MARRASKUU keskustelu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Caarina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kyllä, kaikki ollaan onneksi erilaisia ja on erilaiset tavat nauttia. Lisäksi toiset nauttivat siitä marttyyrin osasta, eli "pakko" raataa ja valittaa että kaikki on perseellään ja silti ei voi muka mitään tehdä toisin. Mutta olen huomannut että tämäkin on toisille se tapa elää ja ehkä nauttiakin. Hakea huomiota ja tuntea itsensä tärkeäksi. Minä en yhtään kestä sellaista tapaa, mutta meitä on moneen junaan ja tähänkin olen törmännyt todella paljon.

Mulla tuli ihan mieleen mun ex anoppila kun luin näitä juttuja :happy:.. Siellä jo aamu varhaisella Anoppi kolisteli keittiössä. Kun aamupala oli saatu pöytään niin sitten ainakin pestiin ja kiillotettiin patoja vaikka ne olisi jo valmiiksi puhtaita ja kiiltäviä. Sen jälkeen ruvettiinkin sitten heti valmistamaan lounasta. Kun lounas oli syöty niin koko koti siivottiin. Sen jälkeen alettiin valmistelemaan iltapäiväteetä ja sitten saattoi olla muutaman tunnin hengähdystauko saippuaoopperaa katsellen, kyläillen tai naapureiden kanssa kahvitellen (siksi kodin pitikin olla tip top ettei naapurit juoruile).

Iltaruoka valmistettiin, leipä leivottiin ja appiukko tuli kotiin kaupan kautta. Anoppi sätti appiukkoa kun oli ostanut vääränlaisen kattilan/liian vähän perunoita/liian kallista lihaa jne :grin. Syötiin, ehkä mökötettiin ja sitten siivottiin keittiö ja nukkumaan.

Eikä siinä mitään jos kaikki tämä tehtäisiin hymyssä suin ja tyytyväisenä, mutta kun joka päivä selkää särki, pyörrytti, verenpaine oli korkea tai matala, kuumetta, kukaan ei arvosta vaivannäköä, kukaan muu ei tee mitään. Mutta auta armias Jos ehdotin että mennään vaikka ulos illalla syömään tai että antaa siivouksen olla, ei kukaan edes huomaa onko imuroitu niin ei kyllä todellakaan käynyt päinsä. Kuka siellä muuten sitten siivoaisi, olisi kamala sotku! Ja pitäähän miesten saada ruokaa pitkän päivän päätteeksi! Ei mitään järkeä syöttää isoa perhettä ulkona (ei vaikka minä ja exäni olisimme maksaneet).

Kärsi, kärsi, kirkkaimman kruunun saat.

Ja siis mun ex anoppi (ja koko perhe) oli aivan ihana ihminen, oltiin vaan niin eri planeetoilta. Mun epätoivoiset yritykset helpotaa hänen arkeaan ja järjestää kivaa ohjelmaa meni aina perseelleen kun ravintolassa kaikki oli niin kallista, meren rannalla kuuma eikä mitään tekemistä jne jne :grin

Muoks. Nykyinen anoppila myös maaseudulla ja anoppi pyörittää huushollia päivätyön ohessa. Siellä herätään aikaisin aamulla, ruokitaan elukat, siivotaan, tehdään ruoka jne. Mutta asenne aivan toinen, en varmaan koskaan ole kuullut anopin valittavan. Hän tekee hommat omaa tahtia ja jättää tekemättä jos ei jaksa. Ei stressaa eikä äyski, en ole koskaan nähnyt suuttuvan. Osaa myös arvostaa muiden apua ja mielellään nauttii jos joskus pääsee ulos syömään, matkalle jne. Mulla on kyllä oikeasti maailman paras anoppi :Heartbigred

Muokattu viimeksi:
Tuo ex anoppisi kuulostaa ihan minulta :P en myöskään viihdy lomalla ja mökillä tms. Kun pitää vaan olla, yök. Ollaan sovittu et mies saa lomailla niinkuin sielu sietää mut mä en oo lähössä :P

Tietty on näitä hetkiä jos oon saanu lapset hoitoon viikonloppuna tms. Ja oltais kahestaan niin toivon että hän keskittyis sillon minuun, mutta harvoimpa hän pystyy kun on tärkeämpää tekemistä.

