikin, nimittäin olen myös vanhainkodissa töissä ja pirtti lämpiää puilla. Tähän asti olen vaan koittanut minimoida nostot, mutta kyllä se jo alkaa mietityttää kuinka turvallista on vanhuta käsivoimin parin kanssa nostella sängystä tuoliin, yms.

Potkut tuntuvat jo ihanasti selkeinä ja jatkuvina.viime viikolla oli pari päivää kun vauva vietti hiljaiseloa ja meinasi jo paniikki iskeä, kun niin hentoisia ja harvoja olivat liikkeet, mutta nyt ovat jo onneksi normalisoituneet. <3
Vatsakin kasvaa ja niin saa kasvaakkin. Kun tuota omaa vatsaa jo aluksi oli enemmän kuin tarpeeksi niin vasta nyt alkanut erottumaan selkeämmin raskausvatsa ja se tuntuu kyllä vain ja ainoastaan hyvältä.

Ja sitten ne marinat: muuten olo on ollut hyvä, mutta lonkka vaivaa tooosi paljon. Limapussintulehduksen sieltä lääkäri totesi ja sen verran pahan, että kortisoni piikki olisi tarpeen, mutta nythän sitä ei voi ottaa. Lonkkaa särkee jatkuvasti ja työssä kipu on kamala. Sairaslomalla olin tuossa viikon, jolloin olo oli siedettävä. Nyt taas ollut viikon töissä ja yhtään en tahtoisi mennä, kun kipu taas lisääntynyt, mutta niinhän se taas iltavuoro kutsuu. Varmasti sairaslomaakin saisin, mutta kun ei vaan millään kehtaa enää olla, kun alkuraskaudessa saikkua oli paljon jatkuvan oksentelun takia.
Ja toinen vaiva on väsymys. voisin nukkua koko ajan, mutta kun työmatkaa on se 30km ja iltavuorosta pääsee klo 21 ja seuraavana aamuna pitäisi olla taas töissä klo 7 niin ei siinä liikoja nukkumiselle jää aikaa. Ja siispä vapaapäivä menevät lähinnä nukkuiseen ja talon sotkut kaatuu päälle :D
 
Hipsiäinen  Mulla oli kanssa alkuraskaudessa tuo limapussintulehdus ja silloin pistettiin kerta-annos kortisonia. Tämän jälkeen en oo kuitenkaan enää antanut pistää.. Reumalääkärin mukaan kohtuullinen annos kortisonia on ok raskaudenkin aikana, jos se vaan helpottaa oloa.
Itselle tuo kohtuullinen tarkoitti tuota yhtä piikkiä. Lonkassa edelleen tulehdusta, mutta en ole kortisonia enempää suostunut ottamaan.
 
Kaika, mä taas nimenomaan suunnittelen elämääni kevään osalta siten, että loppuraskaus, synnytys, lapsivuodeaika ja koko ensimmäinen vuosi vauvan kanssa menevät ihan taatusti päin honkia. Ts. oon koko tän syksyn siirtänyt vapaaehtoishommissa ottamiani vastuita muille, etsinyt itselleni sijaisen jatkamaan oman uskontoni tuntien opettamista, mä siis toimin vielä tän vuoden loppuun ja tammikuun ajan uskontoni opettajana samassa kaupungissa asuville uskontokuntaan kuuluville lapsille, ja mä olen tehnyt tän työn siksi, että lapsia on sen verran vähän ettei kunta opetusta järjestä, eikä siis myöskään sijaista. Eli jos mä en sijaista hanki, opetus loppuu kokonaan. Lisäksi oon miettinyt arkikuviot siten, että esikoisen eskari tulee loppukevään hoidettua vaikka itse makaisin sairaalassa osastolla. En oo osallistumassa mihinkään rientoihin enkä menoihin koko ensi vuoden aikana, ja pyrin jatkuvasti raivaamaan enemmän ja enemmän tavaraa pois meiltä, leluja varastoon jne., jotta tänne ei edes voi syntyä niin pahaa kaaosta ettei siitä selviäisi mahdollisimman helposti, vaikka olisin kuinka zombie.

