Marraskuun mutinat 2011

Onpa kiva että Joonan eka yö ison pojan sängyssä sujui mukavasti. Me ei nyt päästä sinne paloasemalla, jos siksi ,että minä poden ja mies lähti Ökön kanssa pihalle ja siksi, että ne asemat on aika kaukana. eikä mitenkään sopivasti pysäkkien vieressä. Kiitos vielä, kyllä tämä tästä. Yö meni hikoillen ja viluillen vuoronperään. Mies hoitaa kiitettävästi :)
Noinkohan Valo innostuisi kieltä opiskelemaan? Mies on oppinut lukemaan 4 vuotiaana, joten jos poika tulee häneen, niin mikä ettei. Tässähän ei ollenkaan mennä asioiden edelle ;)
Hei, riemuisaa pikkujoulua!

Amppu, moikka ja olipa kiva kun kävit päivittelemässä. Tuo isoveljen lämmin ote pikkusiskoon on kyllä sydämen sulattavan suloista<3

Huomasin eilen ,etten ollenkaan lähtetelly paranemista olikos se Rinkulle vai kuka 8 viikkoa jo on sairastanut? Kamalaa. Joku ihme pöpö nyt on liikkeellä, koska en minä tavallisesti näin sairastele, että kuukausi menee yhdestä toipuessa toisen tullessa. Tympeää. Jos ei sitten taas tarvitsisi muutamaan vuoteen, eihän?

Onko kukaan törmännyt sellaiseesn uutiseen, että sikiö lähettää äidille kantasoluja, jos äiti saa sisäisen vamman tai vaikka sydänkohtauksen? Sillä selittyy joistain naisista löytyneet miehiset solut (poikavauva) trauman jälkeen. Elämä on ihmeellinen! Äiti tienkin paranee näin nopeammin. Joskus tieto saa pään pyörälle, kuinka paljon onkaan vielä sellaista, mistä meillä ei ole haisuakaan.

Tuulista lauantaita vaan kaikille! Joko Maariselta meni sähköt ja yhteydet? Taisi olla aikamoinen myräkkä siellä suunnalla.
 
.. Hei. ei meiltä sähköt menneet, vaan minä NUKAHDIN! Kävin näiden tyttösten kanssa saunassa.. Otin kipollisen GLÖGIÄ ja nukutin Venlan ja heräsin klo 03.30, kun mies tuli kotiin! Siitä nukkua posotin aamulla 10.30 saakka, kunnes Venla-neiti kuiskii korvaan, että Äiti, saan herätä! Oikeesti, huhuhuh huh! Minä en ole moneen vuoteen nukkunut noin pitkään ja noin paljon! MONEEN VUOTEEN! Mimosa oli täällä aamulla keitellyt kahvit ja ihmetellyt, että onko me hengissä lainkaan. Meidän piti heti aamusta lähteä kaupoille.......

Ampun terveiset ilanhuddi kovasti. Pitkästä aikaa! Ja sinun JOULMEKKO-asiat! Mulla olisi Venlalle metsästyksessä kanssa juuri AATTO-mekko sekä Jouluinen mekko.... Tietynlaiset pitäisi olla, että ehkä joudun nostamaan Singerin pöydälle!

Joona poika! Iso poika Isossa SÄngyssä! Tosi hienoa! JA mukavastihan se teidän yö meni, vaikka alkuun pelkäsit, että kuinkahan käy! Nopeasti ne lapset omaksuu uusia juttuja, kun ne jutut tulee oikealla ajalla!

Moon. KANAKEITTO! Meidän keittiössä se syntyy seuraavanlaisesti:
Ensin keitetään kanapalat kasvisliemessä. (joko niitä halpoja koipireisi tai jotain muuta kanaa) Sitten se liemi siivilöidään. Kanapalat otetaan sivuun ja "siivotaan". Eli tehdään sopivia suupaloja. Liemi kiehautetaan uudelleen. Siellä voi olla jotain porkkana suikaletta, paprika suikaletta... melkein mitä vaan vihannesta. Sitten kun vihannekst on just ja just kypsiä, niin ne kanapalat sekaan ja ehkä muutama kourallinen nuudeleita. Chiliä pitää pilkkoa sopivasti... suolaa ja pippuria, ripaus sokeria.
Eli periaatteessa "helppo" kanakeitto!

SYNNYTYKSESTÄ... minähän se oon synnyttäny hitaasti ja nopeasti.. Vähän miten sattuu. Tai aina on siis "sattunut" . Ja SAIRAALAKASSISSA on aina ne samat kamat ollu! Mutta viimes oli ISILLÄ ihan omaa puuhaa, kun se viritteli stereoita ja kaiuttimia sinne salin nurkkaan....

____________________________-

Meille tuli keittiöön joulu! Laitoin eilen ne jouluverhot ja kyntteliköt! Ja ostin sitä oikeeta GLÖGIÄ! Tänään naputtelin aulan oveen valotähden. Siihen samaseen lasi-ikkunaoveen jonka takaa johtaa portaat kellarin saunatiloihin. Nyt se himmeä valo näkyy sinne alas ja valaisee myös tuon aulan. Minun mielestä nättiä ja tunnelmallista! Mitähän sitä huomiselle?

JA ainiin... löysi kirpparilta aamulla meille "uuden" astiaston! 12€ kolmet eri syvyiset lautaset kuudelle hengelle! Kesällä jo niitä IKEASSA katselin, mutta en kehannu ostaa. JA nyt sitten joulun ihme, sieltä kirpparin alahyllyltä meidän pöytään! Ihan semmoise tpuhtaan valkoiset arkiastiat. Tähän asti oon kattanu tommosiin käsinpestäviin kultakoukero lautasiin.. Alunperin tarkoitettu juhlapöydän kattaukseen... Hölmölaisten hommaa!

