Marraskuun mietteet.

ei mullakaan kovin kummoisia asioita ole hankittuna, mäkin oon vähän tuudittautunut siihen, että aikaa on vielä ja etenkin mammalomalla :) meidän vaunut majailee edelleen miehen veljen perheen omakotitalossa (samoin kuin muut, mitä nyt voisi sieltä hamstrata), pinnasänky lojuu kasaamattomana sängyn alla, sitteri ja turvakaukalo lojuvat makuuhuoneen seinustalla. vauvan vaatteet odottaa äitiyspakkauslaatikossa pyykkäystä ja säilytystilaa vaatekaapista, tätä ennen pitäisi raivata miehen vaatteet eteisen vaatekaappiin. oon päättänyt hankkia joulukuussa vauvalle ammeen ja siihen kylvetystuen, kuulin suosituksen, että tulpalla varustettu amme ois kätevä. ja se kissasuoja on kaupassa :D 

se sokerirasituslitku ei oo ihan niin kamalaa, mitä legendat kertovat, tosin on varmaan yksilökohtaista, miten kenenki elimistö reagoi siihen. mulle ei käynyt kuinkaan ja litkun mausta sen verran, et oon mä joskus pahempiakin kumonnut kurkusta alas :)
 
Musta se sokerilitku ei maistunut yhtään miltään ja mulle siitä mitään olojakaan tullut :D ja arvot ovat erinomaiset kuulemma, soitin neuvolaan ja kysäsin niitä ja ens kerralla laittavat neuvolakorttiin ylös ne :)
 
Joo pakko yhtyy tohon ettei se juuri miltään maistunu, ku eka oli 12h syömättä ja juomatta ja ku viimenää sai sitä juomista sen litkun merkeissä ni en keren edes maistelee sitä makua ku oli niin kova jano. :))

Odottavan aika on pitkä.. ekaa kertaa tuli fiilis että syntyispä se pikkunen jo. :) <3 Ja samalla tossa pohdiskelin että mitähän sinne synnärille pitäs pakata mukaan? :o
 
Mulla yksi synnytys takana ja otan mukaan tälläkin kertaa seuraavia asioita.

Tietysti äitiyskortti
omat sisäkengät
imetysliivit
harja/kampa
hiusten hoitotuotteet suihkuun ja suihkusaippua
hiustenkuivain, aivan ehdoton pitkille hiuksille. Ei tarvi ootella kuivumista
hammasharja ja tahna
kosteusvoide kasvoille
kamera
vauvalle tutti, joka kylläkin oli jatkossa aivan turha! meidän neiti ei myöhemmin tuttia imenyt.
siteitä, joita tarvii lähtöpäivänä, niitä paksuja ei halua siinä vaiheessa käyttää
vauvalle vaatteet ja itselle myös, ei tarvi miehen erikseen arvailla mitä tarvin

ja itse synnytykseen eväitä... pillimehua, suolakeksejä, myslipatukoita. Jos kovinkin kiire synnärillä niin evästä talon puolesta vaikea saada. Tuli noita muuten syötyä  niin minulla kuin miehellä.

Tokihan pelkällä äitiyskortilla pärjää!!! ja tavarat voi mies tuoda myöhemmin.
 
Joo noi vauvan jutut nyt oli aika selkeitä et mitä ottaa, mut tota sen tutin ku streriloi ennen ni missä se ois hyvä sailyttää sen ajan? :o

Ja aika lailla samanlaista listaa iteki pohdin. :)
Meinasin kyl noi siteet unohtaa tosta omalta listalta, mut niitä täytyyki varmaan käydä ennakkoon ostamassa, varmaanki ne kunnon pitkät yösiteet vois olla hyviäkö? :) Ja kannattaako ottaa liivinsuojia mukaan?

