Marraskuun lööpit

Moiks!

Huuh, mittasin vattanympäryksen mielenkiinnosta, kun Minipallo tossa ylhäällä kertoi oman lukemansa. Tulos mammahousujen ja t-paidan päältä mitattuna 126cm, rv tänään 27+5.
No rupeehan se vatta kyllä jo vähä tielläkin olemaan.
Mä sain kans radi-diagnoosin sokrurasituksessa, olikohan viikolla 25+jotain ja mulla ylittyi ne 1h ja 2h arvot molemmat. Onneksi paastoarvo oli vain 5,1, kun oon lukenut, että just se ois tärkeintä pitää kurissa, kun se kertoo siitä, että oma keho ei pysty tuottamaan tarpeeksi insuliinia yön aikana. Nuo 1h ja 2h arvojen ylitykset kertoo siitä että insuliinin tuotanto käynnistyy hitaammin, kun sokeria ympätään yhtäkkiä roppa täyteen. Mulla on tosiaan pysynyt arvot todella hyvinä kotona mittaillessa, ja ihan normiruokavaliolla...eilenkin herkuteltiin hesen juustohampparilla + kurkkumajoneesilla pitkästä aikaa ja otin tunti senkin syömisen jälkeen lukeman, niin jäi edelleen alle 7,8. Sokerin syönti on ainut mitä mun pitäs vähentää ja toki oon vähentänytkin, mutta silti aion suoda itelleni yhden herkuttelupäivän viikossa. ;)
Ei tota radi-diagnoosia kannata ressata, ompahan tiedossa ja nyt sitte vain seuraillaan kotona :)

Ei niistä raudoista kuulema kannata olla liian huolissaan. Mun neuvolatäti (on jo osa aika eläkkeellä) sano et on iha nomaalia että rauta arvot pienenee, koska nestemäärä lisääntyy niin paljon. Ne normalisoituu kyl sitten synnytyksen jälkeen. Se stessi on paljo haitallisempaa.
Itel rauta arvot pyrineet siinä 105 hujakoil. Rautaa en ole pystyny syömää, koska ummetus on muutenkintosi paha.
Olen lisännyt ruokavaliooni verelettuja (yök), pinaattilettuja, lihaa jne. Samal syön aina jonkun mandariinin et imeytyis paremmin. Eikä kalsiumia samaan aikaan. (Tääl joku puhu rautajutuist. Jos jotain pitäis hankkia niin mulle ainakin suositeltii sitä juotavaa luonnonmukast rautavalmistetta, mitä saa luontaistuotekaupoist.. Joku kroifsalt..tai sinne päin)

Joulu on täällä jo ihan tohinalla käynnissä. Olen partylite konsultti ja sielt tuli jo tilattua ihania joulusomisteita, jouluiset verhot ja tyynyliinat ovat laitettu. Koti tuntuu heti lämpöisemmältä ja on rentoutuneempi fiilis. Ja glögi! Ah! Mikä ihana juoma! :)
Että näin täällä Keravalla :)

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Ääk! Kauheesti tekstiä tullut! :)
Nyt jää varmaan jotain huomioimattakin. :( Enkä yhtään muista enää ketkä kyseli mitä muutenkaan. :D

Täällä on Rh-nega odottaja. Ensviikolla labraan niitä tarkkailemaan. + se sokerirasitus + lääkärineuvola

Joulua vietetään miehen kanssa ihan vaan kotona elukoiden kanssa. Ei tulis mieleenkään lähteä minnekään sukuloimaan ja saavat kaikki kyllä pysyä pois meiltä myös! :)

Ite olen rh negatiivinen ja verikoe otettiin silloin np-ultran yhteydessä, ja nyt ku olin sokerirasituksessa niin otettiin samalla se ja hemppa. Siis mä joudun menee aina labraan jos otetaan hemppa. EI ollenkaan kiva. no viime raskaudessa se katottiin kaks kertaa. Ja nyt ollaan kerran katottu silloin heinäkuun lopulla ja se oli silloin 150 paikkeilla ja nyt sitten perjantaina saan tietää mitä se nyt sit on. Eihän se vasta-aine homma sen kummallisempi oo. ite sain synnärillä piikin perseeseen juuri tuon takia, kun esikoinen on positiivinen. sillai oon ymmärtänyt et enemmän näissä seuraavissa raskauksissa sitä seurataan.

