Marraskuun mietteet.

No nyt vois sanoa että on pistänyt mietityttämään.
Kolme lääkekuuria syötynä pissitulehdukseen, joka ei hellittänyt niillä. Ja syykin oikeen löytyi.. tämä onkin ollu sellanen kanta johon ei oikee moni lääke tehoakaan. (lääkäri soitteli tänään jo kolmesti et mitäs tehään) ekaksi ehdotti lääkekuuria, mut sit soitti perään ettei sitä enää saakaan suomesta. okei ? no, seuraavaksi ehdotti että haen lääkkeen piikki muodossa ja pistettävänä tk:ssa kolmen päivän ajan aina samaan aikaan. hetken kuluessa soitteli uudelleen, että lääke onkin kallis n. 1000 euroa. eli teemme niin et tk:ssa on jotain saman tyyppistä lääkettä saatavilla, joka ei ole tosin yhtä tehokasta...  mä vaan käyn pistettävä kolmesti päivässä viiden päivän ajan alkaen tänään illalla.. Eikä maksa mitään, hyvin mielenkiintoista touhua. Ja me kun asutaan pienellä paikkakunnalla niin pitää eka ajella isommalle paikkakunnalle ja käydä illalla siellä pistettävänä ja huomenna aamu ja iltapäivä pistos onnistuu kyllä täälläkin ja sitte viikonloppu ja illat toiselle paikkakunnalle ajelua. 
Toivottavasti tällä tehoaa oikeesti, ettei tarvii alkaa miettii tota tonnin laskua. Koska sellaiseen ei todellakaan ole varaa.

Ja perjantaina olis ultra äitiyspolille et missäs kohtaa se istukka nyt on. Jospa se ois noussu.


 
Tääl ollaakin nyt sit Kuopion sairaalassa makoilemassa. Sain tänään siirron koska Koks ei hoida ennen viikkoa 32-33 syntyneitä ja verenvuotoa on nyt ollu enempi, joten varaudutaan siihen että Piiperö joudutaan ottamaan sektiolla pihalle.. Helsinki ois ollu lähimpänä, mutta siellä oli niin täyttä, että jouduin sit lähtemään tänne asti. Ambulanssi kyydillä tänne siis siirryttiin..

Oon kyl ollu tänään jotenkin hajalla.. Kauhea lähteä näin kauas, kun en tiedä milloin nään esikoista seuraavan kerran, saati muita tuttuja. Tänne kuitenkin meiltä ajaa sen 4h suurinpiirtein. Paras vaihtoehto tää kuitenkin on Piiperön kannalta, ja sen takia tää on jaksettava. Miul on nyt kanyylit molemmissa käsissä, kun tulee supistusten esto lääkettä ja antibioottia, lisäksi tossa tuli verenvuotoa hyydyttävää lääkettä, mut nyt saan ne jatkossa tabletteina. Istukka ei ees oo enää niin reunalla, mut valuttaa silti, joten Piiperön kuntoa seurataan aamuin, päivin ja illoin käyrällä ja muutenkin pitää kuulostella pienen liikkeitä ym. että miten jakselee.

Mut jos sit jotain arkipäiväisempää. Meil on esikon jäljiltä pinnasänky valmiina. Kunnostettiin miehen vanha pinnis esikolle, ja se saa nyt sit toimia Piiperönkin sänkynä. Sellanen rottinkikehto meille tulee vielä miehen puolen suvulta lainaan, jossa Piiperö saa nukkua sit päikkäreitään ym. Meidän esikko siirtyi viime perjantaina isompaan sänkyyn nukkumaan, joten pinnis jo odottelee uutta tuhisijaa.. :)
 
Tsemppiä Riida ja Kittuli!

Mäkin joudun huomenna käymään sairaalassa korkeen verenpaineen takia. Jännittää :(  Oon nyt saikulla verenpaineen vuoksi. Äitiysloman alkuun vielä pari täyttä viikkoa.
 
Tsemppiä Riida! Toivottavasti se pieni nyt pysyis vaan siel kohdun suojassa vielä. :) Koitahan jaksella!
 
Voimahali Riida! Toivotaan että Piiperö saisi olla masussa vielä. Koitahan jaksella, ajattele positiivisesti <3 <3
 
VOIMIA Riida paljon, tilanne ei kyl kuulosta yhtään kivalle ajatellen esikoista ja miestä ja noin pitkää matkaa! Mut mitäpä sitä ei tekisi tulokkaan takia. Voimia sinne Kuopioon paljon. <3

Kysissä on kyl hyvä hoito ja huolenpito, kokemuksesta voin sanoa ;) Ja se on ilmeisesti Suomessa parhain sairaala Helsingin rinnalla pienten keskosten hoidossa! Mutta toivotaan että pikkuinen pysyy mahassa vielä eikä halua pihalle vielä vähään aikaan ja toivottavasti pääset kotiin vielä sieltä!