Nälkä nälkä nälkä... ja täällä tuoksuu miehen tekemänä joku kala ja juustoinen peruna-paistos!

AINIIN... ihan lukea kaikkien pienokaisten puheen etenemisiä! Niin omaperäsiä asioita jokaisen huulilta pukkaa! Tyypit on tyyppejä! Vau!

..jatkuu.....
 
.. ainiin, tietysti jotain aina unohtuu! Tuosta sairastamisesta! Vielä meilläkin köhitään. Tai Venlalle tuli uudelleen ja mulla köhintä vaan jatkuu! Mieskin vetää kaksin käsin astmapiippua.. ja kun henki vähänkin kulkee niin siihen perään tupakkia. (minä närkästyneenä tästä itsetuhoisesta asiasta)

ELi sinne Pranametrin tupaan toivon todella, että parantuisitte nopsaan! Ei ole kivaa tämmöinen. Ei! ... mulla pahimpaan aikaan ei vinu edes neuloa, kun tuntui, että kaikki höytyvät siitä puikoilta lentää suoraan kurkkuun!
 
Ihanaa, kanakeitto-ohjeita!  Pitää laittaa kokeellinen keittiö käyntiin :)  Tänään meillä syödään laiskan äidin uunimakkaraa ja muusia.  Hyvää sekin kyllä.

Mulla huomenna edessä joulukoristelu.  Yleensä alotan jollain pienellä ja lisään viikottain.  Nyt ajattelin rykästä enemmän kerralla niin ehtii niitä sitten ihaillakin kun lähdetään jouluksi pohjoiseen.  Äijäkin on huomenna vapaalla niin saan varmaan jopa ihan omassa rauhassa tehdä koristelut.

Meillä on innostuttu nukuttamisesta!  Yleensä pojan aamurutiineihin kuuluu se että kunhan minä olen hänet herättänyt (oikeesti se on poika joka mekkalallaan herättää mut) laittamalla lampun päälle niin poika laittaa ensin pupunsa nukkumaan.  Tässä vaiheessa pupu laitetaan tyynylle ja torkkuviltti päälle ja sitten laitetaan lamppu pois.  Heti perään pupu sitten herätetään kiskomalla viltti pois ja laittamalla lamppu päälle.  Tänä aamuna sattui tyttö heräämään ennen poikaa ja mentiin sitten vauvan kanssa isoveljeä herättelemään.  Sama nukutustoimenpide piti suorittaa sitten vauvalle, poika halusi välttämättä pikkusiskon siihen tyynylleen.  Siinä ne sitten hetken pötkötteli somana sekamelskana, unipussilapset ja pupu.  Ja päivisin nukutetaan äitiä, isiä tai pupua sohvalle ja räpsytellään olohuoneen valoa.

Joonan sänkykokemus rohkaisisi tätäkin arkalan äitiä siirtämään pojan ison pojan sänkyyn.  Mutta ei vielä!  Vasta sitten kun tyttö toivottavasti muutaman kuukauden päästä siirtyy lastenhuoneeseen veljensä kaveriksi.  Elättelen siis toivoa että pian puolivuotispäivänsä jälkeen alkaisi nukkua kokonaisia öitä, veljensä jalanjäljissä.

Käytiin tänään lasten kanssa tossa naapurin VPK:lla.  Ei tuo poika ihan hirveesti malttanut katsella ja ihmetellä joten sinkoiltiin sitten vähän ympäriinsä.  Kävi se paloauton hytissä hetken istumassa mutta se ei tehnyt ihan samanlaista vaikutusta kuin ehdottoman suosikin eli kaivurin puikoissa istuminen.  Ehkä sitten jos piipaa-auto olis ollut käynnissä.  Ihan mukava retki oli silti!

Nyt pitäis mennä tekemään tuo ruoka loppuun, tää oli pikavisiitti :)
 


Satuin löytämään heti googlen kuvahaulla kuvan meidän Benettonin joulumekosta niin pitihän se Maariselle (ja ehkä joku muukin tykkää mekkosista :) näyttämään. Alle valkoinen body ja valkoiset pitsikuvioiset sukkikset. Niiiin perinteistä, kuten jouluna pitääkin. Pojalla on Gantin punainen slipoveri ja valkoinen paita ja varmaan farkut. Näin meillä. Joka päivä ei tosiaan ole joku värikoodi mutta jouluna absolutely!!

Kiitos kun sai piipahtaa helssaamassa teitä, ihania olette jokainen.

Tyttö on tietokoneen johdossa kiinni ja pojalla jo toinen tai kolmas Postimies Pate jakso, eiköhän piisaa tälle illalle taas..... Vielä: Monessa kaupassa on lelukeräyksiä niille lapsille jotka ei muuten pakettia saa, muistakaa osallistua. Itse vein meidän lähikauppaan ja sydäntä särki kun siellä oli kuuseen yksilöity henkilöt tyyliin "poika 2v.". Vein sille pojalle lava-auton. Tuntui enemmän pahalta kuin hyvältä ja kauppareissu meni sumein silmin kun mietin niitä vanhempia jotka enemmän huolehtii siitä kuinka Alko on joulunpyhinä auki jne. :( :(
(pps vielä. pojan kummi saa joululahjaksi kuukauden ravinnot aliravitulle itä-afrikassa ja kummipoika saa puun taimen jonnekin kauas....... www.onnenlahjat.fi on ainaki hyvä paikka joulushoppailla :)

Amppu käväisi taas saarnoineen......... :D

Hugs
 
No ihana mekko pikku-Ampulla jouluna päällä<3 Taas täytyy todeta, että tyttöjä olisi paljon helpompi pukea mielikuvituksellisesti ja kivasti ja silti lapsellisesti, kuin poikia. Ai, teillä on Pate suosittu, meillä luetaan sitä kirjana. Nuo valitsemasi lahjat on kyllä sydämellä valittu ja onhan ihmisillä jo tavaraa. Uutisissakin eilen mainittiinm, kuinka joka neljäs lahja päätyy kiertoon tavalla tai toisella.

