Marraskuun jännitykset

Hei taas!

Bernit on kyllä ihania. Joskus kun asuttiin kerrostalossa niin päätettiin jo sillon että kun muutetaan omakotitaloon niin otetaan berni. Meillä uros aika usein luulee olevansa maailman pienin koira ja sitten kun oikein innostuu niin se kulkee tyyliin karmit kaulassa. Tämä meidän uros on aika isokokoinen verrattuna muihin berniuroksiin. Kovapäinen se myös osaa olla, korvat on lainassa joskus. Aika kovaa kuria on saanu pitää tälle urokselle, mutta nyt siitä on tullu ihana sohvaperuna, tykkää makoilla sylissä sohvalla. [:)]
Narttu on taas ihana ilopilleri. Välillä silläkin korvat lainassa jollain toisella, varsinki juoksun aikaan lenkillä ei kuulla ja nähdä mitään muuta kun ihanien uroksien hajut maassa. Näiden juoksujen aikaan uros siirtää majansa mun vanhempien luo parin km päähän. Häntä tällä neidillä heiluu taukoamatta ja on innostunu kaikesta mitä sen kanssa keksii touhuta.
Sit muuten vointia kun edellisestä unohtui... Minä oon saanu vielä öisin nukuttua ilman kusireissuja ja vettä menee aika paljon illallakin. Mies tekee aika paljo yötöitä joten saan valloittaa koko parisängyn. Kivahan se on ku se sit päivällä minun ja koirien kanssa kotona, ei meinaan malta nukkua päikkäreitä ja minäkään kun en sellaisia nuku, en vaan osaa ainakaan vielä.
Täälläkin on käyty perhevalmennuksissa ja aika hyvin kertausta ollut kun tämä mun ystäväni on ehtiny jo valmentaa meitä aika hyvin. Joitain kertoja tämä 4,5kk kummipoika ollut meillä hoidossa ja viimeksi mies riisui pojalta ulkovaatteet, syötti ja vaihtoi vielä vaipankin eka kertaa elämässään ja hyvin näky sujuvan, olin meinaan vieressä henkisenä tukena [:)]
Yks päivä oltiin jonnekki lähössä ja minä sitten vähän rähjäämällä sanoin että koiratkin voi lähtee mukaan ja siihen mies vastasi takaisin rähjyy tyyliin, pikkusenko tuli paska olo sen jälkeen ja kyllä muuten kuuli myöhemmin ettei mulle tarte kiukuta takas ja että mun kohalla se rähjääminen kuuluu asiaan.
 
Wessu: [:)] Kuulostaa niin tutun suloisilta. Ja ne mantelinmuotoiset silmät tiukasti tapittaessaan (ja samalla päätä vinoon kääntäen) ovat niin vastustamattomat!
 
Iltapäivää naiset.

Kylläpäs nyt on kaikki tyhmää.
Eile oli eka perhevalmennuskerta.. hohhoh.. "perheen ravitsemus ja liikunta raskauden aikana"
Niin tyhjänpäivästä tässä vaiheessa ko voi vaa olla! Ois voinu kyllä neuvolassa vaikka sanoo että turha mennä tuoho ekaa. Muut naiset siellä oliki semmosii että lasketut ajat oli maalis-toukokuussa. Plääh..
Ehkä enskerral sit mielenkiintosempaa..

Yö tulikii nukuttuu katkeematta 23-06 ko mies lähti töihi, sen jälkee ei sit enää uni tullukkaa [>:]

Ja neuvolasta tuli iha tyhmiä uutisia kans. Painoo oli tullu kolmessa viikossa yhteensä 3,3kg!! yhyy.. [:(]
Eli yli kilon viikossa. Mite voi olla mahollista ku rahallisesti ollu tiukkaa ja sitä myötä myös syömiset vähentyny. AINAKI kaikki herkkumussutukset. Nyt on iha paha mieli.. Nii hyvi/normaalisti on paino noussu tähä asti ja nyt tommone pomppaus.. [&:] Tosin kaikki kyl muute hyvi ja täti sano että ei tuosta painonnoususta kannata huolestuu tai murehtii.. "jokaine ottaa jossai vaihees pientä kirii" ..

Voi hitsin vitsi. Menee aika nopsaa. Taitaa koht alkaa puheet kääntyy tulevii synnytyksii [:D]
 
Oi, siellä taas puhutaan lumesta, kaihomieli iskee, varsinkin kun minä tuijotan tällä hetkellä ikkunasta älytöntä vesisadetta!

Rinkku: ai juu, en yhtään ajatellut että sellaisia maidonkerääjiäkin on olemassa. Saattais olla tosiaan ihan järkevä hankita. Pitääpä metsästää sellaiset jostakin! Niin, ja tuosta kiinnittymisestä: mun kaveri, jolla on LA pari päivää ennen mua sai juuri maanantaina kuulla vauvan kiinnittyneen jo. Sanoi, että kyllä hän se jotenkin tunsi, kun se taphtui, vihloi kuulemma alapäässä pari päivää. Ja nyt joutuu kuulemma useammin käymään kakkostarpeilla kuin aiemmin. Mutta hengittäminen sujuu hänen mukaansa nyt taas paremmin, kun vauva ei enää paina keuhkoja niin paljoa.

Amppu: samaa mieltä olen, mun anoppini ansaitsee kyllä ne kymmenen pistettä. Muutenkin mun appivanhemmat on ihan huippuja, en saa valittaa. Ja maarinen, ei mun tosiaan tarvinnut jälkiä pahemmin siivoskella, kun mies ennätti ensin. :)

Ohoo, Pranametri: ennätäköhän saada vauvan ennen laskettua aikaa? Jännittää! Varsinkin, kun meillä on se sama LA!

