Marraskuun Murut 2012 <3

XoXo:  Se vasta olisikin, että saisitte kaksoset! Hui, mä jo mietin tuota välillä vaikka ei suvussa kaksosia olekaan :)

Naimisiinmenosta
tuli mieleen, että meillä oli maistraatti varattuna, kun esikoisesta oli rv 38+4. Ajattelin, että ensimmäiset lapsethan syntyy yleensä vasta lasketun ajan jälkeen. Noh, oltiinkin synnärillä "hääpäivänä". Siirrettiin sitten parilla kuukaudella ajankohtaa, ja tuli sitten laitettua hieman toinen puku kuin olin suunnitellut :D Toivotaan pepi, että puku on toukokuussa sopiva :) Vähän vaikea sitä vatsan kasvua on arvioida.

Ja synnytyksestä.Vielä en ole asiaa pohtinut. Esikoisen synnytys oli pitkä (n.45h), Aika kului kuitenkin kivasti ammeessa makoillen ja hyvää musiikkia huudattaen. Kuitenkin heti ponnistusvaiheen alettua katosivat sydänäänet, ja alettiin kiireesti valmistella hätäsektiota. Kaikki se ihana rentous ja tunne tilanteen hallinnasta katosi saman tien. Pelästyin niin valtavasti kaikesta hälinästä, että puskin pojan viimeisillä voimilla seuraavalla supistuksella ulos. Poika syntyi virhetarjonnassa napanuora pariin kertaan kaulan ympärillä. Vahinkoa ei ehtinyt onneksi sattua. Kätilö kertoi kuitenkin jälkikäteen, että jos poika olisi saatu maailmaan minuutinkin myöhemmin, olisi lopputulos voinut olla paljon karumpi.Tätä on tullut välillä mielessä pohdittua...


 
Hei!

Minäkin tänne jo tulen, vaikka edelleen varovaisen toiveikkaana. La ois oviksen mukaan 6.11. ja ensimmäinen lapsi tulossa. Testit (eka tavallisen ja seuraavana päivänä digin) tein viime viikonloppuna. Oireista sen verran, että rinnat on olleet arat, mahaa on välillä nippaillu ja ollu sellanen hassu tunne, mutta ei kuitenkaan varsinaista pahoinvointia. Nyt iski kauhean flunssan päälle (oliko se niin, että vastustuskyky voi alentua ihan alkuraskaudessa?) ja onkin vähän vaikea kun pitää tutkailla, mitä lääkettä sitä oikein saa ottaa. Toivottavasti menee pian ohi.

Neuvolaa en oo vielä varannut, kun meillä on ihan pian muutto edessä, naapurikuntaan. Kaupat uudesta kodista tehdään ensi viikolla, ja ajattelin tehä kaupantekoa seuraavalle päivälle maistraattiin jo muuttoilmoituksen, vaikka fyysisesti muutetaanki vasta kun ollaan uudessa paikassa vähän laiteltu paikkoja. Mutta voisin soitella uuden paikkakunnan neuvolaan sen jälkeen kun oltaisiin kuntalaisia, ei tarvisi vaihtaa kesken kaiken.
 
Tuohon synnytysasiaan..

Meillä esikoinen syntyi 37+5, spontaanisti, vaikka tiesin että reilusti ennen laskettua aikaa käynnistetään. Synnytys kesti 7 h10 min, ja oli oikeestaan aika helppo..(lopulta kuitenkin imukuppisynnytys).

Se, mitä haluaisin tehdä nyt eri tavalla synnytyksessä, on se, että en halua olla koko ajan kiinnitettynä kaikkiin piuhoihin niin, että joudun makaamaan aloillani sängyssä koko synnytyksen ajan..SE ei ollu niin kivaa :P. Toki vauvan takiahan niissä piuhoissa ollaan.

Nytkin luulen, että vauveli syntyy reilusti ennen laskettua aikaa..nuoruustyypin diabeetikko kun olen, niin vaavi saattaa kasvaa sit harteikkaampana eli ts. ei mahdu syntymään, vaikka painoa ei varsinaisesti olisikaan liikaa.

Mutta joo, en ota stressiä :) voihan se kasvaa ihan normaalitahtiin :)
 
Tervetuloa uusille Sarah ja Eleanora emoticon, onnea teille odotukseen !!

