Marraskuun mietteet

Triokide, voi tosiaan olla että osti kavereiden läsnäolon takia sulle siideriä. Kysy kun näätte. :) Sinänsä aika fiksusti toimittu jos yleensä on hänellä ollut tapana ostaa ja ei halunnut että kukaan huomaa muutoksia ostoskäyttäytymisessä. Onpahan sitten raskauden jälkeen kunnon varastot. :P

Ja ehkei sillä ole väliä minä päivänä alkoholit ostaa, maanantai toimii siinä missä muutkin päivät. :P

Toivon kovasti Triokide että vuodot lakkaa ja kaikki menee hyvin. Meillä on neuvolassa takaisinsoittopalvelu, soittavat samana päivänä takaisin. Onko teillä sellaista? Jos saisi selvyyden tilanteeseen... :/
 
Triokide, en mä nyt sillai pahalla tarkoittanut. Ehkä siitä "monta" siideriä tosiaan tuli se vaikutelma, että tyyliin kassillisen. :D Sit toinen ajatus oli et onhan hän ihan hengessä mukana raskaudessa? Jos silmänlumeeksi osti niin ihan fiksu, mut ehkä halvemmaks tulee ostaa yks saunasidu per huijauskerta.. :)
Mulla on ehkä sekä miehistä että alkoholinkäytöstä aika negatiiviset kokemukset... Itsellä varmaan liiankin tiukka suhtautuminen alkoholiin, että joo, ehkä se mun ajatus/mielikuva et ostetaan alkuviikosta kassillinen siideriä raskaudesta piittaamatta oli vähän liioiteltu, ei esim. tullut tuo hämäykseksi ostaminen mieleen... Ei mulla syyttä oo tuo nimimerkki, joskus tulee möläyteltyä hölmöjä ajattelematta. Et en tosiaan tarkoittanut pahoittaa mieltäsi, sori.
Kovat hermot kyllä, kun maltat ootella ja katsella sen vuodon osalta.
 
Varsinkin sillon päivällä ei ole väliä kun jos on töissä missä vapaat on millon sattuu.

Toivottavasti huomenna ottavat suhun yhteyttä ja saisit lähetteen ees verikokeeseen.
 
Toi raskaus ja työsuhde on sellainen juttu missä on myös toinen puoli etenkin jos kysessä on pieni/yksityisyrittäjä. Joskus on nimittäin oikeasti yrittäjäpuolelle tosi paha juttu jos työntekijä yllättäin on raskaana ja jää pois töistä, koska se voi vaikuttaa niin pahasti että yrittäjällä itsellään jää rahaa saamatta ja rahaa pois oman perheen/lasten ruokapöydästä.

Yksikin läheinen pienyrittäjä joutui aika pahaan tilanteeseen jotain vuosia sitten. Hän teki 16-17 tuntista työpäivää useampaa vuotta kun ei ollut rahallisesti mahdollista pitää lomaa tai palkata ketään. Sitten lopulta pääsi vihdoinkin sen verran tasapainoiseen tilanteeseen rahan kanssa että pystyi palkkaamaan työntekijän ja ei joutunut itse tekemään kaikkia töitä. Nuori nainen tuli, kirjoitti sopimuksen ja parin viikon päästä ilmoitti olevansa raskaana ja että hän sitten jää pois töistä samantien hakemalla sairaslomaa. Teki tän siitä huolimatta että yrittäjä oli jo alussa kertonut tilannetta. Oli yrittäjälle tosi kova paikka kun oli ensin kaksi viikkoa kouluttanut naista töihin sillä kustannuksella, että oli se kahden viikon raha mennyt työntekijän ruokapöytään, pois omasta leivästä ja omien lasten ruokapöydästä :sad001
 
Ei hemmetti, hiivatulehdus :sad001
Ostin eilen canesten kuurin mutta sittenkin vielä soitan lääkärille ja varmistan että voin käyttää. Apteekissa sanoi että voin, mutta sitten ohjeessa vielä luki että ei mielellään ekassa kolmanneksessa.
Kohta ne soittaa tk:sta takaisin niin tulee selvyys.
Hirvee kutina :D
 
Kannattaa ehkä myös käydä poissulkemassa mahd bakteeritulehdus, siitä pitää olla tarkkana meinaan raskauden aikana koska voi pehmentää kohdunkaulaa yms. Alkuraskaudessa vissiin harmiton, mut voi aiheuttaa vuotelua.
 