Noista vessajutuista: meillä mies kyllä hyvinkin saattaa innostua keskustelemaan siinä pöntöllä istuessaan. [:D] Mä oon meillä vähän enemmän se siveyden sipuli, ja numero kakkosen aikaan pysyy kyllä vessan ovi visusti kiinni. Pissata saatan kyllä ovet selällään. Ja piereskelyä nyt ei vaan voi jotenkin hillitä, joten kyllä meillä pierut pläjähtelee. Tosin ihan kahden kesken vaan. [:)] Kiva aihe, haha.

Kuumemittarista vielä sen verran, että mä lueskelin äsken tuota listaa, minkä sain kätilöltä, ja siinä sanottiinkin, että sen nimenomaan pitää olla digitaalinen sen vauvan kuumemittarin. Mutta ei siis korvakuumemittaria (vieläkään en kyllä tiedä miksi). Oon itse ollut ihan pienelle vauvalle aikoinani Au Pairina, ja monta kertaa jouduin häneltäkin lämmöt mittaamaan pyllystä digimittarilla. Ihan helposti ja tosi nopeasti se sujui ainakin silloin, ja ei niin pienelle siitä mitään traumoja pitäis jäädä. Sellainen mittari, jossa on taipuva kuminen varsi on näppärä.

Sain muuten sairaalakassinkin eilen jo puoliksi pakattua. Omat vaatteet on jo siellä, mutta vaavin vaatteet puuttuu, kun en ole saanut niitä pestyä vielä. Ja syötäviäkään en sinne saanut vielä pakattua, kun kyllähän mä ne sieltä samantien kävisin mutustelemassa! :)

Nyt menen parantelemaan kieltäni, kun poltin sen tulikuuman kahvin kanssa. Auts!
 
Tuiks tuosta painosta ei kannata välittää, se tasaantuu vielä. Itselläni tuli 1250g viikossa joku aika sitten ja nyt enää kolmisen sataa grammaa. Vähän hirvitti silloin myös, että miten on mahdollista.

Meitä on niin monta jo kotosalla odottelemassa, että tarinaa tulee päivän mittaan paljon, Hyvä!

Kiva kuulla noista kohdunkaulan mitoista, kun itselläni ei ole kokemusta.

ja sohvalle...
 
NO VOIHAN TALVI! Mitä ootte siellä pohjosessa puhkuneet, kun täällä tulee tollasta valkosta mössöä tuutin (tai taivaan) täydeltä?!?
NYT ON MARRASKUU! Ei täällä vielä kuulu tollasta tulla... mä linnottaudun sisään, juon teetä ja syön Jaffa-keksejä. En suostu ulos menemään! Eilen lähdin aamusella himasta, käytiin kokoustamassa ja illalla pikkujouluiltiin mökillä opiskelijakuntakavereiden kanssa... Aamulla sitten lähdettiin mökiltä pois ja ei kyllä ketään naurattanut! Yhdellä tytöllä lyhyt hame ja ballerinat, itsekin lenkkareilla löpsyttelin. Nyt on vilu ja kylmä ja inhotus, en tykkää tosta lumesta. Illalla oli ihana, kun satoi hiljalleen, mutta ei maahan vielä jäänyt...

Ensialkuun; mukavaa kun kakkavahinkoni teitäkin hymyilyttää. Itse oikeasti olin tuossa kotiin kävellessä melkein pöyristynyt rupsausten saattelemana tulleesta ulosteesta, että eihän nyt AIKUISELLE IHMISELLE VOI KÄYDÄ NOIN! Mutta kyllä sille kotona jo tosiaan naureskelin... kaikkeen sitä pitääkin sitten varautua. :D

No mutta takaisin palstalle... Tuiks, meillä myös on ollut suhteen alkuajoista asti "pierukilpoja". Molemmat kyllä rupsuttelee, ja nuo vessa-asiatkin hoidetaan aika samaan malliin kuin teilläkin. Jos mies on mun kanssa kaiken tän jälkeen, niin monesta päästään yli. Pieruvälit, se se on.

Ihanaa Ailime, että sait vauvakutsut! Omiani odotellessa, tosin ne eivät ole ylläri ^^ Mutta ihanaa silti, kun ystävä käytännössä hoitaa kaiken ja itse saa vaan nauttia!

Ja voihan pitemmällä olijat! Niin se alkaa olla, että alan jänskäillä teidän puolesta. Omaan aikatauluuni vauvantulo ei vielä sovi, ja onneksi aikaakin on vielä. Laskettuun kuusi viikkoa, joten ainakin joulukuun alkuun oon varautunut, että saan tehdä rauhassa... toivottavasti oon oikeessa, tai tulee muille vähän organisoitavaa :D Zennan puolesta nyt ainakin alkoi jännäämään!

No mutta Wessu! Sinähän sen sanoit, vahingossa, tietämättäsi... REINOT! Mietin, että mitä helkuttia sitä omalle isälleen isänpäiväksi muka taas keksisi, kun en mä nyt oikeesti ehtis kaupoissa juoksentelee tällä viikolla ja ettii sitä inspiraatiota. Mutta pappatossuthan sille pitää ostaa! Oma mies saa typistetyn version suunnittelemastani isänpäivälahjasta... rintarepun ja Isi-t-paidan. Piti olla lisänä vielä joku näistä Isin opas -kirjoista, mutta en mä jaksa niitäkään käydä varmaan penkomassa. Ja rahatkin tuntuu olevan just nyt heti loppu :(

Jospa sitä tästä ottaisi toisen kupin (eli saavin ;)) teetä ja menisi vaikka sohvannurkkaan mököttämään. Vaikka ei mua mökötytä :D
 
Hau hau!

