Marraskuun mietteet

Tietääkö kukaan, että kauanko aikaisin alkanutta vuotoa pitää vain seurata? Tiistaina soitin neuvolaan ja vastaus oli seuraile. Milloin neuvola kiinnostuu ja alkaa tutkimaan vai tutkitaanko verenvuotoa alkuraskaudessa lainkaan? Onko ainoa keino maksaa itsensä yksityiselle puolelle, jotta saa apua? Ajattelin, että laittaisin netin kautta viestiä omalle neuvolatädille varmaan maanantaina, sillä ei hän viikonloppuna kuitenkaan viestejä seuraile. Vuoto alkoi siis 10.11. eli 3+5, jolloin menkat olivat jo pari tai muutama päivä myöhässä. Aloin miettii, josko kysymyksessä onkin esimerkissä kemiallinen raskaus. /4+6
 
Triokide ikävä kyllä minä ainakaan en osaa tuohon asiaan antaa neuvoja, tsemppiä :Heartred

Mulla on nyt syttynyt himot jotenkin ihan uudella tasolla :D

Meillä on kerrostaloasunto 5h+k+kph+wc 100 neliöö eli tällä ihanalle yllärillekin riittää vielä yksi huone :D Autot joutuu varmaan vaihtamaan
 
Triokide, luulis että ens viikolla neuvola kiinnostuis jos sitä vuotoa on kuitenki ollu alusta asti. Mutta jos ei kiinnostu, ni kannattaa ehkä mennä yksityisellä käymään. Tosin vielä ei taida ultralla mitään näkyä mut ehkä ne vois ottaa verikokeet?

Mun kohalla ei ollu vuotoa, mutta päivittäinen toispuolinen vatsakipu eikä neuvolasta saanu apua vaikka kerroin että pelkään kohdunulkosta. Neuvolan välinpitämättömyyden syynä oli se et heidän mukaan kohdunulkosta raskautta ei voi olla ilman verenvuotoa. Joten varasin yksityiselle ajan ihan vain oman mielenrauhan vuoks. Ja kannatti, saatiin asiaan selvyys :)
 
Hei zalandolla on äippävaatteit aika halpaan hintaa, jos joku haluaa jo kattella/tilailla jotain :) mekkoja, toppeja, paitoja. Harmi ku housuja ei ollu paljoa :/ ainakaan siis mun kokosia
 
Pari kyyneltä juuri valui pudoten mekolleni. Vuoto sen kun jatkuu, nyt siinä on ollut jotain limaista verta joukossa niin että voisi jopa "leikkiä" pikkurillin pituisella verilimaviivalla ja muutenkin jotain nuppineulan pään kokoisia klönttejä. Mä en usko, että tämä raskaus päättyy onnellisesti. Mun henkinen vointi on nyt huonompi kuin koko raskausaikana. Tuntuu että mä en jaksa. Ei tästä tuu mitään. Tulis ne kivut ja tieto siitä, että raskaus on mennyt kesken. Tälläinen välimaastossa oleminen on aivan kamalaa. Vie voimat enkä kykene mihinkään. Tämä päivä on mennyt sohvalla ja sängyssä peiton alla lukiessa toisten kokemuksia keskenmenoista. Kulkisipa aika nopeampaa. On sellainen olo kuin multa riistettäisiin kaikki. Ensin lasta yritetään vuodenvaihteesta asti eli melkein vuosi ja kun viimein marraskuussa tärppää niin tää menee sitten näin. En tiedä onko raskaus kesken vai ei, mutta en oikein näe juuri nyt muita vaihtoehtoja kuin epäonnistunut raskaus.

Okei, joillain menee vielä huonommin mutta se ei minua lohduta juuri nyt.

