Marraskuun jännitykset

Voi elämää ja sen yllättävää riemua!

Tällasiin lähtö uutisiin saakin sitten näköjää varautua. Joka aamu konetta avatessa! Joku etiäinen se piti täälläkin  hereillä.

Pakko se on omakin kassi vetästä sängyn alta esiin....

Pranametrille valkoisia lippuja liehumaan ja voimahuutoja! Saikohan se mies sen avaimen sinne virtalukkoon?

Huppu meni niin sekaisin, että osaako tässä sitte puuro ilman itkun niiskutusta syödä.

Mies tuli tupakilta. Pisti takin tuolille ja sanoi NO NIIN! YHESSÄ tässä mennään!
 
Huomenta huikkaan minäkin, oikeasti vasta juuri heränneenä!

Ja millaisia uutisia täällä onkaan! PRANAMETRI, IHANAA!!
Ja jännää! JA ONNEA! <3

Tuon tekstin lukeminen aiheutti mussa oudon jännän reaktion, sain ihan hysteerisen itkunaurukohtauksen, enkä oikeasti muutamaan minuuttiin oikein muuta osannut kuin täristä tässä jumppapallolla! Ihan hurjaa, näitä uutisiahan alkaa täällä tippumaan!

Nyt en mäkään oikein osaa muuta sanoa, palaan varmaan myöhemmin. Hihityttää vieläkin, ei taida tulla opintohommista mitään vielä hetkeen ^^

(paitsi Tuik, jänniä pieniä yhtäläisyyksiä, hihih!)
 
Joo, Amppu sama täällä! Miehelle äsken infosin, että nyt on jo "meistä" ensimmäisellä mennyt vedet ja heti alkoi hirveä kysymysten pommittaminen, että onko taksinumerot etsitty ja kassi pakattu ja ukkoa prepattu... [:D] Paniikki taisi iskeä meidänkin ukolle, kun tajusi, että ei tässä OIKEASTI ole kovinkaan paljon enää aikaa... Lupasin, että töiden jälkeen alan pakata kassia. [;)]

Meillä olisi neuvolalääkäri ensi viikolla. Jännittää, onkohan vauva oikein päin, vai joudutaanko kääntämään. Jotenkin olen niin asennoitunut synnytykseen, että mahdollinen leikkaaminen ei ole tullut edes mieleen. Mariannahan taisi painiskella saman asian kanssa... Mutta ensi viikolla se sitten nähdään! Ja mukava kuulla myös kohdunsuun tilanteesta, kun sitä ei ole "tarkastettu" sitten viime lääkärikäynnin, josta on jo kahdeksan viikkoa! [8|] Toisaalta ei mulla ole kyllä ollut mitään kipeitä supistuksia tai muutakaan... Anoppi eilen kyseli, että miten oman äitini synnytykset ovat alkaneet - etuajassa vai myöhässä. Kuulemma tyttärillä tuppaa olemaan samaan tyyliin. Tiedä häntä... Mutta minut ja kaikki sisarukseni on leikattu, joten ei ole siitäkään sitten tietoa...

Minulla on alkanut nyt tuo vasen lonkka välillä ihan tosissaan vihoitella. Eilenkin kahvittelureissujen jälkeen pakotti niin pirusti! Pidemmät istumiset varmaan rasittavat lonkkia, kun nuo niveletkin on ihan selvästi löystyneet. Mutta ei ole mukavaa, jos alkaa koko ajan pakotella... [:@]

Rintapumppu on muuten tulossa. [:)] Pitää varmaan pestä ja keitellä sitten samalla myös tutit ja tuttipullo...

Ja vielä tuosta "biiveristä" liittyen karvojen ajeluun. Mulla on mahaan kasvanut sellaista hienon hienoa ja vaaleaa karvaa. Törröttävät hauskasti pystyssä! [:D] En ole ajellut!!! Ja tuo alapää on kyllä jäänyt ihan oman onnensa nojaan. [;)] En ole kuin pari kertaa koneella ajanut, kun rasittaa se taiturointi. Mutta ei ne karvat ole kovinkaan paljon kasvaneet. Melko lyhyenä on "turkki" pysynyt. Outoja ilmiöitä. Vanhoissa paikoissa ei kasva ja uusiin ilmestyy pikavauhtia!!! [:D]
 
Vielä piti tulla kommentoimaan, että muistaakseni vain noin 10-15 % raskauksista synnytys alkaa vesien menolla. Eli todella harvalla. Uusimmassa Vauva-lehdessä oli juttu siitä, kun vedet oli menneet autossa, matkalla sairaalaan ja auton puhdistukseen oli käytetty 30 litraa erikoispesuainetta. Toisaalta koko synnytys oli sitten loppujen lopuksi tapahtunut autossa...
 