Meillä taitaa sairaalan puolesta olla noi kengät, mut mietin omia pyjamanhousuja, ne voi olla mukavemmat ku ne sairaalan housut. :)

Ja eväät pitääki muistaa tosiaan ku se canttiini on aina niin hassusti auki ja jos yöaikaan sattuu lähtö ni pakkohan sitä jotain purtavaa on olla. :)
 
Mä oon kans aika samoilla linjoilla tuon listan kan mut jotain pientä lisättävää.
Elikkäs ennenki oon täälä liputtanu imetyskumien puolesta kun mulla ei niitä sairaalassa ollut ja olis ollu ihan ehdottomat. Jouduin ottaa lisämaitoa kun en vaan pystyny tarpeeksi imettää ja meni rinnat sit verellekki mut tosiaan kumit autto olis vaan pitäny olla heti ne.
 
Ja sit ite ainaki tuli pakattua ajoissa laukku valmiiksi mut lopuksi mentiin käynnistykseen niin silloin olisin vielä lisänny omia alushousuja .Niitä sairaalan omia verkkoalushousuja kyl käytti synnytyksen jälkeen mut ei mielellään siinä ennen mut toki mies sai niitä sit tuotua. Ja myös joku kirja oli ihan kiva ku käynnistymistä odotti mut noi nyt on sellasia mitä voi sit mies tuoda.

Niin ja mä ainaki ostin niitä mam:in(?)tutteja missä on se pakkaus niin keitin ja ku oli jäähtyny laitoin sinne ja imetyskumeissaki on se rasia mukana:)

Niin ja muuten tuli mieleen noista housuista en tiedä tarkotitko alus- vai normihousuja mut tosiaan synnyttäneiden osastollahan ne asut on sellasia "kaapuja" ei siis paita ja housut tai niin ainaki täälä. 
 
Meil on semmosii pyjamia tuolla, se paita on ihan kiva ja helppo, mut tahon omat yökkärin housut jos siel montaki päivää joutuu viettää ni on vähä kotosammat. :) Hyvä tietää toi tuttijuttu ja tosiaan ne rintakumitki vois pakata mukaan. :) Ja meinasin kans omia alkkareita sitte ottaa mukaan ja parit sukat, tuskin niist haittaakaan on.
 
Ainoat asiat mitä mä esikoisen kanssa tarttin sairaalassa, oli äitiyskortti, bebanthen voide(en tiiä miks mun huulet kuivu siellä jotenkin ihan hirveesti?), kamera ja sitten vikana päivänä imetysliivit ja liivinsuojuksia, kun alko maitoa valua jo vähän liikaa. Tuttia opetin syömään vasta kotona, annoin sairaalassa aina tissiä kun halus imeä. Kun aika vähänhän sitä maitoa sillon vielä tuli, niin sai ainakin kaiken sitten imettyä :)

Mulla ainakin meni se 3 päivää siellä sairaalassa niin nopeesti, etten ees suihkuun kerenny :D paitsi tietysti heti sen synnytyksen jälkee..

ja tosiaan ne verkkoalushousut on aika kamalia, et seuraavalla kerralla vois ehkä ottaa omat :D Naistenklinikalla tosin sai ennen synnytystä sellaset normialushousut, mut ei enää synnytyksen jälkeen...
 
Hei! Taidan aloittaa uuden ketjun tuosta sairaalakassin sisällöstä. On sit helpompi myöhemmin sieltä kattoo tai lisätä jos on jotain.. Kopioin tuon Aurinkopuuterin listan siihen alotusviestiin kun se täälläkin oli ekana listana niin siinäpähän on pohjaa sitten. :)
 
Sairasloma ohi ja töissä ollaan takaisin. Supistellut ei ole (siis kipeästi) mutta alavatsa ja alaselkä on koko ajan kipeänä. Kysäisen asiasta keskiviikkona neuvolassa.

Ihanan flunssan sain viikonloppuna ja olin yhden vuorokauden vatsataudissa. Se se vasta mukava kokemus oli...

Laitoin sairaalakassi ketjuun myös vähän omista kokemuksista.