Muokkaus: Tämän viestin lähettämisen jälkeen nousin sohvalta ylös ja venytin seisaaltaan itseäni taaksepäin. Tunsin vasemmalla puolella mahan alla piston, jonka vuoksi taaksepäin oleva kaariasento vaihtui päinvastaiseen. /4+6
 
Muokattu viimeksi:
Triokide kannattaa tosiaan maanantaina soittaa neuvolaan nii varmaan ottavat verikokeet niin et eka sinä päivänä ja sit parin päivän päästä uudelleen. Näin mitataan hcg arvo ja jos nousussa niin kaikki voi olla ok mut jos laskusuuntanen nii silllon mennyt kesken. Näin ainakin iteltä ekan keskenmenon kohdalla meinattiin tehä mut sit tuli sikiö ulos nii ei tarvinnu mennä.

Tänään juhlittu mun synttäreitä ja mä oon niin väsyny nyt kun porukka lähti. Meinaan nukahtaa sohvalle tai oksentaa. Tosi juhla fiilis.
 
Joo vois neuvolatädiltä kysyä noita verikokeita.

Ärsyttää. Mies kysy multa että oisinko lähössä baariin, joo ei kiitos. Kyllä hänen pitäisi itse tietää että en oo lähössä, mutta miehen sisko oli kysynyt mieheltä että lähtisinkö mää niin pakko kai sen on asiaa multa kysyä. jos tietäisin varmaksi, että raskaus on mennyt kesken niin lähtisin ehdottomasti. Ikinä mua ei kutsuta mihinkään ja nyt kun kutsuttiin niin kieltäydyin, eipä ketään kiinnosta kutsua mua uudestaan kun en ees lähde.. /4+6
 
Triokide, tuo on hirmu raskasta. On varmasti ihan hirveä olo. Mahtaakohan ne päivystyksessä tehdä jotain jos lähdet käymään? Pitäiskö sun kysyä puhelimella ensin sieltä? On se ihan hirveää odottaa maanantaita tuon raskaan tunteen kanssa. Toivottavasti asiaa saisi sieltä selvyyttä.
Yritä jaksaa :Heartred
 
Triokide, tuo on hirmu raskasta. On varmasti ihan hirveä olo. Mahtaakohan ne päivystyksessä tehdä jotain jos lähdet käymään? Pitäiskö sun kysyä puhelimella ensin sieltä? On se ihan hirveää odottaa maanantaita tuon raskaan tunteen kanssa. Toivottavasti asiaa saisi sieltä selvyyttä.
Yritä jaksaa :Heartred

Mielestäni päivystys ei ole oikea paikka tälläiselle asialle kuitenkaan. En tarvitse välitöntä hoitoa, eikä kuitenkaan ole mitään tehtävissä. Toki ois kiva saada tietää että missä mennään. Maanantaihin saakka ajattelin odotella ja sitten kysyä neuvolatädiltäni mitä mieltä on jatkosta. /4+6
 
Pe iski flunssa kurkkukivulla, eilen tilalle tuli tukkoisuus. Aika kamalaa tämä tukkoinen olo, jota aiemmin hoitanut nenäsumutteilla ja duactilla. Nyt on menty nenäkannulla ja suolasuihkeella. Yö oli aika kamala..
 
Kannattaa ihan nenäöljyä tai kookosöljyä laittaa. Kuivat nenän limakalvot kiusaa koko raskauden ja lisää tukkoisuutta. Itelläki alko tänään taas niistäessä tulee verta nenästä, tätä ei ollu ikävä edellisestä raskaudesta... :sad001
 
Juu onneksi sopimus päättyy vasta toukokuussa ja ehkä silloin haluaakin mielellään jäädä lomalle. Avustettavan kanssa täytyy vaan entistä enemmän huolehtia työergonomiasta. Huono tapa ajatella jo etukäteen tulevaan vaikka näin alussa mennään.
Kantsii soittaa tuosta etukäteen työsuojeluun ja kysyä neuvoa. Siis tyosuojelu piste fi löytyy numero. On tosiaan laitonta olla jatkamatta sopimusta ja ehkä sinuna hommaisin ensin sen sopparin jatkon ja sit vähän päästä jäisin saikulle tai äititslomalle. Työnantajan velvollisuus on myös ottaa sut takas äitiyslomalta töihin. Just oli jossain mediassa uutinen kun raskauden takia syrjitty nainen sai isot korvaukset laittoman irtisanomisen /sopimuksen jatkamattomuuden takia. Etenkin jos oot yksityisellä puolella töissä, niin sulla ei edes saa olla enempää kuin 2 määräaikaista putkeen ja sit on vakinaistettava. Julkisella puolella vetoavat organisaatiomuutoksiin ym. diibadaabaan noiden jatkuvien työsuhteen ketjuttamisten kanssa, mut jos ei ole mitään vastaavaa perustetta, niin pitäisi vakinaistaa. Oli raskaana tai ei. Ja se viel et jos eivät jatka sopparia mut laittavat paikan sit heti uudelleen hakuun, se varsinkin on laitonta ja selvä merkki siitä et raskaus oli peruste sille ettei jatkettu --> oikeuteen. Et tsemppiä vaan, oli sul työnantaja/tilanne mikä vaan. Työsuojelusta tai liitosta saa neuvoja.
 
