Marraskuun lööpit

No ei tosiaan oo paljon tuo 4kiloa. Mulla oli viimeksi neuvolassa (rv 26+5) ekasta punnituksesta tullut 7,5 kiloa, eivätkä moittineet mitenkään erityisemmin, vaikka lähtöpainokin tosiaan oli reilusti normien yläpuolella. Mulla on kans tuo karkki ja suklaa houkutuksista suurimmat ja pari kertaa viikos tulee kyllä syötyä melkoset herkkumäärät...korvapuusteista mäkin oon muuten haaveillu jo monta viikkoa, mutta vielä en oo niitä saanut :) Mä en ite yleensä hirveesti leivo, mut sit yhtäkkiä, yleensä iltaisin saan joskus inspiksen leipoa...mut tätä tapahtuu korkeintaan kerran kuukaudessa.
Mä oon onneksi flunssalta ja muutenkin sairastelulta välttynyt, en edes muista koska viimeksi olisin ollut kipeenä (koputtaa puuta ;)...

Heip pitkästä aikaa.

Minulla oli salasana kadoksissa, eikä suostunut ohjelma antamaan uutta, kun herjasi jostain syystä sähköpostia.

Onnex sain sen nyt, koska olo on aika kamala ja pakko saada purettua elämääni jollain tapaa.

Minulla alkoi 28vk eilen ja olen ollut jo 1,5vk voimakkaiden suppareiden takia sairaslomalla.
Sit täs on ollut lisäksi närästystä, jalkojen puutumsta, särkyä ja sellaisia sähköpiikkejäkin jaloissa, jotka tulevat tietenkin öisin.

Lepäämällä olen saanut supparit hiukan siedettävimmiksi, mutta eilen piti mönkiä esikoisemme kanssa kävellen keskustaan (matkaa n. 3km) niin olenkin sen jälkeen ollut niiiiiiiiiiiiiiiin v*tun kipeä.
Supistellu iha koko ajan, tosi tuskanen ja kipee olo. Nivusii särkee, häpyluuta särkee ja millinki jos liikkuu ni heti suppaa ja vaikka makaa, niin suppaa. Ja ihan kunnolla. Kohtu, alavatsa ja ihoki iha hellänä.
Ja vauvakin kun potkii niin sattuu, koska kohdunseinämät selkeesti iha hellänä.

Ensimmäinenkään raskaus ei ollut helppo, mut nyt mä todella jo odotan helmikuuta!!!! Et loppuisi jo tämä kidutus.

Moni varmaan tätä lukiessaan miettii, no mixet mene lekuriin.
Mitä se hyödyttäisi.. Ollaan ravattu siel 3vai neljä kertaa ja kohdunkaulaa on miltei 5cm ja napakasti kiinni ja ovat määränneet lepoa.joten en halua lähteä taas ajele sataa kilsaa kuullakseni että lepää.
No mä jo lepään, muttei auta!!! Pirhana et ketuttaa!!

Olen yrittänyt olla positiivivnen ja tehdä parhaani mukaan tyttäremme kanssa asioita, mutta tänään en kirjaimellisesti pystynyt tekemään yhtään mitään.
Olisi niin ihanaa, kun ukko voisi olla kotona huomenna ja vaikka siivota ja viedä tyttömme ulos leikkimään.

Phuh. Että näin.

Ja jos huomenna oireet ovat edelleen näin pahat, niin sitten on pakko mennä tsekaa et kaikki on ok, koska jostain syystä raskausmyrkytys hiipii mieleni uudelleen ja uudelleen..
(Virtsassa ollut koko aja valkosoluja vähän)

Toivottavasti teillä muilla raskaus menee hyvin ja voitte nauttia siitä. Se on ainutlaatuista aikaa <3

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Minipallo : Hyi kauhee! :( Sulla ei todellakaan ole helppoa! :( Kannattaa ehkä mennä sinne lekuriin, jos olo on tosiaan noin paha! Ihan vaan tosiaan sen oman mielenrauhan vuoksi, jos mietit sitä toksemiaa. Tsemppiä sinne! Ja kamalasti jaksamista! Toivottavasti mies tajuaa nyt auttaa ja olla kotona mahdollisimman paljon. Sinä ja vauva olette tärkeimmät! (toki esikoinen myös)

mmaljo toi ei oo ollenkaan paljon tuo 4kg. itellä tullu 8kg eikä oo mitään sanonut siitä. Mulle tuli sillai yht äkkii, ja nyt se on pysynyt melkein kuukauden samoissa lukemissa. Mutta luulen, että nää painojutut on neuvolatäti kohtasii, et jotkut puuttuu herkemmin painoon ku toiset ja jotku voi katsoa enemmän sitä kokonaisuutta. en tiiä.