Ite oon kans semmonen että pyrin pitämään tiettyä tasoa siisteyden suhteen.. Vihaan sitä jos on kauhee kaaos ja vielä enemmän vihaan suursiivousta.. Helpompaa kun pikkasen tekee joka päivä :) esim pyykit yhtenä päivänä ja imuroi toisena. Meillä on 2 kissaa jotka kyllä huolella levittää hiekkaa laatikosta ties minne! Niin oon nyt muuton jälkeen koittanut imuroida kahdesti viikossa mut ei se onnistu enää ja mies ei tee muuten kuin patistettuna.. Toki hän on ainoa lapsi jonka äiti on himo siivooja.. Se pesee kerran viikossa tyylin saunankin.. Ja pyykkiaika on kerran viikossa niin että siinä vierähtää koko päivä jne..

Mulla on kaveri jolle sopii juurikin tuo "kärsi, kärsi.." tunnuslause :)
Mä en pysty kuuntelemaan kun sillä on aina niin kiire kun pitää putsaa ja puunata ja siivota ja tehdä ruokaa jnejne. Mies tulee kotiin ja istahtaa sohvalle eikä liiku siitä loppuiltana paitsi omiin menoihinsa. Mä en kestäis ite hetkeäkään sen elämää :grin Onneksi meitä on tosiaan moneen junaan niin hekin löysivät toisensa.

Äiti opetti mulle aikoinaan, että elämässä pitää tehdä sellaista josta nauttii - ei haittaa jos kotona ei sohvatyynyt oo ojennuksessa jos on ollut muuten antoisa päivä. Mä oon selvästi perinyt sen huolettoman tavan ajatella asioita. Tosin minäkin pidän perussiististä kodista mutta siivoan sitten kun siltä tuntuu - tähän tosin auttaa se valkoinen sisustus, ei voi kovin laiskotella kun kaikki näkyy! :grin

Kyllä tää tästä. Pikkuisen tarttee vielä päästä syntymäpainoonsa. Kiitos bilirubiinin, mikä vei voimat syömisestä :( Nyt onneks bili laskenut ja pikkuinen on alkanut syömään ja vaatiikin jo ruokaa ihan omatoimisesti :)

Kyllä sen kivun sitten kesti, koska vaihtoehtoja ei ollut :D Synnytys kesti 5h 44min ja ponnistus 12 min. Ne kivut oli alkuun kuin pahimmat menkkakivut ikinä. Juoksin muutaman kerran vessaan oksentamaan ja sen jälkeen mies toi mulle roskiksen, ettei tartte nousta. Etureidet tuntui olevan tulessa supistusten aikana, eikä mikään auttanut.
Ponnistussupistukset kun alkoivat, niin en päässyt enää ylös, ja tuntui, et kivun saa helpottumaan ponnistamalla (ihan kuin olisi kakkalla). Onneks kätilö tuli tarkistaa, ku sai heti sit kutiteltu pikkuneidin päätä :O
Synnytyksestä mulla ei oo paljoo muistikuvaa, mut kuulemma kiroilin kunnolla :D Ja kyllä, tuntui, että paikat repeää ihan totaalisesti. Ehkä se kipulääkkeen puuttuminen aiheutti sen, et synnytin rauhallisesti, eikä tullut repeämiä.
Mulla jäi myös istukka jumiin.. Toinen kätilöistä pomppi lähes koko painollaan mun mahan päällä ja toinen repi sitä ulos.
Hieno kokemus esikoisesta. NOT! Traumoja ei kuitenkaan jäänyt ja verenvuoto on lähes kokonaan loppunut.

Kivun kuitenkin unohti, kun pikkuinen oli sylissä ja sai katsella häntä, joka oli tehnyt mulle tukala olon monen kuukauden ajan.

Ja koska kyseessä on ennenaikainen synnytys, on ne oireet useimmiten voimakkaammat kuin täysiaikaisella. Eli ei kannata säikähtää mun kokemusta. Ja seuraavalla kerralla vaadin kaikki kipulääkkeet xD

ampiaispesä täällä mennään samoilla linjoilla. Eli pyrin pitämään paikat sillai perus siistinä. Joskus vähän pääsee lipsumaan, mutta sit taas toisella kertaa teen hiukan enemmän. Koitan jaksottaa päivän ja viikon ohjelman sillä tavalla, että ehdin hyvin kaiken eikä tarvitse ihan kieli vyön alla juosta tekemässä kaikkea mahdollista. Esim imuroin suunnilleen joka toinen pv, sit taas niinä välipäivinä teen jotain muuta, pesen pyykkiä tai puuhailen ulkona. Tai sitten olen tekemättä. Joka tapauksessa yritän stressitason pitää mahdollisimman matalalla, kun tiedän, ettei se homma lopu vaikka kuinka tekisi.
juuri näin täälläkin!

