Marraskuun mutinat 2011

Voi vitsit, rupes tekemään ihan älyttömästi mieli rahkapiirakkaa!!! Slurps! Eilen teki mieli hedelmärahkaa, mutta eihän meillä ollut jääkaapissa rahkaa, enkä viittinyt enää saunan jälkeen lähteä kaupalle. Tänään on varmaan pakko tehdä. ;-)
 
Hei!

Varasin taas lääkäri aikaa minäkin. Venla heräsi aamulla molemmat silmät paksussa rähämssä. Että voi raähmä, ajattelin. Se ei ssanut silmiä auki ja itku siinä tuli. Liottelin varovasti harsorätin avulla...

Ukko (se ihanin ja maailman komein,plääh) aloitti heti aamusta rähinä, miten sen pitää mennä NYT töihin ja että soitta NYT heti se lääkäri aika jne, jne. ÄRsyttävää! Vois sitävähän rauhallisemmin ottaa nuo aamut, vaikka lapsi sairastuikin yllättäen. niin. Sain sitten sen lääkäriajan iltapäivälle. Ja sehän tuota isäntää riemastutti! Minkä mahtaa, jos aikoja ei tällasena lenssukautena ole????

Tää on nyt yhtä itkua ja sylissä kieppumista. Tyttö sylissä koneella ja kahvia naamaan. Itekin on vielä ihan sairas olo.

HENNASILLA ne alkaa sitten NE AAMUT käymään vähiin! Ihanaa! TOivottavasti saatte rempan kuntoon ennen vauvan tuloa. Kerkeisit laittaa kaikki verhot jne. Olis ihana tulla uuden nyytin kanssa uusiin tiloihin! Olis! Toivottavasti siellä teillä ei ole korvatulehdusta!

-----------
ainiin... Venlan sairausvakuutuskortti on HUKASSA! Mitenkähän kalliiksi tuon mahdollinen lääkekuuri sitten tuleekaan? hitsi.
 
No noin tosiaan, ei oo enää kauaa Hennasilla tota kantoaikaakaan jäljellä! Ja mitenhän se Retu jakselee, jokohan siellä on tuskaista myös? Tuu huikkimaan, jos käyt ees lukemassa! :)

Onnea rempan loppusuoralle siis Hennas ja perhe! Olitteko siis tilanneet jotkut ihan spesiaalit kirjasto-ovet? Onkohan tästä ollut jotain juttua, että ne ois jotkut oikeesti vanhat, vai muistanko aivan väärin?

Ja paranemisia sinne silmäpotilaille! Silmätulehdus on kyllä tosi kurja, kun haittaa niin kokonaisvaltaisesti... ja se, kuinka helposti se tarttuukaan! Huh, ei oo varmasti taaperon kanssa ihan simppeleimmästä päästä sekään tauti!

Maarinen, vois kuvitella, ettei nuo nyt ihan maltaita maksa nuo kuurit... ja jos kelaa lähettyvillä, niin apteekista suoraan mars kelan tiskille tekemään se jälkikorvauspäätös! :)

Täällä ootellaan, että saadaanko kaverit kylään. Mun opiskeluystävä vähän varoitteli tuossa, että saattavan tyttärensä kanssa pamahtaa oven taakse iltapäivällä, kun käyvät tuossa nurkilla kirppiksellä. Tyttönen on vuoden ja päivän Joonaa nuorempi, näitä on ollut hauska seurata jännityksellä ja ajatuksella: Ahaa, tuollainen meidänkin ipana oli/tulee olemaan vuosi sitten/vuoden päästä.
 
Moikka pulinarinki!

Nyt olen ihan pihalla, että mikä dino ja mikä maskotti? Täytyy ottaa selvää. Olen (ihan oma vika) ollut liian vähillä unilla taas pari päivää ja Valo siihen päälle kiukutellut minkä kerkee. Tänään tajusin kellahtaa sohvalle tunniksi horrostelemaan ja hyvää teki.

2 vuotis neuvolassa saatiin uudet mitat joista pituuteen en vaan usko, sen verran valo alittoi kampoihin. 88 cm ja 11,7 kg. Terve ja kaikki ok. MEillä oli vastaanottamassa sijainen, joka tuntui kokemattomalta. Mukava, ei siinä mitään ja minkäs sitä tekee, jos ei kokemusta vaan vielä ole ehtinyt kertyä. Huvitti vaan, kun neiti kysyi olemmeko huolissamme puheen kehityksestä. Emme ole, Valo on tehnyt monia juttuja omaan tahtiin, kuten se kävelemään lähteminenkin. Taisi olla palstan seniori siinä lajissa viimeisten joukossa. Tyttöparka luki puheterapeutin lappua, josta ääneen kahlasi läpi kaikki kuolaamiset ja ymmärtääkö puhetta jne. Koitimme miehen kanssa pitää pokan, koska meidän Valo osaa jo kirjaimia ja tässä yksi päivä ihmeissään osoitti ketsuppipullosta geen huomatessaan että näitähän on joka paikassa! Eli emme ole huolissamme, vaikka puhe ei vielä olekaan niin selvää tai tule lauseita. Paitsi se " aka hinua"= rakastan sinua<3 Monilta on ilmeisesti kysytty koittaako jo pukea itse ja jotain sellaista, mutta ei meiltä.