Toisaalta mua myös ahdistaa tietoisuus siitä, että oon sulkeutumassa yksin omaan kotiini ja kontaktit ulkomaailmaan jäävät mulla todella vähäisiksi/olemattomiksi, mutta mulla on jo yksi kokemus karmeasta vauvavuodesta. Esikoiseni oli vauva, joka huusi ympäri vuorokauden koko ensimmäisen vuoden. Ei itkenyt, vaan huusi. Silloin yritin hakea apua milloin mistäkin, enkä saanut sitä mistään - allergialääkäri kieltäytyi tekemästä testejä, koska iho-oireita ei ollut (nyt kun olen viisaampi, olisi testit pitänyt vaatia silti, maitoallergia selvisi 4 vuotta myöhemmin), neuvola tuki kertomalla, että "sellaisia lapset vaan on" ja kaikki sukulaiset ja kaverit käänsivät selkänsä, puhuivat kyllä selän takana keskenään että "voi voi, eihän tosta mitään tule", mutta kukaan ei auttanut yhtään, eivät vaikka pyysinkin apua. Ekan vuoden jälkeen alkoivat uniongelmat, unissa puhuminen ja käveleminen, kauhukohtaukset ja unihumalakohtaukset, näitä saattoi kaikkia olla joka yö tai sitten vain yhtä tai kahta oli 5-20 kertaa yössä. Edelleen "sellaisia jotkut lapset vaan on", mutta mun mielestä kukaan ei oikeasti edes kuunnellut tai uskonut mua. Tosiaan, vasta neljä vuotta myöhemmin selvisi, että lapsi kärsii paitsi maitoallergiasta, myös aistiyliherkkyydestä, joka altistaa unihäiriöille. Kun maito jäi ruokavaliosta pois, unihäiriöistä kauhukohtaukset loppuivat kokonaan ja unihumalakohtauksetkin ovat jääneet lähes kokonaan. Nyt neuvolassa vaan levitellään käsiä ja sanotaan, että eiväthän he voineet tietää - olisivat voineet, jos olisivat kuunnelleet ja suhtautuneet vakavasti muhun. Meidät jätettiin niin totaalisen yksin ja ilman apua, että nyt meidän ei tarvitse käydä edes toimintaterapiassa esikoisen kanssa, koska toimintaterapeutti sanoi suoraan, että itseasiassa me olemme tässä asiassa paljon häntä taitavampia, koska olemme joutuneet kehittämään oman "treeniohjelman" täysin omin voimin ja omista kokemuksista käsin, eikä toimintaterapeutti siis pysty meitä auttamaan eikä tukemaan enää mitenkään.

Tältä pohjalta mä siis valmistaudun tulevaan, koska kaikki voi todellakin mennä päin honkia, ja itseasiassa on erittäin todennäköistä, että jos/kun menee, apua ei heru mistään suunnalta. Toisaalta mulla ei onneks oo opintoja enää viimeisteltävänä, joten on aika paljon helpompaakin - esikoisen kohalla tohon soppaan piti vielä mahduttaa ne opinnotkin. Samanlaiset valmistautumiset mä tein toisenkin lapsen kohdalla, ja vaikka ne silloin osoittautukin tarpeettomiksi, teen samat valmistelut nytkin. Mä jään kotiin lasten kanssa tammikuun alusta, eli kotihoidon tuelle, josta sitten siirryn äitiyslomalle joskus helmikuussa, luultavasti niin myöhään kuin mahdollista, koska äitiyslomahan lyhenee sitten toisesta päästä saman verran kuin mitä sitä aikaistaa. Käytännön arjessa se nyt on ihan sama mitä termiä käyttää, mitään lomaa tässä ei todellakaan olla pitämässä. En tule lepäilemään enkä vetelemään päivätirsoja tai käymään elokuvissa tai tekemään muutenkaan mitään kivaa ja "käyttämään vapauttani", vaikka kaikki ohjekirjaset ja oppaat niin kehottaakin. Noi jo olemassa olevat lapset ei kuitenkaan ihan vielä selviä keskenään ilman valvontaa, ja varmaan pamahtais pari lastensuojeluilmoitusta perään jos keskenäni lähtisin leffaan ja jättäisin 2- ja 6-vuotiaat kotiin pärjäämään parhaan taitonsa mukaan.
 