Triokide, oon ihan todella pahoillani noista vuodoistasi. Tiedän kokemuksesta, että ne ovat ihan sietämättömiä. Mulla on ollut vuotoa kahdessa edeltävässä raskaudessa, joista toinen päättyi keskeytyneeseen keskenmenoon, toisesta saimme esikoisen syliimme (tuolloin vuotoa oli viikot 5-10). Neuvolasta en ole kokenut saavani mitään apua tai tukea. Ensimmäisellä kerralla neuvottiin olemaan huolehtimatta ja sanottiin alkuraskauden vuotojen olevan yleisiä. En osannut tuolloin vaatia enempää, ja osaksi halusin myös uskoa siihen, että kaikki on hyvin. Nt-ultrassa tuli kylmää kyytiä. Seuraavassakin raskaudessa kun vuodot ilmestyivät kuvioihin, niin kysyin, pääsisinkö neuvolan kautta ultraan tai edes hcg:n määritykseen verestä, vedoten aiempaan kkm-kokemukseen. Sain kehoituksen käydä yksityisellä lääkäriasemalla ultrassa, mikäli asia minua häiritsee. En ymmärrä kenen aikaa edes se hcg:n verestä tehty määritys pariin kertaan olisi niin kohtuuttomasti vienyt, että edes siihen ei voitu suostua. Lopulta sain apua ihan terveysaseman kautta, josta sain lähetteen naistentautien polille ultraan, sinne kun eivät ilman lähetettä suostuneet ottamaan vastaan, kun vuotoa ja kipuja ei ollut riittävästi. Sinuna olisin varmaan huomenna yhteydessä neuvolaan ja mikäli en sieltä apua saisi, olisin yhteydessä naistentautien päivystykseen ja kysyisin sieltä, pääsenkö ultraan. Myös omalta terveysasemalta voi kysyä apua. Ja sitten on toki vaihtoehtona se yksityinen lääkäriasema, mutta hintakin on sitten toisenlainen. Toki jos viikkoja sulla on vasta ihan vähän, niin yrittäisin sinnitellä vuodon kanssa vielä sen verran, että ylipäätään ultrassa olisi mahdollista nähdä selviä merkkejä raskaudesta. Jonkinlaista heikkoa osviittaa tilanteesta saattaii saada myös tekemällä uuden raskaustestin, mutta toisaalta se ei kyllä kerro välttämättä paljoakaan, ellei sitten ole negatiivinen. Toivottavasti kaikki olisi kuitenkin hyvin vuodoista huolimatta! Tiedän millaista piinaa niiden kanssa eläminen on.
 