Suurkiitos pikkuleipäreseptistä! Saan leipasta vaikka kissapipareista synttäreille. Kakusta taitaa tulla leijona, Valo kun taas roikottaa isoa leijonaansa kovin tunteella. Jalluksi mies sen risti. Ruma nimi, mutta Valo jo tottui siihen.
Tuo muottikauppa on aivan liian houkutteleva! Ihania!

SAnnalle ja muille opiskeleville haluan nostaa hattua Maarisen tavoin. En minäkään käsitä miten kykenette. Meikäläisen aivot eivät pysyt mihinkään haasteelliseen ja keskittymiskyky on pikkulapsen luokkaa, ellei ole kyse käsitöistä. Koitan saada verhot ipanan huoneeseen synttäreiksi, laitan sitten kuvaa.
Eikä, minäkin tahdon Dubloja! Se pakki mihin törmäsin kesällä kirppiksellä, meni vielä yli hinnant jonka olen valmis maksamaan, tietämättä mitä kaupassa pyydetän. Sanna, vinkkaa vähän kuinka paljon ne oikeasti maksavat ja paljollako itse hankit? Neuvolassa Ökö ( valon kutsumanimi kotona ja jota hän itsestään käyttää) sellasilla leikki innokkaasti.

Mitäs vielä? Hennasille taputukset tapettien saamisesta seinälle! Jee! Yksi työ alta pois taas :) Joko se teidän vauva on jo lähtökuopissa? Hurjaa ja ihanaa.

Venlalle nopeaa paranemista, voi kurja! Uni oli kyllä huisi, ja miten selvästi asiansa kertoi.

Nyt ruokaa napaan. Itse aloin köhiskellä toissapäivänä ja ottaa niin pannuun. Just toivuttu flunssasta ja pääsin jo juoksulenkillekin ja nyt ei voi mennä. Plääh! Juoksin jo parhaimmillaan 6 km putkeen! Tässä kohtaa voi jo olla ylpeä itsestään :)

Heippa!
 
Iltaa, arvon naiset! (tänne tais taas koukuttua..) Mies on töissä, mulla kynttilät ja toistaiseksi avaamaton viini. Venla törisee räkä poskella vieressä. Heräsi TOISILTA päiväunilta, kun nukahti polonen autoon lääkärireissulla. Nyt se tuossa survoo siihen pikkuiseen morrisminiin TEELIPPUJA.. survokoot, kun on kerta niin ihana homma! Siellä etupenkillä matkustaa viis englishbreakfast-lippua... Huumaava tuoksu1

Saatiin lääkettä! Venlalla PAHA korvatulehdus molemmissa korvissa. Silmätulehdus molemmmissa silmissä! Eikä ois tullu vietyä lääkäriin, ellei tuo olisi itse sanonut aamulla että korva on kipeä! Muute oli ihan suhteellisen "kivuton" semmonen normaalisti nuhainen, eikä mitään viitettä korvatulehdukseen! Höh!

PRANAMETRI. Noh, hävettää ja ilottaa. Tää on tämmönen höpöhöpö juttu! käytiin Sannan kanssa vinkumassa meille hiukan tunnustusta tuolla RUPATTELUKILPAILUN julistus sivulla... Niin eikös sieltä Adminin puolesta pöllähtänyt hellyttävän suloinen akvarelli dino ihailtavaksi.... Hm.. taidankin koittaa hakea sen tänne sieltä näytille!

Siis tämmönen henkilökohtainen vinkumistunnustus saatiin! TheDino!

.....

Jahaa.. taidan laittaa lapsen välillä nukkumaan.....


 
Joo, juurikin noin... Maarinen nappas meikäläisenkin jalat suuhunsa: vähän nolottaa tällanen hömppä, mutta vinkumalla saatiin tunnustusta meille vanhoille fossiileille ;) Admin lupasi meidän olevan palstan suola ja sokeri, ja kaupan päälle saatiin ihana dino! Awwwie!

Pranametri, hankala lähteä tuota duplo-hinnastoa sillain ruotimaan... jos Jyskylästä löydät esim. huutikselta tai livekirppareilta, niin saat parhaan hintasuhteen. Postithan noille tulee suuriks, kun ovat niin isoja möhkäleitä, vaikka painoa ei juur oliskaan! Huutiksessa myös kannattaa tsekata oman kaupungin "vain nouto" kohteet, koska kauempaa asuvista ei tuu kilpahuutajia ja näitä saa halvemmalla - pätee muihinkin kuin duploihin! ;)
Jos nyt jotain summittaista, niin yksittäisiä pikkusettejä (eli tyyliin joku ukkeli, kulkuneuvo ja pari pikkuista palikkaa) tai alle 40kpl juttuja ei kannata yleensä ostella. POIKKEUKSENA nuo muutamat huutiksen kautta uusia myyvät firmat, joilla hinnat on olleet kohillaan ja useamman tilaamalla "säästää" postikuluissakin. Jos myyvät uusia, tai miksei tietty muutenkin voi aina kysyä, niin kannattaa pyytää se numerosarja, mikä duploissa on ikäsuosituksen alla. Sellanen nelinumeroinen... sen kun täppää tonne googleen, (esim duplo 5681) niin saa pikavilauksella tsekattua, että millasessa hintahaarukassa ne uutena maksaa. Itse tuosta kyseisestä poliisiautosetistä laitoin just huudon, maksimihinnaks laitoin 55e (tosin tällä kertaa en tehny hintavertailua ensin - ois ehkä pitänyt, periaatteessa oisin "halunnut" laittaa maksimihuudoksi 50e, mutta menkööt, tuo on kuitenkin haettavissa kun tuolla naapuripitäjässä on).
Duplojen suhteen suosittelen melkein siis tekemään niin, että vilkuilee vähän huutiksessa tarjontaa ja lähtee mieluummin huutamaan sellasesta oikeesti isosta ja monipuolisesta läjästä, huutaa siitä sitten enempi. Voin laittaa sulle privana (jotta ei nyt ihan mainostamiseks mee ja tuu hirveesti kilpahuutajia) linkin sellaiseen, missä näytti olevan postikulut ihan kohdillaan (tosin sillekin voinee ehdottaa, jos sais smart postin kautta, niillä on nyt tarjous euron lähetyskuluista!!) ja se on ainakin vielä tällä hetkellä sellasessa ok hinnassa. Mulla oli siitä aiemmin huuto, mutta olin huutoni laittanut siis ennenkuin tein ton superlöydön tosta yhdestä toisesta isosta setistä -> meillä ei olekaan tarvetta enää tollaselle isolle kokoelmapaketille. Isot paketit (eli ne myyjät, jotka myy koko oman duplokokoelmansa kerralla) kannattaa ihan sen takia, että siinä saat ne kaikki duplot sitten kerralla ja itse ne saat myytyä todennäköisesti liki samalla kauppasummalla, kuin oot itse ostanut! Eli vähän ku laittais rahat vaan talletustilille hetkeks lepuuttelee ;) Duplot kun ei mene miksikään useammankaan lapsen leikeissä, edelleenkin myynnissä on paljon niitä sarjoja, jotka tulleet 80-luvulla ja pätevässä leikkikunnossa ovat!