Mullakin oli tällä viikolla ummetusta,mutta söin pussillisen luumuja, niin kyl helpotti. =)

Omaksi onnekseni miehelle kelpaa todella hyvin leipomukset. ja leivät tulee paljon halvemmaksi ku itse viitsii ja jaksaa leipoa. nykyään leipä on mielestäni tosi kallista. kun ite voi ostaa eurolla pussin jauhoja ja hieman hiivaa,suola ja vesi. niin ei tuu sämpylöistä kalliita. Mutta jokainen tyylillään menee.

Huomenna sitten isänpäivä <3

Onnellinen : Mäkin leipoisin kamalan mielelläni leipää, ja söisin myös, mutta tässä tulee taas mies vastaan. :D Kun ei kuitenkaan viitsi aina kamalan pientä määrää leipoa ja pakkanenkin on meillä pieni. Mieluummin sitten ostan leipää itselleni kaupasta. :S Oletko sattumoisin koskaan tehnyt mitään joululeipää tms.? Ihan ajattelin, jos olisi jotain hyvää ohjetta neuvoa, sitä kun voisin tehdä!

Reginaveritas: Ei mulla sinäänsä oo mitään joululeipä reseptii, laitan vaan anista sitten mausteeksi leipään. Ja viime viikolla mulla teki niin paljon mieli taatelikakkua niin löysin pari pakettia taatelia niin tein yhdestä sitten kakun. Vitsit et se maistu hyvältä, ku viimeksi melkein vuosi sitten syönnyt. Pitää tässä marraskuussa viel joulupipareitakin tehdä. Viime vuona haaveilin että leivon esikoisen kanssa, mut saa nähdä, ehkä jos isäntä on myös kotona. siitä tulee aikas sotku =) Ja en mä muuten niitä piparei ite paljon syö, mutta ne on vaan niin hyviä aurajuuston kanssa =) Sen takia niitä pitää leipoa. ja teen mä samalla piparkakkutalon mun kummipojalle.

Voi Minipallo, kovasti jaksamisia sinulle! Toivottavasti olosi helpottuisi. Vaikka raskaus onkin jo pitkällä, aika monta viikkoa on vielä edessä. Voin vain arvella, miten rankkaa suppareiden kanssa on elellä ja samalla hoitaa touhukasta lasta.

Mulla ei oo painoon kiinnitetty huomiota kuin alkuaikoina, jolloin se laski ensimmäisestä mittauksesta pari kiloa. Nyt (rv 27) on siitä ensimmäisestä mittauksesta tullut 6kg lisää ja sanottiin vaan, että hyvä että paino nousee.

Niinpä niin, nyt on enää 3 kuukautta laskettuun aikaan. Hui. Kohta on siis ihan pakko mennä sinne synnyttämään. :pale Välillä tulee mietittyä, että kyllä siitä selviää ja välillä taas kauhistuttaa hirveästi. Muistan jonkun kerran milloin menkkakivut iskivät valtavina, silloin ajattelin, että kun en tunnu tätäkään kestävän, niin miten voin ikinä kestää synnytystä? Synnytys kuitenkin kestää kauemmin kuin pari tuntia.. Ja kun jo ne kovat menkkakivut pistää mut oksentamaan, niin sitä on kai sitten luvassa synnytyssalissakin. Huokaus.

Oon muuten ihan viime aikoina huomannut, että ihmiset kadulla katsoo mua vähän eri tavalla kuin ennen. Taitaa olla tuo masu tullut niin esille, että näkyy selvästi. :happy090

Ja leipomisesta puhuttiin, tykkään itse kanssa leipoa. Yleensä sitä tekee jotakin helppoa ja nopeaa, niin että arkenakin ex tempore pystyy. Harvemmin suunnittelen mitää isompaa ja erikoista. Perinteiset korvapuustit sun muut ovat vain parhaita. Hymyilytti katsoessa sitä koko suomi leipoo ohjelmaa, etteivät ne kilpailijat olleet usein tehneet tiikerikakkua tai korvapuusteja, ja enemmän vääntelivät yleensä kaikkea erikoisempaa. Ehkä tää erottaa tavisleipojan intohimoharrastajasta. Ekaksi tulee mieleen, että tekiskö korvapuusteja, eikä että tekiskö jotakin macaronseja sun muuta.

