Marraskuisten mietteet

Kävin varhaisultrassa ihan neuvolan kautta viime viikolla, täällä päijät-hämeessä se kuuluu kaikille. Ultrassa elävä sikiö, kolme päivää vanhempi kuin oletettu, eli tänään 11+2. :Heartred

Epävarma olo on koko ajan kuitenkin, nyt viikolla 11 pahoinvointi yllättäen loppui. Tietysti mietin onko tuolla enää mitään elossa vai kävikö niin hyvä tuuri, et pahoinvointi hellitti jo viikolla 11 ? Mites muilla ?

Meillä nt ultra seuraavaksi, vasta 12.5.. yllättävän myöhään mielestäni. Sitä ennen käyn ottamassa kaikki labrat..
 
mie kävin yksityisellä varhaisultrassa oisko ollu rv 6+4. nyt perjantaina nt-ultra rv 13+0. kyllä sitä kieltämättä on miettiny onko siellä enää ketään ja et oon muuten vaa turvoksissa tms.. ja kyllä, oon miettiny paljon työasioita ja sitä miten tullaan pärjäämään taloudellisesti ja et pitääkö mun sit kuinka äkkiä ettii töitä ja mennä töihin kun ei tullakaan rahallisesti toimeen :confused: en tiedä, kaikkea sitä ja pohtii :confused005
 
Kävin varhaisultrassa ihan neuvolan kautta viime viikolla, täällä päijät-hämeessä se kuuluu kaikille. Ultrassa elävä sikiö, kolme päivää vanhempi kuin oletettu, eli tänään 11+2. :Heartred

Epävarma olo on koko ajan kuitenkin, nyt viikolla 11 pahoinvointi yllättäen loppui. Tietysti mietin onko tuolla enää mitään elossa vai kävikö niin hyvä tuuri, et pahoinvointi hellitti jo viikolla 11 ? Mites muilla ?

Meillä nt ultra seuraavaksi, vasta 12.5.. yllättävän myöhään mielestäni. Sitä ennen käyn ottamassa kaikki labrat..

Päijät-Hämeestä itsekin enkä ole kummassakaan raskaudessa saanut varhaisultraa neuvolan kautta. Ensimmäinen ultra kunnallisen kautta on mulla nt-ultra 12+4.
 
Meidän perheemme on omista valinnoista (olen ollut esim. pari vuotta kotona kotihoidontuen jälkeen) johtuen elänyt jo 15 vuotta "köyhänä", eikä loppua näy. Alkuun ajattelin, että joskus vielä tulee muutos, mutta nyt lasten kasvaessa olen ymmärtänyt, että koska haluan tarjota tuleville teineille melkein samoja asioita kuin kaverinsa saavat, meillä tulee aina olemaan tiukkaa. Lottovoiton varaan kun ei kannata elämää suunnitella. :grin En sano tätä valittaen, vaan taustoitan vähän, miltä pohjalta lähden neuvomaan. Toimeentuloa tai työttömyystukea emme ole hakeneet, vaikka kumpaankin olisi varmaan aina silloin tällöin ollut oikeus. Omaan korvaani tuet kuulostavat hurjan suurilta.

Jos talous huolettaa, niin ei pidä jäädä tuleen makaamaan. Heti alkuraskauden sumun hälvettyä on hyvä alkaa harjoittelemaan rautaista taloudenpitoa, johon kuuluu budjetti, vähintään viikon ruokasuunnitelma, ja tulojen ja menojen kirjaus. Varmaan säästättekin jo, mutta viimeistään nyt on hyvä aloittaa. Kaikkea ei tarvitse ostaa uutena, jos pärjääminen huolettaa. Kierrätettynä on varsin hyväkuntoista vauvakamaa. Jos vähän kuluneempi kelpaa, hinta on sen mukainen.

Muistutan myös, että kotona ollessa on usein aikaa tehdä enemmän itse. Minä olen kaikista säästävimmillä kausillani leiponut leivänkin itse.

Jos joku kaipaa lisää säästövinkkejä esim. terveellisistä ruuista edullisesti, niin täältä löytyy. Tuntuu, että niitä on netti pullollaan, niin en spämmää enempää.