Ja taas jäi yks harjoittelupäivä väliin, kun aamulla oli niin hakattu olo. Jokaiseen niveleen koski sekä olo oli tosi väsy. Ja on kyll sitä edelleen....lääkärissä kävin hakemassa astmalääkettä tähän 4 viikkoa jatkuneeseen yskään ja sain lähetteen labraan. Epäilee mykoplasmaa miulla. Mutt kunhan saa jotain, ett pystyy oleen. Ja samalla sain närästyslääkkeet. Sitä en olis tahtonut kokea enää...perkele!!!! Oon kärsinyt noin 10 vuotta todella pahasta närästyksestä ja parisen vuotta sitten tehtiin ruokatorven kiristys, ett närästys loppuis. No laps painaa niin paljon jo, ett närästää. Taas :-(
Mutt suosittelen teille jotka kivuista huolimatta yritätte selviytyä töissä niin jäämään suosiolla kotiin hoitamaan itseänne kuntoon. Nyt on aikaa hoitaa itseään kuntoon ja eikä pääse pahempaan kuntoon. Sekä lapsi voi paremmin kun äiti kärsi ylimääräisistä kivuista ja pienestä stressitilasta, jota kipu aiheuttaa. Ei kannata potea huonoa omaatuntoa!
 
Azalea ja Hipsiäinen: Pohditte nostelemista ja kantamista. Mä kävin kaupungin tarjoamalla odottajille tarkoitetulla ryhmämuotoisella fysioterapiatapaamisella ja siellä fysioterapeutin näkemys oli, että pääasiassa kaikkea, mikä tuntuu hyvältä voi tehdä. Noistoissa painotti, että on tärkeää nostaa oikein, rasitus jaloille, ei selälle, mutta se nyt on varmaan teille muutenkin tuttua jo työnkin puolesta. Tietty kaikkia kovin äkkinäisiä liikkeitä kannatta varmaan varoa, koska niitä ei ehdi lopettaa ajoissa, jos sattuukin, mutta muuten ite ainakin noudatan urheilun suhteen tätä linjaa, että kaikkea mikä tuntuu hyvältä voi tehdä. Kävin esimerkiksi vielä viime viikolla salibandytreeneissä. Aika hissukseen otin ja jätin kaikki sellaset harjoitukset väliin, missä oli tarkoitus ottaa kovempaa kontaktia, mutta meen varmaan vielä ensi viikollakin. Pian luulen kyllä, että en enää jaksa, mutta koitan harrastaa koko raskauden ajan ainakin jotain liikuntaa, että pysyisi suunnilleen kunnossa. Nyt siis rv 22+4.

Niin joo, ja mä oon tähän asti kokenut liikkeet tosi hentoina, mutta nyt Pieni on yhtäkkiä alkanut möyrimään, potkimaan ja nyrkittämään ihan tosissaan. Mieskin on tuntenut liikkeet päällepäin ja pari kertaa maha on ihan selvästi värähdellyt, kun toinen on harrastanut karatea siellä. :) Aika hassun näköistä, saatiin hyvät naurut, kun kateltiin. On ne liikkeet vaan jotain ihmeellistä! <3

Vointeja kaikille!
 