Itellä painoa tullut se 9kg jo. esikoisesta tuli kaikenkaikkiaan 8kg. mutta ei mitään stressiä siitä kuitenkaan. äsken mittasin uteliaisuudesta sen vattan ympäryksen ja se oli 105cm. en tainut viimeks kertaakaan sitä mittata =) Sf mitta oli silloin viimeks (rv 21-22) niin 21cm. mutta kyllä tuo vatta on kasvanut.

MItään pahempia vaivoja ei ole. liitoskipuja tuntuu kun joutuu kauemmin olee jalkojen päällä, tai kun meen koiran ja vaunujen kanssa lenkille. En tee mitään isoja lenkkejä. normaalisti siihen lenkkiin menee n.15-20min. nyt menee 30-35min. hitaasti mutta varmasti =)

Täälläkin alkaa vatta olee tiellä etenkin kun tuota 14,5kk kantaa välillä sylissä ja hälläkin sitä painoa varmaan jo lähelle 12kg =) kädet vaan vahvistuu. Ja huomaa että siivoaminen ottaa jo voimille, vaikka ei tee muuta kuin imuroi.

Täällä ei viel mitenkään joulu. Mutta ajattelin laittaa tällä viikolla jotain jouluvaloja, kun on niiiiiiiin pimiää. Siitä on hyvä aloittaa.

Täällähän on ollut vilkkaat keskustelut, kiva! Minäkin olen ensimmäiset joululahjat tilannut. Pitäisi hakea postista. Varsinaista joulufiilistä ei vielä kuitenkaan ole. Parit jouluvalot olen laittanut sisälle. Ulos laitan sitten kuun vaihteessa. Joulukorttimateriaalit olen ostanut ja niitä pitäisi alkaa pikkuhiljaa väkertämään. Korttien kanssa tuppaa aina tulemaan kiire.

Kävin tänään yksityisellä ylimääräisessä ultrassa varmistamassa, että kaikki on kunnossa. Ja kaikki oli. Nyt menossa rv 26+5 ja kokoa vauvalla oli n. 950 g. Ihan normaalikokoinen kuulemma oli. Kaikki rakenteet oli kunnossa. Vauva ei edelleenkään suostunut näyttämään sukupuolta selkeästi, joten lääkäri ei uskaltanut sanoa siitä mitään. Pohti, että olisikohan yhdessä kuvakulmassa näkynyt pieni pippeli, mutta ei arvuutellut sen enenpää. Rakenneultrassa kätilö puolestaan antoi tyttöveikkauksen. Eli 100 % yllätys on tulossa sitten helmikuussa :) Toisaalta olisi ollut kiva tietää sukupuoli, mutta toisaalta ihan kiva elää jännityksessäkin. Ehkä näin oli tarkoituskin.

Minipallo: Mulla ummetus on ihan selkeästi helpottanut, kun olen syönyt päivittäin purkillisen luumusosetta. Sotken sen aamulla kaurapuuron joukkoon. Lisäksi syön annoksen kauraleseitä maustamattoman jugurtin kanssa. Muutoin pistelen suuhuni ihan perussekaruokaa. Minä en varmaan pysyisi pystyssä, jossa hb olisi 100 pinnassa. Tässä raskaudessa en ole joutunut syömään rautaa, vaikka kaikissa aiemmissa olen. Viime viikolla hb oli 125.

Joopa joo, eipä se työnilo kauaa kestänyt.. Jouduin neuvolaan soittamaan tänään, viikonloppuna kun oli välillä ahdistava olo mahassa ja lauantaina supisti oikein kipeästi. Tänään aamulla oli olo tosi ahdistava ja ylävatsalla ahdistus.. Niinpä menin neuvolaan ja todettiin verenpaineet koholle ja neuvolatäti oli aika huolestunut.. Siispä raskausmyrkytys uhka päällä, varsinkin kun se oli jo tuolla esikoisella.. Aika ahdistunut olo tässä on ja huolestuttaa kovin. Lääkäriä pitäis odottaa keskiviikkoon asti jos olo ei huonone.. Tosin olo jo iltapäivän neuvolasta huonontunut, eli saa nähdä joutuuko tänään vielä mennä äitiyspolille.. Viikkoja kuitenkin on vasta se 28, niin tämä meidän "urmas"(työnimi) saisi vielä pitkän tovin kasvaa masussa..

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Onneli: Luumusose?! Mainio idea! Miksi en sitä keksinyt!!
Jos vedän sitä pari purkkii, niin eiköhän ole ripulirallirata kunnossa sen jälkeen XD

Dangeli: toiv ei olisi mitään raskausmyrkytystä.tsemppiä kovasti.
Onko sinulla ollut muita oireita?