Moon onpa suloisia nukutusleikkejä :)

Minä se edelleen nieleskelen kipeän kurkkuni kanssa, kuumetta ei sentään ole enää ollut. Veto vaan pois, eikä ole yhtään kivaa.

Maarisen tupa se alkaa valmistautua jouluun, kaunista! Joskus kirppikseltä osuu käsiin juuri ne mitä tarvitsee ja se tuntuu jo johdatukselta. Meillä on ihan sama tilanne astiaston kanssa. Arkena käytämme muutamaa lautasta, joista ei vieraille riitä samaa sarjaa ja ne muut eivät mahdu pesukoneeseen. Juhla-astiat onkin käsin pestäviä. Ei se käsinpesu muutaman kerran vuodessa haittaa, mutta kun on tiskikoneeseen totuttu, olisi kiva silloin sitä käytää, kun enempi väkeä on käymässä. Itseasiassa se on niin, kuin siskoni sanoi tiskarin tullessa taloon, että pienellä perheellä pitäisi olla astioita enemmän, ettei tarvitse vajaana pyörittää tai kaivella koneesta käyttöön niitä ainoita syviä. Taidan piipahtaa kirppiksellä minäkin ja viedä kierrätykseen nuo liian isot (kivat kyllä muuten) lautaset.

Ai niin, nyt kun en muuta jaksa niin täytetään tätä palstaa urakalla. Piti jo pari viikkoa sitten kertoa yksi juttu. Valon synttärijuhlapäivänä mieheni, Valo, äitini ja siskontyttö lähtivät puistoon pois jaloista. Äitini on leppoisa luonne ja kulkee ikäänsä nähden (minun mielestäni) turhan nuorekkaissa (mauttomissa) vermeissä. Eikä siinä mitään, mutta puistosta lähteissä oli vielä pistänyt tupakaksi ennen kuin oli portin ulkopuolella. Pari päivää sitten eräs puistotuttuäiti jutteli nähneensä Valon isänsä ja siskoni kanssa puistossa silloin aikaisemmin. Oli pakko korjata, että kyllä se oli äitini, 58 v joka työnteli lapsenlastaan rattaissa...tässä vielä kuva Valon synttärikakusta, itseleipastu kuten huomaa ja jos saan kuvan sankarista puhaltelemassa kynttilöitä, niin sitten sekin.
 
Valolla ollut ihana kakku!

Ja Amppu piipahtanut uudemman kerran! Ja esitellyt mekkosia! Ja isoveikankin jouluvaatetusta pohtinut! Siis miten on mahdollista, että mä oon kokonana unohtanut ajatella Joonan jouluvaatteita!?! EN ALA!

Maarisen tupaankin piti jotain kirjoittaa, mutta nyt aivot hoi jättää....

Meillä oli aiiiiivan ihana ilta! PK-mammojen kanssa ensin syötiin hyvin ja turistiin, osa lähti kotio ja osa lähti hippasille sinne tulisuudelmaan... Minä ja Halipossu kirmattiin kaupunkiin. Mulla oli lonkero matkaeväänä, mutta vähän jo pelotti, kun en siitä puolen litran tölkistä "jaksanut" juoda kuin puolet?! USKOMATONTA!

Sitten päästiin kaupunkiin ja mun ehdottomaan lemppari "ex-olohuoneeseen" ja alkoi soida herkistäviä biisejä... juoma maistui ja seura oli parhautta. Saatiin seuraamme myös mun yks rakkaista lukiotytöistä ja ilta vierähti. Muistelin ensin pilkun tulevan klo 1.30 mutta väärässäpä olin! Niinpä juomaa maistui vielä vähän enempi ja just siinä iloisen pienen sievän ja muutaman (en ees muista montako tämä muutama on? :D) jälkeen hipsittiin HP:n kanssa junaan. Nyt oon kotona, energiaflow on suuri ja ajattelin vielä tulla piipahtamaan tässä koneella, ainakin jos saisin HP:ltä viestin, että hänkin on päässyt turvallisesti kotiin... Ehkä se puhelin kohta piippaa, enää ei asuta siis samalla kylällä, harmi.

Mutta halusin tulla vaan kertomaan, että äitiystävät on ehkä parasta maailmassa! Ja kun kaksi sellaista äitiä, jotka harvoin käyvät oikeasti itsekseen missään, pääsee vapaalle, niin odotettavissa on hölmön onnellisia hymyjä ja hyvää mieltä! Kotiin kait oltiin molemmat valmiita jo ravintolan jälkeen, mutta niin vaan tunnelma vei ja kello hiipii jo lähemmäs neljää... Kotona oma rakas puoliso nukkuu (meinasin kirjoittaa "kuorsaa", mutta se ei hassua kyllä ole tällä kertaa edes totta? Onkohan se edes tuolla sängyssä? :D) aikuisten pedissä ja yksi pieni poika omassa uudessa isojen poikien sängyssään (tätäkään en luonnollisesti käynyt tarkistamassa :D Auto näkyy kuitenkin olevan pihassa, joten täällä ne pojat varmasti ovat). Mä vaan niiiiiiiiiin olin just tän tarpeessa! Onnittelen itseäni ahkerasta puurtamisesta (ja kiitän teitä sen huomioinnista :))) ja käyn pian tuonne suuren Rakkauteni kainaloon unille. SannaKoo <3 elämä just nyt tänään!