Kukkis tuo sun synnytys on ollu tosi nopea! Mä en taitas tuollasessa ajassa ennättää sairaalaankaan kun ei tajuis lähtee ajoissa...
Mulla edelleen tavoitteena mahdollisimman vähän lääkkeitä synnytyksessä. Oon asiaa opiskellut ja lukenut kokemuksia, niin kipua voi hallita muutenkin kuin lääkkeillä. Ja laitoin myös miehen harjoittelemaan akupainantaa. Mut jos ei kestä niin sit harkiten lääkkeet. Sektiossa olin niin pöllyssä niistä aineista, että yhtään turhaa en haluu ottaa. Ja joku epiduraalista tuleva 2-3vko päänsärky kun on migreeniin taipuvainen niin ei kiitos!

Meillä koti on nyt kuin pommin jäljiltä, kohta 2vko flunssassa ja jaksan just hoitaa taaperon, kaiken muun tekee mies, mut ei jänkään kaikkee jaksa/ennätä. Äiti varmaan tulus vaikka heti auttamaan, mut on töissä :D

Kuka pölö käski syödä itsensä ihan ähkyyn? No mie ilmeisesti.. Nyt vois vaan nukkua tai jotain ku maha ihan pinkeenä! :D

Oon tänään ollu kyllä reipas vaikka makoilin sängyssä tosi pitkään. Sain jo pyykit ja tiskit laitettua koneeseen ja päälle. Sit pitäis vielä tyhjentää pyykkiteline, pedata sänky.. Imuroinnin suhteen en vielä tiedä mitä teen ku pitää kunnon siivous kuitenkin tehdä perjantaina..

Kukkis, mul kesti toisen synnytys 4 tuntia ja ponnistus 1min, ehdin kyl onneksi sairaalaan. Alkoiko sulla synnytys supistuksilla vai vesien menolla?

Aika kultaa muistot :)

Mä lepään kaiken mahdollisen ajan kun vaan mahdollista. Mutta kuten joku tuolla kirjoittikin niin on valtaisa ero siihen onko loppuraskauden aikana jo lapsia hoidettavanaan vai ei :grin ah, vaikka tuskia esikoisen raskauden loppumetreillä olikin niin kyllä; kaiken sai tehdä omassa tahdissa, nukkua kun halusi, edes maata sängyssä niin pitkään kun halusi vaikka ei unta saanutkaan :grin kävin paljon pikkulenkkejä koirien kanssa, katselin netflixiä ja kotityöt oli iisiä kun omaan tahtiin teki. Mies töistä päästyään paikkasi sen mitä en jaksanut tehdä. Nyt toisessa raskaudessa uloslähtö on urheilusuoritus koska esikoinen puettava eikä kengät mene omaan jalkaankaan helpolla. Päiväunet olis kova sana mut taapero nukkuu vain hetken eikä siinä ajassa ehdi kun pienen välikuoleman suorittamaan :grin jos erehtyy sohvalle pötköttämään, saa heti pikkukaverin kiipeilemään päällensä ❤ ihan kiva kun herätyskello ei soi aamuisin töihin, mutta nyt se soi aiemmin kun töissä käydessä :grin mies töissä 9-11h maanantaista perjantaihin ja kyllä, nykyään odotan töistä kotiin innolla koska hommia riittää. Mutta kotityöt yms tehdään kun ehditään, pyykit saattaa kuivua toisinaan sen kolmekin päivää :grin näillä oloilla on pääasia että esikoinen saa huomiota ja jotain puuhaa, sitten koirien tarpeet. Raskaus tekee hallaa yöunille ja siihen lisäksi taaperon yökukkumiset 1-3 kertaa (kesto noin 10min-1h per herätys että saa taas unesta kiinni). Onneksi mies osallistuu aktiivisesti mutta kyllä, sekin vaatii paljon keskustelua, koska meillä ainakin on niin että jos mä teen kaiken niin ei mies silloin auta kun ei ole tehtävääkään. Urheilu ja kävelyt jää toisinaan lyhyiksi ja se pännii eniten, olen kuitenkin ex-crossfit harrastaja ja ilman raskauksia juoksen viikkoon sen 15km. Aktiivisista koiristakin tulee kausittain sohvapottuja :grin Nyt naapurin muori käy aktiivisemmin lenkkipoluilla kun minä. Toivon että ehdin palata harrastuksieni pariin kunhan kuopus hieman kasvaa ja elämä alkaa asettua uomiinsa :) sukulaisten apu olis jees mutta asuvat liian kaukana. Siksi olen vakavasti harkinnut siivoojaa/kodinhoitajaa ainakin ensi vuoden alkuun. Mutta silti, vaikka toisinaan valitan kaikesta, sotkuista ja muista niin en vaihtaisi päivääkään pois ❤ elämä on ❤ itselle pitää olla armollinen, tämän kun muistaisi aina itsekin :)

