Marraskuun mainiot höpötykset

Napatyngästä: Mulle sanottiin synnärillä, et "vanhaa" verta saa vuotaa, mut et jos ihan kirkasta rupee tulemaan ni pitää neuvolaan soitella. Mut eipä tuo vuotanu, ja melkeinpä kertarykäyksellä irtos vaipanvaihdon yhteydessä. Ei siis lähteny mitenkään pikkuhiljaa.

Imetystä ihmettelen, mulla siis muksu täysimetyksellä, ja maitoo piisaa. Oikeen suihkuu välillä pitkin poikin, ja valuu muutenkin mitä kummallisimmissa tilanteissa. Oon vähän ihmeissäni (ja tyytyväinen) ettei oo kertaakaan tullu rinnat mitenkään kipeiks tai aroiks, vaik vauva olis nukkunu yön yli tms. Eikä oo tarvinnu nännejä rasvailla tai mitään, hyvin vaivatonta siis ollu...

Nukkumiseen meinaa palaa käpy välillä, vauva kun kieltäytyy vakaasti nukkumasta päivisin missään muualla kuin sitterissä. Kuukauden verran oon yrittäny pinnasänkyä, mun omaa sänkyä, pahvilaatikkoa, vaunukoppaa, ja nyt myös vaunuja ulkona, mut kun ei niin ei. Viiden minuutin välein saa olla hyssyttelemässä ja silittelemässä. Nukahtaa siis hyvin, mut heräilee koko ajan. Niinpä oon saanu ittelleni taas sen kuuluisan huono äiti-olotilan, ku nukutan ainakin yhden syöttövälin päivässä sitterissä. Ku pakko on saada kädet edes välillä vapaiks. Yöt tuo kyllä edelleen nukkuu ihan hyvin, heräilee kerran syömään :)
 
Meillä neiti on päättänyt valvoa tänään koko päivän. Vain muutama hetken silmäyksellinen unta ja yhä hereillä. Huoh! Yötkin on menneet viime aikoina heikoiksi. Nukahtaminen tuntuu olevan se isoin ja vaikein asia. Käsiä ja jalkoja huidotaan niin, ettei uni tule tai jos tulee, niin ainakin herää heti omaan huitomiseensa. Ollaan vähän ihmeissämme. Vuoron perään tyttö vetelee itkuraivareita ja naurua. Ilmeisesti hän kovasti haluaisi jotain, mutta me ei vaan ymmärretä hänen tarpeitaan. Perustarpeista kyllä koko ajan huolehditaan: tisua tarjotaan ja vaipat vaihdellaan, mutta niistä itkuraivarit harvoin johtuu. Ilmeisesti myöskään ei mitään kipuja ole, kun maha toimii, eikä tyttö kipristele kroppaansa muutenkaan tuskaisesti. Mutta jokin harmittaa nyt paljon, vaikka väliin voikin leiskauttaa maailman ihanimmat hymyt. Huoh! Huono äiti -fiiliksiä täälläkin siis podetaan, kun ei lastaan tämän paremmin ymmärrä. :(
 
Tuttuja aiheita täälläkin.. Poika on nyt 6,5 viikkoa, ja ilmavaivoja pukkaa. Pahin lähde on yllättäen naudanliha, epäilin sitä ja tein sitten testiksi naudansuikaleista kastiketta. Tulos oli se, että poika valvoi melkein kokonaisen vuorokauden, välillä nukkui levottomasti max tunnin. Ei siis naudanlihaa missään muodossa enää.. [:'(] Myös juusto tuntuu tekevän pahaa pojan massulle kuten myös satsumat. Hyviä ruokia ovat taas olleet viili (kohtuudella), kauraleipä sekä pienet määrät mysliä viiliin sekoitettuna. Kasvikset tekevät hyvää, mutta niitäkään en saa syödä liikaa. Kana ja kala tuntuvat haittaavan poikaa vähiten.

Meillä on nyt iltaisin tullut myös tiheämpää imua, eli herää tunnin välein vääntään mahaansa, mutta huolii tissiäkin lohduksi. Sitten kun on syönyt, niin uni voittaa mahavaivat Cuplaton on toiminut aivan loistavasti, mutta se täytyy muistaa antaa joka imetyksellä.

Meilläkin poika usein rauhoittuu sitteriin silloin, kun vain huutaa sylissä, vaikka miten päin pyörittäisi. Miten vaan, kunhan pienellä on hyvä olla. [:)]

Napatyngästä sen verran, että se ei irronnut ihan kokonaan kerrallaan,vaan napaan jäi pieni "nokare", joka eritti märkää. Neuvolassa se laapistettiin, ja parani saman tien.