Toi raskaus ja työsuhde on sellainen juttu missä on myös toinen puoli etenkin jos kysessä on pieni/yksityisyrittäjä. Joskus on nimittäin oikeasti yrittäjäpuolelle tosi paha juttu jos työntekijä yllättäin on raskaana ja jää pois töistä, koska se voi vaikuttaa niin pahasti että yrittäjällä itsellään jää rahaa saamatta ja rahaa pois oman perheen/lasten ruokapöydästä.

Yksikin läheinen pienyrittäjä joutui aika pahaan tilanteeseen jotain vuosia sitten. Hän teki 16-17 tuntista työpäivää useampaa vuotta kun ei ollut rahallisesti mahdollista pitää lomaa tai palkata ketään. Sitten lopulta pääsi vihdoinkin sen verran tasapainoiseen tilanteeseen rahan kanssa että pystyi palkkaamaan työntekijän ja ei joutunut itse tekemään kaikkia töitä. Nuori nainen tuli, kirjoitti sopimuksen ja parin viikon päästä ilmoitti olevansa raskaana ja että hän sitten jää pois töistä samantien hakemalla sairaslomaa. Teki tän siitä huolimatta että yrittäjä oli jo alussa kertonut tilannetta. Oli yrittäjälle tosi kova paikka kun oli ensin kaksi viikkoa kouluttanut naista töihin sillä kustannuksella, että oli se kahden viikon raha mennyt työntekijän ruokapöytään, pois omasta leivästä ja omien lasten ruokapöydästä :sad001

Niin, on tottakai aina raha+vaiva asia, joka korostuu erityisesti pienissä yrityksissä. Mutta toisaalta - raskaus on kuitenkin aika epävarmaa aikaa. :sad001 Ei ole mitään takuuta, että kaikki menisi hyvin, vaikka suurin osa tapauksista onneksi menee hyvin. Eli jos oli tän raskaana olevan naisen unelmaduuni, niin mun mielestä ei ollut väärin, että haki paikkaan ja kirjoitti sopparin. Vaikka tosi perseestä yrittäjän kannalta.

Tota ongelmaa ei onneksi valtion leiveissä ole ja itse teen työtä, joka ei vastaa koulutustani, mutta en jaksa edes katsoa nyt muita vaihtoehtoja, koska toivottavasti kesäkuussa jään hetkeksi pois työelämästä..
 
Ei hemmetti, hiivatulehdus :sad001
Ostin eilen canesten kuurin mutta sittenkin vielä soitan lääkärille ja varmistan että voin käyttää. Apteekissa sanoi että voin, mutta sitten ohjeessa vielä luki että ei mielellään ekassa kolmanneksessa.
Kohta ne soittaa tk:sta takaisin niin tulee selvyys.
Hirvee kutina :D
Saa käyttää, mutta ilmeisesti ilman asetinta. :D Jouduin samoista vaivoista soittelee melkein heti plussan jälkeen. Neuvoivat myös ottaa maitohappobakteerit käyttöön ja laittamaan ruokavalion kuntoon
 
Tänään olen pohtinut mm. sitä miten täällä on mun mielestä tosi hyvä ilmapiiri keskustella ja vaihtaa mietteitä vaikka varmasti tullaan kaikki tosi erilaisista taustoista. Joskus kun googlettelen jotain esim oiretta päädyn aika usein vauva.fin tai kaksplussan keskusteluihin, jotka toki useimmat ovat 2010 vuoden tienoilta, ja kommentit ovat välillä todella julmia ja syyllistäviä. Onneksi täällä ei ole samanlaista (toki nimimerkit ja rekisteröityminen vähentää trolleja)

Mutta siis, kiitos mukavasta yhteisöstä ja vertaistuesta kaikille. :)
 
Tänään olen pohtinut mm. sitä miten täällä on mun mielestä tosi hyvä ilmapiiri keskustella ja vaihtaa mietteitä vaikka varmasti tullaan kaikki tosi erilaisista taustoista. Joskus kun googlettelen jotain esim oiretta päädyn aika usein vauva.fin tai kaksplussan keskusteluihin, jotka toki useimmat ovat 2010 vuoden tienoilta, ja kommentit ovat välillä todella julmia ja syyllistäviä. Onneksi täällä ei ole samanlaista (toki nimimerkit ja rekisteröityminen vähentää trolleja)