Kymysys kanssaodottajille.
Onko täällä joku jolla on raskaus ajan diabetes? Mitkä ovat olleet oireet ja hoito.

Tehtiin tytön kanssa marenkeja ja niitähän sitten tossa vedettiin iha urakalla.
Sen jälken n. 15min pääst meinasin nukahtaa sohvalle ja oli pakko tulla nukkuu hetkeksi, vaikka olin päivemmällä nukkunut päikkärit.
Olen unohtanut kokonaan mainita terkkariin myös tun huonon olon, mitä mul on ollu täs, kun on ollut ongelmista pienin.

Pitää pyytää päästä tohon sokerirasitustestiin. Yh..

Minipallo: Tosissaan on täällä on todettu se radi, mutta ei ole oireita, enkä ole hoidellut siten mitenkään. Äkkiä kun katsoin tuolta diabetesliiton sivuilta ja terveyskirjastosta, niin mainitaan oireettomaksi, mutta eräs ystävä jolla on molemmissa rakauksissaan ollut paha (insuliinihoitoinen) radi, mainitsi juuri tuon väsymyken makean syönnin jälkeen (oli nukahtanut sokerirasitukseen) ja lisääntynyt janon tunne. Yleensähän radissa on hoitona ruokavaliohoito. Jos se ei auta, niin tablettihoito (kuten Metforem) ja/tai insuliinihoito.

Tässä linkki terveyskirjaston artikkeliin aiheesta :)
http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=dlk00168

Illalla tultiin äitiyspolille, olo kun vain huononi. Vauva oli onneksi oikein vilkas ja käyrä vauhdikas :) kaikki näytti kohdussa olevan hyvin, painoarvion meidän urmas sai 1200g :) ottivat kuitenkin sairaalaan tarkkailtavaksi, todennäköisesti ei vielä tänään pääse kotiin :/ hienoa on kun huolehtivat tarkkaan, mutta huoli esikoisen olosta ilman äitiä on kamala :( onneksi hällä on ihana perhepäivähoitaja jossa viihtyy ja mummi ja mummu jotka jeesivät isää, jolla on kahden tunnin työmatkat per suunta..

Dangel: Hyvä että kaikki on masussa hyvin, mutta ikävää että jouduit osastolle. :( Tai toki hyvähän se on sielä olla jos olo on niin huono. Eikä tarvitse niin siitä masulaisesta ainakaan olla huolissaan. :) Kiva kuulla, että on noin hyvä tukiverkko ympärillä, varmasti se esikoinen pärjää hyvässä huomassa. :) Koeta jaksella!

Voimia Dangel! Toivottavasti pääset pian kotiin ja Urmas malttaisi pysytellä massussa vielä jonkin tovin.

Minipallo: Ripuliralli :D Onneksi mulla ei ainakaan oo mennyt tohon pisteeseen.

Leikin tänään pullantuoksuista kotiäitiä. Monen teidän innostamana väänsin korvapuusteja ja voipullia. Nyt on talossa ihana tuoksu ja massut täynnä pullaa :)

Minipallo: Mulla on kans radi ja mä ainakin otan sen hoidon ihan tosissaan, sen(kään) asian kanssa ei oo leikkiminen. Kuitenkin kyse on mun terveyden lisäksi myös vauvan terveydestä. Ei tulis mieleenkään jättää radia (tai mitään muutakaan) asiaa huomiotta, joka kuitenkin vaikuttaa terveyteen aika paljolti.

http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=nix01029

Tuon ohjeen sain ruokavaliosta ja sillä oon menny. Arvot pysyny hyvin kurissa.

Tässä myös suora lainaus yhdestä sähköpostista, jonka oon polilta saanu aiemmin, kun oon lähetellyt arvoja sinne ja kysellyt muutenkin asioita.

" Tässä muutamia ravitsemukseen liittyviä vinkkejä:

Syö iltapala mahdollisimman myöhään ennen nukkumaan menoa. On tärkeää, ettei yön paasto ole yli 9 tuntia. Pidemmän paaston aikana voi olla, että elimistö alkaa käyttää maksan omia sokerivarastoja ja verensokeri nousee tämän vuoksi aamulla.

Aamiainen tulee olla myös hyvin niukka. Eri hormonien vaikutuksesta raskaana oleva kestää aamulla kaikkein huonoimmin hiilihydraatteja. Eli usein aamiaisella voi syödä vain yhden tumman leivän+leikkeleen+vihanneksia+kanamunan ja näiden kanssa kahvia tai teetä. Vältä juoksevia maitotuotteita aamuisin sekä tuoremehuja ja hedelmiä. Joillakin puuro tai murot nostavat myös verensokeria liikaa.