Nyt on sitten sairaalakassit pakattu. Molemmille omat, mulle ja vauvalle. [:)] Tuli kyllä kieltämättä aikas paljon tavaraa mitä luulen että tarviin mukaan. Tai siis mistäs mä tiedän mitä sinne tarvii... ?!?!? Vauvalle on pari vaatekertaa, toppapuku, pari pipoa, sukat, tumput, tossut, huopa ja harso. Ja äitille Herkkuja, välipalapatukoita, parit "verkkarit", kaks t-paitaa, imetysliivit, sukkia, alushousuja, tossut, saniteettitarvikkeet, yösiteitä, liivinsuojuksia, kännylaturi, ipod, kamera.... olikohan vielä jotain... en muista...
Mut luulisin että noilla pääsee ainakin alkuun. Kaappaan varmaan hädän hetkellä vaan oman kassin mukaan ja mies saa sitten tuoda vauvan kassin perässä.

Pitää varmaan viritellä auton turvakaukalon jalustakin autoon jo valmiiksi. Selailin ohjekirjaa muutama päivä sitten ja voi olla että itse asennuksessa vierähtää tovi jos toinenkin. En ymmärtäny ohjeista mitään. Kuvatkin oli tosi sekavat. Miestä en edes harkitse sitä asentamaan! jalusta saattaa nimittäin lentää talon seinään jos ei asennus heti mene niinkuin pitäisi [;)] pientä heikkohermoisuutta ilmassa...

Mua nyt kyllä jännittää ihan hirveesto Pranametrin puolesta. Kutkuttais jo tietää mitä on tapahtunu!! [:D]
Toivottavasti kaikki on kuitenkin sujunu hyvin!

päiväunille MARS! [;)]
 
Noniin, ajatuksia kasattu ja Pranametria ajateltu lisää :) Hihittelin myös, että eipä tainnut se miehensä ennustus itsenäisyyspäivän aatosta osua nappiin nyt ;)
Hassua, kun sydän elää niin vahvasti teistä jokaisen hetkiä, vaikka järki sanoo, että enhän mä edes tunne teitä! Tietty pk-seutulaisiin, joiden kanssa treffattukin ja feisbuukissa elämää seuraa myös, on ehkä loogistakin että jänskää, mutta kun te kaikki muutkin ootte niin tärkeiksi tulleet! Miehelle laitoin kans myös viestin heti aamusta Pranan uutisista, se tuskin ymmärtää, kun ei ole täällä palstalla (tietääkseni) koskaan käyny edes lukemassa. Joitain juttuja olen ääneen lukenut ja kertonut kylläkin :D

Sairaalakassia, Amppu, en vielä minä ole kasaamassa, ensin pitää saada makkari järjestykseen. Ja makkarin aika on ensi viikolla, kun miehellä helpottaa aikataulut ja meillä on aikaa Yhdessä laittaa. Pinnasänkykin täällä on vielä maalaamatta, sen aika siis ensi viikolla! Vaan ihan toimettomana en jänskäile, ensimmäinen koneellinen vauvapyykkiä lähti justiinsa pyörimään. Nyt menossa petivehkeet (lakanat, peitot, pinnasuojat), makuupussi ja varmaan täytyy käydä kellarista vaunujenkin pestävät osat hakemassa. Pesenkö kaiken tässä kerralla, vai jätänkö isommat vaatteet myöhemmälle, niitä kun ei vielä tarvita? Mitä te olette tehneet?