Kirjoitellaas tännekin :) täällä alkoi tänään rv 29. Itse täällä tuumailin, että ois kiva leipoa jotain taas pitkästä aikaa. Mä tykkään leipomisesta yli kaiken ja ruokaakin tykkään laittaa. Meidän taloudessa mies kylläkin hoitaa ruoan laiton aika hyvin. Mullakin on radi. Täällä tais jollain muullakin olla. Onko arvot pysyny kurissa? Painosta sen verran, että mulle ei oo tullu painoa yhtään, edelleen mennään miinuskiloilla (alkutilanteeseen nähden).

Sadetar83: Kiva kuulla, etten ole ainoa miinuskiloilija. :D Ja radi täälläkin (tosin itse en ehkä ihan ole vieläkään sitä valmis allekirjoittamaan, saa nähdä toisessa rasituksessa), arvot on pysyneet kurissa ihan ilman työtä. Tässä just katon noita arvoja ja on tasan kolme ylitystä, nekin ihan maltillisia. Ja kun mittaan aina maanantaisin, niin tiedän että noi voi kaikki kolme ylitystä laittaa viikonlopun possuilujen piikkiin. :D Ylitykset olleet 5,4 5,6 ja 5,6...

ReginaVeritas: radi kylläkin todetaan, jos yksikin arvo ylittää rasituksessa rajat ja kuinka vähällä :/ mä oon kyllä tyytyväinen, että asia selvis. Sen verran kuites sukurasitetta yms siihenkin on. Mitä kaikkee syöt? ootko kieltäytyny jostain tai rajoittanu jonkun jutun syömistä? Mä tässä pohdin, että mitä sitä jouluna pystyy syömään kun tuntuu sille, että kaikki jouluruoat on aika hiilihydraattipitoisia. Onhan tässä jouluun vielä aikaa, mut kuitenkin se tulee niin äkkiä ja ois kiva ajoissa tehdä oikeanlaisia valintoja ruoan suhteen. Mulla ollut tasan yksi ylitys viimeisen kuukauden aikana ja sekin johtui liian pitkästä paastosta.

sadetar83: Niinhän se todetaan, tiedän kyllä se, mutta tuntuu vähän naurettavalta, kun se diagnoosi tuli paastoarvolla 5,4, kun ei sokerirasituksessa muut olleet lähelläkään yläarvoja. Eikä noi ylitykset ole todellakaan mitään dramaattisia ole nyt seurannassakaan olleet. Toki on tärkeää bongata radi, en yhtään sitä väheksy,mutta silti kiukuttaa. Ehkä se johtuu siitä, kun tunuu todellakin ettei sielä neuvolassa tai polilla uskota mun sanaan ruokailusta.

Kieltäytynyt en ole mistään. Karkki ja muu makea jäi jo ihan alkuvaiheessa raskautta jollain viikolla 6 tai 7, kun ei vaan maistu juuri yhtään. Mitähän osaisin sanoa syömisistä? :D Aamulla ruispuuroa jos on nälkä, jos ei ole, niin sitten jotain hedelmää vaan vähän. Nyt kun en ole ollut töissä, olen syönyt lounaaksi omatekemää vispipuuroa/ohrapuuroa/riisipuuroa tai leipää, töissä söin aina rutiinisti vihannessosekeittoa + jogurttia tms. Päivällinen on meillä kotona 1-4 kertaa viikossa kalaa, kerran viikossa punaista lihaa (käytännössä nautaa jossain muodossa yleensä, possua ei syödä) loput päivistä kanaa. Lisukkeena on täysjyväpastaa tai perunaa, hyvin harvoin riisiä tai nuudelia. Iltapalaksi ja välipaloiksi syön hedelmiä ja vihanneksia. :) Niin ja yrttiteetä juon varmaan litran päivässä. :D Ja rasvatonta maitoa menee paljon myös. :) Mun mielestä ihan normiruokaa syödään. Jonkun verran ehkä proteiini painottuu päivällisillä, kun mies harrastaa kehonrakennusta. :)