Voi myös laittaa yksäriä. :)
 
Lisään vielä, että säästäväisesti elämisen ei tarvitse olla otsa kurtussa vessapaperipalojen laskemista tai teepussin moneen kertaa liottelua (säästämisen kannalta melko tehottomia molemmat), vaan parhaimmillaan se mahdollistaa vaikka pikkaisen kalliimman asunnon, pidemmän kotonaolon, remontin, lomamatkan, tai ylipäätään vaan tuo turvaa puskurin ja "hei, me pärjäämme"-olon myötä.
 
Mä kävin varhaisultrassa yksityisellä ihan oman mielenrauhan vuoksi viikolla 7+2 ja kyllä oli sen väärti. Seuraava ultra (nt) on vasta 24.5. Viikoilla 13+0.

Pahoinvointi mulla loppui yhtäkkiä nytte kun viikkoja on 9+2 ja 3 päivää ollut jo hyvä olo, sitä ennen otin jopa saikkua sen takia töistä. Toki saattaahan se vielä takas tulla mutta on ihanaa kun voi syödä normaalisti taas :angelic::angelic:
 
Täällä on ollut aika ahdistus koko päivän. Meillä erikoinen matkalla ja jotenkin koko muuttuva elämäntilanne alkoi tänään ahdistaa. Ollaan etsitty taloa jota ei ole löytynyt ja miehen työtilannekin muuttui tosi epävakaaksi. Stressaa ja ahdistaa et mihin tuli ryhdyttyä eikä pysty yhtään nauttimaan tästä tilanteesta. Lisäks tajusin että oon katsonut ekan ultrankin väärin ja se menis vasta viikolle 13. Aiemmin luulin et ois jo viikolla 11. Jotenkin epätoivo iski ja mietin että en ehkä jaksakaan odottaa. Pahimmillaan todetaan sitten sillon vasta ettei kohdussa mitään elävää olekaan ja joudutaan vielä kaapimaan pois. :sad001

Ootteko te käyneet varhaisultrassa? Jos ootte niin millä viikoilla olitte silloin ja miksi halusitte varhaisultran tai pääsittekö kenties julkisen kautta?

En käynyt varhaisultrassa enkä ole aiemmissakaan raskauksissa käynyt. Kyllähän se mielen rauhaa tuo varmasti jos käy. Itsellä painoi nyt taloudellisetkin syyt, kotihoidontuella ollaan ja lähimmässä varhaisultra paikassa olisi maksanut 125€ joten päätin olla menemättä, uusi trampoliini tarvitaan vanha jo aivan rikki. On lapsille niin mieluinen kesällä hypitään aamusta iltaan. Lapsille täytyisi hommata kesälenkkareita yms. joten rahanreikiä riittää.

Kyllähän sitä itsekin miettii että mihinhän sitä onkaan ryhtymässä kun tiukkaa jo nyt mutta jospa elämä kantaa. Itseä ressaa eniten kun tulen saamaan vain minimiäitiyspäivärahan kun aiemmissa olen kuitenkin saanut työtulojen perusteella. Suunnittelematta kun raskaus alkoi niin tähän nyt ei pysty enää vaikuttamaan. Oon nyt päättänytkin että koitan mahdollisimman säästeliäästi elää ja ostaa vain kaupasta satokauden tuotteita eikä sitä mitä mieli tekee :rolleyes: Pakastinkin täynnä marjoja viime kesältä täytyy niitäkin enemmän hyödyntää. Koululaisille vaikea enää saada käytettyä vaatetta mutta näille pienille tarjontaa kyllä löytyy. Onneksi vauvakamaa löytyy jo jotain niin ei tarvitse kaikkea hommata. Ainut isoin tässä on nyt että tarvittais isompi auto, ei taidaa enää riittää tuo 5 hengen auto kun lapsiakin sitten neljä. Täytyy nyt alkuun koittaa jos pärjättäis kuitenkin. Täytyy sitten ajaa kahdella autolla peräkkäin jos kaikki lähdetään yhdessä johonkin :p
 
En käynyt varhaisultrassa enkä ole aiemmissakaan raskauksissa käynyt. Kyllähän se mielen rauhaa tuo varmasti jos käy. Itsellä painoi nyt taloudellisetkin syyt, kotihoidontuella ollaan ja lähimmässä varhaisultra paikassa olisi maksanut 125€ joten päätin olla menemättä, uusi trampoliini tarvitaan vanha jo aivan rikki. On lapsille niin mieluinen kesällä hypitään aamusta iltaan. Lapsille täytyisi hommata kesälenkkareita yms. joten rahanreikiä riittää.

