Marraskuiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Bofink
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiitos Nyytti. :) Luin tuolta netistä tosta foolihappo jutusta mitä saa apteekista ja olisi kuulemma suositeltavaa käyttää alkuraskaudessa. Oletteko te käyttänyt sitä? Anteeks jos mulla on tyhmiä kysymyksiä. :)

Jonsku, mä olen syönyt mammavitamiineja(olikohan multitabs raskaus ja imetys) jotka sisältää foolihappoa siitä asti kun yrittäminen viime marraskuussa alotettiin. Foolihappo on erittäin tärkeää joten jos et vielä syö niin kipin kapin apteekkiin ja joka päivä nappi naamaan :) Noi raskaanaoleville tarkoitetut vitamiinit ois varmaan ihan hyvä idea, kun niissä on sitten muutakin tarpeellista ja niitä ois hyvä syödä koko raskaus ja imetysaika
.

En löytänyt itseäni vielä listasta, eli saa lisätä...

hakael/32v/ensimmäinen/30.11.2013/EKKS

Ja mitä oireisiin tulee... kiitos vertaistuesta! Joku kuvasi aiemmin ihan kiun minun alavatsakipuja, sellaisia kuin hitaita ja pitkiä supistuksia jotka menee sitten yhtä hitaasti ohi kuin tulikin, niitä on nyt vähemmän kuin esim. 3 päivää sitten, mutta on kumminkin. Varsinaisesti etovaa oloa ei ole, mutta vatsa on sekaisin ja toisaalta multa on taas ruokahalu kadonnut lähes kokonaan. Jotta ei kamalaa energiavajetta koko ajan jäis, niin oon sitten surutta syöny suklaata ja pähkinöitä... eka kertaa elämässäni hyvällä omalla tunnolla :D Pitää toivoa ettei mitään kamalia pahoinvointeja tulis, jotenkin inhottais esim. töissä kertoa vielä tässä vaiheessa.

Foolihapot hankin minä tänään, tai siis b-vitamiinilisän ihan laajemminkin. Tässä ei oo niin lähellä apteekkia, että oisin kehdannu vartavasten ajaa, ja eihän perusmarketissa nyt hurjaa valikoimaa noista ollu.

Kävin tänää apteekissa hakemassa tuota Multitabs raskaus ja imetys tapletteja jotka sisältää foolihappoa paljon ja on kuulemma parempaa kun pelkkä foolihappo sanoi apteekkari mulle. :) Tänään alotin heti syömään niitä. kiitos vinkistä taas Nyytti.

onnea taas uusille! :)

mä syön kans minsun mammavitamiinia ja nevolassa suositteli sellasta missä on maitohappobakteeriako se oli lisäks ja mä saan aamulla kahvin alas ku juon sellanen monivitamiiniporeen aamulla,joo onhan se nii et jos ei sa tarpeeks foolihappoa saattaa mennä kesken..

neuvolassa saa sitte sellasen kirjan ja tietoa kaikesta!

mulla on makeanhimoa ja salatti ällöttää!? :)

Foolihappo suositellaan aloitettavaksi 3 kk ennen raskautta, jotta se ehtisi estää keskeytymistä ja kehitysvammoja (se sulkee jonkun selkärankajutun) ja tämän vuoksi runsasfoolihappoista ruokavaliota tai foolihappolisää suositellaan kaikille hedelmällisessä iässä oleville. Mutta huoli pois: foolihappolisien syömättömyys ei toki automaattisesti tarkoita keskenmenoa tai kehitysvammaa.

Heips :)

Syön itse myös noita MultiTabsin raskaus ja imetys- tabuja. Mutta ei kannata huolestua, vaikka niitä ei olisi nyt syönyt vielä ihan alkuraskaudessa, koska foolihappoa saa luontaisestikin, esim :
  • vihreät vihannekset, persilja, lehtikaali, kukkakaali          
  • palkokasvit          
  • soija          
  • paprika          
  • kokojyvävalmisteet, leseet          
  • vehnänalkiot          
  • useat hedelmät          
  • mustikka ja muut marjat          
  • hiiva          
  • munankeltuainen          
  • maksa          
  • munuaiset.
  • Tietysti maksa nyt on niiden kiellettyjen aineiden listalla raskauden aikana, mutta anyway :)