Mie koitan kans lepäillä noiden kotihommien välissä mut jotenkin silti turhan rankkaa.. Tiskikoneen ja pyykkikoneen täyttäminen on kyykkimistä ja välillä tuntuu etten pääse ylös! Jos olis valmiina pyykit niin että laitan vaan kuivumaan niin ei olis ongelmaa mut koneeseen laitto ja sieltä ottaminen on vaikeaa.
Ulkoilut on jääny kelien vuoksi lähes kokonaan pois mut mulla ei olekaan koiria tai lapsia ennestään niin että pitäis mennä.. Saatan tosiaan olla kotona sisällä jopa 3 päivää putkeen käymättä ulkona lainkaan!!

Mulla on kyllä aiemminkin ollut tällaisia kausia jos en ole ollut töissä missään.. Nyt täytyy sit muksun synnyttyä kunnostautua ja lähteä oikeasti ulos vaunuilemaan päivittäin ja suunnitelmissa on tosiaan osallistua jossain vaiheessa vauvauintiin ja käydä perhekahvilassa edes välillä.. Ihan vaan ettei jumita yksin kotona kun on kuitenkin se taipumus masennukseenkin..

Minä vaan ihmettelen sitä juuri että jos perheen vastuualueet on ihan fine kaikille, niin miksi siitä sitten valitetaan vähän väliä. Ehkä se on opittu tapa että pitää tuusata menemään ja voivotella että mitä kaikkea on tehny ja mitä on tekemättä, mutta siinä vaiheessa kun valitetaan jaksamista, niin asialle pitäis tehdä jotain. On se säälittävää elämää kantaa marttyyrin kruunua päässään nuoresta naisesta käppyrämummoksi asti.
Minun anoppi valittaa että paikat on kipeät kun pitää touhuta, muttei ota vastaan tarjottua apua. Sitten jälkeenpäin valittaa että kun kukaan ei auta. Minähän suon hänelle tämän valittamisen aiheen ja ilon, jos se tekee hänestä onnellisen.

Voin ainakin omasta kasvatuksestani sanoa että opetettiin just nimenomaan että yksin kannat vastuun kaikesta huolimatta ja pakko olla tehdä.. Apua jos pyydät nii sitä et saa etkä ansaitse.. Vanhin tytär niin pakko ottaa vastuu eikä anneta vaihtoehtoja.. Oon siis periaatteessa "leikkinyt" kotiäitiä jo 15 vuotta vähintään joka tapauksessa.. Tai ehkä jopa kauemmin..

Oon huomannu että kumartelu pyykkikoneelle on helpompaa jos nojaa toisella kädellä pyykkikoneeseen. Pätee kyllä kaikkeen tuo nojailu ja käsillä tukeminen, käsivoimat kun on tallella entiseen tapaan, vatsalihaksista on vain muisto.
Meillä on pyykit telineessä niin kauan että pestään seuraavat pyykit :D
Meillä äiti kanssa oli sitä mieltä että yhdessä olo ja kokemukset on tärkeimpiä, kodin siisteys on toisarvoista. Kyllä minäkin pidän kodin perussiistinä, se tarkoittaa että tavarat on paikallaan, mutta imurointi on pari kertaa kuussa ja tiskaus silloin kun se vähiten ketuttaa.