Kyllähän sitä itsekin miettii että mihinhän sitä onkaan ryhtymässä kun tiukkaa jo nyt mutta jospa elämä kantaa. Itseä ressaa eniten kun tulen saamaan vain minimiäitiyspäivärahan kun aiemmissa olen kuitenkin saanut työtulojen perusteella. Suunnittelematta kun raskaus alkoi niin tähän nyt ei pysty enää vaikuttamaan. Oon nyt päättänytkin että koitan mahdollisimman säästeliäästi elää ja ostaa vain kaupasta satokauden tuotteita eikä sitä mitä mieli tekee :rolleyes: Pakastinkin täynnä marjoja viime kesältä täytyy niitäkin enemmän hyödyntää. Koululaisille vaikea enää saada käytettyä vaatetta mutta näille pienille tarjontaa kyllä löytyy. Onneksi vauvakamaa löytyy jo jotain niin ei tarvitse kaikkea hommata. Ainut isoin tässä on nyt että tarvittais isompi auto, ei taidaa enää riittää tuo 5 hengen auto kun lapsiakin sitten neljä. Täytyy nyt alkuun koittaa jos pärjättäis kuitenkin. Täytyy sitten ajaa kahdella autolla peräkkäin jos kaikki lähdetään yhdessä johonkin :p

Näin mekin tehtiin alkuun. :hilarious: Yllättävän harvoin sitä koko lauman kanssa poistuu pihasta. Kyllä, elämä kantaa, ja kun huolellisesti suunnittelee, se auttaa. Vähän käytetystä olen löytänyt kaikenikäisille vaatteita.
 
Päijät-Hämeestä itsekin enkä ole kummassakaan raskaudessa saanut varhaisultraa neuvolan kautta. Ensimmäinen ultra kunnallisen kautta on mulla nt-ultra 12+4.


Ompas erikoista, miten voi vaihdella!

Mulla nyt kolmas lapsi tulossa, ja kaikista oon saanut varhaisultran neuvolalääkärin tekemänä (2012,2014,2021) , samoin siskoni ja ystäväni. Eikä tarvinnut edes pyytää, ihan ajan vaan sain ensimmäisellä neuvolakäynnillä.
 
Ompas erikoista, miten voi vaihdella!

Mulla nyt kolmas lapsi tulossa, ja kaikista oon saanut varhaisultran neuvolalääkärin tekemänä (2012,2014,2021) , samoin siskoni ja ystäväni. Eikä tarvinnut edes pyytää, ihan ajan vaan sain ensimmäisellä neuvolakäynnillä.

Meillä kyllä neuvolalääkäri ultraa, mutta neuvolalääkärin käynnit on vasta viikolla 14-15. Sitä ennen on terveydenhoitajalla käynti sekä päksin nt-ultra.
 
Meillä kyllä neuvolalääkäri ultraa, mutta neuvolalääkärin käynnit on vasta viikolla 14-15. Sitä ennen on terveydenhoitajalla käynti sekä päksin nt-ultra.

Okei, no teillä on sitten täysin eri systeemi kuin meillä.. meillä ensimmäinen neuvolalääkäri 8-10 viikolla, missä tehdään ultra, sen jälkeen saa ajan vasta nt ultraan päksiin.

Seuraava neuvolalääkäri joskus loppuraskaudessa vasta, siinä välissä rakenne päksissä. :)
 
Kävin varhaisultrassa menkoista laskettuna 7+2, mutta ultrassa olikin hieman pienempi eli 6+4. Se jäi kyllä mietityttämään. Nt-ultra 19.5. ja aika vaan matelee. Olen selvinnyt melko oireetta koko raskauden ja sekin huolestuttaa. Noh, odotavan aika on pitkä kaikin puolin :rolleyes::eek::grin
 
Mulla loppu oireet kuin seinään ja huomasin illalla, että rinnatkaan ei enää aristanut ja nännit palautunu ”normaaleiksi”.. voitte kuvitella mikä paniikki iski :nailbiting: kävin tänään sit Terveystalolla varhaisultrassa ja sielä hän vilkutteli ja sydän sykki hienosti :love7 viikkoja 9+3 vastasi ja kaikki kunnossa. Nyt lopetan ton oireiden tarkkailun ja nautin siitä, ettei okseta enää! Nt ultraan on vielä aikaa muutama viikko.

mutta kyllähän helpotti olo kun kävin! Nyt lähinnä väsyttää, kun viime yö meni ihan valvomiseksi
 
Tänään 11+0 ja oireet vähenee.. vähän kauhulla odotan viikon päästä olevaa ultraa :nailbiting: alan jo tulla hulluks kun pelkään vaan tuulimunaa/keskenmenoa, jotenkin kun pikkuhiljaa on alkanut miettiä että meillä tosiaan saattaa olla loppuvuonna vauva mutta mutta... voi myös olla olematta.
 