Synnytyksestä en osaa ottaa stressiä enkä jännittää, mulla molemmat synnytykset on olleet suht helppoja ja nopeita. Esikoisen kesti 9h ja kakkosen vähän reilu 4h. Ainoa mikä jännittää on se että ehdinkö sairaalaan tällä kertaa jos tulee vielä nopeammin kuin viimeksi :D

Kakkosen synnytykseen mies ei ehtinyt mukaan koska oltiin silloin esikoisen kanssa mun vanhempien luona yökylässä ja mies oli jäänyt kotiin. Tietenkin synnytys käynnistyi yöllä ja isä heitti mut kättärille, mies pöllähti synnytyssaliin vasta kun tyttö oli jo mulla sylissä :) Hyvin pärjäsin yksinkin, mulla oli ihana kätilö joka piti mulle seuraa ja lähettelin ajankuluksi tekstiviestejä äidille, miehen äidille ja ystävälleni. Kätilökin naureskeli että toiset äidit tuolla karjuu ja tämä vain näpyttelee viestejä :DD
Olisi mukavaa tietenkin jos mies pääsisi tällä kerralla mukaan mutta mukava tietää että pärjään kyllä yksinkin jos tarvitsee. Ja olihan se jännä kokemus päästä leikkaamaan itse tytön napanuora.
 
Jopas on tullut tekstiä sillä välillä kun en käynyt lukemassa:) Tervetuloa uusille!

Olitte jos uskaltaneet synnytyksestä puhua. Itse en ole kauheasti uskaltanut ajatella vielä niin pitkälle, mutta toki on käynyt mielessä. Tällä kertaa tahtoisin kyllä synnyttää normaalisti, esikoinen kun syntyi sektiolla.

Eleonora
mullakin on ollut pientä flunssan oloa tässä plussauksen jälkeen.

Neuvolan olen kanssa tilanut jo ja se on 3.4. Neuvola täti kyllä suuresti onnitteli ja kyseli kyllä mitkä on kuitenkin tuntemukset. Tokihan mua jännittää ihan äärettömästi ennen kuin saa istukka/lapsivesinäytteen tulokset.

Ootte puhuneet kanssa tosta varhaisultrasta. Jollain tavalla mä en ite pelkää sitä tällä kertaa ettei pientä olisikaan matkassa toisin kuin ekan kohdalla. Ja jollain tavalla en pelkää myöskään keskenmenoa..tosin eihän pääkestäis jos sitä kaikkea alkais pelkäämään.


 
Onnea uusille plussanneille.. :)

Joo mies on tietoinen kyllä tästä tilanteesta mutta ollut kovin vaitonainen sen jälkeen kun kerroin eikä olla nähty sen jälkeen. Tänään tosin ensimmäistä kertaa kysyi itse että mitäs tänne kuuluu. Asumme eri paikkakunnilla joten näkeminen on muutenkin hieman järjestelyjä vaativaa ja välimatkaakin on se melkeen 80km. Ja sekin on totta että varmasti vaatii sulattelua asia. Jotenkin kun itsestäkin tuntuu että ei ehkä ihan viellä ole sisäistänyt asiaa.

Synnytystä en osaa vielä jännittää kun edellinen meni niin hyvin. Oli rakas ystäväni silloin tukemassa kun lapsen isä ei päässyt paikalle. Isä saapui ns. valmiiseen pöytään heti kun tyttö oli päässyt syliin. Huvittava muisto tuli mieleen kun olin pyytänyt että toisi sitten maraboun digestive suklaata niin sain suklaan ja keksit erikseen ostettuina. :D
 
Eleanora: Tervetuloa mukaan ja onnittelut plussauksesta! :) Meillä oliskin näillä näkyin sama LA. Tännekin iski flunssa, juuri kun järkyttävästä vatsataudista parannuin. Kiva. Ja mä en siis yleensä ole sairastuvaa sorttia. Kai se tämä raskaus vähän vastustuskykyyn on vaikuttanut.Tsemppiä muuttotouhuihin!

HP86: Tiesitkö jo heti esikoisesta raskauduttuasi tuosta mahdollisesta hartia-asiasta, vai selvisikö ultrassa? Missä vaiheessa  raskautta tuo harteikkuus selviää, ja koska päätetään mahdollisista käynnistystoimista? Mielenkiinnosta siis kyselen kun en ennen ole törmännyt asiaan :) Tuo piuhoissa makaaminen ei kuulosta kivalta. Mulla se koko pelastus synnytyksessä oli, että sai liikkua, tanssia, olla ammeessa jne. Lapsen terveyden kannalta tuo ei tietysti ole aina mahdollista.