Mulla on alkanut jo hirveä jouluhässäkkä, onko muilla? Valot on laitettu, lahjoja ostetaan kovaa kyytiä, jouluruokia suunniteltu, kämppä on täynnä kynttilötä joka ilta, joulukalenterit ostettu... En ole ennen ollut jouluihminen (siis ennen esikoista) mutta nyt tää alkaa mennä jo ihan hulluksi .
 
jos ei olisi lasta/lapsia (tarkoittaa tällä hetkellä vain tota 8v. poikaa) me ei miehen kanssa vietettäisi saati laitettaisi joulua ollenkaan. ilmoitin miehelle jo juhannuksen jälkeen, etten suostu viettämään joulua hänen äitinsä kanssa, vaan haluan olla kotona (en oo v. 1998 jälkeen viettäny joulua edes omien vanhempieni kanssa). miehenikään ei halua viettää joulua äitinsä kanssa, joten ollaan siis kotona, rakennetaan meidän muovikuusi (jonka kissa 7kk luultavasti kaataa pariin otteeseen/repii pallot ja koristenarut alas), katellaan pakastimesta/pummitaan mun isältä joku hirvipaisti, joka sitten paistetaan uunissa miehelle, mulle jotai normiruokaa (en pidä mistään jouluruoista) ja pojalle makaronilaatikkoa, koska hirvi ei mene vänisemättä alas. jossai kohti sitten ku ollaan saunomassa "joulupukki" on jättänyt lahjat ulko-ovelle. sovittiin mun miehen kans, ettei me oteta meille yhtään ketään vierasta joulunaikaan, vaan meillä voi käydä lyhyesti 1-2 h kylässä, koska mä olen melko viimeisillään enkä jaksa kestitä ketään.

vaikka mä olenkin anti-jouluihminen, mä tykkään silti ostaa ja antaa lahjoja (ja myös saada :D). tein siskolle joululahjaksi kierrehuivin ja hänen miehelle teen villasukat. meidän pojalle on hankittuna ps3-peli ja ehkä ostan vielä jotain muuta pientä. me ollaan pidetty jouluhässäkkä melko kontrollissa, mulla ja pojalla on suklaakalenterit ja kuusi rakennetaan + joulukoristeet laitetaan 23.12 ja puretaan 28.12, jolloin otetaan myös joulukoristeet alas.
 
Hei vaan täältäkin!

Mie oon tosiaan taaaas sairaalassa. Rupes toi istukka vuotamaan enempi tossa pe-la yönä ja la yönä valvoin tunnin verran ihan kauheiden alavatsa ja alaselkä polttelujen kanssa. Aamulla verta tuli lisää, joten soitin sairaalaan ja tulin sit näytille. Pistivät käyrille ja hienoa käyrää Piiperöltä jo sai, vaikka hoitaja sanoikin, että yleensä käyrää ei edes koiteta ottaa jos viikkoja on alle 30. :) Lääkäri sit ultras ja istukka ei oo enää etinen, mutta on "marginaalinen", eli on jo kohdunsuulta noussut pois, mutta on sen verran lähellä vielä sitä reunaa, että saattaa vuotaa herkästi. Nyt siis pitää vaan odottaa että kohtu kasvais ja vetäis sen istukan mukanaan vielä kauemmas siitä kohdunsuulta. Ottivat miut sitten osastolle odottelemaan että vuoto rauhottuisi. Eilen näytti jo paremmalta, mutta viime yönä tuli verta taas hiukan runsaammin, joten sairaalalepo jatkuu.

Nyt sain kuitenkin läppärin tähän huoneeseen, et saa vähän aikaa kulutettua näin surffaillen. 

Joulua tääl ei oo mietitty.. Yhtään kun ei tässä tilanteessa osaa vielä sanoa, että missä joulu tullaan viettämään. Jospa marraskuun aikana istukan tilanne helpottaisi, niin pystyisi sit vähän joulua suunnittelemaan. Joulukalenteri meinattiin esikolle hommata. Sellainen lokeroversio, minne voi sit itse piilottaa aina jonkun kivan yllätyksen. Muuten on joulun osalta suunnitelmat ihan auki..