Kyllä tää tästä. Pikkuisen tarttee vielä päästä syntymäpainoonsa. Kiitos bilirubiinin, mikä vei voimat syömisestä :( Nyt onneks bili laskenut ja pikkuinen on alkanut syömään ja vaatiikin jo ruokaa ihan omatoimisesti :)

Kyllä sen kivun sitten kesti, koska vaihtoehtoja ei ollut :D Synnytys kesti 5h 44min ja ponnistus 12 min. Ne kivut oli alkuun kuin pahimmat menkkakivut ikinä. Juoksin muutaman kerran vessaan oksentamaan ja sen jälkeen mies toi mulle roskiksen, ettei tartte nousta. Etureidet tuntui olevan tulessa supistusten aikana, eikä mikään auttanut.
Ponnistussupistukset kun alkoivat, niin en päässyt enää ylös, ja tuntui, et kivun saa helpottumaan ponnistamalla (ihan kuin olisi kakkalla). Onneks kätilö tuli tarkistaa, ku sai heti sit kutiteltu pikkuneidin päätä :O
Synnytyksestä mulla ei oo paljoo muistikuvaa, mut kuulemma kiroilin kunnolla :D Ja kyllä, tuntui, että paikat repeää ihan totaalisesti. Ehkä se kipulääkkeen puuttuminen aiheutti sen, et synnytin rauhallisesti, eikä tullut repeämiä.
Mulla jäi myös istukka jumiin.. Toinen kätilöistä pomppi lähes koko painollaan mun mahan päällä ja toinen repi sitä ulos.
Hieno kokemus esikoisesta. NOT! Traumoja ei kuitenkaan jäänyt ja verenvuoto on lähes kokonaan loppunut.

Kivun kuitenkin unohti, kun pikkuinen oli sylissä ja sai katsella häntä, joka oli tehnyt mulle tukala olon monen kuukauden ajan.

Ja koska kyseessä on ennenaikainen synnytys, on ne oireet useimmiten voimakkaammat kuin täysiaikaisella. Eli ei kannata säikähtää mun kokemusta. Ja seuraavalla kerralla vaadin kaikki kipulääkkeet xD

Onneks selvisit kuitenkin suhteellisen nopeasti tuosta tuskasta! Hyvä huomio että ponnistaminen menee hillitymmin ilman kipulääkettä!

Mä uskon myös että nää on usein jo kotoota opittuja juttuja.

Nyt kun olen mammalomalla niin minusta automaattisesti keittiön siivous, astianpesukoneen tyhjennys ja täyttö ja pyykkäys ovat minun heiniäni. Nautin kun kotona on siistiä ja noihin menee ainakin meilä niin pieni aika etten edes osaa laskea niitä varsinaisiksi kotitöiksi. Siis kun lapsia ei vielä ole ja mieskin osaa korjata jälkensä. Viikonloppusin siivotaan sitten enemmän, mies imuroi ja luuttuaa (näin siis vaikken olisi raskaanakaan), minä pyhin pölyt ja pesen vessat.

Minä koin jonkinlaisen herätyksen n. 8v sitten kun huomasin eläväni elämää joka ei tuntunutkaan omalta. Rupesin aktiivisesti miettimään ja etsimään mitä oikeasti haluan tehdä elämälläni, millaisen kumppanin haluan, mitkä asiat tekee minut onnelliseksi jne. Ja sitten varsin ennakkoluulottomasti rupesin kaikkea kokeilemaan. Voisin paasata tästä aiheesta ikuisuuden, sillä en oikeasti usko että mikään elämässä on tärkeämpää kuin oma onnellisuus ja tyytyväisyys. Se on kaiken lähtökohta. Se vaati isoja ja ikäviä ratkaisuja ja masennusta ja epätoivoakin. Mutta Nyt teen just niitä juttuja joista nautin, velvollisuudet tietenkin hoitaen.

Ihan tällä asenteellani ja omalla päätökselläni olen rakentanut pikkuhiljaa juuri sellaisen elämän jonka haluankin. Kaikkeen ei voi vaikuttaa, mutta vastoinkäymisetkin kestää paremmin kun perusasiat ovat kunnossa.

Eli marttyyrin viittaa voi kantaa vaikka läpi elämän tai sitten tehdä asioita muutoksen eteen. Tärkeintä on oppia ymmärtämään mistä se oman elämän onni koostuu sillä kaikki nauttivat eri asioista.

Takaisin