Marraskuiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Bofink
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itselle näin esikoista odottaessa nää on kaikki niin uusia juttuja... mutta herkistyneestä hajuaistista on jotain hyötyäkin - tänään tultiin kaupoilta kotiin, ja saman tien aloin puunata koko kämppää, kun tuntui että täällä haisee ihan kamalalle :D Mies ei tosin haistanut mitään, mutta mua yökötti koko kämpän tunkkainen tuoksu! Noh, nyt on puunattu :D

Tänään kävin minäkin satsaamassa odotusajanvitamiineihin. Mies saa syödä meidän kaapista muut b-vitskut pois.

Tervetuloa uusille, itse kun on tässä tilanteessa ensimmäistä kertaa niin tämän vertaistuen kokee tosi tärkeänä!

Sympatiat kaikille pahoivoinnista kärsiville! Itselläni alkuviikko oli jo vähän parempi pahoinvoinnin osalta vaikkei ruoka maistunutkaan, mutta nyt näyttäisi siltä että pahemmaksi vaan muuttuu. Olen yrittänyt juoda/syödä kaikkea raikasta, koska mikään muu ei tunnu menevän alas, smoothiet ja jogurtit ovat olleet mun pelastukseni viime aikoina.

Tuosta ruskeasta vuodosta... Mulla on tullut myös tällä viikolla jonkin verran ruskeaa limaista vuotoa, mutta yritän olla huolestumatta siitä. Varhaisultrassa nimittäin näkyi verenpurkauma (mitkä ovat kuulemma aika yleisiä raskausaikana) ja lääkäri sanoikin silloin reilu viikko sitten, että älä huolestu jos vuotaa verta seuraavien päivien aikana. Verta ei tullut, mutta ruskeaa vuotoa tosiaan jonkin verran muutaman päivän ajan. Eli voisi loogisesti päätellen olla kuivunutta verta vedenpurkaumasta tmv. Lähinnä halusin jakaa ajatuksia ja rauhoitellakin, kun muutkin ovat kirjoittaneet näistä vuodoista, että ei ne aina näköjään välttämättä mitään kovin vakavia juttuja ole, jos lääkäriin on uskominen. :)

Torstaina olisi sitten ensimmäinen neuvola.

Tervetuloa taas uusille :)

Täällä kärsitään nyt sit kanssa pahoinvoinnista. Äsken kävin oksentamassa ihan huolella ja koko ajan oksettaa, mut yritän hengitellä syvään ja pidätellä. Menee niin heikkoon kuntoon kun ei oikein ruokakaan maita.
Meillä oli pojan 3v kaverisynttärit aamupäivällä ja oli kyl aika kamalaa suoraan sanottuna. Poika nukku vaan 7h viime yönä ja meno oli ihan tolkutonta, löi, töni, kiusas, riuvas=istu jäähyllä paljon. Ja kun sielläkään ei pysy ite, niin minähän sen kanssa sit istuin ja vieraat kahvitteli keskenään. Paha olo vaan ylty koko ajan ja lopulta kun vieraat lähti oli jo kiire vessaan ja tais tulla eilisenkin pöperöitä pihalle..
Ekassa raskaudessa en oksentanu kertaakaan ja pahoinvointiakin oli vain muutamana päivänä siellä 8-9 viikoilla, että joskohan tää ennustais sit tosiaan toista sukupuolta, jää nähtäväks.
Ainaki oireet on pahentunu, joten yritän uskoa että tuolla elämää on. Torstaina sit varmistuu.
Pitäis alkaa siivoamaan kun koko kämppä on kun pommin jäliltä. Seuraavat vieraat tulee parin tunnin päästä varmaan. Jos tästä päivästä jotenki selviän, ni toivon et ens yönä  sais nukuttua. Heräsin taas viiden aikaan tänä aamuna enkä saanu enää unta, koko viikko ollu samanlainen. Olipahan valitusvirsi. Ugh.

