Marraskuun mutinat 2011

Helou vaan taas!

Tilasin äsken joulukortit omista valokuvista. Huh, meni aika kauan, kun säädin ja käänsin ja valitsin ja asettelin. Saa nähdä, millaiset tulee...

Vai uhmaa ja tuhmaa ilmassa monenkin huushollissa. On meilläkin. Aina välillä. Sellaista se on tämä taaperoaika. Meidänkin neidille ilmeisesti TAAS pukkaa jotain flunssaa, kun kolmena yönä on nukkunut tosi huonosti. Kahtena yönä piti käydä hakemassa viereen nukkumaan, kun huuto ei tuntunut loppuvan. Nyt on muuten jo melkein valmista sen uuden huoneen osalta - jalkalistat enää puuttuvat. Sen jälkeen aletaankin jännittämään, saadaanko tyttö nukkumaan "isojen" sänkyyn. Ja pääsen ompelemaan niitä verhoja! :-)

Älkää hei pliis puhuko joulusta. Kamalaa stressiä puskee senkin osalta! Sannalle muuten jo etukäteen onnitteluja lähestyvästä valmistumisesta! Itsellä olisi vielä vaikka kuinka paljon työhommia tehtävänä ja lisäksi kaikki jouluhössötys tähän päälle. Vauvan tulostakaan ei tiedä ja sängyt, vaunut, kaukalot yms. on vielä hakematta ja sairaalakassi pakkaamatta. Lisäksi anopit ja muut on vakavissa mielin tulossa meille jouluruualle, joten kukahan nekin pöperöt laittaa? Odotan vaan, että pääsen mammalomalle lepäämään ja rauhoittumaan. Jospa se joulumielikin sieltä sitten löytyy. ;-) 
 
Heippis!

Mäpäs ennakkoilmoitan, että Halipossu lupasi palata palstalle! ;) Siellä on aika hässäkkää poikien kanssa, mutta nyt on vähän ollut lastenhoitoapuja, niin kenties rouva HP sieltä linjoille joutaa :) (Niin ja siis samoin se Amppu lupasi tulla joulutervehdyksensä jättämään ;))
HP:sta vielä, että treffattiin puistossa taas tänään, kahvitermarin kera ;) Kauniaisissa on aivan loistava systeemi, kun iso leikkipuisto sijaitsee ihan kirjaston takana, niin kaupunki on hankkinut sinne ison kasan hiekkaleluja ja laatikkoon saa avaimen kirjastosta -korttia vilauttamalla! Tosi näppärää ja kivaa!

Moon, kuules, pitäiskös meidän sopia treffit Selloon joku päivä? :) Vaikka sinne kirjastoon, niin lapset saa leikkiä rauhassa. Siellä on tosi kiva leikkinurkkaus, jossa Joonan kanssa lähes joka kerta piipahdetaan, kun Sellossa ajan kanssa käydää. Ja usein käydäänkin, kun se on tossa 2km päässä ;)

Lempileluiksi ehkä se kaikista rakkaimmaksi laskettava on meilläkin juuri se the unipupu! Mallia Pentik! Ekana vuonna oli se pienempi versio, sitten saatiin joululahjaksi tuo vähän isompi, ja se on ainoa unikaveriksi kelpaava. Sitä ei niinkään päiväsaikaan riepotella muuten joka paikkaan, mutta välillä se toki pääsee rekkojen lavoille kyytiin jne.
Muuten Joona vaihtaa tota lempparileluaan aika usein, mutta autohan se on lähes aina - tai joku muu renkaallinen kaveri ;) Kummitäti osti jokunen kk sitten sille tollasen käsivarrenmittasen Volvon, josta aukee etuovet ja takakontti ja konepelti... se on rakas. Se on myös aika taitavasti ja pikkutarkasti varusteltu, joten sillä on harjoteltu auton osia; tiedetään pakoputket ja moottorit ja öljykolot ja pissapojankolot ja vaihdekepit ja tuulilasit+pyyhkimet ja taustapeilit ja mitähän vielä.... taitaa olla poika etevämpi autosanastossa kuin äiti ;)

Vois muuten teillekin vinkata, että paivapaloasemalla.fi sivustolta (jos ei löydy tolla, niin googlatkaa, en oo ihan varma urlista) löytyy nyt tulevana lauantaina avoinna olevat paloasemat! Siellä on perheille siis ohjelmaa, meidän on tuo pikkupalomies ainakin vietävä sinne :) (Joo, paloautot muuten myös on niitä ihan ehdottomia lemppareita! Etenkin yks ISO, joka avautuu ja siellä sisällä on vaikka mitä komentokeskuksia ja siihen kuuluu palomies-figuuri myös. Ei se fisher pricen tai minkä onkaan vauvaversio, vaan tollanen uskoakseni vähän isommille pojille tarkoitettu (mummolassa on se fp, se on siellä ehkä eniten lemppari!). Paloautoja löytyy varmaan liki parikymmentä erilaista ja erikokoista tästä taloudesta, ja niistä tuo on kaikista eniten innoissaan. Ehdoton lemppariohjelma onkin Palomies Sami, heh!)

Moonille piti vielä niistä markettien kolikkoautoista sanoa, että Joona on aivan rakastunut niihin! Kesällä käytiin Tykkimäellä, ja siellä tuo kävi pelkästään niiden kolikkoautojen kyydissä. Todettiin siis, että jos laitelippu maksaa 5e ja autohärveli 1e, niin annetaan mieluummin riekkua vaikka kympin eestä niissä autoissa kuin kahdesti laitteessa. Myös Huimalassa olevat sähköautot (joissa toki vanhempi ajaa mukana, siellä mennään sellasta rataa ympäri niillä) on ihan hitti! Ja kesällä rakastui Lappeenrannan Hiekkalinnoilla sellaiseen raiteilla kulkevaan sähköjunaan, johon pääsi ilmaiseksi! Mua myös jännitti, että entä jos ipana alkaa itkeä paniikissa (aikuinen ei saanut mennä mukaan) siellä kyydissä, mutta itku tuli ainoastaan siinä vaiheessa, kun käskettiin pois.