Hyvää ja rauhaisaa yötä, kaikille teille, jotka myös ansaitsisitte tällaisen irtioton! Jaksaa taas äiti rakastaa perhettään tämän jälkeen! :)
 
Hah, oli pakko tulla vielä tarkastamaan, etten oo mitään ton kummempaa asiattomuutta käynyt kirjoittamassa. Mutta sen verran selkeetä tekstiäkin, että ei hätää ;) Samoin naamakirjapäivitys oli pakko vilkasta heti...

Mutta tällä ajatuksella sunnuntaihin: http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150357821174871&set=a.447043084870.247068.660199870&type=1&theater ; Toivottavasti kuva näkyy?

Nyt minä aion toteuttaa itseäni ja syödä aamupalaksi poppareita ja juoda tölkillisen colaa! Kuinka siistiä on olla aikuinen ja saada päättää ite ;) (Isi ja ipana lähti mummolaan käymään, eli äiti saa koomailla :)) Krapulaa ei luojan kiitos ole, ilmeisesti riittävän maltillisesti oltiin :))
 
Hehe, ihana kuva, pakko oli laittaa jakoon!  Noinhan se punnitseminen kuuluis aina tehdä!

Mahtava kakku Pranametri! 

Ja luksusta Sannakoo että oot saanu ihan vapaan löysäilypäivän!  Niin sen just kuuluu mennäkin :)  Ja hyvältä kuulosti pikkujoulutkin.  Naulan kantaan osuit myös tossa toteamuksessa että jaksat rakastaa taas perhettäsi.  Äitien vapaa-aika ja rentoutuminen on kyllä elintärkeetä koko perheen hyvinvoinnin kannalta!  Miten muuten sujui Joonalla päikkärit oikeessa sängyssä?

Täällä ollut ihan mielenkiintoisia pieniä sattumuksia päivä täynnä.  Viime yönä tyttö ei tahtonut nukahtaa syötön jälkeen ja mulla meni aikaa nukuttamiseen.  Sitten kun se vihdoin nukahti niin minä olin jo niin ylikierroksilla etten tahtonu saada unen päästä kiinni...  Tämmöstä nyt ollu jonkun verran ilmassa viime aikoina.  Aamulla kun valittelin väsymystä niin mies ihmetteli ihan tosissaan että miten se voi olla mahdollista...  Minä sitten huomautin että onhan tässä tullu jo reilu 3kk valvottua öitä vauvan kanssa että mahtaiskohan siitä johtua!  Ei tuo jotenkin mennyt sillä tajuntaan että kun mä oikeesti herään joka yö syöttöpuuhiin ja päivällä en saa nukuttua niin saatan ihan tosissaan olla levon tarpeessa :D  Kuuluisaa miesten logiikkaa ilmeisesti.

Joulua laiteltiin tänään pirttiin.  Nyt on tonttua ikkunassa ja tähti loistaa valoineen.  Pojan huoneeseen laitoin semmosen eri väreissä välkkyvän talon (okei, on se aika kamala...  Itepä olen ostanut) ja se herätti sitten ihan hillittömän hepulin.  Ensin poju sillä leikki mutta sitten alkoi valosaaste ilmeisesti häiritä kun alkoi huutaa "pois, pois, POIS!" eikä helpottanu ennen kuin mokoma laitettiin pois päältä.

Päikkäreiltä kun nuorta miestä herättelin niin ei ois millään jaksanut.  Sen sijaan pyysi viereensä pinnasänkyyn pötköttelemään :D  JOS mä edes mahtuisin sinne niin tuskin pääsisin ainakaan omin avuin pois.  Mutta herttainen ajatus, kieltämättä!

Käytiin sitten koko perheen voimin saunassa tänään kun on viimeinen tilaisuus vähään aikaan.  Pojalla on huomenna se leikkaus ja sen jälkeen ei kaiketi pariin viikkoon saa saunoa tai kylpeä.  Voi poloista.  Sitten vilkutettiinkin pontevasti ja moneen kertaan heiheit niin saunalle, ammeelle kuin leluillekin.  Ja tyttö alkaa olla hyvin tottunut 32 asteiseen veteen.  Kävi löylyssäkin pikaiseen kääntymässä.  Kohta voidaan siis harkita uimahalliin menemistä ihan naisvoimin :)  Perheuintiin ei olla vielä saatu paikkaa mutta mikäs estää menemästä itsenäisesti vauvaa uittamaan.  Ootellaan nyt eka että tulee uimamekko postissa.  Mulle ois riittäny pojalta perityt uimahousut mutta isi oli sitä mieltä että pitäähän tytön saada uimapuku.  Tilasin sitten sen uimamekon, samaa sarjaa niiden housujen kanssa.

Varmaan suurin saavutus tälle päivälle oli se että meidän pimu nukahti TUTTI SUUSSA pinnikseen!  Mä olen siis tuskaillu tän asian kanssa tytön syntymästä saakka kun imutarve on ollut aivan järjetön mutta MIKÄÄN muu kuin tissi ei ole kelvannut.  Niinpä nää nukutukset on ollu melkosta rumbaa...  Lisänä vielä todennäköisesti siitä maitoallergiasta johtuva ns. silent refluksi häiritsemässä makuullaan oloa.  Josko tää tästä helpottuisi siis vielä enemmän!  Jee!
 