Heips!
Minä törmäsin eilen johonkin sellaiseen vaivaan mitä en ois voinu kuvitellakaan tulevan. Multa ei meinannu pissa irrota millään vaikka hätä oli älytön. Jouduin automatkalla pidättelemään ja sitten kun saavuttiin kotiin en meinannu ehtiä kenkiäkään heittämään jalasta kun hätä oli niin valtava mutta sitten kun istuin pöntölle niin ei tullu ku pikku tippa ja sitten ei mitään vaikka ainakin 15min koitin saada pissaa ulos. Siis aivan järkyttävää ja kun tunne oli kuitenkin että pissa tulee housuun jos nousen siitä ylös. Menin sitten nukkumaan ja heräsin yöllä pissalle ja taaskaan ei tullu kuitenkaan kun liraus...Aamulla sitten vasta irtosi normaalisti mutta määrän olisi luullut olevan litratolkulla mut ei... Onko kukaan muu törmänny tällaiseen vaivaan ja mistä se vois johtua?

Gh QQ ÄÅ (Esikoiselta terveisiä.) Minulla on tuonne päin oleva vaiva, sillä salmiakkia syödessä vai pissahädän kasvaessa liian suureksi ei pissa tule millään. Suoraan sanoen olen joskus saanut pissan tulemaan painamalla alapäätä kädellä. Silti pissa tulee hyvin heikolla paineella ja sitä tiputtelua saattaa kestää pieni iäisyys.

Kaari / 39v / ensimmäinen / 15.11.13 / TAYS

Laitanpa tuon nyt ensin tuohon, kun jäi silloin joskus laittamatta :P

Pikkukakkoselle paljon voimia ja jaksamista!! <3 Lueskelin nyt vasta näitä viestejä tarkemmin, töissäkin ollut niin kiirusta olevinaan, etten ole juuri ehtinyt tänne. Nyt on lomaa koko tuleva viikko, niin ehtii vähän paremmin :)

Tervetuloa myös kaikille mua uudemmille odottajille <3 :)

Tänään olis sitten 7+0... todella vähillä oireilla mennään edelleen, lieviä etomisia on ajoittain ollut, mutta ei mitään järkyttävämpää, ja ne huonot olot on ajoittuneet yleensä ilta-aikoihin jostain syystä. Rinnoissa on tapahtunut joitain muutoksia, hiukan ovat arat ja ehkä vähän turvonneetkin. Farkut on alkaneet ahistaa mahan kohdalta, pakko kohta etsiä isompia housuja, kun teen istumatyötä, ei ole kiva kun kiristää joku muukin vaatekappale kuin pipo :D Aivastuksiin pitää varautua, kun muuten repäisee alavatsasta varsin ilkeästi, jos se pääsee yllättämään. Jokusen kerran olen yöllä herännyt siihen, kun käännän kylkeä, että kiskaisee oikein kunnolla. Muutoin on ollut suht kivutonta, eikä menkkamaisiakaan oireita ole juurikaan ollut. On vaan jotenkin niin vähän oireita, että edelleen tuntuu niin epätodelliselta koko raskaus o.O Väsyttää kyllä normaalia enemmän, nytkin tänä aamuna heräsin puoli seitsemän (kesäaikaa) ja menin illalla kymmeneltä nukkumaan (talviaikaa), ja silti tuntui aamulla, etten meinaa millään päästä hereille... mutta mikäpä tässä, kun saa lomailla :) Töissä huomaan välillä nukahtavani hetkeksi kesken kaiken, vaikka olisin nukkunut miten hyvät yöunet... Odottelen edelleen hieman ehkä pelonsekaisin tuntein, milloin pahoinvointi alkaa, kun sitä ei vielä ole juurikaan ollut :S Ensimmäinen neuvolakäynti on 16.4., sitten varmaankin olen taas viisaampi yhdestä sun toisesta asiasta.

Vitamiineja en ole syönyt, ehkä pitäisi, vaikka ruokavalio töissä ollessa on aika monipuolinen, tykkään kovasti kasviksista ja salaateista, roskaruokaa ei tee edes mieli mitenkään erityisesti, vaikka se normaalisti on suurta herkkua. Aamulla syön melko pian ylösnousun jälkeen, muuten tulee huonohko olo aika pian, liekö se sitten omaa kuvitelmaa vain, vai onko asia tosiaan niin. Jano on edelleen seuralaisena, mutta ei niin pahasti kuin aiemmin.

Tsemppiä toivon kaikille, joita pahat olot vaivaa, ehkä minäkin sitten liityn jossain vaiheessa siihen joukkoon...

Onpa tullut paljon juttua. Onnea uusista plussista! :)

Oltiin kotipuolessa molempien vanhemmilla pääsiäistä viettämässä. Menipä sitten sisällä kökkiessä kaikki upeat päivät kun pikkuneiti kuumees ja räkätaudis. Nyt ei illalla ollut ku onneksi 37.3 lämpöä. Jos tämä tästä helpottuisi. 