Mutta siis, kiitos mukavasta yhteisöstä ja vertaistuesta kaikille. :)

Samaa mieltä! Mua vähän jopa pelotti rekisteröityä kun just niin paljon on pahaa verta paikoissa missä ollaan nimimerkkien takana. Välillä oikein on miettinyt mikä näiden ilkeiden ihmisten pointtina on, itse se ilkeys :/ ?
 
Saa käyttää, mutta ilmeisesti ilman asetinta. :D Jouduin samoista vaivoista soittelee melkein heti plussan jälkeen. Neuvoivat myös ottaa maitohappobakteerit käyttöön ja laittamaan ruokavalion kuntoon

Juu soittivat jo kanssa, että voi.
Mulla onkin jo maitohappobakteerit käytössä. Toi asetin juttu mua ihmetyttää ja naurattaa. Eihän sitä sentään kukaan koskaan ole kai kohtunsa yrittänytkään tunkee :D

Mutta laitan ilman...
 
Heips!

Pitääpä alkaa kirjoitella tänne puolelle :)
Ensimmäinen olisi toivottavasti syntymässä heinäkuun lopulla. Nyt eletään miehen kanssa hirmuisessa jännityksessä, että pysyykö lauantaina plussattu tyyppi matkassa - vielä on aika haaleat viivat, mutta pahoinvointia on ilmassa jo hieman. Nyt olisi rv 4+3.
Olin ehkä hieman hätäinen ja neuvolaankin tuli jo soiteltua (ei minulla ole mitään tietoa missä vaiheessa mitäkin tapahtuu tai pitäisi tapahtua :D ) ja ensimmäinen aika terveydenhoitajalle on juuri joulua ennen.

Kykenen hyvin samaistumaan työhön liittyviin pelkoihin: itsehän olen tehnyt jatkuvasti parin viikon-parin kuukauden pätkiä ja olen aivan varma, että työt loppuvat heti jos/kun raskaus tulee ilmi. Ja tiedän kyllä, että laitontahan tämä on kuin mikä, mutta käytäntö on tällä alalla enemmän sääntö kuin poikkeus ja jos alat tapella, niin eipä tarvitse muuallekaan mennä töihin.. Nyt on taas työttömyyspätkä menossa ja tulikomento töihin tulee usein päivän varoitusajalla. Onneksi miehellä on vakipaikka, niin ei stressaa niin pahasti.

Parit pikkujoulut yms. pippalot olisi tulossa - pitänee käydä kurkistamassa Alkon alkoholitonta tarjontaa, josko sieltä löytyisi sopivan hämäävännäköisiä pulloja :cool:
 
Kirputar, niistä etiketeistä voi raaputella myös alkoprossakohdat pois, "vahingossa etiketti kärsinyt"...(kaikissa pulloissa, heh...tai sit toteaa paikan päällä et ei helvetti, ostin vahingossa holittomia, jos joku kysyy asiasta. :wink Toinen helppo huijaus on laittaa holitonta viiniä "matkaeväkseksi" mukaan johonkin pienempään kätevämpään pulloon. :wink

Etuoikeutettu, itsekin luin jotain muita palstoja pari pv sitten kauhulla, mut siellä ainakin joku oli myöntänyt et on vaan huono päivä, ja sen takia on v*ttumainen kommenteissaan, itsellä tänään erittäin pitkä ja painava tappi otsassa ja kaikki nyppii, et varmaan tällaisina hetkinä monesti tulee kirjoitettuakin ikävästi. Mut sellaset ihan puhtaat v*ttuilut ja haukunnat on kyllä varmaan ihmisten oman pahan olon ja myös osittain kasvatuksenkin puutteen tuloksia, luulen.

Itse mietin tänään, että pitäiskö mennä siihen hcg-verikokeeseen yksityiselle vai ei, kun joka tapauksessa varhaisultraan menen 8.12. ja siinä selviää alkioiden määrä, ei kai sillä hcg:llä muuten mitään virkaa oikein ole. Tänään 4+4 nyt iltapäivällä ensimmäisen kerran vähän ällöttävä olo, koitan juoda sitruunasoodaa, ja pitää sillä sen olon poissa, nyt ei auttaisi minkään puklurumban alkaa.