Hoopoli, kysyn sulta heti tammikuussa, että joko teette toisen. Sitten oot ehtinyt jo unohtaa nää kaikki jännäilyt ja muut, mulla se sattu tulemaan jo tässä vaiheessa. Vielä joku hetki sitten kirosin tätä raskaanaolemista ja sanoin En IKINÄ enää! Adoptiolla tai miehen kantamana voi meille toinen ja kolmaskin tulla, mutta EN MINÄ! Vaan nyt... ehkä sitä voiskin! :) (opinnot ei tosin taitais kestää sitä, ja asuntolaina-ajatuksia varten pitäisi ehtiä töissäkin käydä tässä... huh)

Mua harmittaa ihan kovasti, ettei äiti muistanut meidän syntymiä suhteessa laskettuun, eikä löytänyt äitiyskorttejakaan. Täytyy kysyä, et miten oli vesien laita... Mä salaa toivon, että mulla menis kerralla tossa sohvalla tai sängyssä maaten, tai vaikka molemmissa vähäsen, että joutuis hyvällä syyllä laittaa nuo vaihtoon :D

Kuinkahan monta kertaa tässä ehtii seuraavien päivien aikana tulla tänne kuikuilemaan Uutisia? Monesti, veikkaanpa. Seuraava "sovittu" meno kalenterissa meinaa näyttää keskiviikolle possurokotteen ottamista, joten aikaakin on! :)
 
Heips!

Eihän vaan tässä välissä kukaan lähteny, kun kävin kaupassa? Synnärikassista puuttui vielä kertishammasharjat, mini kokonen hiuslakka ja pari tukkalenksua :) Äärettömän tärkeät tavarat! Tonttupipoonkin tuli langat hankittua ja vauvan sängyn verhoiluun kangasta... Tultiin just kotiin ja mies komensi mut HETI SIITÄ LEPÄÄMÄÄN! Itse hän alkaa tekemään tuonne kylppäriin hoitotasoja ja hyllyjä. Ne oli siis sen hankintalistan kärjessä, mut joteski tuo tukkalenksun osto piti leuhkia ekana! (naiset)

Niin, naiseudesta vielä... PRANAMETRIN lähdöstä hepaamana minäkin käsiäni tärisytin! Tutisin suihkussa ja päätin pistää hiusvärin päähän!

Tässä on nyt jotenki ihan sekasin koko akka! Vauvakin on mahassa kokpäivän pitäny hirveetä ryskettä! Niin. Kyllä se varmasti vaistoaa mamman hinkumisen. Kait se on siis parasta totella isäntää ja painua pötkölleen.


Ampulle onnea uudesta Pohjalais-aarteesta! Vanhat kalusteet on kauneinta, mitä tiedän, kun kotia sisustaa! Ja jos niille on vielä joku historia tiedossa...
 
Oijoi, mitä uutisia täältä saakaan lukea! Hurjaa, Pranan vauva otti varaslähdön! Mä pidän täällä peukkua ylhäällä ja sormia ristissä että kaikki menis siellä hyvin! Kai tässä itsekin pitää alkaa valmistautumaan lähtöön, meillä kun on sama LA:kin...

Kävin muuten itse neuvolassa tänään, ja vauva on kuulemma jo kiinnittynyt lähtöasemiinsa. Mä jo kuvittelin että mulle on virtsarakontulehdus iskenyt, kun niin kovasti pissattaa koko ajan, mutta kätilö epäili, että se on vauvan pää, joka sitä rakkoa painaa. Hyvän kokoinen lapsi on kuulemma, pikkaisen isokokoinen, mutta ei hälyyttävästi. Painoarvioksi antoi viikolle 40 3700-3800 grammaa. Muuten oli kaikki hyvin, paineet pysyny hyvinä ja silleen. Mä kyselin viimehetken neuvoja synnytystä varten, jos en sattuiskaan ehtimään neuvolaan enää ennen h-hetkeä, seuraava neuvola kun on vasta 2 viikon päästä.

Hohhoi, mutta nyt en saa tuota Pranaa mielestäni, tuunpa taas myöhemmin tsekkailemaan uutisia, ja jos sitten vaikka jotain älykästä kirjoitettavaakin keksisi...
 
Miekin olen aamusta asti mietiskellyt tuota Pranametrin tilannetta, hurjaa ajatella etä se alka aolla menoa nyt kohta kaikilla, iik [:)]. Ja tässä malttamattomana nytpitäs vielä pystyä oottelemaan ne uutiset... toivotaaan että kaikki menee hyvin [;)].
 