Mites, kuinka muilla hymyillään? Meillä tulee lähinnä vaan pieruhymyjä, joskus hymyilee takaisinkin, mutta toosi harvoin..
 
Jaahas, lapsosen isä meinas tänään tulla ensimmäistä kertaa katsomaan pikkuista. Johan tuo on yli kuukauden vanha. Tosin ei kyllä sanonu tulevansa lasta katsomaan, vaan "sopimaan asioista". Täällä nyt sit odotellaan, neljän maissa pitäis tulla, mut ku ei sen sanaan voi luottaa. Jos sanoo soittelevansa joku päivä, niin tilanteesta riippuen voi mennä viikkoja, tai jopa kuukausia... Huoh...
 
Voi harmi Sormustin.. Tuommoset miehet joittenka sanaan ei voi luottaa on niin [:@]... Toivottavasti nyt kuiten tulee.

Onko kokemuksia kantoliinasta? Toivon että se pelastaisi päiväni, pikkuherra ei suostu olemaan kuin sylissä kun hän valvoo koko päivän.. Ite ei saa mitään tehtyä kun toinen käsi tätä pikkuapinaa varten on varattu koko ajan. Onneksi yöt nukutaan, yleensä kellon ympäri kolmella syönnillä.. Sit iltaisin vedetään sitä maitoa vartin välein ja puklaillaan monta tuntia.. [8|]

Täälä mennään vielä kokonaan tissillä, öisin on tissit täpötäynnä kun hän syö 4h väälein ja silloinkin vain toisen tissin ja sitten illalla tuntuu maito loppuvan kesken kun syödään koko ajan.. onko tämä muillakin samanlaista vai onko mulla tisseillä pitkät piuhat tajuta miten paljon sitä maitoa tekisi ja milloin.. [:D]
 
Airam Meillä ainakin kovasti apua kantoliinasta. Muuten jäis päivässä aika paljon tekemättä....[&:]

Sitten kysymys kaikille: Kuinka hyvin teidän vauva ottaa katsekontaktia? Kauanko se pysyy kontaktissa?
 
Meillä alkoi hymyilyttämään, kun tuli ikää kuukausi. Mutta me hymyillään lähinnä sellaiselle nallenaamalle hoitopöydän vieressä. Sille sanotaan että GAAAA, ja Gääää ja gägää. Ja samaanaikaan jumpataan riemusta.[:D]Mä saan pieniä hymynvireitä aikaiseksi kun oikein sössötän ja pössötän ja kutittelen.

Kantoliina ihan jees täälläkin. Siellä nukahtaa hyvin. Kannattaa katsella saako jostain käytettynä. Säästää pennosia aika hyvin...
 
Täällä hymyiltiin jo reilun viikon iässä,tänään 3viikkoa ja 2pv sanottiin GÄÄ!
mä tilasin vauva-lehden 12nroa 34e ja kaupanpäälle kantoreppu (lehti oli puoleen hintaan) eli aika hyvä tarjous!
Mukavaa viikon alkua kaikille!
 
maamukka, meillä hymyiltiin ekan kerran reagoivasti kolmen viikon iässä, mutta enemmälti hymyjä alkoi tulla pari viikkoa myöhemmin. Nyt seitsenviikkoisena tyttö seuraa jo liikkuvia esineitä ja katsekontakti voi kestää jopa muutaman minuutin kerrallaan. Kasvot kiinnostavat paljon ja kaikki ilmehtiminen on hänestä hauskaa seurattavaa. Myös hymyilevät lelut ja kuvat saavat tytön hymyilemään.

Airam, meillä yöllä unitauot n.3-4 h ja yhdellä kertaa syödään yleensä vain yksi tissi. Olen sitten useana yönä joutunut käymään pumppaamassa toisen tissin, ettei räjähdä tyystin. Maitoa kuitenkin riittää ihan hyvin, vaikka meilläkin tankataan ahnaammin iltaisin.
 
niin tuosta katseen kohdistamisesta. Meillä riippuu mielenkiinnon määrästä. :) Voidaan tuijottaa herkeemättä ja pitkään kun kiinnostaa. Liikkuvia asioita (asioita=kasvot, kivat lelut) huomasin 4viikkoisena seuraavan, niin että pääkin kääntyi tarvittaessa mukana.
 