PePa: No johan on olleet nopeat synnytykset! Oisko nyt sitten joku kahden tunnin setti? :) Onneksi teillä ei ole pitkä matka synnärille, siinä meinaan oliskin jännitystä kun pelkäisi synnyttääkö oikeasti autoon. Mulla tuli tuosta viestittelystä mieleen, et laitoin äidille tekstarin 20 min ennen kuin poika syntyi: "Ei tää synny ikinä! Ei ainakaan tänään. Tilanne ei ole edennyt kuudessa tunnissa senttiäkään." Hah, nopeasti se tilanne muuttuikin.

ideh01: Tuo on ihan totta, että aika koville pääkoppa joutuisi koko ajan pelätessä. Pikku hiljaa sitä onneksi selviää enemmän ja enemmän,  ja raskaus tulee aina vain todemmaksi. Odottamisen sietäminen ei vain ole ainakaan itselläni niitä parhaimpia piirteitä.

Minttu84: Eiköhän mies itse avaudu ajatuksistaan, kun on saanut kunnolla mietittyä asiaa. Pikku hiljaa :) Voisin kuvitella, että on itsellesikin aika rankkaa käsitellä tilannetta, kun ei varmuudella tiedä mikä tulee olemaan lopputulos. Pää yrittää varmaan varautua kaikkiin mahdollisiin ratkaisuihin.

Nauratti tuo Maraboun Digestive-suklaa :D
Meillä mies lähti kesken synnytyksen ulkoiluttamaan koiraa, ja käskin pitää kiirettä. Laskin, että hänellä menee korkeintaan 45min. Supistukset tulivat järkyttäviksi ja miestä ei näkynyt 1,5h jälkeenkään. Vihdoin hän tuli ja kertoi ajelleensa johonkin jätti-Alkoon, jotta sai ostettua kaikista kalleinta shamppanjaa! Ja mansikoitakin oli ostanut. Kuvitteli, että heti siinä pojan synnyttyä pitää kilistellä sängyn vierellä :D Juu, se tosiaan siinä synnytyksen jälkeen oli heti ekana mielessä!
Shamppanja avautui lopulta parin viikon jälkeen kotona.
 
manque, ei ultrassa harteikkuudesta sanottu mitään..ja lääkäri tutki "paikat" rv 36+jotain, ja sanoi että hyvin mahtuu tulemaan. Synnytyksessä pää mahtui tosiaan hyvin, mutta sit kuulin kuinka kätilö sanoi, että "tosi harteikas kaveri, tiukkaa tekee". Aikansa tempoivat murun hartioita ihalle..sai siinä vissiin hiusmurtuman solisluuhun. Luulin ennen raskautta, että mahtuvuus on riippuu vauvan pään koosta, vasta synnytyksessä tajusin että hartiat on se kriittisempi paikka.

Yleensähän diabteetikoiden vauvat kasvaa normaalia kookkaampina, joillain on ollu esim. jo rv34 jotain 4500 kiloa painoarviota, jonka takia sitten käynnistellään/sektoidaan..Meillä tosin vauva oli "vain" 3800 g/52 cm eli ei ihan jätti, mutta hartiat sitten leveet :D

Minä tosiaan jouduin heti synnärille päästyäni tippaan (molemmissa käsissä, ja molemmissa vielä infuusiopumput) sekä supistussanturiin ja laittoivatpa scalpinkin jo heti vauvan päähän, vedet kun menivät jo kotona. En päässyt mihinkään sängystä. Mut kyllähän sen kestää, kun tietää mikä palkinto siitä tulee <3

Jos tälläkin kertaa synnytys  käynnistyisi vesien menolla jo kotona, voisi tulla kiirus sairaalaan, koska sinne tulee matkaa 60 kilsaa. :)
 
Onko teillä missä vaiheessa ekat neuvolat? Itellä kun on jo viikon päästä, viikoilla 6+5. Se onki tosi hyvä, kun edellisissä oli 8+jotain ja 10+5 tms.
 