Moon, oma aika on kyllä ihan hurjan tärkeää! Mä oon pyrkinyt pitämään kiinni näistä omista iltavapaistakin, mutta aivan säälittävän vähän on tälle vuodelle näitä vapaa iltoja kertynyt! Tosin se on johtunut myös rahatilanteestakin, että ei sitä jotenkin sit oo viittinyt niitä vähiä pennosia käydä kaupungilla kuluttamassa... ja jostain syystä tyttöjen illat kotioloissa on menneet aina väärille päiville, höh!

Joonalla on sujunut sekä yöunet että päikkärit oikein hienosti tuolla isojen poikien sängyssä! Pois se ei sieltä uskalla edelleenkään tulla itsekseen (edes päivällä, hannailee ja sovittelee itseään, mutta laidan yli ei vaan uskalla kavuta), ehkä hyvä niin :D

En vois kuvitellakaan tilannetta, että en sais nukkua. Mä räjähtäisin jo varmaan kuukaudessa! Hatunnosto siis kaikille niille äideille, jotka sen ajan jotenkin selviää. Toivottavasti Mooninkin mies ymmärtäisi, että ehkä siellä äidille lepo voisi tehdä hyvää!

Ja on mennyt multa vissiin ohi... siis mikä leikkaus teidän poitsulla on?

(Sori, koko viesti oli nyt vähän niinku Moonille, mutta täällä on aina viikonloppuisin niin kovin hiljaista ;))
 
.. moi, mä oon kuikkinut tänne, mutta en ole päässy näiden yhteyksien takia kirjottelemaan. En tajuu, mikä tässä välillä mättää! On kaikki lisäantennit yms yms, mutta toisinaan tää masiina vaan lataa ja lataa, mutta mitään ei tapahdu!

Lievästi sanottuna ole KATEELLINEN SANNAN iltamenoista! Kyllä mulle kanssa kelpaisi! Mutta ehkä, kerran nyt sen yhden aamun tässä moneen vuoteen olen saanut vahingossa nukkua..niin jospa mä jo parin vuoden kuluttua pääsen pihamaata pitemmälle.... :D

Ja NYT mä JOUDUN menee hammaslääkrriin, joten peukut pystyyn! Palailen illemmalla!
 
Täytyy kyl sanoo, että mun luppoaikaa on ruvennut ihanasti viemään lukeminen. Joskus oli aika, kun en vain pystynyt keskittymään mihinkään, poukkoilin vain saamatta mitään aikaseksi. Nyt olen joskus jättänyt tiskit tiskaamatta ja istunut sohvalla kirjaan uppoutuneena. Aamulla herään kuuden jälkeen (heti kun mies on lähtenyt töihin) ja pikapikaa kissoille ruokaa ja hiekkalaatikko tyhjäksi. Sit teepannu tulelle, riisipuuro uuniin ja starletti sohvalle teekupin kanssa villapeiton alle. Mulla on nyt menossa Stieg Larssonin Män som hatar kvinnor. Samaa sarjaa on vielä kaks kirjaa ja sit on hyllyssä odottamassa 6 Stephen Kingin englanninkielistä pokkarii. Hyvässä lykyssä tyttö herää vasta puol kymmeneltä, niin kyllähän tässä aamusella on aikaa. Tosin, nyt natisee pinnis siihen malliin, että pitänee kiiruhtaa...
 
Vau! Nyt pitää kyllä nostaa starletille hattua! Siis että sä ihan oikeasti nouset omasta halustas jo kukonlaulun aikaan ylös, vaikka ipana antaiskin nukkua! Taidat olla ainoa, jonka oon vauvavuoden jälkeen kuullut tossa "onnistuvan" :)

Maarinen, entäs jos pyytäisitte niiltä teidän isoilta lapsosilta joululahjaks vapaailtaa sulle ja miehelle? Käytte vähän tanssimassa tai mitä tahansa tykkäättekään ja nukutte pitkään! Oisko teidän mahdollista vaikka sitten majoittua hotelliin tai vaikka sen kiltin aikuisen lapsen, joka Venlaa tulee hoitamaan, nurkkiin, niin saisitte rauhallisen aamun?

Tai ehkä se isäntä vois antaa sinulle lahjana vaikka useammankin rauhallisen aamun, että hän hoitais Venlan :)
 
Maanantaita!

Meillä herättiinkin tänä aamuna talven keskelle. :-) Lunta oli tullut yön aikana reilu 10 cm. Lumitöitä en kyllä ehtinyt ennen töihin lähtöä tehdä, joten tietää, mikä siellä kotona illalla odottaa.

Maarisen joulutupa... Siellä varmaan tunnelmaa piisaa. Itse hain eilen varastosta kynttelikön pöydälle ja tein puu-uunissa lanttulaatikkoa. Hiukan tuli jo jouluinen olo. Tunnustan, että ostin viime viikolla Elviksen joululevyn ja kuuntelin sitä jo yhtenä iltana. ;-)

Ampulle vilkutus! Hyvää joulun odotusta. Ihanalta kuulostaa teidän pieni parivaljakko. Itseäni jännittää, miten meidän "iso" suhtautuu vauvan tuloon. Huomattavissa on, että kaipaa jo leikkikaveria. Eilinen päiväkin meni istuessa lattialla ja rakennellessa legoilla. Ja legot pitää olla niitä pieniä!
Kauniin mekon olit mini-Ampulle hankkinut. Meillä on melkeinpä samanlaista kangasta oleva hame tytölle jouluksi. Tyllihelmalla. :-)

Joonalla onnistuikin sitten todella helpon kuuloisesti siirtyminen isojen sänkyyn. Voi kun meilläkin. Viikonloppuna PITI tuoda tytön sänky ja käydä ostamassa siihen patja, mutta peräkärrissä on kaatopaikkakuorma ja kaatopaikka ei - ylläri pylläri - ole auki viikonloppuisin. Mennään sitten varmaankin tänään viemään se kuorma. Mies laitteli viikonloppuna viimeiset listat uuteen huoneeseen ja sähkäri tulee asentamaan uuden pistorasian ja valokatkaisijan, kunhan kiireiltään ehtii.