Saikohan tuosta nyt mitään selvää? :D Laitan siis sen yhden mahdollisen kohteen sulle vielä privana :) Ja vau sun juoksutulosta, huippua! Ehkä mäkin siis vielä joskus opin juoksemaan, kerran säkin! ;)

Tosta neuvolasta vielä... niin että mitä ne siitä kuolaamisesta? Kun Joonahan kuolaa ihan julmetusti, eikä puhu! O-ou! En nyt silti huolestumaan lähtis, koska tuo sitä omaa höpinää ja pöpinää tekee ja muutamat sanan osaa. Ja teidän Ökö, ihana nimitys! <3

Venlalle (ja äiskälle!) ihan äärettömän suuri myötätuntohali! Voi ei, ihan noin kipeä ja silti reipas! Hyvä kun saitte tropit ja tyttö voi aloittaa paranemisensa!
Löytykö se kelakortti?
 
..Shhhh, tyttö nukkuu! Kyllä se kestikin, taisin nukahtaa itteki toviksi. Piti sentään nousta ylös kun tuo telkkari mumisee jotain englanniksi ja kellarissa on vielä tulet lämmityskattilassa... ja pitää huolehtia pellit kiiinni. (miesten homma, mut kun ei oo kotona hän)

Valon neuvolasta. hm.. tuota kuolamista sitä täälläkin ihmettelin? Puheenkeitys, kuulo, turvonneet röörit, ilmastointi..korvat, hampaiden tulo?  Esim. miehen esikoinen oli kuolannun kuulema ihan tajusti veilä yli kahden vanhana ja ollut puhumatonta sorttia. Olivat sitten korvalääkärillä todenneet liimakorvan. Putket sinne. Kuola loppui, samoin hyssyttely. Oli oasannu heti laakista pentu puhua! "Vika" oli ollu siinä tapauskessa kuulossa, tai sen esteenä! Eihän se teillä tari noin olla, mutta tällainen tarina tuli mieleeni. Enkä tarj´koiota nyt kenenkään alkaa huolestumaan. Syitähän voi olla vaikka mitä tai syitä ei ole kenties ollenkaan. Kukin tavallan ja ajallaan. Meidän pikku papaupata yllätti tuolla puheellaa täysin. Jaaa.. mutta mutta niimpä tuon puhe on ollukin nyt flunssaisena ehkä hiukan epäselvää, lepsua?!?

DUBLO-info oli kattava! Kiitos siitä! Minä ole sattunut osumaan oikeaan kultasuoneen. Meillä on ehkä 80- 100 leegon setti tuolla. Hankittu kirpparilla kahdessa erässä. Ja oon tosissani kun sanon, että maksoin ekasta pussukasta 5€ ja siitä toisesta 6€.Mukana on auto-ja juna-ja laiva aihioita. Sellaset perus palikat. Taidan yhä  tietää hinnat siitä edellisestä elämästä. isoilla muksuilla oli semmonen pesusaavillinen leegoja aikoinaan. Mun oli tarjoitus niitä sääsätää lapsenlapsille(?), mutta exä on kuulema jakanut ne siskonsa penskoille. (roistomaista..)

Mitä vielä..niin, kaksi vuotiaan koko? Tuota Valon luokkaa se tääkin varmaan on. Lääkäri  kyseli päivällä ja sanoin, että oon anatnu Panadoolia 13kg:n mukaan. Miimpä sekin katseella totesi, että suunnilleen ja kirjotti Amorionit samalla kaavalla. huh. Tarkkaa?

jaa jaa..josko sitä ihan kohta kömpis pötkölleen... öitä maailman ihanimmat äidit!

 
ainiin.. Ei läytynyt Kela-korttia! Täytyy hakea uutta. Mutta hienoa oli se, että apteekissa täti laski sen kela korvauksen siinä kassalla heti! Vautsi!