Mä en ole ikinä syönyt mitään varsinaista foolihappolisää, enkä yhtään mitään ravintolisiä ennen raskaaksi tuloa. Noita raskaus ja imetys -Mutitabseja söin esikoista odottaessa ja nytkin mulla on niitä. Olen muutenkin sitä mieltä, että on parempi saada vitamiinit monipuolisesti ruoasta kuin lisäravinnepurkista. Kasvissyöjänä tulee syötyä monenlaisia kasviksia eri muodoissa. Rautalisää söin kuukauden verran esikoista odottaessa ihan raskauden lopussa, kun arvot olivat vähän matalalla. Silloinkaan rautalisä ei olisi ollut edes välttämätöntä. 

Mielihaluista sen verran, että mulla on tulleet nyt samat mielihalut kuin esikoista odottaessa. Mitään rasvaista tai raskasta ei tee mieli, mutta salaattia ja erityisesti omenoita voisin syödä loputtomasti! Tekee mieli kaikkea raikasta ja kevyttä :)

täällä oireettomuus vaihtuikin hurjaan oireiluun :D
    ällöttää ja yököttää aamusta iltaan, ja veto on ihan poissa.. :(
    Tänään aamulla ekan kerran oksensin ja kyllä pelottaa että tulee yhtä hirmunen pahoinvointi kun esikoista odottaessa.. Kaikki ruoka ällöttää eikä oikein mikään herätä semmosta halua että vois syödä.. Mehujäällä taidan elää siihen saakka että huono olo häviää :D
    Jos jollain on jotain hyviä vinkkejä miten selvitä esim. työpäivästä pahoinvoivana niin otan mielelläni vastaan :D hoito-alan töissä kun noita muutenkin oksettavia välikohtauksia saattaa tulla eteen... saati sitte nyt raskaana ollessa...

Mä vedän täällä vitskuja plus sitten melkeen maksimi annoksen foolihappoa (joka on muuten törkeen kallista suomessa kun tuli valmistajan varaston tyrehtymisen takia pakkorako ostaa ulkomailta sitä kun oltiin reissussa ja siellä makso ihan vaan murto-osan verran! :D)

Minel Minulla kammottava pahoinvointi ja olen sh. No eihän siitä mitään tullut, kun muutenkin oksenteli ja teki pahaa kaikki. Töissä jouduin vähän väliä istumaan, kun pyörrytti ja oksetti.. Ja kaikki hajut ja muut mukavat, ei mitenkään neutraali ympäristö.:D Niinpä neuvolalääkäri laittoi saikulle, kun painokin laskenut reippaasti viimeisen 2 vko aikana, vaikka normaalipainoinen olen. Diagnoosina vaikea määrittämätön raskausoksentelu.

Kotonakaan en pysty juuri muuta tekemään kuin makaamaan paikallaan ja mieluiten mahdollisimman hiljaisessa ympäristössä. Liikkeelle jos lähtee niin hetken päästä huono olo vaan lisääntyy.. Nyt oksentelun lisäksi on alkanut tyhjän yökkäily, joka on mun mielestäni jopa oksentamista kamalampaa. Neuvolasta käskettiin mennä päivystykseen nesteytykseen jos mikään ei pysy sisällä pyhien aikana.. Ruuan ja juoman terveellisyydellä ei ole pahoinvoinnin aikaan merkitystä, minun käskettiin syödä mitä tahansa alas saan, kunhan ei ole alkiolle vaarallista. Helpommin sanottu kuin tehty. Määräsivät vielä Stemetil-lääkettä pahoinvointiin, mutta en halua sitä mitenkään säännöllisesti käyttää, vaan silloin kun tietää että jossain pitää selvitä oksentamatta.

Mikä sitten mulla on pysynyt sisällä? No ei juuri mikään.. Mutta melko neutraaleiksi havaitut ruuat, jotka saattavat pysyä sisällä:

- Imeskeltävät salmiakit ja euca menthol-pastillit (fazerin mummukarkit sinisessä pussissa) auttoivat (välillä) siirtämään oksentamista töissä
    - Kylmät hedelmät, erityisesti sitrukset ja omenat
    - Jogurtti ja viili
    - Mehujää
    - Jäiset marjat
    - Sitruunavesi jota täällä minulle suositeltiin tai jokin mehu, josta saa edes hieman energiaa
    - Joskus maistuu hapankorppu

Tsemppiä kaikille muille, jotka jaatte kanssani tämän kamalan olotilan :)

Pitääpä itsekin mennä ostamaan noita tabletteja tänään, en tienny ees että voi vaikuttaa keskenmeno riskiin.