Täälläkin odotetaan onnellisena :) Yksinodottaja olen...onko muilla isät kuvioissa?

Rv 5+1 ja olo on onnellinen. Ensimmäinen rakas tulossa
Alavatsassa painon tunnetta ja tissit kipeet, muita oireita ei ole onneks vielä ainakaan :)

Mistä päin olette? Minä olen Helsingistä.

Onnea kaikille odotukseen! Joko olette varanneet neuvolan?
Minulla alkuraskausultra 26.3 ja neuvola 30.3 :)
 
HP86: Okei, kiitos selvennyksistä :) Jotenkin itse olen myös automaattisesti ajattellut sitä pään kokoa, vaikka nyt tietysti järkevältä kuulostaa tuo hartioiden isompi vaikutus. 60 kilsaa synnärille, hrrrr! Tuossa tilanteessa ei voi oikein viime tippaan jättää lähtemistä :D

Lme: Mulla myös tasan viikon päästä neuvola (rv 6+2), ja heti seuraavana päivänä ultra. Esikoisesta eka neuvola oli rv9+ jotain, joten ihan kiva nyt mennä ajoissa :)

Helmi2012: Tervetuloa mukaan! Itsekin asun Helsingistä. Käy muuten ihmeessä laittamassa itsesi tuonne toiseen ketjuun Marraskuisten listalle, siellä näkee mistä päin kukin on yms. tietoja :)
 
Mulla on lapsen isä myös kuvioissa, vuosia yhdessä asuttu ja aviossa ollaan.

Eka neuvola on varattuna, laittoivat 3.4 sen, viikkoja silloin menkkojen mukaan laskettuna ois 9. Vielä pitäis sinne saakka malttaa :) En huomannut kysellä silloin kun aikaa varasin, että ultraavatko siellä jo. Aattelin tuossa lähempänä soitella ja kysellä tarkemmin kauanko menee ja mitä tehdään, kun on mulle eka niin ei ole aiemmasta kokemusta :)

Mulla ei ole tissit ainakaan vielä kipeytyneet, eikä kyllä haittaa, jos ei kipeydykkään :D Mahavihlaisut, pahoinvointi ja väsymys olleet oireina.
 
Manque: Meiltä on matkaa synnärille 170km :). Sieltä mistä olen alunperin kotosin, ois semmoset 315km :D. Täytyy toivoa, ettei iha hetkessä pullaha ulos, mihin en kyllä usko, ko esikoista synnytin 14 tuntia. 

Helmi2012: Mies on mukana mullakin kuvioissa, naimisissa ollaan ja yksi lapsi jo :). 
 
Lme mulla on neuvola vasta 3.4 eli viikolla 8+jotain en nyt muista tarkkaan:) Ja sullahan on sitten matkaa synnärille, eivarmaan voi ihan viimetippaan jättää:)
Helmi2012 Tervetuloa mukaan!!
Sarah Meillä neuvolat samana päivänä:) Mä en tiedä miten muissa neuvoloissa, mutta meillä ei ainakaan ultrata.

Mulla ei enää oo kummemin ollut etovaa oloa. Tissit välillä tuntuu turvoneilta, mutta ei sen kummempaa. Niin ja välillä alavatsaa nipistää kun nousee esim sohvalta. toivottavasti ei tuliskaan mitään älytöntä pahoinvointia:)


 
Mäkin olen varovaisesti ehtinyt jo ajatella synnytystä ja mitenkään positiivisesti en sitä odota. Esikoinen syntyi spontaanisti 39+5 ja synnytys kesti 19,5 tuntia. En olisi ikipäivänä saattanut uskoa, että synnytys on jotakin niin kivuliasta ja hirveää. Avautuminen kesti iäisyyden ja oltiin viittä vailla hätäsektiota. Joku on joskus sanonut, että ponnistaminen on se helpoin vaihe. Minulla se kesti 56 minuuttia ja se koko aika oli suoraan sanottuna yhtä helvettiä. Tuntui, ettei supistuksilla ollut väliä laisinkaan, hetkeäkään ei pystynyt levähtämään ja jotenkin olin vain niin paniikissa siitä kivusta, etten edes tiedä mitä olisi pitänyt tehdä. Jäi siis todella pasta maku suuhun ja tuleva koitos jännittää siinä määrin, että saan varmaan marssia pelkopolille. Toivottavasti en nyt lietsonut pelkoa kenellekään. Synnytykset kun ovat niin yksilöllisiä.