Mäkään en ole varhaisultrassa käynyt. Eilen oli vasta eka neuvola ja tänään labrat. Tulosten jälkeen saa alkaa varailemaan ekaa ultraa. Viimeistään kuukauden sisällä olisi siellä käynti. Ihan alussa mullakaan ei ollut mitään ihmeempiä oireita, koko ajan ne on kuitenkin vähän voimistuneet. Viimeksi tänään tein vielä raskaustestinkin, että kyllä sekin vielä vaan plussaa näyttää. :hilarious: Mutta kovin vaikeaa on vielä iloita, kun ei pysty varma olemaan, että onko siellä edes kettään...
 
Samoja asioita mietin täällä kuin tekin :) Eli raha-asiat jännittää ja kaikki tuntuu yhtäkkiä niin kalliilta kun pitää ostaa kaikki tamineet tälle ensimmäiselle lapselle.

Sitten nt-ultraa odottelen jännityksellä, että onko mahassani ketään vai ei, koska varhaisultrassa en ole käynyt. Yritin myös laskea, että kai nt-ultra tulee nyt oikeaan aikaan kun se piti itse varata, mutta sain sen 12+5:een, mikä taitaa olla hyvä!

Pahoinvointia minulla on ollut edelleen, nyt viikon 11 alussa mennään.
 
Samoja asioita mietin täällä kuin tekin :) Eli raha-asiat jännittää ja kaikki tuntuu yhtäkkiä niin kalliilta kun pitää ostaa kaikki tamineet tälle ensimmäiselle lapselle.

Sitten nt-ultraa odottelen jännityksellä, että onko mahassani ketään vai ei, koska varhaisultrassa en ole käynyt. Yritin myös laskea, että kai nt-ultra tulee nyt oikeaan aikaan kun se piti itse varata, mutta sain sen 12+5:een, mikä taitaa olla hyvä!

Pahoinvointia minulla on ollut edelleen, nyt viikon 11 alussa mennään.
Mullon kans nt-ultra viikolla 12+4 ja sit säikähdin, että otinko sen liian myöhään, joten soitin vielä sinne :hilarious: on kuulemma just hyvät viikot siihen :angelic: esikoisen aikana neuvolasta varasivat, nii en luottanu siihen järjestelmään yhtään
 
Miten porukalla menee?
Täälä menossa nyt 12+6 ja Nt-ultra on huomenna :smiley-ashamed004 Piti olla jo perjantaina mutta jouduttiin pikkasen siirtään.
Jännittää ihan sikana ! Ite näin vauvan viimeks 9+3 ja miehelle on huominen eka kerta.. :smiley-ashamed005
 
Miten porukalla menee?
Täälä menossa nyt 12+6 ja Nt-ultra on huomenna :smiley-ashamed004 Piti olla jo perjantaina mutta jouduttiin pikkasen siirtään.
Jännittää ihan sikana ! Ite näin vauvan viimeks 9+3 ja miehelle on huominen eka kerta.. :smiley-ashamed005

Täällä mennään täysin samoilla viikoilla! Meillä nt-ultra oli tiistaina. :) Meillä ei edes mies päässyt mukaan koronarajoitusten vuoksi. Toivottavasti pääsee kesällä rakenneultraan, että sais nähdä vauvan "livenä"
 
Kävin varhaisultrassa menkoista laskettuna 7+2, mutta ultrassa olikin hieman pienempi eli 6+4. Se jäi kyllä mietityttämään. Nt-ultra 19.5. ja aika vaan matelee. Olen selvinnyt melko oireetta koko raskauden ja sekin huolestuttaa. Noh, odotavan aika on pitkä kaikin puolin :rolleyes::eek::grin

Minäkin kävin varhaisultrassa menkoista laskettuna 7+3, mutta sanottiin ettei voi olla vielä niin pitkällä, 6+4 sanoi siellä olevan realistinen. Mulla oli pidempi kierto kuin 28 päivää niin siitä johtui ettei ollut niin pitkällä. Tällä viikolla kävin nt-ultrassa ja kaikki oli hyvin. :happy:
 
Takaisin
Top