Niin ja piti viel kysyä että paljonko on painoarvio vauvalla tällä hetkellä?
 
Painoarvio on parin viimisen ultran mukaan 1300g. Kasvu menee ihan keskikäyrällä.

Kiitokset tsempeistä kaikille! Tulee tarpeeseen..Nyt pitää vaan mennä hetki kerrallaan eteenpäin.. 
 
Paljon paljon voimia ja positiivisia ajatuksia sinne Riida!!!

Millään en malttaisi oottaa, että tulisi tammikuu ja pääsisi lukemaan iloisia uutisia uusista pikkuihmeistä <3 Tänään siirsin pikkusen vaatteita äitiyspakkauslaatikon reunasta toiseen ja mietin et josko jo alkaisin laittaa niitä kuntoon kaapitusta varten, tajusin et lipasto hälle haetaan vasta lauantaina niin ehkäpä sitä nyt vielä hetken odotan,on sitten ensi viikolle touhuttavaa :) Huomenna tarkoitus askarella isyyspakkauksen sisältö valmiiksi ja perjantaina viime hetken hankinnat sinne. Avomies tulee varmasti oleen kyyneleet silmissä kun tuskin yhtään aavistaa et mitään hänelle vielä tänä vuonna olis luvassa :)
 
Täällä makoilu jatkuu. Verta tulee yhä hiukan koko ajan, mutta suurimmilta vuodoilta ollaan nyt pari päivää säästytty. Eilen kävin sängyn päällä maaten tutustumassa tuolla vastasyntyneiden teholla. Kertoivat tehon toiminnasta ja siitä mitä on odotettavissa, jos sektioon päädytään. Tänään tulee ehkä lastenlääkäri kertomaan tarkemmin vielä noista hoidoista ym.

Tänään sain toisen kanyylin kädestä pois ja nyt ei yhtään tippaa oo tossa muutenkaan valumassa. Aamulla katsoivat käyrällä taas Piiperön vointia ja hyvin tuo tuntuu jakselevan. En tiedä milloin seuraavan kerran ultrataan tms. mutta nyt vaan seuraillaan tilannetta. Liikkua en saa yhtään enempää, kuin vessaan ja tällä varmaan mennään ainakin siihen asti, kunnes toi vuoto kokonaan rauhoittuisi..

Tosta sektiosta täällä oli jossain puhuttu. Niin itseäni ajatus siitä kyl kauhistuttaa. Varmasti vaikuttaa se kun esikoinen syntyi alakautta, niin se tuntuu "turvallisemmalta" vaihtoehdolta. Etenkin nyt, kun sektio on tosiaan pyöriny tuossa ihan todellisena vaihtoehtona, niin on jotenkin ruvennu ahistamaan koko ajatus.. Mut tottakai, niin täytyy tehdä kuin pienelle on parasta kuitenkin.. :)
 
Riida: oikein paljon voimia sinne ja jaksamista! onneksi teidän pienellä on kaikki hyvin ja olette ainakin hyvässä hoidossa!

tänään on kärsitty kovia selkäkipuja. alkaa noi neuvottelut olla aika vaikeita, kun joutuu koko ajan kiemurtelemaan ja vaihtelemaan asentoa. kaikista paras istumapaikka on ollut mun oma työtuoli <3 ihanaa kun voi nojailla siihen :) vauva on keksinyt alkaa potkimaan ylöspäin kylkiluihin, mikä ei tunnu ollenkaan kivalta, vaikkei ne potkut mitään killereitä olekaan. huomasin aamulla perhealmennuksessa, että mun sormet on turvonneet lisää ja jouduin siirtämään sormukset etusormista nimettömiin (vihki- ja kihlasormus ei ole menneet enää aikoihin, nämä ovat mun ns. peukkusormukset). kohta kai joutuu luopumaan kokonaan niistäki. maha kasvaa lisää ja napa on öbaut pullahtamassa ulos.