Ja yks juttu.... Venla totesi sen reippaan lääkärieissun päätteeksi, että HOHOHIJAA! Käveli ovelle ja tuumasi, että KIITOS. HYVÄÄ MATKAA!
 
Moikka

Palaan nyt vielä tuohon puheenkehitysaiheeseen. Eli tämä kokematon neuvolaneiti luki paperista ne jutut, jotka saattavat viitata puheen kehityksen ongelmiin ja mitään niistä ei Valon kohdalla täyttynyt. Valo ei kuolaa, ellei ronki suutaan tai tahallaan sylje. Kuolaaminen kuulemma voi jossain tapauksissa viitata suun rakenteellisiin ongelmiin. Se, kun muksu tunkee sormet suuhun ja kaivelee tulevia tai olevia hampaitaan, ei ole tätä. Pitäisi olla jatkuvaa ilman ronkkimistakin. Kuulemma jos 2,5 vuotiaana ei vielä tule edes lauseen tynkää, voi olla syytä piipahtaa puheterapeutin juttusilla asian vauhdittamiseksi. Nyt olen kiinnittänyt enemmä huomiota Valon puhumiseen ja tajunnut, että eihän tuon ole tarvinnut puhua "oikeilla" sanoilla kokonaan vielä, kun mehän kotona ymmärretään Valon kieltä, silloin kun se sitä käyttää. Eli niitä vauvasanoja, joita nuo keksii kun oikeat ovat vielä vaikeita. Olen jotain nyt korjannut ja osaahan toi :)
Hyvähän se on, että meitä täällä Suomessa pidetään hyvin, mutta mistä unohdin täällä sanoa, oli lapsille tehtävät kolesterolimittaukset. No huh huh. Tämä tuli puheeksi neidin kysyessä kaikista mahdollisista sukurasituksista. Miehelläni on sukurasitteena helposti kohoava kolesteroli, joka on ruokavaliolla saatu aisoihin. Meiltä kysyttiin halutaanko mittauttaa Valon arvot. Haloo! Kaksivuotiaalta! Todettiin, että ei kiitos, jos sitten isompana. Jos me aikuiset pysytään tällä ruokavaliolla kunnossa, niin eiköhän pienempikin. Nekin mittausrahat voisi käyttää sellasiin mittauksiin mitä säästösyistä jätetään tekemättä, eikä minun mielestäni ole tarpeellista, ellei ole tosiaan syytä epäillä jotain vakavaa. Olenko hölmö kun en ota tätä nyt ollenkaan tosissani?

Oi voi Venlaa ja äitiä. Onneksi saitte kuurin ja sehän tepsii nopeasti eikö vaan. Pikkuressu<3

Kattavan Duploinfon ansiosta saatan katsella tosissaan meillekin jotain. Kiitos vielä :)

Valon huoneen verhot valmistuivat ja otan kuvan hyvällä säällä (ja kun huone on siisti) hyvässä valossa. Leppoisaa  viikonloppua!
 
Vau, Maarinen se on tosiaan löytänyt duplonsa halvalla! Meillä taitaa olla tuossa nyytissä parisensataa palikkaa (erikoisosia, ukkeleita, kulkuneuvoja) ja 41e maksoin siitä - hintavertailulla "säästettiin" ihan oikeesti, koska kuva oli otettu niin, että ne palikat vaan sellasissa rottinkikoreissa... Ei näkynyt sieltä juurikaan, että mitä sisältää jne. Mutta tällä kertaa oma sokko-osto kannatti! Mut taitaapi noilla lelumarkkinoilla, kirppiksilläkin, näkyä nyt joulun tulo. Moni pantannut omiensa myyntiä ja hinnat pääsee kohoamaan...
Kiva jos duploajatuksista oli jollekin hyötyä! Jokusen hetken noita hintoja sai tosiaan vertailla ja tuumailla, että pääs kärryille itsekin.

Niin ja siis tosta kuolaamisesta vielä! Joona siis oikeesti kuolaa ihan tosi paljon, ihan kaivamatta suutaankin! Se on aina kuolannut... mutta en itse siitäkään ehkä huolestuisi, koska itselläkin on ilmeisesti tavallista runsaampi syljeneritys (ja voitte kuvitella, kuinka mun hammaslääkärit ovat tätä aina kironneet, heheeh :D). Nyt sitten eilen kuitenkin googlettelin, että joo-o, noinhan se tosiaan voisi olla jotenkin yhteydessä myös tohon puhumattomuuteen! Liimakorvaa/kuulo-ongelmia en jaksa uskoa, koska tuo ymmärtää ja pöpisee niitä omiaan. Kerroinkohan Joonan uuden lempparisanan; kangra. Se on rengas! :D Kenkiään siis on sanonut jo pitkään "kangat" ja nyt tuossa koitin opettaa sille sanaa "rengas". Miehen kanssa loogisesti pääteltiin ipanan olevan niin fiksu, että se sitten aattelee renkaan olevan auton kenkä ja sen takia rengas on liki sama sana hänellä kuin kengät! :D
No mutta juu, katsellaan. Eiköhän tuokin papupata tuosta vielä noi sanat ja lauseet opi, ei se oo äitikään jääny äänettömäksi ;)
Samoin vähän epäilen, että tuolle lapselle varmasti "kehittyy" (voiko se kehittyä? :D) r-vika, koska molemmat vanhempansa on enempi ja vähempi r-vikaisia. Mies on sen aikanaan opetellut, minä jääräpää ilmoitin jo ala-asteella, että en muuten halua oppia! Puheterapiassa oli silti kivaa, sai leikkiä kivoja pelejä ja äitiä käskettiin vatkaamaan usein kermavaahtoa/pottumuusia ja antaa ne vispilät meille lapsille nuoltaviksi. Samoin tuolla eilisen googlettelun aikana päättelin, että lapsen suun motoriikalle tekee hyvää käyttää pilliä juomiseen ja nuolla lautastakin kuin kissanpoika ikään! Jep, pian meillä leikitään ruoalla! ;)
(Niin ja vielä "vioista"... mulla on itselläni äärettömän ärsyttävän stadilainen sihahtava ässä. Senkin tuo laps varmaan perii, tai mallioppii! Ja R-viastani vielä, että se mulla siis edelleen on, mutta oon monta sellaista ystäväksi tullutta tavannut, jotka saattaa vasta vuoden-parin tuntemisen jälkeen yhtäkkiä ymmärtää, että hei, onks sulla r-vika! Eli on ilmeisen huomaamaton, ja ihan osa mun omaa persoonaa <3)

