Moi!
Vielä pitää ennen kuun vaihtumista kirjotella tänne jotain. :)
Onko muutes kukaan liittyny tonne Muksunmaahan? Mä lähetin miehellenikin sinne yhteystiedot ja ois tosi kiva tehdä junnulle valmiiks omat sivut et aikanaan voi katella ne läpi.
Vaikka ultrauksen mukaan ois tyttö tulossa, niin eihän sitä oikeasti voi tietää onko se tyttö vai poika?! Eihän ne ole koskaan 100 % varmoja? Meille on ihan sama kumpi on, kunhan olis vaan mahd terve. :)
Olen tässä viimeisimmän kuukauden aikana alkanut vaan epäilemään, että entäs jos onkin sitten poika? Kun eilenkin, kun äitini ja tätini käväsivät kylässä, molemmat katsovat mun vatsaa ja totesivat, että kun odottivat poikiaan, niin heidän mahansa olivat saman muotoiset kuin minulla. Aikas jännä! Kun itse olen kuvitellut, että mulla on enempi tyttövatsa ja aiemmin siitä on mulle niin sanottukin, mut nyt kasvaessaan maha näyttää kun se ois "poikavatsa" - eli pystyssä edessä ja takaa raskautta ei edes näe, kun tyttövatsa näkyy myös takaapäin helpommin. Hmm.. Toisaalta yks mun kaveri kerto just kesällä, että hänestä odotettiin "poikavatsan" takia juuri poikaa, mutta tyttö tulikin :) Hehheh... no onpahan jotain, mitä jännittää sitten et kumpi tulee - ihan hauskaa. Ja kun tuli noita hankintoja tehtyä, niin pojalle varusteet sain lähes kaiken ilmasiks, kun lähipiirissä porukoilla on poikkeuksetta poikia, vaan tytön varusteita piti sit hankkimalla hankkia.
Kun muuttokuviot alkaa olla jo historiaa, niin tuntuu, että nyt jaksaa taas ihan erilailla ja on virtaa tehdä päivisin asioita nukkumatta enää päiväunia. Nyt jo rv 32 menossa ja vielä ois paljon hommaa mitä tässä uudessa kodissa laittaa. Mut kaikki aikanaan ja ihan on tehnyt jaksamisen mukaan juttuja.
Muuten onko kukaan kokenut äitiysaikanaan sitä äitiysmasennusta? Mulla ei ole siitä varmaan pelkoa *koputtaa puuta*, kun mut tuntee, niin varmaan helpommin tulen uuvuttamaan itseni tekemällä liikaa asioita, kun että en jaksais tehdä mitään mihinkään suuntaan. Olikin just puhetta ammattilaisten kanssa asiasta ja hyviä vinkkejä ne anto siihen alkuaikaan lapsen kanssa: esim. Nuku kun lapsesi nukkuu, jos vaan pystyt/osaat, tai toinen hyvä: Hoida tärkein, eli lapsesi asiat täysin ja kunnolla, itsellesi riittää se juuri ja juuri tarpeellinen, muut perheessä hoitakoon itsensä/muita kuvioita. Eli priorisoi tärkeimmät asiat ensin, koska ajan kanssa sitten alkaa oppimaan sen arvojärjestyksen siinä ja samalla oppii myöskin "hölläämään" joissakin asioissa, esim. jos on ollut "siivousfriikki" niin ymmärtää, että tuollaset asiat ei ole olennaisia lapsen tultua - ainakaan niin olennaisia, että ne menee lapsen edelle jne.
Mielipiteitä tästä aiheesta on varmasti niin paljon kun on ihmisiäkin erilaisia, mutta ois tosi kiva saada kommentteja toisen/useampien lapsien äideiltä ja neuvoja siitä, mitä vauva-aikana kannattaa noteerata erityisesti ja mitä ei. Näin esikoista odottavana sitä on kaiken uuden edessä ja pelottaa. Laittakaa viestiä vaikka sit joulukuun palstalle? :)
Liitoskivuista: Mulla ei ole muutes noita ihan kauheasti vielä ollut. Aattelin, että pitäsköhän vielä venyttää spagaatit, jos kykenee jotenkin, kun olen ne aikanaan pitkittäin saanut - vois auttaa synnytyksessä paikkoja aukeamaan.