hyviäkin juttuja on tänään selvinnyt: meidän poika pääsee viikoksi kokeilemaan opiskelua "isoon luokkaan" :) hän on siis vielä pienryhmäopetuksessa (päädyttiin tähän ratkaisuun neuropsykologin ja eskariopen suosituksesta, koska eskariaikaan oli jotain kielellisiä vaikeuksia ja sai sit erityisopetuspäätöksen 2. luokan loppuun). nyt sit näyttää kuulemma siltä, että poika selviytyy luokkakavereitaan paremmin oppiaineissa eikä oppimisvaikeuksia ole, joten isoon luokkaan siirto olisi muutenkin edessä viimeistään 2. luokan jälkeen. me ollaan tyytyväisiä, koska nykyisessä luokassa poika alisuoriutuu, koska muilla on isoja vaikeuksia opiskella ja hänellä ei ole muuta kuin ehkä laiskuus, minkä kanssa ollaan tehty nyt taas töitä :)
 
Onnea kaikki tulevat isit ja jo isinä olevat :)

Meillä pikkunen säikytti eilisiltana oikeen kunnolla. Lähdettiin heti aamusta tekemään viime hetken hankintoja mein makkariin, lipasto ja muutama matto ja tietysti tahmatassuna mukaan tarttu sisustustarvikkeita, mitä voin itse laitella vaikka isi onkin töissä, lipasto ja sänky jne isot jutut kun menee lähinnä niin et min luen ohjeita ja koitan näyttää siltä et oon tosi isona osana kokoamista :) Koti tuli siivottua lattiasta kattoon ja illalla kun vihdoin tajuttiin hetki hengähtää rupesin miettimään että olenko koko päivänä huomannut mitään liikkeitä. Maha näytti valahtaneen alas ja ylävatsaa kun paineli niin tyhjää oli täynnä. Ahmin makeeta ja asetuin vasemmalle kyljelle, kyllä sieltä se maaginen kymmenen liikettä tuli, mutta mein pieni on ollu niin kova rokkaaja et tuo liikemäärä oli jotain tooodella pientä aiempaan verrattuna. Ilta meni sitten sängyssä pyöriessä ja koko ajan liikkeitä toivoen. Lopulta keskiyöllä oli pakko soittaa synnärin päivystykseen. Sieltä onneksi osattiin kertoa että jos tuo 10 liikettä on saatu tunnin sisään kasaan niin ei hätää. Yö on kuulemma huonoin aika ruveta niitä liikeitä seuraamaan mut enhän minä siinä pienehkössä paniikissa ajatellu kelloa saati sitten mitään pikkusen yörytmejä. Äärettömän mukava hoitaja kertoi vielä, että viikot (eilen 31+6 ) on just niitä viikkoja kun masussa vielä vaihellaan asentoa ja esimerkiksi meillä kun on oltu raivotarjonnassa niin voi olla mahollista et nyt tutkaillaan elämää perätilassa (selittäs sen mahan 'valahtamisen' ), jolloin liikkeet tuntuu toki aivan erilaiselta. Eikä siihen tarvii noinkaan radikaalia asennon muutosta, sanottiin.

Tänään herättiin huonosti nukutun yön jäljiltä ja masussa oikeen isänpäivä disko <3 Nyt järkkäillään isyyspakkausta aamupalapöytään ja ootellaan et kello ois kymmenen ja sais käydä herättää tulevan isin.

Tsemppiä kaikille!!
Taas on viikko lähempänä pikkunyytin syleilyä <3
 
Täällä yhä maataan sairaalassa, ja luultavasti saan vielä 2 viikkoa ainakin maata täällä Kuopiossa mut sit ne ehkä palauttais miut takas koksiin... Tilanne on vaihteleva mut suht rauhallinen. Vuotoa tulee aina välillä enempi ja sit se taas rauhoittuu, joten lepääminen jatkuu..

Tänään sain kuulla ihan mahtavia uutisia, nimittäin saan tyttöni tänne kylään pariksi päiväksi! Miun äiti ja isäpuoli lähtevät huomenna tänne suuntaan ajelemaan. Ovat varanneet jostain tosta sairaalan potilashotellista huoneen missä sit yöpyvät koko kööri pari yötä! :) Aivan mahtavaa nähdä rakasta tytärtäni pitkästä aikaa!!<3

Tänään tai huomenna pitäis päästä ultralla taas katsomaan tuota tilannetta. Riippuen vähän miten lääkäri ehtii. Tuun sit laittelemaan ultran kuulumisia.. :) 

della_79: Jaksamista noiden selkäkipujen kanssa! Todella inhottavilta kuulostavat! Onneksi odotus alkaa olemaan jo loppusuoralla!! :)
 
Riida, aivan mahtavaa!!! Varmasti ihan todella ihanaa saada tyttö paijattavaksi pariksi päiväksi. Sillä varmaan jaksaa taas maata siellä kaukana rakkaista, varmasti antaa paljon voimia tuollainen vierailu. :)
Voin kuvitella tuon sinun ikävän mieheesi ja tyttöösi. Itsellekin tuollainen välimatka ja poissaolo tuntuu jo kauhealta ajatukselta, saati sitten jos sen joutuisi kokemaan! Täydet sympatiat saat minulta!