Ei oo koiraa, ei oo kissaa, ei oo possuu, eikä meijän iskä saa sunnuntaina reinon tossuu, vaan ehkä sitte tus*** No niin ,lupasin tänään puhua nätisti, joten aloitetaanpa!

Ihana lumisade täälläkin loihtinu koko tienoon super kauniiksi! Tehtiin aamusta herkkä retki torille. HAettiin perinteiset luomu porkkanat ja lantut. Juotiin höyryävät pahvimukikahvit siinä lumisen torin laidalla, pikku pikku pullan kera! Piti oikeen SONNUSTAUTUA! Punanen myssy päähän ja valkonen, paksu villapaita.... Että näyttäisin maailman onnellisimmalta odottavalta äidiltä. Sykähdyttävää!!! Lähtöhän sinne reissuun oli tietysti taas hermoja raastavaa uurastusta.ei mikään onnelline perhenäytelmä. Itkun ja yltyvän raivon vuoropuhelua! Onneksi vauva ei opi kirosanoja tuonne mahaan. Vissiin? JA onneks saan rähistä ihan itsekseni. Mies vaan huokailee ja kaapii lumia auton katolta.

Liekö sitten kaupoilla luuhaminen vaikuttanu asiaan, mutta päiväunilta herätessä joku oli pistäny mun jalakset erilleen. Tuntuu että muksu ois hulahtanu tonne luihin. EHkä se vaan tuntuu? Lonkkaluut jäykkänä ja alapää puuduksissa.
Täällähän taitaa olla samanmoista menoa yhdellä jos toisella. Jännittävää!

Ainiin. Ne TISSINLÄMMITTIMET  täytynee vissiin laittaa listalle! Miehellä oli loisto idea sen suhteen. Tollanen angora-, tai mikä senyt oli, -tuubi! Ruskovillalta,kait! Täytyy katella netistä, millasia lämmitimiä niillä on. Sitä vois kait pitää sitte normi vaatteiden alla. Ei hiostais, ei kiristäis, ei sitä , ei tätä.... Minusta kuulosti ihan järki puheelta. KUN SE RINTATULEHDUS ON OIKEESTI AIVAN KAMALA. AIVAN TOTAALISEN KAMALA!

Japsoo. Lähen tästä tekee taikoja tuonne meijän kuistille Yritän siivota sen nätiksi, kerta luontokin on nätti. Tällähetkellä siellä kuistilla on ihanaa vaan ne mun viimeviikolla näppärästi kytkemät jouluvalot! Porukat on pitänyt kuistia tupakanpoltto taivaana, eikä se niin kodikkalta näytä, vielä. Jos kopsuttais matot ojennukseen, täyttäis öljylyhdyt, sytyttäis kynttilät. Pistäis vielä saunaankin pökköä. Tulisko vähän tunnelmaa?

PS:Jätän isännälle nuo raskaammat "kopsutukset" ja ite keskityn siihen tunnelmaan. Missähän mun lapaset on???

PS: Ja joka ensilumen tuoma yllätys on pupujussin jäljet pihan poikki! Niitä aamulla ihastelin!

Hommiin, mamma! Hop hop.
 
Morjensta ja terveiset sairaalasta!

Ambulanssipojat oli oikein mukavia [;)] 

Mulle tuli ke aamuyöstä verenvuotoa. Heräsin ja aloin ihmettelemään, että miksi heräsin, koska ei pissattanut ja mitään paikkaa ei kolottanut. Sit tajusin, että hemmetti, jalkoväli on ihan märkä. Kokeilin kädellä ja ensimmäinen ajatus oli, että lapsivesi! [8|] Kävelin vessaan ja huomasin, että käsi oli veressä [:(] Istahdin pöntölle ja verta tuli ihan valumalla ja sit tuli vielä sellainen verinen, nyrkinkokoinen möykky. Sit iski paniikki ja aloin huutaan miestä paikalle. Sit tipahti toinen klöntti verta!!! Siinä vaiheessa aloin jo itsekin tärisemään ja panikoimaan.

Mies soitti 112:teen ja laittoivat ambulanssin heti tulemaan. Sit annettiin luuri mulle ja kysyttiin, että onko kipuja? ei, liikkuuko vauva? ei tai siis en tiedä, ku tärisen itseki!!! [:o] Sit vaan sanottiin, että heti pitkälleen ja odottamaan ambulanssia. Kotona ambulanssimiehet mittas verenpaineen ja kyseli, että tuntuuko liikkeitä. Paineet oli ok ja vauvakin taisi jo liikahtaa. Sit lähdettiin sairaalaan.

Siellä otettiin ensimmäisenä vauvasta sydänäänet ja käyrät onneksi näytti hyvälle. Otettiin kokeita ja sen jälkeen lääkärin tutkimuksiin. Verentulo lakkasi jo onneksi osittain kotona, loput matkalla. Kohdunkaula oli 2,5 cm, ultrauksessa kaikki ok ja vauva liikkui niin, ettei meinattu mittoja saada (onneksi liikkui niin hyvin). Lopullista syytä ei saatu selville. Sanottiin, että jos verenvuoto olis runsasta, niin ois voitu tehdä sektio. Sanoivat, että viikkoja on jo ihan tarpeeksi vauvan selviytymiseen.

Jäin sit vielä yhdeksi yöksi tarkkailuun ja tänään pääsin kotiin. Verenvuotoa ei ole tullut, mutta kyllä säikäytti. Nyt oon ottanu ihan iisisti kotona. Käskivät lepäilemään. Alavatsakipua on ollut, mutta varsinaisia supistuksia ei ole tullut.

Sellaiset terveiset siis täältä. Nyt kaikki on toistaiseksi ok, mut kyllä taidan alkaa pakkaamaan sairaalakassia itselle ja vauvalle. Tuli jotenkin selväksi, että lähtö voi tulla koska vaan.