Meillä isi tekee ruokaa. Raksi seinään! Saadaan possupiffejä!
 
Vioista.....
mulla ÄSSÄvika, rytmihäriö, ylipainoa, hymykuopat, luki häiriö.... pilkettä silmässä, kengän koko 41, miehenä muusikko. Lapsia viisi. Olen kiltti ja mukava. Mitä tuo lapsi sitten periikään....

Oi tätä elämää! Tästähähän saattaa selvitä!

 
Ounou, Maarinen, noin pitkä lista vioista! :D
Joo, ei tuo oma listaukseni tosiaan nyt ihan sitä meinannut, että olisin hirvittävän huolissani omasta tai lapseni selviämisestä.

Just nyt yritän vaan selvitä niistä opinnoista. Ja olin jo luvannut itselleni superhypermahtiskekkerit, jotka järjestän 17. joulukuuta. Menu oli päässä, vieraiden aikataulutusporrastus oli suunniteltu ja päätetty, että ipana menkööt illaksi mummolaan ja sitten juhlitaan tätä vuosien koettelemusta! MUTTA!! Mulle kerrottiin, että meidän valmistumispäivä onkin 20. joulukuuta! TIISTAINA! Siis mitä helvettiä, anteeks nyt vaan! Eihän se voi olla totta, seuraavana viikonloppuna on sitten jo joulu, ja välipäivät ei oo hyvä hetki pitää bileitä (trust me, oon yrittänyt jo vuos tolkulla saada megasynttäribileitä onnistumaan tuolloin, eiiiii kovin helppo nakki!) ja tammikuu on vasta ens vuonna! Itkettää ja kiukuttaa...

Ja Maarista lainatakseni, selviän ehkä tästäkin. Ainakin lupaan yrittää! Jos jotain positiivista, niin eipähän tarvii lähettää kutsuja joko a) ennen kuin valmistuminen on 100% varmaa tai b) vain hetkeä ennen juhlia.

Tänään ei oo kyllä ollut mun päivä. Lähdin kaupungille kirjoittaakseni, kun ipanakin oli mummolassa. Ja olin varautunut, että työstän niitä matskuja, mitkä mulla on koulun virtuaalikampuksella ja mun sähköpostissa, koska en jaksa raahata noita kirjapinoja matkaani... ja sitten kun pääsin kaupungille ja asennoidun kirjoittamaan, niin luonnollisestikaan meidän virtuaalikampus ei toiminut! Joten käytin sitten kolme tuntia arvokasta työskentelyaikaa ihan vaan nautiskeluun ja kahvinjuontiin kahden ystäväni kanssa. Hyvä diili se oli toki sekin!
 
ILtaa!

Joo. huumorimielellä tuo meikälisen "vikalista"!

Eilisen illan koiti päästä vielä toistamiseen koneelle, vaan empäs sitte päässytkään. Miehen poika oli käymässä ja istua nakotti KOKO illan tässä! Ja lopulta mä jo nukahdin odotteluun...
Tänään touhuttiin vielä pihalla viimeisiä polttopuita kellarin varastoon. Että taas on akka ihan kuitti. Nukahdin autuaasti Venlaa nukuttaessa! Ja heräsin kylmissäni, kun olin torkkunut ilman peittoa, tukka märkänä saunan jäljiltä... (jooo..ketähän kiinnostaa?)

Venlalla vissiin lääkekuuri puree! Silmätippojen laitto on kamalan vaikeaa, mutta tuon Amorionin tyttö imasee hyvillään. Tänään oli jo nähtävissä reipastumista. Saatiin kun raivarikin itkupotkujen säestyksellä! Sitten sitä piti halailla ja anteeksipyydellä moneen otteeseen. Ja saunassa hän oli jo aivan yhteistyöhaluinen ja ihana oma itsensä! Pötkötteli lauteilla silmät kiinni...ja mun piti laulaa LAPSOSET KETTERÄT KOTIHAASTA..ja silitellä sen selkää. Sitte tuo lastasi ammeeseen koko kylpyväline arsenaalin. Halaili saippuapalaa ja kuiskaili siellä että IHANAA SAIPPUAA!

-----------------

SANNAN kaupunki päivähän meni sitten ihan mallikkaasti!?! Tämmösenä vanhanaikaisena opiskelijana nuo teidän virtuaalikampukset kulostaa utopistiselta. Että voi mennä kaupungille opiskelemaaa... Hauskaa!