Täällä ollaan lähdössä lauantaina ikeaan ostoksille. Tärkeimpinä ostoksina on pojalle lastensänky ja vaatekaappi meidän makkariin kun siellä on vaan vaatehuone jossa on kaikkea muuta kun vaatteita :D Siihen on hyvä laittaa piiperön vaatteet sit siksi aikaa kun meidän huoneessa majailee. :) Tällä hetkellä ne on pojan huoneen vaatekaapissa viereisessä huoneessa mut parempi ne olla samassa huoneessa missä tyttö nukkuu koska yölläkin voi joutua vaatteita vaihtamaan niin ei kehtaa mennä poikaa häiritsemään sinne sen huoneeseen kun nukkuu. :)
Torstaina onkin neuvola, toivottavasti nyt tutkitaan alakertaa, kun sitä ei ole vielä kertaakaan tutkittu. Harmi vaan, joudun ottamaan ehkä pojan mukaan ja se on aina sellasta sählinkiä kun se on siellä jaloissa pyörimässä. :)
Kahden viikon päästä olis taas äippäpolille meno, vauvan kasvua seurataan edelleen ja hyvä niin. :)
 
Hauska kuulla Riida että saat tyttösi sinne kanssasi <3, on varmasti joka päivä tuskaa olla pienokaisesta erossa. Ikävä on varmasti hirveä....

Hemppa: On kyllä tosi kummallista jos ne ei alakertaa tarkista!

Mulla on kanssa istuminen aika hankalaa, mua ei kyllä ota selkään vaan vaan vatsaan. Masu ei tykkää olla runtussa lainkaan ja kohtu ärsyyntyy niin että masu on kuin kivi koko loppupäivän kun kotiin töistä menen. Todella ärsyttävää. Eipä mulla tosin ole enää kuin 3 viikkoa töitä.
 
Hei vaan pitkästä aikaa ja tsempit Riidalle sinne sairaalaan - onneksi marraskuu on jo tässä vaiheessa ja pikkuinen kasvaa kuitenkin joka päivä. Varmasti sairaalassaolo on tylsää, mutta toisaalta sitten ainakin tietää että apu on tarvittaessa lähellä eikä tarvitse stressata sitä. Hieno juttu, että saat sinne piristystä :)

Mulla on mennyt raskaus tähän asti tosi kivasti ja olen jaksanut hyvin ilman selkäkipuja, nukkumisongelmia tms. (kopkop), mutta nyt ihan viimeisen parin viikon aikana olen ollut tosi väsynyt ja keskittymiskyky nollassa. Töitä ei huvittais enää yhtään tehdä ja tuntuu että kaikki pienetkin jutut vaatii suuren ponnistuksen. Esim. jos joutuu menemään työn puolesta toiselle paikkakunnalle päiväksi, niin se tuntuu ihan ylivoimaiselta suoritukselta jonka jälkeen on ihan uupunut. Liikuntaa olen myös keventänyt, kun sekin tuntuu vievän jotenkin ylipaljon voimia. Tuntuu kuin olis jossain määrin palannut siihen alkukesän flegmaattiseen olotilaan, jolloin teki mieli vain nukkua ja katsoa telkusta hömppää. Onneksi on enää pari viikkoa mammalomaan... - kuinkahan paljon muuten tähän voimattomuuteen vaikuttaa oikeasti raskaus ja kuinka paljon marraskuun harmaus..?

Onneksi on sentään kivaa odotettavaa.. Hankimme viikonloppuna joulukalenterin ja tänä vuonna se tuntuu jotenkin vielä merkityksellisemmältä, kun jouluna viikkoja on jo 38!