Hyviä vointeja kaikille ja toivotaan, että meidän lapsi pysyy vielä 4 vkoa sisällä [:)].
 
On sulla ollu kovat paikat Pulu77. Ihan kauhuissaan lukkiin tuota tekstiä.. MElkein tärisen itekki.. Onneks näytti kaikki olevan kohdallaan!! Toivotaan ettei enää tulee mitään tuommosta..:)

Kuulumisia täältäkin. Ensimmäisen kerran pariin kuukauteen kävin shoppailemassa koko päivän.:D Oli aivan huippua tyttöporukalla olla liikenteessä. Mahassa alkoi tuntua nyt iltasella kummalliselta. Semmosta pistelyä, vähän kuumotusta, sitä menkkakipua ja vasemmalla alhaalla semmosta venymisen/repeämisen tunnetta.. Ja on kyllä selkä ja hartijat jumissa...:S Kovasti tuo vauveli jalkojansa heiluttelee, ihanaa!<3

Tuohon wessassa ramppaamiseen aattelin kans kommentoida. Nykyää yöllä joutuu sen pari kertaa käymää.. Ankea nousta kun käy niin julmetun kipeetä.. Paukkuu nuo luut.. Itku ei oo kaukana kyllä. Samoin makuulla kääntyminen. Ai hirvee ko käy kipeetä.. Pitäny alkaa käsillä pikkuhousuista kääntämää peppua ku ei pysty jännittämään jaloilla sen kivun takia.:S

Kiva oli kattoo tota laskettuaika listaa. Ite en tainnu olla siellä, mutta olihan siinä listalla melkosen paljo porukkaa..:) Mulla se laskettu on sillo 1.12.:) Tai no ite aatellu aina et 2.12 mut lääkärin mukaa se on 1.päivä.:)

Nyt taidan lähtee nostaa jalat seinälle ja vaikka syömää jotai. Edelleen on tuon painonnousun kanssa ongelmia nii pitäs yrittää syyyyyyyä.. Mut mulla on se pahoinvointi ja ruokahaluttomuus tullu nytte, kaikki haisee pahalle ja maistuu kans.. yöh..

Tämä mammaelämä on iihanaa; Leipä ja herkut tuoksuu sille kukalle, jonka lehmä eilen söi.. --Mutta ei se haittaa, onhan tämä sen tulevan arvoista.:)
 
Huomenia!

Kamala, kun ihan järkytyin tuosta Pulun kirjoituksesta! Onneksi kaikki oli hyvin!!! [:)] Täällä on aika paljon sellaisia, joilla laskettuaika on ihan joulukuun alussa, joten näitä jännittäviä/yllättäviä tapahtumia alkaa varmaan tulla tiuhempaan tahtiin. Pitää vieläkin ihan huokaista helpotuksesta, että Pululla ja vauvalla oli kaikki hyvin. Huoh! Mutta jotenkin helpottaa, kun ajattelee, että kaikilla alkaa olla jo viikkoja sen verran, että vaikka vauvat syntyisivätkin, niin eivät olisi enää mitään kämmenen kokoisia.  Ja alkukuisten vauvathan ovat lähellä kolmea kiloa tai lähestyvät jo neljää, joten... [8|]

Eilen ompelin pussilakanan vauvan sänkyyn ja keskiviikkona sain valmiiksi pehmusteen sängyn reunaan. Vielä ajattelin ommella parit lakanat ja unipussin. Nämä supistelu-, kiinnittymis- yms. uutiset pistää miettimään, että ehtiiköhän sitä vielä sitä ja tätä. [;)] Ja töitäkin olisi vielä kolme viikkoa! [X(] Mieskin kyseli, että olenko jo etsinyt jääkaapin oveen taksin numeron ja pakannut kassia valmiiksi. Mutta ei kai sentään vielä!?

Muuten, ajateltiin pitää miehen kanssa kahdestaan huomenna pikkujoulu! [:D] Ostettiin pala sian niskaa, josta tehdään "kinkku" - liha on suolavedessä lillumassa. Piirakoita ja laatikoita pitää tietysti myös olla! Ja vähän muitakin herkkuja. Kalat jätettiin pois, koska pitäähän "oikean joulun" ja "pikkujoulun" välillä olla jotain eroa. Eikä niitä hedelmiä, juustoja yms. hankittu... Jos sattuu tämä "pötkäle" tulemaan juuri jouluna, niin onpahan sitten edes jonkinlaista joulua vietetty kotona... [;)]

Hyvää ja vähemmän dramaattista viikonloppua kaikille mammoille!
 
Hui kamala millasia uutisia Pululla! Mistäköhän se veri tuli? Selviskö koskaan? Onneksi kaikki kuitenkin oli hyvin. Ihmeellisiä juttuja.

Mä en osaa jotenkin asennoitua siihen, että tää syntyis jo alkukuusta, vaan ihan varmasti menee 2 viikkoa yliaikaiseksi ja käynnistyksellä alkaa synnytys. Niin oon minä, mun sisko, mun äiti, mun serkut ja mun siskon lapsi kaikki syntyneet, joten jos tää tulis itsestään ja ajallaan ulos, niin se ois aikamoinen tapaus meidän suvussa. Eli mulla ei oikeestaan oo ollenkaan sellasia lähdön hetki jännityksiä. Lisäksi kun tuntuu, että supistukset on vähentyneet, muuttuneet kyllä hieman napakammiksi, mutta silti huomattavasti vähemmän niitä tulee niin sitä vahvemmin oon vaan tuudittautunut siihen, että joulun alla sitten käynnistellään. Oishan se tosi mukava ja iloinen ylläri jos tulisi ajallaan, mutta enpä usko.