Meillä on tänään "vähän" myöhästyneet isänpäiväkekkerit, mun isän luona. Pari-kolme kertaa on tätä jo siirretty :D Puol tuntia sitten (tasan yhdeltä) viskasin Joonan tonne sänkyynsä ja vielä äsken se siellä huhuili ja ölisi... toivoisin sen nukahtavan asap, jotta se ehtis nukkuakin hyvin, kun puol neljän maissa pitäis olla jo ovesta ulkona ja marssimassa junalle!

EDIT:

Hennas ehtikin väliin! Voi että, siellä neiti siis pian pääsee isojen sänkyyn! Tsemppiä viimosten remppajuttujen kanssa!
Koskas sulla mammaloma alkoikaan? Olikos se LA just ennen joulua, vai mites se meni? (Näin hyvin muistan :D) Ja käsket vaan mummot hommiin, että teidän perheen joulutraditioihin kuuluu nyyttärimeininki tai ainakin niin, että kokkaatte sitten parin (vai kolmenkin?) sukupolven naisten kesken siellä aattona sitten! :) Koitat vaan työntää stressin taka-alalle ja nauttia, musta ois ihanaa, jos meillä ois niin iso koti, että voisin pyytää kaikki meille jouluksi! Tosin jos ois vielä pallomaha tai ihan tuore pieni vauva, niin ehkä se ei tuntuis kaikista houkuttelevimmalta ajatukselta siinä vaiheessa :D
 
Mooi!

Jasminelle tervetuloa-takaisin-toivotukset! Täällähän me :)

Hennasille ihan samaa kuin SAnna, että kaikki osallistukoon kauniisti ruokapuolen kanssa. Eikös aikuiset ihmiset varmaan tajua itsekin, onko mahdollista, että juuri siksi ovatkin pyrkimässä vauvantuoksuista joulua viettämään, että voisivat siinä samalla autella?

Maarinen minä nyt taas toistan viisaan Sannan sanoja, kun kerran aina ehtii ensin. Olen kiitollinen kaikista viisauksista, mitä sinä täällä meidän kanssamme jaat. Sinussa puhuu kokemus ja sydämen viisaus, lähimmäisen rakkaus, jolla ei ole ehtoja ja joka ei tuomitse, vaan todellakin hyväksyy kunkin omana itsenään armollisesti ja ilolla. Kiitos<3 Jos asuisimme lähempänä, tekisin itseni niin ystäväksi kanssasi, että! :D
Voi teidän pikkuista Venlaa :( Eikö jo olisi aika sen saada olla ihan terve ja ilman harmeja.
Tuo rakkaan miehesi kotiintulo oli aika harmillinen, vaikka tarpeeseen tuuletus toisinaan tuleekin, miten sen sitten kukin hoitaa. Kotoa käsin kun vielä itse katselet ja yöpalaa laitat ja kaikkea.. Jospa se ukkokulta vielä huomaa yllättää sinut jollain ja olette sujut. Joskus noille pitää vinkata alleviivauksen kera ;)

Maidottomia torttutaikinoita valmistaa ainakin Myllyn Paras. Niistä meillä leivotaan, kun minulle ei maito sovi missään muodossa. Jos soijaa voit käyttää, löytyy kaupan hyllyistä vaikka mitä tuotteita maidon sijaan. On "tuorejuustomaista" levitettä, jugurttia, mukajuustoa, joka ei ole juustoa nähnytkään, kermaa jne. Tässä asiassa voin sanoa olevani aika pro ja Sannan muisteleman Brunbergin tumman suklaan lisäksi Wiener Nougat-suklaa on myös maidoton ja Dammenbergin tumma suklaa. Anteeksi mainonta, mutta kaveria on autettava hädässä, ettei mene ainakaan joulu suklaatta!
Voin vinkata Moon lisää vaikka yksärillä, jos tarviit jotain konkreettista ilman että käyt joka paketin pikkutekstit kaupassa läpi :)

Sannan poppoolle ihanaa isänpäivän viettoa. Hei, ihan kauhea odotusviesti!!!! Täälläkin sykähti sydän ja meni hetki toipua väärästä hälytyksestä :D Mahtava!

Rakkaimmat lelut ovat Valolla pieni Bukovskin nalle, ihan nuhjuinen jo ja usein haisee järkyttävän pahalle. TÄmä on ollut ihan alusta saakka se ykkönen, mutta tiukka haastaja on Jallu-leijona, suuri kuin mikä, joka on tehnyt paluun. Jallu tunkee ruokapöytään, käy pöntöllä ja nukkuu vieressä. Jos aamulla puistoon lähteminen harmittaa tai tapahtuu jotain erikoista, kuten lääkärissä käynti, on nalle mukana.

Jokos kerroin, että viritin valot ikkunoihin? Tänään kuuntelin joululauluja ja siinä se iski. Joulu! Pyydän anteeksi jos nyt joku järkyttyy sydänjuuriaan myöten, mutta meille taitaa tulla muovikuusi... Oikea ei vaan mahdu :( ja ilman ei haluttaisi enää toista joulua olla. Löydin jo yhden asiallisen näköisen ja kohtuuhintaisen. Olen joskus ollut ehdottomasti aidon kannalla, mutta nyt kävi varmaan näin. Sitten tuli mietintään, että jos kerran ostaa tekokuusen (jossain kauniisti mainostetaan kestokuusena) niin repäisenkö ja ostan sitten aidosti keinoisen ja valitsen valkoisen? EHkä se vihreä kuitenkin sopii meille, kun ei ole niin vimpan päälle laitettu koti. Saas nähdä. Mutta siis JOULU on tullut meillekin. Muistatteko vielä vuoden takaisen kalenteri-idean, jossa joka aamu kotoa löytyy uusi pieni tonttu, jotka kootaan vaikka narulle roikkumaan, hyllylle istumaan tms. Ja kun on kaikki kasassa, on joulu!

Tip tap.
 