Sit mietin, että mitenkähän koirat reagoi tulevaan a) mahaan b) vauvaan c) vauvan leluihin ym. Niin ikään mietin, mitä käy, jos vauva onkin allerginen koirille... Sit mietin tulevan vauvan ruokavaliota, eikös nannarii_ ollut kanssa vege (vai Mangusti_), niin miten vauva sitten? Itse syön kuitenkin kalaa joskus, mut oonko paha ihminen jos vaadin että lapsi ei lihaa syö, vaan saa itse asian päättää aikanaan, ryhtyykö sitä sitten syömään vai ei...

Ihan tyhmää ja turhaa tässä vaiheessa jo miettiä, mut mietin silti. Samoin mietin vehnätöntä ruokavaliota, kotona en voi pitää vehnää/gluteenia missään muodossa allergian takia, entäs sitten vauva? Jos sillekin tulee vaikka syntyperäinen vehnäallergia, niin sitten asia on selvä, mutta entä sitten, jos en syötä vehnäpitoista kamaa, kehittääkö se sitä kautta jonkun intoleranssin... Gääääh. Kaikkea tulee pohdittua. Mut lähtökohtaisesti kyl meinaan pitää tulokkaan pääosin gluteenittomalla ja kasvispainotteisella ruokavaliolla ja ilman mitään keinoteikoisia aineita, eli ei mitään lisäaine- ja sokeriryönää, kuten en itsekään sellaisia syö. Onko teillä tämmöiseen mitään mietteitä?
 
Mä olen kanssa kasvissyöjä ja ajattelin jatkaa vähän samalla tyylillä kuin tähänkin asti, eli perheessämme syödään suurimmaksi osaksi kasvisruokaa (kaikkien toiveesta), mutta mieheni ja hänen poikansa syövät välillä lihaakin. Tulevan lapsen annan syödä perheen mukana kasvisruokapainoitteisella sekaruokavaliolla ja saa sitten itse päättää, kun on tarpeeksi iso :)
 
Ranaridibunda, joo olen vege ja samoin myös mies. Toki joskus tulee kalaa syötyä. Emme aio tehdä lapselle erikseen liharuokaa, joten tarkoitus on et syö siis kasvis(kala)ruokavalion mukaan. Meillä on paljon tuttuja joiden koko perhe on jopa vegaaneja eli varmaan saadaan hyviä vinkkejä siihen, mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon vauvan kanssa. :)

Mun mielestä tärkeintä on, että lapsi saa kaikki tarvittavat ravintoaineet ja siihen ei tarvita lihaa tai vehnätuotteita. Toki pitää olla tarkempi, mutta uskon että kaikki kyllä järjestyy. :)
 
Meillä mun "sielukoira" on bongannut muutaman kaverin raskaudet ennen kuin ovat itse tienneet ja/tai asiasta kertoneet. Istuu kuin tatti tulevien äitien vieressä ja mielellään pitää päätä vatsan päällä. Tällaista on ollut havaittavissa nytkin, muut tosin toheltavat samaan malliin kuin ennenkin :D
Itse en sen kummemmin jaksa stressata näiden suhtautumista mahdolliseen vauvaan - lapsista jokainen tykkää kuin hullu puurosta. Ja allergiaa on turha miettiä etukäteen, tulee jos tulee ja aika harvoin lapsi on ihan hengenvaarallisesti allerginen lemmikeille vaan melko usein siedättyminen auttaa. Toki voi käydä niin kurja tuuri, että lapsen ja koirien yhteiselosta ei tule mitään, mutta etukäteen murehtiminen ei tähän auta :)
 
Mä alotin just työt uudessa paikassa ennen ku plussasin tän yllärin enkä ole kertonut raskaudesta. Koeaika kestää 6kk eli toukokuuhuun ja sit jäisin jo kesäkuussa äitiyslomalle. Saa nähdä miten käy sitten kun kerron :D Toisaalta oon just ajatellut että raskaus on vielä niin alussa ja mitä vain voi tapahtua. Ja myös se, että nehän voi koeajalla muutenkin pistää mut pois koska vaan... En ainakaan ennen rv 12+ kerro...