Meidän joulusta pitää vielä raportoida, että sovittiin sitten, että vain anoppi on meillä syömässä jouluaattona ja muu porukka tulee myöhemmin illalla kahville. Helpotus! Onhan siinä vilinää vilskettä, mutta jouluna saakin olla! ;-)

Kolme päivää töitä ja yksi tentti vielä tiedossa. Se viimeinen. Kaikista viimeinen. Sen jälkeen ei tarvitse tehdä enää yhtään tenttiä. :-)
 
Musta joulukoristeet on ihanii ja niistä se jouluntunnelma sit tulee...MUTTA...mä en tykkää koristella. Mies on jo kauan puhunu että pitäs laittaa jouluvaloja, vaan mitään en ole saanu aikaiseksi. Eilen mies kaivo romuhuoneen kätköistä sellasen valotulivuoren, nätti on ja tyttökin sitä ihaili. Meillä on useempi joulu menny pelkillä jouluvaloilla, ja nekin sit vähän ajankuluttua unohtuu aina laittaa päälle. Taas hyvä jouluhenkisen äidin malli tytölle. Omasta lapsuudestani muistan, kun äiti koristeli jokaisen huoneen ja ihmetyttää mihin multa on se taito kadonnut.

Sanna, mää oon aina ollu aamuvirkku, vaiks menisin myöhään nukkumaan (tähän ei vauva ole tehnyt mitään muutosta). Nyt kun olen kipuillut tuota työttömyyttä, niin hain miehen suostumuksella osa-aikasta leipomotyötä (eli yötä ja päivää). Olivat jo löytäneet työntekijän, mutta pyysivät laittamaan hakemuksen tulevaa hakua varten. Natsais hyvin tuo tytön hoitokin, jos oisin aamuyöstä töissä ja ehtisin kotiin, ennen kuin mies lähtis töihin.

Hennas, meilläkin oli kovasti tullut yön aikana lunta. Tyttö katseli ihmeissään ulkoista valkeutta, mutta kun lähdettiin kauppaan, niin tyttö jäykisty niille sijoilleen ja melkeen itkua väänsi puhdistaessani autoa. Ei suostunut kävelemään ollenkaan, kun lumi narisi ja kahisi ja peitti kengät. Ja meilläkin on roskiskuorma peräkärrissä ootellu jo tovin, kun jostain syystä mies hangoittelee vastaan sen viemistä. Jäteasema ei oo auki ku kahtena päivänä viikossa iltapäivällä, mutta kyllähän sinne kerkeäis jos vaan huvittais. Vaan eipä sit haeta rakennustarvikkeitakaan, että jotain ideaa siinäkin.
 
HEI!

Jospa nyt saisin jotain järkevää aikaiseksi sanojen muodossa! Venla siis päivä unilla ja minä painelen hammaslääkärin turvottamaa ylähuulta! Kahvinkeitin rallattaa. Arkista.

Aloitan tuosta HEnnasista! Ihanaa että sait jouluaatonkuviot järjestykseen! Kyllä se tuoola konseptilla varmaan jaksaa. JA se että tietää etukäteen, miten tulee menemään, niin helpottaa kovasti! Ja että LUNTA! Sitä tuntuu olevan jo kaikkialla muualla, paitsi meillä! Myrsky toi kyllä kamalan kylmät tuulet, mutta sitä kaivattua valkoista lunta ei näy! Niin ja KIPPIS myös teidän kodin viimeisille listoille ja kaatopaikka kuormalle... (minä peitteli peressulla midän ko. kuorman.... ja vihjasin isännälle, että illalla hommia?)

Starletti! Tämä äiti vilkutelee sinulle kuuluisalla valkoisella huivilla!!! Aivan mielettömän hieno tapa ottaa itselleen OMAA AIKAA, tuo sinun tapasi! Aamulla ei vielä kotityöt paina ja ketään ei tarvitse lapsenlikaksi! Tekstistäsi oikeen huokauu semmoinen aamun hauras tunnelma....

Juuri tuonlainen TheMEKKO sen pitäisi olla! Kuten Ampulla! Minä samaten etsiskelin googlettamalla niitä malleja. Jotenkin rupesti tulemaan sellainen "olo" että taidan haluta ommella itse.. Joku näiden kahden välimuoto kangastelee mun mielessä:
 


Entäs tää:



Kun noissa ruudullisissa helmat... ja sitte tässä kolmannessa nuo "hihat"..että jos mä ompeleisin liivihame-tyyppisen mekon ja siihen kaksinkertaisen helman ja tuommoset pikkuiset "siipi"-hiat? Mutta ei noita taskun tynkiä...
Ymmärsiköhän kukaan? Katotaan mitä ma saan aikaiseksi1 Kun oon niin hirveen nirso tämän asian kanssa!

Moon! Ai ei teidän tenavaa ikiomat jouluvalot innostneet? Hauskaa sinäänsä... Mitähän lie pikkuihminen tuumaillut? Mä laiton Venlan huoneeseen ihan perus kynttelikön ja topaksti komensi, että SIIHEN EI KOSKETA! Ihme kyllä, valo on saanu olla rauhassa! Siinä samassa huomasi, että sen seinällä on viimevuotinen tähti lamppu, johon isi sais taikoa valot.... (blogissa oon siitä tärissyt..)