JA elä sinä tyttö sure, kyllä saat ne MEGAJUHLAT vielä järjestettyä! Pidät sitten joulun jälkeen hyvillä mielin! Keskityt rauhassa oman joulun tekoon jne. Ihmiset tulee varmasti tosi mielellään kemuihin, kun joulut on lusittu alta pois! Usko vaan, paljon hauskempaa!

Ei vaan.. tää väsymys sekoittaa pään.. Mielessä pyörii PRANAMETRIN ompelemat lastenhuoneen verhot... Jokohan sieltä kohta olis kuvaa tulollaan?

Hyvää yötä!
 
Maarinen, oot ihana! :) Aattelin vaan kertoa, jos et sattunut tietämään :)
Kyllä tuli itelle hölmö olo, kun tuolla netin toisella laidalla valittelin tätä mun suuren suurta ongelmaa näiden juhlien kanssa.... samaan aikaan saa lukea, kuinka toisissa kodeissa ei nukuta ja parisuhteet hiertää. Että joo, jos mäkin palaisin pilvilinnoistani tänne maanpinnalle!

"Tietsikan lainaajavieraat" on ärsyttäviä, mutta tollain kun jälkikasvusta kyse, niin eihän sitä henno isäänsä morjestamaan tullutta poikaa pois ajaa... Mut oisit vinkannu sille, että kato, täällä on tällanen pulinakilpailu! Mistäs sitä tietää, kenen pukinkonttiin se voitto pärähtää! ;)

Virtuaalikampus se ei oo sen kummempi kuin mikä tahansa näistä netin hyödykkeistä nyt noin muutenkaan. Lähinnä siis kaipasin sieltä omia tiedostojani ja sähköpostiani, jossa säilyttelen niitä muutamia tärkeitä tiedostoja tohon oppariin liittyen, jotta ne on aina saatavilla siellä, missä internetyhteyskin! Joo... kuten huomaatte, tämä aina ei oikein toiminut. Onhan niitä tiedostoja täällä omallakin koneella, mutta just ne pari on siellä muualla. Ja muualla siks, että siitä sentään otetaan varmuuskopioita aika tiuhaan tahtiin, toisin kuin tän lahopään omasta koneesta ;) Ja opparin kanssa en uskalla leikkiä, en. Mistä tuli mieleen, että täytyis taas noita valokuviakin dvd:lle poltella ja paperille tilailla!

Mua hymyilyttää reipas kylpijä-Venla! Hih! Ihanaa, että teillä viihdytään tollain saunassa! Vaikka kyllähän sitä kai itsekin viihtyilis, jos ois oikee ihana puusauna... tuo sähkösauna on vaan sellasta tekohengitystä. Tosin ei se kesällä puusaunakaan Joonaa miellyttänyt, lutraamassa se päivällä siellä kävi, mutta ei saunomisesta välitä!
(Ja hymyilytti myös, että kirjotat Venlan vetäneen itkupotkuraivaritkin ja sitten olleenkin oma itsensä. Samaa se meillä ois - jos on itkupotkuraivarit, niin sitten tietää, että sairaus on voiton puolella! :D)

Noniin, siinähän sitä taas turinaa. Kohti ens viikkoa! Kauniita unia!
 
Maanantaita mammat!

Meilläkin on nyt sitten silmätippakuuri silmätulehdukseen menossa. Vielä huominen päivä pitäisi tiputella, mutta onneksi näyttää jo auttavan. Minusta näyttäisi vähän siltä, että siihen tytön silmään on osunut jokin lelu tai sitten itse tai joku muu raapaissut. Kun siinä valkoisessa osassa oli sellainen punainen verenpurkaumaläntti. Reippaasti on kyllä neiti antanut tipat laittaa. Muodon vuoksi aina vastustelee, mutta meillä on sellainen diili, joka puree. Ollaan sovittu tytön kanssa, että kun antaa laittaa tipat silmään, niin hän saa KAKSI xylitol-namua. :-)

Saatiin samalla lääkärireissulla tarkistettua korvatkin, joten tavallaan kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Maariselle piti muuten sanoa, että meidänkään neiti ei ollut kiukkuinen tai kipeän oloinen, vaikka oli se korvatulehdus. En olisi osannut edes epäillä, ellei olisi itse sanonut, että korva on kipeä. Silmästäkin sanoi, että "silmää kirvelee"...

Puheen kehityksestä. Minulle on tullut sellainen käsitys, että pojilla puheen kehitys on tyttöjä hitaampaa. Veljeni poika "puhui" pari vuotiaana (täyttää kohta kolme) paljon, mutta omalla kielellään, josta ei saanut mitään selvää. Ei siitä tullut mitään mainintaa neuvolassa. Meidän neitihän on Venlan tavoin sellainen papupata, että siitä on tullut ihmettelyjä. ;-) Täytyy kyllä todeta, että kommunikointi on paljon helpompaa, kun monia asioita ei tarvitse enää arvailla, vaan neiti osaa kertoa itse. Onhan hänelläkin niitä omia sanojaan, kuten makaroni on "makaluotti".

Maarinen, meillä tytön lempilauluja ovat "Pienen pieni veturi", "Jänis istui maassa" ja "Autolla ajetaan varovarovasti". Leikkilaulut on parhaita ja niissä pitää tehdä niitä liikkeitä.

 Lauantaina saunassa koettiin miehen kanssa yllätys, kun neiti laski itse montako ankkaa hänellä on ammeessa. Ostettiin viime viikolla sellainen ankkasetti, jossa on kolme ankkaa. Missään vaiheessa ei olla sanottu, että ankkoja on kolme, mutta saunassa sitten kuultiin, että "minulla on kolme ankkaa". Ööh, pelottavaa... :-o
 
HAHAAA, IHANAA!