Mullakin tuo heikko paine pissiessä, varsinkin jos käy aamuyöllä kesken unien vessassa. Oli esikostaki sama juttu. Mutta päivällä tulee suhteellisen normaalisti.
Mä vaan vihaan tätä ummetusta ja muumi oloa. Taas pitääki lähteä jotain vetää ääntä kohti että pystyy olemaan.

Just toi muumiolo kuvaa hyvin! se on ihan samantekevää mitä ja miten paljon laitan mitään suuhuni kun kaikki jää jumiin ja turvottaa :D ilmaa tai muuta ei onneksi ole mutta se kuinka hankala olo tulee kun on ihan ihme ähkyssä koko ajan!

Ja vettä kuluu litratolkulla se kun on ainoa mitä kestän jotenkin :D

Mulla ei ole mitään ongelmia pissaamisen kanssa, mutta ed raskaudessa oli pahana ummetus kyllä. Muistan hyvin tuon muumiolon ja tukalaakin tukalamman olon. Maha oli välillä niin kipeä että vedet tuli silmistä. Levolac oli kova sana...Hävetti sillon ihan hakea jatkuvasti, ni lopulta ostin sellasen vajaan lirtan puetelin ni ei tarvi koko ajan ravata pikkupulloja ostemassa :D
Pahoinvointi yms saanu painon tippumaan ja enää ei ole kun puolisen kiloa enemmän painoa kun alussa. Nälkä on kyllä tullu melkein jatkuvaks seuralaiseks tässä viime päivinä ja aamusinkin kun herää, niin heti on kova nälkä. Viime raskaudessa paino alko nousemaa enempi vasta joskus rv17 jälkeen, saas nähä miten nyt.
Aurinko paistaa ulkona ja voiskin lähte mettään kävelemään kunhan tästä on aamuhommat hoidettu. Pistin just kanamunia kiehumaan että poika pääsee maalailemaan/värittelemään :)

Kattelin tossa vanhoja kuvia ja totesin että mulla on tällä hetkellä sen kokonen maha mitä esikoisesta viikoilla 18. :D Ja painoa on tullut saman verran mitä silloin oli sillä viikoilla(neuvolakortista bongasin). Pelottavaa jos mää tästä samaa tahtia paisun. 
Mua jänskättää ettei oo kaksoset tulossa ku näin iso jo. Kun miehen puolella on paljon kaksosia suvussa. :)

onnea taas uusille! <3

mä en kans pysty oikee kahvia juomaa aamusta pitää syödä eka ja muka aina kiljuva nälkä ku herää! kahvi on mun nautinto muttei enää nii maistu..ruoka maistuu taas ja makea maistuis kans!

meillä oli mukva pääsiäinen,trulitu esikoisen ja sisrusten kans ja eile pihasaunottii ja grillattii makkaraa!

voi noita ketjuja on tullu monta,en jaksais kaikkia lukea läpi,helpompi lukea kaikkien kaikki kuulumiset tästä.en jaksa kirjotella oloa toise ketjuu ja mielitekoja toisee ja neuvolat yhtee ja mitä sitte tänne kirjotetaa??

Mullakin tuli tänään vähän ruskeaa vuotoa seksin jälkeen. Säikähdin ensin tosi kovasti, mutta rauhoutuin kyllä nopeasti kun lueskelin täältä ja muualtakin siitä. Mutta eihän sitä tiiä, seuraillaan tilannetta siis. :) Painosta sen verran et mulle on tullut jo 2kg lisää painoo vaikka oon vasta jotain 6+2 viikoilla.. No mut mulla onneks on varaa nyt lihookkin kun oon muutenkin alipainoinen. :) Ja eilen tosissaan tuli alotettua Minisun mama tabletit ja samalla tuli ostettua särkylääkkeitä jotka sopivat raskaana oleville paremmin, mulla kun on noita migreenejä jonkin verran ollut.