Heippa!

Kylläpäs tuo Pranametrin tilanne sai vipinää kinttuihin sairaalakassin pakkauksen suhteen.. Ite oon vitkutellu sen pakkaamisen suhteen jo vaikka kuinka kauan mut enpä vitkuttele enää! Vielä pitäis kuitenkin vauvan kassi pakata niin sit voi olla levollisin mielin niiden suhteen. Tsemppiä ja haleja hirmuisesti myös täältä Pranametrille! Toivottavasti kaikki menee hyvin <3

SannaKoo, kysyit isompien vaateiden pesusta. Mä oon pessy kaikki vaatteet, myös siis ne isoimmat joita ei kylläkään vielä tarvitse. Siinä ne meni sivussa muiden vaatteiden kanssa :)

Sitten vähän omia päivityksiä.. Oon ollu nyt viikon verran tosi kovassa flunssassa :( Kuumetta ei ole onneksi ollut, mut kurkku on tosi kipee, nenä vuotaa ja kauhee yskä. Viimeiset neljä yötä oon lähestulkoon kokonaisuudessaan valvonut! Viime yö oli pahin, kun ei kertakaikkiaan voinut olla makuuasennossa ollenkaan :/ Noo seitsemään asti aamulla valvoin, en siis nukkunut siihen mennessä yhtään. Silloin päätin, että nyt täytyy kyllä ottaa yhteyttä lääkäriin et mitä mä tän olotilan kans voin tehdä. Hermot on ihan riekaleina, kun ei pysty nukkumaan :/ Sainkin ajan lääkärille heti tälle päivälle ja lääkäri tuumasi, että ei ole possutautia, onneksi! Normaali flunssaa, poskiontelontulehdus ja keuhkoputkentulehdus. Spiirassa kävin ja antibioottikuurin sain, niin jospa se helpottais olotilaa edes vähän.

Viime torstaina kävin neuvolassa ja kaikki oli hyvin :) Sf-mitta oli 35cm. Ens viikolla ois sitten uusi neuvola-aika ja sitä seuraavalla viikolla lääkäriaika, jossa arvioidaan synnytystapa. Saas nähdä et tuleeko lähtö synnytykseen jo ennen tuota synnytystapa-arviointia, kun oon tosiaan joutunu yskimään niin paljon et välillä tuntuu et taitaapi meidänkin vauveli syntyä jo etukäteen.. Ja eilen oli pöksyt märkänä koko päivän niin mietin et onkohan kyse lapsivedestä vai ihan vaan valkovuodosta?? Mutta hyvänkokoinen pikkuinenhan siellä jo on ettei sinänsä ole hätää vaikka vähän aiemmin syntyisikin.

Nyt mä meen kattoo telkkua ja maistelemaan uunituoretta makaroonilaatikkoa :)

Kaikille hyviä vointeja! <3
 
Ai niin juu, SannaKoo, mä olen kanssa pessyt vaavin isompiakin vaatteita jo, mutta tämä lähinnä sen takia, etten saa noista pienemmistä täysiä koneellisia. :) Pesen siis nyt ekalla kerralla ainakin suosituslämpötiloissa, sen takia siis jää koneelliset vähän vajaiksi, kun on niin monia eri lämpötiloja missä pitäis pestä.

Ja Piukku, kuulostaa sunkin tilanne jo aika jännältä! Hurjasti myös tervehtymisiä sinne! Toivottavasti paranet ennenkuin vauva päättää tulla maailmaan, voisin kuvitella että flunssaisena synnyttäminen olis aika rankka kokemus!
 
Moi,

Hui, tuo Pranametrin tilanne. Ite on jotenkin vaan ajatellu että eihän tää kun vasta vähän ennen joulua synny...Mutta eipäs sitä tiedäkkään. Minä itseasiassa Prana olin sun kanssa tänään yhtäaikaa äitipolilla, olin toisessa päässä käytävää ja olin kuulevinani sun nimen huudettavan, oli tosi hassu fiilis! [:D] Toivotaan että kaikki sujuu hyvin.