Joulukortit täälläkin teetetty omista kuvista.  Mun täytyy myöntää olevani niin pihi että itse muokkasin ne kuvat ja ihan peruspaperikuviksi teetin.  Onhan ne hienoja ne kuvaliikkeiden kortit mutta näkyyhän se toki hinnassakin <:)

Joulusta tulikin mieleen että mitenköhän mahtaa käydä mun pahvitontuilleni jotka tähän asti ovat siis joka ikkunan alalaitaa parijonona koristaneet...  Mahtaakohan yksikään olla enää ripustuspäivän jälkeen ehjänä...  Tai joulukuusi!  Viime vuonna sai melko hyvin eristettyä lapsen kuusesta, nyt sitä ei pitele enää mikään.   Pitääkin pähkäillä.

Sannakoo:  Onko sulla kokemusta tosta Päivä paloasemalla -tapahtumasta?  Kun me asutaan VPK:ta vastapäätä ja havaitsin sen olevan lauantaina auki.  Onko siellä semmosta ohjelmaa missä nämä pienet suuret jo pysyy menossa mukana?  Olis mukavaa kyllä käydä jos suinkin vaan ehtii.  Meillä siis lauantai on uintipäivä mutta jos isäntä on töissä niin kuin näyttäis niin jää uinti väliin ja vois sitten käydä piipaa-autoja ihailemassa :)
Ja joo, kyllä mulle sopii Sello-treffit.  Mä en tiennykään että sieltä kirjastosta löytyy leikkinurkkaus!  Oon kyllä oppilaiden kanssa käyny siellä kirjastossa moooooonta kertaa mutta en ole osannut kiinnittää huomiota.  Enkä kyllä nyt kolmeen vuoteen siellä käynytkään.

Huomenna oliskin sitten Sisar Pontevan 3kk neuvola.  Mun kotimittausten mukaan tyttö olisi pidempi kuin veljensä samanikäisenä.  Saas nähdä mitkä ne todelliset lukemat on.  Sais jäädä pikkasen maltillisemmiksi noi tytön lukemat kyllä.  Helpommalla pääsisi jos ei kasvaisi samanlaiseksi hujopiksi kuin äitinsä X)

Pranametri näköjään ehtinyt tässä välissä kirjoittaa.  Ihanaa, maidottomuustietoutta!  Mä tässä löysin tänään itelleni lemppariherkun:  vispipuuroa soijamaidolla!  Se maistu ihan taivaalliselta!  Kuka tässä jäätelöä enää kaipaiskaan :)  Ja maidotonta suklaata, ihanaa!  Joulu pelastettu!  Isoin haaste tässä maidottomuudessa näyttäis olevan ulkona syöminen, sitä piilomaitoa kun voi löytyä yllättävistäkin paikoista.
 
Maidotonta jätskiä on monenlaista. Kauramaitoon ja riisimaitoon tehdyt on ihan hirveitä. TofuLine merkillä varustetut on hyviä. Tuo vispipuuro oli ihan uutta mulle!
 
Kiitoksia, me vietettiin maltillinen ja kotoinen "isänpäivä" ilman sen kummempia kommervenkkeja. Mua harmittaa, että Joona näkee vaaria tosi harvoin, vaikka ne asuu tossa vartin ajomatkan päässä, ja iskä käy täällä meidän pitäjässä töissäkin. Ei ois matka eikä mikään piipahtaa meille vaikka viettää lounastauko tai töiden jälkeen hetkeksi. Me ei oikeen iltasella viittitä koko kööri lähteä, kun toi Kehä1 ruuhka on just tässä meidän välillä se kaikista tuskasin - ja ruuhkan jälkeen on jo liian myöhä. Junalla pääsee nopeasti, mutta toisaalta mua ärsyttää, et miksei se iskä voi välillä tulla meillekin. Noh, oma mogansa, että Joona sitten aina vierastaa niin mahdottoman paljon! (Aina välillä mä tuskailen näitä helsinkiläisiä sukujuuria... kaikki asuu liian lähellä, että näkemiset venyy, koska se olisi liian helppoa. Jos pitäis oikein matkan taakse taitaa, sitä viettäis parikin päivää perillä ja ehtis olla rauhassa. Saattais jopa nähdä parinkin kuukauden välein, nyt välit siis hiipuu pitemmiksi aina jotenkin vaan!)

Pranametri, mä oon kans sanonut, että jos mun pitäis jouluna tyytyä muovikuuseen, niin sitten haluisin sellaisen sisustusmallisen, eli sellaista musta-sinistä kiiltopintaista tekokuusta, eikä suinkaan perinteistä vihreetä :) Valkoinen kyllä vois myös olla kiva!
Ja mun kaveripiirissä on asunnot verrattain pieniä aina olleet, niin sitä on kuule nähty aika monenmoista joulupuuta. Jostain syystä usein nuorilla aikuisilla on joulupalmuja tai joulupeikonlehtiä. Eli valjastettu vaan ne kotona jo olevat kasvikaverit toimimaan joulupuuna! Ja koristeetkin kertoo omistajastaan; milloin on c- tai vhs-kaseteista revittyä nauhaa, toisilla roikkunut pieniä Jägermaister-pulloja... Mun mielestä persoonallinen kuusi sopii hyvin, vaikka omaan kotiin silti haluan tän perinteisemmän mallin!