Me kyllä miehen kanssa ollaan seksin suhteenkin jotenkin varovaisia, tää tilanne on vaan niin odotettu ja jännä kun esikoista odottaa, että ei jotenkin uskalla tai luota että tää menee hyvin, ellei tee kaikkeaan :D

Mulla on nyt ollu pari päivää  melko oireetoon olo. Oikeestaan tää rv 6 kun alkoi, niin oireet katos, enää ei oo etova olo, ei vihlo alavatsaa, ei muutakaan. Ainoo on uutena tullut rintojen, tai lähinnä nännien ja nännipihojen, arkuus. Hyvä että pystyy silittämään tosta rinnan päältä ni kiljasen että ei, älä!

Painon nouseminen mua henkilökohtaisesti vähän kauhistuttaa. Painoin tänään tosin, n. 1kg vähemmän kuin raskauden alkaessa, mikä on kyllä suoranainen ihme kun huomioi miten paljon olen pääsiäisen aikaankin syönyt. Mutta mulla on takana parin vuoden sisällä yli -20kg laihdutusurakka, ja on aika hurjaa lähteä keräämään mahdollisesti lähelle tuota määrää kiloja uudestaan. Vaikka miten tietää, että iso osa niistä jää varmasti jo synnärille ja imetys kuluttaa... mutta silti, niin ison työn tässä on nähnyt. On ylipäätään hankala "syödä riittävästi", kun on tottunut laskemaan kaloreita ja miettimään, ettei vaan syö liikaa. Onneksi bmi:n puolesta nyt olen normaalipainon yläosassa edelleen, enkä nyt ihan hoikimmasta päästä siis vielä.

Tsemppiä kaikille!

Mua huolettaa kanssa painon nousu. Normaalipainoinen olen kyllä aina ollu nytkin bmi jotain 22 mutta viime raskaudessa kun paino nous n.17kg, niin oli kyllä iso työ niitä pois saada ja jotenkin koko minäkuva muuttui. Mulla imetys ei auttanut juuri yhtään, vaikka imetin 1v7kk, laitoksellekkaan ei kauheasti jäänyt. Olinkohan 6kg kevyempi pari viikkoa synnytyksestä ja ne istukin sit tiukassa. Yli 2v meni että sain reilun 20 kiloa pois, olikohan 23-24kg ja vieläkään en näe itteäni sellaisena kun olen, vaan aina pelistä kattoo vähän isompi tyyppi takaisin. Kuvista vasta aikoinana huomasin että herranjumala, miten mä tuolta näytän!  Nyt jos paino nousee taas kovasti ja menee taas vuosia päästä takaisin, niin huoh. Mutta tokihan tämä kaikki on sen arvoista, en mä sillä. Paljon pyörii silti mielessä ja koitan nyt liikkua kovasti. puoli kiloa oli tänä aamuna vaassa enempi kun ennen raskautta, eli ei paha. 2h mettälenkillä käytiin poitsun ja mummin kanssa ja olo on kyllä niin naatti,että saatan joutua jeittäytymään pitkäkseni hetkeks kun tuo ipanakin nukkuu..

Kai minäkin tänne nyt uskaltaudun tulla.

Eli toista lasta odotan, esikoinen 1v7kk ja tätä toista on yritetty viime heinäkuusta. Laskettu aika on laskurin mukaan 15.11. joten aika mukavan synttärilahjan tulen saamaan (omat 11.11).

Ensimmäinen neuvola on vasta 18.4. ja ultra sitten sen jälkeen. Varhaisultraa olen miettinyt, kun esikoinen on sektiolla tullut, niin pelottaa, että miten raskaus lähtenyt käyntiin ja onko tuolla sektiolla jotain vaikutusta. Viikkoja kuta kuinkin 7+4 tällä hetkellä.

Etovaa oloa ollut viime viikosta alkaen, hetkeksi helpottaa, kun syö, mutta sen jälkeen taas alkaa hetken päästä uudestaan. Päänsärky on aikamoinen ja särkylääkettä aina silloin tällöin olen joutunut ottamaan. Oksennustakin on tullut, mutta sen uskoisin johtuvan vain kun sinä päivänä olin vähän huonosti syönyt. Väsymys on myös suuri ja iltaisin jonkin verran turvotusta.

Nortsi / 24v / toinen / 15.11.13 / TYKS

Hei sellanen kysymys näin ensikertalaisena, että mikä olisi hyvä tunti määrä unta raskausaikana? Mulla kun nyt tuntuu, että voisin nukkua vaan koko ajan, niin mietin kovasti etten nukkuisi liikaa. Uneni ovat nyt n. 10-12h. Tuo väsymys on ollut kyllä aika massiivista ja hallitsevaa. :D

Junni: Mä nukun koko ajan, ihan sairasta oikeastaan. Normaalisti en ole paikoillani koskaan ja nyt en muuta töiden lisäksi teekkään. Uni vaan tulee joka välissä.