Hoopoli: Mulla on kanssa kiharat vähän suoristuneet ja ripset ihan täysin melkeen tippuneet. Ennen olin sellainen pitkäripsi, että ei tarvinnut edes ripsiväriä ja nyt saa laittaa pari kerrosta, että joku haiven siinä silmän ympärillä suunnilleen näkyy. Toivottavasti kasvavat nuo ripset ennalleen. Lisäksi mulla on mahaan kasvanut enempi ihokarvoja kuin ennen. Tai sitten ne vaan näkyy paremmin. [:D]

Kiva pikkujoulusuunnitelma hennasilla. Mekin voitais jotain tollasta kehitellä, kun tosiaan hyvin luultavaa on, että ollaan joko joulu laitoksella tai sitten juuri päästy kotiin(riippuen käynnistyspäivästä), niin ehtis vähän jouluakin fiilistellä. Vaikkakin näin etukäteen.

Hauskaa viikonloppua ja isänpäivää kans!
 
Huomenta!

Voi hitto, Pulu, onneks kaikki oli hyvin! Kyllä sitä varmaan säikähtäis, jos nuin kävis! Onneks sulla oli mies myös paikanpäällä, niin et joutunut yksin panikoimaan siellä. Mutta tosiaan, kyllä tuo herättelee tajuamaan, että se vauva ihan oikeasti pian on jo syntymässä, ja sitä pitäis tosiaan laittaa paikat valmiiksi pikku tulokkaalle. Vaikka olenkin mielessäni valmistautunut samalla tavalla kuin Tuiks, eli vauva tulee sen 2 viikkoa myöhässä maailmaan. Saas nähdä miten siinä oikeasti käy.

Mulla on tänään suunnitelmissa kahvitteluhetki erään toisen tulevan mamman kanssa, ja sitten ajattelin mennä shoppailemaan vikat uupuvat tavarat, kun sitä äippäpakkausta ei näy eikä kuulu. Muuten tulee paniikki. Ja illalla ohjelmassa on alumni-tapaaminen drinksuineen päivineen, ja sinnehän mä myös meinaan masuineni tunkea. Toivottavasti on paljon vanhoja luokkakavereita paikalla, niin pääsee vähän juoruilemaan!

Kysymys: onko teillä ollut nuita rannekanavaoireyhtymän oireita? Kun mä kuvittelen että mulla vois olla tuota vaivaa, mutta kun kipu tuntuu "väärissä" sormissa, eli enemmän pikkusormessa ja nimettömässä kuin niissä kolmessa muussa, joihin tuon oireyhtymän pitäisi enemmän vaikuttaa... Ja kipu on voimakkainta öisin. Mietityttää vaan, että minkähän vaivan mä nyt olen onnistunut itselleni hankkimaan. Anyone?

Ai niin, ja kiitos, kun muistuttelitte lähestyvästä isänpäivästä. Olisi unohtunut multa kyllä tyystin, lahopää kun olen, ja täällä kun isänpäivää vietetään ihan eri kuussa! Pitää muistaa soitella isille! [:)]
 
Voi pulu! On sulla ollut jännät paikat! Onneksi kaikki on hyvin ja se tieto, että vauva on jo tarpeeksi iso tähän maailmaan, on huojentava,vaikka lähtisikin tulemaan jo. Huhhuh. Tätähän tämä loppuaika tulee olemaan, että joka kerta kun avaa nämä sivut, lukee pienellä jännityksellä, että onko joku lähtenyt sairaalaan tai tullut sieltä jos ei ole muutamaan päivään kuulunut mitään.

Isänpäivää meillä vietetään myös. Mies sai päättää mitä syödään sunnuntaina ja sain listan herkkuja tehtäväksi [:)]

Karvoista. Omat luonnonkiharani tuntuvat kanssa vähän oienneen. Nuo mahan ihokarvat törröttää hauskasti pystyssä kun valoa vasten katsoo, niissä tuskin on mitään muutosta, ovat vain niin piukealla iholla, että näyttävät hauskalta. Säärikarvat saisivat vaikka vähetäkin, mutta entisellään ovat ja hankala on niitä jo ajella. Muista puhumattakaan.

Tuik sinä voit olla se ensimmäinen joka tekeekin poikkeuksen teidän suvun synnyttäjistä, ei sitä koskaan tiedä. Aika erikoista, että kaikilla on mennyt reilusti yli. Pakko olla jo "sukurasite".

Kiva pikkujoulusuunnitelma Hennasillako se oli. Itse olen ajatellut alkaa tehdä joulun laatikoita valmiiksi pakkaseen. Vasta ajatellut kylläkin. Ei olisi sitten joulun aikaan niin hirveää urakkaa kaiken kanssa, vaikka luulenpa, että silloin olen kyllä virkeämpi kuin nyt, mutta kotitouhut käyvät nyt liikunnastani. Joululaulu-cd:t kaivelin eilen pinoon tulevaa sesonkia varten.

Maarinen, vauva se alkaa sitten asettumaan lähtökuoppiin teikäläisellä. Jotenkin oletan että teille syntyy ensimmäisenä, en tiedä miksi, vaikka onhan täällä monta joilla on jo vauvat sillä mallilla.

Viikot vaihtuivat tänään taas ja vauvakirjassa sanottiin, että nyt kohdun pitäisi olla korkeimmillaan, vaan eipä olekaan enää meikäläisellä. Masu on jo tipahtanut, tässä ollaan ihan edelläkävijää [:D]
Joku valitti nukkumisen hankaluudesta kipujen ja asennonvaihtelujen takia ja yhdyn samaan kuoroon! Zenna  se taisi olla. Onneksi on tullut nyt melkein tavaksi mennä jopa puuron jälkeen pitkälleen ja tänäänkin se teki sen että sain vielä tunnin lisää unta. Torkut toki vielä päivällä niin jaksaa iltaan asti. Jossain sanottiinkin, että loppuajasta on levättävä aina kun siltä tuntuu, koska ei voi tietää milloin voimia tulee tarvitsemaan. Tästä pidän kiinni! Ja kyllä tulee tarpeeseen, jos kerran nukahtaa syvään uneen.