Kantsii soittaa tuosta etukäteen työsuojeluun ja kysyä neuvoa. Siis tyosuojelu piste fi löytyy numero. On tosiaan laitonta olla jatkamatta sopimusta ja ehkä sinuna hommaisin ensin sen sopparin jatkon ja sit vähän päästä jäisin saikulle tai äititslomalle. Työnantajan velvollisuus on myös ottaa sut takas äitiyslomalta töihin. Just oli jossain mediassa uutinen kun raskauden takia syrjitty nainen sai isot korvaukset laittoman irtisanomisen /sopimuksen jatkamattomuuden takia. Etenkin jos oot yksityisellä puolella töissä, niin sulla ei edes saa olla enempää kuin 2 määräaikaista putkeen ja sit on vakinaistettava. Julkisella puolella vetoavat organisaatiomuutoksiin ym. diibadaabaan noiden jatkuvien työsuhteen ketjuttamisten kanssa, mut jos ei ole mitään vastaavaa perustetta, niin pitäisi vakinaistaa. Oli raskaana tai ei. Ja se viel et jos eivät jatka sopparia mut laittavat paikan sit heti uudelleen hakuun, se varsinkin on laitonta ja selvä merkki siitä et raskaus oli peruste sille ettei jatkettu --> oikeuteen. Et tsemppiä vaan, oli sul työnantaja/tilanne mikä vaan. Työsuojelusta tai liitosta saa neuvoja.
Tää on vähän kakspiippunen juttu, mulla on kans tilanne, että soppari on maaliskuun loppuun ja vuodenvaihteessa selviää jatko. Jos ei olis vaaraa joutua seksuaalisen syrjinnän uhriksi, voisin kertoa ennen sopparin kirjoittamista, mutta en tohdi.. Voisin hyvin kuvitella, että 3 muun sopimus jatkettais normaalisti, oma kesäkk alkuun. Älähtäisin toki liittoon, mutta yks kaveri sano et se äitiysloman palkan määrä on niin vähäinen, ettei kannattaisi ja et sen jälkeen on turha enää kysyä töitä ko paikasta... Ihan totta tuo pointti, mutta tuntuu niin väärältä niellä hiljaa syrjintä.

Oversize vaatteilla mennään ja raskaus pidetään siis salassa. Onneks laki velvoittaa mut kertomaan vasta 2 kk ennen äitiysloman alkua. Huono omatunto tulee, kun kirjoittaa nimmarin, eikä todellista tilannetta voi sillon kertoa.

Musta on muuten ihan hirveää, että raskauden vuoksi syrjintää tapahtuu just naisvaltaisilla aloilla.
 
Tää on vähän kakspiippunen juttu, mulla on kans tilanne, että soppari on maaliskuun loppuun ja vuodenvaihteessa selviää jatko. Jos ei olis vaaraa joutua seksuaalisen syrjinnän uhriksi, voisin kertoa ennen sopparin kirjoittamista, mutta en tohdi.. Voisin hyvin kuvitella, että 3 muun sopimus jatkettais normaalisti, oma kesäkk alkuun. Älähtäisin toki liittoon, mutta yks kaveri sano et se äitiysloman palkan määrä on niin vähäinen, ettei kannattaisi ja et sen jälkeen on turha enää kysyä töitä ko paikasta... Ihan totta tuo pointti, mutta tuntuu niin väärältä niellä hiljaa syrjintä.

Oversize vaatteilla mennään ja raskaus pidetään siis salassa. Onneks laki velvoittaa mut kertomaan vasta 2 kk ennen äitiysloman alkua. Huono omatunto tulee, kun kirjoittaa nimmarin, eikä todellista tilannetta voi sillon kertoa.

Musta on muuten ihan hirveää, että raskauden vuoksi syrjintää tapahtuu just naisvaltaisilla aloilla.
Jos vuodenvaihteessa selviää jatko, niin siinä oikeastaan on vielä sekin, että ethän sä voi tietää, mitä esim 21vkon ultra tuo tullessaan (toivottavasti ei mitään ihmeellistä), niin totta kai salassa pitäminen on järkevää ja perusteltua. Onhan ihmisiä, joilla kuukautiset tulee normaalisti monta kuukautta, eikä esim tiedä ennen kuin myöhäisessä vaiheessa, että on raskaana (tämäkin voi olla hyvä valkoinen valhe siinä, jos tulee mussutusta siitä sopparin kirjoittamisesta vaikka on ollut jo silloin raskaana - vaikka ei saisi tietenkään olla sitä mussutusta alkujaankaan). Eihän alkuraskaus voi eikä saa estää sun työntekoa alkuvuonna. Joskus saa ihan luvan kanssa tuijottaa sitä omaa napaa ja mennä sen mukaan, joka itselle on suotuisin ratkaisu. Tsemppiä vaan. :wink
 