Mut jotain ihanaakin sentään kuuluu, nimittäin mies kosi perjantaina! :) Sormuksia ei olla vielä ehditty tän miun tilanteen takia katsomaan, mutta ehtiihän ne.. Jos vaikka häitä suunnittelis sit vuodelle 2013, ni ois muksut vähän isompia jo! :D
 
Onnea Riidalle miehen kosinnasta, ihanaa! :) Ja voi että, siellä tilanne taas "pahempi". No jospa se nyt alkais pikkuhiljaa vuoto loppumaan kerta istukka siirtynyt jo pois kohdunsuulta.

Joulusta: Me ei olla mitään jouluihmisiä. Jouluvaloja tykkään laittaa ja kinkku paistetaan mut siinä on meidän joulu. :) Viime jouluna käytiin syömässä appivanhempien luona mut tuskin tulee tänä jouluna sitäkään reissua tehtyä. Ajateltiin että pukki tuo lahjat kun ollaan joulusaunassa. :) Jos sitä ens jouluna sit kuhtuis oikean pukin kylään. :)
Me muuten jo paistettiin nyt viikonloppuna 4kg kinkku, leivinuunissa tehtiin ja testattiin sitä et miten hyvin siinä onnistuu kinkun paisto (eka joulu siis täällä uudessa kodissa) ja päivässä syötiin miehen kanssa kaksistaan se kinkku pois, hyvää siis tuli. :)

Mulla olis ke kontrolliultra äippäpolilla, jotenkin jännittää mut aika rauhallinen olen vielä ollut...

Just_Pam mä olin kans noin kaks viikkoo sitte rajussa vatsataudissa reilun vuorokauden, mikään ei pysynyt sisällä, ei edes vesi ja oksentaa piti jatkuvasti, paino tippu sinä aikana 2kiloo jotka kyllä nyt tullu hyvinkin takas kun kinkkua tuli syötyä mut ei todellakaan ollu kivaa kun siinä oksentelujen lomassa supisteli aika napakasti.

Nytpä onkin ruennu mietityttämään tuo alakerran tilanne jota ei ole KOKO raskauden aikana katsottu kertaakaan!! Aion kyllä vaatia viikon päästä neuvolassa että sillon on katottava.. Nyt on muutenkin supistellu napakasti niin pelottaa jos siellä on jo jotain muutosta tullu.
 
Mä en oo ite viel joululahjoi lainkaan ostan.Ja oon ihmisille esittän toiveen etten halua lainkaan joululahjoja.Mulle riittäs joulus se että saa perheen kesken rauhottuu,jouluruokaa,hautuumaalla käynti ja jos pääsee joulusaunaan.Ja esikoiselle tahdon kyl tänä vuonna joulupukin jo :)
N.viikko ennen jouluaattoa pitäs esikoisen 1v synttäreitäkin juhlistaa joten tekemistä riittää. Joulusiivon oon kyl aatellu hyvis ajoin alottaa ja siivota koko kämpän kunnol.Jouluvalot ajattelin muksun huoneeseen laittaa mutta muualle en koska kissat repii ne yhtä nopsaa alas mitä ne virittää.siel sit saavat olla rauhas :)
Harmittaa vaan hiukka kun täl hetkel on niin niukoil rahat kun joutuu tekee uutta tulokast varten hankintoi ym.niin sit viel ihmiset odottaa et meidän pitäs kaikille ostaa joululahjat.Luulis jo aikuisten ihmisten ymmärtävän että joulus ei oo lahjat tärkein asia vaan tunnelma.Ja ajattelinkin vaan ostaa meidän tytölle,mun kummitytölle ja mun pikkuvelipuolelle joululahjat.Ja tietty miehellekin :)
Ens torstaina ois sitte taas neuvola,jossa pitäs laittaa lähete synnytystapa arvioon.Hiukkasen on pelottanut/jännittänyt että mihinkähän sitä joutuu.Kumminkin esikoinen niin nuori viel niin en tahtois joutuu sektioon :(
Täällä nyt taas vointi ollut ihan ok,mitä nyt väsyttää aina iltasin tosi paljon ja selkä tosi kipeä. Edelleen tulee esikoisen kanssa tehtyy suht pitkii kävelylenkkei sekä käytyy samal kaupas. Alkaa vaan jo pikkuhiljaa noi raskaat kauppakantamukset tuntuu jo liialt taakalt.
 