HENNASIN saunassa KOLME ankkaa! Miten mua niin naurattaakin! Myötäeläminen on justiin tarpeellista! Voin hyvin kuvitella, että tuon tokaisun jälkeen teillä oli pieni hiljainen hymyilevä ja hölmistynyt hetki!

Meillä kanssa Venlan silmäss on tuommonen punainen viiru. Tai läntti, kelmeän punainen. Luulen että se on hieronu sitä kirvelvää silmää ja saanu siihen nirhauman. Mutta nyt aamulla katottuna se o näyttää vaalenneen.

* Ja tuo laskeminen on jotain käsittämätöntä. Varsinkin kun mulla ei ole matikka päätä..niin miten nää muka ite oppii? Esim. aamulla pöydässä luin tuolle kuva kirjasta, että VIIIIISI koiraa, niin Venla taputtaa käsiä ja sanoo, että ÄITI OSAA LASKEA! (herranjastas)
* Sitte toinen. Luin sille UppoNallen ystäväkirjaa, jossa yhdessä värssyssä tuodaan sisää "JOULUKUUSI". niin Venla se siinä alkaa kanssa luettelemaan, että YSSI KASSI... ja KUUSI! Oltiin menossa päiväunille ja minun nauruhermoon osui niin makeasti, että teki kipeetä !

SANNA, kiitos kiitos! Ai virtuaali kampus on tuommonen.... Jotenkin mielikuvitus pisti sinut johonkin videopeliin. Jossa istutaan pulpetissa, tukka ponnarilla ja napsitaan rastituutuun vastauksia kaikkien kivojen opiskelukavereiden kanssa.Opintopisteitä ropsahtelee siihen ruudun ylälaitaan ping pling.. hahahh... Saa nauraa! Ja oi, jos olen ihana, niin se on ihanaa!

Tätäte ette ehkä halua kuulla... MULLA on hiki! Venla käskyttää meitä aikuisia. Tänä aamuna olemme tanssineet. ensin yritin sille laulaa kaikkia kivoja lauluja ja tanssia niiden tahtiin. Noh, sitten se näkee isin aamutakin helman heilahtavan tupakka paikalla ja tuumaa että ISI TEKEE KOVAA MUSIIKKIA. Mies on nyt sitte pieksänyt pianoa kohta tunnin ja minä oon Venlan kanssa vetänyt hikisen aamujumpan. Rokkia on tänään pitäny olla! Mies koitti soitta jotain klassista tilulilua ja tyttö inahti kärsivän näkisenä, että EI TÄTÄ! Nyt siellä kuuluu menevän varsinainen sirkusrock-sovitus YHDESTÄ PIENESTÄ ELEFANTISA!

 
..JAAA toi viesti karkas käsistä. Mutta olikin vissiin aika siirtyä jo koti hommiin. Tai johonkin hommiin...

ps. SANNA , eihän mulle tullut edes mieleen, että oisin voinu pukinkontilla sitä kölliä komennella pois koneelta!!!!

Ens viikolla on muuten ISÄN päivä! Tuli vaan mieleen, että vuosi sitten meillä oli sitä maalais paskaa siellä kartonki raktorin renkaassa.... Mitähän me nyt keksittäisiin?
 
Isänpäivä se tosiaan on tuloillaan! Mutta eikös se oo jo tällä viikolla? :O "Marraskuun toinen sunnuntai"?
Me on hankittu Joonan kanssa maailman paras isänpäivälahja - tai se on just niin tota miestä.

Hennasin ajatukset poikien hitaammasta puheenkehityksestä ei kyllä päde mitenkäänpäin näiden täällä eteläisessä osassa maatamme asuvien 1-2-vuotiaiden suhteen. Musta tuntuu, että tuppisuita on Joona ja porukan tytöt! :D Tosin tohon porukkaan ei oikeen sovi sekään ajatus, että pojat oppisivat potalle hitaammin... jälleen ne on ne porukan pojat, jotka on pääsääntöisesti päiväkuivia.
Mutta se on kyllä huimaa, miten erilaisia tyyppejä nää ipanat tosiaan on! Taas tänään sain hämmästellä sitä keskustelunkirjoa mitä kävin Joonaa päivän vanhemman pojan kanssa. Siis yhden ainokaisen päivän!! Ja sitten kun koitti kommunikoida sen perään tän oman ipanan kanssa, niin huhhahhei. Mutta juup, kaikki aikanaan! Toivoisin vaan niiden tiettyjen peruskommunikointitaitojen tuolta nousevan, jotta toi tuhmistelu-uhmistelu ees vähän laantuis, kun tuo laps ei vaan turhautuis siihen, kun mutsi ei tajuu! Se vaihe saa sitten tulla taas teini-iässä ;)

Mutta ton laskemisen mä väitän kans Joonan hallinneen pitkään. Se ei ehkä osaa niitä sanoja, mutta osaa laskea ;) Sillä on aina ollut omituinen kiinnostus siihen laskemiseen, ja niiiiiin monet kerrat se käskyttää aikuisen sanottamaan ne sen laskut. Ehkä tosta tuleekin enonsa perässä joku matemaattis-luonnontieteellisesti pätevä :)

Nyt turinoinnit sikseen, ja äkkiä unille!
 
Huomenia taas.