Tänään on kauppareissu edessä ja samalla käydään pizzalla pitkästä aikaa.
Rentouttavaa ja virkistävää viikonloppua joka kotiin!
 
Joo huh huh mitä juttua pulu heitti, onneksi alkaa olla jo vauva valmis paketti, mutta kyllä alkaa jo pikkasen ehkä tääläki jo jännittää kaikkien puolesta!!! Tsemiä kaikille!!

Mulla on tuota rannekanavahommaa ilmeisesti, vasen käsi on huomattavasti huonompi ko oikea, yöllä ei ole varsinaista kipua mutta nyrkkiin en saa kättä kunnolla ja sitte ku yrittää niin sattuu kyllä. Melk kaikki sormet on tikuilla kokoajan, myös päivällä, oottelenki täsä sitä päivää ko tuntoaisti palaa niihinki kunnolla, keskisormi on oikeestaan pahin. Mutta tosiaan pitäähän se mullakin joku riesa olla kun oon päässy niin helpolla. Monet mammat on sanoneet että on saattanu kulua parikin kk synnytyksen jälkeen ennenku vaiva on helpottanu, iik!

Karvat törröttää mullakin mahassa, ja se mun bikinikarvojen ajelu tossa parisen päivää sitten oli kyllä surkuhupaisa esitys, onneksi olin yksin kotona niin sai rauhassa ährätä. Lyhyet kädet ja iso maha, koitapa siinä sitte peilin kans ko ei nää oikee mittää ja valokki oli huonot! Ekaks lyhentelin saksilla pikasen ku toi mun shaveri on semmonen että se saattaa pitkille ns leikata kiinni, auuuts!!![:@]
Noh, sittehä siittä tietenki loppu patteri ratkasevassa vaiheessa ja patterilaturi hukasa. Soittelin sitä jo siin miehelleki, vaan enpä saanu sitä kiinni ja puolilkosillaan etin ympäri kämppää mokomaa laturia, lopen turhauduin ja jätin kesken. Nyt on aika epäsiististi parturoitu biiveri tuola, onneksi sitä ei tartte kenenkää katella ennen seuraavaa neuvolaa. [:D] Nyt on tosin patterit käyny laturissa ja vois hoitaa homman loppuun ennen tän iltasta saunaa. [8|]
 
Hipheijaa kaikki ahkerat kirjoittajat! Kiva huomata, että olojen tukaloituminen ei ole vähentänyt kirjoittamishalukkuutta ja täällä käy melkoinen pulina. Tässä nyt vähän ahkeran lukijan mutta aika laiskan kirjoittajan viimeisimpiä.
 
Mulla oli kanssa omat marraskuun jännitykset, mutta lopulta kaikki hyvin (ei tosin mitään läheskään niin dramaattista ku Pululla, muakin tosiaan kiinnostaa, että saitko tietää mistä vuoto johtui??). Mut siis niinku aiemmin kirjoittelin, niin valopallot, päänsärky, voimattomuus ja turvotus iski aika tyhjästä ja ne vaan lisääntyi. Lopulta soitin lääkärille ja kehotti tulemaan välittömästi, koska piti heti varmistaa, ettei ole raskausmyrkytys. Pelästyin jotenkin sitä vielä enemmän ku ite oireita ja tietty menin välittömästi lääkäriin. Verenpaineet otettiin ja ultrattiin ja kaikki oli kunnossa, vielä annoin virtsanäytteen ja sekin ok. Lääkäri ei muuta osannu sanoa, ku että väsymys ja stressi tai liikarasitus voi nostaa turvotuksen ja verenpaineen hetkellisesti ja aiheuttaa niitä pilkkuja. Nyt sit täytyy seurata joka päivä viikon ajan verenpainetta, lähiapteekissa mittaavat ilmaseks. Huh, kyllä sitä tietty pelästyi..
 
Tosta tuli muuten mieleen vaan, että tavallaan ihme (ja onni tietty!) ettei kellään meistä ole vielä tuota raskausmyrkytystä ollut, jos se on niin yleinen kuin väitetään (5-10 prosenttia sen saa, vai olenko ymmärtänyt ihan väärin?). Tiedän pari kaveria, jolla oli loppuraskaudesta lievänä se, meni ihan kotilevolla hyvin kaikki loppuun asti.
 
Kevyempiin asioihin, vaikka karvoihin. Hoopoli myös mun karvat on muuttuneet, alhaalla karheampaa (mitä nyt viimeksi kun pystyin näkemään muistan), ripset katkeilee ja vatsaa peittää aikamoinen karvapeite!! Siis ihan tummia ja pitkiä, paljon näkyvämpiä ku esim. käsissä. Kysyin lääkäriltäkin, että onks tää ihan normaalia enää ja se sanoi, että kyllä vain ja katoaa kyllä sitte synnytyksen jälkeen. Varoitti vain, ettei vaan ala ajelemaan sitä, hih, oispa siinäkin näky ku ois sänki tossa pömpön päällä...
 
Vielä karvoista sen verran, että voin hyvin allekirjoittaa tuon Rinkun kokemuksen niiden ajelun hankaluudesta.. Tässä just harrasti melkoista akrobatiaa eräskin päivä. No mutta nyt tuon raskausmyrkytysepäilyn yhteydessä tulikin sitten annettua eka virtsanäyte vähään aikaan - alkaa muuten olla sekin aika haasteellista puuhaa, ähisin vaikka kuinka kauan siellä vessassa ja lopulta kun olin ottanut housut kokonaan pois sain jotenkin säkällä osumaan puolen purkillisen verran. Vai onko tässä kenties joku tekniikka, jota meikäläinen ei tunne???
 