Joulukalenteritontturivistä tuli mieleen, että eikös se oo Maarisella justiinsa ollut käytössä jo aikuisten lasten kanssa? Ja sitähän vois sitten soveltaa niin, että niitä tonttuja ois alkuunsa se 24 ja ne sitten aina vähenis! Niin ois pienelläkin helppo laskea yöt jouluun :)

Tää on muuten ehkä joku kaikkien tiedossa oleva yleisvinkki, mutta mulle itelleni tää kerrottiin vasta vuos tai kaks sitten... eli kaikista parhaat ikkunamaalit onkin tavalliset vesivärit! Ja kuulemma ihan superhelppo pestä poiskin! Itse ajattelin, että saattaisin tänä vuonna yrittää, jos sais partsin, keittiön ja Joonan huoneen ikkunoihin vähän jotain tuherreltua. Mulla vaan tuppaa olemaan aika heikot käsityölahjat.... mut jos sitä tekis tikku-ukkoja ja sutasis niille punasen hiippapipon, eiks se riitä sannan-tontuiksi! ;)

Moon, ei oo kokemusta tosta paloasemapäivästä, mutta mieli tekis käydä kattoo! Niissä monessahan paikassa oli laitettu, että mitä kaikkea siellä oikeesti tapahtuu, mutta kyllä mä uskoisin sen olevan jo ihan pienillekin kiva juttu! Palolaitoksen osasto oli lapsimessuilla ainakin ihan Joonan suosikki :)
 
Mä ihan vaan pikaisesti ennen unille menoa huikkaan Jasminelle kuvanlatausvinkkejä. Eli kun kuva on riittävän pieni (oisko se 200kt? En millään nyt muista!), klikkaat tän kirjoitusikkunan yläpalkista tota toista oikealta "vuori ja aurinko" kuvaketta. Sitten sieltä Upload ja Insert.Niin se sitten ilmaantuu tähän. Näppärämpi kuin tässä jossain vaiheessa oli joku niistä systeemeistä!

Ja joo, JUNAT! Ne on hienoja myös, junarata onkin joulupukin pajalta kuulemma tuloillaan kotiinkin saakka. Tähän asti tää on ollut ehdoton hitti kaikkialla, missä siihen on törmätty!

Noniin, nyt hyvää yötä.
 
Huomenia!

Sanna, eilen miehelle vähän avauduin joulusta ja siitä, että ahdistaa, jos kaikki vaan luulee tulevansa valmiiseen pöytään. Tosiaan pienen vauvan kanssa en TODELLAKAAN aio ruveta vielä passaamaan aikuisia. No, anopin suhteen luulen, että hän onkin ihan mielellään tulossa laittelemaan ruokaa, mutta ukon sisko on - suoraan sanottuna ja kiertelemättä - melkoisen laiska. Hän jättää mieluummin tulematta, kuin alkaa jotain tekemään. Sitä paitsi se, että MINUN keittiössä pyörii ihmisiä, jotka kyselevät koko ajan mistä löytyy mitäkin ja miten tämä  ja tuo tehdään, stressaa jopa enemmän kuin se, että laittaisin itse kaiken valmiiksi. ;-)

Meidän neidin lemppareita on myös puput! Meillä on kolme Pentikin eri kokoista pupua, jotka olen tuonut työreissuilta. Kaikista paras on kuitenkin joulupukin viime vuonna tuoma Barbara Bukovskin rusettikorvainen pupu. Ette usko sitä kapinointia, kun pupu piti laittaa pesuun ja vielä odottaa sen kuivamistakin. :-)

Moon, mullakin tuli noita joulukortteja tilattua, kun tuli tarjous, jolla sai 10 kpl ilmaiseksi. Tilasin vielä sellaisia satiinipahville painettujakin. Hintaa tuli 75 senttiä per kortti ja siinä on jo mukana postikulut. Ja kirjekuoretkin kuuluivat hintaan.
 
Voi Hennas, tosiaan, eipä se oo itselle yhtään rentouttavaa, että siellä omassa keittiössä pyörii niitä "vieraita" ihmisiä... mutta entä jos miehesi kanssa kertoisitte suvulle, että ovat tervetulleita, mutta jakaisitte hieman "tehtäviä"? Niin että yksi tuo rosollit, toinen laatikoita, kolmas kalaa jne jne. Te voisitte kenties paistaa kinkun ja keittää joulupuuron? Tai mitä ikinä siis teidän joulupöytään kuuluukaan... Niin saisi se laiska-siskokin tuotavakseen jotain, mitä hänen ei tarvitsisi välttämättä edes valmistaa vaan voisi käytännössä kaupasta suoraan kantaa? Piparit, glögin ja suklaata vaikka? :D

Hih, meidän vauva-ajan nalleklaani on vaihtunut selkeesti pupuklaaniin! Voi että, onpa ihana ajatus, että siellä ruutujen takana pikkuväki on yhtä innostuneita pupuistaan kuin täällä tämä pieni mies omastaan :)))

PS. Huomasin tuossa, että tää meidän tän kuun pino on saanut ton "tulilieskan" eteensä, kertoo siis päivän aktiivisimmasta keskustelusta! Hyvä joulunollaysit! <3
 
Morjes!

Täältä tullaan tänään iloisella ja virkeällä tuulella erittäin mukavan kohtaamisen jälkeen. Tapaaminen taitaa olla oikeampi termi, koska aika oli sovittu. Kävin sopimassa tilauksesta, joka minulle on nyt tehty, eli virkkaan ponchon tilauksesta. Nainen on perhepäivähoitaja ja fiksu kuin mikä. Tuli meidän Maarinen mieleen :) Siinä keskustelu soljui eteenpäin nin pitkälle, että minulle ehdotettiin mahdollisuutta vetää kässäkerhoa lähellä olevalla koululla. Hanke on vasta siinä vaiheessa, että tämä nainen kyselee lapsensa koululta muita kiinnostuneita ja siitä jatketaan, jos innokkaita on riittävästi. Hoplaa! Lisää suolarahoja!

SAnna tuo on niin totta, että mitä lähempänä asutaan, sitä varmemmin tapaamiset jää, ellei niitä voi extempore tehdä. Kuulostaisi kyllä luontevalta, että isäsi poikkeisi joskus työmatkalla. Vaikka syömässä teillä päivän päätteeksi tai hörppäämässä kupin kahvia. Vaikkei kauaa viipyisikään, tulisi pappa Joonalle paljon tutummaksi. Mitä jos ehdottaisit ihan tosissaan? Onpa kiva kuulla, että muovikuusi ei herätä mitään painajaisia :D

Ja sitten omaa aikaa nojatuolissa kutimet kätösissä. Heippa!
 
Oi rakkaat! Mulla on vanhanajan sitä ja vanhanajan tätä googlaamisesta jäänyt Oi-vaihe päälle!
Oi, mitä kiiltokuvia, oi mitä kakkuja oi, mitä nallekarhuja, joulupukkeja joulu joulu joulu....

