Marraskuun lörppisketju

Moikkelis taas Murunen2015, kiva et muutkin vaihtelee la-ryhmiä :)

En oo ite viel kehdannut alottaa joulusisustuksen haalimista sisätiloissa kun mies hieman eri ajatuksissa asiasta. Vois kyl koittaa alottaa salavaivihkaa kans jostain hieman ei_niin_jouluisesta, punaset matot ja kynttilät vois kyl kaapista kaivaa jo :p Kaiken maailman tonttujen esiinotosta tulis varmaan sanomista, mutta nuita en ihmettele jos ei edes huomaa toi mun miekkonen :D

Itse pysty millään vielä tehdä käytännön järjestelyitä tulevaa muksua varten, tuntuu jotenkin niin kaukaiselta, vielä oikein edes sisäistänyt sitä että tässä ollaan oikeasti raskaana vaikka siihen malliin elelläänki. Ehkä sit ku alkaa potkut tuntua :)

nennaemilia, kuis sä sitä stressaat? Eikö ole hyvä juttu että pääset puhumaan asiasta jos ajankohtaista? Tsemppiä jokatapauksessa tuohon stressiin ja ahdistukseen :)
 
Muokattu viimeksi:
Tervetuloa Murunen, kerkesinkin jo yks päivä selailla kesäkuisten juttuja ja jäitkin sieltä mieleen :)

Mä sain äsken pari kassillista jotain vauvaleluja veljeltä, tunkasin ne vaan varastoon odottelemaan tulevaa :grin eihän meillä oo vielä ees mitään tilaa tehty millekään:p Tänään haetut vaunutkin meni varastoon, niitä tekis kyl mieli hypistellä....:angel7
 
On outoa olla nyt eri ryhmässä, kun ehti jo tottua tuolla ihmisiin jotenkin. :) Mutta eiköhän tää tästä. :rolleyes:

Vaimo siirtyi tänään viimein äitiysvaatteisiin, kun maha vaan kasvaa niin hurjaa vauhtia. :) Oltiin tilattu ihan vaan H&M:lta hälle vaatteita ja totes että eihän nää niin kauheita oo kun oli ajatellu, näyttää tosi hyvältä. :) Jess!!
 
Listasta ainakin bongasin yhden kaksosia odottavan, enempiä en tiedä. Mulla ihan sama fiilis tästä ryhmän vaihdosta, vielä hieman orpo olo täällä toukokuisissa kun ehti kotiutua tuonne kesäkuisiin. Mutta niinkuin sanoitkin, että eiköhän tää tästä :)
 
Kivaa porukkaa tuntuu olevan täällä
Toukokuisissa ja tosi asiallisena pysynyt musta keskustelu :) tuntuu että täällä saa ilman teilausta olla erimieltä asioista, kun joissain ryhmissä on suunnilleen sota käynnissä! Ja toivon että pysyy tällasena meno vielä myöhemminkin. Kohta ette ees muista "vanhoja" tyyppejä, ku tääl on niin supereita :wink

Nennaemilia, onko sulla radihoitaja sairaalassa vai ihan neuvolassa? Musta tuntu esikon kanssa radi diagnoosin jälkeen et oon ihan luuseriodottaja ja että mulla olis nyt hirveä leima otsassa.. Ja että
Miten mä tän kaikille selitän.. Mut sit kun siihen ajatukseen ja mittailuihin vähän tottui, niin ei se sitten enää siltä tuntunutkaan! Aluksi ihan kauhea järkytys, en tiedä miks ne niin voimakkaasti iski. Ja loppuenlopuksi ei mun ees tarvinnu kaikille siitä kertoa muutenkaan :)

Multa jäi tää "alkuraskauden" rasitus väliin tämän sairaalareissun takia, kyselin kyllä lääkäriltä että mites nyt. Hän sanoi että nyt keskitytään saamaan mut muuten kuntoon ja mietitään koska kroppa olisi tuohon rasitukseen valmis. Ei missään nimessä vähään aikaan.. Voin kyllä kotona mittailla sokruja jos se neuvolantätiä rauhoittaa. Tuntuu tärisevän nyt tästä asiasta, kun edellisessä mulla oli se. 1.12 olis seuraava neuvolla ja joudun kyllä heti tilille miksi en ole vielä ollut ennen kun saan suuni auki edes :D
 
Tosiaan siis mulla ei oo ehtinyt tän neuvolan terkkarin kans tulla viel semmosta luottavaista suhdetta. Ja mua ehkä hivenen ärsyttää hänen yliempaattisuutensa, mutta kai siihen tottuu. Lisäksi mua tympii et puhutaan kuin idiootille. Toisaalta myös se et "sähän nyt oot uudelleensynnyttäjä, kyllähän sä tiedät nää hommat" asenne ärsyttää myös. Mul on esikoinen kohta viis ja ei mitään muistikuvia hänen odotusajastaan, joten.. Noh, ehkä oon vaan herkkis näin hormonieni kanssa ;D

Ja siis tää on nyt semmonen käynti mis saan sen verensokerimittarin ym. Ja sitten meen tyksiin lähetteellä oikeelle diabeteshoitajalle joskus kun kutsu tulee.