Aivan mahtava ilma täällä ollu monta päivää. Pikkupakkanen ja välillä lumisadetta, tosin eihän tuota vielä nii paljon ole et nurmikko peittyis. Mulla on purassu joku liikuntakärpänen, ehkä siksikin olo on niin energinen ja hyvä! Olen koko ikäni ollut tosi laiska harrastamaan liikuntaa, syönyt olen mitä mieli on tehnyt eikä se ole koskaan näkynyt painossa. Nyt sit raskaudessa mua ressaa aivan älyttömästi nouseva paino, ja ehkä siks mä oon innostunu käymään joka päivä sellasen kuuden kilometrin lenkin ja illalla tekis mieli lähtee uudestaan.. Lisäks mulla on tosi kovia ummetusvaivoja niin kotijumppaa on tullu harrastettua muutama päivä..

Tietääkö kukaan mitä kotikonsteja tohon ummetukseen on? Mulla on apteekista ostettua Vi-Sibliniä mut se ei tahdo enää mennä millään alas, maku on mun mielestä aika karsee ja se koostumus. Nimitttäin, aina ku mä erehdyn syömään esim. karkkeja tai jos syön jotain epätavallista niin saa olla varma et seuraavana päivänä istutaan vessassa se pari tuntia, sunnuntaina viimeks. Mikään ei oo sen kauheempi tunne ku on järkyttävä hätä ja mitään ei saa ulos. Vettä olen alkanu juomaan tuplasti enemmän mitä aikaisemmin, liikunta ja jumppa varmasti tekee tehtävänsä. Mietin vaan lähinnä joulun aikaa ku tulee syötyä paljon ja liikuntaa ei tule harrastettua muutamaan päivään et mitenhän mä saan suoliston toimimaan. Mä voisin ruveta sitä nyt jo ennaltaehkäisemään nii uskaltaa mennä muuallekki ku olla kotona :)

Ksmirre, tuli tosta sun esikoisen tapauksesta mieleen samankaltainen tapaus. mä tiedän yhden perheen jolla on vauvasta asti ollu tosi sairas lapsi, joka on mm. itkeny ja huutanu koko elinikänsä ja lääkärit eikä neuvola ole ottanut ikinä tosissaan, sanoneet aina vain et teillä sattuu olemaan vaativa lapsi ja te ootte kokemattomia lastenhoidossa. (esikoinen siis) 10kk myöhemmin yksi lääkäri otti asian tosissaan ja otti lapsen tutkimuksiin ja hältä löyty vakava kehitysvamma eikä vieläkään ole selvinnyt muuta, elinikää tai mitään.. Sen jälkeen mulla onki karvat noussu pystyyn noista toteamisista vaativista lapsista tai te ette tiedä mistään mitään.
 
milin: vau, ihanaa, että joku jaksaa olla aktiivinen raskaana! :) Pystyisinpä minäkin käymään kunnon lenkeillä. Talvi-ilmassa olisi varmasti mukava tehdä vähän pidempiäkin lenkkejä. Täytyis varmaan yrittää aloittaa niillä lyhyillä ensin..

Koita ummetukseen kuivattuja aprikooseja tai luumuja. Mulla ainakin auttoi jo kourallinen päivässä. En kyllä pidä niiden mausta erityisesti, mutta tehokkaita on!

Onko kellään samanlaista olotilaa, että joululahjaksi tekisi tänä vuonna mieli pyytää vaan jotain ekstra mukavaa kuten lämpimän aamutakin, villasukkia ja suklaata ym.? Mulle on iskenyt hirveä mukavuushaluisuus nyt! Kaipaisin vähän hemmottelua :D
 
milin: Juotko kahvia taikka pystytkö juomaan? Mie vähensin kahvin juomisen kertaan päivässä reilu vuosi sitten ja kesällä jäi kokonaan pois, kun pahoinvoinnin kourissa ei sekään edes maistunut. Nyt kun tullut päiviä jolloin suoli ei toimi, olen saanut kahvilla aikaan ihmeitä! Ei tartte kuin puoli tuntia odotella ja johan toimii... =)

Madie: Mie justiinsa eilen toivoin joululahjaksi kankaat uusia kylpytakkeja varten sekä uuden pehmoisen päiväpeiton, jolla on mukava sitten Tyypin kanssa kölliä. Villasukkia olen kerrankin neulonut läjän ihan vaan itselleni, enkä joululahjaksi ollenkaan! =D Ja haaveilen, että alkuvuodesta pääsisin jalhoitoon... Ja kaupoissa olen viime viikkoina silitellyt kaikkea mikä on superpehmeää: Torkkupeittoja, pehmoleluja ja jopa yhtä vessan mattoa!! =D Se kun oli niin vastustamaton!! Että taitaa sitä olla liikkeellä...
 