Tosi kinkkisia tilanteita nuo, että joutuu sopparin jatkumisen pelossa salaamaan, mutta mun mielestä todella monella alalla ja paikassa valitettavasti sopparin päättymiseen keksitään sitten joku muu syy.... mikä on naurettavaaa ja todellisuudessa johtuu vain raskaudesta. Enkä ymmärrä koska on kuitenkin iloisesta asiasta kyse, ja väitän että melkein jokainen raskaana oleva nainen näitä kertomisia joutuu pohtimaan, vaikka olisi vakkari työssä, ei toki pelolla että soppari ei jatku mutta....

Mä oln vakituisessa työsuhteessa, ollut 1,5vuotta nyt tässä työpaikassa ja voin kertoa että kirjaimellinen paskamyrsky töissä nousee työporukan kesken, ja kuulen sitten seläntakaa. Muutenkin tosi huono työilmapiiri, paskaa tulee joka nurkan takaa, ja tuntuu että talo täynnä katkeria ämmiä jne... kaikki on väärin. Kaikki! Viimevuonna meiltä jäi mammalomalla pitkään ollut vakkari, no se kertoi ennen 10vkoa kun näkyi ja ajatteli että saadaan sijainen hänelle nopeasti jne, koska raskaus oli ollut alusta saakka vaikea eli ajatteli vain meidän muiden parasta mun näkökulmasta, no muiden näkövinkkeli oli jauhaa paskaa että ohhoh kylläpä on luottavainen että raskaus jatkuu ja voivoi, nyt jo kertoi, kyllä vielä jotain pahaa tapahtuu ja tälläistä. Arvatkaa oliko kivaa kuunneltavaa kun itsellä ollut monta vuotta yritystä ja silti olin aidosti hänen puolestaan onnellinen ja yritit sietää joka mutkalla tätä puhetta. Että innolla odotan mitä minun raskaudesta pauhetaan! Pidän salassa tasan niin kauan kun pystyn. Ajattelin että VÄHINTÄÄN 12viikolle, vaikka turvotus valtava, ei ole kukaan silti kysynyt vielä. Meillä työpaikalla raskaana olevat on sairaus ihan selkeästi ja muiden ongelma, vaikka näin se ei kuuluisi.
 
Tosi kinkkisia tilanteita nuo, että joutuu sopparin jatkumisen pelossa salaamaan, mutta mun mielestä todella monella alalla ja paikassa valitettavasti sopparin päättymiseen keksitään sitten joku muu syy.... mikä on naurettavaaa ja todellisuudessa johtuu vain raskaudesta. Enkä ymmärrä koska on kuitenkin iloisesta asiasta kyse, ja väitän että melkein jokainen raskaana oleva nainen näitä kertomisia joutuu pohtimaan, vaikka olisi vakkari työssä, ei toki pelolla että soppari ei jatku mutta....

Mä oln vakituisessa työsuhteessa, ollut 1,5vuotta nyt tässä työpaikassa ja voin kertoa että kirjaimellinen paskamyrsky töissä nousee työporukan kesken, ja kuulen sitten seläntakaa. Muutenkin tosi huono työilmapiiri, paskaa tulee joka nurkan takaa, ja tuntuu että talo täynnä katkeria ämmiä jne... kaikki on väärin. Kaikki! Viimevuonna meiltä jäi mammalomalla pitkään ollut vakkari, no se kertoi ennen 10vkoa kun näkyi ja ajatteli että saadaan sijainen hänelle nopeasti jne, koska raskaus oli ollut alusta saakka vaikea eli ajatteli vain meidän muiden parasta mun näkökulmasta, no muiden näkövinkkeli oli jauhaa paskaa että ohhoh kylläpä on luottavainen että raskaus jatkuu ja voivoi, nyt jo kertoi, kyllä vielä jotain pahaa tapahtuu ja tälläistä. Arvatkaa oliko kivaa kuunneltavaa kun itsellä ollut monta vuotta yritystä ja silti olin aidosti hänen puolestaan onnellinen ja yritit sietää joka mutkalla tätä puhetta. Että innolla odotan mitä minun raskaudesta pauhetaan! Pidän salassa tasan niin kauan kun pystyn. Ajattelin että VÄHINTÄÄN 12viikolle, vaikka turvotus valtava, ei ole kukaan silti kysynyt vielä. Meillä työpaikalla raskaana olevat on sairaus ihan selkeästi ja muiden ongelma, vaikka näin se ei kuuluisi.