Jännä kyllä minäkin oon hirveen aktiivinen ihminen, mutta nyt ei oikeesti jaksa mitään kun vaan haluu nukkua. :D mutta tosiaan ei siitä varmaan haittaakaan oo jos hyvin lepää niin sitten siellä kohdussa voi kehittyäkkin jotakin, vai onko se just se mikä väsyttää niin hirveesti?

olen 162cm pitkä ja alku vuonna 2009 painoin 64kg ennen esikoisen raskautta, eli OLIN normaalipainoinen bmi 24. sitä ennen olin pudottanut painoa, hitaasti mutta varmasti noin 13kg. herkut olin jättänyt pois ja kävin päivittäin juoksemassa koiran kanssa ja sauvakävelemässä 8kg ylimääräistä mukana nilkka- ja rannepainoissa.

sitten tulin raskaaksi. ja homma lähti käsistä... :( vaikka jatkoin lenkillä kulkemista, mutta herkut palasivat ruokavalioon... ensimmäisessä raskaudessa painoa tuli 18kg ja synnytyksen jälkeen paino jämähti 72 kiloon.
aloin odottamaan toista lasta. molemmissa raskauksissa painoin viimeisellä neuvolakäynnillä 82kg. tässä raskaudessa tuli painoa "vain" 10kg, mutta lähtöpaino olikin isompi. samoin paino jökkäsi 72kg, bmi 27.

viime keväänä liityin kiloklubiin ja sen avulla sain painoa vähän laskemaan, pääsin jopa 66 kiloon. itse huomasin jo vähän eroa, olihan painoa pudonnut sen 6-7kg. mutta odotin että joku olisi sanonut ne maagiset sanat: "säähän oot laihtunnu". niitä ei tullut, ei keneltäkään. ei mieheltä, ei kavereilta, ei anopilta (joka on mulle tosi tärkeä). anoppillekin jopa mainostin, että olen saanut painoa pois, niin tämä tuumasi: "sun tartte laihduttaa, ethän sinä ole lihava ja pitäähän äitien vähän pyöreitä ollakin..."

tuli semmoinen olo, että mitä järkeä on laihduttaa ja muuttaa elämäntapoja, kun keneltäkään ei tule tukea, kukaan ei huomaa eroa. mies teki (tekee edelleen) pitkiä päiviä yrittäjänä, olen lasten kanssa päivät yksin. herkut oli ainoa kaveri. niin herkkujen syönti jäi päälle, kesän aikana tuli pudotetut kilot takaisin ja syksyn/joulun aikana vielä lisää. kuukausi sitten painoin 77kg, bmi 29...
joka päivä käydään lasten kanssa kärryttelemässä 6-10km lenkkejä, mutta itsekuri PUUTTUU...!
mutta nyt onneksi on pari kiloa tippunut, vaaka näyttää 75kg. eikä kyllä haittaisi vaikka tippuisi enempikin...

Minullakin on aina painon kanssa ollu ongelmia. Tällä hetkellä tosin olen normi painoinen 163cm/62kg, paitsi että en käsitä miten voi paino nousta näin nopeesti vaikka viikkoja vasta 6+5, paino  noussu 65,2kg... Järkyttävää. Silloin kun odotin esikoista, alkupaino oli 70kg. Ottaa niin kupoliin ainainen painon tarkkailu ja syömisten miettiminen.

Mut joo tää pissavaiva vaivaa edelleen, ei meinaa irrota millään. Kävinkin sitten tänä aamuna antamassa pissa näytteen (onneksi sain tiristettyä sen verran)emoticon , tulehdusta ei ollut ja lääkäri vaan meinas että siellä saattaa olla KAKSOSET. Voi kääk sanon minä jos se lekuri on oikeessa, en kestä ;)
Maha on ku potkupallo jo tässä vaiheessa ja kyllä kai nuo rinnatkin kohta räjähtää, on ne niin isot jo ;)
Nälkä kurnii vähän väliä mut kuitenkaan ei oikein tee mieli mitään. Lievä ällö olo koko ajan. ja VÄSYTTÄÄ niin perkuleesti emoticon

Takaisin