Stressaavaa tää radi on sen takia just et kun esikoisesta ei ollut niin nyt tunnen itseni paskaksi ihmiseksi ja oon ihan varma et tää vauva on karmeeniso sokerivauva vaikka kuinka koittaisin syödä oikein ja tunnollisesti. emt, tää nyt on tämmöstä. Luulen et se oli vaan kirsikka kakun päälle, kun tuleva kevät on kaikinpuolin ihan hirveen stressaava ja sit tosiaan kun tää vauveli nyt päätti tulla. Mulla siis edessä opinnäytetyö, miehen eduskuntavaalit, oma työssäoppiminen ja siitä riippuva valmistuminen. Meillä siis alkaa työssäoppiminen 7.4. ja mulla LA 19.5. Näyttöviikko suunniteltu ekalle toukokuun viikolle, jos nyt vaan kaikki menee hyvin. Ja jossen pääse suorittaan TOPia nyt niin se menee sit joko syksyyn (ei oikein onnistu pienen vauvan kanssa) tai kevääseen ja tarkoittaa samalla sitä, että meidän suunniteltu muutto pois tältä paikkakunnalta viivästyy myös. Joten stressiä todellakin on.
 
Itse sain kanssa radi-diagnoosin. Koska perheessä on jo yksi diabeetikko ennestään, niin ei toi mua pahemmin stressaa. Katsottiin miehen kanssa, että ruokailut on jo valmiiksi kohillaan ja entisenä sokerihiirenä ei nyt raskaana tee mieli makeaa pätkääkään. Ylipainoa on reippaasti, mutta nyt täytyy vaan pitää huoli, ettei se pääse nousemaan liikaa raskauden aikana. Itse asiassa painoa ei ole tullut yhtään lisää ja edellisessä neuvolassa se oli jopa kilon verran tippunut.

Ainoa mikä nyt radissa nyppii on äitiyspoliklinikan asenne. Saan oman mittarin vasta ens viikolla, kun diabeteshoitajalle ei tahtonut löytyä aikoja, niin Jorvin kanta oli, ett käytä miehes liuskoja! Joo, no kun se nyt sattuu itsekin tarvitsemaan niitä ja ne nyt sattuu olemaan aikas tarkalle laskettu sille. Milläs mittaat miehen mittarilla lounasarvot, kun mittari on miehellä töissä mukana, kun itse sitä tarvitsee pitkin päivää..

Enemmän mua stressaa tuo, että mulla onkin veriryhmän rh-tekijä negatiivinen. Mun molemmat vanhemmat on rh+, mutta äidin isä on ollut rh-, joten hyppäs yhden sukupolven yli... Neuvolatäti hössäs enemmän noista sokereista, joten jäi kysymättä, että mites se menikään käytännössä toi rh-.. No, täytyy kysäistä ens kuussa, kun on lääkärin vastaanotto.

Muuten täällä kaikki kunnossa, flunssa alkaa viimeinkin pikkuhiljaa olla selätetty ja toukka möyrii ahkerasti. Nyt oon jo alkanut levossa tuntemaan jonkin verran liikkeitä. ☺
 
Tiukuliisa ei kai siinä muuta ihmeellistä kun ottavat pari verikoetta raskausaikana, seuraa ettei synny vasta-aineita. Ja synnytyksen jälkeen saa sellasen piikin ettei niitä vasta-aineita synny ajatellen seuraavia raskauksia. Tiesin jo ennen verikoetta et oon rh-, huomenna on neuvola missä ehkä siitä jotain sanoo. Tietääkseni "vaarallista" se on jos äidin ja sikiön veret pääsis sekottuu, esim. sattus joku onnettomuus (jos siis sikiö onkin rh+ mut sitä ei voi tietää).
 