Ja oi, kiitos PRANAMETRI sanoistasi! Jään sanattomaksi! Paitsi, että kässäkerho uutisesta tuli semmonen ole, että MÄ TUUN sinne!

Ja OI, minulla on PUHTAAT ikkunat. Ja oi, tuvan luuliedessä tuli! Ja oi, kuppi kahvia. Kaikki tämä tunnelman vuoksi! Sitä omaa laatuaikaa kai tämänkin. Hiljaa tunnelmointi! Oijoijoi!

Jasmin.... laitan sulle mun osoitetta yksityisesti, jos haluat panna pupun matkalle. Keksi joku käypänen maksu.. täällä olisi HÄNELLE suhteellisen hyvä koti!

Sanna. Tiedätkö, meidän isä, mun isä, teki tänään HISTORIAA! Hän soitti itse ja kysyi, että mitä minulle ja Venlalle kuuluu! Menin niin häkellyksiin, että aloin änkyttää! Ja nyt sitten itkettää! Sinä tulit mieleen! Arvaan, miten ihanaa se olisi, jos sinun isäsi soittaisi jonain iltana ovikelloa ja sanoisi tulleensa "vaan ohimennen käymään!" Juhlan paikka! Me nähdään isää enää pari kertaa vuodessa. Matkat, ikä ja kaikki painaa... mutta että hän soittaa!!! Sitä ei ole tapahtunut koskaan. Ja mun isä ON NIIN IHANA! Semmonen vilkas silmäinen sanavalmis.. Villasukat rullalla ja viheltäen menee ja laulaen tulee. Ja jos on turhan hiljaista, kaivaa huuliharpun taskustaan ja soittaa "lapin poika mä oon..." Mitenhän me saataisi se sinun isäsi pysähtymään siihen teidän nurkille?!?!?? Telepatiaaa..

Hennas. höh. justiinsa! Minusta on myös tosi "haastavaa", että joku pelmuaa MUN keittiössä. Kyselee ja kolistelee. Jopa tiskaus apukin on siksi ärsyttävää.... Mutta ihan yhtä tuskasista se on että joutuu itse palvelemaan sukua jouluna pieni vastasyntynyt vauva kainalossa. Tunnetta on jo siinä vauvan tuhinassa, niin voin hyvin kuvitella (ja muistaa..) miten herkässä se kaikki muukin on! Totta, totta! Tuo edellä kuultu ehdotus suuresta joulupöydästä, johon jokainen tuo RAKKAUDELLA tehdyn ruokatuliaisen, kuulostaa hienolta! JA voisihan sinun miehesi johtaa esimerkiski sitä "tiskaus"-jälkien siivous operaatiota.(sun olis "helpompi" motkottaa miehelle, kuin muille :D) Te naiset ja sinä, Sinä joulun tärkeimpänä naisena, saisitten nauttia joulusta. JA uudesta vauvasta! Suklaasta, glögistä kuusen juurella .. Ja sekin tuli mieleen, että sukulaiset on varmaan siksikin tulossa teille niin mieluusti jouluna KOSKA JOULU, UUDEN VAUVAN KANSSA, ON KAIKKIEN MIELESTÄ HARVINAISEN HIENOA! Voi, kumpa te saisitte yhteishengessä ikimuistoisen ihanan joulunajan. Ja vielä niin, että voisit luottaa siihen etukäteen!  Eikö?

JA, tämä äiti jatkaa suurenmoista seikkailuaan netin ihmeellisessä maailmassa.....

 
Pitää näköjään joka väliin saada meikäläisen sananen ;)

Oi, Maarinen, odotapa vaan viimeistään siihen asti, kun Venlalla alkaa koulu. Silloin napataan sinut pitämään askartelu-kässä-touhukerhoa. Opettajilla ei ole aikaa tai energiaa ja varsinkin pikkukylillä on hankalaa saada väkeä vapaa-ajan touhuihin. Vink vink. Ja tervetuloa vaan! :D

Minäpä paistan ensimmäiset tortut kotona. Lauantaina tein niin veljenpojan kanssa ja hyvää oli.
 
Oi miten ihanaa, että pääset Pranametri hankkimaan lisätienestejä ja puuhaamaan jotain sellaista, josta tunnut saavan itsekin virkaa! Ihan huippua! Tai siis eikös me nyt tässä nuijita tää, että juu-u, kyllä siellä alkaa Praniksen kässäkerho! :)

Niin juu, kyllähän mä voisin itse ehdottaa iskälle, että saishan se alkaa täällä meillä piipahtaa vaikka kerran viikkoon töiden jälkeen tai just lounaalla, mutta en haluis olla se, joka pyytää. Kun siis toivoisin, että isi vois keksiä tän vaikka ihan itse! Mutta ehkä mä joudun ehdottamaan, jos ei tuo ite tajua... välillä ehdottanut, että mentäis tonne sen työmaalle (tekee siis sähkötyöt tossa läheisellä hotellilla) lounasaikaan syömään tai jätskille. Jotenkin se on sitten vaan jäänyt, kenties se on ollut sitten mun aktiivisuudesta kii.
Niin, ja Joonan vaari on mun isi ;) Ei sillä, että sillä merkitystä ois, mutta onpahan kuitenkin, tai kaikista eniten sillä taitaa olla just mun isälle merkitystä :D Pappa on mieheni iskä :)
Vaan ihan sama aktiivisuus taitaa kyllä kulkea mun omissa sukujuurissani, ei oo sellasta kulttuuria syntynyt, että isolla porukalla ainakaan koskaan nähtäis. Soitetaan, jos on asiaa, ja nähdään kun ikävä yltyy. Joonaa noilla kuuluu olevan aina ikävä, mutta aina oon sanonut, että meillekin saapi tulla.
Se taitaa vaan olla meidän  suvun "tyyli" että sukulaisrakkaus säilyy, vaikka ei aktiivisesti yhteyttä pidettäiskään, joten ehkä mä vaan tyydyn siihen ja opetan Joonaa toisin. Tosin voisin ihan itse aloittaa sillä, että kävisin mun mummien luona useammin kuin kerran kuussa! Ne on kuitenkin jo sen verran "vanhoja", että koen mun olevan helpompi mennä sinne Joonan kanssa kuin niiden lähteä julkisilla meille, kumpikaan heistä kun ei enää autoile. Isomummien ei siis tarvii enää tulla meille meitä nähdäkseen, vaan mennään mieluusti niille ;) Ikärasismia, eikö! :D