Kantoliinasta: Mulla on tollanen tri-cotti kantoliina, kiva ja helppokäyttönen, mutta niinhän siinä kävi, et meidän pikkuinen ei tollaseen vehkeeseen suostu. Mieluummin istuskelee sitterissä... Joten jos jollekulle kelpaa, oli L-kokonen ruskea kaupan, hintalappukin löytyy vielä, eli maksoin tosta odotusaikana 59e, pari kertaa päälle sovitettu. Kolmella kympillä voin laittaa eteenpäin kun en sillä ite mitään tee... On muuten helppokäyttönen ku ei tarvii solmia :) Katotaan jos löytyis linkki... http://www.raskauskeiju.fi/index.php?tr=26&ala=&tuote=109 Juu ja en osaa linkittää, pahoittelut...

Lapsen isä kävi kuin kävikin eilen, ja saatiin asiat sovittua. Oli ihan mukava tavata ja jutella, ja toipa tuo vauvalle sadan euron lahjakortin br-leluihin... Mut sit tänään soitin lastenvalvojalle, et tultais ens viikolla tunnustamaan isyys, niin tää sossutäti ilmotti ettei tunnustusta hyväksytä ilman dna-testiä. Olin vähän et mitä ihmettä, mut jostain syystä haluuvat varmistuksen et kyseessä on tosiaan lapsen isä. Enpä oo tollasesta ennen kuullu, et jos haluu ite tunnustaa ni on pakko mennä dna-testeihin. No, periaatteessa samapa tuo, kun tiedetään kumpinkin et on meidän muksu. Jostain kumman syystä tosin myös mun on mentävä verikokeeseen, ne varmaan epäilee jo et olenks mä edes vaavin äiti, heh...

Meillä on muuten nuha, mut kuume ei oo onneks noussu. Pikkuinen on ihan tukkonen, ja lauantaina käytin lääkärissäkin, mut ei ollu mitään ihmeellistä. Nyt vaan nenä pörisee vaikka kuinka yrittäisin niistää. Ja mä yhdyn tohon mist aikasemmin oli juttua, eli pikkuniistäjällä voi heittää vesilintua. Mulla on sellanen apteekista ostettu ihme letkuhärpäke, mis on kaks letkua ja säiliö, toinen letku vaavin nenään ja toisesta imetään (ja ei, räkä ei tuu suuhun vaik siltä varmaan kuulostaa). Makso 1,78e, joten ei ollu edes kallis. Ja hyvin toimii...
 
Millaisia sopimuksia olette tehneet lasten isien kanssa? Ja tähänhän ei ole pakkko kommentoida mitään jos ei halua, ajattelin vain kysyä..:) Lastenvalvojallahan ne paperit tehdään huoltajuudesta, että antaako äiti huoltajuuden myös miehelle. Itse annoin, ja naureskelin koko tunnustustilaisuuden ajan. Jotenkin aivan hassu koko homma, kysytään molemmilta vuorotellen että onko ollut silloin toisen kanssa kun lapsi on hedelmöittynyt tai jotain semmoista. Onneksi se tätikin ei ollut niin "vakavissaan" vaan hymyili myös ja sanoi että kun tosiaan pitää nämä kysyä ja luki siitä lapusta.
 
Meillä hymyjä tulee vasta REM-unen aikana. Silmät puoliavoinna pyörien, mutta selvästi siis unessa. Odotellaan siis vielä sitä ensimmäistä valvehymyä [:)] Noiden unihymyjen jälkeen saattaa alahuuli väpättää heti perään. Näkee aika vauhdikkaita unia ilmeisesti siis.

Täällä yö ja päivä ovat edelleen väärin päin. Ainut mikä osuu kohdilleen on tuo monen mainitsema iltatankkaaminen (tuntuu että rinnat silloin ihan tyhjät ja korviketta annetaan siksi iltaisin lisänä yleensä 60 ml, joskus menee tuo määrä joskus osa jää). Syöminen ei siis meillä kuitenkaan johda hyvin nukuttuun yöhön vaan sitten jaksetaan valvoa ja olla sosiaalisia keskellä yötä. Vaippaakin joutuu vaihtamaan joka yösyötöllä kun kakkaa tulee ihan koko ajan ja peppu menee muuten äkkiä punaiseksi. Aamupäivällä ollaan sitten niin väsyneitä, että syömisestäkään ei tahdo tulla mitään. Tämäkin äiti on välillä ihan pihalla kun tyttö huutaa naama punaisena vaikka kaikki perusjutut on tsekattu. Eikä auta henkisesti yhtään, että parissakin vauva-oppaassa on teksti: "vauva ei koskaan huuda turhaan" [:o]

Pari päivää sitten tyttö alkoi pulautella. Tänään lensi jo ihan kaaressa. Toivottavasti tuo menisi ohi eikä jäisi pysyväksi tavaksi. Vaakatasoon ei voi laittaa syönnin jälkeen pitkään aikaan. Varsinkin yöllä tämä pystyssä pitäminen vie voimia.