Tyhmä maanantai, loppuisi jo! Kokeisiin pitäis lukea ja tehdä pari koulutehtävää mut ei jaksais kiinnostaa pätkääkään! Sen lisäks tänään selvisi et on tulossa aikamoinen kevät koulussa, mitenköhän siitäkin selviää kunnialla, varsinkin kun nyt tarvii lepoa huomattavasti enemmän kuin ennen.. No turha se on murehtia tai stressata, nyt perse ylös sohvalta ja koulutehtävien kimppuun, hophop! :)
 
Itseasiassa suositus tuon immunisaatiosuojan suhteen on muuttunut vastikään. Nykyään annetaan suojaus jo raskausaikana, jos verikokeesta todetaan, että sikiö on RhD-positiivinen.

Huslabin verkkosivuilta löytyi tällänen pieni infopätkä, jota muistelinkin:

"Odottavan äidin raskaudenaikainen RhD-immunisaatio on mahdollinen, jos sikiö on RhD-positiivinen ja äiti RhD- negatiivinen. Immunisaatiota ehkäistään anti-D- immuniglobuliinisuojauksella. THL Äitiyshuollon asiantuntijatyöryhmän suosituksesta tulee immunisoitumattomille RhD-negatiivisille äideille antaa anti-D-immunoglobuliinisuojaus raskausviikolla 28-30 (Äitiysneuvolaopas 2013). Suojaus voidaan kohdentaa ainoastaan niihin äiteihin, joilla on riski immunisoitua eli joiden sikiö on RhD-positiivinen (noin 60% RhD-negatiivisista äideistä). Sikiön RhD-veriryhmä voidaan tutkia äidin verinäytteestä: näyte otetaan raskausviikolla 24-26, ja sikiön veriryhmä määritetään PCR-menetelmällä äidin veressä olevasta sikiön vapaasta DNA:sta."
 
Ahhaa, tuota en ollutkaan mistään lukenut et myös sikiön rh-ryhmä voidaan määrittää raskausaikana. Noh toivottavasti saan huomenna muutenkin kuulla noista verikokeista koska en oo saanut niistä mitään tuloksia...
 
Olen nyt eilisen mittaillut huvikseen noita sokereita ja näyttävät kyl aika hyviltä. Tänään sitten on oikea mittauspäivä. Vielä kun sais kunnolla mittailtua koulussakin. Se tässä vähän stressaa. Iltapalan jälkeen oli 6,7 ja paasto oli 4,0. Eli aikalailla normaaleissa nyt mennään, ainakin mun käsitykseni mukaan.

On ihmisen pää kuulkaa kummallinen, kun näin aamuyön unta siitä et olinkin syönyt yhden karkin ennen paaston mittaamista ja mietin ihan kauhuissani et mitä mä nyt teen :D

Oivoi, kai se on mentävä herätteleen esikoista et päästään lähteen päiväkotiin ja kouluun.
 
Noinhan se menee niinkuin kuukiurustakesään kertoi :) Terkkari kertoi tänään et oon O rh- (tiesin jo etukäteen) ja vasta-aineita ei ollu verikokeissa. Joskus viikolla 24 otetaan verikoe josta katotaan myös onko sikiö rh- vai rh+. Jos on plussa niin saan sen vasta-aine piikin jo raskausaikana. Jos ei oo niin sit sen saa synnytyksen jälkeen (liittykö tää nyt niihin tuleviin raskauksiin). Tiedetään et mies on rh+ niin sikiöllä voi sit olla sekin...
 
Mun on nyt pakko tulla hehkuttamaan! Sain äsken kirurgilta puhelun ettei mun kasvain ollut pahalaatuinen, eikä mitään lisätoimenpiteitä tarvita! Itkuhan siinä onnesta pääsi :Heartred sellaista tunteiden vuoristorataa ollut tässä viikon aikana että ei kyllä kellekkään toivo. Pääsin eilen myös kotiin, joten alkaa näyttää taas hyvältä :) ihanaa että soitti, kun normaalisti pitäs mennä sinne sairaalaa kuulemaan tulokset ja mulla oli se aika vasta ens keskiviikolle..
 
Kävin urkkimassa elokuisten ryhmää kun oli tylsää koulussa, tässähän tuntee olevansa jo tosi pitkällä raskauden suhteen! :) ja kun alkaa tarkemmin miettimään niin onhan siitä plussasta jo ikuisuus! Se oli mul syyskuun loppua kun tein :) ♡♥ ihanaa!! Reilu kuukausi niin saadaan tietää (toivottavasti) kumpi sieltä tulee ♥
 
Hui onko täällä jo elokuisia :D kauhee kun menee nopeesti vaikka toisaalta matelee...oottaa vaan et pääse rakenneultraan ja et liikkeetkin alkais tuntua :Heartred
 
Perrrrjantai! Niin on taas tästäki työviikosta selvitty ja on koko viikonloppu aikaa taas tankata energiaa! Mukavaa viikonloppua kaikille.♡
 
Takaisin
Top