Miehen vanhemmat (ne onkin sitten sen käytännössä ainoa suku, joihin pitää yhteyttä) on ne aktiiviset isovanhemmat ja hyvä niin, eipähän tarvii isovanhempien tapella ajasta pojan kanssa :)

Nuin, nyt on taas sydänveret vuodatettu. Josko vielä tuosta meidän naperosta kertoisin, että sai taas äiti ja isi hävetä... käytiin eka Biltemassa (jossa joku neropatti on keksinyt, että kärryihin käy ainoastaan 1e kolikko! Kaikkialla muualla varmin on 50c kolikko, jollainen mulla aina onkin taskussa!) ja siellä kun ei saatu ipanaa kytkettyä kärryihin, niin se juosta viipotteli ympäriinsä. Sit käytiin vielä Budget Sportissa, jossa isi päätti olla ottamatta kärryjä, ja taas sama meno, yks räkättäjä juoksee viuhtoen ympäriinsä ja mä pelkäsin, että koska ne heittää meidät pihalle. Onneks ei sentään tietysti hyllyistä repinyt tavaroita tai muita tuhoja tehnyt, mutta moni aikuinen sitä joutui väistellä! Ja vielä Sotkassa piipahdettiin katsomassa valikoimaa, niin siellä myyjät nauroi kun jahdattiin yhtä taaperoa ympäriinsä... oli kuulemma myyjistä yksi nauraen kysynytkin, että mitä se lapsi on syönyt :D

Että jepjep. Taas muistui kyllä mieleen, miksi meillä ipana pidetään aina kärryissä kauppareissujen aikana :D (No nyt kyllä jo vähän naurattaa äitiäkin, oli se aika söpökin kun siellä tuulispäänä kikatteli. Etenkin niissä kaupoissa, missä siitä ei ollut harmia ja tilaa oli juosta, mutta tuolla urheiluliikkeessä sai sen verran paheksuvia katseita, että äitiä kyllä vähän kuumotti)
 
Keskiviikko-huomenta mammoille!

Mulla ois enää kuusi päivää töitä! Eilen sain jopa toisen lopputenteistäkin tehtyä ja papereita laiteltua kasaan. Huh, muutama rutistus enää ja sitten me jäädään tytön kanssa kotiin vetelehtimään ja odottamaan vauvan tuloa. :-)

Kiitos kommenteista joulun suhteen! Tuntuu, että on jo nyt nuo "anturit" hiukan herkälle käännettynä. Ja minä kun olen perus kauris-luonteellani ollut aina sellainen minä-itse-ihminen, niin hankala se on luopua tavoistaan. Nyyttäri-joulu on kyllä varmaan paras vaihtoehto.

Marssin eilen töiden jälkeen Anttilaan, kun postin mukana tuli niiden mainos, jossa oli jotain ale-kuponkeja. Kaupassa kasasin suunnittelemani joululahjat koriin ja marssin kassalle, niin  höh, ne kupongit on voimassa vasta 30.11 alkaen! Voi kele, sanon minä! Hiki päässä raahasin täyttä ostoskoria pitkin kauppaa ja ihan turhan takia.

Vai Pranametristä kässätäti. ;-) Kuulostaa sopivan leppoisalta hommalta. Ja onnea ja jaksamista tilausten tekoon!

Ukki: Pinjalla on vain yksi ukki, kun miehen isä kuoli noin puolitoista vuotta sitten. Minun isä käy harvoin kylässä ja olenkin saanut jankata ja pyytämällä pyytää käymään. Meillä on välimatkaa n. 250 km, joten ihan parin tunnin kyläilyn takia ei kyllä viitsi lähteä ajelemaan. Olenkin sanonut, että voi hyvin tulla meille yöksi. Pari viikkoa sitten yllätti ja tulikin yökylään - ihan pyytämättä. Kysyi tietysti etukäteen, että sopiiko. Mutta tuo oma-aloitteisuus yllätti minut. Ja voi tytön riemua, kun ukki oli leikkimässä kaksi päivää! Viikon sen jälkeen kertoikin kaikille, että ukki kävi.
Sannalle sitä vaan, että teidänkin ukki voi olla sellainen perinteinen mies, että ei halua olla vaivaksi ja häiriöksi. Luulen, että tulee mielellään, kun pyydät ja pyydät ja pyydät. Naiset on vähän eri maata. ;-)
 
Isovanhemmat...  Miehen vanhemmat eli ukki ja mummu (pojan kielellä kukki) asuvat satojen kilometrien päässä.  Näin ollen heitä nähdään harvakseltaan mutta sitten kun nähdään niin ihan ajan kanssa.  Heillä myös iso omakotitalo joten kyläily sen puoleen on helppoa.  Mun omat vanhemmat eli vaari ja isoäiti asuvat Helsingissä kerrostalossa (liukuportaita metroon ja metrolla mummolaaaaaan!) joten sinne ei tule jäätyä ikinä edes yöksi.  Ollaan nyt yritetty kyllä pitää aikataulua yllä eli vähintään kerran kuussa käyty kylässä.  Lyhyiksihän ne kyläilyt väkisinkin jää kun pitää aina jossain päikkäreiden ja yöunien välillä vierailla.  Nyt tosin pari viikkoa sitten oli poika ekaa kertaa heidän luonaan viikonloppuhoidossa :)  Saivat sitten ihan kunnolla laatuaikaa!  Mutta tosiaan helpommin jää lähellä asuvien kanssa tapaamiset väliin.  Kiire mukamas estää...