Juu juon kahvia, tosin 1 max 2 kuppia päivässä nykyään. Ennen se oli varma et ruoan jälkeen kahvikuppi ja tupakka niin jo tyhjeni suolisto mut nyt ku en enää tuota tupakointia harrasta.. Ei muuta ku siis luumuostoksille ja kahvia pikkasen enemmän ;) ja se vesi kai se olis kaikkein tärkein eikä sitä taida ainakaan liikaa juoda..

Mulla on aivan samanlaisia joululahjatoiveita, päiväpeitto ja viltti johon voi kietoutua :D Ehkä tämä kylmyyski tekee osansa et haluaa lämpimiä pehmeitä paketteja.. Ja niin, oon hurahtanu aivan ompeluun nii ompelukone olis kyl tarpeeseen!
 
Mä lopetin kahvinjuonnin alkuraskaudesta, mutta otin kanssa uudelleen aamukahvin osaksi aamiaista heti kun alko tekemään mieli. Muuten maha ei kyllä toimi lainkaan. Aamiaiseksi syön joka päivä puuroa, yleensä kaurapuuro + kauraleseet + vehnäleseet ja välillä luumuhilloa sen puuron kanssa (vauvahillot). Kuivatut hedelmät on varmastikin hyviä, mutta hurjan kaloripitosia. Mulla kun tää paino tuntuu nousevan pelkästä ruuan ajattelusta, joudun pohtimaan nyt joteski erityisen tarkkaan syömisiäni. Karkkia en ole syönyt kohta vuoteen, mutta voin kuvitella, että ei se ummetus karkilla ainakaan lähde :) Liikkumattomuus ja kyläreissut on kyllä ihan pahimpia.
Ei ne kaikki ummetuslääkkeetkään ihan pannassa ole (nla:sta varmaan saa tiedon, mitkä on ihan ok). Kurja se on jos saa mojovat pukamat.
 
Mää toivoin joululahjaksi sykemittaria, tai sen jo sain, kun pitää noita sykkeitä seurailla kävellessä, ettei liian nopiaan mee. Mukavuuden halua on, kovasti tekisi mieli mennä kampaajalle, kasvohoitoon, hierojalle... Ehkä sitten raaskin, kun mammaloma on alkanut ja ekat rahat tulleet.. Aktiivinen oon ollut koko raskauden ajan, kun tulee koulumatkoilla hyötyliikuttua n. 6km päivässä, niin eipä tarvii paljoo muuta liikuntaa miettiä. Nyt huomaa, että alkaa oleen vähän turhan paljon kilometrejä päivälle. Painossa kyllä kanssa näkyy, kun ei ole tullut kuin 2kg viime neuvolaan mennessä, mutta mulla on kyllä sitä elopainoa ihan riittävästi ennestäänkin olemassa, että ei ole mitenkään huolestuttavan vähän noussu paino vaan just sopivasti.

Täällä on nyt muutama päivä ollut aikas kaameat olot. Selkä kipeä, alapäätä pakottaa, superväsynyt jne.. Enää ois muutama tentti ja essee mitä pitäisi palauttaa ennen joululomaa, mutta ihan ylivoimaiselta tuntuu. Ensi viikolla on lääkäri ja siellä kyllä kerron selkäsärystä, jos vaikka pääsisi fyssarille, kun taitaa olla nuoruuden aikainen urheiluvamma, mikä vihottelee. Kovasti vaan pelottaa, että määrää vuodelepoon, kun se on tuon pikkuneidin kanssa aikas mahdotonta ja olen sen verran malttamaton ihminen, että pitää koko ajan olla järjestelmässä ja hääräämässä.