Huomenna taas neuvolaan. Saas nähdä onko syntymäpaino nyt saavutettu. Ellei, niin taidetaan saada uudet ohjeet syömisten suhteen...
 
Annelse - auttaisko tohon, kun ei voi laittaa vaakatasoon vauvaa, että laittais sitteriin, tai jotain koppaa missä öisin nukkuu, niin kohoasentoon? Pakkauksen laatikko on kätevä, kun sitä on helppo laittaa kohoasentoon. 
 
Muksu nukkua posottaa ulkona kiltisti, pitäähän sitä iltakiukkuihin jostain voimia kerätä [;)]

Meillä on kyllä hymyilty, mutta silloin kun muksua huvittaa. Katseellakin seuraillaan liikkuvia leluja ja kasvoja. Ei hirveästi vielä jokeltele, joitain äännähdyksiä päästelee kyllä.

Taisin saada jopa 5 tunnin unet vedettyä viime yönä putkeen, oli aika kuningas olo [:D] Kyllä sitä maitoa tankattiinkin illalla urakalla. Omat maitovarat on vielä riittäneet onneksi, olen yrittänyt syödä ja juoda ja syödä ja juoda. Ja imemällähän se maidon lisätilaus tehdään, vaikka maratoniroikkumiset välillä onkin rasittavia niin on tehonnut hyvin. Ylihuomenna nähdään onko maito riittänyt, toivottavasti.

Annelse meilläkin jossain välissä puklailu oli aika hurjaa, mutta ehkä on pikkaisen helpottanut. Joskus se puklu voi olla ihan hyvästäkin jos masu on liian täysi. Meillä on kirja kehdon jalaksen alla korokkeena.
 
Meillä on neiti nyt kahtena iltana simahtanut ihmisten aikoihin, kun yleensä nukahtaa unille vasta 23-01 aikoihin ja siihen asti roikkuu tissilä nukkuen, mutta kun pois laittaa niin silmät rävähtää samantien auki. Maanantaina nukahti puoli ysin aikaan ja heräs aamulla kasin aikaan. Siis voitteko kuvitella mun ihmetyksen määrää!! [:)] No mutta poika piti huolen ettei todellisuus unohdu ja heräs neljän aikaan yöllä, mutta olin jo vetässyt ite unta yli 6 tuntia, joten olin ihan pirteä. [:D]
 
Käytiin tänään neuvolan lääkärillä ja itku kurkussahan sieltä sai taas lähteä [:(] Tuli hirveät moitteet siitä että annan vauvan nukahtaa rinnalle ja siirrän siitä sitten esim. sänkyyn nukkumaan. Vauvaa kun ei saisi missään nimessä nukuttaa rinnalle! Mutta alanko todella herättää nukkuvaa vauvaa ja yrittää sitten saada uudestaan uneen omassa sängyssä!? Apua! Miten te muut nukutatte vauvanne? Onko muita rinnalle nukahtajia?? Ja miten teillä muilla nukutaan päivisin? Meillä ei varmaan nukuttaisi ollenkaan jos ei käytäisi vaunuttelemassa ulkona...
 
Mulla siis loppu rintamaito,korvikkeella mennään ja kyllä poika ainakin nukahtaa syliini pullon juontiin,mitäs pahaa siinä vois olla..kaikesta ne neuvolassa jaksaakin valittaa..sehän on ihan luonnollista..piupaut moiselle neuvolalle[&:][:D][&:][:D][:)]
 
Jemppi, täh häh?!?!? Hirveet moitteet tuosta?? Miksi? Eiköhän se ole tärkeintä, että vauva nukkuu ja äiti saa nukkua. Jos vauva nukahtaa, kun hänen on turvallista ja hyvä olla, niin millä perusteella hänet pitäisi herättää, että voisi uudelleen nukuttaa?
Tällai ihan tavallisesta amatööriäidistä kuulostaa erittäin järjenvastaiselta. Eiköhän vauva itse "päätä", minne nukahtaa. Siis ei multa ole edes kyselty tuollaisia asioita neuvolassa. [:-]
 
Takaisin
Top