Vai on Joona saanu olla kaupoissa vapaana!  Nostan hattua ja isosti!  Mä en tota omaa vauhtihirmua kyllä uskaltaisi päästää kun se onnistuu pudottamaan tavaroita jo kärrystäkin käsin...  Pakkohan se on jossain vaiheessa tehdä, etenkin kun ne painorajatkin jo paukkuu...  15kg taitaa olla kärryssä raja ja nyt ollaan jo siinä, ilman paksuja talvivaatteita...

Mä menin eilen kauppaan ale-kupongin kanssa.  Pinkit ensiaskel-reinot luvattiin 14€.  Siinäpä ois ollu tytölle joululahja.  Mutta niitäpä ei ollutkaan kaupassa :(  Tänään ois vielä tarjous voimassa mutta eivät tienneet koska niitä olisi tulossa.  Onneksi kirjasivat sen tarjouksen ylös asiakaspalvelussa, joten kyllä mä ne tossut saan ale-hinnalla sitten kun tulevat, jee!

Kamalaa, raivailin eilen lasten vaatekaappeja ja vihdoin laitoin noi pojan 92 vaatteet pois.  Vasta nyt huomaan kuinka kittanoissa ja liian lyhkäsissä vaatteissa se reppana on kulkenut kun laitettiin 98 päälle.  Eikä ole edes isot.  On toi pienten vaatteiden sivuun laittaminen aina yhtä vaikeeta :D

Ihanaa, vauva sai eilen rokotukset ja sen kunniaksi nukkui pitkästä aikaa 8h putkeen.  Jes.  Lisää näitä öitä, kiitos!  Nyt tuo kuulostais heräilevän joten pitää mennä!
 
No se on nyt sitten tainnut mennä Moonin herra meidän jättiläisapinasta ohi! Meillä mahtuu vielä ihan ok suurin osa 92 vaatteista! Tai sit mä pidän liian pieniä vaatteita tolla lapsella, heheheeh :D
Ja tästä aiheesta olitkin kirjoittanut täällä tai toisissa pinoissa, että siis teidän neitikö oli omassa kuukausneuvolassaan isompi kuin isoveljensä saman ikäisenä? :O

Hennas, niin, ehkä se iskä ei sitten vaan tajua, että ei se ois vaivaks kylään piipahtaessaan. Taidan oikeesti sille vihjasta, että tulis vaikka lounaalle... toisaalta se ois kivaakin niin, kun jos se tulis viikonloppuna tai jos me mennään (koska tahansa) niille, niin siellä on se isän uus nainen, ja mä haluun välillä olla ihan vaan oman isäni kanssa. Tää uus nainen on ihan ok, mutta se on jotenkin sellainen hirveen vaativa ja herkästi loukkaantuva, niin sitä sit aina koittaa jotenkin varoa, ettei tietentahtoen ainakaan sais tappelua aikaan. Se on siis perhepäivähoitaja ammatiltaan ja niissä töissä ollut vuoskaudet, sille on aina ollu iso paikka, jos Joona vierastaa sitä tai se ei tyyliin saa maaniteltua Joonaa syömään... mut luulis sen tietävän paremmin, että ei ne lapset ihan automaattisesti aikuisiin luota ja niitä hyväksy, vaan se vaatii sen pohjan perustamisen! Ihan sylivauvanakin Joona vierasti kaikista maailman ihmisistä just sitä, niin ehkä se on sit kolahtanut :D

(Tosin pakko kertoa, että minä ja systeri kyllä hieman revettiin siellä päivällisellä... isäni siinä tarjoili ruokia ja kyseli multa, mieheltä ja siskolta että otetaanko ja sitten kääntyi tämän emäntänsä puoleen ja kutsui sitä meidän äidin etunimellä! Aahhahaahaaah, se oli niin koominen tilanne! :D Ja voitte kuvitella, että tää uus nainen oli aika järkyttynyt :D Isikin eka naurahti, mutta herkes sitten pian pahoittelemaan kun tajus, että naista ei naurata :D)

 
Sanna, minun äidin luona on käynyt samanlainen tilanne tuon nimi-asian kanssa. Istuttiin koko lapsikatras saman pöydän ääressä ja äidin uusi miesystävä siinä joukon jatkona. Äitini tarjoili siinä syömistä ja juomista ja kysyi sitten miesystävältään, isäni nimeä käyttäen, ottaako hänkin. Ööh, vähän nolo, vaikkakin hupaisa tilanne. :-)
 
Hei!

Jasmine! Kiitos kiitos! Loppuviikosta siis postilaatikolle..joka on tuolla 800m päässä. siellä missä OMA pihatie yhtyy siihen toiseen tiehen. Jossa on ne viisi muuta postilaatikkoa.... Että jos tuo lapsen räkätauti vielä jatkuu, niin ompahan meillä joku jännä reissu tälle viikolle tiedossa!

Räkätaudista lisää.. Mentiin tänään ulos läträämään kuralammikoihin, VAIKKA Venlalta valui simppeliä vihreää kamaa. Vähän hikisennihkeeltä tuntui koko tyttö, mutta pakko se on päästä pihalle. Itelläkin meinaa aivastaesa pölykoirat juuttua kurkkuun. Niimpä sitte tuuletin reilusti ovet selällään koko taloa varmaan puoli tuntia. Tehtin viimeisiä pihatöitä, ennen mahdollisia lumentuloja. Ja ruoka maistui! tyttö söi KOLME perunaa ja kokonaisen rintaafileen... ja jälkiruaksi HALUSI välttämättä banaania! Josta jaksoi kylläkin VAIN puolet.... Tänään ei taatusti hame putoa!

... JA sitten olisi kysymys teille tietokone ihmisille... Tässä on tämmöinen osoite:
http://www.birgit.mummu.net/Joulu/Joulusivut.htm Siellä on ihan mielettömän ihania joulukuvia ja vaikka mitä animaatioita, mutta millä ilveellä ne kuvat saa omalla näytöllä heilumaan ..esim tää:

Oikeesti tuossa ton kissan pitäisi heiluttaa tai vilkuttaa ikkunan suuntaan, mutta siinä se vaan nököttää tyhmänä..... Niin ja ne on vielä kaiken lisäksi ilmaisia ne kuvat, kaikki mitä tolla siustolla on!  AUTTAKAA!!! Joku juttuhan siinä on pakko olla?!?