Niin väärin ja niin lapsellista toimintaa! Jos tollainen alkaa, niin vähät välität niistä.

Tosiaan kaikki joutuu punnitsemaan varmasti näitä asioita. Toivois vaan, että jokaisen työpaikalla kolleegat ja esimiehet osais suhtautua järkevästi iloiseen ja merkittävään asiaan. Mun sydän niin itkee verta, kun raskaana olevia kohdellaan työelämässä väärin.

Mulla on myös maaliskuussa palkkakeskustelu. Se on toinen stressin aihe, nostavatko muden palkkaa, mutta ei mun... Yritän pitää oikeuksistani kiinni ne oversize vaatteet päällä.
 
Ärsyttää. Miksi mies ostaa mulle monta siideriä, kun en juo raskaana - niin jos olen vielä raskaana vuodon takia. Aikaisemmissa raskauksissa en syönyt edes yksittäistä liköörikarkkia.

Laitoin eilen viestiä neuvolatädille netin kautta, tänään ei tullut vastausta ainakaan mitä aikaisemmin katsoin. /5+1
 
Muokattu viimeksi:
Ärsyttää. Miksi mies ostaa mulle monta siideriä, kun en juo raskaana - niin jos olen vielä raskaana vuodon takia. Aikaisemmissa raskauksissa en syönyt edes yksittäistä liköörikarkkia.

Laitoin eilen viestiä neuvolatädille netin kautta, tänään ei tullut vastausta ainakaan mitä aikaisemmin katsoin. /5+1
Ei kai se ny maanantaina siidereitä osta? Siis muutenkaan.. Miks...? Ja netissä kyllä lukee hyvin selkeesti että vuoto-/tms.tapauksissa pitäs ehdottomasti olla yhteydessä lääkäriin tms. Kyllä mä sinuna (jos/kun huolettaa) olisin jo mennyt päivystykseen, en pystyis mitään viestin vastauksia odottelemaan. Oisin varmaan jo ed.vkolla mennyt. Toi siideriasia kyllä kalskahtaa ikävästi monellakin tapaa... Yöks ja ääks.
 
Ei kai se ny maanantaina siidereitä osta? Siis muutenkaan.. Miks...? Ja netissä kyllä lukee hyvin selkeesti että vuoto-/tms.tapauksissa pitäs ehdottomasti olla yhteydessä lääkäriin tms. Kyllä mä sinuna (jos/kun huolettaa) olisin jo mennyt päivystykseen, en pystyis mitään viestin vastauksia odottelemaan. Oisin varmaan jo ed.vkolla mennyt. Toi siideriasia kyllä kalskahtaa ikävästi monellakin tapaa... Yöks ja ääks.

Vuotoon ei kuitenkaan voi vaikuttaa ja viime viikolla olivat sitä mieltä että seuraile, joten minähän seurailen. Välitöntä hoitoa en tarvitse, joten voin toimia aikaisemmin annettujen ohjeiden mukaan. On kuitenkin tarve päästä juttelemaan tutun neuvolatädin kanssa, sillä hän tuskin vielä tilanteestani edes tietää.

Kauhistele vain reilun viikon saunasiidereitä ilman että aion moisia juoda. Litran vesilasi lähtee saunakaveriksi. Lisään vielä tähän että monta tarkoitti nyt kolmea, sanavalintana monta, koska en odottanut ainuttakaan. Ehkä sen pitää esittää kaverilleen että ei oo mitään raskautta, kun yhdessä kävivät kaupassa. En tiedä, en ole päässyt juttelee kahden kesken. Ja toisaalta en ymmärrä mitä väliä viikonpäivällä on. /5+1
 
Takaisin
Top