Maarinen, kyllä se isänpäivä on tänä viikonloppuna. ;-) Meillä ei ole vielä mitään lahjaa hankittuna, mutta suunnitelmat on jo valmiit. Huomenna ajattelin kipaista pikaisesti kaupalla. Lahja kuuluu kategoriaan "jotakin syötävää tai juotavaa"...

Uuden huoneen pariovet olivat tulleet. Jee! Ja Sannalle tarkennukseksi, että kyseessä on siis uusi ovi, mutta tehtaalla on näin syksyisin paljon tilauksia, joten toimitusajat on 7-10 viikkoa. :-(

Ja tuosta poikien mahdollisesti hitaammasta puheenkehityksestä mainitsi eräs neuvolatätskä. Itselläni on kokemusta sekä sellaisista aikaisin puhuvista puhuva-pää-pojista, että myöhään puhumisen aloittavista. Mutta jospa tällä onkin jokin yhteys sanonnan "ei puhu eikä pussaa" kanssa. ;-)

Meillä oli jokseenkin mielenkiintoinen viime yö. Tyttö meni normaalisti nukkumaan klo 20, mutta heräsi joskus puolilta öin ja ilmoitti, että ei nuku enää. Iskä haki neidin pienen huutokonsertin jälkeen meidän sänkyyn, jossa pyöri ja potkiutui, eikä nukahtanut. Puoli kahdelta ilmoitti, että hän haluaa syödä puuroa. No käytiin syömässä ja juomassa ja koska valitteli kurkkuansa, niin annoin Panadolia. Istuttiin siinä vielä puolisen tuntia sohvalla "keskustelemassa", koska olisi halunnut katsoa telkkaria. Sain lopulta suostuteltua sänkyyn, jossa nukahti parissa minuutissa. Aamulla oli oma pirteä itsensä huonosti nukutusta yöstä huolimatta. Ei valittanut kurkkua tai muutakaan. Silmätulehdus ei ole kyllä parantunut vieläkään ja nyt oli rähmää molemmissa silmissä, joten saa nähdä, joudutaanko tekemään uusi lääkärireissu. Huomenna minulla on neuvolalääkäri ja pyydän häntä kirjoittamaan reseptin tipoille. Jos ei onnistu, niin ei muuta kun varaamaan aikaa lääkärille. Josta tulikin mieleen, että meillä kun ei saa aikoja neuvolalääkärille ja julkisella puolellakin hoidetaan vaan päivystystapauksia ja jonojen kautta muita "sairaita", niin yksityinen on melkein ainoa vaihtoehto. Paska homma, sanon minä!
 
HEI VAAN!

HENNAS, eikös se olisi päivystystapaus jos tyttö olis nyt taas kipeänä? Minä en ole koskaan hoksannut käyttää neuvoilalääkärin palveluja näihin normaaleihin sairauksiin. Ainoastaan ne perus jutut, mitkä kuuluu niihin ikäkausi tarkasuksiin! Mutta täällä kanssa lääkärin ajat on ihan kortilla. jos ei kerkee viimestään varttia yli kahdeksan soittaa, niin ei enää omalle terveysasemalle saa aikaan. Sitten mennään sairaalan päivystykseen, joka alkaa vasta 16.30... Ja siellä ei labroja oteta, eikä röntgeneitä, niin hommat viivästyy tosi paljon. Esim. oon ite kerran saanu röntgeniin piipaa-autolla Peijas-Rekolaan Vantaalle ! (ja turhaan, koska mitään ei ollu poikki..)

Mutta ompas teillä ollut oikeesti erikoinen yö. Nuo muksut on välillä niin isonoloisia! Ja nyt vasta alkaa tajuumaan niiitten yksilöllisyyden. Jos ei yöllä nukuta, niin ei nukuta. Ja nälkäkin saattaa yllättää... Käyhän tuo meidän isikin toisinaa yöpala-tupakalla ja kuuta katsoelemassa.

SANNA, sulle ei saa mutään vastusta tässä vietiskabassa! Mutsi vetää viidettä päivää listan kärjessä. Ja nyt jo sadalla jutulla! Oho! Ja sulle piti vielä sanoa, että kyllä se JOONA ihan varmasti puhuu ihan tuota pikaa. Ja sen jälkeen ei ole hetken rauhaa! Kovin ajattelevainen poika siellä tuntuu olevan, että saatttaa tuo siirtyä suoraan kysely-vaiheeseen! Mitä? Miksi? Mitä MIKSI?  Ja sillon pitää hoksata että pelkkä "tuota öööööö..." ei enää riitä vastaukseksi!

PÄIVÄN MURHEISTA, itse kunkin kohdalla! Niinhän se on, että kun omissa epäonnistumisissaan porkkaa polvia myöten, niin ei edes näe muiden murhita.Enkä mä tiedä onko se aina niin tarpeenkaan?!? Mutta puhuminen ja jakaminen saa aina asiat johonkin suhteellisuus asetelmaan ja omat murheet ei aina olekaan niitä kaikin vaikeimpia! Kyllähän minäkin kesällä ulisin kovaan ääneen, kun meidän VIISVUOTIS hääpäivä jäi pitämättä... Ja samaan aikaan kummisedällä oli meneillään sydäntä viiltävä ihmissuhde-draama! Kiva, kiva!

Mutta, nyt kuulostaa siltä, että Venla on taas pianistin hommissa... Ja mua odottaa ikävästi arkinen imurointi..... Joten moi!

 
Takaisin
Top