Ootteko te muut jo hakeneet äippärahaa? Mää odottelen kuumeisesti päätöstä, vaikka ei siinä pitäisi mitään epäselvää olla, kun neiti on alle 3v, mutta silti pelkään, että ne keksii jonkun ihme jutun, kun oon nyt opiskelija ja maksaa mulle vaan minimin. Mun tulot, kun nousis, jos saan saman äitiyspäivärahan kuin edellisessä raskaudessa, kun silloin ne tuli töiden mukaan.

Synnytyksen jälkeen, en mää mitään ihmeellistä suunnittele, koska asiat menee kuitenkin ihan toisella tavalla kuin mitä on suunniteltu. Ensimmäiset kolme kuukautta syntymän jälkeen elän hiljaisesti kotihiirenä, mutta sitten saa normaalielämä jatkua, jos siis kaikki vauvan kanssa menee normaalisti. Esikoisen kansa mentiin heti ulos syömään, kun neiti oli 2vkoa vanha, sitten treffattiin jo muita vauveleita, kun neiti oli 1kk.. ei ollut ongelmaa, nyt ehkä otetaan vähän  rauhallisempi alku.

Liikkeet: ensimmäinen hikka koettu. reilusti enemmän tuntuu liikkeet kuin viimeksi, kun ei ole istukka edessä. Oikein kauhulla odotan, että miten voimakkaat ne sitten on loppua kohden, kun nyt jo öisin pitää hereillä ja välillä käy kipeesti.
 
Vauvojen luumusose on kyllä hyvä vaihtoehto tohon mahan toiminnan helpottamiseen. Eikä sisällä ainakaan ylimääräisiä kaloreita :) Itselläni murtui viime synnytyksessä häntäluu (edessä varmaankin tälläkin kertaa) ja sen jälkeen ei ollut kyllä vessareissut kuin itkun arvoisia.. Kyllä sattui niin pirusti.. Silloin hain apteekista laktulos-nimistä litkua, joka pehmensi vatsaa ja sopi käytettäväksi imetyksen aikana.

Täällä myös alkanut tulemaan jos jonkinlaisia vaivoja... :/ Yhtenä päivänä sai ravata kokoajan vessassa ja tuntui outoa vihlonnan tunnetta. Vauva varmaankin painoi ja potki virtsarakkoon päin ja siksi tuntui ilkeältä koko päivän. Liitoskipuja ollut myös ja häpyluu ollut kipeä..
Mutta kivuista ja vaivoista huolimatta kovaa vauhtia tuntuu viikot menevän eteenpäin :) Pian saadaankin huomata kun maalismammat saa perustaa syntyneet-listan <3 =)
 
Heipsis, 

mä olen jo hakenut äitiysrahaa ja avustusta. Paketista oli tullut kotiin ilmoitus tänään että saa hakea postista, oi oi. En malta odottaa että pääsen kotiin hypistelemään mitäs kaikkea ihanaa äitiyspakkaus sisältääkään :) 

Hain äippärahan heti, itse kun työpaikallani hoidan nämä palkka-asiat ja sitten siinä samassa kelan hommat. On ainakin hoidettu sitten. Nyt odotellaan sitten että minkälainen summa sieltä tulee kun edelilset vuodet olin opiskelijana ja rahahan lasketaan 2010 vuoden tulojen mukaan. Onneksi vaihtoehtona on myös laskea viim 6 kk mukaan. Valitsin tämän koska tulotaso noussut sen verran opiskelujen lopettamisen jälkeen. 

Aika tuntuu menevän ihan kamalan nopeasti. Olen töissä enää runsaat kaksi kuukautta. Vähän aikaa sittenhän vasta pissasin tikkuun ja ne kaksi viivaa näin... :) Kohta meillä onkin sitten pikkuiset nyytit sylissämme. Vietetään kuitenkin ihana ja rauhallinen joulunaika ensin. :) 
 
Takaisin
Top