Koska aamiainen on niukka, on hyvä syödä joku pieni välipala aamiaisen ja lounaan välissä(kourallinen pähkinöitä tai manteleita, raejuustoa tai joku hedelmä). Maitotuotteita pystyy yleensä käyttämään hyvin päivällä ja illalla. Kalsiumin saannin takia on hyvä muistaa riittävä maitotuotteiden käyttö. Jos sinulle tulee dieetin suhteen kysyttävää, laita viestiä.

Jos vain suinkin jaksat, harrasta jotain liikuntaa päivittäin esim. kävelyä. Matkan ei tarvitse olla pitkä, eikä vauhdin kova. Jo pienelläkin liikunnalla on merkitystä sokeritasapainoon."

Jos nyt on jäänyt semmoinen käsitys, etten ota radia vakavasti, niin voisin tässä nyt huomauttaa, että se että en näe mitän syytä muuttaa valmiita ruokatottumuksia (jotka selvästikin mulla toimii, kun mittauksia on ollut jo kaksi kuukautta ja ylityksiä vain kolme ja nekin pieniä) ei nyt ehkä tarkoita, että laittaisin asian leikiksi, enkä kantaisi huolta vauvan terveydestä. En vaan näe mitään syytä ottaa tästä radista stressiä, kun kerran pärjään näin hyvin. Radi ja sen hoito on yksilöllistä, eikä kaikkien tarvitse noudattaa samaa kaavaa. Tämä toimii minulla ja verensokerit puhukoot puolestaan.

Pääsin tänään kotiin, ei onneksi vielä kai raskausmyrkytys kyseessä.. Sairaslomaa tuli kuitenkin äitiysloman alkuun saakka.. Tällä hetkellä aika surkuhupaisa olo.. eikö nämä vastoinkäymiset helpota ollenkaan? Esikoisen jaloissa huomattiin nyt illalla näppylöitä ja tarkemmalla syynillä niitä on myös muualla.. Juuri poika parani korvatulehduksesta, nyt taas yskii tuolla.. Tuntuu että meidän syksy yhtä sairastelua ja vaivaa.. Nyt vain mietin että mitähän seuraavana tulee.. Ensi yö nyt jännätään pojan oloa..

ReginaVeritas: no se on sitten vaan hyvä, jos arvot pysyy kurissa :) niinhän sen pitäisikin olla. Onneksi itselläkin pysynyt kurissa ja toivottavasti näin on jatkossakin. Oli tuo sillon kyllä semmonen herätys, että kyllä se pisti miettimään ihan kunnolla asioita. Huomenna aamulla tars lähtee lääkärin juttusille omista olotiloista. Luultavasti kirjottaa saikkua, mut kuinka paljon... Ei varmaan kouluun tarvii huomen mennä.

Jaksamisia kaikille, joilla on vaivoja. Ja muillekin.

Mukavasti on vilkastunut keskustelu taas. :) Ootteko tehneet mitään kuntoharjoituksia, jotta synnytys ehkä sujuisi helpommin? Musta tuntuu, että oon päästänyt vähän rapistumaan senkin kunnon mitä on ollut, ja ois kiva tietää mitä näin raskaana voi ylipäänsä tehdä.

Panda: mä jumppailen kotona pari kertaa viikossa (jättipallo, kahvakuula ja pilates). Lisäksi käyn kerran viikossa 1.30 h sauvakävelyllä. Nuorimmaisen kanssa tulee rattaiden kanssa tehtyä puolen tunnin kevyt kävelylenkki päivittäin. Lunta odotan, että pääsisi hiihtelemään. Tosin, kovin jyrkkiin maastoihin en uskalla lähteä kaatumisvaaran vuoksi. Mä oon ollut kaikissa synnytyksissä tosi hyvässä fyysisessä kunnossa ja ne on sujuneet ihan mukavasti. Toki jokainen synnytys on aina erilainen. Jos ei hyvästä kunnosta ole hyötyä itse synnytykseen, niin ainakin synnytyksestä palautumiseen. Itse pidän liikunnasta paljon ja olen iloinen, kun olen pystynyt liikkumaan suhteellisen normaalisti. Kaikki tietenkään ei tykkää liikkua eikä pysty esim. supisteluiden tms. muiden kipujen vuoksi.

Takaisin