Me meinattiin kans kotioloissa skipata toi joulu, ettai laiteta mitään. :) Käydään vanhemmilla syömässä ja hautuumaalla, saa tämä joulu olla sit siinä. :) Joo teeppä Hemppa erillinen ketju tolle sairaalakassiasialle. :))
 
Hienoo riida et hyviäki uutisia onnea!ja tsemppiä tuon istukka-jutun kans!

Meillä ois sit kans ne häät perjantaina ja tietty tuli sit poika kipeeksi täytyy nyt vaan toivoo et paranee perjantaiksi!vähä ittee ressaa et ehditään kaikki saada valmiiksi tai lähinnä se et muistetaan kaikki. mut eikö tää tästä tärkeintä kuitenkin se et meidät vihitään:)

Joulua nyt ei hää hässäkän takia oo paljon ehtiny vielä miettiä mut luulisin menevän niinku ennenki eli mennään miehen porukoille ja sit mun puolen väen kans kokoonnutaan äitille,mun veljen luo tai meille saa nähdä. Halutaan kuitenki molempien perheiden kans viettää joulua.Kotona nyt en varmaan siivoja kummempaa tee paitsi jos meidän väen kans kokoonnutaan meillä kun on tää uus koti mut sit varmaan äitiä tarviin avuksi en varmaan ite jaksa sit kaikkee enää tehdä.Kinkku kyl varmaan laitetaan jossain vaiheessa kun sitä tykätään syödä:)lahjoja pitäis ostella lähinnä lapsille aattelin et kummilapsille ostetaan ns.iommat lahjat ja muille sisarusten lapsille sit jotain pienempää:) miehen puolella noita aikusia on aika monta kun sillä on sisaruksia 4 ja vielä niiden puolisot.
Ennen on osteltu kaikille jotain mut nyt on päätetty et joko yks pari ostaa aina yhdelle tai sit kaikki ostaa kaikille yhden arvan.Mun perheen kanssa ehkä sovitaan et ei lahjoja ostella tai sit jotain pientä.Itelle ei ainakaa oo enää niin tärkeitä ne lahjat lähinnä kiva muksuille ostaa:)

Mut hyvää viikkoa katotaan ehtiikö vielä kirjotella vai oonko sit seuraavalla kertaa jo rouviintunu:)
 
me kasattiin pinnasänky viime viikonloppuna. tällä hetkellä siinä vauvan virkaa toimittavat miehen bassokitara ja pari pehmolelua, petaan sitten vauvalle sängyn lähempänä ajankohtaa. jouduttiin raivaamaan pahvilaatikollinen akuankkoja (jotka ei edes ole meidän) ja mun treenikassi (muutti varastoon odottelemaan ensi kevättä/kesää), joka on niin iso, ettei mahdu vaatekaappiin.
 
Senna89, kyllähän se kuuluis jokaiselle joka on raskaana mut mun neuvolatäti skippas sen sillä kun olin neuvolassa 27+1 ja oli äippäpolille ultraan meno 28+0 nii se kuulemma kuittautu sillä kun lääkäri ultras. Mut eihän se lääkäri tietenkään kattonu alakertaa ku ei se siihen käyntiin ees kuulunu. Tuosta aion kyl tosiaan mainita että kyllä pitäs kattoo niinku kaikilla muillaki. Ja sit neuvolatäti anto seuraavan ajan vasta 32+1 joten en oo nyt tässä välissä käyny ollenkaan edes neuvolassa. :/

Pinnasänky on viel esikoisen käytössä ja oon itelle antanu luvan siirtää sen meidän makkariin joulukuun alussa ja laittaa sit samantien kaikki siihen valmiiks. Esikoselle lähdetään ostamaan parin viikon päästä lastensänky ikeasta. :)
 
Takaisin
Top