Pranametri, millaista ponchoa (?) sinä olet siellä kutomassa? Kuulostaa siltä, että saat pian alkaa tekemään tilaustöitä ihan toden teolla, muunkin kuin suolarahn toivossa!


______________________-

Venla oil eilen suloinen (ainahan se toki on)! Mimosa soitti Kouvolasta ja kertoi, että siellä sataa lunta! Oli kuuuleman kaunista iltavalossa se pihapiiri parvekkeelta katsottuna! Uskon! noh, Venla oli siis puhelimessa ja JUTTELI siskonsa kanssa ummet ja lammet.. Ja lopuksi pärähti kimeään itkuun ja sai soperrettua että Itku tuli, tuli ikävä Miiiiiiaaaaaa......! Ja siinä se isollesiskolleen nyyhkytti silmät ja posket itkustä märkänä. Kertoi vielä lopuksi omat tulevat syntymäpäivänsä ja joulupukit ja lumipallojen heittelyt ja pulkalla KOVAA laskemiset!!!! En ole ikinä enne kuulllut sillä tuommoista PUHETULVAA. Loppuillan se sitten olikin hiljaa ja huokaili. Taisi tosissaan olla siskoa ikävä!

Sitten syötiin olohuoneessa iltapalaa.. Dipattiin kaurakeksejä maitoon.... Tuli hyvät unet!


 
 Wuhuu, siis Sannakooko valmistuu!? Onneva! Ite en valmistu koska olinhan 2kk töissä, yhen päivän kerkesin olla kotona ja taas soittivat töihin ja nyt oon sitte ainaki 2 viikkoo töissä ja oppari se vaan lepää ja venyy ;). Mutta mutta, raha kyllä kelpaa, ´ne on nää ruuhkavuodet! Meillä on nyt talo (valmis kuiteki luojalle kiitos) kiikarissa ja oma kämppä myynnissä , on siivottu ja raikottu turhaa kamaa veks näkösältä ja kokoajan pitää kattoa ettei pääse paikat repsahtaan kun meän välittäjä näköjään tykkää tehdä yksityisiä näyttöjä vähä erikoisiin aikoihin... lisäksi pitäs hoidella juoksevia asioita, lasta, miestä, kohta tulee neitin synttärit  ja JOULU ja  meninpä perkele ottamaan kirppisloosinkin ku luulin että oon nyt vähän aikaa kotona!!! Varsinkaan tuo miehen "hoitelu" ei nyt ihan kauheasti ole viimeaikoina kiinnostanu, johtunee tästä hyvin esiin pulpahtaneesta mahasta ja kaikesta muusta äksönistä xD.
Raskaudessa mennään siin puolivälissä ja hyvin on menny kun on tuo pahoinvointiki loppunu, lunssan ja yskän takia oon joutunu pari kertaa oksentaan ku yskä on kaivattanu niin kovasti. Mulla loppuu tänään toinen antibioottikuuri (poskiontelot), joten saapa nähä  loppuneeko tää lunssa nyt tähän. Johan sitä kestiki sen 8 viikkoa!

Näilä mennään etiäpäin, mukava oli taas lukea teidän kommelluksia ja touhuja vaikken nyt niitä tässä sen enempiä komentoikaan, äkkiä iltapuuhiin ja nukkumaan että jaksaa taas töissä!! :)
 
Heheh, Hennas, onneks osaa sitten muuallakin vanhemmat eronneen puolisonsa nimen möläyttää... :D Kait se jostain perslihaksesta tulee, mullakin vanhemmat kuitenkin oli sen 20vuotta naimisissa ja sitten kun me lapset siinä ollaan läsnä, niin eiköhän se sillä selity... Mua lähinnä nauratti se, kun tää uus nainen oli sitten niin vallan verisesti loukkaantuneen oloinen. Voin hyvin kuvitella, että tästä asiasta on siellä puhuttu meidän lähdettyä :D

Ihme-Venla! Taaskaan en voi kuin ällistellä sen neidon taitavuutta ilmaista itseään sanallisesti! Vau, hienoa! Pikkutyypit on niiiiiiiin supersöpöjä siinä puhetulvassaan! <3

Maarinen, enpä osaa auttaa... en saa minäkään tuota animaatiota vilkuttelemaan... josko tällä kisun omalla pelkällä urlilla: http://www.elisanet.fi/bertta.bergroth/Joulu/Kuvitus/Elaimet/Katti.gif ; sen vielä jotenkin johonkin sais? Mussa ei oo riittävästi nörttiä, sori :(

Rinkku, tosiaan, valmistuminen häämöttää! Tai kait sitä tässä vaiheessa jo vois sanoa, että varmana plakkarissa ;) Vielä pitäis kuitenkin vähän muokata ja kääntää ja vääntää lopullista työtä + liittää se siihen pohjaan ja latailla sinne tietopankkeihin ja toimittaa kansitettavaks... helpolla tää on sit lopulta mennyt, kun vaan päässyt tekemään, mutta tuskanhikeä ja unettomuutta tässä on kärsitty. Eikä mitenkään turhan viime tippaan taas tätäkään ;)
Eli trust me, kyl sä vielä sen selätät! Annat sen ottaa sen ajan mitä se ottaa ja pistät tikkua ristiin, tsemppiä!! :) Sitä rahantekoa mullakin ois ollut ikävä, mutta jos haluan saada muutakin kuin pelkkää keikkaa ja sijaispätkiä, niin pakko kai se on se paperi sieltä ulos ottaa :)
Hurjaa, että sullakin jo puolvälipaaluineen raskautta... huh, määki haluun! :DD

EDIT:
Hahahahaaah, sanoinko mä just ihan tosissaan, et sosiaalialalla pääsis rahaa muka tekemään?? :D
 
Takaisin
Top