Täällä luen myös vähän haikeana teidän juttujanne vauvan laskeutumisesta ja jopa kiinnittymisestä. Sen takia haikeana, että oma masuasukkini on päättänyt kääntyä takaisin pää ylöspäin, tai itse asiassa hänpä viihtyy poikittain! Pää on toisessa kyljessä ja takapuoli toisessa - HIEMAN tukalaa välillä. Ja jos vähän vielä laskee takapuolta niin, että ollaan sellaisessa mukavassa viistoasennossa niin silloin saa potkut suunnattua mukavasti ja voimakkaasti SUORAAN SINNE! Kaks kertaa on tullu jo sellasella voimalla, ettei oo pokka pitäny vaan multa on päässy huudahdus yllättävän kivun takia. Lääkäri sanoi asennosta, että se voi vielä ihan itekseenkin kyllä takaisin kääntyä mutta ei välttämättä... Kellään kokemusta käännösoperaatiosta? Kuulemma aika epämiellyttävää lievästi sanottuna.
 
Lääkäri muuten kovasti varoitteli, että vauva on edelleen täysin käyrien ulkopuolella siinä mielessä, että on niin iso - Kohta vasta täyttyy 32 viikkoa ja edellispäivänä ultran mukaan koko oli jo lähemmäs 35 viikon tasoa. Saapa nähdä mitä muutaman viikon päästä tehtävässä synnytystapa-arviossa sanotaan... en oo kyllä itekään mikään pieni ihminen mutta mun lantio on aika kapee. Oispa aika totuttautuminen ajatukseen, jos tuliskin keisarinleikkaus eteen ja pitäis tyyliin päättää, että minä päivänä se tehdään jne jne. Olen alkanut valmistautua niin tiedonhankkimisen kautta ku henkisestikin synnytykseen mut en kyllä keisarinleikkaukseen. No, tulevat viikot näyttää paljon. Kellään muulla vauvan koosta huomauteltu?
 
Hyviä viikonloppuja vaan kaikille, teidän juttujanne tulee käytyä niin usein seuraamassa, etten ihmettelis, vaikka tulisitte myös meikäläisin uniin välillä - toistaseks sitä ei vielä oo tapahtunu [:)]
 
Vointeja, nauttikaa kynttilänvalosta!
 
Hyvää iltaa mahakkaat kaunottaret!

Ei kyllä juu tuo Pulun sairaalareissu kuulosta kivalta, mutta onneksi kaikki hyvin. Alkoi hirvittää, kun itse vietän yöt kuitenkin pääsääntöisesti yksin, niin mähän en paniikissa varmaan edes tajuais, et minne mun pitää soittaa! Nyt lepoa ja voimia!

Zenna, käy ite laittamassa sun laskettuaika siihen listaan, sitä ei oo siis kukaan yksittäinen kirjannut kaikkien osalta :) Huh, vielä oot siis jaksanut shoppailla koko päivän? Mulle riittää muutama tunti, mut onneks voi sit käydä useampana päivänä ;) Ja symppaan noita yöllisiä kipuiluita, mä kans kaksin käsin revin ja riuhdon patjan avulla tai pungerran yöpöydistä vauhtia. Pari edellistä yötä en yksinkertaisesti oo kyenny edes vessaan nousemaan, vaan alle laskemisen uhalla olen jatkanut unia! (alleni en sentään vielä ole ehtinyt laskea, odotetaan sitä hetkeä :D)

Marianna, meillä annetaan joka kerta neuvolassa pissanäyte. Ite en oo kokenu sitä mitenkään sillain hankalaks, housut vaan reipaasti nilkkoihin, huuhtasu bideellä ja purkki alle. Virtsasuihkuhan kuuluis antaa ensin alkaa, sitten katkasta ja vasta katkasun jälkeen ottaa näyte, mutta tohon katkasuun mä en kykene. Voi tietty johtua siitä, et pyrin pitämään sitä virtsaa ennen neuvolaa aina vähintään 4h sisällä ja hätä on jo ihan huutavan kova. Onneks meillä on neuvolat otettu aina aamuajoille, ja matkaan menee vain viitisen minuuttia autolla. Mutta nuo hidastetöyssyt ne kipeää vasta tekevät!
Mariannalle vielä, että onneksi oireesi ei ollut merkkejä sen kummemmasta! Melkein huono omatunto, kun sua alkuunsa rauhottelin - tosin nyt jäin miettimään, että pitäiskö muistaa näistä omista samoista oireista vielä kysyä neuvolassa? Vaikka kai sen huomais, jos jotain suurempaa ois vialla...?
Ja niin, tosta laskeutumisesta, niin mä voisin kyllä melkein kokeilla välillä tota sivuttain olevaa vauvaa. Siitä ei taida olla kokemustakaan, ehkä hetken verran saattanut vauva vähän hassusti olla... Mutta kun se on jo viikon verran ollut ihan tosi alhaalla, niin sattuu vaan ihan julmetusti istuminen ja kävely - ja laskettuun on vielä kuusi viikkoa! Yhdelle kaverille koitin kuvailla, että tunkee ison appelsiinin alapäästä sisään syvälle, niin tää fiilis on kutakuinkin sama. Ja sitten sitä pelkää, että murjoo vauvan, kun on pakkokin opintojen takia koneella istua... :(

HOOPOLI! Ihanaa, että sulle tulee passaajia, sillä kohdunkaulasi tilanne kuulostaa hurjalta! Oivoi, mä lähetän paljon ajatuksia (ja näemmä meidän pikkuviikkarikin alkoi rummuttamaan kaverille komppiaan) että teillä ei vielä putkahdeta!
 