Mulla alkoi eilen illalla mennä maha enemmän sekasin ja istuin vessassa tunnin ja tänään aamuyöllä alkoi hillitön pahoinvointi koko ajan, että tänään kyllä saattaa laatta lentää.. Rv ois nyt omien laskujen mukaan 6+0. Turvotus on vähenemään päin kai? Paitsi aina syönnin jälkeen se tullee. :D 

huh,tehän ootte täällä kirjotellu paljon ja tosi paljon tullu porukkaa lisääkin tänne :) oon jumahtanu tonne facebookin puolelle juttelee. mut tosiaan,oireita ei edelleenkään oikein tunnu,tissit vaan turvoksissa ja vessassa saa ravata sekä päivisin että öisin -.- väsymys tietty alkaa vaivata jo alkuillasta.ens maanantaina, eli 8.4 pääsis toivottavasti kuuntelee jo sydänääniä neuvolassa samalla ku otetaan verikokeet(APUA) :)

Ihmettelen suuresti ettei oo ollu pahempia oireita! Pahaolo tulee vain jos syö huonosti ja liian harvoin.
    Tosin maha ei toimi yhtäusein kuin ennen, se voi kyllä osittain johtua kun tupakanpolton lopetuksestakaan ei oo vasta kun 4vk.
    Rinnat on kasvanut jo yhdellä kupilla :D Isot ja erittäin kipeät. Turvottaa yleisesti muutenkin.

Minä alotin foolihappolisän käytön puolivuotta ennen raskaaksi tuloa. Foli-B strongia olen syönyt ja sitten Lysin Omega öljyjä. Mietin kans että vaihtaisko niihin raskausvitamiineihin... Täytyy käyttää noi kuitenkin ensin pois...

Mulla pahoinvointi tuntuu pahenevan. Tässä parina aamuna on ollu niin ällö olo että oksat pois. Yökkäilly en vielä onneks ole mutta on kyllä tosiaan niin ällö kuin olla ja voi. Pakotan kuitenkin itteni ottamaan palasta että se menis ohi kun taitaa tuo ällö olo tulla aina sillon kun vatsa rupee tyhjeneen. Saas nähä meneekö tää yökkäilyn tasolle...

Maha on kyllä ollu edelleen kuralla. Mistähän se seki johtuu? Ja pissattaa jatkuvasti.

Heippa hei kaikille marraskuisille!!! emoticon

Täällä yksi mamma ilmottautuu mukaan marraskuisiin! On tosin hyvin paljon mahdollista, että la tulee siirtymään myöhemmäksi, en tiedä vaikka menisi jopa joulukuun puolelle, mutta siihen tulee varmistus myöhemmin. 

sussuli / 25 / toinen / 24.11.13 

Heippa!

Nopeasti kirjoittelen kuulumisia, on ollut taas niin helkkarinmoisia työputkia, että vapaapäivät menee täysin toipuessa eikä mitään oikein ole saanut aikaiseksi, nyttenkin menossa yöt 3/5...

Tervetuloa kaikille uusille!!

Joitain muitakin hoitoalan ihmisiä täällä oli, täytyy kyllä sanoa ettei tässä työssä tuo herkistynyt hajuaisti oikein palvele... Mutta hyvin olen pystynyt kuitenkin duunissa olemaan, kun ei sitä pahoinvointia juurikaan ole, pientä etomista vain. :) 

Mulla tuli viimeyönä muutaman tunnin ajan semmoista limaista ruskeaa vuotoa ja paniikkihan se iski välittömästi... Ei kuitenkaan ollut kovia kipuja, eikä se ole jatkunut enää tänään... Ensi viikolla neuvola, jossa asiasta meinaan mainita että kuuntelisi sydänäänet. 

Jahas, nyt pitääkin taas mennä... Voimia ja jaksuja kaikille joilla on vaikea raskaus.<3

Takaisin