Me ajateltiin kertoa esikoiselle (10v) raskaudesta lauantaina, viedään tyttö syömään ja kuopus (3v) menee isovanhemmille hetkeksi hoitoon :)
Ensi viikolla kerrotaan varmaan sitten mun ja miehen porukoille, pitäis vaan keksiä joku kiva tapa kun heillekin tämä on aikamoinen yllätys :D

5+5
 
Muokattu viimeksi:
Meillä mun "sielukoira" on bongannut muutaman kaverin raskaudet ennen kuin ovat itse tienneet ja/tai asiasta kertoneet. Istuu kuin tatti tulevien äitien vieressä ja mielellään pitää päätä vatsan päällä. Tällaista on ollut havaittavissa nytkin, muut tosin toheltavat samaan malliin kuin ennenkin :D
Itse en sen kummemmin jaksa stressata näiden suhtautumista mahdolliseen vauvaan - lapsista jokainen tykkää kuin hullu puurosta. Ja allergiaa on turha miettiä etukäteen, tulee jos tulee ja aika harvoin lapsi on ihan hengenvaarallisesti allerginen lemmikeille vaan melko usein siedättyminen auttaa. Toki voi käydä niin kurja tuuri, että lapsen ja koirien yhteiselosta ei tule mitään, mutta etukäteen murehtiminen ei tähän auta :)
No mä oon miettinyt kanssa, että onko mun toisen koiran aistit ylimaalliset, koska se jotenkin nyhjää mun kyljessäni enemmän kuin yleensä. Katsotaan sitten, miten reagoivat, kun homma etenee....
 
Ranaridibunda, joo olen vege ja samoin myös mies. Toki joskus tulee kalaa syötyä. Emme aio tehdä lapselle erikseen liharuokaa, joten tarkoitus on et syö siis kasvis(kala)ruokavalion mukaan. Meillä on paljon tuttuja joiden koko perhe on jopa vegaaneja eli varmaan saadaan hyviä vinkkejä siihen, mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon vauvan kanssa. :)

Mun mielestä tärkeintä on, että lapsi saa kaikki tarvittavat ravintoaineet ja siihen ei tarvita lihaa tai vehnätuotteita. Toki pitää olla tarkempi, mutta uskon että kaikki kyllä järjestyy. :)

No sillai mäkin olen sen ajatellut, että niin kauan kun on ravintorikasta (ja puhdasta) ruokaa, on hyvä. Meinaan soseetkin keitellä sitten itse, niissä kaupan tuotteissa on säilöntäaineita ja täyteaineita yms. kökkeröä. Kyllä, tiedän, millainen rumba on edessä, mutta ennemmin puhdasta ja edullista ruokaa kuin kallista ja kakkaa. ...Mistä tulikin mieleeni, että melkein iski paskahalvauspaniikki yks päivä kun tulikin punaista paperiin vessassa, aattelin, että ei helvetti, nytkö... mut sit muistin et mähän joo olinkin syönyt punajuurta. Eeeen ollenkaan stressaa liikoja... en.... :grin:p Oon tossa keväämmällä katsonut sitä Ylellä pyörinyttä neliosaista dokkaria Isä, äiti ja lapset, ja siinä on kyllä mahtava perhe & lapset.
 
Mun äitillä, entinen pph, oli hoitolapsia joiden vanhemmat oli kasvissyöjiä, ja ne lapset siis oli myös kasvissyöjiä sillon ku olivat kotona. Hoidossa ollessa saivat syyä lihaa. Ja mun mielestä on kans tärkeintä se et saavat tarv ravintoaineet, tulee ne sitte kasviksista tai lihasta.

Mulla on vakkarityö, mutta työkuviot ja pomo vaihtuu tammikuussa.. enkä tiiä vaihtuuko paremmaks vai huonommaks, sen näkee sitte. En aio pomolle, enkä työkavereille, kertoa raskaudesta ennen nt-ultraa. Mun pitäs pitää kesälomat pois ennen äippäloman alku joten jäisin jo toukokuussa pois töistä.. pomo varmasti tykkää :)
 
Takaisin
Top