Mulla ensimmäinen neuvola tosiaan vasta raskausviikoilla 10+jotakin... Tuo ei kyllä minua niin haittaa, sillä siellä ei niin kummempia läpi käydä. Ja eka neuvolakäynti esikoisesta on vielä hyvässä muistissa. :) Sitä ultraa tässä lähinnä odotellaan. Tietääkseni ultrausta ei muuten suoriteta neuvolassa, vaan se suoritetaan aina erikseen. En ole ainakaan koskaan kuullut, että olisi neuvolassa ultrattu. 

Tämä huonovointisuus vie kyllä järkyttävästi voimia. Onneksi esikoinen on sen verran pieni, että nukkuu paljon päivästä. Saa tämä äippäkin aina käydä pötkölleen tilaisuuden tullen. ;) Esikoisesta pahoinvointi loppui jo ennen raskausviikkoa 8. Saapa nähdä, miten menee tämän kanssa. Tuntuisi, että nyt pahoinvointi olisi hitusen voimakkaampaa...

Meillä on myös mies kuvioissa. Olemme kihloissa ja suunnittelemme kesähäitä vuodelle 2013. :)
 
Täällä ilmottautuu toiveikkaana yks odottaja :) La olis 11.11 eli nyt mennään suunnilleen 4+5 tai jotain :D Keskenmenon (2.12.2011) jälkeen ensimmäinen tärppäys ja nyt toivottavasti kaikki menis loppuun asti hyvin :)
Neuvolaankaan en oo viel edes soittanu kun ekasta tosiaan neuvola oli joskus 8 viikolla niin en oo pitäny kiirettä :) Mut mä ajattelin vaatia varhaisultran keseknmenon vuoks ihan kunnallisen kautta vaikka eipä tuo niin paljoo yksityiselläkään maksa etteikö sitä kautta vois mennä :)
 
Sarah: Aika harvoissa neuvoloissa taitaa olla ultrat, näin olen käsittänyt. Meidän neuvolasta löytyy ultrauslaitteet, mutta ovat kuulemma niin huonoja ettei niistä paljon iloa ole. Varasin mieluummin ajan yksityiseltä. Maksan sen 150€ mielelläni, jotta pääsen ultrattavaksi huomattavasti paremmilla ja luotettavimmilla laitteilla. Oon kuullut ehkä liian paljon kauhutarinoita siitä, kun neuvolan laitteet ei löydä sykettä jne.

Lme:
170km on jo aika hurja, puhumattakaan yli 300km matkoista! Jos synnytys päättää käynnistyä kipeillä ja tiheillä supistuksilla, voi olla aika karua olla autossa paikallaan pari tuntia. Kamala ajatus näin äkkiseltään. Toivotaan, ettei ihan syöksysynnytystä ainakaan tule :)

XoXo: Kurjaa, että synnytyksestä jäänyt noin huono maku. Tuo 56min kuulostaa järkyttävän pitkältä ajalta ponnistaa. Varsinkin jos sitä on edeltänyt sietämätöntä kipua kauan aikaa. Toivottavasti toinen synnytys on helpompi, kuten usein "lupaillaan".

Meiza: Tervetuloa mukaan ja paljon tsemppiä tähän raskauteen! Ultra kannattaa tosiaan varailla ihan oman mielenrauhan vuoksi varsinkin tuossa tilanteessa.

 
Pakko sitä on tänne munkin osallistuttava, itse olen nyt rv 4+2 ja ensimmäistäni odotan. :) Eka neuvola huhtikuun puolessa välissä, oireet voisin kuitenkin lahjoittaa pois mielelläni.. Pillerit jätin Helmikuun alussa pois, eli heti ekalla yrityksellä paukahti. :)) <3
 
Missä varhaisultra on noin kallis? Tampereella se maksaa vähä reilu 60€ enkä usko et se täällä Raumallakaan sen kalliinpi on :O
 
Täällä näkyi yksityisellä olevan varhaisultra 130€.

manque: Mielelläänhän sitä itsekkin sen maksaisi, mutta opintotuesta se on oikeasti iso lohkaisu, joten pitää tarkkaan kartoittaa kannattaako niistä säästöistä siihen kuitenkaan rahaa laittaa.
 
Takaisin
Top