PRanametri! Se että sinä taiot siellä kaikenmaailman kaalikäärylitä ja ponchoja niin ... vielä tuommoisia HERKULLISIA synttäri kakkuja! Tässä alkaa tulla paineita.... Maistuiko kakku muuten päivänsankarille? Ja tuo äitisi puistossa pyörähtäminen.... Passaako kysyä, että mitä sillä äitikullalla mahtoi olla päällä? Mulle tuli kuva lyhyestä nahkatakista,  minihameesta ja verkkosukkiksista....että on vahingossa joutunut lasten leikkipuistoon.... hm..hupaisa ja hullunkurinen ja nolohko tilanne!

.. noniin, minä jatkan tätä Delux-iltapäivääni! Kahvi on valmista ja netin ihmeellinen maailma kutsuu!

Ainiin, olihan kaikilla nyt ne joulukalenterit hankittuna? (meillä ei....) Eka adventti meni jo! Nyt saa oikeasti jo laulaa...



 
No niin, jokin täällä, tai meidän koneessa mättää, koska näppäilin ties kuinka monta kertaa VASTAA mutta mitään ei tapahtunut.

Talvisen valkoiset ja lumiset moit!
Aamu meni ulkona ihmetellessä mitä sieltä taivaalta on tullut.

SannaKoon vapaailta pikkujouluineen taisi olla juuri mitä tarvitsit/halusit ja hyvä niin. Aamupala vielä rennosti niin ilta on kruunattu :) On kyllä kiva, että Joona otti sängyn heti omakseen, ei tarvitse mitään kikkailuja keksiä. Hyvä hyvä!

Starletti aha, ainakin toinen lukija sakissa! Juuri noin, rauhassa, mikä nautinto. Luin itse kevyitä dekkareita koko kesän, koska keksittymiskyky ei muuhun riittänyt. Nyt aloitin joku aika sitten kokeeksi kerran kesken jääneen Tohtori Zivagon enkä ihmettele miksi kesken jäin Valon ollessa pieni vauva. Nyt aion lukea loppuun saakka, vaikka en ihan niin pitkiä pätkiä nyt maltakaan lukea, mitä tarina ja lukematon määrä henkilohahmoja vaatisi pysyäkseen kirkkaana mielessä.

Maarinen jään mielenkiinnolla odottamaan kuvaa Venlan joulumekosta, niin hyvin kuvailit suunnitelmasi. Juuri se ainutlaatuinen ja oikealla tavalla perinteinen joulumekko!
Kiitos vaan kaikille kakkua kehuneille, mutta ei se mikään ihan luomus ollut, mutta hyvä joka tapauksessa. Valolle maistui pitkä rivi pätkiksiä, joita leijonan harjaksi tökkäsin. Maku oli hyvä, väliin tuli vaahdotettua kaurakermaa sekä vuorovälein hiukan appelsiini- ja aprikoosimarmeladia. Sopi suklaan kanssa, jota kuorrute oli. Tosin siitä tuli liian kova ja vaikea leikata :D En laittanut mitään suklaan sekaan sulattaessa, vaikka nyt tajuan ,että olisi tarvinnut. SIlti, koko kakku meni.
Sannalla oli hieno joululahjehdotus pyydettäväksi. Se että joku tulee ja hoitaa pikkuistanne teidän saadessa vapaaillan.

Kävin taas tk:ssa yltyneen yskäni kanssa ja kurkkukipuni takia. Eivät voi auttaa, testeissä ei ollut mitään bakteeritulehdusta, johon antibiootit auttaisivat. Tulehduskipulääkkeitäa ehdotti, mutta kun ei tuo ibuprofeeni sovi, niin mennään yskänlääkkeellä ja panadolilla. Ei enää millään jaksaisi :(
 Huomenna on Valon vuoro korvanputsaukseen ja kurkistukseen. Aika vielä tyhmästi juuri kun päiväunet alkaisivat. Päätin, että menemme kaupungille syömään vaikka ranskalaiset yms ja sieltä suoraan lääkäriin, muuten tulee rähinä, jos kotona käydään vain syömässä ja takaisin pukemaan. Pääsepähän lääkäri-itkujen jälkeen rauhassa vain nukkumaan, ei tarvitse enää yrittää syödä. Kyllä olen kiitollinen siitä, että meillä ei ole tätä ennen sairastettu.

Viime kerralla lääkärissä Valo oli nin reipas itkujensa keskelläkin, että ylpeänä pikkuista pitelin. Nyt tietää mihin mennään ja että aulassa on tosi kivoja leluja. Kaikkeen tottuu näemmä.

Hennas noinhan se joulu järjestyi kivasti :) Peukkuja!

Nyt syömään kun lääkkeet taas auttavat nielemisessä. Ja sitten virkkuut kouraan.
 
Olipa pitkä päivä, nyt väsyttää tätä äitiä isosti...  Puut rätisee saunan pesässä ja kohta pääsen löylyyn rentoutumaan, jee!

Niin se poika pakkasi traktorikirjan ja pupun pieneen reppuunsa ja lähti isin matkassa sairaalaan.  Kita- ja nielurisaleikkaukseen siis.  Riipasi kyllä ikävästi kun ei saanut aamulla edes maitotilkkaa antaa vaikka toinen niin pyysi...  Eikä reppana tiennyt mikä perillä odottaa!  Leikkaus meni hyvin ja heräämössä olis heti pitäny päästä juoksemaan <:)  Iltapäivällä ajeltiin sitten tyllerön kanssa potilasta tapaamaan.  Siellä nukkuivat päikkäreitä isi ja poika yhdessä.  Kovin oli toinen reppanana kun oli päässyt unien aikana kipeytymään!  Onneksi piristyi sitten kipulääkkeillä ja touhusi pian jo iloisesti traktorien sun muiden lelujen kanssa häkkisängyssään.  Melko töllötillään oli pieni potilas silti, ihmekös tuo.  Toivottavasti yö ja aamu menee hyvin niin saadaan miesväki huomenna kotiin!