Niin, viikonloppuisin tulee siis syötyä vähän 'paremmin'. Silloin on usein lauantaina se pihvi ja kermaperunat. Lapsuudesta opittu traditio. :) Ja nyt jos oon syönyt karkkia ollenkaan, niin sekin on mennyt viikonloppuna. Tummaa chilisuklaata. :D

Minipallo sympatisoin kovasti! Itse olin reilun kuukauden ajan supistusten takia sairaslomalla, eikä se kyllä ollut mitään herkkua, kun kaikesta tuli niitä supistuksia.. Jos sulla ne on vielä noin kivuliaita, niin ihmettelen miksi sulle ei anneta supistuksen estoon lääkettä? Eihän elämästä tule noin kovilla kivuilla mitään! Tsemppiä kovasti ja toivotaan, että alkaa helpottamaan! <3

Itse olen ollut kaksi viikkoa töissä, tai tällä viikolla tuli to ja pe saikkua, kun onnistuin samaan poskiontelotulehduksen... Sekin vielä :/ väsymys vaivaa kovin, varsinkin iltaisin ja kun tuo esikoinen on vielä mukavassa 2 vuoden uhmassa ja kiukuttelee kaikesta, tuntuu että mun pinnani on kadonnut kokonaan... Voi kyllä sanoa, että ei tämä raskaus aina helppoa ole..

Mutta joulukin hiipii, ihanaa!! Kunhan vain saisi valmistella ja leipoa sitä varten, eikä tämä masu haittaisi :) ja kun oli leipomisesta puhe, niin tykkään myös kovasti leipoa, nuo supistelut hillitsivät sitä hieman, mutta tein tässä kerran aivan ihanan tiikerikakun appelsiinilla. Se oli niin hyvää, että katosi melkein koko kakku ekalla istumalla :D tänään isänpäivän kunniaksi nautittiin aamupalaksi uunituoreita sämpylöitä ja pappa ja vaari saivat lahjaksi tuoreet ruisleivät :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Heipparallaa taas.

Mentiin sitten illal käymään Hyvinkääl ja kävi just niin kuun pelkäsin. Passittivat mut takas kotio, ilman mitää jeesii. Ukol huomen 10h työpäivä, et et eba jeba.
Kohdunkaula oli lyhentynyt viikossa viidestä sentistä kolmeen senttiin. Minulla alkoi perjantaina 28:sas viikko, mutta painoarvioksi tuli tytsylle jo 1250g!
Et saa nyt nähä olenko vähä pidemmäl jo sit kumminkin. Vatsan ympäryskin on jo 105cm.

Nyt vain kun loppuis tää kipuilu ja suppailu.. No varsinki siin tapaukses ei haittaa jos tulis jo muutaman viikon aikaisempaa.

Sen nyt sit näkee.

Oletteko muut saaneet paino- ja pituusarvioita?

Nyt laput silmille. Pakko yrittää nukkuu ku neukku ois aamul ysilt..

Sent from my iPad using Vau Foorumi

MInipallo: Täällä ei oo muuta painoarvioo viel tullut,ku se rakenneultran. Mutta varmaan nyt perjantaina kun on lääkärineuvola niin saadaan jonkinlainen painoarvio sitten.

Vitsit ku odottelen jo joulua. Mites te muut ? vaikka tästä ei tuu samanlainen kuin muista =) Muut saavat rehkiä ja ite yritän ottaa rennosti. Leipooa kuitenkin pitää ainakin ne piparit ja lahjaksi muutamat taatelikakut ja porkkanalaatikkoa. Ei paljon muita jouluruokia viitsi tehdä ku ollaan kuitenkin varmaan koko joulu mun vanhempieni luon. Missä ajattelitte viettää joulun? Saa vaan nähdä miten sitten mennään miehen vanhempien luo. Siis ovat joskus eronneet, niin kaks paikkaa. Voi olla et mennään sit edellisenä viikonloppuna. Ja sit kuitenkaan ei viitsi ajaa kahta kertaa melkein 200 kilsaa. mut sit taas tulee kiire jos yrittää ahdata molemmat samaan päivään. Enkä pahemmin välitä mennä edes anopin luo. Ei oo hyvät välit.

Esikoisen joululahjat jo odottaa postissa,et mies hakee ne tänään. Ja muille en paljon ostakaan. Rahaa ku ei oo paljon ylimääräistä vaikka verottaja muistaakin palautuksilla.