Meillä ei oikeestaan hirveesti jääny käteen äitipolilta. Kätilö otti sydänäänikäyrän, mikä oli tosi hyvä ja vahva. Sitten siellä oli tosi nuori erikoistuva lääkäri joka teki ultralla painoarvion. Tuntu ettei meinannu oikein saada mitattua, mutta sai sitten kuitenkin. Vauvalla kaikki hyvin, on pää alaspäin. Mutta painoarvio tälle hetkelle oli jo 3200 g eli suht isosta vauvasta on kysymys. H-hetken arvio noin 4000 g. Lääkäri tutki myös lantion ja normaalilta vaikutti mutta arpoi ja kysyikin erikoislääkäriltä apua, että tarviiko lantioo kuvata mutta ei siis kuvattu. (kun minä oon vaan 160 cm pitkä). 3 viikon päähän uusi aika. Eli ei mitään hätää, mutta ei löydy mitään syytä miksi vauva on noin iso. Kaippa ne lähinnä nyt seuraa sitä että ei anneta mennä kauheesti yli lasketusta ajasta, että pystyn vauvan vielä synnyttämään. Tämmöstä tällä kertaa!

Pitäs varmaan itekkin pakata noi sairaalakassit...Ja pitäs varmaan hommata turvakaukalo, hih[:D]
 
Täällä mä riekun, ei oo muutakaan elämää ;)

Sain ihan hirveän ahdistuskohtauksen tossa alkuillasta, ei kulkenut henki ja vatsassa särki ja velloi. Oli pakko heittää kaikki vaatteet pois ja itkutuherruksen jälkeen tuuperruinkin nukkumaan. Herättyäni ollut ihan hönö olo, toivottavasti menis ohi nyt nopeesti, eikä olis mitään alkavaa flunssaa... (josta tuli mieleen, että viime ke pikkujoulumökissä oli poika, joka nyt on sikainfluenssassa, ja samassa huoneessakin nukuttiin, siis o-ou?)

Piukku ja Ailime, kaipa mäki sit pesen kaikki kerralla. Tosin poiketen ainakin Ailimen tyylistä, pesen kaiken nyt eka kuudessakympissä, vaikka pesulaput sanois muuta. Oli muuten hassua, että äippäpakkauksen peiton ohje oli 40c! Kyllähän nyt Finlaysonin aikuisten peitot kestää kovempaa pesua... kuudessakympissä pesin, eikä mikskään menny. Tää kova lämpötila valinta ihan tietoinen ekalle kertaa, että tietää sitten, kestääkö ne oikeesti vai ei :D Vaikka pääasiassa oon vaatteet ostanut ja valinnut niin, että ne kestää...
Toinen mun pyykkidilemma on vauvan ensipuku, jolla siis eka kuukaus varmaan olis tarkoitus "ulkoilla" se tarvittava määrä. Se on sellainen söpönen nallekarvapuku, jonka pesuohjetta en nyt kyllä edes muista - vesipesua kestää kyllä varmasti, mutta se lämpötila yms... Niin että onkohan se ihan pakko välttämätön pestä etukäteen, vaatekaupasta siis ostettu eikä kirpparilta. Jotenkin luulen, että sille käy niinku pehmonalleille, eikä ole enää pesun jälkeen niin pehmoinen ja pörröinen... Leikinkö siis jollain mahdollisella kemikaalihuurun jäämällä ja vauvan terveydellä esteettisyyden takia? (Ja jos mun ajatukset menee tästä enää yhtään "hysteerisemmiks" niin sitten mua pitää oikeesti lyödä, musta ei tuu sellasta täti-ihmistä, joka pohtii liikaa. Edelleen pölyä ja mu(l)taa kuuluu meidän kasvatusreseptiin :D)

Paranemisia Piukulle! <3

Ja Saparon vauvasta taitaa sitten tulla jötkäle :D Vaan silti, kivempi talvivauvan kohdalla niin, ku että ois ihan lilliputti!
 
SannaKoo, sama täällä, mulla ei oo muuta elämää, eli pakko hengata täällä!
Pakko kommentoida, että oltuani viime vuonna yhdessä ympäristöjärjestössä töissä, musta on tullut ehkä hiukkasen paranoidi noiden myrkkyjen suhteen. Eli pesisin sen karvapuvun senkin uhalla että se saattais hiukkasen nuhraantua. Jopa vauvojenkin vaatteissa on nimittäin usein sellaisia kemikaaleja (esim. pehmikeaineita ja aineita, jotka saavat värin pysymään vaatteissa paremmin), jotka ihokontaktin kautta saattavat imeytyä lapsen kehoon.