Hyviä vointeja kaikille!
Sanna
 
Tsempit riidalle!ja varmasti ihanaa kun saat tytön sinne!Mä voin lohduttaa section kokeneena et mulle ainakaan ei ollut mikään hirvee kokemus ja hyvin toivuin, mut toki toivotaan et saat ihan normaalisti synnyttää:)

Mäkin sit rouviinnuin perjantaina ja kaikki meni oikeen hyvin:) Toki poika oli vasyksissä ja päätti et ei kävele morsiusneidon kanssa vaan halusi isin syliin no siis huusi miehen jaloissa kun alkoi alkumarssi soida niin eipä siinä auttanut kun miehen ottaa syliin käveltiin sit koko perhe alttarille tai suostu poika sit paappansa kans jäämään istumaan:)Mut monet sit sano et oli tosi hienoa kun poika oli siinä meidän kanssa ja olihan se:)Tanssi myös meidän kans häätanssin isin sylissä:) Mut kaikinpuolin oli oikeen onnistunut päivä ja mäki(jotenki)lopuksi jaksoin sit olla neljään asti yhtäaikaa siis lähdettiin viimesten vieraiden kanssa. Kyllä mä miehelle pari kertaa sanoin et voitais mennäkki mut se halus olla loppuun asti ja oli kyl ihan kivaaki sit lopuksi pienellä porukalla lauleskeltiin karaokea ja vähän tanssittinki:)Jopa 2 kertaa vielä sillon yöllä tanssittiin miehen kanssa kun se ei alunperi ollut oikeen innokas koko häätanssista mut suostu kumminki:)

Mut hyvää viikkoa kaikille:)
 

Päivää kaikki kanssaodottelijat :)

Ultrasta ja lääkekuurista selvittynä ollaan, ens viikon loppupuolella tietää miten kuuri on tehonnut. Mut on tuntunut siltä että olen energisempi pikkuhiljaa :) Jospa sitä jaksais loput joulukortit askarrella.

Ultrassa nähtiin että istukka oli siirtynyt turvalliselle alueelle ja sain sitten ultra kuviakin mukaani neljä kappaletta, kaksi niitä tavallisia joissa näkyi hienosti pikku nenä ja sivuprofiili ja sitte kaksi 4d kuvia, joissa näkyi hienosti naama ja niitä sitten ollaan ihailtu joka päivä :) ultra tehtiin tasan 30 viikolla, piti siirtää perjantailta aika maanantaille, en olisi tiputusten takia ehtinytkään sairaalaan niin aikaisin.
Huomenna kouluun takaisin katsomaan, tosin välillä tuntuu siltä että vois senki lopetella jo, mutta onha se parempi olla jotain tekemistä kun kyllä sitä ehtii sitten olemaan itekseen ennen lapsen syntymää riittävästi. :)

Nyt ovat synnytys ja perhevalmennukset vasta alkaneet ja niitä on neljä kertaa. Ja sitten virtuaalisesti voimme tutustua synnytyssairaalaan netin kautta, jota tossa jo katselinkin.

Tsemppiä myös muille odottajille :)
 
Heipä hei kaikille :)

Riida: Paljon voimia sinulle sinne. Toivottavasti kaikki menee hyvin ja turvallisesti :)

Täällä mennään tänään jo 31 viikkoa. Ajatella, että enää noin 9 viikkoa jäljellä joka on loppujen lopuksi pieni aika. Raskaus on mennyt tähän asti muuten mukavasti, mutta nyt muutamina öinä oon alkanu nukkumaan tosi huonosti ja sitten aamulla nukuttaa niin, että pitää jatkaa unia pitkälle päivään. Kävellessä tulee ihmeellisiä kiputuntemuksia toiselle puolelle vatsaa ja terveydenhoitaja kehoittikin siinä vaiheessa hellittämään lenkkeilytahtia. Töihin ei ole toistaiseksi tullut kutsua sijaistamaan ja toivottavasti ei enää tulekkaan, kun ei tahdo enää voimat riittää. Eilen kompastuin portaissa, mutta onneksi menin vain polvilleen eikä mahaan osunut mikään. Sen seurauksena sain selkäsäryn eikä auttanut makuu eikä istuma-asento. Meni kuitenkin nukkumalla ohi. Kaiken olen laittanut jo vauvaa varten valmiiksi. Pinnasänky ja vaunut on valmiiksi koottuina ja kaikki vaatteet pestyinä ja silitettyinä lipastossa. Myös muut tarvikkeet on hankittuina. Ainoat mitkä puuttuu on vaipat sun muut rasvat ja pesuaineet. Vauveli liikkuu aina näin iltaisin ahkerasti ja vatsa hytkyy ja nousee hassusti. Ollaan saatu tietää yhdeltä kätilöltä ja kahdelta lääkäriltä, että luultavasti saadaan pikkuinen tyttö :) 

Tsemppiä loppuaikaan kaikki tammimammat :)
 
Takaisin
Top