Minipallo, toivotaan että kivut ja suppailut loppuisi! Paljon voimia ja jaksamista!

Itsellä tänään 26+3, vointi tosi hyvä, mutta nenän tukkoisuus/kuivuminen vaivaa välillä, joka johtunee siitä kun raskaus vaikuttaa limakalvoihin. Onko täällä muita allergisia odottajia? Itsellä allergiaa ja astmaa on aiemmin todettu, ja astmaan oon käyttänyt hoitavaa lääkettä, samoin Heinix-nenäsuihketta, mutta en tiedä riittääkö toi Heinix-nenäsuihke mitä oon käyttänyt.. Hemoglobiini olisi kans kiva tietää taas ett onko se laskenut nyt, varsinkin kun en syö lihaa ja noita neuvolakäyntejä on harvemmin. Mutta odottelen seuraavaan neuvolakäyntiin, neuvolalääkäri kun olis tulossa. :) Obsidania oon ottanut satunnaisesti viimeaikoina. Vasta-aineita on tutkittu kun oon rh-negatiivinen, onko täällä muita rh-negatiivisia odottajia? :)

Meidän esikoispoika on joulukuussa jo 2,5-vuotias, itse olen 26v ja pitkään ollut kotiäitinä :) Tylsät hetket kotona yritän välttää erilaisilla menoilla ja ohjelmilla eli on uimahallia, perhekahvilaa, muskaria, pojan serkun luona kyläilyä, ym.
Synnyttäminen käy välillä mielessä mutta tuntuu vielä että helmikuulle on vielä aikaa.. ja mietityttää kans välillä onkohan kahden pienen lapsen kanssa kuinka raskasta sitten..? Vauva jos/ kun valvottaa öisin sit, niin jaksaako hyvin päivän askareet esikoisen kanssa, ym.? Mutta eiköhän niistä selvitä, onhan mies ja hoitoapua tukena myös! :)

On kyllä ihanaa kun joulu alkaa lähestyä, saa alkaa suunnittelemaan taas esikoispojan kuvausta joulukortteihin sukulaisille ja laittaa uuniin pipareita ja torttuja, ym. Leivon harvoin, mutta enemmän tykkäisin leipoa ajan kanssa sitten kun mies on kotona eli ei töissä, ja monimutkaisia en tykkää leipoa :D Olisi muuten niin kiva löytää veturi/juna-piparimuotteja piparitaikinaan, kun meidän pieni mies on noista junista ja vetureista kiinnostunut. <3

Onneli, kerro sit miten meni ultrassa? :)

Onnellinen, me aiotaan viettää joulua perinteisesti mun vanhempien luona ja miehen vanhempien luona, ja mun siskon perhe ja veli on mukana mun vanhemmilla. :)

Saas nähdä mitä keskiviikkona sanovat neuvolassa masun kasvamisesta. Omasta mielestä nyt on tullut kokoa maltillisemmin, kuin tuossa muutama viikko kasvupyrähdyksen aikana. Viikkoja nyt siis 25 ja sf mitta oli jo viimeksi neuvolassa 22. Tosin mittaajissakin on eroja, mitä viime raskautta miettii... Nyt painoa on tullut varmaan sellaiset 9kg ja päivän mittaan tulee turvotusta 1kg, riippuen pidänkö tukisukkia vai en (pidän arkena, lipsun vkloppuna).

Mitään arityisiä uusia vaivoja ei ole, mitä nyt nivuseen sattuu edelleen ja kun lapsi potkii alaspäin niin kivasti tunnahtaa. Hermo on sen sijaan koetuksella, koska rauta-arvot oli tippuneet...no en ole vieläkään "ehtinyt" hakea rautaa kaupasta... vakavasti suunnittelen.

Neuvolan "täti" vaihtui ja toivottavasti tämä uusi ei rupea hössöttämään. Ihan normaalisti tämä raskaus tuntuu menevän, ja olo on hyvä. Voipi olla, että tulee painoa hitusen enemmän kuin ekasta, mutta eipä se kumminkaan jää roikkumaan näillä elintottumuksilla. Omakuva sen sijaan tuntuu nyt vieraalta, kun leveyttä on tuplat normaaliin nähden ja sen päässään aina unohtaa kunnes vilkaisee peiliin...

Takaisin