Meillä aloitettiin isänpäivän vietto jo tänään. Olin ajatellut ostaa kukkia isälle ja koska nyt samalla autolla kuljetaan, niin pidäpä salassa sunnuntaihin asti. Isä sai kukat jo tänään, muu saa odottaa sitten sunnuntaihin.
TUo pizzeria jossa käymme, on kurdiperheen pitämä. Siellä on töissä isä, äiti ja nuori tytärkin toisinaan. Nyt he olivat saaneet jomman kumman vanhemman äidin Suomeen ja hänkin hipsutteli sisään. Sikäläisessä kulttuurissa lapset ovat kaikki kaikessa ja tuo vanha nainen tuijotti vatsaani herkeämättä [:)] Paikassa on lämmin tunnelma juuri tuon takia, että koko perhe osallistuu touhuun. Kiva paikka käydä suuren vatsan kanssa.

Marianna
onneksi ei ollut kyse raskausmyrkytyksestä [:)]

Ja Hoopoli, sinäkös se ekana täällä sitten ilmoitteletkin Vauvauutisia? Jospa vauva vielä malttaisi odotella. Maarinenhan se hyvin muistutti, että kyllä sen kohdunsuun pitää olla reippaasti auki, ennen kuin vauva sieltä tupsahtaa. Hermoja raastavaa varmasti.

SannaKoo pitääkö sitä pissanäytettä varten oikein pidätellä ja odotella? Minä annan sen mitä milloinkin on tarjolla. Neljää tuntia en pystyisi pidättämään edes yöllä... Meikäläisellä se sihtaaminen menee kyllä ihan arpapelillä, eihän sinne enää itse näe mahan takaa.

Amppu tuo painonnousu saattaa kai vaihdella paljonkin. Vauva kasvaa varmasti, siitä älä kanna huolta. Eikös se pari sataa grammaa ole just se mitä vauva kasvaa ja muunhan ei enää tarvikaan?

Semmoista. Nyt on jätskiä pakkasessa, sitä kun on tehnyt välillä mielikin. Neulotut enkelit ovat pesukoneessa huovuttumassa ja sitten katsotaan mitä niistä tulee. Päitä vailla ovat vielä. Lankoja on joka lähtöön, kun vain malttaisi tehdä nyt kaikkea. Tuo Irvine Welshin kirja vie mukanaan ja vuorotellen luen ja virkkailen. Tyyppi kenestä kirja kertoo, on aivan hävytön ja kamala ääliö. Saman kirjoittajan teos kuin Trainspotting, voitte vain kuvitella lopun [:D] Alkuraskauden pahoinvoinnin aikaan en olisi voinut oksentamatta lukea... Mahtavaa kielenkäyttöä. Jotenkin voisin kuvitella että uppoisi Maariseen, vinkki, vinkki. Eipä sitä toisten makua voi kyllä tietää.

Sohvalle siis..
 
SannaKoo höpö höpö!! Ei todellakaan mitään syytä huonoihin omatuntoihin - oikeassahan sitäpaitsi olit, että mitään aihetta huoleen ei ollut! Enkä ois itsekään ollu lääkäriin yhteydessä, ellei ne oireet ois jatkunu ja päänsärky pahentunu. Teillähän siellä kuitenkin otetaan tosiaan sekä valkuainen virtsasta että verenpaine neuvolassa joka kerta, eli ne raskausmyrkytyksestä hälyttävät oireet varmasti huomataan kyllä. Eli jos sunkin kokemat "valoilmiöt" ois liittyny raskausmyrkytykseen niin muut arvot oiis varmasti jo hälyttäneet!! Mut eihän se mitään maksa kysyäkään, tietty. 
 
Ja kuten Pranametrikin tuossa kirjoitit, niin mullakin virtsanäytteen tähtäämisessä erityisesti ongelmia.. Varsinkin jos hätä ei ole kovin kova niin itselläni ainakin vaikeuksia tietää näkemättä, mihin suuntaan se pissi sieltä oikeen lähteekään tulemaan.. Heh, varmaan kiinnostaa teitä kaikkia IHAN hirveesti! [:D] Oisin varmaan harjaantuneempi hommassa, jos täälläkin otettais joka kerta näyte mut ei kuulu joka kerta tarkastukseen.
 
Laskeutumisesta vielä, eipä sekään herkulta kuulosta... Huoh, kai se vaan on niin, että tässä vaiheessa alkaa sitä kipuakin kuulua kuvioon viimeistään. Meikäläisen kehuskelut täysillä nukutuista öistä on mennyttä aikaa myös - tosin pissillä en käy vieläkään kertaakaan yön aikana (johtunee kaverin sijainnista puoli metriä virtsarakon yläpuolella [:)] ) mutta jokaisessa asennossa on ongelmansa: toisella kyljellä kaveri hermostuu, toisella puutuu lonkka tai lantioluut vihloo, selällään menee kädet tunnottomaks tai alaselkä jumittaa. Herään jopa (arviolta) yli kymmenenkin kertaa yössä ja ähellän mutta onneksi nukahdan yleensä taas hetkessä.
 
No mut nyt meen tekeen ton pizzan loppuun ja odotan huomista "jouluaattoa": Isä ja äiti tulee kylään ja tulee tuodessaan niin ruisleipää, salmiakkia kuin ÄITIYSPAKETINkin!! Vihdoinkin!!
 
Koitetaan vielä olla ratkeamatta liitoksistamme [;)]
 
Mukavaa viikonloppua!
 
Takaisin
Top