Muutes noista jouluhässäköistä + siitä et olin tässä välistä tosi väsyny ja uupunu:
Se meni onneks ohi! Ja toisaalta ymmärrettävää et sekin on kausittaista: vauva tarvitsee kasvaessaan myös sitä että äiti lepää urakalla, toisaalta myös tämä syksy: kun on valoa vähemmän, niin nukuttaa enemmän. Mulla oli aikanaan nuorena kun olin täysin terve, niin aina sama juttu: syksyllä nukuin paljon enemmän pimeen takia ja keväällä taas piristyin valon ansiosta. Nyt kun olen taas ollut tän syksyn "täysin terveen" papereilla, niin on sama kuvio jatkunu. 6 vuotta ollu sitä lääkitystä, jonka ansiosta syksysin ja keväisin on tasasemmin ollu unirytmit ja öisin nukkunu ja päivisin valvonut, eikä valo siinä vaikuttanu mitenkään rytmiin, kuten nyt.
Mut siis nyt on taas ollut ihan eripirtsakka olo päivisin, et nyt taas alkaa jaksaa. Joku mulle sanokin, et synnytyksen alkaessa lähestyä, sitä keho jotenkin "piristyy", koska osa on jännitystä ja osa sit taas valmistautumista synnytykseen ym..
Jouluhässäköistä päätin, että en osta tänä vuonna kellekään/mihinkään lahjoja. Miehen kans just naurettiin, et kun täs muutettiin, niin nyt voidaan ilmaset joulukortit lähettää kaikille, kun piirretään jotain tonttulakkeja postin muuttokortteihin ja siinä sit kaikki info yhdessä: "muutettiin, ainiin hyvää joulua ja uutta vuotta etc." :D
fjansku: tosi ikävää, että miehesi käyttäytyy tuolla tavalla: ei noudata teidän vanhempien yhteisiä sääntöjä lapselle vaan "kohottaa omaa egoaan" antamalla lapselle kaikessa periksi ja näin ollen saa toki lapsen suosion, mutta pilaa myös lapsen yhteyden sinuun. Mun täytyykin kertoa sulle mun eronneista vanhemmista: Mun vanhemmat aikanaan kun mä olin lapsi, eivät koskaan kommunikoineet keskenään ja ne elikin kulissiavioliitossa yli 10 vuotta. Ongelma oli tämmönen: iskä anto meille lapsille kaiken - ois varmaan kuun repinyt taivaalta ja me lapset tietenkin hyväksikäytettiin tilanne aina kun mahdollista (saatiin luvat yökyliin ja kaupasta kaikki ostokset ym.). Äiti kertokin mulle näin vuosien jälkeen mitä se sitten todellisuudessa oli: Kun me lapset ei oltu kuulolla, isä oli kuulemma huutanu kun joku "narkkari" äidille, että rahaa lisää mistä tahansa, että hän saa sitten ostettua/hankittua sen kaiken, minkä on meille lapsille luvannut + tietenkin hänen omat hankintansa. Ja sekin vielä, että koskaan eivät puhuneet keskenään meidän lapsien asioista, vaan kumpikin veti ihan omaa linjaansa: äiti sanoi kaikkeen aina ei ja isä taas kyllä. Olihan se nopeasti opittu sitten menemään heti isältä kaikki luvat ym. kysymään.
Tuli nyt sitten omalle miehelle pidettyä kunnon jööpuhe tästä aiheesta: Me tullaan pitämään yhteinen "muuri" jo sillä, että kun lapsi kysyy lupaa jommaltakummalta, vastaus on oltava aina se, että lupa annetaan kunhan on vanhempien kesken neuvoteltu ensin. :) Onks tää nyt sit toimiva juttu vai ei? Toinen vaihtoehto on, että kaikki lapsen luvat menee yhden vanhemman kautta, jollon ei tule info-ongelmia (tietenkin se vanhempi, joka pääasiassa päättää talouden talousasiat ym, eli se "tiukempi" vanhempi).
On se uskomatonta meininkiä tämä odottaminen ja synnyttäminen se vasta sitä onkin. Näin ensiraskautta eläneenä en vieläkään käsitä mitä pian tapahtuu ja olen vieläkin onnistunut olemaan paljon ajattelematta synnytystä. Mut kylläpä tää aika oikeesti on juossu lähiaikoina kauheeta vauhtia eteenpäin. *jaiks* :)
Hyvää loppuaikaa raskauteen kaikille! + Paljon voimia, sekä lepoa ja valoa niille kaikille, jotka ei tän pimeyden keskellä jaksa niin paljoa uurastaa. Eikös se ole muutenkin tärkeetä levätä ennen synnytystä ihan urakalla? :) *hyvä syy lepoiluunkin*