Sivulauseeseen vielä, että myös uudet verhot yms. kodin tekstiilit olisi hyvä pestä ennen käyttöä. Verhothan roikkuvat usein lämpöpattereiden yllä, ja niistäkin saattaa just esim. lämmön vaikutuksesta höyrystyä ilmaan kaikenmoisia kemikaaleja. Itsekään en tosin ole esim. meidän uusia verhoja pessyt, joten tyhmää tietty on saarnata sitä mitä itse ei harjoita. [8|] Vauvanvaatteet menee kaikki kyllä ekaksi pesuun täällä meillä.
 
Täältä kans tsempitykset pranametrille. Ihanaa.<3

Minä kans kävin jo viime keskiviikkona (rv 35+3) äpolilla tarkistuttamassa tihkuttaako vettä, mutta ei onneks ollu sitä ihtiään. Tiä sitte mitä oli.[:D] Painoarvio oli 2850g ja odotettavissa semmonen 4kg vauvaa jos laskettuun menee. Hiukkasen siis velipoikaansa (3860g) isompi tapaus tulossa. Synnytystapa-arvio siirrettiin maanantaille 23.11 jolloin
viikkoja 38+1. Jos vaikuttaa kovinki suurelta ni ruvetaan harkihteen käynnistämistä.[:)] Rupiaa jänskättään niin maan
perkeleesti..
 
Niin joo ja kohdunsuu on jo 2cm auki ja kanavaa enää sen 1,5cm jälellä!
Tuli ihan puskista tuo ku ei supistuksiakaan oo oikeestaan ollu ja 3 viikkoo sitte oli paikat vielä kii.[:)]
 
Huomenta kaikille!!

Mies lähti just töihin ja tietysti herätti mut kolisteluillaan. Kerrankin kun nukuin kuin tukki [:@] noh, nyt sitten istuskelen kahvikupposen äärellä kynttilöiden valossa ja ihastelen ikkunasta lumisadetta.[:)] Vai onkohan toi räntää? jotain valkosta siitä kuitenkin maahan jää. Sais se talvi tulla jo jäädäkseen tänne eteläänkin!

Eilen illalla lämmitettiin sauna. Siellä sitten istuskellessa vauva sai jonkun kunnon riehumispuuskan. Teki semmosta kuperkeikkaa että jäi meikäläisen löylyt lyhyeen. Enpä sitten tiedä tykkäskö se siitä lämmöstä vai ei? Itelle ei saunominen oo tehny pahaa. Jaksaisin istua siellä vaikka kuinka kauan. Mut ehkä se on parempi ottaa vaan kevyet löylyt ja peseytyä. Mahtaakohan toi saunottelu edesauttaa vauvan syntymistä?

Nyt on taas tissien alla tommonen iso pallo. Siellä se pyllistelee mulle [8D] Ja kylkiluut saa kyytiä..

Mä oon kyllä kans pessy jo isommatkin vaatteet. Ovat sitten valmiina kun niiden aika on. Ja kuudessakympissä oon pessy kaikki. Pesuohjeista piittaamatta. Hyvin on kaikki kestäny. Joissakin oon tosin käyttäny vähän lyhyempää pesuohjelmaa ettei kaikki kuviot jää rummun reunoille [;)] Eilen vielä pesin pakkauksen toppapuvun tumput ja hatun. Varmuuden vuoks, kun en ollu ihan varma olinko jo pessy ne [:D]
Musta kyllä tuntuu että vauva hukkuu siihen pukuun. On niin ison näkönen...

Tänään olis sitten ohjelmassa joululahjaostos-reissu. Jos olis kerrankin ajoissa liikkeellä. Se voi nimittäin olla ettei muutaman viikon päästä enää toi kaupoissa pyöriminen tunnu hirveen hyvältä. Vaikka on se nyt jo aika moista suorittamista. Evästä vaan kassiin ja vessareissuille euron kolikoita [;)] Ehkä siitä hengissä selvii..
 
Takaisin
Top