Mekkokeskusteluun lusikkani tuikkaan.  Ihanaa että nyt mäkin pääsen niitä juhlamekkosia hankkimaan!  Täksi jouluksi ei ole vielä joulumekkoa hommattu, yksi ihana punaruutuinen mulla kyllä kaapissa on.  En kyllä kokoa muista, liekö liian iso vielä.  Mutta jos ei tälle joululle punaista mekkoa laiteta niin ensi jouluksi sitten :)

Tulipa pelkkää omaa napaa, josko huomenna sitten toivottavasti levänneenä saisin ajatuksia paremmin kokoon.  Nyt sinne saunan lämpöön!
 
Eipä oo Espoossakaan lunta, että älä Maarinen sure! Joskin kuulemma aamulla tuolla Halipossun kylällä oli muutama hiutale huidellut ilmoissa...
Ei sillä, mä en sitä lunta esteekseni kaipaakaan. Ehkä sen verran, että maisema näyttää kauniilta ;) Ja satavana lumihan on ihanaa, mutta mutta... Joo, minä ja lumi ei olla kovin hyviä kavereita. Miten musta tuntuu, että oon sen täällä ehkä "paristi" kertonutkin ;)

Hurraa! Hienosti se Hennaskin on jaksanut opintojen parissa puurtaa! Vihoviimeinen tentti kuulostaa aina yhtä ihanalta! :)
Ja kivaa, että teidän jouluaattosuunnitelmatkin menee sitten noin lupsakasti! Tuossa on huomattavasti vähemmän stressiä varmasti :) Tosin riippuu varmaan myös anopista, että millanen suhde häneen on... :D

Meillä ei vielä ole joulun vietosta tietoakaan. Äidilleni mun perheen ja sisarusten pariin oisin halunnut taas Joonan kanssa, mutta siellä nyt se talo on menossa myyntiin ja ja... näkeepi sitten kait. Ehkä sillä en ole Joonallekaan mitään asuja hankkinut. Ja kaiken lisäksi mies sanoi eilen, että tänä vuonna en saisi oikeaa kuusta!! Eli ääääää, kuinka inhottavaa! Joudun siis ehkä liittymään Praniksen muovikuusikerhoon... Tosin on se mies ennenkin oikeen kuusen "kieltänyt" ja aina meidän yhteisessä kodissa sellainen on ollut ;)

Maarinen, mun ehdoton lempparisuosikki joulumekoksi ois tytölle just kans tollanen liivimekko. Toinen vaihtoehto ois skottiruutuvekkihame ja joku kaunis pusero.
Huoh.... oispa mulla se tyttö puettavaksi! :)

Ja joulukalenteri löytyy tästä tuvasta, partiolaisten mallia. Tähän ikään asti päästiin, ennenkuin "jouduin" sellaisen hankkimaan! Ei kehdattu sanoa ei, kun naapurin ipanat kävivät ovella kauppaamassa... eilen koitin tihrustaa siitä ekan adventin luukkua, mutta en löytänyt! Mies sitten tänään Joonan kanssa ekaa luukkua avaamaan, ja kysyi, että onko nyt 27. pvä. Mä ihmeissäni sitten sanoin, että 28. ja en millään eilen löytänyt sitä luukkua! Noh, saipa avata kaks kerrallaan!
(Itselleni päivystän, joskos joko kinderin, marsin tai halvan (salmiakki) kalenterit tulis halvennukseen kaupoissa, niin sit ostan vähän myöhässä! Anopilta on yleensä saatu veikkauksen arpakalenterit, mutta ainakaan vielä ei oo näkynyt :O)

Tsemppiä huomiseen Valon lääkärireissuun! Onneks ei kammoa paikkaa, ja ehkäpä ilo ranskiksista lounaaksi jaksaa kantaa päikkäreidenkin yli :)

Moonin poika se on ollut reipas! Toivottavasti huomenna perheen miehet sitten pääsevät palautumaan teidän hameväen pariin! Paranemisia pienelle miehelle!

Ja nyt tää äiti lähtee treffeille tyynynsä kanssa. Ihanaa, että te jaksatte lukea myös "oikeita" kirjoja! Mulla on vino pino hömppäpokkareita, noiden kaikkien ammattikirjallisuuden lukemisten jälkeen se on oikein pätevää iltaviihdettä! :)
 
Huomenta!
Tervehtymisiä joka tupaan ja peukkuja lääkärireissuihin! Moonin pikkuiselle paljon särkylääkettä ja jäätelöä pakastimeen ja mehukeittoja... toivottavasti jälkihoito sujuu hyvin. Saatte pidetttyä pikkuisen aisoissa ja haava paranee sukkelasti!

Mun kaikilta neljältä ekalta nu samat risat on nielusta operoitu.Toivon, että Venla säästyy moiselta!

Tuossa tuo yksi yrittää räpeltää aamupala jukurtin kanssa.... äh! Meidän pitäisi olla jo menossa! HUOM! MULLA on menoa! Lähden naapurin rouvan kanssa "piipahtamaan" Salossa! Melkein jännittää! Maa on jäässä. Samoin auton ikkunat ja kuulema päätiet.... menoksi nyt! hopi hopi....
 
Takaisin
Top